Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Clair Obscur: Expedition 33

Yllä olevaan bossiin meni muistaakseni pari päivää kun kokeile eri picto comboja. Lopulta sieltä löytyi sopiva kombinaatio millä kakkosvaihe meni läpi parilla vuorolla ja vastustaja ei ennättänyt edes alkaa ”totiseksi”. Tuo oli omanlaisensa aivopähkinä, en koe sitä mitenkään cheattaukseksi, kaikki avut vain käyttöön mitä tarjotaan.
 
Samaan bossikeskusteluun vielä liittyen niin siinä samalla alueellahan saa grindattua niitä Colour of Lumina itemeitä hyvinkin tehokkaasti. Taisi olla kaksi Expedition lippua kartassa joihin pystyy pikasiirtymään ja lähellä jälkimmäistä on Gestral-kauppias jota vastaan voi tapella niin monta kertaa kuin haluaa. Jokainen taistelu pudottaa 1-3 noita itemeitä.
Niitä sitten keräileen sen verran kuin haluaa taistelua helpottaa. Toki vaatii sen, että saa ensin jonkin hahmon sellaiseen buildiin, että tuo taistelu menee jouhevasti. Aika paljon tuota tuli vedettyä ja siinä meni n. 20 sekuntia koko kierrossa (puhu > valitse taistelu > taistelu > voittoruutu) niin nopeasti saa keräiltyä tarvittaessa.
 
Yllä olevaan bossiin meni muistaakseni pari päivää kun kokeile eri picto comboja. Lopulta sieltä löytyi sopiva kombinaatio millä kakkosvaihe meni läpi parilla vuorolla ja vastustaja ei ennättänyt edes alkaa ”totiseksi”. Tuo oli omanlaisensa aivopähkinä, en koe sitä mitenkään cheattaukseksi, kaikki avut vain käyttöön mitä tarjotaan.
Millaista settiä sinulla siellä sitten oli ja oliko mitään vinkkiä netistä?

---

Itse kokeilin rakennella settejä itse mutta pelissä on niin paljon muuttujia, joista monia piti vielä tarkistaa että mitä ne oikeastaan tekee, joten en yksinkertaisesti jaksanut enää yrittää pelkästään omin voimin tuota enää vääntää. Samalla tosin huomasin että eihän tuolla ollut kai kuin kaksi tai kolme eri comboa, jotka eivät edes olleet niin vaikeita. Toki niihin tulee "jälki-iskuja" kun taistelu etenee mutta ne saa torjuttua jos osaa sen alkuperäisen combon ajoitukset.

Tuon taistelun ja combojen opettelussa olisi mennyt kuitenkin niin kauan (peli on myös vähän hidas uusintamatsien kanssa) että en jaksanut enää uutta 30-40 minuuttista vääntöä, joka saattaa ratketa yhteen virheeseen. Ja noissa aiemmissa pitkissä matseissa pysyin pelissä koko ajan mukana kun taas tässä pahimmassa tyypissä se tappaa porukkaa jatkuvasti lopullisesti.

Netistä haetun ohjeen mukaisesti rakennetuilla hahmoillakaan tuo mennyt suorilta läpi vaan siinä oli vielä tuurielementti mukana. Meni varmaan 2-3 tuntia että oli lykky kohdallaan ja sieltä irtosi se vaadittu 50-60 miljoonaa vahinkoa yhdellä iskulla (jotta voi ohittaa sen viimeisen "vaiheen" taistelusta). Pääsin useaan kertaa kakkosvaiheeseen ja parryttelin jo sielläkin osan iskuista mutta niin epäreilu ja v****mainen taistelu ettei kaduta yhtään että en voittanut tuota itse rakennetuilla hahmoilla.

Toisaalta jos tarpeeksi kauan olisi vääntänyt, niin jossain kohtaa olisi hahmojen luminat, levelit ja muut olleet niin kovat että pakostakin olisi saanut sinne tarpeeksi iskuja ja sen olisi voittanut. Valitsin nyt siis myös säästää aikaa.

