Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Avatar: Frontiers of Pandora

Onks tässä pelissä paljon samoja viboja kuin far cry primal ??? Melkein suosikki itselleni siitä sarjasta niin ois kiva tietää meneekö avatarin meininkin enemmän primalin puoleen vai normi far cry 3-6 ? Jotenkin sellainen kutina että toi peli ois vähän parempi kuin arvostelut sanoo. Itse oon kyllä boikotoinut noita ubisoftin uusimpia pelejä kuin liikas vain vanhan toistoa niin mites tässä? Ois ainakin ulkokuori kunnossa ja vissiin musat hyvät jos liippaa avatar leffoja.
 
Onks tässä pelissä paljon samoja viboja kuin far cry primal ??? Melkein suosikki itselleni siitä sarjasta niin ois kiva tietää meneekö avatarin meininkin enemmän primalin puoleen vai normi far cry 3-6 ? Jotenkin sellainen kutina että toi peli ois vähän parempi kuin arvostelut sanoo. Itse oon kyllä boikotoinut noita ubisoftin uusimpia pelejä kuin liikas vain vanhan toistoa niin mites tässä? Ois ainakin ulkokuori kunnossa ja vissiin musat hyvät jos liippaa avatar leffoja.
Olen varovainen edelleen sanoissani mutta tykkään pirusti! Vieläkään yhtään avatar leffaa en ole nähnyt mutta ehkä tämän jälkeen olen
 
Milläs vaikeustasolla pelaatte?

Tuntuu, että normalilla tulee kuolema heti ja stealthina tuntuu olevan ihan mahdotonta yrittää pelata, kun viholliset huomaavat heti.
 
Olen varovainen edelleen sanoissani mutta tykkään pirusti! Vieläkään yhtään avatar leffaa en ole nähnyt mutta ehkä tämän jälkeen olen
Kyllä tätä edelleen ainakin kohtuullisella mielenkiinnolla pelaan, mutta silti on sanottava, että toistaiseksi olen jossain määrin pettynyt. En oikein pidä pelimekaniikoista tässä pelissä. Eivät vaan jotenkin ole toimivia tai intuitiivisia. Juonikaan ei ole lähtenyt mihinkään kehittymään, ja on herännyt epäilys, että mahtaako se kovin kummoiseksi missään vaiheessa kehittyäkään. Grafiikka on ihan hyvää, mutta ei ole kyllä ainakaan omalta TV-ruudulta katsottuna ollenkaan niin hyvää kuin ehdin videoiden perusteella luulla. No, ei tämä huonoltakaan peliltä sentään ole vaikuttanut, mutta koska odotukseni olivat varsin korkealla, niin pettymys on sitten kuitenkin toistaiseksi ollut.

Ja ihan huuhaa puhetta, että olisi joku Far Cry-klooni. Juu, avoin maailma ja 1st person kuvakulma, mutta eiväthän nuo grafiikat mitenkään samankaltaisia ole, tai pelimekaniikatkaan oikein millään tavalla, kun erilaisiin ominaisuuksiin mennään. Harmi, koska grafiikat ja pelimekaniikat (paitsi kutosessa) ovat Far Cry peleissä kyllä mielestäni selvästi parempia. Tämä tulee varmaankin olemaan peli, joka jää vähän väliä kesken, mutta sitten välillä tulee kuitenkin jatkettua siinä toivossa, että jotain erityisempää tulisi kuitenkin jossain vaiheessa eteen.
 
Viimeksi muokattu:
Pistin pelin nyt lataukseen Ubisoft+ alkaa löytymään fiilistä niin pitää kokeilla. Julkaisun aikoihin ei viitsinyt kun kiinnnostanut yhtään kun oli muuta pelattavaa. On sitä vieläkin mutta nyt jostain syystä vaan alkoi tekemään mieli Avataria. :D
 
