Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Veikkaanpa että EA on taas kerran mennyt siitä missä aita on matalin ja portannut vaan wiin kontrollit suoraan, ei ainakaan itsellä tullut sellaista fiilistä että olisi 1:1 tuntumaa ollenkaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Wiin "raideräiskinnät" ovat olleet tarkkuuden ja varsinkin kalibroinnin toimivuuden suhteen erilaisia. Siinä missä RE toimi ok, niin "House of the Dead: Overkill" oli "sinne päin" (Dead Spacea en ole ehtinyt Wiillä pelata). Nämä siis nimenomaan co-op-kokemuksia.

JOS näitä pelejä saadaan kalibroinnin helppouden ja yleisen tarkkuuden myötä paremmaksi Movella (ehkä niitä ei tosin julkaista enää uudestaan - eli iso "jos"), niin tervetuloa. Mukaan vielä luonnollisesti trophyt ja HD-reso.

Onko raideräiskintä "hauska" ja onko se "tarkka" ovat kaksi eri asiaa. Wiillä nämä kaksi eivät aina kohtaa, joten toivotaan että Movella prosentti on parempi. Mutta on selvää etteivät kaikki pelit toimi vaikka hardware/ohjain/kamera laadukkaita olisivatkin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Wiin "raideräiskinnät" ovat olleet tarkkuuden ja varsinkin kalibroinnin toimivuuden suhteen erilaisia. Siinä missä RE toimi ok, niin "House of the Dead: Overkill" oli "sinne päin" (Dead Spacea en ole ehtinyt Wiillä pelata). Nämä siis nimenomaan co-op-kokemuksia.

JOS näitä pelejä saadaan kalibroinnin helppouden ja yleisen tarkkuuden myötä paremmaksi Movella (ehkä niitä ei tosin julkaista enää uudestaan - eli iso "jos"), niin tervetuloa. Mukaan vielä luonnollisesti trophyt ja HD-reso.

Onko raideräiskintä "hauska" ja onko se "tarkka" ovat kaksi eri asiaa. Wiillä nämä kaksi eivät aina kohtaa, joten toivotaan että Movella prosentti on parempi. Mutta on selvää etteivät kaikki pelit toimi vaikka hardware/ohjain/kamera laadukkaita olisivatkin.

Kysymys. Mikä oli vaikeaa house of the deadin (2&3, overkill) kalibroinnissa piti vain osoittaa vasempaan ylänurkkaan ja laukaisu ja sitten oikea alanurkka...Ei se tuon yksinkertaisemmaksi mene(handcannon tai zapper on suositeltavia). Movelle tulee dead space extraction portattuna wiiltä, mutta movessahan tämä tähtäys käsittääkseni toimii aivan eri tavalla, kun siinä ei ole sensorbar:a . Toimiiko tuo sitten samanlailla kuin wii että tähtäin näkyy ruudulla valopyssypeleissä. Wiillä kyllä on ylitarjonta raideräiskinnöissä ja se on fakta, eikä nämä ole myynet ennen nämä raideräiskinnätkään miljoonia. Uusia ominaisuuksia ja interaktiivisuutta on tullut wiin myötä näihin UUSIIN raideräiskintöihin. Mutta hauskojahan nämä tällaiset pelit on minun mielestäni.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Veikkaanpa että EA on taas kerran mennyt siitä missä aita on matalin ja portannut vaan wiin kontrollit suoraan, ei ainakaan itsellä tullut sellaista fiilistä että olisi 1:1 tuntumaa ollenkaan.

Niin, tämähän ei voi johtua Moven tekniikasta, vian on pakko olla EA:n laiskuudessa?

