Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Kylmä fakta vaan on että ihan mikä tahansa pelistudio myy tuotettaan mieluummin 47 miljoonaan ihmisen markkinoille kuin 5 miljoonaan ihmisen markkinoille.
Mutta muistettava on kuitenkin, että Kinectin userbasea pyritään tässä vaiheessa nimenomaan kasvattamaan. Tällöin panostus on laitenkantasuhteista huolimatta erittäin merkittävää.

Mielenkiintoista kuinka juuri sinä avaudut joka toinen päivä käyttäjien agendoista/motiiveista tai muuten suu vaahdossa huudat vääryyttä muiden asiattomista teksteistä.
avannon haukansilmältä ei pääse mikään karkuun. ;)
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Mutta muistettava on kuitenkin, että Kinectin userbasea pyritään tässä vaiheessa nimenomaan kasvattamaan. Tällöin panostus on laitenkantasuhteista huolimatta erittäin merkittävää.

Joo, tottakai ja siksi sanoinkin että pelkästään Kinectille suunnatut pelit tulevat olemaan joko Microsoftin omien studioiden tekemiä tai sitten microsoftin rahalla tilaamia tuotteita ulkopuolisilta studioilta. Motivaatio juuri erityisesti Kinect tuotteiden myyntiin kun on vain Microsoftilla. Mikään pelistudio ei tule tekemään Kinectille peliä ilman että Microsoft maksaa heille siitä, sillä käytännössä tuommoinen 5-10 miljoonan laitekanta on äärimmäisen pieni pelimarkkinoilla kun verrataan kuinka paljon pelitalo voisi saada tuotettaan myydyksi tekemällä pelinsä jollekin muulle alustalle.
Mä uskon että Microsoftin omat studiot (näitä ilmeisesti on kuitenkin vielä vajaa tusina) pukkaavat täyttä häkää Kinect spesiaaleja ja pääosa muista pelivalmistajista miettivät miten saisivat omiin peleihinsä Kinect tuen jotta saavat Microsoftin tarjoaman bonuksen (käytännössä varmastikin alennus lisenssimaksuun). Normi pelaajalle Kinectin tulo markkinoille ei tulle näkymään millään muulla tavalla kuin että ensi vuonna julkaistaan 1-3 yksinoikeuspeliä vähemmän ja että Microsoftin markkinointi jatkossa keskittyy Kinectiin.

Jännä homma kaikessa on se kuinka hiljaa Sony on ollut omasta Movestaan. Joulumyynti olisi ollut oleellinen kohta markkinoida niille casual gamereille joille tuote on suunnattu, mutta hyvin hyvin hiljaista on ollut. Nintendo tietää asian hyvin, mainitsihan heidän olikohan amerikan pomo että yli puolet konsolimyynnistä tulee yhden kuukauden aikana.
Mä melkein veikkaisin että Sony on jo kääntänyt mielenkiintonsa muualle ja Move jää väliinputoajaksi. Millään muulla tavalla en pysty selittään joulumyynnistä välittämättömyyttä.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Mä melkein veikkaisin että Sony on jo kääntänyt mielenkiintonsa muualle ja Move jää väliinputoajaksi. Millään muulla tavalla en pysty selittään joulumyynnistä välittämättömyyttä.

It only does everything -ajatukseen ei kuulu yhdenkään osa-alueen ylimarkkinointi. Nythän Microsoft panostaa kaikessa markkinoinnissaan Kinectiin, edes Gears of Waria ei ole hypetetty kovinkaan vahvasti ja jäipä VGA-showkin väliin "taktisesti". Jouluna MS myy Kinectiä ja sillä selvä. Sony myy, no, sitä kokonaisuutta, mihin myös Move kuuluu.

Sonyn lausunnoista on pystynyt lukemaan, että Move on kuitenkin pohjimmiltaan vaihtoehtoinen ohjaustapa, lisä, eikä sinänsä siis mitään sellaista minkälaiseksi Microsoftilla Kinectia ovat hehkuttaneet. "Kuin uuden konsolin lanseeraus" MS:llä luonnehdittiin Kinectiä.

