Vastaus: Driveclub & Driveclub Bikes - Moninpelissä nyt privalobbyt!
Driveclub VR:ää tullut taottua sellainen ~35miljoonan expan verran (~28m taitaa olla maksimilevel raja). Toimii kyllä todella hyvin mutta nyt eilen tuli huomattua yksi asia mikä on vähän ollut mielessä jo pitkään. Olen käytännössä alusta asti pelannut ratilla (G29) ja välillä varsinkin multiplayerissa tuntuu, että osa pelaajista on huomattavasti kovemmin tiessä kiinni ja immuuneja pyörähtämisille jne. Eilen sitten testasin tätä padilla ja wow mikä ero, kuin eri peli.
Ensimmäiseksi alle Hennesey Venom GT ja kohteeksi Tamil Nadu 01. Tuo 1,16,000 haasteaika vaati ratilla jonkinverran yrityksiä ja vaikka nykyään pääsen sinne 15,000-16,500 välille ratilla oikeastaan aina, vaatii se kuitenkin melkoisen onnistuneen kierroksen ja pitää ajaa kieli keskellä suuta todella huolellisesti. Padilla ajoin 15,600 toisella yrityksellä elämässäni, tottakai rata on nyt tuttu, mutta mitä ihmettä: Venomissa on kuten pitääkin noihin teholukemiin nähden todella herkkä takapää kaasulle (ratilla) ja todellakin parempi jarruttaa kun auto on suorassa. Padilla nämä ongelmat katosivat täydellisesti ja pystyin jarruttamaan miten vaan, auto missä asennossa vaan, ja lyömään kaasun pohjaan edelleen missä kohtaa mutkaa vaan ja auto vain jatkoi matkaansa ilman ongelmia. Seuraavaksi Oldtown02käänteinen joka oli yksi haasteista ja RUG RGT 8 alle, tämä on yksi vaikeimmista autoista ratilla koska myös herkkä kaasulle ja tekee jotain ihmeellistä välillä kun vain päästää kaasun pois niin perä lähtee alta. Pahinta tässä RUF:ssa on ratilla se, että kun se lähtee käsistä niin korjaaminen on todella hankalaa. Padilla taas kaikki nämä ongelmat olivat kadoksissa ja tuo meni kuin raiteilla. Sitten testiin Ariel Atom joka on varmaan se herkin auto kaasulle koko pelissä ratilla ja voi lähteä sekunnin sadasosassa lapasesta virheliikkeestä - Edelleen padilla mentiin raiteilla, mutta tämä oli ainoa jonka sain spinnaamaan padilla lyömällä mutkassa kaasun pohjaan. Myös renault dezir tjs on ratilla ihmeellinen ilmatyynyalus jossa todella arvaamaton ja herkkä perä, ehkä pelin huonoin ajettava - taas padilla se oli ihan ok.
Tottakai ratilla on joitain etuja padiin nähden, mutta onhan tämä aika hurja ero varsinkin jos multiplayerissa pitäisi ajaa "samoilla säännöillä". Eniten tämä näkyy ehdottomasti siinä, että padikuskit voivat ottaa todella paljon isompia riskejä esim. nopeiden shikaanien läpi koska voivat olla huoletta, että auton saa takaisin kontrolliin yhdellä vastaliikkeellä tatista. Tiedän, että padilla on nopeampi tehdä tuo vastaliike, mutta ei siihen kyllä montaa kymmentä millisekuntia mene ratillakaan ja olen kyllä aivan varma, että ratilla se ns. vastaheitto pitää olla tarkemmin "oikein" kuin pädilä se oli lähinnä napautus vastasuuntaan niin auto palasi heti raiteille eikä mennyt yli. Toinen missä tämän näkee selvästi on se, että olen ihmetellyt miksi aina minä olen se häviäjä kun joku alkaa ajamaan romurallia, mutta tästähän se johtuu, he menevät todella selkeillä raiteilla luistonestot päällä.
Silti loistava peli ja tykkään yllättävän paljon noista ratin fysiikoista, ja ainoa mahdollisuus tämä on PSVR:lle. Mutta onhan tämä padilla aika arcade kokemus vs kun ratilla huomattavasti enemmän simulaation suuntaan.