Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Days Gone

Jos tuosta audiobugista kärsii niin väliaikainen ratkaisu on tekijöiden mukaan asentaa vakio pakoputki prätkään.

Audio dropping out/muted. If you are experiencing this, equip the default exhaust to your bike. We are looking into a resolution for this issue.
 
Välillä on kyllä aika vailla mahkuja, jos prätkä kaukana ja hyökkää jättimäinen määrä zombeja kimppuun..upealta kyllä näyttää, kun zombeja hyökkää kimppuun kymmeniä.. Lähes varma kuolema..Olisiko noita Zombi pesiä kannattanut tappaa alusta asti?..Yöllä varsinkin tuntuu, että zombeja on paljon, pelin alussa ei näin paljon niitä ollut..
 
Viimeksi muokattu:
Aika helposti olen päässyt laumaltakin piiloon kun ottaa pienen etumatkan ja sukeltaa puskaan, jossa vielä etenee kyyryssä mahdollisimman kauas uhkasta. Pyörivät hetken ympäriinsä ja aika harvoin edes tulevat kunnolla puskaa haravoimaan vaan lähtevät usein aika pian takaisin laumailemaan. En ole edes yrittänyt laumoja hoidella yhtä NERO-tukikohtaa lukuunottamatta, jossa oli vähän hillitympi lauma. Siitäkin jätin lopulta vajaan kymmenen otusta harhailemaan ja keräilin tavarat ensin hiippailen ja sitten juosten.

Siitä en tiedä olisiko laumat vielä isompia jos en olisi jokaista "infestationia" hoidellut matkan varrelta mutta yöllä on joka tapauksessa enemmän haahuilijoita liikkeellä.

En tiedä kuinka iso kartta tässä kokonaisuudessaan on mutta olen tähän asti pitänyt paljon tavasta, jolla se aukeaa vähän kerrallaan ja käymättömät alueet on sumennettu. Eihän tuo mikään uusi juttu ole mutta tässä ei tule sellaista "painetta" kuin vaikkapa uusien Assassin's Creedien jättikarttoja katsoessa, jolloin tajuaa että kymmenien tuntien jälkeen on tutkinut ehkä 10-15% kartasta. Olihan noissakin kyllä sumennettu käymättömät paikat mutta kartta ja sen koko muuten näkyi heti alusta lähtien.

Hahmoista olen lukenut jotain haukkuja ja kritisointeja mutta minusta hahmo on varsin toimiva. Vähän välillä on kyllä outouksia esim. siinä, että huutaa radiolähetysten jälkeen puoliraivoissaan ja välill karjuu keskustelut moottoripyörän kyydissä vaikka hetki sitten puhui normaaliäänellä. Epäilen tuon liittyvän enemmänkin pelin ohjelmointipuoleen kuin että tuota olisi suunniteltu täysin noin. Lisäksihän tuota hahmoa taidettiin ruuvata tykättävämmäksi, joten ehkä se sen takia tuntuu joltain jakomielitautiselta tyypiltä, jolla on kuin kaksi persoonaa. Vai onko tuo sitten suunniteltu sen kautta, että moottoripyöräjengiläisenä olisi vähemmän vakaa tapaus muutenkin ja sitten on tämä maailmalopun meininki sun muut vastoinkäymiset, jotka voi ottaa vähän päähän. Sekin varsin ymmärrettävää. Toisaalta taas Deacon on välillä turhankin pehmo tuohon muuhun räyhäämiseen nähden ja hahmosta on vähän vaikea ottaa selvää että mikäs mies se sitten lopulta oikein on. Silti pidän hahmosta mutta mietityttää tosiaan että onko tämä suunnitelmallista vai pakotettu ratkaisu.
 