Tottakai juuri nyt joulusesonkina tämä näkyy räikeästi, kun joululahjaksi etsitään uutta teknologiaa, eikä Moven markkinointibudjetti taida olla lähelläkään Kinectin 500 miljoonaa (mitähän Moven markkinointtiin on laitettu?), mutta eiköhän se tuosta tasaannu vielä. Microsoft lähti tässä kisassa kuitenkin rummuttamaan kovaa Kinectiä uutena innovaationa, Sony lanseerasi Moven maltillisesti ja markkinoi sitä lähinnä core-pelaajille Butlerin kautta. Erilaiset strategiat, erilaiset tuotteet.

Mielenkiintoista kuitenkin nähdä mitä nyt sitten kun Kinectia on huudeltu koko joulusesonki, kinkut on syöty ja kalkkunat paistettu. Mitä Microsoftilla on tarjota tämän lisäksi tulevalle vuodelle? Paljonhan lupauksia on esitetty, TGS-messuilla jopa melko vahvoja sellaisia, mutta lupauksille olisi mukava nähdä myös ihan konkreettisia todisteita. Ja nyt en puhu Forza 4:sta ja Gears of War 3:sta, vaan uusista peleistä - Kinectille ja padille.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Joo, tottakai ja siksi sanoinkin että pelkästään Kinectille suunnatut pelit tulevat olemaan joko Microsoftin omien studioiden tekemiä tai sitten microsoftin rahalla tilaamia tuotteita ulkopuolisilta studioilta. Motivaatio juuri erityisesti Kinect tuotteiden myyntiin kun on vain Microsoftilla. Mikään pelistudio ei tule tekemään Kinectille peliä ilman että Microsoft maksaa heille siitä, sillä käytännössä tuommoinen 5-10 miljoonan laitekanta on äärimmäisen pieni pelimarkkinoilla kun verrataan kuinka paljon pelitalo voisi saada tuotettaan myydyksi tekemällä pelinsä jollekin muulle alustalle.

Koska Kinectille tehdään ns. erilaisia pelejä, niin panoksiakin tarvinnee sijoittaa huomattavasti vähemmän kuin johonkin perinteisempään tuotteeseen. Näillä Zumbilla, joogilla ym. heilutteluilla voinee täten tehdä tulosta pienemmillä myynneillä. Samalla tietysti pedataan itselleen asemia jos Kinect-markkinat räjähtävät.

Näistä perinteisistä peleistä valtava enemmistö tuottaa silkkaa tappiota. Markkinat ovat täynnä, kehittäminen maksaa omaisuuksia ja joukosta erottuminen on pirun vaikeaa. Kinect voi siis ihan oikeasti olla houkutteleva markkina.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

eikä Moven markkinointibudjetti taida olla lähelläkään Kinectin 500 miljoonaa (mitähän Moven markkinointtiin on laitettu?), mutta eiköhän se tuosta tasaannu vielä.

Aivan juuri noin! Kattelin tossa illalla melkein 2 tuntia televisiota ja kas kummaa, silmiin sattui 2 Sonyn mainosta, toisessa mainostettiin GT5:sta ja toisessa uusinta PSP:tä. Sony siis selkeästi käyttää rahaa markkinointiin, mutta jostain syystä sitä ei ohjata Moven markkinointiin.


Sony lanseerasi Moven maltillisesti ja markkinoi sitä lähinnä core-pelaajille Butlerin kautta.

Sitä mä tässä just ihmettelen että ketä muuta toi Move (tai Kinect) kiinnostaa kuin satunnaisia pelaajia (casual gamer) ja ne on niitä jotka ostaa pelilaitteita (ja varmaan pelejäkin) vain jouluisin.
Butler muuten on mun tietääkseni vain amerikan markkinoille suunnattu hahmo ja erityisesti juuri sillä markkina-alueella Sony on ottanu turpiinsa ja nythän se vasta nöyryyttäväksi on mennyt tänä syksynä. Mun mielestä ne mainokset on hyviä, mutta tulokset on pöydässä ni eihän Sonylla ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin pistää Kevin kilometritehtaalle ja miettiä strategiaansa uudestaan.
Ei muuta kuin popcornit microon ja seuraamaan miten isot tappelaa :)
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Aivan juuri noin! Kattelin tossa illalla melkein 2 tuntia televisiota ja kas kummaa, silmiin sattui 2 Sonyn mainosta, toisessa mainostettiin GT5:sta ja toisessa uusinta PSP:tä. Sony siis selkeästi käyttää rahaa markkinointiin, mutta jostain syystä sitä ei ohjata Moven markkinointiin.

