Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Eduskuntavaalit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jumala
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Eduskuntavaalit

Riittääkö nato yhteensopivia joukkoja tarpeeksi suomesta vai tarviiko niitä mahdollisesti kouluttaa lisää operaatiohin joihin osallistuisimme ?

Sen lisäksi, että PV:n koulutus varusmiehille on sinällään jo Nato-kelpoista aina aakkosia myöten, niin osa varusmiehistä koulutetaan nopean toiminnan joukoiksi. Nämä ovat ainakin minulle jääneen ymmärryksen mukaan niin sanottuja rauhanturvajoukkoja, ja koska ~kaikki rauhanturvaamisoperaatiot tehdään yhteistyössä YK:n ja Naton kanssa, niin ovat myös täysin Nato-yhteensopivat.

Saisimmeko apua natolta jos venäjä aloittaisi sodan suomen kanssa. Varmasti jossain vaiheessa mutta varmaa on se että liian myöhään. Venäjän ja Suomen välisen sodan on arvioitu kestävän n 15-30 min. Tosin veikkaan että jos tälläiseen skenaarioon päädytään niin siinä ruvetaan puhumaan kolmannesta maailmansodasta ja ehkä jopa ydinsodasta.

Oliko tässä joku suuri pointti? Tuskin siihen sodan pituuteen hirveästi vaikuttaa Suomen mahdollinen Nato-jäsenyys. Eivät ehdi muut valtiot edes keskustelupöytään ennen kuin Suomi olisi tuhottu. Toki voidaan miettiä, että mitä järkeä A2 Keltaisen olisi hyökätä Suomeen vain tehdäkseen tästä kivikautisen talvi-Saharan? Neuvostoliiton aikoihin ei olisi ollut huono idea, sillä olisi ollut lisää suojaa vihollisille matkalla Pietariin tai Moskovaan, mutta nykyajan sodankäynnissä moinen on käytännön yhdentekevää.

Suurin asia mihin Nato-jäsenyys tässä asiassa auttaisi olisi se, että vihollisen mahdollinen hyökkäys olisi epätodennäköisempää. Suomalainen gona-armeija ei sinällään ole suuri pelote, mutta kun siihen lisättäisiin myös tusinan verran muita maita, jotka ovat velvoitettuja auttamaan, niin siinä on jo riskitekijää vihulaiselle.

Kaikki joukot lähetetään nato-operaatioihin. Ei se ole mikään vapaaehtoisjärjestö. En tosin väitä että heitä pakotetaan. En tiedä että saako viime hetkellä päättää ettei lähdekkään nato-operaatioon jos ei jaksakkaan mennä sotimaan.

Nyt voin olla täysin väärässä, mutta eihän Libyaankaan lähtenyt suurin osa Nato-maista. Toki Nato-operaatioksihan se vasta muuttui äskettäin, mutta aatos on sama.

Tämä osoittaa kuinka kaksijakoinen yhteiskunta Suomi on.

Heh. Ei oikein täsmää Suomeen, kun siellä oli taas muutamien prosenttiyksiköiden sisällä useita puolueita. Monipuolue järjestelmän takia voitaisiin kai sanoa, kuinka monijakoinen yhteiskunta Suomi on.

Oli Aamulehden jossain artikkelissa ihan mielenkiintoinen nosto otettu esiin siitä, kuinka SDP olisi näissä vaaleissa ollut sivistyneen väestön protestipuolue. Siis niiden, jotka halusivat muutosta, mutta eivät kuitenkaan suostuneet äänestämään Persuja. Ihan mahdollista. Lisäksi on ollut huvittavaa lukea, kuinka nyt kaikki Demarit ovat kilvan kehuneet Urpilaista. Muistaakseni vielä viikko takaperin laskettiin jo aamukammalla aamuja Urpilaisen potkuihin, ja kaikki paitsi Jungner ottivat etäisyyttä silloiseen tulevaan ex-puheenjohtajaan. Nyt ei taida olla enää puhettakaan potkuista, sen verran hyvän tuloksen saivat aikaan.

