Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Ite pelasin normilla ja kyllä siinäkin paristoja kertyi niin että varastot pursui niistä. Mut jotenkin se tuntui turhalta kantaa niitä mukana ja lataamista tapahtui niin paljon ja invertory täyttyi paljon tärkeimmistä asioista kun kantaa mukana paristoja.

Tuli myös pelattua eilen se Lake House DLC, mä kyllä tykkäsin siitäkin. Ehkä asiaan vaikuttaa se että tuli pelattua niin pääpeli ja nämä lyhkäset pätkät kaikki yhteen putkeen niin se oli vain lisää pituuttaa koko paketille. Lake House oli myös aika pelottava kokemus, mielellään tietenkin olisin toivonut jotenkin ihan sitä Alan Wake meininkiä eikä näitä Remedyversum tjsp meininkiä. Pitäsivät vaan nämä Alan Waket ja Controllit erillään, easter eggit sit oma juttunsa.

Voin jo lyödä pääni vetoon että jos Control 2 tulee nii siinä sit aletaan mehustaa Alan Wakea ja varmasti tulevissa peleissä muutenkin änketää sitten näitä toisten pelien hahmoja ja versumeja siihen, vaikka mun puolesta Ahti on aina tervetullut! :D
Joo, onhan se sinänsä ihan hyvä pointti jättää inventoryyn muulle tilaa, nyt kun tuo mahdollisuus kerran on.

DLC:stä täytyy sanoa, että tuntuu itsellekin monesti toimivan paremmin, että pelailee pääpelin yhteydessä/heti perään, etenkin Remedyn peleissä ne tuntuu yksistään pelattuina vähän turhilta, kun ovat niin lyhyitä. Pitemmissä peleissä sitten voi olla ähky, että ei jaksa, etenkin jos ne on tarkoitus pelata pääpelin jälkeen. Esim Witcher 3 ja Dragon Age Origins jäi DLC:t odottelemaan ja nyt parin vuoden jälkeenkin on molemmista niitä pelaamatta. Sitten taas Mass Effecteissä ne sujahti kivasti sinne väliin.

Täytyy tuo Lake House pelailla itsekin jahka saa SH2:n maaliin, mutta liikoja en siltä odota. Sitten voi jossain kohtaa ottaa uusintakierroksen ja pelailla dlc:t päätarinan yhteydessä.

Itse kyllä sinänsä tykkään RCU:sta (Remedy Connected Universe), varsinkin kun se ei ole mikään jättieepos ainakaan vielä (vs MCU, sairas määrä leffoja ja sarjoja ja taitaa olla lopulta aika samaa kaavaa keskimäärin). FBC tutkimassa Cauldron Laken tapahtumia sopii mielestäni hyvin molempien pelisarjojen juoneen lopulta, kunhan se ei Wakessa liian suureen rooliin rooliin nouse ja Controlin ja Waken ideat pysyvät riittävän erilaisina. Mikäli Alan Wake 3:sta nyt koskaan edes saadaan..
 
On tuossa (taistelun ärsyttävyydessä) varmaan ihan omaakin syytä mukana. Sekä shoebox että inventory on ihan täynnä kaikkea ja kerään ihan kaiken kaikkialta. Siihen päälle se, että säästelen silti myös kaikkea niin pitkään kuin voin. Sama meno kuin silloin 1996 kun pelasin ekan Tomb Raiderin vain pyssyillä, säästellen kaikkea muuta "pahan päivän varalle".

No sen verran olen toki kehittynyt tavoissani että kyllä tuossa jo haulikko on ollut pitkään se ykkösase. Samoin soihtuja tulee käytettyä silloin tällöin. Jouskariakin käyttäisin jos saisi varmasti aina nuolet takaisin mutta ärsyttää kun osa menee aina hukkaan.

Mutta hyvä esimerkki siitä miksi tässä selviytyminen ärsyttää: taistelin 2-3 varjon läpi yhden boksin luo, jonne piti joku arvoitus ratkaista tms. No, kävin hetken muualla ja taas sama 2-3 varjon taistelu, jonka jälkeen ei mahdu kaikki tavarat mukaan. Lyhyt reissu ihan viereiselle shoeboxille ja taas on 2-3 varjoa siellä heilumassa. Eikö voi olla jotain rajaa tuossa vihollisten spawnaamisessa? Ei haittaisi itseäni yhtään jos alueet voisi myös enemmän tai vähemmän tyhjentää täysin ja tutkia sitten rauhassa. Tai edes niin, ettei tule joka kerta joku joukkotaistelu.