Kyllähän Suomessa Sonyn asiat ovat poikkeuksellisen hyvin ja ero on ilmeisesti ainoastaan kasvamassa. PS3 on myydyin konsoli meillä. Euroopassakin taitaa PS3 olla jopa hiukan edellä Xbox 360:tä myynneissä. Japanissa PS3:lla menee luonnollisesti myös hyvin, Japanissa ei ulkomaalaisten tuotteet pärjää. Siellä jopa PSP menee kaupaksi.

Ainoastaan Jenkeissä XO tuntuu lähteneen nyt ottamaan kunnollista eroa ja nyt näillä liiketunnistustekniikoilla saattaa Microsoftin lippulaiva ottaa toki eroa Euroopassakin, mutta ei Sonylla nyt niin huonosti mene, että paniikkinappula olisi pohjassa. Tyytyvät varmasti katselemaan sivusta joulumyyntien alamäen, mutta ensi vuodelle keskivät varmasti taas jotain uutta matoa koukkuun.

Nyt markkinoinnissa tosiaan on pyörineet core-pelit ja sillä linjalla mitä luultavammin jatkavat. Uncharted 3 on varmasti taas iso myyntihitti, joten tuon varjolla sitten hypettävät taas. Tätä samaahan Microsoft harrasti ja mitä luultavammin tulevat harrastamaan ainakin Gear of War 3:n ja Forza 4:n kohdalla.

Nyt tuon core-markkinoinnin lisäksi on kehittynyt Kinect-markkinointi, mikä tuntuu uppoavan ihan mukavasti uusiin asiakkaisiin, ainakin Jenkeissä ja ainakin juuri nyt jouluna. Jos piikki kestää, kuten MS:n konsolipamput uskovat, niin sitten Sonylla varmasti alkaa raksuttamaan hieman kovempaa.

Silti, melko perusteltua nyt siellä Sonyn suunnalla odotella hetki ja katsoa mitä tapahtuu kun Kinect-tomu laskeutuu.

Sitä mä tässä just ihmettelen että ketä muuta toi Move (tai Kinect) kiinnostaa kuin satunnaisia pelaajia (casual gamer) ja ne on niitä jotka ostaa pelilaitteita (ja varmaan pelejäkin) vain jouluisin.

Move luultavasti saattaakin kiinnostaa jo nykyisellä valikoimmallaan myös core-pelaajia. MAG, Heavy Rain ja Resident Evil 5 toimivat täysin Movella ja lisää on tulossa. Sinänsä siis juuri Butlerin kaltainen markkinointi toimii hyvänä fan servicenä, kun Sonyn yritys ei ilmeisesti ole niin rohkeasti uusia markkinoita valloitella.

Tottakai voi olla, että jos markkinointiin olisi laitettu enemmän rahaa, voisi niitä uusiakin markkinoita aueta vähän herkemmin, mutta ehkä Sonylla ei ollut kiinnostusta tai mitä todennäköisemmin, ei ollut rahaa laittaa satoja miljoonia markkinointiin.

Jos jonkun keksinnön haluaa saada houkuttelevaksi asiakkaalle, tehdä siitä haluttavan, jopa trendin, vaatii se markkinointia. Wii sen todisti jo kerran, saa nähdä tekeekö Kinect sen uudestaan.

Tässä toisaalta on yksi Moven ongelmakin. Miten markkinoida Movea, joka on jo periaatteellisella tasolla nähty ja markkinoitu Wiillä. Miten erottua tarpeeksi Nintendon markkinoinnista?

