Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Hieman kesti jotta sain gyro tähtäyksen tuntumaan hyvältä. Vakiona hiemankin napakampi ohjaimen liikautus heitti tähtäimen kattoon vaikka sitä ei paljoa liikuttanutkaan. Aikani säädettyä päädyin näihin asetuksiin.

Aiming sensitivity 100
Aiming vertical sensitivity 50
Aiming horizontal sensitivity 50

Motion aiming horizontal sensitivity 1.0
Motion aiming vertical sensitivity 1.0
Tightening threshold 0

Nyt se tuntuu samalta mitä vaikka jouskari tears of the kingdomissa ja tähtäin liikkuu kiltisti 1:1 ohjaimen liikkeen kanssa vaikka sitä napakammin heilauttaakin.
Ilman gyroa mulla ei kyllä ois mitään mahiksia osua niihin vihujen heikkoihin kohtiin.

Ihmisten mielipiteet tuosta uudesta lisäristä saivat kyllä innostuksen laskemaan. No, pitää jatkaa noiturin parissa ja Lake House saa jäädä joskus myöhäsemmäksi.

Tänään tuli pelattua kuutisen tuntia ja ihan hyvin maistunut vaikka olin erittäin epäileväinen sen jälkeen kun ykkösen remasterissa meni kultaiset muistot pilalle.
Tässä kuitenkin on ne kaks pahinta ärsytystä korjattu eli juosta voi niin pitkään kuin haluaa ja sulta ei oteta aseita ja muita varusteita pois jatkuvasti.
Se Sagan mindplace setti kyllä tuntuu jotenkin turhalta kun se ei oikeastaan tarjoa koskaan edes mitään uutta infoa vaan tuntuu olevan ainoastaan etenemisen esteenä.
Alanin puoliskolla sitten sen vastine muuttaa suoraan pelimaailmaa ja sen käyttäminen on ainakin vielä nopeaa.

Visuaalisesti ihan nätti, mutta varsinkin sisätiloissa on jopa quality moodissa sellainen ihme efekti kiiltävillä pinnoilla.
Tämä video vaikka esimerkkinä. Koko tiskin takana oleva seinä on täynnä tuota.

Alan Wake 2:sen toinen ja viimeinen lisuri, The Lake House, on nyt taputeltu. Pelikello tuskin näytti kolmea tuntia, vaikka oikeasti luin pöydille jääneet dokumentitkin. AW2 on täten nähty ja tie Control 2:seen pedattu.

Tämä oli paljon parempi kokonaisuus kuin repaleinen Dark Springs. Paikoin ihan jännittäväkin visiitti Federal Bureau of Controlin aina yhtä brutalistiseen toimistoarkkitehtuuriin. Mormontin tutkijapariskunnalla on ihan omat kokeensa käynnissä Bright Fallsin Patajärven rannalla. Tykkäsin eritoten automatisoiduista kirjoituskoneista, jotka pyrkivät saavuttamaan Alan Wake -henkistä, tulevaisuutta ennustavaa tekstiä. Paikalta puuttui ainoastaan loputon määrä apinoita kirjoituskoneiden äärellä. Tämä lisuri jännästi laajensi Varjon kosketusta kaikkeen taiteeseen -- ei pelkästään Waken kirjoituksiin. Häiritsevistä tauluista heräävät otukset säikäyttivät ensimmäisellä kerralla. Eteerisen kaunis 6 Deep Breaths jäi tällä kertaa soimaan taustalle pelin jälkeenkin. Viehätyin myös tutkijoiden valkotaululle jääneestä pohdinnasta, että tarvitseeko taide myös yleisön (riittääkö tutkijat) ja/tai kriitikot ollakseen taidetta.

Muutama valituksen sana tältä kärttyiseltä kriitikolta. Onhan toimistomiljöö ehtaa Controllia, mutta kiistatta vähän tympeä peliympäristö. Emopelin kaseikot olivat selvästi kuumottavampi paikka, mutta ehkä sinne palaaminenkin olisi ollut turhan toisteista. Sokkelokenttiä en ole arvostanut koskaan ja kyllähän semmoisia tännekin oli tuotu. Tekstivetoinen dokumentaatio on aina aita-matalin tapa kertoa tarinaa. No, oli siellä pari audio- ja videotallennettakin Remedyn tyylille uskollisesti. Kiran Esteves protagonistina jää vähän etäiseksi ja pinnalliseksi hahmoksi. Tosin minua ilahdutti se, kuinka Kiran pyrkii aluksi kommunikoimaan rauhallisesti epäluonnollisuuksille. FBC-ammattilainen selvästi.