Mutta ei esimerkiksi Alien Isolation, Resident Evilit, Evil Withinit tai vastaavat ole samalla tapaa ärsyttäneet. Niissä on jollain tapaa se tasapaino paremmin hallussa että vaikka on hutiloimista ja heiluvaa tähtäintä (jos on) niin silti hommaan saa sellaisen hyvän flown. Ekassa Alan Wakessakin se oli. Tässä tuntuu että esimerkiksi kirveistä saa osumia jatkuvasti vaikka miten väistelisi. Lyönnit sentään onnistuu nykyään aika hyvin väistää mutta eipä auta kun kirveitä lentää monesta suunnasta.

Valituksesta huolimatta yhä viihdyttävä peli mutta kyllä tässä saa omaa nautintoa pilattua jos lähtee nuohoamaan ja joutuu jatkuvasti kahinoimaan samojen apinoiden kanssa samoissa paikoissa.
 
Olin itsekin erästä arkkua avaamassa ja siel oli joku koodipuzzle tjsp mitä piti tutkia ja keksiä nii siel oli aina ne 3 örisijää vähän välii häiriköimässä, saattoi olla jopa sama laatikko. En muista oliko muissa laatikoissa samaa ongelmaa mut ainakin siinä yhessä vähän välii spawnas ne 3 örisijää uudestaan kun kävi just tyhjentää sinne shoeboxiin tavaraa ku ei mahtunut enää.
 
Nyt ollut hieman taukoa Waken Alanin kakkosesta kun ollut pidempiä työiltoja ja muuta, minkä vuoksi ei ole ehtinyt tai jaksanut iltasella tämän pariin istahtaa. Toisaalta aina kun on istahtanut niin ollut jotenkin laimentunut se into tähän. Siellä saa juoni odotella kun meikäläinen juoksee ties minkä kätköjen ja muiden perässä pitkin maita ja mantuja, mikä sitten tuntuu myös omassakin kiinnostuneisuudesta. Menossa olen Sagalla ja osiossa kuusi, joten Alan ja kumppanit on saaneet useamman hetken odotella siellä poliisiasemalla.

Tänään kävin jo siellä hieman etenemässä kun oletettavasti olen kaiken löydettävän kai löytänyt. Maistui toki kun taas pääsi juonellisen tekemisen pariin mutta vähän on taisteluväsymystäkin havaittavissa.

Samalla tässä taas todistaa miten vähällä sitä saa pelistä keskipisteen (aka fokuksen) hukattua, kun eihän tässä nyt niin paljoa edes ole sivukeräiltävää ja puuha mitä nykypeleissä varmaan keskimäärin on. Mielestäni toimii siis jonkinlaisena todisteena että on ihan persiistä tuollainen turha touhu, ainakin jos sitä ei ole osattu rytmittää jotenkin fiksusti. Hyvin toimisi jo se että kaiken voisi kerätä lopun jälkeen, niin ei olisi pakkoa kerätä kaikkea ennen jotain tilannetta, josta ei pääse enää takaisin tutkimaan.

Alussa myös tuntui että peli oli paremmin rytmitetty, mikä johtui varmasti pitkälti siitä että se oli suoraviivaisempi kun suurin osa paikoista oli vielä suljettu. Eteneminen oli paljon sujuvampaa ja tuntui että jaksojen loppumusiikkeja pääsi tasaiseen tahtiin fiilistelemään. Mitä kauemmas on päässyt, niin sitä verkkaisemmaksi homma on mennyt.

Saapa nähdä saako tätä tämän vuoden puolella pelattua tällä tahdilla. :D
 
Nyt ollut hieman taukoa Waken Alanin kakkosesta kun ollut pidempiä työiltoja ja muuta, minkä vuoksi ei ole ehtinyt tai jaksanut iltasella tämän pariin istahtaa. Toisaalta aina kun on istahtanut niin ollut jotenkin laimentunut se into tähän. Siellä saa juoni odotella kun meikäläinen juoksee ties minkä kätköjen ja muiden perässä pitkin maita ja mantuja, mikä sitten tuntuu myös omassakin kiinnostuneisuudesta. Menossa olen Sagalla ja osiossa kuusi, joten Alan ja kumppanit on saaneet useamman hetken odotella siellä poliisiasemalla.

