Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

^ onko olemassa mitään tilastoa eri konsolilla pelaavien ikäjakaumista? Jotenkin itsestä tuntuisi, että Pleikkarin omistajien keski-ikä saattaisi olla hitusen korkeampi, joka taas voisi osaltaan selittää parempaa tulosta ajopeleissä. Tämä nyt siis ihan höpöhöpö-arvailua.

Eiköhän tuo kohdilleen osu, tuohon nyt on jo syynä pelkästään laitteen hintakin.. vanhemmat paljon mielummin hankkivat juniorilleen huokeamman xboxin. :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

^ onko olemassa mitään tilastoa eri konsolilla pelaavien ikäjakaumista? Jotenkin itsestä tuntuisi, että Pleikkarin omistajien keski-ikä saattaisi olla hitusen korkeampi, joka taas voisi osaltaan selittää parempaa tulosta ajopeleissä. Tämä nyt siis ihan höpöhöpö-arvailua.

OT: Kyllä kaikki juniorit pieksevät meikäläisen pelissä kuin pelissä. Vanhemmiten sitä vain hidastuu.
Nuoremmilla on (yleistäen) myös enemmän aikaa reenata.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

OT: Kyllä kaikki juniorit pieksevät meikäläisen pelissä kuin pelissä. Vanhemmiten sitä vain hidastuu.
Nuoremmilla on (yleistäen) myös enemmän aikaa reenata.

Tämä on täysin totta ja pätee myös muiden lajityyppien peleihin (kaiholla muistellen kuinka junnuna tuli vedettyä Street Fighter 2:sta täydellä vaikeudella ja turbonopeudella Megadrivellä, nykyään jo easy tuottaa tuskaa nelosessa..) Eli ei tuosta tilastosta hirveän syvällisiä päätelmiä kannata tehdä, suuntaan tai toiseen.

Xbugs varmaankin tulee kohta kommentoimaan, että XO pelaajilla on enemmän muita laatupelejä pelattavanaa joten aikaa ei riitä Dirt 2:n pelaamiseen. :D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Cobretille:

Eiköhän jokainen, joka sanoo FM3: tai GT5:n olevan ylivoimainen ykkönen, ole vain fanipoika. Fanipoika, joka ei halua/uskalla ajatella objektiivisesti. Molemmat pelit ovat erittäin hyviä, ylivoimaisia vain yhdessä suhteessa muihin ajopeleihin. (konsolipeleistä puhuttaessa)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mitä osa-alueita on parannettua sitten GT5P:n? Fysiikat, grafiikat? Entä vauriomallinnuksen laita?
Graafisia eroja edes GT5P:een verrattuna ei oikeastaan ole, kuten jo tuosta aiemmin linkittämästäni Digital Foundryn analyysista käy ilmi. Tuossa demossa ei ole myöskään mukana minkäänlaista vauriomallinnusta, koska tarkoituksena on vain ajaa mahdollisimman puhdas ratakierros ja siten nopea aika.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eli siis kyseessä ei kuitenkaan ole mikään "esittelyversio" GT5:stä?
Sony puhuu siitä itsekin Gran Turismo 5 demona, joten kyllä se periaatteessa sellainen sitten myös on. Mutta mistään perinteisestä demosta ei ole kyse, ja voi olla, että lähempänä julkaisua tulee ihan oikeakin demo. Tuon pääasiallinen tarkoitus on vain tarjota alusta, jolla kuskit voivat kellottaa aikoja ja päätyä siten GT Academy 2010:n maakohtaisiin loppukilpailuihin.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Meikäläinen on tähän mennessä ollut vannoutunut GT -sarjan fani, mutta kaikkien myöhästymisien jälkeen meitsillä palo kiinni ja ostin sitten Forza Motorsport 3:n lieventämään tuskaa. Ja vieläpä Limited Editionin. Aattelin aluksi, että tämä on vain "halpa GT ripoff"(shame on me!), mutta yllätyksekseni tämä olikin paljon laajempi ja parempi kuin yksinkään GT tähän mennessä.