Harmillisesti kumpikaan lisäreistä ei pärjännyt emopelin loistolle. Tästä jäi nyt valju maku suuhun, kun olisin haaveillut, että jälkiruoka olisi kruunannut teoksen yhtenä kaikkien aikojen klassikkona.

Alan Wake 2: 5/5
Night Springs: 2/5
The Lake House: 4/5

Maalaukset heräävät eloon

Petri Alangon soundtrack muuttaa seesteisen toimistomiljöön painajaiseksi.

Kiran ei jää toimettomaksi AWE-kohtaamisten edessä.

Viimeksi muokattu:
Lake House vedetty tänään läpi, ja eihän tästä mihinkään pääse: Puisevaa, epäjohdonmukaista haahuilua jonka päätteeksi rasittava pomotaistelu. Aivan jonninjoutava lisäosa.

Nyt on taas pelailtu lisää ja vähän ajatuksiakin lisää siis:

Itse olen kallistunut sille kannalle että ns. remedyversen tekeminen ja asioiden liittäminen FBC:ehen on hauskaa ja mielenkiintoista mutta toisaalta ymmärrän jos jotakuta väsyttää tuon asian "tuputtaminen". Vähän tulee myös jonkinlainen fanipalvelu tuosta mieleen ja niistähän voi olla aina montaa mieltä. Toisaalta en ole ihan varma olisiko sittenkin ollut parempi että AW on oma juttunsa eikä vain osa remedyverseä, varsinkin kun tuntuu että Control on nyt se pääjuttu vaikka AW tuli ensin jne.

Ei siinä, pidin Controlista ja odotan innolla mitä jatko-osassa tapahtuu mutta Controlin parhaita juttuja oli pilkahdukset Alan Wakesta ja sen yhdistäminen Controliin. Nyt tavallaan vähän tuntuu jo että onko Control ottanut liikaakin valtaa Alan Wakesta. Tosin en muista oliko tässä vielä joku "muna vai kana"-tyylinen homma eli kumpi oli ensin tms.

Ensimmäinen pomovastus on ärsyttävä. En saanut väistöä järkevästi onnistumaan kuin tuurilla ja sitten taistelu oli vielä metsässä, joka peitti ihan liian usein pomon liikkeet. Muistelen että ekassa Wakessa oli luonnollisempaa väistellä vastuksia. Tympeää hommaa oli ja lopulta vain keskityin tykittämään kaiken pomoon ja voitin sillä.

Sitten taas esimerkiksi susien kanssa väistely onnistui varmemmin mutta silti taistelu ei tuntunut yhtä hyvältä kuin muistelen ekassa tuntuneen. Pattereita tuntuu joutuvan vaihtavan ihan hiton usein ja mietin että käytäntö niitä muka liikaa vai onko tässä tarkoitus oikeasti käyttää niitä tähän tahtiin? Ekassa pystyi muistaakseni säästelemään niitä kun ei polttanu ihan täysillä valoa? En nyt ole hoksannut testata onko tässä samaa.

Välibiisit on muuten olleet loistavia ja se eka, joka joskus julkaistiin esikuunteluunkin, ei ollut edes niin hyvä kuin toisena tullut. Harmittavasti vaikuttaa että juuri nuo ei kuulu soundtrackiin vaan se on "vain" jotain "score musicia".