Eikös esim. tuossa jonkun linkkaamassa IGN:n "vertailussa" toinen niistä sälleistä valitellut että Sports Championsissa ohjaus tuntuu "tahmealle"/lagiselle paikoittain (verrattuna Wiihin, ainakin näin ymmärsin). Olisiko siis tekniikassa vikaa, vai onko sitten kyse vain siitä, ettei laitteelle osaa kukaan vielä koodata kunnolla, kun se on niin uusi?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mitä eroa on playstation move ja move motion ohjaimilla? Ei selvinny mulle mistään kun yritin kattella.

edit: vai onko se toinen move motion ja toinen move navigation, starter pack:ssa joka tapauksessa gigantin mukaan ei ole se motion ohjain.......
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Starter Packistä löydät Playstation Move-ohjaimen (se valopallo). Navin joudut ostamaan erikseen, tosin padi sopii oikeakätisille korvikkeeksi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Olisiko siis tekniikassa vikaa, vai onko sitten kyse vain siitä, ettei laitteelle osaa kukaan vielä koodata kunnolla, kun se on niin uusi?

Aika monta "raporttia" on siitä, että Move on kohtuu lagi-vapaa ja tarkka (kannattaa lueskella tuota PS3-puolen ketjua). Ainakin SC tuntuu varsin toimivalta peliltä. Eli kannattaa nyt itse ainakin kokeilla. Itsenäisissä Move-peleissä on toki vielä petraamista, ei siinä mitään, mutta ei alku mitenkään huonolta vaikuta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Todellakin on movella "petraamista" , muut pelit kuin sports champions, eivät näytä toimivan niin helposti kuin on odotettu. Monenlaista viestiä netissä, että tiger woods ohjaus movella on kökkö ja resident evil 5 on huonompi ohjaus kuin wiin re 4 wii editionissa . Kun vertaa wiin helppouteen setupissa, niin siinä saa sensorbarin laittaa telkkarin ylös tai alas halutessaan. Wii on muutenkin vanhemmalla tekniikalla ilman kameraa ja valopalloja, pärjännyt vertailuissa aika loistavasti, ja wiin versio jostain pelistä on parempi/hauskempi nykyään aika useasti liikkeentunnistuksen ansiosta.

Esimerkiksi silent hill shattered memories psp/ps2/wii. wii voittaa psp:n ohjauksessa helposti. Wiillä on taskulamppu ohjaus ja kaiutin ohjaimessa. Ja pakokohdissa on intensiivistä wiillä riuhtoa niitä alienmörköjä pois päältä. Todella hyytävä kokemus oli peli kun läpäisin sen wiillä ;). Äskettäin on muuten taas julkaistu uusi multiplättäri movettajille ja wiille Aragorns Quest [video=youtube;nilZg8cgRXo]http://www.youtube.com/watch?v=nilZg8cgRXo[/video]
Coming to wii and playstation move controller !!! Tuskin paljon eroavat kontrollit, eihän tuossa movellakaan ole ilmoitettu mitään uutta wiihin verrattuna. Eli ei mitään eye toy kikkoja kuten start the partyssa.

Edit: löysin myös ainoan hyvän arvostelun jossa sanotaan ps3 version olevan kiirehditty porttaus moven julkaisuun IGN on ainut joka näyttää esittelevän hyviä pointteja moven ja wiin suhteen, (wii > move) erävoitto ainakin nyt wiille täytyy kyllä mennä liikkeentunnistus multiplättäreiden osalta ainakin toistaiseksi. Tiger on parempi wiillä ja sitten tämä aragorns quest. Ja ign:n vertailussa sports champions vs sports resort siinä tuli aika tasainen mielipide, että molemmat on omalla tavallaan hyviä ja hauskoja...http://wii.ign.com/articles/112/1122359p1.html
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Todellakin on movella "petraamista" , muut pelit kuin sports champions, eivät näytä toimivan niin helposti kuin on odotettu. Monenlaista viestiä netissä, että tiger woods ohjaus movella on kökkö
Naurahdin boldatulle.