Hordet on kyllä tämän pelin kohokohta, eilen tuli tyhjennetty pari sellaista ja kyllä siinä pulssi nousee kun kirjaimellisesti satoja "zombeja" käy päälle, sit välil kattoo taakse ja on että "holy shit". Jossain vanhassa tehtaassa tai missä lie olin, zombeja vyöryy ovista ja ikkunoista. Melko vakuuttava näky, en lähteny sitä sen enempää tyhjentää, pitää hommata kunnon lelut ensin. Staminan on hyvä olla lähes tapissa, hordessa kun lähes aina on pakko juosta, siihen olenkin eniten käyttänyt niitä nero checkpointeista saatuja pistoja.

Olen melko paljon zombie pelejä pelannut ja nähnyt ruudulla kasan zombeja esim Dying Light, mutta tässä koko homma on viety aivan uudelle tasolle. Peliä on kyllä hauska pelata siitä huolimatta että se on saanut melko heikkoja arvosanoja, edelleen sama mieltä että tarina (vielä) on mitä on, joskus jopa tosi hyvä, sit taas laahustelee. Tehtävät sitä saman toistoa enimmäkseen ja näistä varmaa ne miinukset tuleekin, silti sitä vaan haluaa tutkia maailmaa ja edetä tarinassa ja mikäs sen hauskempaa kun lahtaa kasottain "zombeja".

Ajankohta varmasti myös vaikuttaa asiaan, peli jos olis tullut ulos 2016 olis arvostelut ollut ihan eri luokkaa, nyt kun on markkinoilla ennen tätä ollut RDR2, kaikki assassins creedit, Horizon Zero Dawn jne jne, on tämä sen takia myös varmasti saanut hieman näpeilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Ois se liekinheitin paikallaan noita pesiä tuhotessa!
Tuntuu et kaljapullot on aika etinnässä..
Mahtaako tähän löytyä heitintä?
Veikkaan jos tuo pärrä syö nuin paljo bensaa..ni kuinka paljon heitin!
 
Ei tätä kyllä kovin vakavissaan voi pelata, aika pahasti laahaa viimeistelyn taso. :D

Dialogit menee päällekkäin, autosta zombien kimpusta pelastettu ukko huutaa edelleen kuin hyeena ja huulet liikkuvat vain vaivoin, 500 metrin päästä löytyy identtinen toinen pelastettava jolle päähenkilö jauhaa sanasta sanaan samat jargonit, taskulampun valo tulee tyhjästä ja nyt viimeisimpänä "+25 puhtia" jumittaa neljäsosan ruudun yläosasta eikä lähde pois vaikka pelin käynnistää uudelleen.

Tässä vain muutamia juttuja. Idea on kyllä ja hyvä toteutuskin paikka paikoin, mutta kyllä tässä kovasti olisi kirveelle vielä töitä.
 
Ei tätä kyllä kovin vakavissaan voi pelata, aika pahasti laahaa viimeistelyn taso. :D

Dialogit menee päällekkäin, autosta zombien kimpusta pelastettu ukko huutaa edelleen kuin hyeena ja huulet liikkuvat vain vaivoin, 500 metrin päästä löytyy identtinen toinen pelastettava jolle päähenkilö jauhaa sanasta sanaan samat jargonit, taskulampun valo tulee tyhjästä ja nyt viimeisimpänä "+25 puhtia" jumittaa neljäsosan ruudun yläosasta eikä lähde pois vaikka pelin käynnistää uudelleen.

Tässä vain muutamia juttuja. Idea on kyllä ja hyvä toteutuskin paikka paikoin, mutta kyllä tässä kovasti olisi kirveelle vielä töitä.
Tulee vähän mieleen Metro Exodus joka on hyvä peli, mutta bugitti aika samalla tavalla julkaisussa (ja joillakin edelleen) :D

Toivottavasti päivittelevät nopeasti näitä bugeja pois, niin ehkäpä niistä ei tarvitse kärsiä itse kauheasti, kun posti oma kipaleen tuo.
 