Butler muuten on mun tietääkseni vain amerikan markkinoille suunnattu hahmo ja erityisesti juuri sillä markkina-alueella Sony on ottanu turpiinsa ja nythän se vasta nöyryyttäväksi on mennyt tänä syksynä.

Toki ehkä noin, mutta itse peilaankin tätä tilannetta koko maailman kannalta. Butler on ihan hauska hahmo tosiaan ja sinänsä sopivaa markkinointia, mutta ne hauskat piikit toisten valmistajien suuntaan menevät varmasti ohi normaalilta kuluttajalta.

Ja Jenkeissä on selvästi havaittavissa samaa kuin Japanissa, kotimaiset tuotteet myyvät, Eurooppa saattaa lopulta olla näiden kahden välillä se suurin kiistakapula.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Mä melkein veikkaisin että Sony on jo kääntänyt mielenkiintonsa muualle ja Move jää väliinputoajaksi. Millään muulla tavalla en pysty selittään joulumyynnistä välittämättömyyttä.

Mutta Movehan myy ihan hyvin ilman mitään massiivista pr-hehkutustakin. Se tavallaan myy hiljakseen kulisseissa samaan aikaan kun "iplot" ja "cobretit" miettivät forumeilla onko se suosittu vai ei.. Forum-puheet ovat välillä vähän kaukana reaalimaailmasta. Move on vain yksi osa-alue Sonyn strategiassa - ei Kinectmäinen "tämä muuttaa maailman" -tyyppinen juttu (mistä tietenkin sitten voi olla montaa mieltä - liiketunnistus jakaa mielipiteitä).

"It does everything".
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Mutta Movehan myy ihan hyvin ilman mitään massiivista pr-hehkutustakin.

Juu, myy, myy. Mutta myykö konsolia? Kinect samalla nostaa Xbox 360 -konsolin parrasvaloihin ja myy itse konsolia. Sitähän se markkinointi tuottaa, jos hissukseen kaveripiirissä kuhisee ei se vielä myy konsolia uusille asiakkaille.

Näissä Sonyn ja Microsoftin liikketunnistustekniikan markkinoinneissa on yksi suuri ero. Sony myy Movea konsolin jo hankkineille, Microsoft myy Kinectiä kaikille ja varsinkin uusille asiakkaille. Siksi rahaakin palaa hieman eri tahtiin.

Ja kun sitä miettii, olisiko Sonylla edes varaa laittaa 500 miljoonaa riskillä täysin uudenlaisen kokemuksen markkinointiin, varsinkin kun takeita ei ole siitä että sitä koskaan saa takaisin valuuttana (imagohyötyä tästä on jo nyt tullut). Rohkeatahan tämä Microsoftilta oli, sitä en kiellä. Sitä tuskin kukaan kieltää.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Onpas taas pitkälle vietyjä omia tulkintoja. Kannattaa seurata vaikka ihan MusicTV:tä. Sieltä tulee päivittäin kymmeniä Playstation Move-mainoksia, joissa nimenomaan myydään uudella ohjauksella myös konsolia. Ette ehkä seuraa niitä medioita, joissa pyritään nyt uusiin kuluttajiin vaikuttamaan?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Markkinoinnissa mestari taitaa olla Nintendo. Vuodesta toiseen - joka joulu - ne samat väsyneet Wii Fit, Wii Sports ym pyörivät ruudussa. Firman ei tarvitse kuin lähinnä päivittää vanhoja mainoksia ja taas homma toimii.. Sama tuskin onnistuu MS:lla ja Movella vuodesta toiseen.

Itse ymmärrän täysin, jos Moven markkinointibudjetti ei ole "500 miljoonaa" tai mitä se Kinectillä lienee. Ei noiden shovelware-pelien varaan kannata koko firman strategiaa rakentaa. Liiketunnistus on nyt vain oheisjuttu pelaajille, ei se siitä enää vanhaan glooriaan nouse. Ei, vaikka saisin rapsuttaa itse elefanttia leuan alta..
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Onpas taas pitkälle vietyjä omia tulkintoja. Kannattaa seurata vaikka ihan MusicTV:tä. Sieltä tulee päivittäin kymmeniä Playstation Move-mainoksia, joissa nimenomaan myydään uudella ohjauksella myös konsolia. Ette ehkä seuraa niitä medioita, joissa pyritään nyt uusiin kuluttajiin vaikuttamaan?

