Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassin's Creed Shadows

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No kylläpä joillakin on kauhea tarve vähätellä noita pelaajamääriä. Vissiin kovasti olisi haluttu pelin floppaavan vaikka niin ei selvästikkään käynyt. Tämä on muuten top seller listalla toisena steamissä very positive arvioilla. PS Storessakin oli eilen, kun katsoin, 4,79 arviot eli saivarrella voi onko nyt oikeita pelaajia vai ei mutta selvästi porukalle maistuu.
 
Kyllähän peli on otettu vastaan paljon positiivisemmin kuin vihaajat haluaisivat ja sekös miellyttää. itse pistin pelin juuri latautumaan Ubisoft+ jossa oli houkutteleva tarjous, 107€ vuodeksi (normi hinta 180€). Vuoden plussan saa siis puolen vuoden hinnalla joten päätin tarttua tähän kun on niin paljon Ubi pelejä pelaamatta ja uusi Annokin tulossa.

Katsotaan miten oma kone pyörittää tätä teknologian mestariteosta.
 
No kylläpä joillakin on kauhea tarve vähätellä noita pelaajamääriä. Vissiin kovasti olisi haluttu pelin floppaavan vaikka niin ei selvästikkään käynyt. Tämä on muuten top seller listalla toisena steamissä very positive arvioilla. PS Storessakin oli eilen, kun katsoin, 4,79 arviot eli saivarrella voi onko nyt oikeita pelaajia vai ei mutta selvästi porukalle maistuu.
Ei kai pelaajamääriä kukaan kritisoi vaan enemmänkin keskustelee siitä että mitä pelaajamäärä vs. myydyt pelit nykyää tarkoittaa. Se on vaan fakta että pelaajamäärillä ei tehdä tulosta. Jos valtaosa pelaajamäärästä on jo maksavia ubi+ jäseniä niin pelin menestyksen kannalta tilanne on plusmiinus nolla.

Toki tää on myös semmonen asia et kuseeko pelistudiot omiin muroihinsa kun pelit menee heti johonkin palveluun. Riittääkö sieltä profiittia jatkaa toimintaa kun peli on saatavilla. Sitte tulee just näit "kokeilen vartin -> studio hehkuttaa isoja pelaajamääriä"

Peli on hyvä ja hauska, itsekin tykkään, mutta jos se ei myy niin että päästää voitolle niin silloin se ei lupaa hyvää.

En tiedä steamin top seller rankeista mutta chartin mukaan parhaimmillaan ollut noin 60k pelaajaa, ei se nyt kauhean huikea ole top selleriks.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai pelaajamääriä kukaan kritisoi vaan enemmänkin keskustelee siitä että mitä pelaajamäärä vs. myydyt pelit nykyää tarkoittaa. Se on vaan fakta että pelaajamäärillä ei tehdä tulosta. Jos valtaosa pelaajamäärästä on jo maksavia ubi+ jäseniä niin pelin menestyksen kannalta tilanne on plusmiinus nolla.

Peli on hyvä ja hauska, itsekin tykkään, mutta jos se ei myy niin että päästää voitolle niin silloin se ei lupaa hyvää.

En tiedä steamin top seller rankeista mutta chartin mukaan parhaimmillaan ollut noin 60k pelaajaa, ei se nyt kauhean huikea ole top selleriks.

60K pelaajaa yhtäaikaisesti on itseasissa hyvä tulos yksinpelille. Harva pääsee edes 100k, itseasiassa 173 peliä joista varmaan edes puolet ole yksinpelejä. Joten 60K on hyvä tulos.
 
Okei, pc pelaaminen iha vierasta ni ei oikein kosketust sinne steam maailmaan

Alta voi katsoa miltä se näyttää all time listalla. Miljoona pelejä on vain muutama ja sitten määrät putoaa radikaalisti nopeasti. Eli jos PC:llä puhutaan miljoonasta yhtäaikasesta pelaajasta se on valtava tulos kuten Monster Hunter Wilds teki juuri ja puhutaan varmasti yli 10 miljoonasta ostetusta pelistä jo nyt.

