Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassin’s Creed Valhalla - viikinkiparta kasvamaan

Nyt vasta muistin tuon että tässä pysyy vaihtamaan hahmoa miehen ja naisen välillä milloin haluaa. Testasin vähän naisella ja ääninäyttely vaikutti silläkin ihan pätevältä.

Tästä löytyy myös semmoinenkin vaihtoehto että peli valitsee hahmon sukupuolen tapahtumien mukaan, tuo taitaa olla tekijöiden suositus asetus.
 
13 tunnin aikana ja nyt kun pääsin tutustumaan Englantiin, niin ei sniikkailu ole ollut pakollista. Toki en tiedä tulevasta sitten. Ja kun ottaa huomioon pelin nimen, niin sniikkailu ja salamurhaus kuuluu asiaan. Ja tässä molemmat on toteutettu mielestäni ihan hyvin. Roolipelielementeistä en tiedä skillisysteemin lisäksi mitään, kun vasta pelin alkupuolella olen, mutta ilmeisesti tulee olemaan kuitenkin jotain valintoja ihan niinkuin Odysseyssa. Eli on tämä mielestäni saman verran roolipeli kuin edelliset. Mutta jos haluaa roolipelejä pelata, niin en heti lähtisi AC pelejä suosittelemaan. Parempia vaihtoehtoja on varmasti ja on tulossa.

Haaleutta, ulkoasun tympeyttä tai hahmojen tönkköyttä en ole ainakaan PS4:llä huomannut. Aika samanlaiselta näyttää kaikin puolin kuten Odyssey (ei tosin yhtä värikäs kylläkään) Toki lopputulos olisi ollut paljon parempi jos olisi jätetty edellisen sukupolven konsolit pois kehitystä jarruttamasta. Mutta omiin silmiin meno näyttää edelleen tyydyttävällä eikä pelaamista malttaisi lopettaa millään.

Taistelu on taas mielestäni hyvinkin samanlaista kuten edellisissä peleissä, erona tietenkin Stamina. Eli yhtä ADHD menoa oli edelliset pelit, ja joihinkin se iskee ja joihinkin ei. Osumien rekisteröinnissä en ole myöskään huomannut mitään vikaa.

Tasan yhteen bugiin itse olen PS4:llä törmännyt joka esiintyi vain latausruudussa, kun viitta liehui vähän minne sattuu. Toki PS4 Prolla tekninen laatu ei ole muutenkaan kovinkaan sulava ja pariin kertaan pleikkari on ylikuumennu, jos ennen pelaamista on katsonut vaikka leffaa. Eli itse pelissä ei ole ollut mitään bugeja ja ongelmia, joka on aika hyvin ottaen huomioon pelin laajuuden.

Toki jokaisella omat mielipiteensä, mutta minuun tämä peli iski kovaa ja tuli ihan nostalgiset fiilikset pelistä. Sillä ekat AC:t olivat mun suosikkipelejä ja tämä vaikuttaa ihan kuin kotiinpaluulta. Mutta ehostettu semmonen. Sais vaan sen PS5 käsiin jo niin pääsisi pelaa tätä mukavalla laadulla ja sulavuudella :)
Nuo kaksi edellistä Assassins Creediä ovat kyllä juuri toimintapainotteisten roolipelien ystävälle täyttä parhautta. En oikein keksi parempia pelejä suositellakaan. No, toki Soulsbornet, mutta onhan tuo nyt melkoisen outoa sanoa, ettei voisi nimenomaan Originsia tai Odysseyta suositella roolipelien ystäville.

Alkuperäisiä Assassins Creedejå toki vain varauksella suosittelisin roolipelien ystäville, mutta tosiaan kaksi edellistä AC-peliä ovat nimenomaan sellaisia, että ei ollut pakko käytännössä lainkaan sniikkailla, jos sellainen meno ei kiinnosta. Ja kun se ei tosiaan juurikaan kiinnosta, niin todella suuri osa pelistä tulikin vedettyä suoraviivaisesti taistellen ja sitten joitakin kohtia strategisesti salamurhaamalla vihuja harventaen. Vähiin sai kuitenkin onneksi nuo sniikkailut jättää.

Mutta onneksi valinnanvapaus oli siis suurta Originsissa ja Odysseyssa, ja myös tarinat vievät niissä mukavasti mukaansa, kuten myös värikkäät pelimaailmat.
 