Sehän riippuu ihan siitä mihin vertaa. Jos vertaat PS3:n tigeriä sports championsiin niin todellakin tuntuu kököltä. Tigerin saa viuhomaan mailaa ittään ja länteen kun pyörittelee ohjainta paikallaan ympäri, toisin sanoen tuo ei käytä mitään muuta "liikkeentunnistukseen" kuin gyroskooppeja. Periaatteessa tuo olisi siis toteutettavissa sixsuxiksellakin. Wiillä kaikki urheilupelit toimii samalla toimintaperiaatteella WM+:n resortsia myöten.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Naurahdin boldatulle.

Sehän riippuu ihan siitä mihin vertaa. Jos vertaat PS3:n tigeriä sports championsiin niin todellakin tuntuu kököltä. Tigerin saa viuhomaan mailaa ittään ja länteen kun pyörittelee ohjainta paikallaan ympäri, toisin sanoen tuo ei käytä mitään muuta "liikkeentunnistukseen" kuin gyroskooppeja. Periaatteessa tuo olisi siis toteutettavissa sixsuxiksellakin. Wiillä kaikki urheilupelit toimii samalla toimintaperiaatteella WM+:n resortsia myöten.

ehh , kyllä se wiinkin tiger voittaa moveversion, ehkä se kamera+movepallo vaan ei toimi golffissa, kun vedät kunnon swingin niin siinähän se valopallo menee pois näkyvistä, tässä on tekijät kylläkin tainneet myös tämän takia käyttää ohjaimen sisällä olevia tekniikoita....

Eikös aika moni movenkin urheilupeli käytä tigerin lisäksi "gyroskooppeja" se valopallo vaan auttaa sellaisissa eye toyn tapaisissa "you are in the game" tyyppisissä peleissä kertoo esim kameralle missä movepallo siinä on miekka, tämä on ihan ok joillekin party peleille tämä ominaisuus, mutta itse olen warioware smooth movesista saanut jo wiillä sellaisen kokemuksen aikoinaan ettei ole tarvetta palata liikkeentunnistus party peleihin.

Urheilupelit joissa on tarpeeksi syvyyttä ja liikettä ovat wiille ok esimerkiksi grand slam tennis. Toimintapeleissä joissa on miekka ja paljon vihollisia niin sehän käy jo kuntoilusta kun joutuu huitomaan niitä, eli hillitysti sitä liikkeentunnistusta niihinkin toivoisin, esim tuo aragorns quest käyttää jo omaan makuuni varmaankin liikaa liikkeentunnistusta, tosin se toimii hyvin. No More Heroes käyttää liikettä vain lopetuslikkeisiin ja koviin miekkavääntöihin, tässä se toimii todella hyvin. Mad World jos olisi ollut Motion+ peli niin arvosanat olisivat olleet paljon paremmat, siinä pieniä mietteitä wiin peleistä
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

ehh , kyllä se wiinkin tiger voittaa moveversion, ehkä se kamera+movepallo vaan ei toimi golffissa, kun vedät kunnon swingin niin siinähän se valopallo menee pois näkyvistä, tässä on tekijät kylläkin tainneet myös tämän takia käyttää ohjaimen sisällä olevia tekniikoita....

Eikös aika moni movenkin urheilupeli käytä tigerin lisäksi "gyroskooppeja" se valopallo vaan auttaa sellaisissa eye toyn tapaisissa "you are in the game" tyyppisissä peleissä kertoo esim kameralle missä movepallo siinä on miekka, tämä on ihan ok joillekin party peleille tämä ominaisuus, mutta itse olen warioware smooth movesista saanut jo wiillä sellaisen kokemuksen aikoinaan ettei ole tarvetta palata liikkeentunnistus party peleihin.