 
Viime vuoden lopulla sony ilmoitti kuinka astro oli myynyt 1.5 miljoonaa ja sega kuinka sonic x shadows myi parissa viikossa miljoonan.
Sitten on ubi joka hehkuttaa kahta miljoonaa pelaajaa.
Mä kyllä näen aika massiivisen eron.
Kieltämättä kun sen muotoilee noin, niin onhan myynneissä ja käyttäjämäärissä iso ero eikä niitä voi tulkita samaksi asiaksi. Totta kai julkaisija ilmoittaa yleensä mielummin sen isomman luvun. Vaikea kuitenkin arvioida, mikä jakauma tässä tapauksessa on. Pelkkiä Steamin lukuja kyttäävät näkevät yhden totuuden, jossa pelillä ei mene kovin hyvin, mutta Steam ei taida olla vieläkään Ubille se pääasiallinen myyntipaikka. Ehkä Ubin omaa kauppaa käyttävistä iso osa maksaa mielummin sen 18 euroa kuin täyden hinnan, mutta näidenkään määrästä ei ole mitään tietoa. Veikkaisin, että paljon on varsinkin konsolipuolella sellaisia pelaajia, jotka eivät ole ubi+-mahdollisuudesta edes tietoisia ja ostavat pelit suoraan julkaisussa täyteen hintaan. Nämä pelaajat eivät näy Steamin käyttäjäluvuissa mitenkään.

Nykyään on tosiaan muodikasta streamaajille ja muille sisällöntuottajille hakea huomiota sillä, että hokevat pelin myyntien olevan täysi katastrofi. Joka pelistä tehdään sellaisia videoita. Yleensä sanotaan tyyliin 99 % pelaajista hävisi päivässä, mutta sitten mikään luku ei puhu sen puolesta. Vaikka tällaisia idiootteja on liikenteessä, on kuitenkin myös ihan järkevää kriittistä pohdintaa, kuten minusta nimimerkki pellellä on. Kyllä nämä ovat monimutkaisia asioita. En näe mitään järkeä kampanjoida pelejä vastaan netissä aatteen vuoksi, mutta kyllä pelaajamääriä voi silti arvioida kriittisesti. Toisaalta esimerkiksi MS on suoraan sanonut mielestäni, että heitä kiinnostaa käyttäjämäärät myyntien sijaan. Ubisoftille en samanlaista strategiaa kuitenkaan suosittelisi, koska heillä ei ole mielestäni tarpeeksi volyymia hankkia pysyviä käyttäjiä palveluunsa. Ehkä se kuitenkin jotenkin toimii heillä.
Näitä keskusteluja kun lukee niin tulee aina mieleen et taidan olla vähemmistössä, kun pelaan vaan pelejä enkä ole millään tavalla kiinnostunut mitä siellä taustalla tapahtuu.
Olet ehkä vähemmistössä yhden foorumin yhdessä keskustelussa, mutta en usko, että myyntilukuja pohtivat ovat enemmistössä juuri missään muualla. Se on mielestäni vain hyvä asia, että keskittyy pelaamiseen varsinkin jos vaihtoehtona on, että yrittää kampanjoida myyntilukuteorioilla itselle ideologisesti epäsopivia pelejä vastaan. Se porukka ei kyllä saisi olla enemmistönä missään.
 
Kuutisen tuntia nyt takana ja edelleen maistuu todella hyvältä. Jos sarjan muutamat edelliset osat ovat menneet pikku hiljaa enemmän kohti Witcherin tyylistä peliä niin kyllä tässä on onneksi askeleet toiseen suuntaan. Tai sellainen fiilis tässä nyt ainakin tällä hetkellä itsellä on.
Täh? Witcherin suuntaan mukako? Millähän osa-alueella? :D Olisikin, niin voisi kiinnostaa vähän enemmän.

Ei kai pelaajamääriä kukaan kritisoi vaan enemmänkin keskustelee siitä että mitä pelaajamäärä vs. myydyt pelit nykyää tarkoittaa. Se on vaan fakta että pelaajamäärillä ei tehdä tulosta. Jos valtaosa pelaajamäärästä on jo maksavia ubi+ jäseniä niin pelin menestyksen kannalta tilanne on plusmiinus nolla.
Miksi noita pitää vertailla? Minusta 2 miljoonaa pelaajaa tarkoittaa että peli kiinnostaa. Se on sen sanoma eikä sen tarvitse muuta sanoakaan.

Ubi tietysti kertoo niitä asioita, mistä sille on hyötyä, mutta minulle tuo kertoi juuri sen, mitä tuohon jo kirjoitin: peli kiinnostaa. Niin itseänikin. Nykyään sitten on näitä kaikkia palveluita, joten senkin kautta alkaa olemaan vaikea puhua myynneistä. Kiittäkää Game Passia ja vastaavia.