Tänään kuuntelin tota ylex etusivua, niin oli muutama näitä nuoria tyyppejä haastattelussa, ketkä ei ollu päässy eduskuntaan.

Wille Rydman

Tyypillä menny 75k€ vaalikampanjaan ja saanu n. 420 ääntä. Aika hyvin käytetyt rahat.

Minun ääneni ei ole noiden äänien joukossa mitä kyseinen henkilö sai :)

Oma ehdokkaani ei päässyt läpi, mutta lähellä oli kuitenkin. Halusin kuitenkin antaa ääneni "nuorelle" ja mielipiteiltään fiksulta vaikuttavalle ehdokkaalle enkä ääniharavalle "joka menee kuitenkin läpi". Koko puoluettahan se yksittäinen äänikin hyödyttää.

Persuja äänestäneille: Toivottavasti seuraatte ehdokkaiden tekemisiä myös vaalien välillä niin tiedätte kuinka hienosti kansan asioita hoidetaan ja lupauksia lunastetaan. Rasismia lähentelevät aatteet ja "rötösherrat kuriin" lupaukset riittävät kyllä tässä maassa tuomaan paljon ääniä. Nähtäväksi jää kuinka käy kun pitäisi oikeasti pyörittää niinkin pientä organisaatiota kun kokonaista valtiota?

Olipa yllättävää että joku veti taas rasismikortin esiin.. Jeps, ulkomaalaisista puhuminenhan on AINA rasismia, tai maahanmuuton kritisointi yleensäkin. :)

Mielestäni erikoinen ja outo tulos, itse olin kovin krapulassa että en käynyt äänestämässä. Muuten kai olisin jotain marginaalipuoluetta äänestänyt. Eritoten silmiin pisti tuo Urpilaisen nuoleskeleminen. Kovasti puhdistui Soinin takalisto. Saa nähdä millainen epäpyhäliitto tuostakin sitten tulee.

Olipa yllättävää että joku veti taas rasismikortin esiin.. Jeps, ulkomaalaisista puhuminenhan on AINA rasismia, tai maahanmuuton kritisointi yleensäkin. :)

Ei ulkomaalaisista puhuminen tai maahanmuuton kritisointi ole rasismia ainakaan niinkauan kun keskustelu on asiallista. Pakolaispolitiikassa on paljon petrattavaa omasta mielestäni mutta vaalien alla välineet ovat välillä lipsahtaneet myös rasismin puolelle.

Perusuomalaisten ja halla-aholaisten puheissa se sitä yleensä on, vaikka sitä kuinka yritetään kuoruttaa milloin minkin uustermin sisään. Halla-ahoa äänestäneistä melkoisen iso osa lienee enemmän sillä "sosiaalipummimamut v*uun täältä"-linjalla kuin "Suomen maahanmuuttopolitiikkaa olisi syytä tarkastella kriittiisessä mielessä".

Nyt Soini jo aloittikin liennytyksen ja totesi, ettei hänellä ole mitään vaatimuksia Suomen maahanmuuttopolitiikan muuttamiseksi.

Sota-apua portugalista. Ok. Muutama huopa ja hiukan muonaa. Miten se vertaa tähän tukipakettiin. Taidetaan puhua hieman eri summista :o Jos ei sitten kyse ole siitä että ajatus on tärkein. Jos tukipaketti menee sellaisenaan nyt läpi niin heitän pussistani reilusti yli 3000e portugalilaisille ja muille huonosti hoidetuille maille. Mulla ainakin yli 3000e miinusta tilissä tuntuu aika törkeen pahalta. Se on tietysti eri asia jos rahaa on kuin roskaa niin ei väliä.

Kaikki voi varmasti päätellä itse mitä tuo "rötösherrat kuriin" tarkoittaa. Minä käsitän sen niin että huijaripankkiirit yms. porukat kuriin. Eikö sen pitäisi olla hyvä asia.