Mutta yksi ongelma tuosta nyt syntyi: vielä on nimittäin pari paikkaa tutkimatta ja niissä vihuja voittamatta, niin pitäisikö tässä nyt jatkaa tuolla voittoporukalla vai palata johonkin omalla näkemyksellä rakennettuun porukkaan? Omalla tiimillä hommaan menisi varmasti enemmän aikaa mutta muualta lainatulla setillä jää vähän ontto olo, ettei olisi itse päihittänyt kaikkea.

Tosin ei siellä ole enää kuin pelin toiseksi pahimmaksi listattu pomo eikä rivivastukset tuolla tuntuneet olevan kuin taas niitä samoja, joita on hakattu koko pelin ajan. Voisi kai siis sanoa että aika pitkälti pelin järkevä sisältö on ihan itse päihitetty. Itse asiassa vasta tuo pahin pomo oli se, jossa tuli raja vastaan ja halusin homman vain pois alta. Ei se mahdoton ole mutta en vain jaksanut enää uhrata siihen aikaa, erityisesti kun se on niin epäreilu tyyppi. En ihmettele yhtään että porukka jakaa siihen vinkkejä ja valmiita tiimikokoonpanoja.

Pääosan pelistä meni hahmoilla, joita en edes optimoinut juurikaan. Sitten kun alkoi tulla vaikeampia ja/tai työläämpiä vastuksia niin aloin ottamaan henkiinherättäviä apuja ja katselemaan enemmän asioiden synergioita. Isoin luotto oli parryihin, jotka iskivätkin pahimmillaan ihan hirveää vahinkoa, jollaista en saanut millään muilla osaamillani tempuilla tehtyä. Ehkä omat hahmot oli lopulta liikaa "all aroundeja", joille yritin saada sekä elämäparannuksia että iskuvoimaa, kun olisi voinut keskittyä joko vahingon kestämiseen tai sen jakamiseen. Tosin oma ratkaisu oli se, että parryilla annettiin sekä vahinkoa että saatiin elämää takaisin.

Nyt on ongelmana myös se, että kunnolla tajuaa miten älyttömän erilaisia lähestymistapoja tässä voisi olla. Ehkä se on se syy, miksi itse pelailee näitä vähän fiilispohjalta kun ei jaksa jonkun excelin kanssa laskea että mitkä yhdistelmä toimii parhaiten.

Pitäisiköhän sitä nyt sitten nollata hahmojen luminat ja laitella sinne niitä, mitä siellä itsellä oli alunperinkin. Jälleensyntymistä, parryihin keskittymistä, jne. Sitten voisi käydä Endless Toweria testaamassa ja katsoa myös että miten se pelin toiseksi pahin pomo suhtautuu enemmän itse rakennettuihin hahmoihin.
 
Jaahans. Se pelin toiseksi vaikeimmaksi pomoksi listattu vastus on nyt menty läpi. Eikä ollut lähellekään niin epäreilu ja kuspäinen vastus kuin pelin ylivoimaisesti vaikein vastus. Pari kertaa piti yrittää ja välttelin jopa sen netistä kopsatun yhdistelmän käyttöä, joten tuo tuli enemmän "omin voimin" voitettua. Ei taistelua mitenkään erityisen hauskaksi tai miellyttäväksi voi silti sanoa mutta olipahan kuitenkin inhimillinen ja tiesi että tämän voi jopa voittaa ilman että pitää optimoida kauheasti kaikkea millilleen.

Optimoinnista puheen ollen. Itseä näissä peleissä ehkä ärsyttää se, jos/kun sitä pitää tehdä. Eli teet tietynlaisen kokoonpanon mutta sitten tulee vastaan vastus, joka tekeekin asiaa X, johon ei ole sattunut panostamaan yhtään. No, ei muuta kuin panostetaan siihen, ok. Mutta ai niin, sen jälkeen voikin alkaa taas tulla vastaan tilanteita ettei pärjää sillä muutoksella ja täytyy taas tehdä muutoksia. Ei kauhean hauskaa olla säätämässä jatkuvasti jossain konepellin alla että kone kulkee sujuvasti eteenpäin.

