Aika kaukana on nuo kaksi "bugiläjää" tästä tuotoksesta. Huomattavasti paremmalla tolalla ne on ollut alusta asti verrattuna siihen mitä nyt CDPR tietoisesti ja ilman mitään varoitusta puski pihalle. Mutta se on vain niin muodikasta huudella Bugisoftia sun muuta paskaa, kun ei ole tämä niin ihanan käyttäjäystävällinen CDPR kyseessä. Onhan se niin valtavan jaloa ensin olla hiljaa ongelmista ja yrittää myydä jengille täysin pelikelvoton pökäle (PS4/XONE) ja sitten, kun jengi älähtää niin pyydellä anteeksi ja sanoa, että "ei me nyt tätä haluttu/tiedetty" halukkaat saa rahansa takaisin (jos jaksatte ruveta siihen rulianssiin). Siinä sinulle suhteellisuuden tajua.
PS. Omistan kolme Ubin uusinta peliä ja jokaista niistä on tullut pelattua vähintään 15h, mikään niistä ei ole tällä tasolla, että tuntuu, että peli halkeaa liitoksistaan, kun erehtyy vähän katsomaan väärään suuntaan.
Vaikka tajuan kyllä mitä tarkotat enkä itsekään tykkäile, että olivat vaitonaisia ja toivoivat nopeestikin varmaan päivittävänsä asiat kuntoon (Oli se 17 gigan v1.04 niin lähtövalmiina, että oli sitä jo varmaan työstetty jonkin aikaa) "ennenkuin kukaan huomaa" ja etteivät edes antaneet omaa pelikuvaa käyttää arvosteluissa, ettei kukaan vaan saa erilaista kuvaa kuin markkinointimateriaaleista ja peru ennakkotilausta. Onhan toi todellakin paskamaista ja aivan liian yleistä peliteollisuuden bisnespuolella.
Sitä on tosin ihan turha
koskaan odottaa, että yksikään pelintekijä ennen julkaisua sanoisi, että "Hei tää kohta julkaistava peli on melko persiistä sen kuukauden tai pari, ettäs tiedätte", sellaisessa tilanteessa, jossa eivät enää monien asioiden takia voi julkaisupäivääkään lykätä.
Eli jos suoraselkäisyydestä voitais puhua vasta silloin, niin sitten voidaan jättää puhumatta kokonaan.
Eli pakko silti sanoa, että on tämä reaktio aivan toista, kun muilla "usual suspects" kehittäjillä, joilta nähty samanlaisia stuntteja.. Se bugisoft esim. on ehdottomasti julkaissut pelejä aivan hajalla useammin kuin CDPR on edes julkaissut pelejä ylipäätänsä, eikä ole mielestäni koskaan sanonut että mokasivat ja että myöntävät rahat takaisin. AC: Unityn kohdalla lupasivat kuukautta myöhemmin yhden ilmaisen lisäosan ja valinnan yhdestä vanhasta ubi-pelistä. Ghost Recon Break Point sai tunnustukset, että veetuixmän kolme kuukautta myöhemmin, kun Guillemot sanoi "We continue to learn and adapt to the realities of live operations, and what we just experienced is that it is more difficult to create interest for a sequel of a successful live multiplayer game when the past iteration has benefited from years of optimization and improvements"
Eli ei varsinaisesti otettu vastuuta rikkinäisestä tilasta kai siinäkään.
Bethesdan bugien tiedostus taas on sitä, että Todd Howard kävelee omahyväsenä lavalla kauan pelin julkaisujen jälkeen jossain pelitilaisuudessa ja heittää läppää, kuinka "on saattanu olla joku bugi meidän peleissä joskus, hehe"..
Jos CDPR myöntää mokansa 4 päivää julkaisupäivän jälkeen ja lupaa kaikki rahat takas, on siinä silti paljon mistä vois muut mokailijat ottaa esimerkkiä sellasessa tilanteessa, jossa asiat tulee tehtyä päin honkia.
Se tietty ois otollisinta, ettei tälläisiä stuntteja ja mokia tapahtuis ollenkaan. Mutta julkaisussa, markkinoinnissa jne. on niin paljon eri faktoreita että sieltä löytyy aina niitä bisneselementtejä niin monta, että rahanteko julkaisupäivän lähentyessä nousee prioriteetiks ... eli, olen melko tyytyväinen jos ja kun pelistudio sentään pysyy reiluna sen suhteen mitä tulee hyvityksiin näitä sattuessa.
Edit: Niin ja ei sekään ihan huono asia ole, että tiedetään CDPR:n maine siinä, että oikeasti korjaavat pelinsä ja lisäävät sisältöjä, ilmaista krääsää jne. Bethesdalla esimerkiksi ei sitä "vikaa" ole alkuunkaan, kun remasteroidussa ja kuka-tietää-kuinka-monesti-julkaistussa Skyrimissä julkaisupäivän bugit edelleen tallessa ja silti heillä kai se "paras action RPG" titteli ennen tätä. (Thieves guild hood vampyyrille päähän ja ollaan yhä kaljuja kuten 11.11.2011 konsanaan, erillisesti myydystä Dawnguard vampyyrilisäosastakin riippumatta..)
Tosin nyt Witcher 3 ja CP2077 julkaisut tietäen, seuraavan pelin tulevaisuudessa melko varmasti ostaa ainakin parisen kuukautta julkaisusta.