Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Läpi meni ja sain sittenkin sen platinan, mutta jotain outoa siinä väistömekaniikassa on.
Eilen koitin kahdesti eri vihollisen kanssa saada sen pystin ja seisoin vaan väistelemässä likemmäs 10 minuuttia putkeen kummankin vihun kanssa joten siihen mahtuu aika monta yritystä eikä silti onnistunut.
Tänään onnistuin siinä neljä kertaa vaikka mitään en tehnyt eri tavalla ja kaikki oli vielä sellaisia jotka oli lyömässä mua.

Lopetus kyllä jätti täysin kylmäksi, mutta final draft moodissa se on parempi kun sen tubesta katsoin ja tuon olisi pitänyt olla se orkkis lopetus, mutta jostain syystä tuonkin kanssa on täytynyt olla taiteellinen ja laittaa se uuden kierroksen taakse jotta se sopii pelin teemaan.
Herra Järvi voisi seuraavalla kerralla miettiä edes hetken, että miten tuollainen ratkaisu toimii ihan pelaajan perspektiivistä tarkasteltuna.
Muutenkin final draft muuttaa asioita äärimmäisen vähän. Siellä taitaa olla kuusi uutta sivua kerättäväksi ja kolme telkkaria jotka voi jopa missata aika helposti. Ehkä joku 10-12 minsaa uutta matskua yli 20 tunnin pelissä.

Ehkä joku kokee uuden kierroksen tuon arvoiseksi, mutta aika fanaattisesti saa suhtautua pelin tarinaan jos tuon jälkeen ei tule edes hieman petetty olo.
Itse kyllä aloitin final draftin heti lopputekstien jälkeen, mutta vain sen takia kun tuli ne kaikki charmit kerättyä niin päätin pelata tuon hardilla jotta pääsisi oikeasti hyötymäänkin niistä kun story tasolla se on aika sama onko niitä käytössä vai ei.
Nyt voi ainakin hyvillä mielin skipata kaikki välivideot kun ei niissä mitään missattavaa ole.

Tänään tuli pelattua lisärit ja oli ne ihan jees.
Heittämällä paras oli kuitenkin number one fan jonka parissa sai nauraa alusta loppuun ja kaiken pimeyden jälkeen se oli muutenkin raikas tuulahdus.
Harmillisesti se kesti vain 30 minsaa.
Myös lake house tuntui tarpeeksi erilaiselta ja tarjosi myös uuden vihollisen.
Yhteensä kaikkien parissa meni viis tuntia joista lake house kesti kolme tuntia kun pysähdyin lukemaan kaikki laput mitä löytyi ja niitä olikin aika paljon.

Ihan yleisiä juttuja sieltä täältä. Varmuuden vuoksi spoilereissa mutta ovat silti aika yleisiä huomioita.

Voiko minkään muun kuin suomalaisen firman peli alkaa sillä että keski-ikäinen ja ylipainoinen ukko herää rannalta munasillaan?

Sagan osiot on minulle olleet mielenkiintoisempia ja muutenkin parempia. Vihuista tietää onko ne vihuja vai ei. Alanin meiningeissä saattaa osa varjoista olla ihan harmittomia ja osa käy päälle. Mistään ei taida etukäteen varmasti tietää eikä valoa halua huvikseen poltella, joten usein on pakko vain katsoa tuleeko iskua vai ei.

Jumpscaret, eli mikä näille nyt on hyvä suomennys, Hyppypelottajat? Mennään sillä: hyppypelottajat ovat yleensä mielestäni ärsyttäviä mutta tässä ne jotenkin sopivat kuvioon ja ideaan. Ollaan kuitenkin painajaisessa tms. No joo, on ne silti hitusen ärsyttäviä mutta kerrankin jossain mediassa tuntuu että ne on oikeassa paikassa eikä vain halpoja kikkoja.

Watery on hieno paikka. Missä muussa pelissä on sauna ja keskivartaloleveitä miekkosia pyyheet päällä hengaamassa? Saunakin oli niin autenttinen kuin olla ja voi. Ahti vielä laulamassa karaokea ja sitten kartasta näin että se helvetin Kahvimaailmakin on pelissä. Luulin siihen asti että se on vain suunnitelmissa mutta ehei, siellä se on kartan mukaan tutkittavana.

Alanin voimasanojen saaminen on joskus turhan tarkkaa ja saa olla pikselilleen oikeassa kohtaa että ne saa "lunastettua". En ole lamppua "polttanut" niissä, joten ehkä se on se ongelma? Tuntuu kuitenkin saavan ilmankin, joten säästelen pattereita.