Joo-o, kyllä on geetee femmalla tiukat paikat pistää kampoihin vaikka se toki paperilla näyttääkin suorastaan herkulliselta. Siihen asti nyt ainakin mennään Forzan parissa.:cool:
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Tiedän saavani lokaan niskaa, mutta sanon oman mielipiteeni nyt kuitenkin. GT5 demo oli pettymys. Vertailukohteena mikäpä muukaan kuin Forza 3. Ensinnäkin ympäristö(rata, katsomot jne.)näyttää aika karmealta verrattuna pahimpaan kilpakumppaniin. Samoin ajettavuus. Ainakin demossa ollut Nissan ei käyttäytynyt niinkuin olisin kuvitellut oikean auton käyttäytyvän. Myös tässä Forza 3 pääsee lähemmäksi todellisuutta. Vertaan siis tässä nyt molempien demoja keskenään. Kaikki kokemukset perustuvat omilla laitteistoilla tehtyihin havaintoihin. Sama HD-Ready töllötin käytössä sekä Xboxilla että PS3lla.

Toivotaan että parantavat kokoversioon vielä huomattavasti. Innolla edelleen peliä odotan, mutta kyllä tässä aika pahassa alamäessä ollaan.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Tiedän saavani lokaan niskaa, mutta sanon oman mielipiteeni nyt kuitenkin. GT5 demo oli pettymys. Vertailukohteena mikäpä muukaan kuin Forza 3. Ensinnäkin ympäristö(rata, katsomot jne.)näyttää aika karmealta verrattuna pahimpaan kilpakumppaniin. Samoin ajettavuus. Ainakin demossa ollut Nissan ei käyttäytynyt niinkuin olisin kuvitellut oikean auton käyttäytyvän. Myös tässä Forza 3 pääsee lähemmäksi todellisuutta.

Vertailusi saisi hieman enemmän uskottavuutta, kun kertoisit kumpaa Nissania tarkoitat demossa, ja ajoitko ajoavut päällä vai et, ja tietysti sama Forzan puolelta, ts. miten vertailit. Entä ajoitko ratilla vai ohjaimella? Entä mikä on verrokkisi todellisuudessa kun kuittaat Forzan pääsevän lähemmäksi sitä?

Entä kumpi on oleellisempaa tämän genren peleissä, autojen mallinnuksen tarkkuus vai ympäristöjen tarkkuus? GT5:ssa on valintana ensimmäinen vaihtoehto.

GTPlanetista löytyy GT5 Time Trial demon ja Forzan 370Z vertailuketjukin: http://www.gtplanet.net/forum/showthread.php?t=123914
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Kerro ihmeessä meille muillekin, mistä tämän demon löytää?

No ainakin kuvittelin että se joka PSN storesta löytyy oli GT5n demo. Se jossa on kaksi autoa Nissan 370Z tuned ja normal. Pahoittelen virhettäni jos tämä on joku muu peli...

Vertailusi saisi hieman enemmän uskottavuutta, kun kertoisit kumpaa Nissania tarkoitat demossa, ja ajoitko ajoavut päällä vai et, ja tietysti sama Forzan puolelta, ts. miten vertailit. Entä ajoitko ratilla vai ohjaimella? Entä mikä on verrokkisi todellisuudessa kun kuittaat Forzan pääsevän lähemmäksi sitä?

Entä kumpi on oleellisempaa tämän genren peleissä, autojen mallinnuksen tarkkuus vai ympäristöjen tarkkuus? GT5:ssa on valintana ensimmäinen vaihtoehto.

GTPlanetista löytyy GT5 Time Trial demon ja Forzan 370Z vertailuketjukin: Forza 3 370Z vs GT5D 370Z - GTP Forums

Molempia Nissaneita kokeilin. Ajoavut olivat pois päältä(näin ajan aina myös Forzassa). Rattia en omista joten vertailu ihan ohjaimella. En tietystikään ole ajanut ikinä Nissan 370Z oikeassa elämässä. Mutta olen kyllä ajanut takavetoista autoa kuin myös suht tehokasta nelivetoista(oma Audi S4 vm. 2000 hp. 310). Se miten esim. Audi puskee tai ei puske mutkissa, luisuu tai ei luisu mutkissa. Tähän tuntuu Forza pääsevän lähemmäksi. Tottakai tämän demon huonona puolena vertailussa on se että vain tuo Nissan 370Z ajettavana. Forza 3 kokoversiosta löytyy ihan tuo oma Audi S4. Vieläpä samaa vuosimallia, joten jos tämä sattuisi löytymään myös GT5 kokoversiosta niin mielellään teen tosielämän testejä ihan juuri sillä omalla autolla. Automallien tarkkuudessa GT5 demo vie niukan voiton, mutta häviää todella reilusti ympäristössä esim. radan reunoilla oleva ruoho.... :(

