Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Doom: The Dark Ages

Joku voi korjata jos olen väärässä, mutta eikai sekään vaikuta mitään levyn tuottamisen hintaan kuinka paljon siihen laitetaan dataa? Joten tuo olisi ihan silkkaa vittuilua asiakasta kohtaan.
 
Voi myös olla että jos sieltä on tulossa iso patchi julkaisussa koska pelin levy menny painoon niin aikaisin että ihan sama onko siellä levyllä dataa vai ei niin pelaaja joutuu lataamaan saman määrän.

Tämä tietysti muodostuu ongelmaksi kaikille joilla on hidas internetti ja voi joutua odottamaan jopa extra vuorokauden että pääsee pelaamaan.
 
Voi myös olla että jos sieltä on tulossa iso patchi julkaisussa koska pelin levy menny painoon niin aikaisin että ihan sama onko siellä levyllä dataa vai ei niin pelaaja joutuu lataamaan saman määrän.

Tämä tietysti muodostuu ongelmaksi kaikille joilla on hidas internetti ja voi joutua odottamaan jopa extra vuorokauden että pääsee pelaamaan.
5gb day one patch. Arvosteltava versio oli ilman patchia täysin pelattava alusta loppuun ongelmitta.
 
Viimeksi doomia tullut pelattua varmaankin silloin kun se ilmestyi.. ei sinänsä iskenyt. Oliko se doom 3 missä tuli hienot 3d kiillot jne uutta tekniikkaa.. se näytti silloin mielenkiintoiselta mutta ei ollut silloin ns. kykenevää pelilaitetta hallussa. Nyt nämä viimeiset on näyttäneet graafisesti upeilta mutta sitten kun katsoo videoita tästä niin vanhat silmät ei oikein erota pelistä mitään kun ruutu on tukossa efekteistä.. ja nopeus vaikuttaa että pitäs olla nuoremmat refleksitkin.. näin se on, ei taida meikäläisestä olla näin hektiseen peliin vaikka kuinka upea ja ehkä elementeiltään kiinnostava..
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi doomia tullut pelattua varmaankin silloin kun se ilmestyi.. ei sinänsä iskenyt. Oliko se doom 3 missä tuli hienot 3d kiillot jne uutta tekniikkaa.. se näytti silloin mielenkiintoiselta mutta ei ollut silloin ns. kykenevää pelilaitetta hallussa. Nyt nämä viimeiset on näyttäneet graafisesti upeilta mutta sitten kun katsoo videoita tästä niin vanhat silmät ei oikein erota pelistä mitään kun ruutu on tukossa efekteistä.. ja nopeus vaikuttaa että pitäs olla nuoremmat refleksitkin.. näin se on, ei taida meikäläisestä olla näin hektiseen peliin vaikka kuinka upea ja ehkä elementeiltään kiinnostava..

Toisin kuin 2016:sta tai eternalissa niin tässä tosiaan on kattavat säädöt ja voit säätää jopa sitä millä vauhdilla vihollisten ammukset liikkuu.
 
PS5-levyllä on sisältöä vain 85MB. Onhan tuo nyt aikamoinen pohjanoteeraus. :mad:
Pohjanoteeraus taisi kyllä olla Avowedin "physical" joka oli siis pelikotelo ja latauskoodi sisällä. Mut joo. Kyllähän tämä on aivan naurettavaa touhua. Minä pointti on koko "fyysisellä" kopiolla jos levyllä ei ole käytännössä mitään? Miksei sitten suoraan vaan all-digital?

Ehkä niillä on microsoftilla mennyt puurot ja vellit sekaisin. Ehkä ne eivät ole hiffanneet että pelaajat haluvat levyn JA pelin sillä levyllä. Ehkä ne luulevat että me vain tykätään muovisista ympyrän muotoisista jutuista ja päättivät antaa meille...levyn. Nyt sitten ihmettelevät että miksi me taas mesotaan. Saatiin se levy kuitenkin...
 
Yöllä klo 3 pääsee rikkaiden versiota pelaan. Onhan tämä nyt siistiä siis uusi Doom! ei nyt meinaan ihan joka päiväistä herkkua ole. Toivotaan myös että pelin ainoa "huonopuoli" tulee olemaan että pelin fyysisessä versiossa levyllä ei ole kuin haju, kaikesta sitä jaksetaankin kitistä. Mutta itse ainakin kellon 3 yöllä herättään että pääsee tämän herkkupalan kimppuun.

 
Kaksi ekaa leveliä pelattuna. Aivan sairaan hyvä. Peli ei todellakaan ole hidas mutta ei mitään bullshit tupla hyppy dodge pasketta kuten Eternalissa, hahmosi on kuin super nopea tankki. Parry mekaniikka on niin helppo ettei siitä kannata huolestua, ajoitus jopa keskitasolla on lastenleikkiä johki soulsgenren peleihin verrattuna ja helpoimmalla tasolla voit kilometrin ennen painaa parry nappia. Kilven heitto ja boosti ominaisuudet myös mahtavat. Helposti noiden kahden kentän jälkeen trilogian paras peli, katsotaan miten jaksaa 20 kenttää lisää mutta pelaaminen on silkkaa hauskanpitoa tyyliin Doom 1 ja 2.

PC versio on myös loistava, kaikki mahdolliset herkut mitä keksit löytyy kyllä. Ainut miinus verrattuna eternaaliin ja 2016 on se että peli on todella raskas pyörittää. Oma kone kyllä pyörittää juuri ja juuri yli 60FPS maksimi asetuksilla mutta XeSS kanssa pyöritään siellä 120 tuntumassa. Myöskään asetuksia pudottamalla ei saa juurikaan frameja lisää, ainoat vaihtoehdot on joko framegen tai DLSS/FSR/XeSS. Esim. Ultra Nightmare grafiikat -> Ultra on 0 FPS lisää siihen väliin mahtuu vielä Nightmare esivalinta. Onko lie sitten varattu siihen path tracing:iin joka tulee myöhemmin.