Ei tätä kyllä kovin vakavissaan voi pelata, aika pahasti laahaa viimeistelyn taso. :D

Dialogit menee päällekkäin, autosta zombien kimpusta pelastettu ukko huutaa edelleen kuin hyeena ja huulet liikkuvat vain vaivoin, 500 metrin päästä löytyy identtinen toinen pelastettava jolle päähenkilö jauhaa sanasta sanaan samat jargonit, taskulampun valo tulee tyhjästä ja nyt viimeisimpänä "+25 puhtia" jumittaa neljäsosan ruudun yläosasta eikä lähde pois vaikka pelin käynnistää uudelleen.

Tässä vain muutamia juttuja. Idea on kyllä ja hyvä toteutuskin paikka paikoin, mutta kyllä tässä kovasti olisi kirveelle vielä töitä.

Huh. Itselleni ei ole onneksi mitään noin pahaa sattunut, kuten ikonien jäätymistä ruutuun tai äänien häviämistä. Dialogit heittää aika hyvin välillä häränpyllyä ja kesken keskustelun tulee kiusallisia hiljaisuuksia, kun höpöttelyt on selkestä scriptattu alkamaan jossain tietyssä kohtaa matkaa. Jos tämän matkan suorittaa "liian nopeasti tai hitaasti", niin dialogit sekoavat välittömästi ja tulevat joko etuajassa tai myöhässä. Pistää kyllä todellakin ihmettelemään, että miten ihmeessä moiseen ratkaisuun on päädytty.

Bugeja pelissä todellakin piisaa. Pelkästään alla näkyvät bugit sattuivat eilen pelatessa ja "zombiet" tuntuvat muutenkin sekoilevan aika paljon. Välillä jäävät looppaamaan huvittavasti ikkuna-vaultteihin, kun eivät osaa kiivetä ulos. Kyseisten tapausten lisäksi sattui myös yksi selviytyjän pelastus autosta, jossa selviytyjä huusi jo valmiiksi auton ulkopuolella ja zombien tappamisen jälkeen potkaisi itsensä ilmassa leijuen pois "autosta".

 
Dialogeja menee aika usein päällekkäin, tänään oli kyl huippu kun otin ensin jonkun kerättävn radion jossa keskusteli kaks jotain jonnea, siinä taustalla vielä huusi joku mörökölli, sit vielä joku soittaa leiristä et "hei mitä jätkä? olis hommia tarjolla" sit deacon mölisee siihen omat mölinät, sit samalla ajaa pyörällä joka pärisee, sit zombiet huutaa vielä. Siinä oli semmosta älämölöä että korvista vuosi verta.
 
Täällä ei ole juurikaan bugeja näkynyt mutta tuo keskustelujen hyppiminen on jatkuvasti läsnä. Erityisesti kiusalliset hiljaisuudet välillä mietityttävät että onko tarkoituksellista vai bugittaako peli kokonaan. Kävi tuokin mielessä että nuo ajoitetaan tosiaan alkamaan jostain paikasta X, joka ainakin meikäläisen seikkailupelaamisella sotkee tuon täysin kun käyn nappailemassa reitin varrelta kukat ja kamat mukaan. Päällekkäistä dialogia ei ole kauheasti tullut ja vaikka hahmot usein puhuvat toisten päälle, niin tuntuu että se olisi tarkoituksellista. Välillä on käynyt sellaista, että radiopuhelu alkaa ja loppuukin kesken mopottelun mutta jatkuu hetken päästä alusta ja kuuluu sitten loppuun asti oikein.

Nuo instanssien samanlaiset keskustelut pelastettavien kanssa eivät itseäni haittaa kun tuota on niin monessa pelissä, jossa jotain tehtäviä randomgeneroidaan sinne ja tänne. Joskus niitä tulee turhan tiuhaan ja vaikka ei tulisikaan niin siellä on pari eri variaatiota dialogista, joten äkkiä ne tulee tutuksi.