Urheilupelit joissa on tarpeeksi syvyyttä ja liikettä ovat wiille ok esimerkiksi grand slam tennis. Toimintapeleissä joissa on miekka ja paljon vihollisia niin sehän käy jo kuntoilusta kun joutuu huitomaan niitä, eli hillitysti sitä liikkeentunnistusta niihinkin toivoisin, esim tuo aragorns quest käyttää jo omaan makuuni varmaankin liikaa liikkeentunnistusta, tosin se toimii hyvin. No More Heroes käyttää liikettä vain lopetuslikkeisiin ja koviin miekkavääntöihin, tässä se toimii todella hyvin. Mad World jos olisi ollut Motion+ peli niin arvosanat olisivat olleet paljon paremmat, siinä pieniä mietteitä wiin peleistä

Tigerin movetukin oli tehty jälkeenpäin joten sinänsä en olisi yllättynyt heikommasta ohjauksesta. Wiille peli tehtiin alusta alkaen tukemaan wiin ohjausta. Kannattaa mitä luultavammin katella seuraavaa Tigeria ennenkuin alkaa ylistämään wiin ohjausta huomattavasti movea paremmaksi.

Toi valopallo kommentti meni nyt aika vauhdilla metsään....
Sitä valoa ei käytetä "vain" start the partyssä, vaan melkolailla kaikissa peleissä. Jotkut valikot ja xmb ohjaus toimivat ilman pallon apua, kaikki muu taas käyttää pallon sijaintia avuksi. Ohjain ei siis vain käytä pelkkiä sisäisiä sensoreita, vaan yhdistelmää pallon sijainnista sekä ohjaimen sensoreista antaen huomattavasti paremman tarkkuuden mitä saataisi käyttämällä vain yhtä tekniikkaa.
Joten ole kiltti ja mene lukemaan hieman lisää moven tekniikasta ennenkuin tuomitset pallon pelkäksi koristeeksi :)

Jos wiillä on hyviä pelejä niin tekeekö se moven peleistä huonoja ? Eikö tämän voisi tulkita paremmin niin, että molemmilla konsoleilla on hyviä pelejä ?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tigerin movetukin oli tehty jälkeenpäin joten sinänsä en olisi yllättynyt heikommasta ohjauksesta. Wiille peli tehtiin alusta alkaen tukemaan wiin ohjausta. Kannattaa mitä luultavammin katella seuraavaa Tigeria ennenkuin alkaa ylistämään wiin ohjausta huomattavasti movea paremmaksi.

Toi valopallo kommentti meni nyt aika vauhdilla metsään....
Sitä valoa ei käytetä "vain" start the partyssä, vaan melkolailla kaikissa peleissä. Jotkut valikot ja xmb ohjaus toimivat ilman pallon apua, kaikki muu taas käyttää pallon sijaintia avuksi. Ohjain ei siis vain käytä pelkkiä sisäisiä sensoreita, vaan yhdistelmää pallon sijainnista sekä ohjaimen sensoreista antaen huomattavasti paremman tarkkuuden mitä saataisi käyttämällä vain yhtä tekniikkaa.
Joten ole kiltti ja mene lukemaan hieman lisää moven tekniikasta ennenkuin tuomitset pallon pelkäksi koristeeksi :)

Jos wiillä on hyviä pelejä niin tekeekö se moven peleistä huonoja ? Eikö tämän voisi tulkita paremmin niin, että molemmilla konsoleilla on hyviä pelejä ?

En sanonut "vain" jos sanoin en tarkoittanut sori, tarkoitin, että se hyödynnetään parhaiten ehkäpä start the partyssa. Tiedän kyllä että sports champions käyttää valopalloa ja tiedän myös että valaistukset voivat pilata pelattavuuden siinä, katsoin ign:stä. Minun mielestäni tuo kuulosti jo melkeinpä mainospuheelta,tyyliin "jokaisessa pelissä käytetään kaikkia ominaisuuksia kameraa valopalloa ja sisäisiä sensoreita", siis eihän se tarvitse edes kaikkia tuollaisia samaan aikaan, ja miksi tämä edes tarvitsee kalibrointia niin useasti jos tämä on niin edistyksellinen laite ? Olet kyllä oikeassa siinä, että ensimmäiset pelit muut kuin sports champions eivät kerro vielä tämän teknologian kyvyistä vielä mitään.