Tiivistyksenä vielä: onhan tämä ihan parasta. Ihan kuten oletinkin kun olin sitä erikoisversiota ennakkotilaamassa, ennen kuin tuli ilmi ettei tule fyysistä. Ennen kuin sitten tuli.

Ihan yleisiä juttuja sieltä täältä. Varmuuden vuoksi spoilereissa mutta ovat silti aika yleisiä huomioita.

Voiko minkään muun kuin suomalaisen firman peli alkaa sillä että keski-ikäinen ja ylipainoinen ukko herää rannalta munasillaan?

Sagan osiot on minulle olleet mielenkiintoisempia ja muutenkin parempia. Vihuista tietää onko ne vihuja vai ei. Alanin meiningeissä saattaa osa varjoista olla ihan harmittomia ja osa käy päälle. Mistään ei taida etukäteen varmasti tietää eikä valoa halua huvikseen poltella, joten usein on pakko vain katsoa tuleeko iskua vai ei.

Jumpscaret, eli mikä näille nyt on hyvä suomennys, Hyppypelottajat? Mennään sillä: hyppypelottajat ovat yleensä mielestäni ärsyttäviä mutta tässä ne jotenkin sopivat kuvioon ja ideaan. Ollaan kuitenkin painajaisessa tms. No joo, on ne silti hitusen ärsyttäviä mutta kerrankin jossain mediassa tuntuu että ne on oikeassa paikassa eikä vain halpoja kikkoja.

Watery on hieno paikka. Missä muussa pelissä on sauna ja keskivartaloleveitä miekkosia pyyheet päällä hengaamassa? Saunakin oli niin autenttinen kuin olla ja voi. Ahti vielä laulamassa karaokea ja sitten kartasta näin että se helvetin Kahvimaailmakin on pelissä. Luulin siihen asti että se on vain suunnitelmissa mutta ehei, siellä se on kartan mukaan tutkittavana.

Alanin voimasanojen saaminen on joskus turhan tarkkaa ja saa olla pikselilleen oikeassa kohtaa että ne saa "lunastettua". En ole lamppua "polttanut" niissä, joten ehkä se on se ongelma? Tuntuu kuitenkin saavan ilmankin, joten säästelen pattereita.

Tiivistyksenä vielä: onhan tämä ihan parasta. Ihan kuten oletinkin kun olin sitä erikoisversiota ennakkotilaamassa, ennen kuin tuli ilmi ettei tule fyysistä. Ennen kuin sitten tuli.
Karmea ikävä tuli päästä taas takaisin AW2 maailmaan kirjoittelusi myötä :)
Pitää nyt hampaat irvessä malttaa odottaa tuota PS5 Prota. Mahtaakohan AW2 Pro support tulla heti day 1?

Niistä huomoista:
Jäin ite just viimeks tohon watery kohtaan, vielä en ole eteenpäin päässyt kun kiireet ym mut vko loppuna taas, kyllä siel joo tuli jotenkin niin kotoisat olot, saunassa tuli ihan vaa seisottua ja rentoutua, ennen sitä Ahdin karaokea kuunnelles, tuli oikee kunnon mökkifiilikset.

Kyllä ohan tämä hieno peli, itse tykkään molemmista, niin sagan kuin alan waken osuuksista, ovat molemmat niin eri maailmaa ja molemmissa ollaan hieman eri tavalla, vaikka sitä alanin lamppua saakin tuhalta välill turhaan varjoihin.

Nyt on final draft pelattu hardilla.
En tiedä kumpi vaikutti enemmän, aseiden ja hahmon päivitykset vai tieto siitä mitä tuleman pitää, mutta paria kohtaa lukuunottamatta tämä oli yhtä helppo mitä eka kerta story tasolla ja pari pomoa meni jopa helpommin. Tosin viimeisessä taistelussa tuli kyllä kahvikuppi charmit tarpeeseen jotka pelastaa sut kerran kuolemalta ja hajoavat sitten.
Nyt on yhteensä 49 tuntia pelattu.

Tarina muuttuu kyllä koko ajan mielenkiintoisemmaksi, ohan tässä välillä kunnon "mindfuckia" mutta tähän asti pysynyt kärryillä. Kyllähän tämä mielestäni helposti remedyn paras teos on tähän asti ja ymmärrän nyt tässä jo vuoden takaa käyneitä kehuja. Puzzlet ollut tähän asti suht helppoja, ei tarvi olla mensan jäsen, kassakaapin koodin selvitti ihan omilla aivoilla ym puzzet. Chapterin loputtuaan ei malta lopettaa vaan haluaa jatkaa että mitä tässä tapahtuu.

