Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Joidenkin mielestä asia on toisinpäin, koska PS3:lle löytyy hyviä rattiohjaimia kaikissa hintaluokissa. Kaikki ajosimuista kiinnostuneet pelaavat näitä ratilla.

Monet arvostelut lukeneena en ole löytänyt PS3:lle tahi xboxille hyvää rattia alle 50 euron. Kerro toki jos sellainen löytyy ja vieläpä sylissä pidettävä niin käväsen hakemassa. Kaikki ajosimuista kiinnostuneet eivät pelaa näitä ratilla, omasta kaveripiiristä enemmistössä on ratittomat.

Hyllyssä löytyy tusinan verran tänkin konsolisukupolven autopelejä. Ratti tarvitsisi sohvapöydän ja senkin pitäisi olla melko korkea toimiakseen. Sohvapöytää ei tähän huusholliin tule, mutta toisaalta taas sekä (oikeaa) rallia että rataa ajaneena tiedän että se todenmukaisuus vaatisi paljon muutakin kuin vain ratin. Nautin siis ajamisesta ihan pädillä. Väitän että valtaosa GT5:n ostajista ajaa sitä pädillä.


Cobretti: kerro se sille pleikkari-intoilijalle jolle vastasin ja joka sen vertailun suoritti. Mun mielestä niitä ei voi edes verrata, toinen on peli ja toinen on demo.



Henkilökohtaisesti mä en odota ihan hirveitä peliltä. Se ihan eka GT veti maton alta ja sitä pelattiin paljon. Seuraavat GT:t on sen jälkeen tuntuneet joko EA:n kiekkopelien tyyliseltä rahastukselta tai sitten ovat olleet genressä selvästi kilpailijoitaan jäljessä. GT5:n jatkuvat myöhästymiset vei kans aika paljon mielenkiintoa ja mm kaikki kuvat mitä on nähnyt vauriomallinnuksista on saanut aikaan vain tuskaisia naurahduksia.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Henkilökohtaisesti mä en odota ihan hirveitä peliltä. Se ihan eka GT veti maton alta ja sitä pelattiin paljon. Seuraavat GT:t on sen jälkeen tuntuneet joko EA:n kiekkopelien tyyliseltä rahastukselta tai sitten ovat olleet genressä selvästi kilpailijoitaan jäljessä. GT5:n jatkuvat myöhästymiset vei kans aika paljon mielenkiintoa ja mm kaikki kuvat mitä on nähnyt vauriomallinnuksista on saanut aikaan vain tuskaisia naurahduksia.

Jotenkin epäilen että olet ikinä ajanut mitään jopoa nopeampaa jos ainut mihin kiinnität huomiota on viivästykset ja vaurionmallinnus. Fysiikat on menneet huimasti eteenpäin GT4:stä ja GT5:P:stä ja se on kuitenkin se tärkein asia.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Monet arvostelut lukeneena en ole löytänyt PS3:lle tahi xboxille hyvää rattia alle 50 euron. Kerro toki jos sellainen löytyy ja vieläpä sylissä pidettävä niin käväsen hakemassa.

Heh, eipä niitä ratteja ilmaiseksi jaella, lähtöhinnat ovat 50 euron nurkilla josta sitten riittää hintahaitaria aina muutaman satasen hintaiseen huippuvehkeeseen. Hyvälaatuisen ratin saa 80-90 hintaan esim. Logitech Driving Force GT.

Sylissä pidettävästä ratista en muista koskaan kuulleenikaan, enkä mitenkään keksi miten moinen voisi edes toimia. Ratin pitää olla tukevasti kiinni, muuten ajamisesta ei tule yhtään mitään. Siihen sopii pöytä, silityslauta tai muu viritelmä, mutta parhaiten tietysti asianmukainen teline.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jotenkin epäilen että olet ikinä ajanut mitään jopoa nopeampaa jos ainut mihin kiinnität huomiota on viivästykset ja vaurionmallinnus. Fysiikat on menneet huimasti eteenpäin GT4:stä ja GT5:P:stä ja se on kuitenkin se tärkein asia.
Kyllä mulla on Jopokin ollut, reilut 30 vuotta sitten. Keltainen ja se oli tuulennopea!