Jossain kohtaa kävi mielessä että olisi kiva jos voisi tehdä valmiiksi erilaisia kokoonpanoja: tuleen, jäähän, salamaan tai muuhun elementtiin pohjautuvia tai esimerkiksi parryihin keskittyvä tai iskuja kestävä systeemi. Näitä voisi sitten nimetä ja vaihdella nopeasti valikosta kun huomaisi että edessä on joku jäävihu, niin laittaa vain tulikamppeet niskaan.

Mutta kun ei tuollaista ole, niin yrittää tehdä systeemin, jota tarvitsisi mahdollisimman vähän säätää. Ja sen kanssa tulee kuitenkin jossain kohtaa joku apina vastaan, johon on pakko säätää jotain jos ei halua hakata päätä seinää loputtomasti.

Joten oma valinta oli siis tuon pahimman paskiaisen kanssa vain todeta "fuck it" ja naputella netin ohjeilla hahmot iskuun. Sen jälkeen tosin palasin enemmän itse rakentamieni hahmojen pariin. Tosin kyllä siinä tuli sen verran hommaa muutettua että nyt hahmot on aikamoisia "lasikanuunoita", joilla melkein kaikki on rakennettu vain maksimoimaan vahinko eikä siis juuri mistään tule takaisin elämäpisteitä.

Sen toiseksi pahimman vastuksen jälkeen meninkin vihdoin Loputtomaan torniin tutustumaan. Ensimmäinen rypäs haasteita on ollut ainakin hyvin, hyvin helppoa jyräämistä vaikka välillä kuolemiakin on jopa tullut. Saa nyt nähdä millaiseksi tuo menee ja heitetäänkö siellä myöhemmin eteen vielä uudestaan pelin pahimmat pomot. Se olisi "todella" kivaa se.
Samaan bossikeskusteluun vielä liittyen niin siinä samalla alueellahan saa grindattua niitä Colour of Lumina itemeitä hyvinkin tehokkaasti. Taisi olla kaksi Expedition lippua kartassa joihin pystyy pikasiirtymään ja lähellä jälkimmäistä on Gestral-kauppias jota vastaan voi tapella niin monta kertaa kuin haluaa. Jokainen taistelu pudottaa 1-3 noita itemeitä.
Niitä sitten keräileen sen verran kuin haluaa taistelua helpottaa. Toki vaatii sen, että saa ensin jonkin hahmon sellaiseen buildiin, että tuo taistelu menee jouhevasti. Aika paljon tuota tuli vedettyä ja siinä meni n. 20 sekuntia koko kierrossa (puhu > valitse taistelu > taistelu > voittoruutu) niin nopeasti saa keräiltyä tarvittaessa.
Kun pääsin tuohon asti niin siellä ei oikein mistään ollut vastusta. En silti jaksanut tuota alkaa grindaamaan koska nykyiselläkin kokoonpanolla pärjää. Hahmot oli nyt pelin lopettaessa 87 levelillä jos oikein muistan. Aika monet niistä pahimman pomot neuvoista muuten olisivat vaatineet luminoita enemmän kuin minulla oli ja hahmojen tasotkin olivat kovemmat mutta sain lopulta tiristettyä omilla hahmoilla sen läpi "vajainakin". Luminapisteitä oli jotain 170-180 kun netin ohjeissa niitä on varmaan selvästi yli 200.
 
Optimoinnista puheen ollen. Itseä näissä peleissä ehkä ärsyttää se, jos/kun sitä pitää tehdä. Eli teet tietynlaisen kokoonpanon mutta sitten tulee vastaan vastus, joka tekeekin asiaa X, johon ei ole sattunut panostamaan yhtään. No, ei muuta kuin panostetaan siihen, ok. Mutta ai niin, sen jälkeen voikin alkaa taas tulla vastaan tilanteita ettei pärjää sillä muutoksella ja täytyy taas tehdä muutoksia. Ei kauhean hauskaa olla säätämässä jatkuvasti jossain konepellin alla että kone kulkee sujuvasti eteenpäin.
Tämä onkin se yksi ja ainut kritiikin aihe mitä keksin pelille. Kovasti olisi kaivannut loadout-vaihtoehtoja, että olisi voinut tallentaa eri buildeja hahmolle ja sitten vaihdella niitä latailemalla vain pohjia. Samaan hengenvetoon on toki myönnettävä, että suurin osa pelistä meni täsmälleen samalla buildilla siinä kohtaa kun rakentelin tiimin sen pohjalta, että pitää yhden kaverin hieman heikompana, joka sitten kuollessaan parantaa ja antaa kilpiä muille. Ei varmasti ollut millään tavalla optimi, mutta parryjen käytön kanssa antoi tarpeeksi vipuvartta taisteluissa.