Vähän pelkään että tämä Remedyverse konseptina, niin hieno kun onkin, niin on aika niche porukoille. AW2 seisoi omilla jaloillaan ihan kivasti ja en kyllä mitenkään toivoisi että alkaisivat nojaamaan enempää minnekään muihin maailmoihin. Control, Max Payne jne. Hienoja eastern eggsejä joo, mikä jottei, mutta kyllä pelien pitää olla ns. 'Stand alone' ellei ole jatkoa edelliselle

Nyt on peli korkattu, lähetään nyt siitä että ylipäänsä olen suuri kaikkien sarjamurhaaja sarjojen/dokumenttien fani, mysteeritarinat jne. Sen puoleen peli on koukuttavaa, ratkotaa murhia ja tutkitaan että mitä helvettiä tässä on tapahtumassa, tarinan puolesta homma toimii. Taisteluja en ole vielä kauheesti ehtinyt kokemaan, mitä se eka bossi ja jotain vähän ammuskelua, infinite batteryt ainakin otin käyttöön sillä ei jaksa alkaa tässä vielä säästelee ja stressaa mistä niitä saa, pitää sitä lamppua kuitenkin ladata siitä huolimatta että et voi sojottaa sitä koko ajan. Muuten oon pitänyt kaiken defaultina.

Kaunis peli myös, mutta ei vielä ole tullut vastaan mitä mikä kolauttais tajun pois että nyt on kova peli, mutta ollaan vielä alussa niin en ala tässä vaiheessa vielä sen enempää arvostelee, Peter Franzenin mainokset ollut hauskoja, suomalaisuutta levitetään maailmalle, torilla tavataan jne.

Joku jo sanoi niistä kiiltopinnoista, ne on kyl vähän outoja ihan ku ois vedetty jotain kiiltolakkaa liikaa päälle ja sen lisäksi vielä vahattu ja kiilotettu erikoiskiiltoaineella.

Välibiiseistä samaa mieltä, chapterin lopussa pakko kuunnella loppuun ennen kun painaa continue. Pelataan eteenpäin ja joskus läpi niin kerrotaa sitten enemmän.

Remedyversestä samoilla linjoilla, saa olla easter eggei ym mut siihen se saakin jäädä ettei tuoda niihin standalone peleihin sotkemaan controlleja ja max payneja ym liiaksi asti.

En oo vieläkään varma mistä jo aikoinaan kirjoitin etten oikee tykkää kun videopeleihin sekoitetaan aitoja videoita, tässä nyt on joku logiikkaa kun ollaan esim talk showssa jne, mut silti nekin ois voinut tehää ihan noh, videopelin näköiseksi. Onko kyse sitten budjetista vai taiteellisesta näkemyksestä, en tiedä. Pitäisin mielummin pelit pelinä ja leffat leffoina ja jättäisin nämä aidot videot pois, jotenkin menee vähän fiilis että pelanko nyt peliä vai katsonko jotain sarjaa. Tulee myös mieleen ne 90 luvun "aidot videopelit" missä on oikeat näyttelijät, en silloinkaan niistä tykännyt vaikka olikin olevinaan "wau miten aitoa" pelasin mielummin niitä pikselipelejä.

Varsinkin kun tässä ja ylipäänsä nykyään peleissä saadaan jo niin aitoja naamoja niin en tiedä miksi niitä videoita edes pitäisi käyttää.

En tiedä miten asiaa nähään maailmalla, tämä nyt on ehkä remedyn tyyli eikä mulla ole mitään Sam Lakea vastaan, olisi siihenki voitu käyttää ääninäyttelijän (max payne) naamaa eikä studion työntekijää, oliko tämäkin sitten budjetti ettei tarttis maksaa näyttelijälle muuta kun äänestä. En tiedä, nämä on näitä pikkunillityksiä muuten tähän asti erinoimaisesta pelistä.

En oo vieläkään varma mistä jo aikoinaan kirjoitin etten oikee tykkää kun videopeleihin sekoitetaan aitoja videoita, tässä nyt on joku logiikkaa kun ollaan esim talk showssa jne, mut silti nekin ois voinut tehää ihan noh, videopelin näköiseksi. Onko kyse sitten budjetista vai taiteellisesta näkemyksestä, en tiedä. Pitäisin mielummin pelit pelinä ja leffat leffoina ja jättäisin nämä aidot videot pois, jotenkin menee vähän fiilis että pelanko nyt peliä vai katsonko jotain sarjaa. Tulee myös mieleen ne 90 luvun "aidot videopelit" missä on oikeat näyttelijät, en silloinkaan niistä tykännyt vaikka olikin olevinaan "wau miten aitoa" pelasin mielummin niitä pikselipelejä.