Myöhästyminen on sikäli tärkeä asia että peli voi olla vaikka kuinka hyvä, mutta jos sitä ei pääse pelaamaan niin se voi yhtä hyvin olla vaikka maailman huonoin. Tässä on julkaistu monta muuta autopeliä matkan varrella, jotka osaltaan ovat nostaneet rimaa kokoajan ylöspäin. GT5:sta on hehkutettu jo piiiiitkän aikaa, enkä ole enää yhtään varma pystyykö se olemaan kuin marginaalisen parempi kuin kilpailevat teokset. Jos se on vain marginaalisen parempi, ei mene kauaa kunnes joku muu tekele menee ohi, eli peli ei ollutkaan se messias-peli. Itselle ei pelkästään autojen lukumäärä tai niissä olevien polygonien määrä ei riitä hyvään autopeliin.

Vauriomallinnus on asia jossa muut autopelit ovat menneet hurjasti eteenpäin. Kyllä mä ny odottaisin että 7 vuodessa autoista saataisiin rikkimenevän näköisiä jos ajat täysiä kaiteeseen. Mitkä on sun graafisen uskottavuuden vaatimukset?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Itsellä ajotuntumaa on prolosta, TT:stä ja gt5:sta messuilta. Ja jo noista huonoin, eli prolo, menee itsellä yli forzan.

Näin se ihmisen psyyke vastaa eri tavoilla ulkoisille ärsykkeille.
Toisten mielestä taas Forza2-3 (MC 92p.) ovat olleet kiistattomasti parhaat autopelit tässä sukupolvessa, ja Prologue(MC 80p.) taas lyhyehkö ja kankeahko rahastuksenomainen välimallin teos.
Samoin toisten mielestä WRC2010 on pahinta kuraa vuosikausiin, ja toisten mielestä mukava peli.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Heh, eipä niitä ratteja ilmaiseksi jaella, lähtöhinnat ovat 50 euron nurkilla josta sitten riittää hintahaitaria aina muutaman satasen hintaiseen huippuvehkeeseen. Hyvälaatuisen ratin saa 80-90 hintaan esim. Logitech Driving Force GT.

Sylissä pidettävästä ratista en muista koskaan kuulleenikaan, enkä mitenkään keksi miten moinen voisi edes toimia. Ratin pitää olla tukevasti kiinni, muuten ajamisesta ei tule yhtään mitään. Siihen sopii pöytä, silityslauta tai muu viritelmä, mutta parhaiten tietysti asianmukainen teline.

Pointti oli se että hyviä ratteja piti löytyä jokaisesta hintaluokasta ja koska tiedän halvimpien rattien maksavan vähän päälle kolmekymppiä niin odotin esimerkkiä mikä niistä on hyvä. Tiesin asian kyllä olevan noin mutta halusin (ihan turhaan) viisastella.

Sylissäpidettäviä olen kyllä nähnyt, mutten ole kuullut että mikään niistä toimisi hyvin. Sylissäpidettävyys on kuitenkin elinehto sille että ratin ostaisin. Sohvapöytää ei ole eikä tule, samoin kaikki silitysrauta tms virittelyt voi unohtaa, niihin pätee ihan sama sääntö kuin sohvapöytään, eli olohuoneet täytyy pysyä helppokulkuisena.
Saksalaisyliopiston kehittämä teollisuusrobotti penkin alustana oli kyllä varsin houkuttelevan oloinen, mutta se olisi vaimolle vaikea perustella.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

kerro se sille pleikkari-intoilijalle jolle vastasin ja joka sen vertailun suoritti. Mun mielestä niitä ei voi edes verrata, toinen on peli ja toinen on demo.

Kerroin tasapuolisesti kaikille, jotka noita kahta haluavat verrata nimenomaan koko "pakettina". Se on meinaan vähän hölmöä..

Mutta ajotuntumaan tms en voi täysin kommentoida, koska tietysti joku voi siinä suosia tiettyä peliä - oli se miten lyhyt tai jonkin mielestä "kankea" hyvänsä. Mullakin kaveri pelasi jo pelkkää Prologueta aika monta tuntia (sai jonkin Ferrarin muistaakseni?), eli kyllä sille vertyivät myös vanhat GT-veteraanit. Se toimi nimenomaan maukkaana alkuruokana (ja alkuruoalla ei ole tapata täyttää koko vatsaa).
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Viiden arvostamani verkkolehden arvostelut luettuani, mun pelot näyttää realisoituvan :/

"So far, even after two days of play, I just can't see what GT5 adds. At all. It's just like GT4. Which was for the most part just like GT3. Which was just like GT2, which was just like GT. This once revolutionary game has stood still while the competition at first caught up, then surpassed it. Gran Turismo 5 still wants to party like it's 1999. We don't."