Nuo kaksi edellistä Assassins Creediä ovat kyllä juuri toimintapainotteisten roolipelien ystävälle täyttä parhautta. En oikein keksi parempia pelejä suositellakaan. No, toki Soulsbornet, mutta onhan tuo nyt melkoisen outoa sanoa, ettei voisi nimenomaan Originsia tai Odysseyta suositella roolipelien ystäville.

Alkuperäisiä Assassins Creedejå toki vain varauksella suosittelisin roolipelien ystäville, mutta tosiaan kaksi edellistä AC-peliä ovat nimenomaan sellaisia, että ei ollut pakko käytännössä lainkaan sniikkailla, jos sellainen meno ei kiinnosta. Ja kun se ei tosiaan juurikaan kiinnosta, niin todella suuri osa pelistä tulikin vedettyä suoraviivaisesti taistellen ja sitten joitakin kohtia strategisesti salamurhaamalla vihuja harventaen. Vähiin sai kuitenkin onneksi nuo sniikkailut jättää.

Mutta onneksi valinnanvapaus oli siis suurta Originsissa ja Odysseyssa, ja myös tarinat vievät niissä mukavasti mukaansa, kuten myös värikkäät pelimaailmat.
No AC sarjassa noi roolipelielementit on vähän pintapuolisia, mutta toki voidaan nämä laskea siihen genreen. Ja itse en ole ainakaan vielä tässä Valhallassa huomannut sitä eroa, että miten tämä on vähemmän roolipeli kuin edelliset?

Saahan tässäkin vapaaehtoisesti päättää että meneekö sniikkailen vai rynnien päälle? Ja tässä ainakin suositaan enemmän rynnimiseen kaikkien raidien myötä yms.

Itse en taas pidä alkuperäisiä AC:ta lainkaan roolipeleinä, ne on enemmänkin toimintapelejä. Eli valinnanvapautta ei ole käytännössä ollenkaan, ellen ihan väärin muista.
 
Jep, ei ainakaan meikäläisen Viikinkijoukot ole paljoa sniikkailleet, vaan syksytään joukolla repimään vastustajien päitä pois :D
Juu, en minäkään kyllä itse siihen suoraan viitannut, että tässä olisi jotenkin enemmän ja varsinkaan pakollista sniikkausta kuin kahdessa edellisessä AC-pelissä. Itse asiassa varsin roolipelimäiseltä tämäkin minusta vaikuttaa.

Lähinnä kommenttini tulivat siitä, kun jotkut muut täällä hehkuttivat pelin olevan enemmän paluuta alkuperäiseen AC-tyyliin, jonka ainakin itse koen olevan varsin sniikkauspainotteisen tyylin. Ajattelin, että kun itse olen pelannut vasta seitsemisen tuntia Valhallaa, niin alkaako sitten mennä kovin sniikkauspainotteiseksi myöhemmin? Vielä ei tosiaan ole ainakaan sellaista onneksi ollut.

Varsin toimintapainotteiselta roolipeliltä tämä on siis itselleni tuntunut, mutta kahteen edelliseen osaan nähden on mielestäni selvästi huonompaa ollut tuo haaleilla väreillä ja jotenkin tönköillä ja jolsoilla hahmoilla pilattu ulkoasu. Ja kun todella koen taisteluiden fysiikan todella selvästi huonompina kuin kahden edellisen AC-pelin, ja vielä tarinakin on ollut ainakin alkuun varsin puuduttava ja tekemällä tehty, niin harmittavan vähän tässä on ollut itselleni tyytyväisyyden aiheita. Hyvää on toki mielestäni se, että roolipelimäisyys on varsin hyvin säilytetty.
 
Juu, en minäkään kyllä itse siihen suoraan viitannut, että tässä olisi jotenkin enemmän ja varsinkaan pakollista sniikkausta kuin kahdessa edellisessä AC-pelissä. Itse asiassa varsin roolipelimäiseltä tämäkin minusta vaikuttaa.

Lähinnä kommenttini tulivat siitä, kun jotkut muut täällä hehkuttivat pelin olevan enemmän paluuta alkuperäiseen AC-tyyliin, jonka ainakin itse koen olevan varsin sniikkauspainotteisen tyylin. Ajattelin, että kun itse olen pelannut vasta seitsemisen tuntia Valhallaa, niin alkaako sitten mennä kovin sniikkauspainotteiseksi myöhemmin? Vielä ei tosiaan ole ainakaan sellaista onneksi ollut.