Pitihän se kokeilla tätäkin ja alkuun ainakin vaikuttaa erittäin lupaavalta. Avatar teemana on kyllä onnistuttu täydellisesti tuomaan peliin, fiilis on kuin olisit itse Pandoralla. Peli on aivan jäätävän upean näköinen, tosin aika raskas PC:llä, täytyy kattoo jos löytyisi joku grafiikka opas. Ääninäyttely aika ailahtelevaa mutta muu audiomaailma on upea. Peli tuntuu toooosi paljon Far Cry:lta, mutta olet vaan superboostattu "yli-ihminen". Hyvin alussa vasta kun menossa ekaa tukikohtaa valloittamaan. Pistin sen opastuksen exploration asentoon joten joutuu vähän tutkimaan mihin menee eikä seuraa vain pistettä ruudulla. Perus craftaamiset ja supernäkö mekaniikat on mukana myös.

Mites muuten tuo syöminen vaikuttaa pelin, jos sen mittarin antaa mennä nolliin niin mitä tapahtuu ?
 
Pitihän se kokeilla tätäkin ja alkuun ainakin vaikuttaa erittäin lupaavalta. Avatar teemana on kyllä onnistuttu täydellisesti tuomaan peliin, fiilis on kuin olisit itse Pandoralla. Peli on aivan jäätävän upean näköinen, tosin aika raskas PC:llä, täytyy kattoo jos löytyisi joku grafiikka opas. Ääninäyttely aika ailahtelevaa mutta muu audiomaailma on upea. Peli tuntuu toooosi paljon Far Cry:lta, mutta olet vaan superboostattu "yli-ihminen". Hyvin alussa vasta kun menossa ekaa tukikohtaa valloittamaan. Pistin sen opastuksen exploration asentoon joten joutuu vähän tutkimaan mihin menee eikä seuraa vain pistettä ruudulla. Perus craftaamiset ja supernäkö mekaniikat on mukana myös.

Mites muuten tuo syöminen vaikuttaa pelin, jos sen mittarin antaa mennä nolliin niin mitä tapahtuu ?
Kait oot huomannut että tossa Avatarissa on FSR3 ja frame generation. Itsellä ne pääl ja fps on 100-200, riippuen että missäpäin maailmaa seikkailee. Kaikki asetukset täysillä.

Jos annat energiamittarin mennä nollaan, niin healit ei palaudu, et pysty kantaa niin paljon tavaraa, fast travel ei toimi. En muista oliko muuta viel.
 
Kait oot huomannut että tossa Avatarissa on FSR3 ja frame generation. Itsellä ne pääl ja fps on 100-200, riippuen että missäpäin maailmaa seikkailee. Kaikki asetukset täysillä.

Jos annat energiamittarin mennä nollaan, niin healit ei palaudu, et pysty kantaa niin paljon tavaraa, fast travel ei toimi. En muista oliko muuta viel.

Joo huomasin et Frame gen on siellä. En vaan saanut sitä ensin toimimaan mutta Afterburnerin sammutus auttoi. Tämän jälkeen framerate seilailee 120-200 välillä.

Hyvä tietää että energia mittarilla on ihan selkeä tarkoitus, en tiedä vielä pidänkö systeemistä mutta aika näyttää.
 
Joo huomasin et Frame gen on siellä. En vaan saanut sitä ensin toimimaan mutta Afterburnerin sammutus auttoi. Tämän jälkeen framerate seilailee 120-200 välillä.

Hyvä tietää että energia mittarilla on ihan selkeä tarkoitus, en tiedä vielä pidänkö systeemistä mutta aika näyttää.
Mullakin oli aluksi ongelmia saada se päälle kun oli steelseriesin moments käynnissä. Sen sammuttaminen auttoi, ja nyt toiminut vaikka on pääl.

Mulla kokoajan energiapalkki lopussa. :D
 
Jotain Avatar Frontiers of Pandoran onnistumisesta kertoo se, että pelaajat näyttävät tykkäävän. Pelin 8.2 käyttäjä arvosanakeskiarvo Metacriticissä (kriitikoiden keskiarvo 72) on korkeampi kuin muiden kohtuu uusien Ubisoftin pelien, kuten AC Miragen, AC Valhallan ja Far Cry 6:n.