Kerros sitten sinä oma näkemyksesi, miksi Kinect ja Xbox 360 on ottamassa murskavoittoa PS3:sta ja Movesta Jenkkien markkinoilla. Itse kuvittelin tuon johtuvan juuri suuresta panostuksesta Kinect-markkinoinnissa, mutta syitä voi toki olla muitakin. Omia tulkintoja täällä tehdään, toiset parempia, toiset huonompia.

Itse uskoin Kinectin myyvän enemmän konsolia, koska sitä kaupataan uusille asiakkaille ja näin markkinointia itsekkin projekteissa hoitavana, voisin nähdä että se yksi syy tuohon olisi. Ja eipä siihen mitään gurua tarvita, että näkee 500 miljoonan budjetilla olevan vaikutusta myös myynteihin, jos itse tavara on kunnossa ja viesti menee oikeille asiakasryhmille perille.

Ja en todellakaan Music Televisionia katsele, mutta voi tosiaan olla, että juuri tuolla Sony rummuttaa eniten Movea, olihan se sinänsä sopivaa. Samalla Kinectiä rummutetaan Oprahissa ja Ellen Degeneresissä. Siellä siis selvästi ymmärretään mille yleisölle tätä kannattaa myydä.

Toisaalta kun aikaisemmin sanoin hinnanalennuksen olevan ainoa pitkällä aikavälillä PS3:n myyntejä nostava tekijä tuomittiin tuo väite usein selittelemällä PS3:n olevan hintansa arvoinen. Hinta tippui, PS3 alkoi myymään. Ei nämä ehkä täysin yksi yhteen mene, kuten ei mene Kinectin osuus XO:n hyvässä joulusesongissa, mutta on näillä yksittäisinä tekijöinä suuret vaikutukset.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Onpas taas pitkälle vietyjä omia tulkintoja. Kannattaa seurata vaikka ihan MusicTV:tä. Sieltä tulee päivittäin kymmeniä Playstation Move-mainoksia, joissa nimenomaan myydään uudella ohjauksella myös konsolia. Ette ehkä seuraa niitä medioita, joissa pyritään nyt uusiin kuluttajiin vaikuttamaan?

Ei kukaan katso Music TV:tä nykyään kun sieltä tulee vain paskoja realitysarjoja. Musavideot katsotaan netistä.

Kinect mainoksia ei kyllä paljon ole Suomen tv:ssä meikäläisen silmiin näkynyt tosin ei myöskään Moven. Englannissa tilanne on hiukan eri, olen katsonut streamien kautta WWE RAW:ta ja lähes joka mainoskatkolla tulee Kinect-mainoksia (alkuperäiskuva SKY Sportsilta).
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Onpas taas pitkälle vietyjä omia tulkintoja. Kannattaa seurata vaikka ihan MusicTV:tä. Sieltä tulee päivittäin kymmeniä Playstation Move-mainoksia, joissa nimenomaan myydään uudella ohjauksella myös konsolia. Ette ehkä seuraa niitä medioita, joissa pyritään nyt uusiin kuluttajiin vaikuttamaan?

MusicTV :D

Erittelemättä mitä medioita seuraan, kerron että olen nähnyt mainoksia sekä Microsoftilta, Nintendolta että Sonylta. Microsoft markkinoi Kinectiä, Nintendo markkinoi Wii Fit:iä ja muistaakseni uutta Donkey-peliä kun Sony markkinoi GT5:sta ja PSP:tä. Kyllä mä olen yhden Move mainoksenkin nähnyt, mutta pointti oli että markkinoinnissa on ihan selkeä ero ja Microsoftin keskittyessä liiketunnistuksensa markkinointiin, Sony markkinoi kaikkea muuta. Liiketunnistus on mun mielestä casual pelaajan juttu, joten joulumarkkinat on (ainoa?) aika myydä niitä. Oon lukenut monelta foorumilta keskustelua aiheesta ja ne hard core pelaaja ei ole nähnyt kummassakaan liiketunnistusjärjestelmässä pontentiaalia, joten Sonylla on kova työ myydä Movea sille kohderyhmälle. Toinen vaihtoehto on että Sonylla ollaan lyöty hanskat tiskiin Moven suhteen ja sen sijaan koitetaan iskeä siihen hard core pelaajien segmenttiin perinteisillä peleillä nyt kun Microsoft keskittyy casual pelaajiin.

