Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Itsehän pelailen vasta ensimmäistä settiä itse Alanilla, mutta aika häkeltynyt olen näiden ensimmäisten tuntien jälkeenkin jo. Harmi ettei meinaa löytyä aikaa pelalailla :confused: Ja kuten jo aikaisemmin sanoinkin niin itselle ainakin löytyy ihan tarpeeksi haastetta normal-tasollakin. Harvaa soulsborne bossiakaan olen joutunut yrittämään yhtä monta kertaa kuin tässä ekaa bossia :rolleyes: Lähempänä 20 kerrasta varmaan puhutaan mitä sen kaatamiseen meni.
 
Cohhcarnagekin ajatelmat pelille, sanoo että yksi kaikkien aikojen parhaita pelejä mitä pelannut samalla myös yksi kaikkien aikojen visuaalisesti/Graafisesti hienoimpia pelejä, paljon siis ylistystä peliä kohtaan ja onhan se kaikki täysin ansaittua.

 
Kaikki päättyy aikanaan ja 27 tuntia siihen meni.
Aikalailla sanaton...on todella vaikea pukea näin upeaa peliä sanoiksi, muuta kuin 10/10. Jos tää ei voita vuoden peli titteliä, niin on kumma.
Tarina ja tunnelma pelissä on ihan omaa luokkaansa ja pelaajaa ei ohjata kädestä koko ajan, niinkuin monessa nyky pelissä.
Pelattu myös läpi. Alussa normal-tasolla, keskivälillä laitoin Story-moodiin. Nuo ”pomotappelut” olivat ihan haastavia muutenkin, ainakin xbox x + tykki yhdistelmällä tahmasi selvästi, vaikka performance-tila oli käytössä. Visuaalisesti ja äänellisesti huippu peli, tunnelma oli mahtava. 4 tuntia menee ihan siivillä, kun tätä lähtee pelaamaan. Suurin osa pulmista meni omalla päättelyllä, mutta onneksi netistä löytyy ohjeita, jos sormi menee suuhun…ehkä enemmän Alanin roolissa, kun piti tietää mitä juonta missäkin scenessä pitäisi käyttää. Suosittelen, mutta kannattaa varata aikaa.
 
Läpi meni! Kyllä tässä on nyt sama ongelma mikä TLOU2 kanssa, eli tämän jälkeen hetkeen ei mikään muu peli tunnu miltään. Sama pistää pleikkari kokonaan ainakin viikoksi kiinni. Alan Wake 2 tarjosi sellaista alkukantaista pelaamisen ja tutkimisen riemua. Ei tästä malttanut pysyä erossa millään. Täytyy syvästi kunnioittaa, mikä määrä työtä pelin ja tarinan eteen on tehty.

Sagan tarina imaisi mukaansa niin kovin, että vain kerran taisin vaihtaa hahmoksi Alanin sen tultua mahdolliseksi. Sen jälkeen pysyinkin Sagan matkassa. Olipa tyydyttävää, kun sen jälkeen oli vielä melkein toinen kokonainen puolikas Alanilla pelattavana.

Käsinkosketeltavaa immersiota ja tunnelmaa tarjosivat molempien hahmojen osuudet. Lähes jokainen tapahtumapaikka oli jollain tapaa mieleenpainuva. Erityismaininta Sagan osuudessa Valhalla Nursing Homelle ja sen lähiympäristölle. Kyllä oli tunnelmallista ja ahdistavuudesta huolimatta HAUSKAA seikkailla siellä.

Alanin osuudesta pakko mainita, kun pelin loppuvaiheilla olin kävelemässä Poet's Cinemalta pois ja vilkaisin sattumalta leffateatterin screenille. No perkele siellähän alkoi pyörimään aivan karmiva elävillä näyttelijöillä toteutettu 10 minuuttinen lyhytelokuva. Ei muuta kun ohjain maahan ja hyvä asento sohvalle. Saakeli olin fiiliksissä!