Varsinkin kun tässä ja ylipäänsä nykyään peleissä saadaan jo niin aitoja naamoja niin en tiedä miksi niitä videoita edes pitäisi käyttää.

En tiedä miten asiaa nähään maailmalla, tämä nyt on ehkä remedyn tyyli eikä mulla ole mitään Sam Lakea vastaan, olisi siihenki voitu käyttää ääninäyttelijän (max payne) naamaa eikä studion työntekijää, oliko tämäkin sitten budjetti ettei tarttis maksaa näyttelijälle muuta kun äänestä. En tiedä, nämä on näitä pikkunillityksiä muuten tähän asti erinoimaisesta pelistä.
Se on tosiaan ehkä Remedyn tyyli. Max Paynesta asti on käytetty oikeita ihmisiä sarjakuvissa ja cutsceneissä. Itse tykkään.

Tuli tässä mieleen että ehkäpä tuo Control pitäisi pelata, ennenkuin sukeltaa Lake Houseen. No, pitääpi antaa sille uusi mahis ja laittaa peluuseen. Eihän kaikkia sivutehtäviä ole pakko tehdä.

Itse tykkään kun ollaan luovia ja vähän hullujakin eikä liian tosissaan tehdä asioita. Remedystä pidän siis juuri siksi koska on sopivasti pilke silmäkulmassa teoksissaan. Ehkä se on sitten myös sitä suomalaisuutta? Tosissaan muttei vakavasti?

Max Paynestähän se naaman käyttö tuli ja budjettisyistä kai. On myös niin ikoninen että itse ainakin olen tosi "mehuissani" siitä miten Järvi on tuotu peliin mukaan. Tässäkin on hauska kaksinaismerkitys kun pelin tarinassa on järvi ja vastaavia on peli täynnä ihan hahmojen nimistä lähtien. Pidän itse paljon.

Tuota varsinaista mainittua kohtausta en ole nähnyt - ja en tiedä olisiko spoilerinkin paikka - mutta en usko että tulen itse pettymään. Harmittavasti ei tule yllärinä itselle kun olen törmännyt asian mainintaan useammassa paikkaa. Olisi ollut vielä hienompi nähdä nämä ja monet muut asiat täysin yllätyksinä aina Järvi mukaan lukien.

Mutta itsepähän lueskelin esimerkiksi tätä aihetta varsin tietoisena että voi tulla spoilereita vastaan.

Joo yritän jatkossa muistaa laittaa spoilereihin, ei sitä kirjoitelles aina muista vaikka kyse saattaa olla pienestäkin asiasta. Ollaan jatkossa tarkempia.

Tänään tuli nuo kaikki lisärit viimein tahkottua ja pakko se on yhtyä täälläkin melko yleiseen mielipiteeseen, jäi näistä vähän pettymyksen maku suuhun. Peruspelistä tykkäsin todella paljon, eikä nämä missään vaiheessa päässyt samalle tasolle. Tuo Night Springsin ensimmäinen osa oli mielestäni hauska, sopivan leikkisä irtiotto. Seuraava oli ihan ok ja viimeinen taas sitten jo ok miinus tasoa.
Lake House taas liian paljon Controllia. Nämä olisi voinut jättää sinne Control 2:seen ja tehdä paremmin Alan Wakeen sopivan lisärin. Ensimmäiset puoli tuntia olin tästä vähän innoissani, mutta loppua kohden odotti jo oikeastaan vähän että koska loppuu.

Todella sääli. Pääpelin pariin tekee kyllä tämän jälkeen mieli palata, ehkäpä se täytyy tässä jossain lähiaikoina pelata uudelleen.

Kyllähän tämän nyt kolahtaa kun tullut lisää tunteja alle, kuten jo sanoin tykkään kaikista mysteeri/sarjamurhaaja tarinoista, ohan tässä tietysti sitä "överiksi" vedettyä meininkiä mutta ei se menoa haittaa, ei tässä nyt tarvii olla mikää ns realistinen tarina. Valaistus on tässä kyllä tosi hyvin tehty ja muutenkin tosi kaunis peli ei siitä pääse mihkää.