Minusta tuo homma voisi mennä keskusteluna siis näin:

Ubi: Kaksi miljoonaa on pelannut/kokeillut peliämme.
Valittajat: Joopa joo, ei ne ole ostaneet sitä, nönnönnöö.
Ubi (tai minä): sanottiinko siinä jotain myynneistä?

Sitte tulee just näit "kokeilen vartin -> studio hehkuttaa isoja pelaajamääriä"
No itse en kyllä edes kokeile mitään, mikä ei yhtään kiinnosta, joten kyllä se kertoo vähintään kiinnostuksesta. Sekin on jotain, uskokaan tai älkää. Itse asiassa se on jo paljon, sillä jos ei edes saa mielenkiintoa, niin tuskin saa muutakaan.

Mainostamisessa varsinkin jo se huomion kerääminen on iso juttu, mitä tämän voi ihan hyvin nähdä myös olevan. Se, että kaksi miljoonaa pelaa, on ihan omiaan lisäämään kiinnostusta: jospa minäkin sitten.
 
Täh? Witcherin suuntaan mukako? Millähän osa-alueella? :D Olisikin, niin voisi kiinnostaa vähän enemmän.

Turha nyt tarrautua kirjaimellisesti, mutta onhan se suunta Black Flagin jälkeen ollut enemmän yleisempään open worldiin kuin vain salamurhaamiseen ja hiiviskelyyn keskittyvää. Näin sen ainakin olen itse kokenut ja sen vuoksi osa osalta on menty huonompaan suuntaan. Ei Valhallassakaan sinänsä mitään vikaa ole, paitsi ehkä se järjetön laajuus, mutta ei se ole enää sitä mitä AC peliltä haluan. Pelaan sit mieluummin vaikka sitä Witcheriä :D
 
Aika paljonhan siitä on ollut juttua, että AC:tä muutettiin Witcher 3:n menestyksen jälkeen niin, että Witcherin pelisuunnittelusta yritettiin napsia mukaan palasia. Origins oli ensimmäinen tällainen "roolipelimäinen" AC.
 
Ei kai pelaajamääriä kukaan kritisoi vaan enemmänkin keskustelee siitä että mitä pelaajamäärä vs. myydyt pelit nykyää tarkoittaa. Se on vaan fakta että pelaajamäärillä ei tehdä tulosta. Jos valtaosa pelaajamäärästä on jo maksavia ubi+ jäseniä niin pelin menestyksen kannalta tilanne on plusmiinus nolla.
Ei se nyt ihan näin ole. Ubisoft+:n tilaaja on maksava asiakas. Olihan hän sitten AC Shadowsin myötä uusi tilaaja tai olemassa oleva tilaaja. Ehkä henkilö pysyy tilaajana yhden kuukauden pidempään koska Shadows. Tai ehkä uusi tilaaja pelaa Shadowsin läpi ja löytää jotain muuta pelattavaa palvelusta ja jatkaa tilausta.
Toki tää on myös semmonen asia et kuseeko pelistudiot omiin muroihinsa kun pelit menee heti johonkin palveluun. Riittääkö sieltä profiittia jatkaa toimintaa kun peli on saatavilla. Sitte tulee just näit "kokeilen vartin -> studio hehkuttaa isoja pelaajamääriä"
Game Pass etunenässä, mutta myös myös Ubisoft+ ja EA Play Pro tuovat pelejään suoraan julkaisupäivänä palveluihinsa ja ovat tehneet näin jo hyvän aikaa. Jotain siellä osto- ja tilauskäyttäytymisessä nähdään mitä me ei välttämättä täällä nähdä. Jollain tavalla siis kokevat tämän tavan julkaista pelejä kannattavaksi. Ja kun kerran julkaisevat pelejään näin, niin tottakai puhuvat pelaajamääristä, eivätkä myynneistä. Jos julkaisija itse antaa pelaajille vaihtoehdon olla ostamatta peliä omaksi, niin silloinhan heille ihan ymmärrettävästi pelaajamäärät on se tarkastelun kohde.
Peli on hyvä ja hauska, itsekin tykkään, mutta jos se ei myy niin että päästää voitolle niin silloin se ei lupaa hyvää.

En tiedä steamin top seller rankeista mutta chartin mukaan parhaimmillaan ollut noin 60k pelaajaa, ei se nyt kauhean huikea ole top selleriks.
Katsotaan miten käy, mutta ainakin alku on lupaava ja kaiken sen negatiivisuuden jälkeen yllättävän positiivinen pöhinä pelin ympärillä.
 