Tuo nato ei edelleenkään minua kiehdo ihan siinä mielessä että jos tulisi kunnon sota jossa venäjä olisi mukana ja me olisimme natossa ja venäjä ja nato olisivat vihollisia niin ei meitä kukaan ehtisi suojelemaan. Nato jäsenyys olisi haitaksi.

Mitä taas pakolais -ja maahanmuuttoasiohin tulee niin joku voi tietysti loukkaantua siitä että maahanmuuttoa suomeen tiukennetaan ja luokitella sen rasismiksi. Mutta itse en ainakaan ole valmis maksamaan mamujen ylläpitokustannuksia huvin vuoksi. Kotouttamisjärjestelmä tarvisi toimia huomattavasti paremmin ja tiukemmin kuin nykyään. Suomen kielen opettelu pakollista koska muuten työmahdollisuudet hyvin olemattomat. Ja mielestäni Suomessa saa laulaa suvivirttä koulujen kevätjuhlassa suomeksi.

Mielestäni vaalitulos osoitti sen että suuri osa suomalaisista ei pidä Eu:sta ja sen tavasta toimia. Suuri osa on taas sitä meltä että Eu on ihan paras. Siksi sanoin kaksijakoinen.

Tänään kuuntelin tota ylex etusivua, niin oli muutama näitä nuoria tyyppejä haastattelussa, ketkä ei ollu päässy eduskuntaan.

Wille Rydman

Tyypillä menny 75k€ vaalikampanjaan ja saanu n. 420 ääntä. Aika hyvin käytetyt rahat.

Ei kyllä harmita yhtään, vaikka tämä suht nuori ehdokas jäi rannalle. Henkilökohtaisesti otti huomattavasti pattiin nämä "vihreys käy kukkarollesi" -vaalilauseet. Olisihan nuo samat aatteet voinut ilmaista... vähemmän pattiinottavasti.

Olen tyytyväinen: Tiura ja Lindén tippuivat.
Ihmettelen: Thorsin ja Kaikkosen läpimenoa.

Siis niinhän se on, mutta onko täällä muka niin paljon rikkaita ihmisiä, ettei enää kiinnosta pieni ja keskisuurituloiset ihmiset lainkaan?
Sen takia äänestin Persuja, kun ei hevon veen vertaa kiinnosta rikastuttaa rikkaita, vaan että jotkut tukisivat köyhempiäkin ihmisiä...!

Jos köyhille antaa niin hetken päästä ne on taas ilman.. Ketkä täällä tuottaa työpaikkoja?

Olisi hauska nähdä tollanen SDP-PS-VAS hallitus. Johan rupeaisi perus duunarillakin puntti tutisemaan kun YT:tä pukkaa ja asuntolainan korot nousee taivaisiin samalla kun asunnon arvo rohmahtaa..

Maikkarin seitsemän uutisissa politiikan asiantuntija arveli, että Kokoomuksen, SDP:n ja Persujen lisäksi hallitukseen tulisi ainakin RKP, sekä mahdollisesti lisäksi vielä KD. Olisipahan aikamoinen sateenkaari koossa, joskin 140 edustajan enemmistöhallitus voisi olla kyllä aika järkeväkin ratkaisu. Tällä taattaisiin se, että vaikka Persut luopuisivat ryhmäkurista ja alkaisivat sooloilemaan, niin heidän 39 edustajan vastustuksesta huolimatta hallituksella olisi enemmistö. Ei pöllömpi idea ainakaan paperilla, joskin noin suuren poppoon kesken joudutaan kyllä varmaan jo tekemään suurempia kompromisseja hallitusohjelmaan.