Tänään kävin jo siellä hieman etenemässä kun oletettavasti olen kaiken löydettävän kai löytänyt. Maistui toki kun taas pääsi juonellisen tekemisen pariin mutta vähän on taisteluväsymystäkin havaittavissa.

Samalla tässä taas todistaa miten vähällä sitä saa pelistä keskipisteen (aka fokuksen) hukattua, kun eihän tässä nyt niin paljoa edes ole sivukeräiltävää ja puuha mitä nykypeleissä varmaan keskimäärin on. Mielestäni toimii siis jonkinlaisena todisteena että on ihan persiistä tuollainen turha touhu, ainakin jos sitä ei ole osattu rytmittää jotenkin fiksusti. Hyvin toimisi jo se että kaiken voisi kerätä lopun jälkeen, niin ei olisi pakkoa kerätä kaikkea ennen jotain tilannetta, josta ei pääse enää takaisin tutkimaan.

Alussa myös tuntui että peli oli paremmin rytmitetty, mikä johtui varmasti pitkälti siitä että se oli suoraviivaisempi kun suurin osa paikoista oli vielä suljettu. Eteneminen oli paljon sujuvampaa ja tuntui että jaksojen loppumusiikkeja pääsi tasaiseen tahtiin fiilistelemään. Mitä kauemmas on päässyt, niin sitä verkkaisemmaksi homma on mennyt.

Saapa nähdä saako tätä tämän vuoden puolella pelattua tällä tahdilla. :D
Itselläkin kesti tämän pelaaminen varmaan reilu puoli vuotta juuri tuon takia. Aluksi kolusin kaikki sivuhommat, mutta loppua kohden jätin niitä vain enemmän tekemättä. Muutenkin en mitään peliä ole pelannut täysin 100prossasesti läpi. Teen yleensä vain se mikä huvittaa.

Tässä pelissä se tarina ja kummallisuudet ovat pääasia, ja kaikki muu tulee sitten perässä. Mutta erittäin mieleenpainuva peli on, ja ansaitsee kaiken kehun puutteistaan huolimatta.
 
Itse pelasin tämän eilen läpi, kiitos noiden helpotusten. Halusin nähdä tarinan loppuun, ja itellä oli myös pitkä tauko pelaamisessa, niin ei tarvinnut opiskella kaikkia mekaniikkoja niin pieteetillä alusta asti.

Samaa kuin edellä mieltä, upea kokemus. Ja yksi parhaista kohtauksista videopeleissä ikuna.
 
Lopultakin se tapahtui, eli Alan Wake 2 on saatavilla fyysisenä alle 50 eurolla, joten nyt voin minäkin vihdoin ja viimein kaivaa lompakkoa esiin.

Eli ainakin Prisman verkkokaupasta Alan Wake 2 nyt hintaan 39,95€!

 
Viimeksi muokattu:
Lake House lätkitty joten taitaa tämä olla kokonaisuudessaan paketissa. Pääpeli ihan timanttia, Night Springs hyvä kevyempi irtiotto ja Lake House pelillisesti vähän huonompi mutta tarinapuolella taattua laatua, piti heittää LH:ta pelatessa jossain vaiheessa story modeen kun alkoi korpeamaan pahisten järjetön luodinkestävyys. Control 2:n tullessa varmaan tarvitsee jo jonkun kaaviokuvan Remedy Connected Universesta että pysyy kärryillä kuka on mikä ja tekee mitä hä.

Onhan tuo ihan makeata että erillisissä peleissä tulee tulee viittauksia sinne sun tänne sun tonne mutta henkkoht en tiedä pitäisikö esim.
se heebo siellä Lake Housen lasikopissa tietää/muistaa jostain Controlista tai sen lisäreistä vai oliko vaan joku tiiseri tulevasta, sen verran aikaa Controlin pelaamisesta että ihan mahdotonta muistaa tuon tason detaljeja
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo ihan makeata että erillisissä peleissä tulee tulee viittauksia sinne sun tänne sun tonne mutta henkkoht en tiedä pitäisikö esim.
se heebo siellä Lake Housen lasikopissa tietää/muistaa jostain Controlista tai sen lisäreistä vai oliko vaan joku tiiseri tulevasta, sen verran aikaa Controlin pelaamisesta että ihan mahdotonta muistaa tuon tason detaljeja

Se oli controllin päähahmon veli, mutta ne sen näyt ilmeisesti oli vilkaisu tulevasta.
 