Ei se nyt ihan näin ole. Ubisoft+:n tilaaja on maksava asiakas. Olihan hän sitten AC Shadowsin myötä uusi tilaaja tai olemassa oleva tilaaja. Ehkä henkilö pysyy tilaajana yhden kuukauden pidempään koska Shadows. Tai ehkä uusi tilaaja pelaa Shadowsin läpi ja löytää jotain muuta pelattavaa palvelusta ja jatkaa tilausta.
Menee jo aika pitkälle tämän pyörittely, mutta minusta on ihan validia huomioida sellainenkin kehitys, että pelaaja hankkii ubi plussan kuukaudeksi Shadowsin vuoksi, peli kestää kuitenkin niin, että tulee ostettua vielä toinen kuukausi. Peliin julkaistaan lisäsisältöä ja koska pelaaja tykkäsi pelistä kokeilujakson aikana, hän ostaa 50 % alesta ultra super deluxe (keksitty esimerkki) -version pelistä 60 eurolla. Tässä vaiheessa rahaa on Ubisoftille kilahtanut jo 96 euroa. Miksi pelaaja ei osta karvalakkiversiota halvemmalla? Koska hän on jo pelannut hienoilla kosmeettisilla vermeillä, eikä halua enää downgradettaa peliä. Karvalakissa ei ole myöskään lisäreitä, eli kolmen tunnin seikkailua jossain venevajassa (keksitty esimerkki). Veikkaan, että siellä Ubisoftin kierossa markkinointiosastossa pohditaan jotain tällaista.
 
Ensimmäiset vajaat kaksi tuntia otettu testiä ja voi pyhä jysäys mikä peli. Grafiikat on aivan toisesta ulottuvuudesta mitä on tottunut Ubi peleissä näkemään. Tarinankerronta ottanut valtavia harppauksia ja sanoisin jopa että se on esitetty paremmin kuin GoT:ssa. Naoe on välittömästi loistava hahmo ja enkku äänet toimineet loistavasti tähän asti.

Katsotaan onko kaikki tarinan paukut pistetty alkuun vai jaksaako kantaa loppuun asti koska tähän asti olen ollut aivan leuka lattiassa siitä miten hyvin se on tehty. Myöskin miten sitten se Ubi pelattavuus on saatu japaniin tuotua niin jää vielä nähtäväksi. Tähän asti kuitenkin kaikki nähty ja kuultu on ollut aivan AAA pelien kirkkainta kärkeä ja valovuosia edellä aikaisempia AC open world pelejä.
 
Täh? Witcherin suuntaan mukako? Millähän osa-alueella? :D Olisikin, niin voisi kiinnostaa vähän enemmän.


Miksi noita pitää vertailla? Minusta 2 miljoonaa pelaajaa tarkoittaa että peli kiinnostaa. Se on sen sanoma eikä sen tarvitse muuta sanoakaan.

Ubi tietysti kertoo niitä asioita, mistä sille on hyötyä, mutta minulle tuo kertoi juuri sen, mitä tuohon jo kirjoitin: peli kiinnostaa. Niin itseänikin. Nykyään sitten on näitä kaikkia palveluita, joten senkin kautta alkaa olemaan vaikea puhua myynneistä. Kiittäkää Game Passia ja vastaavia.

Minusta tuo homma voisi mennä keskusteluna siis näin:

Ubi: Kaksi miljoonaa on pelannut/kokeillut peliämme.
Valittajat: Joopa joo, ei ne ole ostaneet sitä, nönnönnöö.
Ubi (tai minä): sanottiinko siinä jotain myynneistä?


No itse en kyllä edes kokeile mitään, mikä ei yhtään kiinnosta, joten kyllä se kertoo vähintään kiinnostuksesta. Sekin on jotain, uskokaan tai älkää. Itse asiassa se on jo paljon, sillä jos ei edes saa mielenkiintoa, niin tuskin saa muutakaan.

Mainostamisessa varsinkin jo se huomion kerääminen on iso juttu, mitä tämän voi ihan hyvin nähdä myös olevan. Se, että kaksi miljoonaa pelaa, on ihan omiaan lisäämään kiinnostusta: jospa minäkin sitten.
Ei niitä voi vertailla mutta niistä puhutaan koska osakkeiden omistajat haluavat sijoituksilleen tuottoa. Tietty on hyvä että peli kiinnostaa, mutta lämpimät puheet kiinnostuksesta ei riitä jos pitäisi tienata jotain kustannusten päälle.

Siksihän esim EA/Bioware joutui supistamaan toimintaansa ja irtisanomaan väkeä koska pelaajia kiinnosti peli, mutta se kiinnostus ei näkynyt myynneissä ja jäi tavoitteesta.