Se, miten Persut ja RKP mahtuvat samaan hallitukseen on itselleni vähän kysymysmerkki. Ainakin vielä pari kuukautta takaperin PS oli pakkoruotsia vastaan, mikä on toki RKP:lle aikamoinen kynnyskysymys, mutta ainakin Soini on tässä(kin) asiassa tuntunut lieventäneen näkemystään. Ainakin mitä Soinin terveisistä Ruotsin ulkoministeri Carl Bildtille pystyin päättelemään.

Mikäli tällainen suurhallitus syntyisi, niin olisi kyllä ministerisalkkujen jako mielenkiintoista. Kokoomukselle nyt tietenkin pääministerin salkku ja Urpilaiselle valtionvarainministerin pesti. Soini on ilmaissut mielenkiintoaan puolustusministeriksi, mutta riittääkö se PS:lle? Varmasti toisenkin salkun saavat, mutta olisiko silti puolustusministeri ja mahdollisesti Kike Elomaan urheilu-/kulttuuriministerin -hommat liian pienet? Elomaan sijasta kenties Vistbacka sisäministeriksi? Tällöin olisi mahdollista, että Stubbille jäisi jälleen ulkoministerin salkku, mikä olisi kyllä enemmän kuin toivottavaa. Suomen ehdottomia kärkipoliitikkoja, ja vieläpä fiksu sellainen. Noh, turha kai spekuloida. Kertonevat sitten, kun ovat saaneet jotain aikaiseksi.

Nyt Soini jo aloittikin liennytyksen..

Niin, nyt kun persut ovat joukolla OIKEASTI vaikuttamassa ja jopa hallituksessa (ministereinä myös?), niin vastaan saattaa tulla vanha totuus: "Not so easy, is it?".

Joudutaankin tekemään kompromisseja, kuuntelemaan sitä ainaista opposition valitusta (kuuluu asiaa, tiedetään) ja muutenkin tasapainoilemaan kommenttien kanssa. Ja miettimään erinäisiä asioita oikeasti koko kansan näkökulmasta ja EU:n myös. Ja vielä olla median valokeilassa about 24-7 (ja sitä mediaa seurataan nyt entistäkin tiiviimmin).

Homma voi käydä nopeasti aika väsyneeksi, jos eduskunnan kyselytunnin ja muiden vastaavien puheenvuorot ovat pelkkää maahanmuuttopolitiikkaa.. On se meinaan politiikka muutakin.. Eli persuilla on nyt aidosti näytön paikka - he ovat nyt isojen poikien sarjassa ja suurelta osin korvantaustat aika märkinä..

Hitto että ottaa päähä lukee tätä et Persut ei piä lupauksiaan...
No millon Eduskuntaa menijät/pääsijät ois pitäny lupauksensa, en muista yhtäkään järkevää tapausta nääs. :rolleyes:
Niin ja kumpi teidän kaikkien mielestä on tärkeämpää? Panna maan ja ennenkaikkea köyhien ja muiden talous kuntoon, vai lahjottaa rahat Portukaliin?
Vai ottaako vain päähän?

Menny rahat ja puolueelle annetut äänet hukkaan, ku ei menny läpi.

Ei todellakaan ole mennyt hukkaan. Puolueiden ja vaaliliittojen saamat äänimäärät vaalipiirissä lasketaan yhteen ja paikkajako tulee suoraan sieltä. Henkilökohtaiset äänimäärät sitten kertoo kuka pääsee Arkadianmäelle ja kuka ei.

Nuoren ehdokkaan kohdalla kysymys on ensikertalaisena myös näkyvyyden hakemisesta ja uusista kokemuksista, joita voidaan hyödyntää tulevissa koitoksissa.

Ei todellakaan ole mennyt hukkaan. Puolueiden ja vaaliliittojen saamat äänimäärät vaalipiirissä lasketaan yhteen ja paikkajako tulee suoraan sieltä. Henkilökohtaiset äänimäärät sitten kertoo kuka pääsee Arkadianmäelle ja kuka ei.

