Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Clair Obscur: Expedition 33

Yllä olevaan bossiin meni muistaakseni pari päivää kun kokeile eri picto comboja. Lopulta sieltä löytyi sopiva kombinaatio millä kakkosvaihe meni läpi parilla vuorolla ja vastustaja ei ennättänyt edes alkaa ”totiseksi”. Tuo oli omanlaisensa aivopähkinä, en koe sitä mitenkään cheattaukseksi, kaikki avut vain käyttöön mitä tarjotaan.
 
Samaan bossikeskusteluun vielä liittyen niin siinä samalla alueellahan saa grindattua niitä Colour of Lumina itemeitä hyvinkin tehokkaasti. Taisi olla kaksi Expedition lippua kartassa joihin pystyy pikasiirtymään ja lähellä jälkimmäistä on Gestral-kauppias jota vastaan voi tapella niin monta kertaa kuin haluaa. Jokainen taistelu pudottaa 1-3 noita itemeitä.
Niitä sitten keräileen sen verran kuin haluaa taistelua helpottaa. Toki vaatii sen, että saa ensin jonkin hahmon sellaiseen buildiin, että tuo taistelu menee jouhevasti. Aika paljon tuota tuli vedettyä ja siinä meni n. 20 sekuntia koko kierrossa (puhu > valitse taistelu > taistelu > voittoruutu) niin nopeasti saa keräiltyä tarvittaessa.
 
Yllä olevaan bossiin meni muistaakseni pari päivää kun kokeile eri picto comboja. Lopulta sieltä löytyi sopiva kombinaatio millä kakkosvaihe meni läpi parilla vuorolla ja vastustaja ei ennättänyt edes alkaa ”totiseksi”. Tuo oli omanlaisensa aivopähkinä, en koe sitä mitenkään cheattaukseksi, kaikki avut vain käyttöön mitä tarjotaan.
Millaista settiä sinulla siellä sitten oli ja oliko mitään vinkkiä netistä?

---

Itse kokeilin rakennella settejä itse mutta pelissä on niin paljon muuttujia, joista monia piti vielä tarkistaa että mitä ne oikeastaan tekee, joten en yksinkertaisesti jaksanut enää yrittää pelkästään omin voimin tuota enää vääntää. Samalla tosin huomasin että eihän tuolla ollut kai kuin kaksi tai kolme eri comboa, jotka eivät edes olleet niin vaikeita. Toki niihin tulee "jälki-iskuja" kun taistelu etenee mutta ne saa torjuttua jos osaa sen alkuperäisen combon ajoitukset.

Tuon taistelun ja combojen opettelussa olisi mennyt kuitenkin niin kauan (peli on myös vähän hidas uusintamatsien kanssa) että en jaksanut enää uutta 30-40 minuuttista vääntöä, joka saattaa ratketa yhteen virheeseen. Ja noissa aiemmissa pitkissä matseissa pysyin pelissä koko ajan mukana kun taas tässä pahimmassa tyypissä se tappaa porukkaa jatkuvasti lopullisesti.

Netistä haetun ohjeen mukaisesti rakennetuilla hahmoillakaan tuo mennyt suorilta läpi vaan siinä oli vielä tuurielementti mukana. Meni varmaan 2-3 tuntia että oli lykky kohdallaan ja sieltä irtosi se vaadittu 50-60 miljoonaa vahinkoa yhdellä iskulla (jotta voi ohittaa sen viimeisen "vaiheen" taistelusta). Pääsin useaan kertaa kakkosvaiheeseen ja parryttelin jo sielläkin osan iskuista mutta niin epäreilu ja v****mainen taistelu ettei kaduta yhtään että en voittanut tuota itse rakennetuilla hahmoilla.

Toisaalta jos tarpeeksi kauan olisi vääntänyt, niin jossain kohtaa olisi hahmojen luminat, levelit ja muut olleet niin kovat että pakostakin olisi saanut sinne tarpeeksi iskuja ja sen olisi voittanut. Valitsin nyt siis myös säästää aikaa.

Mutta yksi ongelma tuosta nyt syntyi: vielä on nimittäin pari paikkaa tutkimatta ja niissä vihuja voittamatta, niin pitäisikö tässä nyt jatkaa tuolla voittoporukalla vai palata johonkin omalla näkemyksellä rakennettuun porukkaan? Omalla tiimillä hommaan menisi varmasti enemmän aikaa mutta muualta lainatulla setillä jää vähän ontto olo, ettei olisi itse päihittänyt kaikkea.

Tosin ei siellä ole enää kuin pelin toiseksi pahimmaksi listattu pomo eikä rivivastukset tuolla tuntuneet olevan kuin taas niitä samoja, joita on hakattu koko pelin ajan. Voisi kai siis sanoa että aika pitkälti pelin järkevä sisältö on ihan itse päihitetty. Itse asiassa vasta tuo pahin pomo oli se, jossa tuli raja vastaan ja halusin homman vain pois alta. Ei se mahdoton ole mutta en vain jaksanut enää uhrata siihen aikaa, erityisesti kun se on niin epäreilu tyyppi. En ihmettele yhtään että porukka jakaa siihen vinkkejä ja valmiita tiimikokoonpanoja.

Pääosan pelistä meni hahmoilla, joita en edes optimoinut juurikaan. Sitten kun alkoi tulla vaikeampia ja/tai työläämpiä vastuksia niin aloin ottamaan henkiinherättäviä apuja ja katselemaan enemmän asioiden synergioita. Isoin luotto oli parryihin, jotka iskivätkin pahimmillaan ihan hirveää vahinkoa, jollaista en saanut millään muilla osaamillani tempuilla tehtyä. Ehkä omat hahmot oli lopulta liikaa "all aroundeja", joille yritin saada sekä elämäparannuksia että iskuvoimaa, kun olisi voinut keskittyä joko vahingon kestämiseen tai sen jakamiseen. Tosin oma ratkaisu oli se, että parryilla annettiin sekä vahinkoa että saatiin elämää takaisin.