Samaan hengenvetoon on kuitenkin sanottava, että nyt 24 pelitunnin kohdalla ubisoftmaisuudet alkavat nostaa päätään. Peli onnistuu hyvin niin seikkailun tunnussa, komeissa maisemissa kuin lisenssin käytössä, mutta Ubisoftin perisynniksi muodostuva liian paisunut maailma liian samanlaisilla tehtävillä meinaa syödä peli-intoa. Kartta on jälleen täynnä merkkejä jollain on enemmän ja vähemmän merkitystä ja tehtävien kaava tuntuu muutamaa virkistävää poikkeusta lukuunottamatta liian samalta.

Tässä on myös saman tyyppinen hölmö tehtävien tasosuositus kuin AC Valhallassa oli alueiden tasovaatimukset. Onko tämä vain että saadaan pelaajat tekemään sivutehtäviä ja pitkitetään näin peliä entisestään, vai mikä ihme voi olla Ubisoftilla taka-ajatuksena, että pelissä etenemistä pitää tämän kaltaisin keinoin rajoittaa?

Silti omalla kohdalla peli tuntuu parhaalta Ubisoftin peliltä hetkeen. Ehkä se ei ole niin iso kehu kuin se voisi olla, mutta on tätä kritiikistä huolimatta ollut tosi hauska pelata. Lisenssi auttaa myös paljon. Tarina mukailee vähän kuin ensimmäistä elokuvaa siinä mielessä että pelaaja saa kokea leffasta tutut Avatar rituaalit ja sen kuinka ulkopuolinen pääsee takaisin heimoon. Viidakko on kaukaa maalauksellisen kaunis erilaisine ympäristöineen ja läheltä se on häkellyttävän upea. Kasvit reagoivat pelaajaan ja aluskasvillisuus peittää maan. Jykevät puun rungot tarjoavat suojaa ja kiipeilymahdollisuuksia. Sen sijaan pimeät kasvillisuudesta hohkaavat luolat pitävät sisällään salaisuuksia. Liikkuminen on myös toteutettu hienosti. Kuten sanottu, ympäristö antaa tähän mahdollisuuksia ja lentämäänkin pääsee. Myös aserepertuaarissa riittää vaihtoehtoja. On ihmisten tuliluikkuja haulikosta, konekivääriin ja sinkoon, mutta myös useampi erilainen jousipyssy, kranaatteja ja linko.

Paljon tässä on siis hyvää, mutta myös vähän huonoa.
 
Joo, tekisi mieli pelata peliä. Voisi olla ihan hauska, mutta varmaan myös Ubisoftin kierrätys muista peleistä alkaisi jossain vaiheessa häiritsemään likaa. Miettikää kuinka hyvä peli tämä olisi, jos olisi Ubisoftin ominaisuudet karsittu ja oikeasti menty niillä pelin vahvuuksilla, joita kuitenkin epäilemättä Avatarista löytyy.

Suurimmasta osaa avoimen maailman peleistä pitäisi laittaa turhat lootti ja gear systeemit järkeväksi. Niitä ei välttämättä tarvitse poistaa, mutta numerot mäkeen ja sitä turhaa keräämistä vähemmälle.

Hyvää tekstiä Dragonflylta ja aika samaa nähtiin eilen "jayveen" videolla, joka on kyllä mainiosti tehty. "Avatar is prettiest Far Cry game I've ever played":
 
Tässä on myös saman tyyppinen hölmö tehtävien tasosuositus kuin AC Valhallassa oli alueiden tasovaatimukset. Onko tämä vain että saadaan pelaajat tekemään sivutehtäviä ja pitkitetään näin peliä entisestään, vai mikä ihme voi olla Ubisoftilla taka-ajatuksena, että pelissä etenemistä pitää tämän kaltaisin keinoin rajoittaa?
En tiedä mikä tuossa on lopulta takana, mutta eikös he myyneet AC Odysseyssa 10e lisäriä millä tuosta pääsee eroon kun saa xp boostin käyttöön.
 