Kahdessa taistelussa pudotin Normal vaikeustason Storylle, muuten Normal tuntui vaikeustasona aika sopivalta. Normalin pidin, jotta sai vähän miettiä mitä tavaroita kantaa mukanaan eikä resursseja tullut ihan yltiöpäisiä määriä tarjolle. Räiskintää oli lopulta niin vähän, että melkeinhän tämä oli kävelysimulaattori. Sikäli melkein sama, vaikka olisi pelannut Storylla.

Alun Nightingale bossi vei hetkeksi peli-ilon, kun rehellisesti sanottuna siinä kohtaa ahdas ja pimeä kenttäsuunnittelu hieman tökki ja omat taidot eivät riittäneet. Oudosti tuo oli itselleni koko pelin vaikein hetki, ja tulikohan se suunnilleen jo toisen pelitunnin aikana. Ihan tämän vuoksi olen myös tyytyväinen, ettei tässä ollut mitään ylivaikeaa loppubossia kaadettavana.

Vähän jäi kaivelemaan, kun pari puzzlea laittoi turvautumaan nettiin. Sagalle en kyllä olisi poliisiasemalta saanut lukituksen takaa sitä pumppuhaulikkoa itselleni ilman apua. Ymmärsikö joku muka sen puzzlen jolla saa koodin, vai olenko vaan todella pässi? :D

Eikun DLC:tä odottelemaan. Uusiksihan tämä tulee lähiaikoina varmasti vedettyä, etenkin kun New Game+ taisi olla päivityksenä vielä tulossa. Tekeepä myös mieli ottaa eka Alan Wake lojumaan taas kovalevylle...
 
Viimeksi muokattu:
Tänään on tullut pelattua sellaiset 7h tätä ja onhan tämä tosiaan ollut aivan erinomainen seikkailu tähän mennessä. Vielä ei sen enempää uskalla sanoa, mutta se on hyvä merkki, että imua riittää edelleen jatkaa eteenpäin.
 
Mä olen varmaankin tavallista tyhmempi, mutta mä en puolet ajasta ymmärrä yhtään mitään, mitä tässä pitää tehdä. Mä olen ihan jumissa metrotunnelissa, eikä mitään tajua mitä pitää tehdä että pääsee eteenpäin. Jotain jäänyt huomaamatta..
 
Mä olen varmaankin tavallista tyhmempi, mutta mä en puolet ajasta ymmärrä yhtään mitään, mitä tässä pitää tehdä. Mä olen ihan jumissa metrotunnelissa, eikä mitään tajua mitä pitää tehdä että pääsee eteenpäin. Jotain jäänyt huomaamatta..
Valikoista löytyy tutoriaalit jotka hieman selventävät pelimekaanikkoja. Tässähän pitää Alanilla pelatessa vaihdella sitä kenttää lennosta.
 
Erikoisesti näyttää xboxilla ainakin, et omistan vain perusversion vaikka deluxe ennakkoon ostettu. myös Storen puolella näyttää et omistaisin vain perusversion :oops:
 
Mä olen varmaankin tavallista tyhmempi, mutta mä en puolet ajasta ymmärrä yhtään mitään, mitä tässä pitää tehdä. Mä olen ihan jumissa metrotunnelissa, eikä mitään tajua mitä pitää tehdä että pääsee eteenpäin. Jotain jäänyt huomaamatta..
Itsellä peli lähti todella innokkaasti vauhtiin mutta myös jymähdin tuonne samaan paikkaan. Ja kun valitettavasti kärsivällisyydellä minua ei ole siunattu niin ole koko peliä käynnistetty tuon jälkeen. Uskon vahvasti että kun taas alan pelaamaan ja pääsen tuosta eteenpäin niin tulee hyvää settiä, nyt on vaan niin paljon muutakin tekemistä niin pelaamiset ollut vähillä. Ehkä jos löytyisi joku walkthrough video tuosta kohdasta niin tarvitsisi koetellla kärsivällisyyttä :)
 
Erikoisesti näyttää xboxilla ainakin, et omistan vain perusversion vaikka deluxe ennakkoon ostettu. myös Storen puolella näyttää et omistaisin vain perusversion :oops:
Mites siellä "hallitse tiedostoja" tms valikossa? Se pelikuvake on boksilla samanlainen, vaikka olisi deluxe, mutta tuossa valikossa pitäisi näkyä deluxe-sisällöt. Ja tietysti myös itse pelin valikosta katsoen.
 