Siinä olen kanssasi samaa mieltä että autojen tarkkuus on ympäristöä tärkeämpää. Ei se silti tarkoita että ympäristö pitäisi unohtaa kokonaan. Kyllä sillä hienosti mallinnetulla autolla olisi mukavampi ajaa komeassa ympäristössä.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Molempia Nissaneita kokeilin. Ajoavut olivat pois päältä(näin ajan aina myös Forzassa). Rattia en omista joten vertailu ihan ohjaimella. En tietystikään ole ajanut ikinä Nissan 370Z oikeassa elämässä. Mutta olen kyllä ajanut takavetoista autoa kuin myös suht tehokasta nelivetoista(oma Audi S4 vm. 2000 hp. 310). Se miten esim. Audi puskee tai ei puske mutkissa, luisuu tai ei luisu mutkissa. Tähän tuntuu Forza pääsevän lähemmäksi. Tottakai tämän demon huonona puolena vertailussa on se että vain tuo Nissan 370Z ajettavana. Forza 3 kokoversiosta löytyy ihan tuo oma Audi S4. Vieläpä samaa vuosimallia, joten jos tämä sattuisi löytymään myös GT5 kokoversiosta niin mielellään teen tosielämän testejä ihan juuri sillä omalla autolla. Automallien tarkkuudessa GT5 demo vie niukan voiton, mutta häviää todella reilusti ympäristössä esim. radan reunoilla oleva ruoho.... :(

Siinä olen kanssasi samaa mieltä että autojen tarkkuus on ympäristöä tärkeämpää. Ei se silti tarkoita että ympäristö pitäisi unohtaa kokonaan. Kyllä sillä hienosti mallinnetulla autolla olisi mukavampi ajaa komeassa ympäristössä.

Tuossa se meni sitten heti vikaan. Kuten tälläkin palstalla on todettu, tuota time trialia voi ajaa vain "professional" asetuksilla, joka on yksinomaan rattia varten suunniteltu. Padilla ajaminen onkin kuraa näillä asetuksilla. Lopullisia johtopäätöksiä voi vetää vasta kokoversiossa, mistä löytyy myös padiystävälliset "standard" asetukset. Kieltämättä tuo on kummallinen ratkaisu Sonylta/PD:ltä, sillä luultavasti moni muukin demoa kokeillut on mennyt samaan ansaan ja teilannut ajomallin padin perusteella.
Forzalle täytyy kyllä antaa pisteet padilla ajamisen mielekkyydestä, veikkaan että GT5 ei siinä suhteessa pääse samaan fiilikseen edes Standard fysiikoilla, mikäli esim. Proloon on luottaminen.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Rattia en omista joten vertailu ihan ohjaimella. En tietystikään ole ajanut ikinä Nissan 370Z oikeassa elämässä. Mutta olen kyllä ajanut takavetoista autoa kuin myös suht tehokasta nelivetoista(oma Audi S4 vm. 2000 hp. 310). Se miten esim. Audi puskee tai ei puske mutkissa, luisuu tai ei luisu mutkissa. Tähän tuntuu Forza pääsevän lähemmäksi.

Kun et kerran aja kumpaakaan peliä ratilla, niin mielestäni on hieman turhaa silloin vertailla tuntumaa tai ajettavuutta oikeisiin autoihin, koska vertailupohjaa ei voi syntyä.

GT5 Time Trial demo on aika anteeksiantamaton kuskin virheisiin, ja omasta mielestä antaa suht realistisesti palautetta auton käyttäytymisestä ratin (G27) välityksellä.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Vertailusi saisi hieman enemmän uskottavuutta...]

Minusta nämä "GT5/F3"-vertailut ovat aika turhia niin kauan, kun lopullinen versio GT5:sta on ulkona. Kyllähän se on kokonaisuus joka lopulta ratkaisee (ajotuntuma, autojen ja ratojen määrä, grafiikat, tuunaus yms mahdollisuudet, vaikeusasteiden valinnat eli realistisuus JA arcade, online-pelaaminen, virtuaalinen kauppa, nettiyhteisö, yms).