Metro Exodus tuli ostettua julkaisussa ja sen osto vähän harmitti, sillä olisi ollut sellainen alelaaripeli paremminkin. Days Gonea en ole vielä katunut hetkeäkään vaikka siinä paljon pientä hiottavaa olisikin. Peruspelattavuus ja viihdyttävyysarvo on kuitenkin moninkertainen Metro Exodukseen verrattuna, joka heti alussa tuntui laimealta, kunnes parantui isompien alueiden osalta hieman että pääsi taas viimeisellä alueella ja loppuhuipennoksessa laimenemaan.
 
Täällä ei ole juurikaan bugeja näkynyt mutta tuo keskustelujen hyppiminen on jatkuvasti läsnä. Erityisesti kiusalliset hiljaisuudet välillä mietityttävät että onko tarkoituksellista vai bugittaako peli kokonaan. Kävi tuokin mielessä että nuo ajoitetaan tosiaan alkamaan jostain paikasta X, joka ainakin meikäläisen seikkailupelaamisella sotkee tuon täysin kun käyn nappailemassa reitin varrelta kukat ja kamat mukaan. Päällekkäistä dialogia ei ole kauheasti tullut ja vaikka hahmot usein puhuvat toisten päälle, niin tuntuu että se olisi tarkoituksellista. Välillä on käynyt sellaista, että radiopuhelu alkaa ja loppuukin kesken mopottelun mutta jatkuu hetken päästä alusta ja kuuluu sitten loppuun asti oikein.

Nuo instanssien samanlaiset keskustelut pelastettavien kanssa eivät itseäni haittaa kun tuota on niin monessa pelissä, jossa jotain tehtäviä randomgeneroidaan sinne ja tänne. Joskus niitä tulee turhan tiuhaan ja vaikka ei tulisikaan niin siellä on pari eri variaatiota dialogista, joten äkkiä ne tulee tutuksi.

Metro Exodus tuli ostettua julkaisussa ja sen osto vähän harmitti, sillä olisi ollut sellainen alelaaripeli paremminkin. Days Gonea en ole vielä katunut hetkeäkään vaikka siinä paljon pientä hiottavaa olisikin. Peruspelattavuus ja viihdyttävyysarvo on kuitenkin moninkertainen Metro Exodukseen verrattuna, joka heti alussa tuntui laimealta, kunnes parantui isompien alueiden osalta hieman että pääsi taas viimeisellä alueella ja loppuhuipennoksessa laimenemaan.
Tämä kuvaa aika tarkasti omia kokemuksiani Days Gonesta. Viihdyttävyysarvo on kyllä ollut korkeaa tasoa. Metro Exodusta en ole vielä pelannut, mutta arviosi siitä, että se olisi ehkä mieluummin alelaaripeli, oli juuri se mihin itse päädyin ja siksi siis en ole sitä vielä ostanut enkä pelannut.

Days Gone ei vastaavasti ole hetkeäkään tuntunut alelaaripeliltä, vaan varsin laadukkaasti tehdyltä peliltä. Jännää kuinka nykyään porukka valittaa valtavasti bugeista melkein joka pelissä, mutta itse en kyseisissä peleissä ole törmännyt kuin hyvin harvoihin ja yleensä kovin pieniin bugeihin. Ja niin on käynyt nyt Days Gonessakin. Pariin mitättömään bugiin olen törmännyt, ja muuten peli on toiminut moitteettomasti ja on ollut todellista silmäkarkkia PS4 Pro:lla pelatessani.

On tämä kyllä itselleni selkeä ysin peli usean pelatun tunnin jälkeen. Pelimaailma on laaja ja mielenkiintoinen, juoni varsin kiinnostava ja mukaansatempaava, ja zombeista en edelleenkään ole tarpeekseni saanut, vaan hyvin toteutettuina toimivat kyllä aina, kuten nyt tässäkin pelissä. Jos pitää zombeista, tarinavetoisuudesta sekä avoimesta ja laajasta pelimaailmasta, tämä peli on kyllä loistohankinta jo ennen alelaariin joutumistaan.
 