Kysymys on, että tuleeko tälle sitten ihan "oikeita" move pelejä 2011 sorceryn ja virtua tenniksen lisäksi. "oikeilla" tarkoitan ei multiplättäreitä, wii porttauksia sun muita päälleliimattujen kontrollien toteutuksia, enkä myöskään sellaisia että "voit käyttää dualshockia tai movea tässä pelissä"... Minulle kyllä on kelvannut wiillä useat pelit joiden ohjaustapa on voinut olla padilla tai sitten wiin pointterilla ohjattuja pelejä!!! Ja hyvin se pelittää, ja vaikka wiin omistan ja 80 levyllistä pelejä sille niin en ole ollut ostamassa tällaisia wiin party minipelikokoelmia liikaa, eli minulle ei nappaa tämä liikkeentunnistus rahastusmielessä! Ihmiset ovat yleensä väärässä siinä asiassa, että "wiillä vaan heilutaan minipelien tahdissa"

Edit: ja wii versio tigerista on myynyt aina joka vuosi tätä vuotta lukuunottamatta wiillä aivan liikaakin. Ja silti hd koneilla on menty pääasiallisena kehitysalustana. Ja Peter Moore haukkui muutama viikko sitten "wii tämän vuoden pettymys" täys mulkku jätkä ei saa enää ihmetellä miksi ea:n pelit eivät aina myy wiillä esim tiger 11(ei mitään uutta vain minigolf) ja nba jam (ei onlinea, ostan silti itse tämän)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En sanonut "vain" jos sanoin en tarkoittanut sori, tarkoitin, että se hyödynnetään parhaiten ehkäpä start the partyssa. Tiedän kyllä että sports champions käyttää valopalloa ja tiedän myös että valaistukset voivat pilata pelattavuuden siinä, katsoin ign:stä. Minun mielestäni tuo kuulosti jo melkeinpä mainospuheelta,tyyliin "jokaisessa pelissä käytetään kaikkia ominaisuuksia kameraa valopalloa ja sisäisiä sensoreita", siis eihän se tarvitse edes kaikkia tuollaisia samaan aikaan, ja miksi tämä edes tarvitsee kalibrointia niin useasti jos tämä on niin edistyksellinen laite ? Olet kyllä oikeassa siinä, että ensimmäiset pelit muut kuin sports champions eivät kerro vielä tämän teknologian kyvyistä vielä mitään.

Kysymys on, että tuleeko tälle sitten ihan "oikeita" move pelejä 2011 sorceryn ja virtua tenniksen lisäksi. "oikeilla" tarkoitan ei multiplättäreitä, wii porttauksia sun muita päälleliimattujen kontrollien toteutuksia, enkä myöskään sellaisia että "voit käyttää dualshockia tai movea tässä pelissä"...

Edit: ja wii versio tigerista on myynyt aina joka vuosi tätä vuotta lukuunottamatta wiillä aivan liikaakin. Ja silti hd koneilla on menty pääasiallisena kehitysalustana.

Movehan nimenomaan tarvitsee valopalloa+kameraa+sensoreita toimiakseen kunnolla.
Pelkkä valo toimii yksinään heikkona taskulamppuna, pelkkä kamera taas ajaa eyetoyn virkaa ja pelkillä kapulan sensoreilla taas voidaan kyllä seurata liikettä, mutta rajoitetusti.
Yhdistämällä nämä kaikki saadaan taas huomattavasti suurempi kokonaisuus mitä yhdelläkään erikseen.
Simppelisti wiihin verrattuna moven kamera+valo+ohjain on sama kuin wiin sensorbar+motionplus+ohjain. Ei wiin toimintakaan ole yhtä tarkkaa mikäli jokin osista poistetaan käytöstä.