Varsin toimintapainotteiselta roolipeliltä tämä on siis itselleni tuntunut, mutta kahteen edelliseen osaan nähden on mielestäni selvästi huonompaa ollut tuo haaleilla väreillä ja jotenkin tönköillä ja jolsoilla hahmoilla pilattu ulkoasu. Ja kun todella koen taisteluiden fysiikan todella selvästi huonompina kuin kahden edellisen AC-pelin, ja vielä tarinakin on ollut ainakin alkuun varsin puuduttava ja tekemällä tehty, niin harmittavan vähän tässä on ollut itselleni tyytyväisyyden aiheita. Hyvää on toki mielestäni se, että roolipelimäisyys on varsin hyvin säilytetty.
Ei ainakaan 20 tunnin aikana ole tullut pakotettua sniikkausta (onneksi) Black Flagissa noita oli liikaa ja ne pilasivat muuten loistavan pelin.
 
tuossa aiemmin mainitsinkin että pidän pelistä hiukan taukoa, nyt ku ps5 tulee ja muuta :), sitten mietin, että mites mä nyt palaan takaisin pelin pariin kun haluais vielä pelailla uudella konsolilla eikä haluis myöskään vaihtaa ohjainta. No homma ratkes suhteellisen helposti kun myös pc uplay+ savet siirtyivät kätevästi tuonne PS5:n joten nyt jatkoinki seikkailua tutun ohjaimen kanssa PS5lla :) paljon tulee annettua lokaa ubisoftille asioista mutta pitää antaa kiitosta tälle uplay connectille joka vaikuttaa loistavalta palvelulta. Jouduin pelin kumminki ostamaan ps5:lle että uplay+ ei löydy vielä ainakaan ps5lle mutta tuo että 40 tunnin save siirtyi siinä mukana oli kova juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Sellaisen huomion olen nyt myös tehnyt, että minähän olen sen verran juuri tykästynyt noihin painavampiin ja isoa damaa kerralla tekeviin aseisiin Originsissa ja Odysseyssa, että vertailin taistelua nyt liikaa niihin raskaisiin aseisiin, joita olin vasta aika pitkällä esim. Odysseyssa ottanut käyttööni. Valhallassa minulla ei vain ole vielä tuon kaltaisia aseita riittävän hyvinä löytynyt, joten loppujen lopuksi taistelun vertaamiseni ei ole välttämättä ollutkaan oikein tasapuolista. Täytyy arvioida sitten vielä uudelleen, kun olen jotain parempaa raskaampaa asettaa saanut käyttööni.
 
On kyllä hyvä AC,

Norja kävi tuntumaan vähän tylsältä kun sain sielläkin tuhrattua aikaan sen 10h ennen kuin pääsin Englantiin.
Englantiin pääsystähän tämä peli vasta alkaa! Nyt on n. 25h peliä takana ja hyvältä maistuu. Kun kaikki HUD elementit, enemy spottaukset, vihollisen energiat, kompassit yms. on pois päältä niin peli kyllä imaisee mukaansa ja on paljon hauskempi pelata sekä hiippailla kun pitää oikeasti itse kiinnittää huomiota pelin maailmaan. Pidän ainoastaan oman ukon tiedot näkyvillä ja tähtäinpisteen. UBI on kyllä keksinyt hyvän systeemin miten maailmassa navigiominen onnistuu ilman ylimääräisten kilkkeiden päällä pitämistä. Suosittelen kokeilemaan, antaa paljon enemmän syvyyttä itse pelaamiseen.

Ainoa mikä ärsyttää on näiden Black Flag:sta tuttujen "leijuvien lehtisten" kerääminen. Ei siinä muuten mitään, mutta ihan joka kerta kesken jahtaamisen Viikinki saa aivoinfarktin ja toinen puoli kehosta halvaantuu jonka seurauksesta seuraava hyppy jää joko vajaaksi tai puoltaa toimivalle puolelle. Muutenkin tuon Viikingin parkour - taidot valahtaa välillä keski-ikäisen toimistotyöntekijän tasolle ja ihan yksinkertainenkaan hyppely ei ota onnistuakseen.

source.gif


Nämä lehtien keräämiset olisi voinut hoitaa vaikka niin, että ne pitää ampua alas. Pelaajan olis pitänyt keksiä, että mihin pitää könytä jotta linja ampumiselle on vapaa. Vaikka johonkin puukoteloon piilotettuna olisi noita lehtiä ja lukko pitää ampua auki. Ei olisi tullut ihan niin copy&paste fiilistä tuosta. Nyt jää keräämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka omasta mielestäni Valhalla on aika pöhöttynyt kokonaisuus, koska kaikkea on vaan niin paljon, täytyy edelleen hehkuttaa jo aikaisemmin kehumaani käsikirjoitusta ja yleistä suunnittelua. Monet juoniratkaisut ja hahmonkehitys on hienosti nivottu yhteen. Eli jotta jokin asia voi tapahtua, on sinun pitänyt esim. päivittää tukikohtaasi ja se taas onnistuu vain, jos olet tehnyt jotai muuta jne.