Ja tosiaan, onhan se Sonykin myynyt Movea paljon, mutta ei ollenkaan tarpeeksi että laitekanta riittäisi kolmannen osapuolen pelikehittäjille tukemaan sitä omatoimisesti. Ja jokatapauksessa joulumyynnin "missaaminen" ihmetyttää.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ja tosiaan, onhan se Sonykin myynyt Movea paljon, mutta ei ollenkaan tarpeeksi että laitekanta riittäisi kolmannen osapuolen pelikehittäjille tukemaan sitä omatoimisesti. Ja jokatapauksessa joulumyynnin "missaaminen" ihmetyttää.

Kun tunnut olevan kyökki-pelianalyytikko, niin mikä myyntimäärä on "tarpeeksi" mielestäsi?

En edelleenkään ymmärrä, että mitä Sony joulumyynnissä "missaa".. Käsittääkseni joulunajan myyntiluvut tulevat joskus ensi vuonna, joten tuntuu vähän aikaiselta taas vetää "doomia&gloomia" myyntimäärien kohdalta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kun tunnut olevan kyökki-pelianalyytikko

Hassua, tämä sama sinänsä täysin turha kommentti nousi pintaan, kun PS3:n hinnasta keskusteltiin. Silloin hintaa korkeana pitäneet olivat oikeassa, hinnanalennus aloitti pysyvämmän myyntipiikin. Tosin tuollaisen täysin itsestäänselvyyden ymmärtämiseksi ei pitäisi mitään suurempaa meediota tarvita.

En edelleenkään ymmärrä, että mitä Sony joulumyynnissä "missaa".. Käsittääkseni joulunajan myyntiluvut tulevat joskus ensi vuonna, joten tuntuu vähän aikaiselta taas vetää "doomia&gloomia" myyntimäärien kohdalta.

Voisit yrittää perustella miksi ei näytä siltä, ettei Move myisi Kinectin tapaan konsoleita. Ja tämä siis Jenkkien osalta, josta numeroita on jo saatu. Xbox 360 myi 500 000 (EDIT: se olikin 800 000, muistin väärin) konsolia enemmän kuin PS3 marraskuussa ja jos mitään ihmeitä ei tapahdu, XO myy enemmän myös joulukuussa.

Tähän on oltava syy, tämä kyökki-pelianalyytikko osoittaisi ainoata suurta muuttujaa, Kinectia ja tämän markkinointia. Mites sinä?

Tätä keskustelua hieman haittaa, että PS-henkisyys ilmeisesti pistää kapuloita rattaisiin, kun mitään vastinetta ei synny. Ainoastaan dumataan muiden näkemykset vähättelyllä. Näin ei hyvää keskustelua synny.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Kattelin tossa illalla melkein 2 tuntia televisiota ja kas kummaa, silmiin sattui 2 Sonyn mainosta, toisessa mainostettiin GT5:sta ja toisessa uusinta PSP:tä. Sony siis selkeästi käyttää rahaa markkinointiin, mutta jostain syystä sitä ei ohjata Moven markkinointiin.
Katselin aamulla SubTV:tä ehkä tunnin, ja näin sinä aikana kaksi eri Move-mainosta. Lisäksi UK:n PlayStation Storesta ostamissani FirstPlay-jaksoissa on Move-mainontaa ollut yllin ja kyllin.