No mutta, koska kellään ei ole pääsyä tuohon dataan niin nämä yleensä selviää sitten jossain kohtaa. Peli on kuitenkin kiinnostanut monia ja sehän on vaan hyvä juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin joskus Originia ja Valhallaa. Molemmissa riitti pari tuntia ja huomasin ettei tää oo enään oma juttu. Ennen "rpg" tyylisiä Assasineja tuli pelattua jokaikinen läpi.

Tuolta pohjalta lähdin tätä uusinta pelaamaan ja ai että on yllättänyt kivasti! Todella jouhevaa taistelua, avoin maailma upein mitä Assasineissa varmaan ikänään nähty ja tarina toistaiseksi toimii. Kiva yllättyä positiivisesti, ennakko odotukset oli matalalla. Ryömiminen ja varjot tuoneet kivan lisän salamurhailuun.

Itse en ihan täysin ole vakuuttunut englanninkielisestä ääninäyttelystä. Alun osioissa aiheutti pieniä wtf hetkiä että hetkonen onko nää ääninäyttelijät jotain työharjottelijoita.. ei oikein äänen/kuvan tunteet olleet synkassa..kuitenkin tarinan edetessä ääninäyttely on parantunut. Ehkä ne alun osiot oli liian vaikeita ääninäyttelijöille. Puhun siis lähinnä päähenkilöiden äänistä.
 
Turha nyt tarrautua kirjaimellisesti, mutta onhan se suunta Black Flagin jälkeen ollut enemmän yleisempään open worldiin kuin vain salamurhaamiseen ja hiiviskelyyn keskittyvää. Näin sen ainakin olen itse kokenut ja sen vuoksi osa osalta on menty huonompaan suuntaan. Ei Valhallassakaan sinänsä mitään vikaa ole, paitsi ehkä se järjetön laajuus, mutta ei se ole enää sitä mitä AC peliltä haluan. Pelaan sit mieluummin vaikka sitä Witcheriä :D
Niin, open worldin suuntaan toki mutta ei Witcher liene ainoa open world. Minun on hankala nähdä kauheasti yhtäläisyyksiä Witcherin ja AC:n välillä. Kaiken huipuksi about jokaisessa vähänkin tuoreemmassa open worldissa on vastaavia "roolipelielementtejä".

Ei niitä voi vertailla mutta niistä puhutaan koska osakkeiden omistajat haluavat sijoituksilleen tuottoa. Tietty on hyvä että peli kiinnostaa, mutta lämpimät puheet kiinnostuksesta ei riitä jos pitäisi tienata jotain kustannusten päälle.
Ehkä ymmärsin sitten väärin koska en tosiaankaan ajatellut että se twiitti olisi suunnattu osakkeenomistajille vaan ihan pelaajille.

En tajua miksi tätä asiaa puidaan jostain osakkeenomistajien näkökulmasta ja vieläpä niin, että pohjana on selvästi pelaajille suunnattu viesti: "näin paljon teitä pelaajia on, kiitos". Ei sen kummempaa.

Luulisi että osakkeenomistajille olisi ihan omat viestintäkanavat olemassa ja että siellä nähtävä data olisi jotain ihan muuta.
 
Niin, open worldin suuntaan toki mutta ei Witcher liene ainoa open world. Minun on hankala nähdä kauheasti yhtäläisyyksiä Witcherin ja AC:n välillä. Kaiken huipuksi about jokaisessa vähänkin tuoreemmassa open worldissa on vastaavia "roolipelielementtejä".

Enkös juuri sanonut ettei kannata nyt ihan kirjaimellisesti ottaa. Oletan pointin tulleen asiasta ihan hyvin selväksi.
 
Peliä nyt 8 tuntia pelattu PS5 ja alkaa uhkaavasti tulemaan jo ensimmäisiä merkkejä mielenkiinnon loppumisesta. Isoin syy tähän on toi kun tehtävässä etsittävä tyyppi on hirveen työn takana edes löytää. Kylässä (mikä tehty hienosti) on sata samanlaista mökkiä ja jossain niistä sisällä kyyhöttää se kenet pitää löytää. Youtubesta pitäny kattella että missä hitossa se on.

Hyvää tässä on kyllä Ghost of Tsushima ja RDR2 peleistä tutut jutut. Toi on myös hyvä kun tehtävässä voi automaatilla laittaa kävelemään hahmon perässä.
 
Ylös Bottom