Nythän ei ole todellakaan kyse siitä etteikö pelissä kamaa olisi jo tarpeeksi. Mutta tuo on muuten hyvä että toit tuon virheen aikaisemmissa peleissä esille eli kamaa tippuu aivan liikaa niin että minmaxaajat kuten minä kokevat koko ajan tarvetta vaihtaa sitä gearia kun tippui pari prosenttia tehokkaampi miekka kuin jo valmiiksi käytössä oleva.
Olen käsityksessä että esim. Diablossa ja vastaavissa kuten vaikkapa Borderlandsissa, tuo on ihan normaalia. Tämäkin siis lähinnä pelisuunnittelun/genren juttuja, joista on vähän typerä valittaa. En itse kauheasti välitä yleisestikään ottaen siitä, että saa jatkuvasti käydä valikoissa laittamassa uudet kamat päälle mutta ymmärrän että se kuuluu peligenreen ja/tai pelisuunnitteluun.
Eihän Borderlandsissäkään mikään pakko olisi ollut miljoonatriljoona asetta, joita koko ajan täytyy katsella olisiko parempaa, mutta näin on pelisuunnittelijat päättäneet. Samoin AC:n kohdalla tehty.
Mutta siinä kohtaa, kun Blizzardin tapaan ne tyylikkäimmät sälät ovat rahalla ostettavana sen sijaan, että vanhaan kunnon tapaan ne laitettaisiin pelin vaikeimpien bossien/tehtävien tiputettavaksi, on se vain mielestäni virhe pelisuunnittelussa.
Huoh. Itse en edes jaksa katsella mitä turhuutta siellä on tarjolla kun ei niillä tee yhtään mitään. Ainoa mikä näissä merkkaa on niiden arvot itse hahmon tiedoissa.
Kutsun näitä nimenomaan "golden armoreiksi" sen vuoksi, että usein ne on nimenomaan jotain erittäin tökerön näköisiä kultaisia aseita. Näitä on COD:sta lähtien tasaiseen tahtiin tarjolla joka toisessa pelissä enkä ymmärrä miten tällaiset saa porukan ennakkotilaamaan tai ostamaan jonkun paremman version pelistä. Tai itkemään jos jää ilman.
Kannattaa myös muistaa se ominaisuus, että Odysseyssä pystyt laittamaan minkä tahansa ulkonäön mille tahansa varusteelle, joten jos haluat pelata ryysyissä kovimpien kamojen statseilla, niin onnistuu. Mielestäni Ubisoft on vain virtaviivaistanut ja mahdollistanut monia asioita, joita toivoisi muihinkin peleihin. Sekin, että voit maksaa grindauksen skippaamiseksi on kuitenkin sellainen asia, mitä ei monissa grindipeleissä ole, vaan joudut pistämään ne tunnit sisään ja grindaamaan.
Itse en tosiaankaan kokenut pelin normaalia pelaamista grindaamisena, joten jos joku ei ostamaansa peliä halua pelata, niin on kai vain hyvä juttu että tälle hätähousulle tarjotaan mahdollisuus skipata se niin kauhea urakka, jota pelaamiseksi voi kutsua. AC-peleissä kun se "grindaaminen" on sivutehtävien tekemistä eikä mitään ns. oikeaa grindausta, jossa pitäisi jauhaa samoja bosseja tai tehtäviä maksimaalisten kokemuspisteiden perässä.
Tätä sai itse 10 vuoden ajan katsella WoWissa kuinka jatkuvasti kaikki tyylikkäimmät designit laitettiin storeen kokonaisen videopelin hinnalla myyntiin sen sijaan, että pelaajaa kannustettaisiin tulemaan paremmaksi pelissä ja ihan pelaamalla peliä hommaamaan ne kamat. Ja kyllä siellä storessa paljon muutakin myytävänä oli kuin jotain golden horseja.
Eihän koko pelissä ole mitään kannustusta kamojen hommaamiseen muutenkaan niin miksi sitä olisi näitä "golden armoreita" varten? Kamaa tosiaan saa jatkuvasti vaikkei sitä hakemalla hae, joten miksi edes pitäisi olla joku maaginen "golden armor" jonkun bossin takana? En edes jaksa katsoa minkälaisia ne ryysyt on joiden perään nyt itket mutta uskon että niillä ei ainakaan itselle ole mitään merkitystä. Pelaan mieluummin niillä perusvaatteiden näköisillä kamoilla, joille laitan kovat statsit kovemmilta kamoilta. Jos pelaaja haluaa olla joku kiiltelevä ufopelle tai kultaisessa haarniskassa pyörivä jumalhahmo niin siellä on mahdollisuus ne ostaa jos haluaa.