Vasta nuo kaksi vaikeinta bossia olivat sellaisia, missä piti sitten ruveta vaihtamaan buildia, mutta monta kertaa kyllä olisi tehnyt ennenkin mieli rakennella jotain muuta kuin se käytössä oleva. Ei kuitenkaan tätä tullut tehtyä kun ei jaksanut toimivaa buildia ruveta hajottamaan ja sitten muistelemaan mitä kaikkea sinne tuli laitettua jos haluaisi taas ottaa käyttöön.
 
Se unohtui eilen sanoa että onhan tämä peli (tai siis sen tasapainotus) ihan rikki. :D Jos tietää mitä tekee niin saa tehtyä sellaisen kokoonpanon ettei sille pysty mikään ikinä mitään. Tosin samalla tämä on myös virkistävää kun voi heitellä 60 miljoonan vahinkoa yhdellä iskulla. Omat hahmot on jotain 2000-6000 hp, riippuen hahmosta ja sen hetkisistä kykypistepainotuksista mutta ero on aika älytön.

Tällä hetkellä, kuten itse asiassa pitkälti jo aiemmin, on mieluisin taktiikka ollut iskeä Lunella se joku kyky, joka iskee kolmella seuraavalla vuorolla break-vahinkoa (ja tavallistakin kai) ja tuolla Endless Towerissakin usein niistä trioista putoaa kaksi heikompaa jo ennen kuin ehtivät omalle vuorolleen. Sen jälkeen kahdella muulla hahmolla ihan Free Aimilla tykitystä ja saattaa se kolmaskin olla jo pois pelistä.

Toki kun on alkanut tulla chromaticeja kaksi tai kolmekin kerralla, niin vähän enemmän joutuu panostamaan mutta eipä niistäkään kummoista haastetta ole kun miettii mitä kaikkea on jo pieksänyt ja jaksanut vääntää.

Huomasin myös että pelissä on vihulaiskategoria nimeltä "tricky". Ne on niitä paskiaisia joiden liikkeitä on vaikea oppia kun tekevät ties mitä häkkyröitä ennen varsinaista iskua. Peli kertoo nuo vihulaiskategoriat ihan suoraan siellä yhdessä pomotaistelussa. Olikohan siellä ainakin "spooky", "deep", "strong" ja ehkä joku "fast" tai vastaava.

Jossakin törmäsin että mimet olisi muka "tricky" mutta niillähän on vain kaksi lyhyttä comboa, joita ne toistavat pelin alusta loppuun. Niissä ei ole kyllä mitään haastetta jos niitä tasaiseen tahtiin vain haastaa taisteluihin. Petankitkin on haastavampia ja nekin on loogisia kun tajuaa mitkä niistä vaatii mitäkin lähestymistä.

Kyllähän tämä peli toki pohjaa aika vahvasti kaiken siihen että parryaa iskut. En ole edes yrittänyt väistellä kun parryt on niin paljon hyödyllisempiä. Toki dodgeihinkin saa jotain niitä tukevia luminoita mutta vähän on sellainen olo ettei ne ole niin hyviä kuin parryt, joilla saa käytännössä ilmaisia iskuja, joiden teho voi olla helposti enemmän kuin hahmojen perusiskut (siis ne skillsit tms).