Tunnelma välillä tosi synkkä, mutta remedyn tapaan sekaan heitetään vähän leikkiä ja huumoria, hyvä balanssi ettei ole jatkuvasti ahdistus päällä. Ei tämä nyt varinaisesti pelota tai mun mielestä ole niinkään kauhupeli vaikka osittain niitäkin hetkiä on.

Nyt pelasin just läpi Alan Wake osuuden ja pakko sanoo että se:
Lamppu puzzlekikkailu on kyllä hauskaa, ohan jotain vastaavia ennenki peleissä nähty mut jotenkin silti niin vähän käytetty, ekana tulee mieleen Singularity jossa oli aikakikkailua, tässä lampun kanssa kikkailemal aukee uusia polkuja jne.

Kyllähän tämän nyt kolahtaa kun tullut lisää tunteja alle, kuten jo sanoin tykkään kaikista mysteeri/sarjamurhaaja tarinoista, ohan tässä tietysti sitä "överiksi" vedettyä meininkiä mutta ei se menoa haittaa, ei tässä nyt tarvii olla mikää ns realistinen tarina. Valaistus on tässä kyllä tosi hyvin tehty ja muutenkin tosi kaunis peli ei siitä pääse mihkää.

Tunnelma välillä tosi synkkä, mutta remedyn tapaan sekaan heitetään vähän leikkiä ja huumoria, hyvä balanssi ettei ole jatkuvasti ahdistus päällä. Ei tämä nyt varinaisesti pelota tai mun mielestä ole niinkään kauhupeli vaikka osittain niitäkin hetkiä on.

Nyt pelasin just läpi Alan Wake osuuden ja pakko sanoo että se:
Lamppu puzzlekikkailu on kyllä hauskaa, ohan jotain vastaavia ennenki peleissä nähty mut jotenkin silti niin vähän käytetty, ekana tulee mieleen Singularity jossa oli aikakikkailua, tässä lampun kanssa kikkailemal aukee uusia polkuja jne.
Itselleni tämä oli kyllä erittäin ahdistava paikoitellen. Jopa heti alussa kun siellä metsässä tutkitaan, niin äänimaailma jäi hyvin mieleen :D Onneksi tosiaan on kevyempiä ja hauskoja elementtejä heitetty mukaan. Loistava balanssi pelissä.

Pääpeli oli kyllä tosi kova. Nyt kun läpipeluusta alkaa olla vuoden päivät niin voisi ottaa lähitulevaisuudessa uudelleenpeluuseen Final draftin muodossa. Mukava testailla sitten kun on PS5 Pro alla ja ehkä äänimaailmastakin huomaa jotain uusia nyansseja kun nyt käytössä Pulse Elitet silloisten Pulse 3D -luurien sijaan. :)

Mulla on nyt 26 tuntia pelattuna ja vissiin vielä 2 chapteria jäljellä.
Kaikki cult cachet sekä lunchboxit kerätty ja kaikki nursery rhymet myös tehty. Vielä jos sais jossain tehtyä täydellisen väistön sitä yhtä trophya varten niin lopputekstien mukana tuli platina, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty.
Kun äsken googletin tuota niin selvisi etten ole ainoa joka ei tuossa onnistu ja jotkut on onnistunut jopa kahdesti 20 tunnin aikana :D
Vasta äsken sain tietää ettei tuota ilmeisesti voi edes tehdä melee vihollista vastaan vaan ainoastaan silloin kun vihu juoksee kohti.
Mistä ihmeestä tuo pitäs tietää.

Muihin miinuksiin voi laskea taskulampun boostin joka kuluttaa aina yhden latauksen vaikka vihu keskeyttäs sen heti alottamisen jälkeen joten sitten on pakko kuluttaa toinen lataus jotta siltä saa sen suojan pois.
Sentään vahingossa huomasin, että jos sulla on vaikka vaan yks lataus jäljellä kun tallennat niin saat ne kaikki takaisin kun lataat tallennuksen.