Tästä esimerkki eiliseltä mahdollisimman pienillä spoilereilla:

Olen arviolta pääjuonen puolessa välissä. Palaan päätehtävän lopetuksen jälkeen kotiin, jossa minulle tarjoutuu peräkkäin kaksi sivutehtävää. Ne olivat täysin skipattavissa. Päätin kuitenkin tehdä ne expan toivossa.

Ensimmäisessä selvittelen kahden hahmon välejä. Näistä toinen hahmo ei voisi olla maisemissa, jos en olisi päivittänyt kylääni. Riita koski hevosen hännän "vandalisointia". Tästä selvittyäni alkoi heti toinen sivutehtävä, jonka kutkuttava sävy oli heti luettavissa rivien välistä. Sivutehtävään liittyi pitkä reissu, jota matkakumppanini kommentoi, että voidaan kävellä ja uida, mutta hevosella olisi helpompaa. Siispä talleille.

Ja täällä pelintekijät soittivat minuakin kuin halpaa viulua. Valitsin tietenkin komeimman/kauneimman hevosen itselleni ja matkakumppanilleni. Puolessa välissä reissua huomasin, että onpa tällä hepalla ihan helvetin ruma rotanhäntä. Näytti ihan bugilta, jossa graffat eivät olleet latautuneet kunnolla hahmomallin päälle. Sitten yhtäkkiä tajusin Eivorin pienen vihjaisun avulla, että tämähän on saatana se edellisen tehtävän turmeltu ratsu. Sai taas oikein raikuvat naurut. :D
 
Sellaisen huomion olen nyt myös tehnyt, että minähän olen sen verran juuri tykästynyt noihin painavampiin ja isoa damaa kerralla tekeviin aseisiin Originsissa ja Odysseyssa, että vertailin taistelua nyt liikaa niihin raskaisiin aseisiin, joita olin vasta aika pitkällä esim. Odysseyssa ottanut käyttööni. Valhallassa minulla ei vain ole vielä tuon kaltaisia aseita riittävän hyvinä löytynyt, joten loppujen lopuksi taistelun vertaamiseni ei ole välttämättä ollutkaan oikein tasapuolista. Täytyy arvioida sitten vielä uudelleen, kun olen jotain parempaa raskaampaa asettaa saanut käyttööni.
taitopuussahan on Node joka antaa mahdollisuuden käyttää 2 handed weaponeita 1 handed aseina. Sen kun otin niin alkoi damage olemaan kohdillaan. toisessa kädessä vielä kilpi jonka varmaan voi myös halutessaan vaihtaa toiseen 2 handed weaponiin.
 
Ollaan 40h tätä hakattu, level on lähellä 200. Kovasti alkaa jo itseään toistamaan. Tarina tosin on ok. Noi puzzlet ja taloihin sisäänmenon etsiminen on ehkä enemmän ärsyttää kuin enää edes hauskaa. Peli on tainnut kaatua noin 6 kertaa. Pari kertaa oon päässyt tippuun maailman ulkopuolelle. Mutta rahoille tällä saa kyllä vastinetta.
 
Riippuu siitä miten pelaa jos pelaan suorittaen että haluaa levelata pirun nopeasti ja suorittaa vaan questit ja markerit "pois alta" ja pääsee sanomaan että pelasin pelin läpi ensimmäisten joukossa. Sitten tämä voi aiheuttaa joillekin kyseisen repeat reaktion.

Mutta jos pelaa rauhassa niinku itse pelaan eli, lukee noita kirjeitä ja noteja, tutustuu pelin maailmaan ja kyliin/kaupunkeihin, tutkii hahmojen ja taustoihin lukemalla codexit ja backgroundit sitten tämä onki täysin toisenlainen kokemus. Juuri suoritin East Anglian questlinen ja täytyy sanoa että Olipahan loistavaa settiä. oikeestaan kaikki hahmot oli todella hyviä.
 
Mysteerit on hieman epäselviä, miten ne on tarkoitus ratkaista, onko siihen joku, josta tietää, mitä tehdä seuraavaksi? Spoilerin takia en laita mitään esimerkkiä, mutta tietänette kyllä.
 