Aiemmin viikolla jenkkien PS.Blogissa hehkutettiin Movea tukevien pelien määrän lähenevän jo 50:tä. Samoin Kevin Butler on twiittaillut Move-henkisiä viestejä viime päivinä. Ei ehkä sitä kaikkein näkyvintä ja tuntuvinta mainonta, ja kohteenakin lienee edelleen pelaamisen ydinporukka.

Tätä keskustelua hieman haittaa, että PS-henkisyys ilmeisesti pistää kapuloita rattaisiin, kun mitään vastinetta ei synny. Ainoastaan dumataan muiden näkemykset vähättelyllä. Näin ei hyvää keskustelua synny.
Hyvää keskustelua ei myöskään synny dumaamalla vastapuoli PS-henkiseksi kapuloiden rattaisiin heittäjäksi. Ihan vain vinkkinä.

Lähde: PS.Blog (US) ja Twitter
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Aiemmin viikolla jenkkien PS.Blogissa hehkutettiin Movea tukevien pelien määrän lähenevän jo 50:tä.

Tuon taisin linkata jo toiseen ketjuun, mutta kertoo hyvin ettei "Movelle ei ole pelejä" -propagandaa kannata liikaa kuunnella. Osa näkee ja kuulee tasan sen mitä haluaa, ja osalle se on "Movea ei mainosteta, sille ei ole pelejä, eikä Move myy tarpeeksi". Eli nothing to see here, sama laulu on kuultu jo ziljoona kertaa.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Kattelin tossa illalla melkein 2 tuntia televisiota ja kas kummaa, silmiin sattui 2 Sonyn mainosta, toisessa mainostettiin GT5:sta ja toisessa uusinta PSP:tä. Sony siis selkeästi käyttää rahaa markkinointiin, mutta jostain syystä sitä ei ohjata Moven markkinointiin. ...

TT-2k sanoi:
Katselin aamulla SubTV:tä ehkä tunnin, ja näin sinä aikana kaksi eri Move-mainosta. Lisäksi UK:n PlayStation Storesta ostamissani FirstPlay-jaksoissa on Move-mainontaa ollut yllin ja kyllin.

Voi olla, että mainoksia esitetään tarkoituksella eri aikaan, illalla vähän varttuneemmille GT5:ta ja PSP:tä(??) ja aamulla sitten Movea, joka _saattaa_ purra perheen nuorisoon paremmin kuin tällaiseen kolmikymppiseen jäärään. Toki Movelle on (tulossa) pelejä "aikuisillekin" (Fight tms.), mutta allekirjoittanut ei toistaiseksi ole vielä erityisen innostunut moisesta mokkulasta. Mieli saattaa tietysti muuttua, en tarkoita että se turhake olisi.
 
Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot

Ei ehkä sitä kaikkein näkyvintä ja tuntuvinta mainonta, ja kohteenakin lienee edelleen pelaamisen ydinporukka.

Tuntuisi vahvasti PS-painoitteisia reittejä olevan näissä esimerkeissäsi, joten väitteeni siitä, että Movea myydään nimenomaan jo olemassa olevalle user baselle ei sinänsä kuulosta edes tässä valossa niin kovin väärältä.
Hyvää keskustelua ei myöskään synny dumaamalla vastapuoli PS-henkiseksi kapuloiden rattaisiin heittäjäksi. Ihan vain vinkkinä.

Jos sinänsä täysin perusteltuihin mielipiteisiin ei saa vastaukseksi muuta kuin vähättelyä, niin on ehkä syytä pyytää jotain perusteltua vastinetta näihin. Ei siitä pidä itseensä ottaa, että PS3:sta osoitellaan kriittiseen sävyyn. On tehtävä vastakkaista näkemystä edustavat, perustellut mielipiteet omilla näkemyksillään selviksi. Faktojakin olisi kiva olla.

Osa näkee ja kuulee tasan sen mitä haluaa, ja osalle se on "Movea ei mainosteta, sille ei ole pelejä, eikä Move myy tarpeeksi".

Movea mainostetaan, mutta Kinectin markkinointibudjeteistakin jo näkee, ettei ihan samalla rahalla olla liikenteessä. Tähän väliin totean kuitenkin, ettei Moven markkinointibudjetista ole kyllä mitään tietoa, yritin kyllä etsiä, mutta tätä tietoa ei löytynyt. Jos joku löytää, sen tänne ilmoittakoon.