Nyt on ongelmana myös se, että kunnolla tajuaa miten älyttömän erilaisia lähestymistapoja tässä voisi olla. Ehkä se on se syy, miksi itse pelailee näitä vähän fiilispohjalta kun ei jaksa jonkun excelin kanssa laskea että mitkä yhdistelmä toimii parhaiten.

Pitäisiköhän sitä nyt sitten nollata hahmojen luminat ja laitella sinne niitä, mitä siellä itsellä oli alunperinkin. Jälleensyntymistä, parryihin keskittymistä, jne. Sitten voisi käydä Endless Toweria testaamassa ja katsoa myös että miten se pelin toiseksi pahin pomo suhtautuu enemmän itse rakennettuihin hahmoihin.
 
Jaahans. Se pelin toiseksi vaikeimmaksi pomoksi listattu vastus on nyt menty läpi. Eikä ollut lähellekään niin epäreilu ja kuspäinen vastus kuin pelin ylivoimaisesti vaikein vastus. Pari kertaa piti yrittää ja välttelin jopa sen netistä kopsatun yhdistelmän käyttöä, joten tuo tuli enemmän "omin voimin" voitettua. Ei taistelua mitenkään erityisen hauskaksi tai miellyttäväksi voi silti sanoa mutta olipahan kuitenkin inhimillinen ja tiesi että tämän voi jopa voittaa ilman että pitää optimoida kauheasti kaikkea millilleen.

Optimoinnista puheen ollen. Itseä näissä peleissä ehkä ärsyttää se, jos/kun sitä pitää tehdä. Eli teet tietynlaisen kokoonpanon mutta sitten tulee vastaan vastus, joka tekeekin asiaa X, johon ei ole sattunut panostamaan yhtään. No, ei muuta kuin panostetaan siihen, ok. Mutta ai niin, sen jälkeen voikin alkaa taas tulla vastaan tilanteita ettei pärjää sillä muutoksella ja täytyy taas tehdä muutoksia. Ei kauhean hauskaa olla säätämässä jatkuvasti jossain konepellin alla että kone kulkee sujuvasti eteenpäin.

Jossain kohtaa kävi mielessä että olisi kiva jos voisi tehdä valmiiksi erilaisia kokoonpanoja: tuleen, jäähän, salamaan tai muuhun elementtiin pohjautuvia tai esimerkiksi parryihin keskittyvä tai iskuja kestävä systeemi. Näitä voisi sitten nimetä ja vaihdella nopeasti valikosta kun huomaisi että edessä on joku jäävihu, niin laittaa vain tulikamppeet niskaan.

Mutta kun ei tuollaista ole, niin yrittää tehdä systeemin, jota tarvitsisi mahdollisimman vähän säätää. Ja sen kanssa tulee kuitenkin jossain kohtaa joku apina vastaan, johon on pakko säätää jotain jos ei halua hakata päätä seinää loputtomasti.

Joten oma valinta oli siis tuon pahimman paskiaisen kanssa vain todeta "fuck it" ja naputella netin ohjeilla hahmot iskuun. Sen jälkeen tosin palasin enemmän itse rakentamieni hahmojen pariin. Tosin kyllä siinä tuli sen verran hommaa muutettua että nyt hahmot on aikamoisia "lasikanuunoita", joilla melkein kaikki on rakennettu vain maksimoimaan vahinko eikä siis juuri mistään tule takaisin elämäpisteitä.

Sen toiseksi pahimman vastuksen jälkeen meninkin vihdoin Loputtomaan torniin tutustumaan. Ensimmäinen rypäs haasteita on ollut ainakin hyvin, hyvin helppoa jyräämistä vaikka välillä kuolemiakin on jopa tullut. Saa nyt nähdä millaiseksi tuo menee ja heitetäänkö siellä myöhemmin eteen vielä uudestaan pelin pahimmat pomot. Se olisi "todella" kivaa se.
Samaan bossikeskusteluun vielä liittyen niin siinä samalla alueellahan saa grindattua niitä Colour of Lumina itemeitä hyvinkin tehokkaasti. Taisi olla kaksi Expedition lippua kartassa joihin pystyy pikasiirtymään ja lähellä jälkimmäistä on Gestral-kauppias jota vastaan voi tapella niin monta kertaa kuin haluaa. Jokainen taistelu pudottaa 1-3 noita itemeitä.
Niitä sitten keräileen sen verran kuin haluaa taistelua helpottaa. Toki vaatii sen, että saa ensin jonkin hahmon sellaiseen buildiin, että tuo taistelu menee jouhevasti. Aika paljon tuota tuli vedettyä ja siinä meni n. 20 sekuntia koko kierrossa (puhu > valitse taistelu > taistelu > voittoruutu) niin nopeasti saa keräiltyä tarvittaessa.
Kun pääsin tuohon asti niin siellä ei oikein mistään ollut vastusta. En silti jaksanut tuota alkaa grindaamaan koska nykyiselläkin kokoonpanolla pärjää. Hahmot oli nyt pelin lopettaessa 87 levelillä jos oikein muistan. Aika monet niistä pahimman pomot neuvoista muuten olisivat vaatineet luminoita enemmän kuin minulla oli ja hahmojen tasotkin olivat kovemmat mutta sain lopulta tiristettyä omilla hahmoilla sen läpi "vajainakin". Luminapisteitä oli jotain 170-180 kun netin ohjeissa niitä on varmaan selvästi yli 200.
 
Ylös Bottom