Tämä onkin se yksi ja ainut kritiikin aihe mitä keksin pelille. Kovasti olisi kaivannut loadout-vaihtoehtoja, että olisi voinut tallentaa eri buildeja hahmolle ja sitten vaihdella niitä latailemalla vain pohjia. Samaan hengenvetoon on toki myönnettävä, että suurin osa pelistä meni täsmälleen samalla buildilla siinä kohtaa kun rakentelin tiimin sen pohjalta, että pitää yhden kaverin hieman heikompana, joka sitten kuollessaan parantaa ja antaa kilpiä muille. Ei varmasti ollut millään tavalla optimi, mutta parryjen käytön kanssa antoi tarpeeksi vipuvartta taisteluissa.
Joo, varmaan joku 70-80 prosenttia pelistä meni ilman että optimoi yhtään mitään. Pictoseja laittelin käyttöön lähinnä niin että sain aina kaikista luminat käyttöön ja niitäkään en kauheasti hahmoille laitellut ennen kuin loppupuolella peliä.

Muistan kun tuli vastaan noita oudompia pictoseja, kuten että kuolee vuoronsa alussa. Tai että elämäpisteet on 1. Naureskelin että onpa typeriä mutta aika pian tajusin että niitähän voi ihan oikeasti käyttää hyödyksi kun siellä on vaikka ja mitä, jotka hyötyy hahmon kuolemisesta tai elämäpisteiden vähyydestä. Tuo oma hoksaaminen kertoo aika paljon siitä, miten vähän niihin oli perehtynyt yhdessä vaiheessa kun vain naureskeli. Ja jonkin aikaa pelaaminen oli myös sitä että vaihteli pictoseja eikä ollut perehtynyt luminoihin yhtään vaikka ne on se the juttu koko pelissä.

Vasta nuo kaksi vaikeinta bossia olivat sellaisia, missä piti sitten ruveta vaihtamaan buildia, mutta monta kertaa kyllä olisi tehnyt ennenkin mieli rakennella jotain muuta kuin se käytössä oleva. Ei kuitenkaan tätä tullut tehtyä kun ei jaksanut toimivaa buildia ruveta hajottamaan ja sitten muistelemaan mitä kaikkea sinne tuli laitettua jos haluaisi taas ottaa käyttöön.
Sama oli minullakin. Kutkutteli rakentaa tai testata eri buildeja mutta koska juna puksutteli tasaisesti eteenpäin niin ei halunnut alkaa sitä purkamaan.
 
Menee vähän yksinpuheluksi mutta se Endless Tower olikin tosiaan aika paljon vähemmän Endless. Se nimittäin pätkähti läpi. Aika outoa vain että se koko ympäristö vihjaisi että siellä olisi vielä paljon lisää tekemistä. DLC?

Loppukin piti käydä näkemässä kun kerran alkoi olemaan kaikki tehty ja viimeisten puuttuvien kanssa joutuu googlettelemaan. Olihan se aikamoinen huipennus. Ihan timanttinen peli ja edelleen parasta oli hahmot, tarina ja maailma. Taistelu oli myös erittäin viihdyttävää ja toimivaa. Pelissä ei kauheasti mitään merkittäviä miinuksiakaan ole ellei laske sitä pahinta vaihtoehtoista pomoa, joka toisaalta oli myös aika oivaltava tavallaan. Sen lisäksi käyttöliittymässä olisi asioita, joita voisi lisätä, hioa tai laajentaa, päällimmäisenä hahmojen erilaiset kokoonpanot, joista jo tulikin mainittua.

Mutta kyllähän tämä oli ihan 10/10. Älytön teos ja ihan puun takaa.
 
Tuli tänään aloitettua vihdoin. 4,5 h takana ja nyt jo sellainen fiilis, että tässä on tämän vuoden goty ja ihan helposti vieläpä. ARC Raiders nyt voisi tulla haastajaksi, mutta en usko, että se millään tähän yltää.

Erittäin vahva alku kyllä, mielenkiintoinen tarina hahmoineen ja maailmoineen, todella hyvät musiikit ja muutenkin yhteensopiva kokonaisuus. Passista kun pelailen, niin tulee kyllä pleikalle sitten ostettuakin jossain vaiheessa ihan jo tukemisen vuoksi.
 
Ylös Bottom