En tiedä mikä tuossa on lopulta takana, mutta eikös he myyneet AC Odysseyssa 10e lisäriä millä tuosta pääsee eroon kun saa xp boostin käyttöön.
Kuulostaa hyvinkin Ubisoftin taktiikalta. En ole katsonut onko tähän Avatariin saatavilla mitään vastaavaa. Tässä toki tasojen nosto on muutenkin tehty vähän eritavalla. Et kerää hahmolle expaa, vaan keräät parempia varusteita, jotka vuorostaan nostaa leveliä. Eli varusteiden yhteenlaskettu taistelupätevyys = hahmon level.

Nyt kun muistelen, niin taitaapa siellä Ubin kaupassa olla jotain varusteita myynnissä, joten sillähän se level nousee rahaa vastaan. :)
 
Onks toi kuinka kaunis peli konsoleilla? Tullut näyttävyydestä kiitosta pc llä mutta mites konsolit suorituu? Katselin tubesta videoita konsolipeluusta miin ihan hyvältä näytti mutta onko foorumilaisilta omaa kokemusta? Ja vertailua far cry primaliin pelattavuudesta jos saisi...onko paljon samanlaista?
 
Onks toi kuinka kaunis peli konsoleilla? Tullut näyttävyydestä kiitosta pc llä mutta mites konsolit suorituu? Katselin tubesta videoita konsolipeluusta miin ihan hyvältä näytti mutta onko foorumilaisilta omaa kokemusta? Ja vertailua far cry primaliin pelattavuudesta jos saisi...onko paljon samanlaista?
On kyllä nätti myös konsoleilla. Ei tietenkään niin nätti kuin nupit kaakossa PC:llä, mutta varsinkin ympäristö on ihan tämän sukupolven kärkipäätä.

Primaliin en osaa verrata kun en ole sitä pelannut, mutta noin yleisesti Ubisoftille ominaisia juttuja tässä on, joita onkin tuossa ylempänä jo mainittu.
 
Nyt kun on muutama tunti lisää takana niin kyllähän tuo maailma tätä peliä kantaa, ihan huikea paikka seikkailla ja tutkia. Pelaaminen muistuttaa itseä enemmän Horizon sarjasta kuin Far Crysta, tosin paljon rauhallisempana kun ei joka oksan takana odota joku mörkö mikä yrittää tappaa sinua. Tutkiminen on tässä pelissä paaosassa ja eläminen yhdessä luonnon kanssa. Fub fub kasvit on vielä parempia koettuna itse kuin elokuvassa. :D

Keskittyminen alun jälkeen on ollut paljon enemmän planeetan alkuperäisissä asukaissa kuin ihmisissä josta pidän paljon. En sanoisi että tämä mikään mestariteos on mutta jos pidät rauhallisesta menosta, metsästyksestä ja sanoinkuvaamattoman upeasta maailmasta kyllä tämä peli toimii.


Siinä on kun tilauksesta konsoli version vertailua.

 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun on muutama tunti lisää takana niin kyllähän tuo maailma tätä peliä kantaa, ihan huikea paikka seikkailla ja tutkia. Pelaaminen muistuttaa itseä enemmän Horizon sarjasta kuin Far Crysta, tosin paljon rauhallisempana kun ei joka oksan takana odota joku mörkö mikä yrittää tappaa sinua. Tutkiminen on tässä pelissä paaosassa ja eläminen yhdessä luonnon kanssa. Fub fub kasvit on vielä parempia koettuna itse kuin elokuvassa. :D

Keskittyminen alun jälkeen on ollut paljon enemmän planeetan alkuperäisissä asukaissa kuin ihmisissä josta pidän paljon. En sanoisi että tämä mikään mestariteos on mutta jos pidät rauhallisesta menosta, metsästyksestä ja sanoinkuvaamattoman upeasta maailmasta kyllä tämä peli toimii.


Siinä on kun tilauksesta konsoli version vertailua.


Pidän rauhallisesta menosta, metsästyksestä ja vain maailman tutkimisesta :) Ostoon menee kunhan vaan hinta tippuu sinne ubille tyylisiin aleisiin...vois melkein odottaa ihan gold julkaisua kun ei kiire kun pelattavaa enemmän kuin tarpeeksi. Tää olikin ubin peleistä itselleni se kiinnostavin.
 