Eli kuten sarja tähänkin mennessä on tehnyt, EA:n jääkiekkopeleistä tuttua näennäistä parannusta.

"Gran Turismo 5 is a 10/10 simulator wrapped up in a 5/10 game"

Ajomallinnukseen en epäillytkään tulevan huononnuksia, se itse pelaaminen vain tuntuu kärsivän huonosta toteutuksesta. Parissa arvostelussa uskottiin että patchit korjaa pahimpia vikoja online pelaamisessa ja muutamissa perusongelmissa jotka vaikeuttavat soolopelaamista, mutta kun pelin kehitys vei 7 vuotta ja pelistudio on kuulemma jo GT6:n parissa niin en sitten tiedä patchien aikataulusta. Mä en myöskään tykkää että pelit betatestataan maksavilla asiakkailla.

Kyllä tää tulee alelaarista aikanaan ostettua, mutta hintakatoksi asetan itselleni 20 euroa. Englantilaiset verkkokaupat myynevät tuohon hintaan helmikuuhun mennessä, jonka jaksan kyllä odottaa kun pelissä ei sitten ollutkaan mitään odottamisen arvoista.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Viiden arvostamani verkkolehden arvostelut luettuani, mun pelot näyttää realisoituvan :/

Et sitten siteerannut samaisen artikkelin loppuosasta mitään ;)
As a GT fan, though, one thing is immediately clear: Gran Turismo 5 is quite simply the greatest GT yet. It feels like the first game in the series to be on a system capable of coming even close to matching the lofty ambitions of its perfectionist developers.
.....
Gran Turismo 5, then, is not about reinventing the wheel, it's about making the perfect realisation of it at long, long last. And in many ways, as a GT fan, Gran Turismo 5 is everything I've been waiting (and waiting) for.
It does everything GT should, in a GT-ish sort of way, but does it all with a gloss, depth and dynamism never before possible.

it's brilliant: the best GT yet, but in true GT style there are of course a few things I'd change. Does it matter? Does it hell. GT5 is THE Gran Turismo. Here's to losing the next five years in a cloud of exhaust fumes.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ja nuo näkemykset ovat kahden eri henkilön kynästä lähtöisin.

Why you're going to hate GT5 ... writes GT fan and real life race fan, Steve Williams
Why you're going to love GT5 ... writes GT fan and real life race fan, Alex Evans

Eli plussat ja miinukset on toteutettu hieman eri tavalla kuin tavallisesti. Kannattaa lukea se koko juttu ennenkuin muodostaa oman haavekuvansa pelistä :D
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Voiko kysyä, että miten tuo paljon puhuttu "vauriomallinnus" on hoidettu kilpailijoilla? Meinaan GT5 saa shittiä siitä että edes moista yrittää jossain määrin peliin lisätä, mutta muilta sitä ei ilmeisesti edes odoteta?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Voiko kysyä, että miten tuo paljon puhuttu "vauriomallinnus" on hoidettu kilpailijoilla? Meinaan GT5 saa shittiä siitä että edes moista yrittää jossain määrin peliin lisätä, mutta muilta sitä ei ilmeisesti edes odoteta?

Kyllä esim. sen kovimman kilpailijan eli Forzan vauriomallinnus on valovuosia Gran Turismoa edellä, vaikkei sekään ole täydellistä lähelläkään.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eihän tuo GT5 nyt niin huonosti ole menestynyt alkuarvosteluissaan.

Epäilenpä että keskiarvo tasoittuu tuonne ysikympin tietämille, jos ei ylikin. On se silti vaan hyvä että "erilaisia" autopelejä tehdään ja boksillakin on oma Gran Turismonsa. Vielä kun olisin niin HC, että hankkisin sen ratin. :)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Voiko kysyä, että miten tuo paljon puhuttu "vauriomallinnus" on hoidettu kilpailijoilla? Meinaan GT5 saa shittiä siitä että edes moista yrittää jossain määrin peliin lisätä, mutta muilta sitä ei ilmeisesti edes odoteta?

No tuossa Forza 3 screenshotti ja toinen jossa autot näyttää edes kolaroineen vaikka peltivammat ei varmaan paljoa GT5:sta suuremmaksi pääse (en tiedä miten GT5 mutta F3:ssa ainakin etu ja taka puskurit pääsee irti..) Forza 2 oli hieman enemmän vielä pellin vääntyilyä.