Saa toki analysoida, mutta pohja on vielä vertailuun aika heppoinen..
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Kun et kerran aja kumpaakaan peliä ratilla, niin mielestäni on hieman turhaa silloin vertailla tuntumaa tai ajettavuutta oikeisiin autoihin, koska vertailupohjaa ei voi syntyä.

GT5 Time Trial demo on aika anteeksiantamaton kuskin virheisiin, ja omasta mielestä antaa suht realistisesti palautetta auton käyttäytymisestä ratin (G27) välityksellä.

Tottakai pitäisi ajaa ratilla paremman tuntuman saamiseksi, mutta eikö silloin pitäisi ajaa täsmälleen samalla ratilla, jos tälle linjalle lähdetään. Kyllä varmasti G27 ja Fanatecin ratti ovat ihan erilaiset ajaa. Voinhan silti vertailla pelien ajettavuutta keskenään, jos pelaan molempia padilla, eikö niin? Ja miksi en voisi vertailla myös oikeaan elämään? Esim. jos painan pelissä kaasua ja käännän yhtä aikaa tiukassa mutkassa. Mitä tapahtuu? Mitä tapahtuu todellisuudessa? Tuntuma ei ole tietenkään sama ilman rattia, mutta kyllä ne autot pelissä käyttäytyvät samalla tavalla ajoit sitten padilla tai ratilla.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Voinhan silti vertailla pelien ajettavuutta keskenään, jos pelaan molempia padilla, eikö niin?

Et voi. Kuten jo ylempänä selitin, GT5:n demo on suunniteltu PELKÄSTÄÄN ratille. Kun taas Forzassa molemmat ohjaustavat on (luonnollisesti) otettu huomioon. Joten odotellaan nyt vaan sitä kokoversiota ja standard fysiikoita.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]


Miten niin ei voi? Kuten dragonfly selittikin, niin kai se on ihan sama asia testaako niitä fysiikoita ratilla vai pädillä. Ohjaustuntuma voi tietenkin olla sitten hyvin erilainen:D Omasta mielestäni molemmissa peleissä on hyvää, mutta myös huonoa. Tää on taas tätä kilpailua näiden pelejen välillä, mutta niin se kai kuuluukin olla. Jatkakaa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Kun et kerran aja kumpaakaan peliä ratilla, niin mielestäni on hieman turhaa silloin vertailla tuntumaa tai ajettavuutta oikeisiin autoihin, koska vertailupohjaa ei voi syntyä.

GT5 Time Trial demo on aika anteeksiantamaton kuskin virheisiin, ja omasta mielestä antaa suht realistisesti palautetta auton käyttäytymisestä ratin (G27) välityksellä.

Onko ajotuntuma sitten parantunut prolosta paljonkin? Prolossa se oli ainakin suoraan sanottuna aivan sieltä ruskeasta reiästä (rattina G25). Ihan mielenkiinnosta kysyn oletko itse ajanut Forza kolmosta ratilla? Kyllä minulle on ihan selkeästi F3 ajotuntuma konsolipelien kuningas toistaiseksi, tosin tuokin on aivan liian anteeksiantava, ei voi edes verrata "oikeisiin" simulaatioihin. Ja hemmetti sitä microshitin rattia!
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ennen kuin ruvetaan oikeisiin autoihin vertaamaan kumpaakaan peliä, niin eikö siinä tapauksessa pitäisi takapihalta löytyä moottorirata ja kilpa-auto kummankin pelin ja rattiohjaimen lisäksi? Pädillä ajaessa se vaikeammalta tuntuva peli on todennäköisesti enemmän todellisuutta vastaava, koska pädin on/off kääntö-, kaasu- ja jarru-akseleilla oikea auto (varmaan;)) lähtisi todella helposti käsistä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Onks kummaskaa semmost vapaat free roam -ajeluu? Vai onks se vaan et ota kisa ja tyydy siihen?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Onks kummaskaa semmost vapaat free roam -ajeluu? Vai onks se vaan et ota kisa ja tyydy siihen?

Ei ole vapaata ajelua(korjatkaa joku jos olen GT5 suhteen väärässä). Toisaalta eipä näissä peleissä mitään vapaata ajelua kaipaakaan. Sisältöä on niin paljon muutenkin.
 
Ylös Bottom