Valoista täällä on jo pariin otteeseen postattu hyvä video havannoimaan moven sietokykyä valolle. Sitä järkyttävän suurta spottilamppua ei siis kannata sijoittaa siihen seläntaakse....

Kaliburointia tarvitaan yksinkertaisesti tarkuuden takia. Toki se voi olla hieman ärsyttävää tehdä se uusiksi jokakerta kun aloittaa pelaamaan peliä, mutta helpoimmillaan se onnistuu osoittamalla move päin kameraa ja peli on valmis alkamaan.

Mitä peleihin tulee itse odotan The fightia sekä uusin socom näyttää myös melko lupaavalta. Harkinnassa on myös Shoot sekä Time crisis. Sport championshipin omista jo ja se on ollut ihan hauskaa hupia.

Ps. mitä muuten tulee tohon aiemmin postattuun Aragons questiin niin syy minkä takia wii versio oli parempi johtui täysin siitä porttauksesta. Mikäli wii peli heitetään suoraan ps3 niin ei se ole ihme jos peliä ei voi kehua erikoisemmin. Arvostelia sanoikin seuraavaa "Everything that's been complimented for on Wii should pretty much be the norm for a PS3 game" jotakuinkin suoraan kääntäen "kaikki mitä wiillä on kehuttu pitäisi löytyä automaattisesti ps3 pelistä". Tässä ei siis ole käytetty ps3 ominaisuuksia hyväksi juuri ollenkaan ja lopputulos on heikko peli.
Mikäli pelit olisi suunniteltu molemmille alustoille erikseen olisi ero varmasti huomattavasti suurempi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ps. mitä muuten tulee tohon aiemmin postattuun Aragons questiin niin syy minkä takia wii versio oli parempi johtui täysin siitä porttauksesta. Mikäli wii peli heitetään suoraan ps3 niin ei se ole ihme jos peliä ei voi kehua erikoisemmin. Arvostelia sanoikin seuraavaa "Everything that's been complimented for on Wii should pretty much be the norm for a PS3 game" jotakuinkin suoraan kääntäen "kaikki mitä wiillä on kehuttu pitäisi löytyä automaattisesti ps3 pelistä". Tässä ei siis ole käytetty ps3 ominaisuuksia hyväksi juuri ollenkaan ja lopputulos on heikko peli.
Mikäli pelit olisi suunniteltu molemmille alustoille erikseen olisi ero varmasti huomattavasti suurempi.
But the PS3 visuals aren't the only issue. This is one of the first games to support the PlayStation Move and its navigation controller as optional input, which you would assume would make the PS3 Move edition feel as close to the Wii's remote and nunchuk as possible. But where Wii control is admirably responsive, the sword swinging on Move is surprisingly sluggish and inaccurate. There are far more misreads on this controller than on Wii, and after a few minutes of playing this way you'll probably go right back to standard Dual Shock controls which work far better. Surprisingly, the Wii version doesn't support traditional controls via the Classic Controller, so at the very least the PS3 version one-ups the SD console edition in this regard.

Eli siis direct port, mutta vielä huonommilla kontrolleilla kuin wiillä, voisiko johtua headstrong gamesin kokemuksista wii-kehittäjänä, ja ei niinkään ps3-kehittäjänä. Tai on olemassa mahdollisuus, en sitä kiellä mitä jos wiimote+ onkin parempi?!
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eli siis direct port, mutta vielä huonommilla kontrolleilla kuin wiillä, voisiko johtua headstrong gamesin kokemuksista wii-kehittäjänä, ja ei niinkään ps3-kehittäjänä. Tai on olemassa mahdollisuus, en sitä kiellä mitä jos wiimote+ onkin parempi?!