Peli läpi.

Olen jo aikaisemmissa viesteissäni purkanut omia fiiliksiäni pelin suhteen, mutta toistonkin uhalla kirjoittelen niitä nyt vielä kerran, kun peli on läpi.

Avatar: Frontiers of Pandora käyttää lisenssiä hienosti hyväkseen. Peli tuntuu kuin onnistuneelta jatkeelta Avatar -elokuville. Se on oma tarinansa, mutta siinä on paljon tuttua niin tarinan pääkohdissa, ympäristössä, asioissa – kaikessa.

Pelin viidakko on kaunein, runsain ja eläväisin, mitä on tullut videopeleissä vastaan. Vaikka grafiikka ei ole kaikki kaikessa niin valehtelisin, jos sanoisin ettei pelin upean näköisellä maailmalla ollut suurta vaikutusta omaan mielenkiintoon peliä kohtaan. Pelin ympäristö ei ole pelkästään kaunis kulissi, vaan viidakossa liikkuminen ja seikkailu on myös varsin miellyttävää puuhaa. Pandorassa on korkeuseroja, on leijuvia vuoria, on suoalueita ja tuulisia tasankoja. On paljon nähtävää, joita on kiva käydä tutkimassa ketteränä Na’vina ja Ikranin selässä lentäen. Kasvit reagoivat pelaajaan, eläimiä käyskentelee ympäriinsä, salaisuuksia löytyy ja vihollispartioita ja tukikohtia sattuu matkan varrelle.

Pelin juoni on elokuville uskollinen. Pelaaja pääsee kokemaan Na’vien rituaalit, puolustamaan kansaansa ja planeettaansa, luomaan suhteita toisiin heimoihin ja niin edelleen. Juoni on ennalta-arvattava, mutta sellaisenaan viihdyttävä. Samanlaista helppoa viihdettä kuin esikuvansa.

Juoneen liittyvät tehtävät tarjoavat erilaisia tilanteita pelaajan eteen. Nämä ovat onnistuneita, kuten esimerkiksi valtavan laitoksen sabotointia, pakoa vankeudesta, kujanjuoksua aikaa vastaan ja täysimittaista sotaa. Sen sijaan sivutehtävät ovat tuttua ubisoftia. Tämä tarkoittaa avoimen maailman putsaamista toinen toistaan muistuttavista tukikohdista tai menemällä kartalla merkittyyn paikkaan keräämään tavara X tai pelastamaan henkilö Y.

Sinänsä kartan täyttäminen vapaaehtoisista sivutehtävistä ei haittaisi, ellei tehtäviin liittyvät tasosuositukset tekisi niistä käytännössä pakollisia. Pelkkää pääjuonta ei voi seurata kovin montaa tehtävää putkeen, kun jo tehtävien vaatima taso kasvaa turhan korkeaksi. Tällöin pelaajan on tehtävä muita avoimen maailman aktiviteetteja saadakseen hahmon tason nousemaan, jotta pääjuonta pääsee jälleen seuraamaan. Tällainen pelin keinotekoinen paisutus ärsyttää. Jos haluan tehdä sivutehtäviä, niin teen, mutta älkää pakottako siihen pääjuonen ja pelin rytmityksen kustannuksella.

Kritiikistä huolimatta tykkäsin tästä. Täytyy nostaa hattua eritoten hyvälle lisenssin käytölle ja hienolle avoimelle maailmalle. Lopputekstit rullasivat ruudussa 33 tunnin kohdalla ja tästä kun olisi rutistanut vaikkapa viisi tuntia ”pakollista” sivutehtävää pois, niin tämä olisi ollut vieläkin parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo levelin pakottaminen ärsytti jo niissä 3 RPG AC eivätkä näköjään ole oppineet.
Tässä ei onneksi ole ihan yhtä paha kuin vaikka AC Valhallassa, kun peli on kuitenkin selvästi kompaktimpi. Ärsyttävää silti, että näin pitää ylipäätään tehdä, mutta selkeästi pienemmässä mittakaavassa kuin juurikin esim. AC Valhallassa.
 
Ylös Bottom