Tää peli herättää minussa ristiriitaisia fiiliksiä. Kun open world pelit kiinnostaa lähes poikkeuksetta mutta zombi teema on se, joka ei houkuttele :).

Mutta täytyy katsoa noita youtube videoita ja sitten tehdä päätös. Eihän tässä mitään kiirettä ole tätä hankkia.

Sellaista kysyisin kun pelissä on tehtäviä niin onko ne joko tehty tai ei tehty vai onko ne GTA/RDR tyyliin, että suoritettu/hopea/kulta
 
Huh. Itselleni ei ole onneksi mitään noin pahaa sattunut, kuten ikonien jäätymistä ruutuun tai äänien häviämistä. Dialogit heittää aika hyvin välillä häränpyllyä ja kesken keskustelun tulee kiusallisia hiljaisuuksia, kun höpöttelyt on selkestä scriptattu alkamaan jossain tietyssä kohtaa matkaa. Jos tämän matkan suorittaa "liian nopeasti tai hitaasti", niin dialogit sekoavat välittömästi ja tulevat joko etuajassa tai myöhässä. Pistää kyllä todellakin ihmettelemään, että miten ihmeessä moiseen ratkaisuun on päädytty.

Bugeja pelissä todellakin piisaa. Pelkästään alla näkyvät bugit sattuivat eilen pelatessa ja "zombiet" tuntuvat muutenkin sekoilevan aika paljon. Välillä jäävät looppaamaan huvittavasti ikkuna-vaultteihin, kun eivät osaa kiivetä ulos. Kyseisten tapausten lisäksi sattui myös yksi selviytyjän pelastus autosta, jossa selviytyjä huusi jo valmiiksi auton ulkopuolella ja zombien tappamisen jälkeen potkaisi itsensä ilmassa leijuen pois "autosta".


Näyttääkö peli oikeasti noin huonon näköiseltä?
 
Ainakin PS4 Pro:lla on hyvän näköinen peli. Ei ehkä mitään tajunnan räjäyttävää mutta komeaksi voi hyvinkin sanoa.

Pelin tehtävät on enemmänkin tehty/ei-tasoa mutta välillä olen noita prosentteja miettinyt että tarkoittavatko ne nyt tarinalinjan kokonaisprosenttia vai voiko jotain yksittäistä tehtävää tai osaa tehtävälinjasta tehdä vajailla prosenteilla? Veikkaan että prosentit on vain tehtävälinjan kokonaismäärä mutta jos joku tuosta tietää faktaa niin olisihan tuo kiva saada varmistus. En noita silti varmaan jaksaisi jauhaa 100% asti, erityisesti kun missään ei ole kerrottu että mitä sellaiseen vaaditaan. Jo senkin takia uskon että tuo liittyy tarinalinjan kokonaissuoritukseen, eli kuinka paljon linjasta on tehty.

Tähän mennessä ainakin on jo useampi lyhyempi tehtävälinja tullut 100% asti ja eiköhän ne muutkin tule ajan myötä.
 
Eilen julkaistussa Nelinpeli podcastissa (alkaa kohdasta: 01:32:59) oli tunnin verran keskustelua Days Gonesta. Ei tämä merkittävällä tavalla muuttanut omaa suhtautumista peliä kohtaan, mutta oli silti kiinnostava kuunnella Jasonin mietteitä Days Gonesta.

 
Aivan hirvellä tahdilla puskevat päivityksiä ulos. Tänään tuli jo v1.07, ja julkaisunuotit kertovat edelleen pelkkää "Bug fixes" -tarinaa. Itse päivitykset eivät sinällään ole isoja - tämäkin vain 130+ megaa - mutta niiden "kopioinnissa" (eli siis asennuksessa) kestää joka kerta sen 20+ minuuttia.
 
Ylös Bottom