Itse laitan studion kokemuksen piikkiin. Mikäli käännös tehdään suoraan wiistä ps3 niin eipä siinä ole varmasti kovin paljoa käytetty aikaa kontrollien kehitykseen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eli siis direct port, mutta vielä huonommilla kontrolleilla kuin wiillä, voisiko johtua headstrong gamesin kokemuksista wii-kehittäjänä, ja ei niinkään ps3-kehittäjänä. Tai on olemassa mahdollisuus, en sitä kiellä mitä jos wiimote+ onkin parempi?!

Ehkä näiden alun kokeilujen jälkeen kehittäjät huomaavat että kontrollit täytyy tehdä erikseen movelle ja wiimotelle, kun ei oikein mikään noista wii porteista saa minkäänlaista kehua. Sports champions asetti riman kuitenkin melko korkealle.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ehkä näiden alun kokeilujen jälkeen kehittäjät huomaavat että kontrollit täytyy tehdä erikseen movelle ja wiimotelle, kun ei oikein mikään noista wii porteista saa minkäänlaista kehua. Sports champions asetti riman kuitenkin melko korkealle.

totta puhut, mutta veikkaanpa, että wiiport "dead space extraction" pistää rail shooter genressä turpaan time crisistä 100 - 0. Olin yksi 19 000:sta sen avausviikolla ostaneista, ja ei pettänyt minua kun vuosi sitten sen ostin. Mutta omasta mielestäni wiin House of the Dead Overkill vie voiton hauskuudessa, tämäkin on headstrong gamesin peli, joten älkää nyt ostako sitä aragorns questia niin ette taatusti saa plegelle house of the deaddii :) (ok konsolisodaksi menee, mutta tuo oli aika harmitonta)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

pointteripelit on sitten sota erikseen :D Niissä tosin ymmärtääkseni ihan suoraa porttia ei voikaan tehdä kun molempien valmistajien pointteritoteutus eroaa niin paljon toisistaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tiedän kyllä että sports champions käyttää valopalloa ja tiedän myös että valaistukset voivat pilata pelattavuuden siinä, katsoin ign:stä.

Täytyy nyt lähteä tässä siitä, että ihmisillä tälläkin forumilla on jo Move ja esim. tuo SC-peli. Kuten myös minulla. Moni täällä nyt voi puhua omasta kokemuksesta, eli enää ei varsinaisesti tarvitse spekuloida vain videoiden ja nettiraporttien perusteella.

Ja voin omasta kokemusta sanoa, että lauseesi on tavallaan harhaanjohtava (=koska kyse on yleisesti Movesta, ei vain SC-pelistä). Kuten on jo useampaan kerran todettu (ja demottukin videossa), niin Moven voi sekoittaa joku erittäin kirkas valonlähde.

Tämä siis tarkoittaa, että joku kirkas spotti on päällä ja sijoitettu väärin - tai että esim. kesällä joku pirun kirkas auringonvalo pääsee paistamaan väärään paikkaan. Nämä ovat siis asioita, joita pelaajat ja leffojen katsojat "välttävät" nyt joka tapauksessa (jos pelaat tai katsot leffoja kirkas spotti päällä ja/tai kesällä kaikki ikkunat avoimena - niin "good luck" vaan laadun suhteen). Normi valaistus, hämärä valaistus (jopa täysin pimeä?) tai normaali ilma ulkona (=ikkunasta) eivät sotke kameraa. Ja tosiaan itse testasin, ei tarvinnut mistään tätä lukea.

Move ei varmasti ole idioottivarma ohjainsysteemi, mutta kuten aiemmin tuli todettua, niin hardware (ohjain, kamera + tarkkuus, viive) on varsin hyvässä kuosissa. Itse PELIEN laatu ja liiketunnistuksen hyödyntäminen ovat sitten jo hieman laajempi asia. Se on kuitenkin myös paljon itse pelintekijöistä yms suunnittelusta kiinni. Ei Move maagisesti jossain tehtaassa pelejä tuota - eikä Move automaattisesti tarkoita hyvää peliä.