Myös mapin tutkiminen jokseenkin metroidvainia tyyppistä meininkiä alueet mihin ei aiemmin pääse ilman tiettyä työkalua tekevät tutkimisesta hauskaa, ei tämä mikään openworld ole eikä tarvitse olla mutta isommat alueet mitä ykköses.

Alan Wake:
Musikaali oli kyllä semmosis sienis kirjoitettu että Alice in Wonderland jää kakkoseks :D Aivan mahtava, sit lopuks Ahti humisee sitä biisiä niin ettei muistanut kaikkia sanoja nii sille jotenkin repesin vielä kun siinä moppasi kokolattiamattoa kaiken lisäksi.

Viimeksi muokattu:
Kehuihin yhdyn mutta pakko silti kritisoida yhtä asiaa mikä tuli mieleen:

Alan ei osaa olla hiljaa. Se oli ainakin siellä yhdessä paikassa koko ajan että "I need to write this story", "I have what I need to change the scene" tai mitä ikinä höpisikään. Anna nyt hitto vieköön rauhassa tutkia niitä paikkoja, ihan tarkoituksella minä siellä hortoilen enkä ole vinkkejä kaipaamassa.

Miksi niin monessa pelissä on pakko olla Aloy-syndrooma että hahmot on koko ajan selittämässä mitä tekevät tai mitä pitäisi tehdä? Ehkä pitäisi tarkistaa että onko siellä valikossa joku mistä tuon saa pois.

Sagalla on vähän samaa siellä taululla mutta se on sitten sitä outoa mutinaa ja "think, Saga, think". Huoh, Saga, huoh.

Tuohon Sagan tutkimishommaan muuten: Tuohan on siis ilmeisesti vain vinkkisysteemi, joka täydentyy itsestään jos menee ilman sitä eteenpäin? Vähän tylsä että tekee noin, sillä vaikka menisinkin ilman apuja eteenpäin, niin mielelläni silti täydentäisin itse kaiken myös taululle.

Tuohon Sagan tutkimishommaan muuten:
Tuohan on siis ilmeisesti vain vinkkisysteemi, joka täydentyy itsestään jos menee ilman sitä eteenpäin? Vähän tylsä että tekee noin, sillä vaikka menisinkin ilman apuja eteenpäin, niin mielelläni silti täydentäisin itse kaiken myös taululle.
Jos en väärin muista,
niin jossain kohtaa oli pakko käydä mind placessa tekemässä juttuja, jotta Saga keksi uuden alueen jonne mennä. Ja on siellä pidemmälläkin pakollisia kohtia tuon käyttämiseen myös.

Kehuihin yhdyn mutta pakko silti kritisoida yhtä asiaa mikä tuli mieleen:

Alan ei osaa olla hiljaa. Se oli ainakin siellä yhdessä paikassa koko ajan että "I need to write this story", "I have what I need to change the scene" tai mitä ikinä höpisikään. Anna nyt hitto vieköön rauhassa tutkia niitä paikkoja, ihan tarkoituksella minä siellä hortoilen enkä ole vinkkejä kaipaamassa.

Miksi niin monessa pelissä on pakko olla Aloy-syndrooma että hahmot on koko ajan selittämässä mitä tekevät tai mitä pitäisi tehdä? Ehkä pitäisi tarkistaa että onko siellä valikossa joku mistä tuon saa pois.

Sagalla on vähän samaa siellä taululla mutta se on sitten sitä outoa mutinaa ja "think, Saga, think". Huoh, Saga, huoh.

Tuohon Sagan tutkimishommaan muuten: Tuohan on siis ilmeisesti vain vinkkisysteemi, joka täydentyy itsestään jos menee ilman sitä eteenpäin? Vähän tylsä että tekee noin, sillä vaikka menisinkin ilman apuja eteenpäin, niin mielelläni silti täydentäisin itse kaiken myös taululle.

Muuten samaa mieltä Aloy syndroomasta mutta tässä se ei jostain syystä ärsytä, tämähän oli jo ihan ekassa Max Paynessa, "the phone was ringing, I was a mess, but the I realised I was a mess long long time ago". Sitä kertomista oli niissä sarjakuvapätkissä kuin myös itse pelissä, samoin max payne 2 ja kolmosessa, niin tässä varmasti menty samalla tyylillä, mulle tulee ainakin fiilis et Alan nyt kertoo tarinaa, eikä vielä ainakaa ole tullut semmosia typeriä Aloyin mölinöitä, "hmmm what if I climb from that hatch what is just above my head".