Mysteerit on hieman epäselviä, miten ne on tarkoitus ratkaista, onko siihen joku, josta tietää, mitä tehdä seuraavaksi? Spoilerin takia en laita mitään esimerkkiä, mutta tietänette kyllä.

Pitää vain kuunnella tarkkaan mitä se tyyppi puhuu ja päätellä siitä mitä mahdollisesti pitää tehdä. Tuo on juuri itelle sitä pelin parasta antia, kun kaikkea ei suoraan tavaamalla kerrota. :)
 
Pitää vain kuunnella tarkkaan mitä se tyyppi puhuu ja päätellä siitä mitä mahdollisesti pitää tehdä. Tuo on juuri itelle sitä pelin parasta antia, kun kaikkea ei suoraan tavaamalla kerrota. :)
Jep, sama täällä, mutta välillä tuntuu, että bugittaa, kun tarvittavaa ei vain löydy ja tehtävä ei etene.
 
Onpa mielenkiintoista keskustelua ja samalla jännä, miten mielipiteet Valhallan ja aiempien osien kanssa menevät niinkin ristiin. Ei peleissä loppujen lopuksi niin kauheasti eroa ole.

Mulle Valhalla maistuu erittäin hyvin. Origins jäi multa kesken siinä vaiheessa, kun oli sellainen myrkkysapeli vyöllä, että taistelut muuttuivat tylsäksi JA samaan aikaan kartta kimmelsi sen miljoonaa eri sivu-/vara-/aputehtävää. Uuvuin. Valhalla taasen ripottelee niitä maltillisesti ja jättää tilaa omille tutkimuksille. Ikinä ei voi tietää, mitä sinisen mysteerivalon takana kartassa on. Lisäksi spektriltään hieman kapea värimaailma toimii erinomaisesti, kun ottaa huomioon, että pelissä eletään keskellä synkeintä keskiaikaa.

Olen levelillä 80+ ja joku 30+ tuntia takana. Asecombo on niin hyvä, ettei muita edes tee mieli kokeilla: oikeassa kädessä suvun perintökalleus Varinin kirves, vasemmassa flail, sopivilla riimuilla viritettynä. Taistelussa perusjampat kaatuvat usein käytännössä yhdellä light-hyökkäyksellä, kun suhauttaa taistelussa taakse, mätkäisee ensin kirveellä selkään ja flaililla lopuksi nuppiin. Flailin erikoishyökkäyksenä on ns. helikopteri, jolloin Eivor pyörittää kettinkiä päänsä yläpuolella hyrrän lailla. Siinä voi rauhassa kävellä useammankin uckelsin keskelle ja katsella, kun yksi kerrallaan vaipuvat manan majoille.

Nuo drengrit tuottavat kyllä päänvaivaa. Missä vaiheessa peliä niitä oikein kannattaisi alkaa kaataa? Ja entä niitä noitanaisia tai zealotteja? Kaikki tähän mennessä vastaan tulleet ovat olleet täysin ylivoimaisia.
Pitää vain kuunnella tarkkaan mitä se tyyppi puhuu ja päätellä siitä mitä mahdollisesti pitää tehdä. Tuo on juuri itelle sitä pelin parasta antia, kun kaikkea ei suoraan tavaamalla kerrota. :)

Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä, mutta silti osa mysteereistä on todellisia mysteerejä. Kuten vaikkapa se Norjan päädyn kadonnut kampa. Ei kyllä millään ratkennut. Myös ankeriaan hankinta ilman kalastusvälineitä taikka näkyvissä olleita ankeriaitakaan sai nostamaan kädet pystyyn.
 
Nuo drengrit tuottavat kyllä päänvaivaa. Missä vaiheessa peliä niitä oikein kannattaisi alkaa kaataa? Ja entä niitä noitanaisia tai zealotteja? Kaikki tähän mennessä vastaan tulleet ovat olleet täysin ylivoimaisia.

Nuo osaavat kyllä antaa sen verran kylmää kyytiä, että välillä ihmettelee melkein ääneen, että kuka pölli mun Assassin's Creedin ja laittoi Dark Soulsin tilalle :eek:.

Noita on ripoteltu melko tuhdeilla power leveleillä alempilevelisille alueille niin, että varmasti tulee turpiin niin että nupissa soi, kun vähän tutkii paikkoja. Tarkoitus lienee palata sitten myöhemmin kostamaan.
 
Ylös Bottom