Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)
Kyllä Wiin ohjaus toimii todella hyvin monessa pelissä (heti tulee mieleen mm. Mario Galaxy). Tuskin kukaan väittää muuta. Kyse on kuitenkin edelleen pelisuunnittelusta (ideoista ja niiden toteutuksesta) - ei minkään ohjaimen kaikkivoipaisuudesta tai konsolit tehoista. Ei "Move" tai "Wii" tee hyvää peliä - sen tekevät edelleen pelitalot ja siellä työskentelevät ihmiset. Ja kaikki lähtee suunnitelupöydältä.
Ja sitten on näitä "makuasioita", eli jollekin Wii tai (lähitulevaisuudessa) Move voi tosiaan olla osana fps-pelaamista, kun taas osa pitäytyy edelleen normi-padissa. Tuskin itse pelaan jotain KZ3:sta ainakaan ensimmäisenä Movella, koska haluan kokea mun lempipelisarjan (noh, yksi niistä) padilla. Nyt tosin mielenkiinnolla odotan sitä, että on aikaa vetää esim. Heavy Rain *toisen kerran* ja tällä kertaa Moven kanssa. Minulle siis Move on yksi vaihtoehto - mutta ei välttämättä se ensimmäinen.
Pointti oli tavallaan aiemmin siinä, että PS3:lla - ja fps-genressä - pelaaja voi valita normi-padin tai Moven väliltä (en ainakaan vielä ole kuullut, että fps-pelejä tulisi rajatusti vain Move-ohjaimelle). Tämä valinta on monelle tärkeä.
Kolikon toinen puoli on voi tosin olla se, että tietyt Movea tukevat pelit joudutaan suunnittelemaan kahdelle ohjaustavalle, mikä syö resursseja ja tuo potentiaalisia ongelmia. Mutta varmasti nämä Socomit ja KZ3:set nyt näyttävät vähän suuntaa siinäkin mielessä - niissä kun Move taitaa olla osana pakettia (ei toivottavasti päälleliimattu juttu).
En muutenkaan näe, että Moven tarkoitus on välttämättä vetää "liiketunnistusporukkaa" Wiin luota PS3:n luo - jos siis jo Wiin omistaa. Mutta esim. joulumarkkinoilla liiketunnistuspelaamista etsivät eivät enää automaattisesti nappaa Wii-konsolia mukaansa - siellä kun on sitten 3 vaihtoehtoa hyllyssä.
Tämä on nyt sitä todellisuutta missä Nintendokin joutuu jatkossa elämään ja "bisneskuvioita" pohtimaan. Tämän vuoden E3-messut tosin onneksi osoittivat, että Nintendo keskittyy laadukkaisiin peleihin ja onhan sieltä tulossa uutta käsikonsolia ym.
Esimerkiksi epic mickey käyttää osoitinta maalatessaan kenttää eli wii pointteri on korvaamaton osa wiin pelimekaniikkaa ja fps peleissäkin lataaminen nunchuckia ravistamalla on juurtunut minuun(conduitissa siten heitetään naatti) eli olen sitä mieltä, että joissakin peleissä padi on huonompi kuin wiimote ja nunchuck
Kyllä Wiin ohjaus toimii todella hyvin monessa pelissä (heti tulee mieleen mm. Mario Galaxy). Tuskin kukaan väittää muuta. Kyse on kuitenkin edelleen pelisuunnittelusta (ideoista ja niiden toteutuksesta) - ei minkään ohjaimen kaikkivoipaisuudesta tai konsolit tehoista. Ei "Move" tai "Wii" tee hyvää peliä - sen tekevät edelleen pelitalot ja siellä työskentelevät ihmiset. Ja kaikki lähtee suunnitelupöydältä.
Ja sitten on näitä "makuasioita", eli jollekin Wii tai (lähitulevaisuudessa) Move voi tosiaan olla osana fps-pelaamista, kun taas osa pitäytyy edelleen normi-padissa. Tuskin itse pelaan jotain KZ3:sta ainakaan ensimmäisenä Movella, koska haluan kokea mun lempipelisarjan (noh, yksi niistä) padilla. Nyt tosin mielenkiinnolla odotan sitä, että on aikaa vetää esim. Heavy Rain *toisen kerran* ja tällä kertaa Moven kanssa. Minulle siis Move on yksi vaihtoehto - mutta ei välttämättä se ensimmäinen.
Pointti oli tavallaan aiemmin siinä, että PS3:lla - ja fps-genressä - pelaaja voi valita normi-padin tai Moven väliltä (en ainakaan vielä ole kuullut, että fps-pelejä tulisi rajatusti vain Move-ohjaimelle). Tämä valinta on monelle tärkeä.
Kolikon toinen puoli on voi tosin olla se, että tietyt Movea tukevat pelit joudutaan suunnittelemaan kahdelle ohjaustavalle, mikä syö resursseja ja tuo potentiaalisia ongelmia. Mutta varmasti nämä Socomit ja KZ3:set nyt näyttävät vähän suuntaa siinäkin mielessä - niissä kun Move taitaa olla osana pakettia (ei toivottavasti päälleliimattu juttu).
En muutenkaan näe, että Moven tarkoitus on välttämättä vetää "liiketunnistusporukkaa" Wiin luota PS3:n luo - jos siis jo Wiin omistaa. Mutta esim. joulumarkkinoilla liiketunnistuspelaamista etsivät eivät enää automaattisesti nappaa Wii-konsolia mukaansa - siellä kun on sitten 3 vaihtoehtoa hyllyssä.
Tämä on nyt sitä todellisuutta missä Nintendokin joutuu jatkossa elämään ja "bisneskuvioita" pohtimaan. Tämän vuoden E3-messut tosin onneksi osoittivat, että Nintendo keskittyy laadukkaisiin peleihin ja onhan sieltä tulossa uutta käsikonsolia ym.