Movelle on myös pelejä ja pelejä nimenomaan core-pelaajille. Pelejä noin muutenkin on varmasti tulossa, itse en ainakaan tätä ole koskaan kyseenalaistanut. Eikä kenenkään pitäisi kyseenalaistaa, Movelle on nimenomaan niitä core-pelejä huomattavasti Kinectiä enemmän. Silti myydyin Move peli taitaa olla Sports Champions? Tai no, vaikeata näitä on toisaalta vertailla, kun MAG esimerkiksi taitaa toimia Movella ihan päivityksen voimin, eli sinänsä ei tiedä kuka sen hankkii Moven ansiosta.

Ja nyt tullaan siihen mitä itse yritän saada ymmärretyksi. Kinect myy marraskuun Jenkkien myyntilukujen piikin mukaan itse Xbox 360 konsoliakin. Tämä ei välttämättä ole yksi yhteen totta, mutta yksittäisenä tekijänä Kinect tuntuisi olevan iso tekijä. Uusi malli on toki toinen suuri yksittäinen tekijä. Konsolin jo omistaneille Move toki tuntuisi myyvän vahvasti, sehän on selvää.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kun tunnut olevan kyökki-pelianalyytikko, niin mikä myyntimäärä on "tarpeeksi" mielestäsi?

En edelleenkään ymmärrä, että mitä Sony joulumyynnissä "missaa".. Käsittääkseni joulunajan myyntiluvut tulevat joskus ensi vuonna, joten tuntuu vähän aikaiselta taas vetää "doomia&gloomia" myyntimäärien kohdalta.

Vaimo häärää enempi kyökissä, kuvailisin itseäni mieluummin olkkari-pelianalyytikoksi. En tiedä sitten millä taustalla, koulutustasolla tai kokemuksella sinun mielestäsi pääsisin "kyökistä" ulos.
Movea aloitettiin myymään syyskuussa, Kinectiä marraskuussa. Kahden viikon jälkeen Kinect oli myynyt etumatkan umpeen ja markkinointia kun seuraa, ei tarvitse suuri meedio olla että Move on sen jälkeen jäänyt nielemään pölyä. Esimerkiksi Sega Dreamcastia myytiin 10.6 miljoonaa kappaletta, se ei ollut riittävä määrä jotta konsolin tulevaisuus olisi ollut turvattu, koska ostopotentiaalin koko (eli laitekanta) ei riittänyt tekemään pelituotannosta kannattavaa. Jos Movea ei myydä tarpeeksi, sille ei kehitetä pelejä ja koko Move lisälaite kuihtuu olemattomiin.
Minulla ei ole kumpaakaan lisälaitetta. JOS jommalle kummalle tulee killerisovellus, varmaankin ostan sen, mutta toisaalta en ole valmis sijoittamaan satasia kuolevaan formaattiin.

Joulumyynnin tärkeyttä olen useammassa viestissä koittanut selittää, mutta sinun kirjoituksistasi paistaa ettet sisälue muiden tekstejä tai sitten et vain ymmärrä niitä. Ihan pikauusintana vielä kerran:
1. Nintendo on osoittanut että liiketunnistuspelaaminen on casual pelaajien juttu.
2. Microsoft ja Sony ovat sanoneet että he hakevat liiketunnistinjärjetelmillään uusia markkinoita, eli käytännössä tunkeutuvat kilpailemaan Nintendon sektorille.
3. Nintendo on osoittanut myynneissään että casual pelaaja ostaa laitteensa ja pelinsä joulusesonkina. Tämä ei muutenkaan ollut mikään aivojumppaa tarvitseva tehtävä, missä tahansa elektroniikassa se suuri massa ei osta uutta teknologiaa ympäri vuoden vaan nimenomaan joulusesonkina. Jos sulla ei ole koulussa vielä tullut juttua tuotteen elinkaaresta, tutustu aiheeseen internetissä, on hyvin opettavaista.
 
Ylös Bottom