Bugejakin on edelleen.
Mä joudun joka käynnistyksen yhteydessä määrittämään juoksun uudestaan L1:een, koska peli unohtaa sen jostain syystä.
Samoin sagalla aina uudelle alueelle mennessä tai tallennuksen lataamisen jälkeen mun täytyy mennä options valikkoon ja sieltä pois jotta kartta sekä mind place aukeaa vain touchpadia koskettamalla.
Myös Alanin haulikko bugaa eikä se seuraa herran liikkeitä ollenkaan vaan leijuu vaan sen takana samassa asennossa vaikka menisit kyykyssä tai avaisit oven.
Jotkut Sagan alueet myös nykii varsin ikävästi quality moodissa vaikkei sille ole edes mitään näkyvää syytä.
Miten tällaista on edelleen vuosi julkaisun jälkeen kun alunperin ei saatu edes sitä fyysistä versiota jotta peli saadaan hiottua kuntoon.
Ai niin se oli pelkkä tekosyy.

Tunnelma sentään on kohdillaan ja vaikka pelaan story tasolla niin ei tässä silti tee mieli juosta mihinkään kun ei tiedä mikä sieltä hyppää naaman eteen.
En edes tiedä lasketaanko tätä kauhupeliksi, mutta silti tämä on paljon parempi kauhupeli mitä vaikka resident evil 7.
Koskelan veljesten mainokset on silti koko pelin parasta antia :D

Performance-tilassa ei ainakaan ole ollut ongelmia eikä myöskään mitään bugeja ole tullut vielä vastaan. Kuutisen tuntia peliä siis takana. Ekan Night Springsin jaksonkin pelasin vahingossa koska en ollut varma että pitääkö se klikata että se tallentuu tai että onko se nyt oikeasti se peli vai joku katsottava tv-jakso. Sieltähän ei sitten päässyt pois järkevästi takaisin peliin, joten sitten pakolla pelasin sen läpi vaikka olisin juuri ollut lopettelemassa tältä iltaa. Jakso oli sinänsä ihan loistava ja juuri sitä mitä esikuvaohjelman tarjonta muistini mukaan oli. Ratkesipa sitten samalla myös se että pelaanko noita jaksoja heti löydettäessä vaiko pelin jälkeen valikosta. Tosin yhä jättäisin ne erikseen kun jos tulee vastaan kauhean myöhään "peliajasta" niin ei viitsi venyttää kovin myöhään pelaamista kun pitäisi nukkuakin että jaksaa töihin aamulla.

Tuo väistö-trophy pitäisi kyllä ohjeiden mukaan onnistua tavallisiakin vihulaisia vastaan mutta tiedä sitten mikä pitää paikkaansa.

En itekkä oo törmännyt mihinkään bugeihin tai lagiin (Performance modessa pelaan) tai sit en osaa nähä niitä :D Itekin taisin pelata tänään sen yhen night springs jakson ku luulin myös että joku katsottava tv sarja, olin siinä käsityksessä että niitä pelataan sitten erikseen valikosta käsin ettei koko jaksoihin pääse emo pelis edes käsiksi? Eipä se mua kyllä haittaa jos niitä on ripoteltu pitkin emopeliä?

Jotenkin uppoo kyllä nämä amerikan lähikylät/mökki/sauna maisemat twin peaks vibat, jotenkin niin kotoisat olot. En tiie miten maailmalla tätä asiaa nähään tai kiinnitetäänkö edes sen enempää huomiota mut kyllä SUOMI on vähän välii jossain muodossa esillä, oikee tyrkyksi asti, on suomi sitä ja on suomi tätä ja on sisu ja on saunaa ja kaljaa ja kahvia juua :D Mutta kuitenkin jotenkin niin ovelasti vaan jemmattu että tuskin maailmalla kukaan sen enempää niitä kattelee mut ku kyseessä on suomi peli made in finland nii ehkä sitä jo senkin takia tutkii tarkemmin ja huomaa kaikki pienetki suomi jutut.

Toistaseks aika pienissä erissä tätä tullut pelattua, ku on arkikiireitä ym ja tämmöset pelit toimii mulle paremmin "jakso kerrallaan" tai jatkaa sitä jaksoa myöhemmin. Kyllä tämä koko ajan vaan tuntuu paremmalta, oli se alkuki jo hyvä mutta uusis peleis aina mulla semmosta alkukankeutta ja että koska se peli nyt alkaa jne.

Ylös Bottom