Race driver Gridissä autojen kolarointi on mallinnettu varsin näyttävästi

Burnout paradise on sitten aika kunkku myös.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Olen pelannut Forza 3:sta kyllä, mutta eivät ole näköjään jääneet vauriot mitenkään erityisesti mieleen. Vähän vaikea uskoa, että "valovuosia" edellä olisivat.. Mutta te olette experttejä näissä, mä vain satunnainen arcade-kuski..
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

NowGameriin kuuluva Play Magazine tarjoaa toistakymmentä direct feed -kuvaa, jotka on otettu täysin käsittelemättöminä GT5:stä ajon aikana Digital Foundryn kuvakaappauslaitteilla 1080p-tilassa. Ainoa kuville tehty toimenpide on muuttaminen häviöttömästä BMP-muodosta häviöllisesti pakattuun JPEG-muotoon. Kuvat ovat niin koskemattomia, että parissa näkyy jopa kaappaushetkellä ruutuun sattunut tearing-ilmiö.

The shots were captured by NowGamer using Digital Foundry's professional HD capture hardware and taken directly from the game as 1080p screens via HDMI. Apart from being converted from .bmp files to the highest possible quality .jpgs, the images are completely untouched.

The level of environmental detail, vehicle geometry and ambient effects are clear for all to see, but so are the reported issues such as screen tearing, soft textures and pixellated shadows.

Lähde: Play-Mag.com
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jäin pohtimaan tuossa noita tiettyjä valituksia GT5:sta (varsinkin se "vauriomallinnus") ja menin ihan mielenkiinnosta lukemaan esim. EG:n arvostelua Forza 3:sta uudemman kerran. Sekä F3:sen että GT5:sen arvostelun teki sama henkilö eli Oli Welsh - ja molemmille siis 9/10.

Tässä muutamia otteita (kannattaa huomioida, että nämä vain lainauksia isommasta kokonaisuudesta, jossa tietenkin myös paljon kehutaan ko. peliä - lukekaa siis koko arvostelu: Forza Motorsport 3 Xbox 360 Review - Page 1 | Eurogamer.net ):

**

"Damage modelling is shallow and unconvincing."

"No-one has managed to put a predictable, bump-free difficulty curve into one of these sprawling sims, and Forza 3, despite a sterling effort, can't quite manage to smooth it out."

"400 cars and 100 tracks - ring a little hollow when you realise how much of it has been recycled from Forza 2. You will very often experience a strong sense of deja vu as you take the same car round the same track that you did two years ago."

"..., it's graphically sterile and bland, with few effects, poor environmental detail, and a relatively basic in-car view. In a side-by-side comparison with GRID or the thrilling showboating of Need for Speed: SHIFT, Forza 3 will leave you cold."

Olen lukenut GT5:sen kohdalla tiettyä kritiikkiä juuri siitä, ettei vauriomallinnus ole kovin kattava, osa autoista on "kierrätetty" GT4:sta ja grafiikat normi-autoissa eivät ole riittävän kauniita. Ainakin EG:n Forza 3:sen arvostelussa tavallaan kritiikkiä saavat juuri samaiset asiat..

Online-puoleen ja tiettyihin menuihin/lataukseen liittyvät asiat ovat varmasti paremmalla tolalla (ainakin tässä vaiheessa) Forza 3:ssa, mutta muuten tuntuu että napisemista löytyy - taas kerran - ihan molemmista "autopelien kuninkaista"..
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Olen lukenut GT5:sen kohdalla tiettyä kritiikkiä juuri siitä, ettei vauriomallinnus ole kovin kattava, osa autoista on "kierrätetty" GT4:sta ja grafiikat normi-autoissa eivät ole riittävän kauniita. Ainakin EG:n Forza 3:sen arvostelussa tavallaan kritiikkiä saavat juuri samaiset asiat - -

- - muuten tuntuu että napisemista löytyy - taas kerran - ihan molemmista "autopelien kuninkaista"..

En kokenut kumpaakaan kiitettäväksi suoritukseksi, mutta molemmat ovat erittäin hyviä pelejä juuri omalla tavallaan, vaikkakin saman kolikon molemmin puolin. GT5:n puutteet lisäävät arvostusta Turn 10:n tekemää työtä kohtaan, mutta samaan hengenvetoon on helppo todeta, että GT5:ssä on myös paljon sellaista, jota Forza kaipaisi. Kumpikin luottaa liikaa numeroihin.

Shift 2:lla on nyt itse asiassa aika hyvä sauma yllättää, jos Slightly Mad Studiosin tavoite ajokokemuksen simuloinnista osuu tällä kertaa nappiin.
 
Ylös Bottom