9 tuntia nyt tarinaa pelattuna ja harkitsen tässä vakavasti, että jaksaako tätä edes pelata loppuun vai laitanko vaan hyllyyn pölyttymään. On kyllä niin sekavaa ja yliampuvaa kun hypitään edestakaisin ja muutellaan pelialuetta jatkuvasti.
On aivan käsittämätöntä että suomalaisen studion pelissä ei ole suomi tekstejä! WTF. Sen nyt pitäs olla itsestään selvää että on.
Jos tästä mitään hyvää haluaa sanoa niin pelattavuus teknisesti on hyvää ja grafiikat hyviä. Onneks en tästä 40€ enempää maksanut, ei jatkoon.
 
9 tuntia nyt tarinaa pelattuna ja harkitsen tässä vakavasti, että jaksaako tätä edes pelata loppuun vai laitanko vaan hyllyyn pölyttymään. On kyllä niin sekavaa ja yliampuvaa kun hypitään edestakaisin ja muutellaan pelialuetta jatkuvasti.
On aivan käsittämätöntä että suomalaisen studion pelissä ei ole suomi tekstejä! WTF. Sen nyt pitäs olla itsestään selvää että on.
Jos tästä mitään hyvää haluaa sanoa niin pelattavuus teknisesti on hyvää ja grafiikat hyviä. Onneks en tästä 40€ enempää maksanut, ei jatkoon.
Harvemmin suomitekstejä näkyy nykyään missään, kuin vain pleikkarin omissa peleissä.
 
Eka Alan Wake on yksi suosikkipeleistäni, mutta vaikka kakkosessa on lähes kaikki puitteet kohdillaan niin mitä pidemmälle pelissä etenen sitä enemmän alkaa ärsyttää pelin sokkelomainen rakenne ja (mieleästäni) sysipaska karttasysteemi. Varmasti vika on myös ellei jopa pelkästään pelaajassa, mutta mä olen kokoajan hukassa, että minne pitää mennä ja vähän väliä joutuu katsomaan netistä notta minne hittoon sitä pitää taas mennä. Alkaa ärsyttämään jo siinä määrin, että peli saattaa jäädä kesken. Ja sekin ärsyttää koska pidän muuten pelistä kovasti. :D
 
mitä pidemmälle pelissä etenen sitä enemmän alkaa ärsyttää pelin sokkelomainen rakenne ja (mieleästäni) sysipaska karttasysteemi. Varmasti vika on myös ellei jopa pelkästään pelaajassa, mutta mä olen kokoajan hukassa, että minne pitää mennä ja vähän väliä joutuu katsomaan netistä notta minne hittoon sitä pitää taas mennä. Alkaa ärsyttämään jo siinä määrin, että peli saattaa jäädä kesken.
Ihan kun olisit kirjoittanut mun pelaamisesta ja ajatuksista :p Katoin kans tubesta joitain kohtia että minne pitää mennä ja noi lukkojen koodit samantien kaikki tietävä googlesta. Peli vois olla ihan pelattava mutta kun se on juurikin niin sekava ja tuntuu etteri tässä ole päätä eikä häntää. Yks isoin ärsytyksen aihe mulla on toi kun tyhjästä ilmestymiset, käyttäydytään kun suljetulta oltaisiin karattu ja yliampuva luonnottomuus. Tykkään scifistä ja joskus fantasiastakin mutta tässä menee jotenkin yli.
 
9 tuntia nyt tarinaa pelattuna ja harkitsen tässä vakavasti, että jaksaako tätä edes pelata loppuun vai laitanko vaan hyllyyn pölyttymään. On kyllä niin sekavaa ja yliampuvaa kun hypitään edestakaisin ja muutellaan pelialuetta jatkuvasti.
On aivan käsittämätöntä että suomalaisen studion pelissä ei ole suomi tekstejä! WTF. Sen nyt pitäs olla itsestään selvää että on.
Jos tästä mitään hyvää haluaa sanoa niin pelattavuus teknisesti on hyvää ja grafiikat hyviä. Onneks en tästä 40€ enempää maksanut, ei jatkoon.
Ei pitäis tulla yllätyksenä, mikäli yhtään on seurannut peliä.
 