Hukalla voi ajatella myös sitä, että Rydman edustaa nykyisestä Kokoomus-johdosta poikkeavia näkemyksiä, kuten suurin osa muistakin kookomusnuorista. Joten nyt Rydmanille mennyt ääni puolueen muutokselle kanavoitui vanhoille voimille, eikä sikäli välttämättä mennyt äänestäjän tarkoittamiin tavoitteisiin.

Olen kuitenkin sama mieltä kanssasi Nisupulla, että äänestäminen ei mene hukkaan vaikka oma ehdokas ei pääsisikään läpi. Äänestämällä antaa mulle viestiä siitä, että ehdokas saa ääniä. Esimerkiksi nyt eduskunnasta ulosjääneelle Muutos 2011:lle annetut äänet eivät menneet hukkaan, kun äänestäjille ei jää mielikuvaa "enpä äänestä kun ei kukaan muukaan äänestänyt, hukkaan se menisi" vaan selkeästi annetaan kuva siitä, että puolueen linja saa kannatusta ihan yleisestikin. Kirjoitinkohan ymmärrettävästi?

Siirtoäänivaaleilla saataisiin ehkä nykyistä taktikointia vähennettyä, sen tuominen vaaleihin kuitenkin vaatisi perehdyttämistä äänestäjille. Itse näkisin sen mahdollistavan paremmin äänien oikean kohdentumisen.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Hitto että ottaa päähä lukee tätä et Persut ei piä lupauksiaan...

Niin ja kumpi teidän kaikkien mielestä on tärkeämpää? Panna maan ja ennenkaikkea köyhien ja muiden talous kuntoon, vai lahjottaa rahat Portukaliin?
Vai ottaako vain päähän?

Politiikassa pärjääminen on paljon sidoksissa kyvyssä löytää kompromisseja. Ilman sitä halua eivät persut nouse hallitukseen ja Soini tietää tämän. Eniten vaalilupauksista joutuu tinkimään avoimen populistiset liikkeet. Maalaamalla kuvia lintukodosta on vain harhautettu äänestäjiä. Kannattaa muistaa, ettei kukaan yksin sanele yhtään mitään. Päätökset tehdään yhteistoiminnassa muiden kanssa.

Talous laitetaan kuntoon tukemalla kasvua. Sen uhkana on euromaiden vakaus, jonka takia myös Suomi joutuu nyt myrkyn nielemänä takaamaan Portugalin lainoja. Kasvun kautta löytyy lisää myös niitä pelimerkkejä, verorahoja, joilla tukea yhteiskuntamme vähempiosaisia.

Luotan siihen että maahanmuutto -ja eu politiikkaan tulee muutoksia jos persut ovat hallituksessa. Jos ei tule niin olen pettynyt. Köyhyyttä pitäisi myös vähentää. Harmi että kokoomus sai eniten paikkoja. Niiden mielestä kaikki on nyt hyvin. Jopa niin hyvin että voimme alkaa maksaa muidenkin velkoja.

Ja minkä takia haluan, että köyhyydelle tehää jotain?
No sentakia, että oon ollu elokuusta -09 aivan pennitön, mulle annettii viiden kuukauden karenssi, että viiden kuukauden päästä karenssi päättyy, kursseille ja koulutukseen oon hakenu kokoajan, minnekkä en oo päässy ja viiden kuukauden jälkee mulle sanottii, että kun oot ollu jossain kurssilla viis kuukautta, ni sitte saat vasta rahaa!!!
EI toi perkele voi mennä noin! En mä sille voi mitään, jossen pääse minnekkä, parhaani oon tehny!!!
On se nääs nii perkeleen kivaa olla tahtomattaa kohta kaks vuotta ilman senttiäkä...
Siinä syy, miks haluan, että rikkaat vois painua helvettii suomesta ja köyhiä ymmärrettäis, ettei ne oo kaikki sellaisia luusereita, joille ei mikää työpaikka/kurssi/koulutus kelpaa! :mad:

Ylös Bottom