Muuten samaa mieltä Aloy syndroomasta mutta tässä se ei jostain syystä ärsytä, tämähän oli jo ihan ekassa Max Paynessa, "the phone was ringing, I was a mess, but the I realised I was a mess long long time ago". Sitä kertomista oli niissä sarjakuvapätkissä kuin myös itse pelissä, samoin max payne 2 ja kolmosessa, niin tässä varmasti menty samalla tyylillä, mulle tulee ainakin fiilis et Alan nyt kertoo tarinaa, eikä vielä ainakaa ole tullut semmosia typeriä Aloyin mölinöitä, "hmmm what if I climb from that hatch what is just above my head".
Ei minua siis todellakaan haittaa tuo mitä tarkoitat mutta kun siellä yhdessä paikkaa Alan toisteli samoja lauseita koska selvästikin peli luuli että olin jumissa tms. Muualla ei ole (ainakaan vielä) tullut vastaavaa eteen. Pelityylini on siis sellainen että saatan haahuilla paikasta toiseen tutkiskellen ja jos pelissä on joku vinkkisysteemi niin alkaa yleensä huutamaan ja valittamaan siinä kohtaa.

Sagan höpinät ja muut ei yhtä paljon haittaa mutta onhan ne vähän turhia ja usein väärässä kohtaa. Se "think, Saga, think" siinä kohtaa kun itsellä on kaikki päivänselvää ja vain lätkii palasia tauluun, on niin väärässä paikkaa. Eikä siellä taululla muutenkaan yleensä ole sellaisia hetkiä tullut että kokisi saman mielentilan mitä Sagalla tuntuu tuossa olevan tuskaillessaan.

Sagan miettimisistä tuli muuten mieleen se, että onpahan vähän tylsä ratkaisu se profilointi. Siellä jollain ihmeellä aina hoksaa asioita, joita ei yksinkertaisesti voisi tietää. Yliluonnollisia asioitahan peli on täynnä mutta juuri se häiritsee että edes pelin kontekstissa tuota ei ole käsittääkseni mitenkään avattu. Homma mennyt ainakin useaan kertaan siihen että profiloinnin kautta tulee jostain puun takaa joku älynväläys että tämä asia on nyt näin tai että johonkin asiaan löytyy vastaus nyt sieltä tai täältä.

Tykkään tuosta tutkimisesta ja taulun tekemisestä mutta tympäisee sitten tuollainen osio, jossa yhtäkkiä vedetään jotain päätelmiä kuin taikuri kaneja hatusta.

Ei nämä peliä pilaa mutta tulipahan vain mieleen että tympeitä yksityiskohtia muuten loistavassa pelissä.

Silent hill män läpi ja Alan korkattu viime yönä. Ai että minä sitten pidän tämän tunnelmasta, mutta onnettoman paskan suuntavaiston omaavana henkilönä olen kokoajan hukassa ja jatkuvasti esillä oleva kartta tai edes kompassa olisi kyllä erittäin tervetullut lisä :D

Veikkaan et alan olee melko lopussa, toki tarkoitus ois kerätä kaikki kerättävät ja platina ennen kun vetää läpi. Peli kyllä on välillä todella kuumottavaa, kauhu harvemmin tulee siitä että nurkan takaa hyppää vähän välii joku mörökölli riehuu, enemmänkin se painostava tunnelma, äänet, seinät naksuu ja ritisee, kuuluu ääniä, valona vain taskulamppu. Jumpscareja käytetää "pikakuvilla" hyvin fiksusti eikä liiaksi asti vaikka ovatkin "köyhä" tapa säikäyttää mutta eivät ole ennalta arvattavissa kuten esim leffoissa "blondi avaa leffan alussa kaapin oven jonka osaa jo ennustaa että no kohta tulee jumpscare, sit hyppääki kissa" myöhemmin leffassa samasta kaapista hyppääki mörökölli jne.

Kyllähän tässäki välillä hyppää joku mörökölli, mutta monet kohat tässä ovat ihan pelkästään jo sen ympäristön puolesta kuumottavia.

Eräs kohta pelissä:

Vanhainkoti jossa mennää kellariin käynnistää generaattoria, ellen väärin muista ei ollut yhtäkään mörköhyppyä mutta pelkkä mesta oli niin pelottava että koko ajan vaanii vaara et jotain tapahtuu, samoin se vanhainkodin sairaalapätkä, ylipäänsä koko chapter oli ehkä yks parhaimpia tähän asti.

Mörkötaistelujaki on mielestäni hyvin tasapainotettu ettei koko ajan tarvitse vähän väliin niitä nirhata, annetaa tutkia rauhassa ja pelin tunnelma ja tarina kantavat.

Olenkin jo tässä monesti ilmaissut kehuni, mut kehutaan nyt lisää, Remedyn pojat voi huoletta taputtaa itseään selkään hyvästä työstä, tämän suomiteoksen vuoksi olisin valmis lähtemään torille!

Ylös Bottom