Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot
Aivan juuri noin! Kattelin tossa illalla melkein 2 tuntia televisiota ja kas kummaa, silmiin sattui 2 Sonyn mainosta, toisessa mainostettiin GT5:sta ja toisessa uusinta PSP:tä. Sony siis selkeästi käyttää rahaa markkinointiin, mutta jostain syystä sitä ei ohjata Moven markkinointiin.
Kyllähän Suomessa Sonyn asiat ovat poikkeuksellisen hyvin ja ero on ilmeisesti ainoastaan kasvamassa. PS3 on myydyin konsoli meillä. Euroopassakin taitaa PS3 olla jopa hiukan edellä Xbox 360:tä myynneissä. Japanissa PS3:lla menee luonnollisesti myös hyvin, Japanissa ei ulkomaalaisten tuotteet pärjää. Siellä jopa PSP menee kaupaksi.
Ainoastaan Jenkeissä XO tuntuu lähteneen nyt ottamaan kunnollista eroa ja nyt näillä liiketunnistustekniikoilla saattaa Microsoftin lippulaiva ottaa toki eroa Euroopassakin, mutta ei Sonylla nyt niin huonosti mene, että paniikkinappula olisi pohjassa. Tyytyvät varmasti katselemaan sivusta joulumyyntien alamäen, mutta ensi vuodelle keskivät varmasti taas jotain uutta matoa koukkuun.
Nyt markkinoinnissa tosiaan on pyörineet core-pelit ja sillä linjalla mitä luultavammin jatkavat. Uncharted 3 on varmasti taas iso myyntihitti, joten tuon varjolla sitten hypettävät taas. Tätä samaahan Microsoft harrasti ja mitä luultavammin tulevat harrastamaan ainakin Gear of War 3:n ja Forza 4:n kohdalla.
Nyt tuon core-markkinoinnin lisäksi on kehittynyt Kinect-markkinointi, mikä tuntuu uppoavan ihan mukavasti uusiin asiakkaisiin, ainakin Jenkeissä ja ainakin juuri nyt jouluna. Jos piikki kestää, kuten MS:n konsolipamput uskovat, niin sitten Sonylla varmasti alkaa raksuttamaan hieman kovempaa.
Silti, melko perusteltua nyt siellä Sonyn suunnalla odotella hetki ja katsoa mitä tapahtuu kun Kinect-tomu laskeutuu.
Sitä mä tässä just ihmettelen että ketä muuta toi Move (tai Kinect) kiinnostaa kuin satunnaisia pelaajia (casual gamer) ja ne on niitä jotka ostaa pelilaitteita (ja varmaan pelejäkin) vain jouluisin.
Move luultavasti saattaakin kiinnostaa jo nykyisellä valikoimmallaan myös core-pelaajia. MAG, Heavy Rain ja Resident Evil 5 toimivat täysin Movella ja lisää on tulossa. Sinänsä siis juuri Butlerin kaltainen markkinointi toimii hyvänä fan servicenä, kun Sonyn yritys ei ilmeisesti ole niin rohkeasti uusia markkinoita valloitella.
Tottakai voi olla, että jos markkinointiin olisi laitettu enemmän rahaa, voisi niitä uusiakin markkinoita aueta vähän herkemmin, mutta ehkä Sonylla ei ollut kiinnostusta tai mitä todennäköisemmin, ei ollut rahaa laittaa satoja miljoonia markkinointiin.
Jos jonkun keksinnön haluaa saada houkuttelevaksi asiakkaalle, tehdä siitä haluttavan, jopa trendin, vaatii se markkinointia. Wii sen todisti jo kerran, saa nähdä tekeekö Kinect sen uudestaan.
Tässä toisaalta on yksi Moven ongelmakin. Miten markkinoida Movea, joka on jo periaatteellisella tasolla nähty ja markkinoitu Wiillä. Miten erottua tarpeeksi Nintendon markkinoinnista?
Butler muuten on mun tietääkseni vain amerikan markkinoille suunnattu hahmo ja erityisesti juuri sillä markkina-alueella Sony on ottanu turpiinsa ja nythän se vasta nöyryyttäväksi on mennyt tänä syksynä.
Toki ehkä noin, mutta itse peilaankin tätä tilannetta koko maailman kannalta. Butler on ihan hauska hahmo tosiaan ja sinänsä sopivaa markkinointia, mutta ne hauskat piikit toisten valmistajien suuntaan menevät varmasti ohi normaalilta kuluttajalta.
Ja Jenkeissä on selvästi havaittavissa samaa kuin Japanissa, kotimaiset tuotteet myyvät, Eurooppa saattaa lopulta olla näiden kahden välillä se suurin kiistakapula.