Nyt on joku 11h takana ja edelleen maistuu. Kahden hahmon välillä vaihtelu tuo mukavaa vaihtelua peliin, tosin uppoudun aina niin sen hetkiseen maailmaan että unohdan tämän olevan edes mahdollista. Onneksi peli muistuttaa siitä. :D Mysteeri pelissä on kyllä koukuttava, pari bossitaustelua jotka on olleet hyviä. Paras puoli verrattuna ekaan osaan on se miten pelin rakenne on tehty. Äärimmäisen vähän toimintaa ja tunnelmallista tutkiskelua ja pulmien ratkontaa paljon. Eka osa alkoi aina chapterin alussa pienellä rauhallisella hetkellä ja sitten se oli aina nonstop toimintaa ja loputtomilta tuntuvia vihollisaaltoja.

Eteneminen on hidasta koska kauhupelit on aina sen verran ahdistavia kokemuksia että tarvii välissä pelata jotain muuta. Pelottava tämä ei juurikaan ole, mutta creepy tunnelma ja aika hyvät säikyttelyt kyllä pitää hereillä.
 
Oma pelaaminen tyssäsi 25 tunnin jälkeen Sagan osuudessa olevaan game breaking bugiin, joka on aika monelle osunut :(

Nyt, sitten odotellaan päivitystä ja toivon, että saavat korjattua tuon.
 
Oma pelaaminen tyssäsi 25 tunnin jälkeen Sagan osuudessa olevaan game breaking bugiin, joka on aika monelle osunut :(

Nyt, sitten odotellaan päivitystä ja toivon, että saavat korjattua tuon.
Ääh tämmönen on kyllä ankeeta. Itellä läpiinpelun aikana kahdesti peli jäätyi täysin paikalleen ja kerran yksi tehtävä ei kuolemisen jälkeen enää aktivoitunut käyntiin uudelleen. Näistä onneksi selvisi boottaamalla pelin, eikä tarvinnut montaa minuuttia pelata uusiksi. Toivotaan pikaista patchia tuohon ongelmaasi.
 
Minkälaiset kuva-asetukset olette saaneet aikaiseksi ?

Itae vedin alku intron HDR päällä kokeillen eri kirkkaus asetuksia ja jotenkin tuntuu liian hämärältä joka tapauksessa.

Pelasin äskettäin läpi Dead Spacen missä oli HDR toteutus aivan huippua, voipi olla että joutuu Alan Waken pelaamaan SDR:llä kunhan pääsee asetuksia testailemaan.

Pelaan Xboxilla.

Edit:
Vaihdoin SDR:ään ja kuva on huomattavasti parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä peli piti hankkia myöhemmin kun on muitakin vielä kesken mutta en sitten malttanut ja ostin pelin, Semmoiset reilu 6 tuntia meni aika mukavasti välillä peli laittoi pelaajan aivan sekaisin missä oikein mennään mutta kuitenkin kärryille pääsi kun vähän alkoi miettimään.

Erittäin mielenkiintoinen viritys, en oikein osaa pukea peliä sanoiksi mutta täytyy sanoa että vie mennessään. Tarina on oikein hyvä omaan makuun eikä pelattavuuskaan ole nyt sieltä huonoimmasta päästä.

Cutsceneissa tuntui olevan audio sync ongelmaa mutta noin muuten peli kyllä tuntui toimivan hyvin.
Lyhyen otannan jälkeen sanoisin että helposti 9/10 peli ja toki vielä helvetisti pelaamatta joten saattaa muuttua arvosana ihan vaikka 10/10.

KARJALANPIIRAKKA!
 
Täällä myös peli tyssäsi Sagan osuudessa olevaan bugiin, eikä etenemään pääse, eikä peli anna palata takaisinkaan päin. Ja luonnollisesti manual savea ei ollut, joten vinkkinä muille kannattaa manual save tehdä aina sopivissa väleissä. Hieman ketuttaa!
 
Ylös Bottom