Hyvä myös, että toit esille Witcherin. Siinähän sait 20 eurolla 20 tunnin edestä lisäsisältöä pelattavaksi joka monen mielestä oli vielä parempaa kuin itse pääpelin sisältö. Samalla hinnalla sait Odysseyssa kaksi erilaista skiniä hevosella. Kumman itse näet parempana valintana pelaajalle? Siitähän tässä on kyse.
Vertaat nyt pelisisältöä johonkin täysin turhaan kosmeettiseen sälään. Odysseyssa oli myös todella erilaista ja virkistävää lisäsisältä, joka oli hyvinkin lähellä Witcherin hinta/laatu-suhdetta. Ei samalla tasolla mutta kuten Witcherin, oli Odysseyn DLC myös peruspeliä mielenkiintoisempaa.
Ongelmasi on tässä siis jo se, että vertaat pelisisältöä kosmeettiseen turhuuteen. Kuka edes harkitsee noiden välillä?
Tarkoitan vain, että peli olisi paljon parempi jos se sijoittaisi näitä kunnianhimoisempia skineja myös pääpelin puolelle tiettyjen haasteiden taakse. Tulisi pelaajallekin se saavutuksen tunne saada jokin hieno skini tai armori kaadettuaan ison pahan mörön. Mielestäni tuota parempaa tunnetta et juuri muuten videopelissä pysty saavuttamaan. Tuo vastaava tunnehan puuttuu täysin, kun pelaaja vastaavasti ostaa saman skinin storesta.
Nimenomaan sitä kamaa tulee jatkuvasti, joten se koko fiilis siitä on saatu kokonaan pois. Ihan kuten muissakin vastaavissa loottipeleissä. Kamaa tunkee niin paljon että ei paljon kiinnosta että taas joutuu käymään valikossa kun sai pomon hoideltua.
Itse saan sen saavutuksen sen pomon hoitelemisesta enkä siitä mitä siltä sattuu maahan tippumaan. Aivan kuten vaikkapa Souls-peleissä. Ei kiinnosta mikä miekka sieltä tulee koska se "boss defeated" (tms) -teksti ruudulla (eli voitto) on se palkinto. Sen kaman arvo no sama kuin muunkin kaman ja jo seuraavasta vastaantulijalta voi saada jo paremmat sälät.
Tähän on jo pakko tarttua, Odyssey Atlantis lisäys oli jotain yli 30h pituudeltaan ja upeaa pelattavaa kaiken lisäksi. Eikä senkään hinta ollut, kun sen pari kymppiä. Witcheriä jaksetaan aina hehkuttaa ja tuoda esiin mutta kolme kertaa olen yrittänyt sitä aloittaa ja aina se jää kesken, koska sen pelattavuus tuntuu huonolta, maailma lattealta ja tarina ei kiinnosta sitäkään vähää. Taistelu on myöskin tylsää ja tunnotonta. Odysseytä jaksoi puolestaan helposti pelata sen yli 100h eikä senttiäkään tarvinnut maksaa mistään boostereista saati sitten tullut fiilistä, että joutuu grindaamaan, jotta pääsee etenemään.
Täytyy olla samaa mieltä vaikka Witcher menee omissa listoissa helposti AC-pelien ohi. Pelaaminen on siinä todellakin tönkömpää ja jo Odysseyn ja Originsin perusliikkuminen on sen verran sulavaa että sen parissa viihtyy turhempienkin sivutehtävien parissa. Witcherin pelimekaniikalla ei yksinään pitkälle pötkittäisi mutta peliä pitää pystyssä loistava tarina, lore ja tehtäväsuunnittelu. Taistelukin on oikeasti Odysseyssa parempaa vaikka ei se mitään Soulsia olekaan, josta eniten pidän. Sitähän se kuitenkin ainakin hieman yrittää olla.
Lisäsisällöstä myös samaa mieltä kuten ylempänä jo mainitsin.
Itse pelasin kyllä Witcherin kaksi kertaa läpi, joten ihan täysin ei olla samaa mieltä mutta nuo perusjutut mielipiteitä lukuunottamatta allekirjoitan. Uusimpia kahta AC-peliä en ole jaksanut pelata kuin kerran sillä ne tuntuvat kertakäyttöisemmiltä kuin Witcher 3 valintoineen. Samoin nämä AC-pelit tuntuvat yhä sisällön kierrättämiseltä vaikka asia ei niin paha näissä onneksi ole kuin jossain aiemmissa sarjan peleissä.
Witcher 3:n parissa meni lisäreineen varmasti vajaa 200 tuntia ja Odysseyn peruspelissä se päälle 100 ja lisärit päälle, eli plus 30 tuntia, kai. Kummassakin on paremminkin liikaa tekemistä kuin liian vähän, varsinkin jos näitä järkäleitä pelaa usein tai aikaa on yhtään rajatummin.