Minun mielestäni tuo kuulosti jo melkeinpä mainospuheelta,tyyliin "jokaisessa pelissä käytetään kaikkia ominaisuuksia kameraa valopalloa ja sisäisiä sensoreita", siis eihän se tarvitse edes kaikkia tuollaisia samaan aikaan, ja miksi tämä edes tarvitsee kalibrointia niin useasti jos tämä on niin edistyksellinen laite ?

Kamera seuraa Moven ohjainta kolmessa ulottuvuudessa (kameran on siis havaittava se "väripallo"). Movessa on useita sensoreja, joilla ohjaimen liikkeet, ohjaimen asento, paikka, kulma ym määritetään. Kamera + ohjain toimii siis yhteistyössä. Eli eiköhän se pääidea ole juuri siinä, että kaikkia noita "käytetään samaan aikaan". Sieltä se tarkkuus tulee.

Osassa peleistä (Start the Party!, esim) sitten itse kameran kuvaa käytetään hyödyksi, mutta tätä ei tietty kaikissa ole. Tässä valaistuksella on isompi merkitys (mielellään tarvitaan valoa), koska hämärässä kuvasta tulee rakeisempi. Kameran reso meinaan kyllä voisi olla laadullisesti parempi (tämä siis visuaalinen pointti, ei tarkkuuteen liittyvä).

Kalibroinnin määrästä en osaa tarkemmin sanoa (varmaan eri pelit tekevät sen hieman eri tavalla), mutta yleensä se on oikeasti muutaman sekunnin homma (ja itsellä toiminut aina "kerralla"). Sanotaan näin, että ei ole tullut ikävä sitä "laita Wii-ohjain lattialle kalibrointumaan" -osastoa. Moven kalibrointi ei varmasti ole ideaali tapa, mutta parempi kuin Wiillä mielestäni. Mutta eri peleissä homma hoidetaan eri tavalla - vaikea yleistää. Ei kaikissa Wiin peleissä ole tarvinnut ohjainta lattialle laittaa, olisiko vain Motion +:saan liittyvä juttu?

Mikäli pelit olisi suunniteltu molemmille alustoille erikseen olisi ero varmasti huomattavasti suurempi.

Jos/kun sekä Wiille että Movelle alkaa tulla (samoja) pelejä, niin tämä kysymys varmasti nousee entistä ajankohtaisemmaksi. Onko joku peli siis suunniteltu ensin Wiille (portattu sitten Movelle) vai toisinpäin? Miten porttaus on tehty ja kuka sen on tehnyt?

Sama tilannehan on tavallaan PS3 vs 360 multivertailuissa. Yleensä se on asteen vahvemmalla, kelle peli on *ensisijaisesti* suunniteltu. Ja tulokset taitavat aika paljon olla itse pelinkehittäjistä kiinni myös.

Itse toivon tiettyjä Wiin pelejä Movelle (kyllä, trophyt, HD-reso ja MAHD. lisätarkkuus ym kyllä houkuttelee - en kiellä sitä yhtään), mutta mitään halpoja ja nopeita "porttauksia" en kaipaa. Homma pitää tehdä kunnolla, tai sitä on turha tehdä ollenkaan. Wiillä on hemmetisti kehnoja 3rd party -pelejä päälleliimatuin liiketunniskontrollein - joten sama Movelle? No thanks. Mutta mansikat voisin Wiin korista poimia.. ;)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Aragorn's Questin PS3-versio on todellakin jälkikäteen lisätty ajatus. Alunperin pelin piti ilmestyä vain Wiille, mutta Move-julkaisun takia julkaisija (Warner) halusi AQ:n myös PlayStation 3:lle Move-tuella. Samalla julkaisua siirrettiin eteenpäin. Kokematon studio yhdistettynä kiireiseen aikatauluun ja uuteen teknologiaan tuotti lopputuloksen, josta ei kauhean ylpeä voi olla.
 
Ylös Bottom