Night Springsiä olen yrittänyt tänään lyödä innoissani tulille tuoreeseen PS5 Slimmiin johon päädyin Pron sijasta kuukauden kestäneen henkisen taistelun jälkeen. Peli kuitenkin jähmettyy hetken pelaamisen jälkeen paikoilleen ja pleikkari kaatuu. Tapahtunut noin 10 kertaa jo. Aloitin koko lisäosan alusta ja nyt kaatuu jo aivan ensiminuutilla. Googlen perusteella ei ole yleinen ongelma. Olisiko pelin tuore taannoin julkaistu päivitys tehnyt jotain... Mietin jopa voisiko johtua pleikkarin ylikuumentumisesta ja siirsinkin laitteen tv-tason väliköstä avonaiselle pöydälle, mutta tokkopa se 15 min pelisessiossa on kerennyt liikaa kuumentua. Olipa takaisku... Pitää seuraavaksi koettaa Lake Housea.

Edit: Jaa, sen verran artifakteja vilkkuu näytössä muissakin peleissä, että taisi tulla rikkinäinen Slimmi minulle. Eipä muuta, jatkakaa :D .
 
Viimeksi muokattu:
Night Springsiä olen yrittänyt tänään lyödä innoissani tulille tuoreeseen PS5 Slimmiin johon päädyin Pron sijasta kuukauden kestäneen henkisen taistelun jälkeen. Peli kuitenkin jähmettyy hetken pelaamisen jälkeen paikoilleen ja pleikkari kaatuu. Tapahtunut noin 10 kertaa jo. Aloitin koko lisäosan alusta ja nyt kaatuu jo aivan ensiminuutilla. Googlen perusteella ei ole yleinen ongelma. Olisiko pelin tuore taannoin julkaistu päivitys tehnyt jotain... Mietin jopa voisiko johtua pleikkarin ylikuumentumisesta ja siirsinkin laitteen tv-tason väliköstä avonaiselle pöydälle, mutta tokkopa se 15 min pelisessiossa on kerennyt liikaa kuumentua. Olipa takaisku... Pitää seuraavaksi koettaa Lake Housea.

Edit: Jaa, sen verran artifakteja vilkkuu näytössä muissakin peleissä, että taisi tulla rikkinäinen Slimmi minulle. Eipä muuta, jatkakaa :D .
Kauppaan vaan ja vaadit suoraan uutta tilalle, kun heti rikki.
 
Lisärit nyt pelattu viimein täälläkin, kun sai taas toimivan pleikkarin tulille. Ihan eivät lunastaneet naurettavia odotuksia, jotka niihin asetin vuosi sitten.

Night Springs oli hauskaa ajanvietettä, mutta eihän tuo oikein haastanut millään tavalla ja tuntuikin kuin olisi ollut vain Remedyn lorea esittelevän tv-sarjan ohjaksissa. Liekkö se ollut tarkoituskin. Jäänee kertakäyttöviihteeksi, eli tuskin enää palaan tähän. Hattu päästä kuitenkin Remedyn ihmisille, sillä ei tälläistä settiä muissa peleissä näe.

Lake House tarjosi ajoittain samaa tutkimisen riemua mitä pääpeli. Oli kiehtovaa sukeltaa Lake Housen syövereihin ja suurena Control-fanina tunsin välittömästi olevan kotonani. Välillä tunnelma äityi hyvin painostavaksi. Äänisuunnittelu toimi erinomaisesti ja nosti ihan karvoja pystyyn jossain kohdin.

Kolkko ja pimeä miljöö ja synkkä tunnelma teki tästä jotenkin emopeliä raskaamman pelikokemuksen. Tällä kertaa runsas dokumenttien lukeminenkin aiheutti pientä tökkimistä.

Loppupomo oli harvinaisen rasittava. Onneksi meni aivan tuurilla läpi toisella yrittämällä juuri viime hetkillä ennen kuolemaa. Kohtalaisen hyvä fiilis lisäristä silti jäi. Ehkä tähän tulee vielä palattua joskus.

Lisäreissä mielestäni oli räiskintää/toimintaosuuksia ihan riittävästi ja se laittoi arvostamaan, että pääpelissä sitä loppuen lopuksi oli melko vähän. Koska rehellisyyden nimissä, onhan se tässä pelissä vähän tasapaksua puuhaa.

Ja toki olisi halunnut lisää Alania ja Sagaa, mutta kyllähän se tarinan kaari pääpelissä oli niin hieno, että ihan hyvä jättää siihen.

Nyt on kahden läpiinpeluun ja lisäreiden jälkeen pleikkarin mukaan deluxe editionia 62 tuntia täynnä. Tuli rahoille hyvät vastineet!

Lopuksi haluaisin esittää henkilökohtaisesti kateuteni heille jotka tätä pääsevät Prolla ray tracingin kera pelaamaan, olkoonkin vain 30fps.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom