Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

30 fps vastaan 60 fps vs 120/144/240/360 fps

Jos ei 30 fps vs. 60 fps eroa huomaa, niin kannattaa käydä tarkastuttamassa näkö. On nimittäin aivan julmettu ero sulavuudessa ja ohjausvasteessa, en muista että viime genissä olisi juhlittu 60 fps ruudunpäivityksellä open world -peleissä.
Tottahan toki sen eron huomaa 30 ja 60 FPS välillä, ei siinä mitään. Henkilökohtaisesti voin kuitenkin todeta, että myös 30 FPS:n pelejä voin riemumielin pelata, kunhan peli muutoin itseäni miellyttää.

Minulle ei siis ole minkäänlainen kynnyskysymys se onko peli 30 vai 60 FPS. En toki ole muutenkaan mikään hifisti tai kultasilmä monissa muissakaan asioissa, eli tarkat yksityiskohdat eivät ole minulle kovin tärkeitä useimmissa asioissa, vaan kokonaisuus ja peleissä erityisesti tunnelma ovat ne ratkaisevat asiat useinkin sille, pidänkö jostakin vai en.

Uuden genin pelit eivät sinänsä minulle ole tehneet merkittävää harppausta oikein missään. Suurin ero lienee juuri tuo tasaisempi ja korkeampi FPS, mutta kuten jo todettu, ei sekään mikään valtavan suuri asia itselleni ole. Edelleen pelaan mielellään myös Xbox 360- ja PS3-pelejä, ja jopa joitain mieleisimpiä PS2-pelejä.

Meitä on toki moneen junaan, ja ymmärrän sen, että on paljon pelaavaa porukkaa, joilla on varsin tarkka ja vaativa ”kultasilmä”.
 
Viimeksi muokattu:
@Ippenator Oletko 120fps pelejä kokeillut? Jos et, niin pistä Doom Eternal lataukseen ja kokeile sitä 120fps modessa. Sitten heti perään jotakin 30fps peliä ja tule kertomaan tänne miltä tuntui :D. Itselleni framerate on jo kynnyskysymys. Esim Watchdogs Legionia harkitsin kun Gigantti myi sitä joulukuussa 28€ hintaan mutta äänestin lompakollani.
 
@Ippenator Oletko 120fps pelejä kokeillut? Jos et, niin pistä Doom Eternal lataukseen ja kokeile sitä 120fps modessa. Sitten heti perään jotakin 30fps peliä ja tule kertomaan tänne miltä tuntui :D. Itselleni framerate on jo kynnyskysymys. Esim Watchdogs Legionia harkitsin kun Gigantti myi sitä joulukuussa 28€ hintaan mutta äänestin lompakollani.
Legioniin tuli toukokuussa päivityksessä 60 fps -tila ilman säteenseurantaa.
 
@Ippenator Oletko 120fps pelejä kokeillut? Jos et, niin pistä Doom Eternal lataukseen ja kokeile sitä 120fps modessa. Sitten heti perään jotakin 30fps peliä ja tule kertomaan tänne miltä tuntui :D. Itselleni framerate on jo kynnyskysymys. Esim Watchdogs Legionia harkitsin kun Gigantti myi sitä joulukuussa 28€ hintaan mutta äänestin lompakollani.
Niin, en kyllä tarkoittanut sitä, ettenkö minäkin varsin selvää eroa huomaa 30 ja 60 FPS:n välillä. Sillä selvästi havaittavalla erolla ei siitä huolimatta ole minun pelikokemuksiini ollut suurta vaikutusta. Toki otan aina mieluummin saman pelin 60 FPS:llä jos käytännössä on mahdollisuus niin tehdä grafiikan tarkkuuden pahemmin kärsimättä. Mutta sitä vain tarkoitin, että mikään kynnyskysymys ei 60 FPS minulle silti ole, vaan voin pelata oikein hyvillä mielin myös 30 FPS:n pelejä, jos niissä on muuten asiat kunnossa.
 
Niin, en kyllä tarkoittanut sitä, ettenkö minäkin varsin selvää eroa huomaa 30 ja 60 FPS:n välillä. Sillä selvästi havaittavalla erolla ei siitä huolimatta ole minun pelikokemuksiini ollut suurta vaikutusta. Toki otan aina mieluummin saman pelin 60 FPS:llä jos käytännössä on mahdollisuus niin tehdä grafiikan tarkkuuden pahemmin kärsimättä. Mutta sitä vain tarkoitin, että mikään kynnyskysymys ei 60 FPS minulle silti ole, vaan voin pelata oikein hyvillä mielin myös 30 FPS:n pelejä, jos niissä on muuten asiat kunnossa.
Juuri näin se on mennyt omalla kohdallanikin. Näköjään sitä pystyy hyppäämään 60 fps:stä 30 fps:ään ilman irvistelyjä, vaikka saatoin täällä joskus jotain päinvastaista huudella.

Saatan toki olla puusilmä, mutta 60 -> 120 fps ei ole ollut minulle mitään mullistavaa. Tulen sitten myöhemmin tänne myöntämään, jos huomaankin olevani väärässä. 60 fps on hyvä standardi tälle generaatiolle.
 
Kai sitä on silmissäkin eroa, itselle 30fps on aikalailla no-go nykyään, vaikka se ennen meni mukisematta Destinyssä. Esim God of Warissa 30 on hidasta ja tahmeaa verrattuna 60, PS5 pelattuna. 120fps ei niin iso ero, mutta kyllä senkin valitsee jos on mahdollista.
 
Ennenkuin pelasin ainoastakaan 60fps peliä, niin en oikeasti vaan ymmärtänyt tätä eroa 30 vs 60 fps. Yritin kytätä asiaan omistautuneita Youtube-videoilla ja havaita eron, mutta ei silmät vaan hahmottanut.

PS5:n myötä vihdoin tuli pelattua myös 60fps pelejä useampi putkeen ja niiden jälkeen kun avasinkin pitkästä aikaa Switchin ja aloitin 30fps pelin, niin jopas sen eron huomasikin selvästi. Mikä on ihan hullua, kun aiemmin en yrittämälläkään hahmottanut eroa.

Tästä huolimatta mulle 30fps pelit on kyllä edelleen täysin pelattavia. Vaikka 60fps heti pelin jälkeen 30fps tuntuu aluksi tosi tahmealta ja tökkivältä, niin mulla silmä tottuu siihen kuitenkin hyvin nopeasti enkä jonkun ajan päästä edes huomaa koko asiaa.

Voin vaan kuvitella, miltä 30fps tuntuu, jos on tottunut tuohon 60 tai jopa 120fps laatuun ja pidempään ja silmä on tarkempi tämän asian suhteen. Lisäksi varmasti jossain shootereissa ja autopeleissä asialla on isompi vaikutus kuin mun enimmäkseen pelaamissa kolmannen persoonan seikkailuissa.
 
Onneksi 30fps pelaamisesta ei tarvitse tässä sukupolvessa kärsiä jos ei halua, ainakin omalla kohdalla pelinautinto on 60fps huomattavasti parempi.
PS5 poisti myös PC:n päivitys tarpeen itseltä, enää ei tarvitse PC:tä siihen että voi pelata tiettyjä pelejä lukitussa 60fps.
 
Varsinkin Black Ops Cold War ON samettisen pehmeä, eikä ole pelkkä oma subjektiivinen kokemus kun siitä on ihan DF foundry videonkin jopa viime vuoden puolelta. Se on sen jälkeen vielä mahdollisesti parantunut, aivan törkeän nättiä pelata sitä Series X kanssa. Warzonesta on ohkosemmin kokemuksia, mutta kuten sanoin lainaamassasi viestissä pitää ehkä päivittää siltä osin tietoa. Erittäin smooth se kuitenkin on!

Nonni! Sata peliä myöhemmin...tai jotain, kävi nimittäin niin että kun sukelsin Warzonen maailmaan uudelleen pitkän tauon jälkeen, niin tuohon 120 fps pehmeyteen jäin koukkuun tässä kontekstissa. Onhan se muissakin peleissä "ihan kiva" mutta tämän pelin kohdalla se vaan tekee niin valtavasti pelattavuuteen. Pelien keskiössä on ympäristön havainnointi ja se ei ole ihan pikkujuttu kun ruudulle tulee koko ajan tuplamäärä frameja, varsinkin kun tyypillisesti joudut aika paljon pälyileen ympärillesi ja aktiivisesti kääntelemään kameraa.

Se on kyllä tosiaan jännä juttu, että vaikka telkkarin Freesync palautteen mukaan framet tippuu välillä aika selvästikin 120 tasosta, niin käytännössä se ei näy pelaamisessa mitenkään. 100% silkkiä ja samettia pelattavuus tällä kokoonpanolla!

Onhan peliin toki muutenkin tullut vähän parannuksia, mutta muistan laittaneeni sen joskus Series X kanssa tulille ja vastaavaa imuefektiä peliin ei syntynyt kunnes vasta nyt 120 myötä. Taannoinen 1440p tekstuuri-pack ei myöskään haitaksi ole. Todella kivan näköinen nyt!

Kaiken ihanuuden Series X Warzone kokemuksessa kruunaa äänet kuulokkeilla, DTS X codec tulille ja olet tosi hyvin sen jälkeen kartalla missä suunnassa vihu ropeltaa jotakin tai missäpäin ammutaan jne. Kyllä täytyy ihan erityispaljon nyt muillekin suositella Warzonen koittamista uudelleen kunnolla jos ollut paussilla, varsinkin jos TV-tasoa koristaa Xbox Series X ja Freesync kykeneväinen TV.
 


Videolla juttua Ratched & Clank - Rift Apart peliin hiljattain lisätystä 40 fps-moodista. Käytännössä tuo on siis tarkkuus/fidelity-moodi mutta huomattavasti sulavampana. DF:n kaverit eivät huomanneet kuvanlaadussa juurikaan eroa vrt. 30fps mutta sulavuudessa ero on merkittävä.

Tämähän toimii vain 120hz näytöillä/televisioilla, mutta onhan tuo hiton hyvä uudistus. Noin saa silmäkarkkia, sekä sulavan pelikokemuksen. Tuli eilen testattua ja 40fps vs. 60fps eroa ei enää juuri huomaa (pieni ero on, mutta ei läheskään niin häiritsevä kuin 30 vs 60).

Välillä olisi kiva pelata ns "kaikki herkut" päällä, mutta uuden genin myötä en mieluusti enää palaa 30fps pelaamiseen. Tuo 40fps kuitenkin vaikuttaa oikein pätevältä ratkaisulta ja toivottavasti yleistyy tulevaisuudessa.
 


Videolla juttua Ratched & Clank - Rift Apart peliin hiljattain lisätystä 40 fps-moodista. Käytännössä tuo on siis tarkkuus/fidelity-moodi mutta huomattavasti sulavampana. DF:n kaverit eivät huomanneet kuvanlaadussa juurikaan eroa vrt. 30fps mutta sulavuudessa ero on merkittävä.

Tämähän toimii vain 120hz näytöillä/televisioilla, mutta onhan tuo hiton hyvä uudistus. Noin saa silmäkarkkia, sekä sulavan pelikokemuksen. Tuli eilen testattua ja 40fps vs. 60fps eroa ei enää juuri huomaa (pieni ero on, mutta ei läheskään niin häiritsevä kuin 30 vs 60).

Välillä olisi kiva pelata ns "kaikki herkut" päällä, mutta uuden genin myötä en mieluusti enää palaa 30fps pelaamiseen. Tuo 40fps kuitenkin vaikuttaa oikein pätevältä ratkaisulta ja toivottavasti yleistyy tulevaisuudessa.

Pc:llä on tuota tullut harrastettua, 1440p 120Hz ja fps-rajoitus 40:een, kun ei ole jaksanut 60:llä pyöriä. Erittäin hyvä kompromissi, ero 30fps:ään on huomattava.
 
Pc:llä on tuota tullut harrastettua, 1440p 120Hz ja fps-rajoitus 40:een, kun ei ole jaksanut 60:llä pyöriä. Erittäin hyvä kompromissi, ero 30fps:ään on huomattava.
Ite myös huomannut MSFS:n kanssa, että se kriittinen piste on noin 45fps, mutta alle 40 mennään, alkaa selvä nykiminen olla havaittavissa joka jo alkaa ärsyttämään. Tietyissä peleissä se 60fps ei ole pakollinen, vaan juurikin 40-45fps on se sulavan raja.
 
Tuolta cyberpunk aiheesta.

On meillä ainakin nimimerkki Pelle, jolle kelpaa vielä 30 fps, jos on enemmän karkkia tarjolla. Aika henkilökohtaistahan tuo on, mitä arvostaa ja mitkä asiat häiritsevät. Ihmisten aistimispreferenssit ovat aika erilaisia, kuten tuosta aiemmasta c1-asetuskeskustelustakin voimme päätellä.

Juu näin on. Jos mulla olis ps5 niin esim forbidden west tulisi pelattua resolution moodissa 30fps.
Mä ostan uudet koneet saadakseni lisää silmäkarkkia enkä sitä varten, että pelit näyttää melkein samalta mitä nyt, mutta ruudunpäivitys on tuplat.
 
Tuolta cyberpunk aiheesta.



Juu näin on. Jos mulla olis ps5 niin esim forbidden west tulisi pelattua resolution moodissa 30fps.
Mä ostan uudet koneet saadakseni lisää silmäkarkkia enkä sitä varten, että pelit näyttää melkein samalta mitä nyt, mutta ruudunpäivitys on tuplat.
Tahtoo vaan olla, että nuo edut noissa 30fps modeissa tähän mennessä on ollut niin minimaalisia 60fps modeen verrattuna niin ei vaan ole tullut nähtyä järkeä sitten pelata niillä.

Oma mielipide on, että tekijöiden pitäisi dropata tuo 30fps suosiolla peleistä pois ja tarjota vain 60fps mode ja mahdollisesti 120fps mode. Alkaa vähän ärsyttää, kun konsoleillakin mennään kokoajan enemmän PC:n suuntaan, että on säätöä vähä joka suuntaan.
 
Tahtoo vaan olla, että nuo edut noissa 30fps modeissa tähän mennessä on ollut niin minimaalisia 60fps modeen verrattuna niin ei vaan ole tullut nähtyä järkeä sitten pelata niillä.

Oma mielipide on, että tekijöiden pitäisi dropata tuo 30fps suosiolla peleistä pois ja tarjota vain 60fps mode ja mahdollisesti 120fps mode. Alkaa vähän ärsyttää, kun konsoleillakin mennään kokoajan enemmän PC:n suuntaan, että on säätöä vähä joka suuntaan.
Melkeinpä samaa mieltä. Tosin uusimmassa ressassa oli RT/45fps ja tämä oli mielestäni myös aika hyvä moodi.
 
Melkeinpä samaa mieltä. Tosin uusimmassa ressassa oli RT/45fps ja tämä oli mielestäni myös aika hyvä moodi.
Ressa pyöri kyllä hyvin mutta mä en nähnyt niitä rt:n hyötyjä millään tavalla jos vertaa vaikka Miles Morales/Ratchet n Clank.
 
Ressa pyöri kyllä hyvin mutta mä en nähnyt niitä rt:n hyötyjä millään tavalla jos vertaa vaikka Miles Morales/Ratchet n Clank.
Näin voisi sanoa myös. 45fps kuitenkin tuntui toimivan ok Ressan tyylisessä pelissä, eikä pelaaminen tuntunut samalta tervan juonnilta mitä 30-fps modessa.
 
Kyllähän tuohon 30fps:ään sopeutuu nykykonsoleillakin hetken katselun jälkeen mutta sitten pitää olla hyvä syy. Horizon Westissä videoiden perusteella 30fps moodi on kyllä helkutin tarkka mutta itselle 4k resoluutio ei ole vaatimus, n. 3m katseluetäisyys 65" telkulle näillä silmillä 1440p alkaa olla se riittävä jos vaan pelin AA ratkaisu on riittävän hyvä. Minulle 30fps pelissä on erittäin tärkeä hyvälaatuinen elokuvamainen motion blur, ilman sitä on meno niin tökkivää että sitä ei enää sulata. 30fps pitää myös näyttää ns. määrällisesti tai laadullisesti vähintään 2x paremmalta kuin 60fps moodi (ihan sillä kun se 60fps jo itsessään lisää informaation määrää 2x ajallisessa ulottuvuudessa)

Yleensä vaakakuppi on kyllä kääntynyt sinne 60fps puolelle koska pelihahmon liikkuessa kuvan resoluutio ja yksityiskohtien määrän havainnointi sumenee kuitenkin. Tietyllä tapaa toivoisi vieläkin dynaamisenpaa resoluution hallintaa.. ns. melkein pysäytyskuvassa tai hyvinnhitaassa pelimoottorit voisi rakentaa oikean 4k kuvan 60fps moodissakin, tulisi silmäkarkkia jos jää jotain maisemaa tuijottelemaan.

Peleistä ehkä Forza Horizon 5:ssä oli jonkun aikaa kiikun kaakun että kummalla moodilla pelaisi, 30fps tila toi sen verran "smoothimman" kuvanlaadun popuppien, irtosälän, motion blur laadun kanssa että sitä tuli käytettyä jonkin aikaa.. mutta siinäkin 60fps tila on se mitä pääosin tulee käytettyä.
 
Ylös Bottom