Miinus siitä AMD:lle että FSR 4 ei toimi vielä Vulkanilla joten kuvanlaatu ei ole paras mahdollinen. Nyt ruokaa ja sit takas pelin pariin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on peli asennettu, mutta odottelen kyllä rauhassa torstaihin asti. Tämä tulee kyllä nyt oikein hyvään väliin kaikkien roolipelien keskellä. Voi heittää aivot narikkaan ja pistää vain demonia pinoon.

Suorituskyky on yksi mikä hieman huolestuttaa, sillä Doom on yksi niitä pelejä, jossa fps on kuningas. Ilmeisesti PS5 ei aina pääse edes tasaiseen 60 fps hektisimmissä taisteluissa.. Xboxilla tilanne taitaa olla parempi.
 
Nyt on 7 kenttää takana ja kyllä maistuu edelleen. Näin hektistä tykitystä ei kyllä pysty putkeen pelaamaan pitkään, pakko pitää taukoja pelistä varsinkin kun kentät on niin pitkiä ja en tykkää jättää kesken.

Kun pelin parry, kilpisyöksy, melee combon oppii jotenkuten niin onhan tämä ollut todella nautinnollista. Sellainen tietynlainen rytmi tulee siihen pelaamiseen ja tuntuu kuin tanssilta. Super Shotgun on vihdoin saatu tehtyä oikein tässä trilogiassa, se on todella tehokas ase mutta se lataa hitaasti ja on vähän panoksia. Kunhan saa kykyjä millä saa panoksia lisää niin tämä ei ainakaan omilla asetuksilla ole niin iso ongelma vaan pystyt kyllä käyttämään samaa asetta paljon, peli ei pakota sinua mihinkään "käytä tätä asetta tähän viholliseen" tyylin.

Yksi asia on kyllä noussut esille joka on ongelmana pelissä. Tässä ei oikeastaan ole mitään kunnon löytämisen tunnetta salaisuuksissa, ne kun näkee kartalta niin senkus käy poimimassa, suurinosa on todella helppo löytää ja osa on niin helppoja että ihmetyttää miksi ne luokitellaan piilotetuiksi huoneiksi. En toki tiedä muuttuuko tämä asia pelin edetessä mutta ainakin ensimmäinen kolmannes on ollut enemmän sellaista AC tyylistä kartan putsausta kun kunnon hidden objektien etsimistä. 2016 ainakin piti kai se kartta löytää että ne näkyi siinä ?

Kartat on ollut välillä todella massiivisia avoimia alueita missä on objekteja ja vapaaehtoisia alueita mitä "tutkia". Ainut Mecha kenttä tähän mennessä oli ihan menevä, ei mitään erikoista mutta mukavaa vaihtelua. Lohikäärme kentästä taas pidin paljon kun siinäkin saa vapaasti lennellä avoimella alueella ja tehdä objekteja omassa järjestyksessä ja vapaaehtoisia juttuja myös. Niissä tehtävissä myös jalkaudutaan välillä.

Hahmonkehitys tapahtuu niin että kentissä on vihollisia joita tappamalla saa Hela/armor/panos päivityksen. Pidin enemmän 2016 Sauronin silmien etsimisestä, en muista millainen se Eternaalissa. Aseita taas päivitellään kentistä löytyvillä erilaisilla valuutoilla. Shieldin olen maksimoinut perus kykyjen osalta ja Super Shotgunia kans päivitelly ja niiden kanssa tekee aika tuhoissa jälkeä. Pelissä ei ole moottorisahaa millä saa panoksia tai liekinheitintä millä saa armoria vaan kaikki hoituu shieldin ja melee iskujen avulla. Periaatteessa siis samantyylinen käytä tätä kykyä jotta saat resursseja mutta mikään ei ole rajallista vaan ne täyttyy ajan mittaan tai tappamalla vihuja.

Toki jokaisen oma kokemus määräytyy sen mukaan miten laitat kunkin sliderin vaikeustaso valikossa, pelin kun aloittaa niin ensin valitaan vaikeustaso ja sen jälkeen tulee ruutu missä saa vapaasti muokata eri juttuja ja niitä saa muokata koska vaan omaan makuun sopivammaksi. Kannattaa siis testailla mikä toimii itselle eikä välttis mennä niillä default asetuksilla.
 
Yksi asia jonka unohdin mainita on erinomainen lisäys, peli nimittäin näyttää sinulle koska saavut kohtaan josta et voi palata takaisin enään tutkimaan kenttää. Useassa pelissä ärsyttää jos haluaa kerätä juttuja ja etenee liian pitkälle etkä pääse enään takaisin.


Tässä olisi vielä Nickin vertailua Eternaalin ja uutukaisen välillä. Iso hyppy joka graaffisella osa-alueella. Joka tietysti täytyy ollakkin kun eri sukupolvea.



Edit: vielä DF deep dive.

 
Viimeksi muokattu:
Yksi asia jonka unohdin mainita on erinomainen lisäys, peli nimittäin näyttää sinulle koska saavut kohtaan josta et voi palata takaisin enään tutkimaan kenttää. Useassa pelissä ärsyttää jos haluaa kerätä juttuja ja etenee liian pitkälle etkä pääse enään takaisin.
Todella loistava ominaisuus, joka voisi tavalla tai toisella olla joka pelissä.
 
Ylös Bottom