Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elokuvasuosittelut ja muu leffakeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulukai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Katselin myös molemmat versiot ja uusi oli itselle iso pettymys. Jotenkin ihan tyhmä ja päähahmo tuntui luottavan tekoviiksien varaan vaikka olisi voinut tehdä ihan mitä vaan.
 
Letterbox on sieltä hirveimmästä päästä etten taida pystyä. Ekaks luulin että kuva on vain alussa neliö, jossa mustat palkit joka suunnassa, mut kyl se koko elokuva vaan tollasta on.
No eikai nyt missään leffassa kaikilla reunoilla mustia palkkeja ole? Ettei olisi töllössä jotenkin väärät aspect ratio asetukset päällä?
 
Train Dreamsin kuvasuhde on 3:2, joten kuvan kuuluukin olla (lähes) neliö. Ja kyllä itsellänikin leffa näkyy niin, että kaikissa reunoissa on mustat palkit. Ala- ja yläreunoissa tosin ohuemmat.

Oli miten oli, Train Dreamsin kuvasuhde on ohjaajan taiteellinen ratkaisu, joten sillä on mentävä.
 
Oli miten oli, Train Dreamsin kuvasuhde on ohjaajan taiteellinen ratkaisu, joten sillä on mentävä.
Ai että oikeen taiteellinen ratkaisu? No miksei Netflix voinut niitä mustia palkkeja laittaa vain sivuille, ja kuva olis ollut isompi ilman taiteelliseen ratkaisuun kajoamista? Varmasti leffateattereissa kuva on ISO kys. elokuvassa. Netflixi on vaan paskonut homman.
 
Ai että oikeen taiteellinen ratkaisu? No miksei Netflix voinut niitä mustia palkkeja laittaa vain sivuille, ja kuva olis ollut isompi ilman taiteelliseen ratkaisuun kajoamista? Varmasti leffateattereissa kuva on ISO kys. elokuvassa. Netflixi on vaan paskonut homman.
No voihan tuon edelleen muuttaa telkkarin asetuksista jos haluaa noi palkit pois. Ainakin toiselta sivulta. Ja jos tuo on ohjaajan visio niin on se ollut samanlainen myös teatterissa.
 
En tiedä tuosta elokuvasta mutta paskottu on jos on extra palkit, ei vaan ole mitään järellistä selitystä sellaiselle.. jotkut telkun zoomaukset vaan paskoo lisää.
Liitty omaan inhokkiin nimittäin siihen että useat netflix tuotannot on jossain surkeassa "elokuvamaisessa" kuvasuhteessa eikä tv:n 16:9.. en keksi typerämpää ideaa striimaus palvelussa jonka kohde on 16:9 tv..
 
Ai että oikeen taiteellinen ratkaisu? No miksei Netflix voinut niitä mustia palkkeja laittaa vain sivuille, ja kuva olis ollut isompi ilman taiteelliseen ratkaisuun kajoamista? Varmasti leffateattereissa kuva on ISO kys. elokuvassa. Netflixi on vaan paskonut homman.
Ei ollut. Samanlainen kuin suoratoistossa. Tarkoituksena on tuottaa tuon ajan valokuvista tuttu kuvasuhde ja tuoda esille vertikaalisen maailman jylhyys, kun päähenkilö matkaa 500-vuotta vanhojen puiden keskuudessa.
 
En tiedä tuosta elokuvasta mutta paskottu on jos on extra palkit, ei vaan ole mitään järellistä selitystä sellaiselle.. jotkut telkun zoomaukset vaan paskoo lisää.
Liitty omaan inhokkiin nimittäin siihen että useat netflix tuotannot on jossain surkeassa "elokuvamaisessa" kuvasuhteessa eikä tv:n 16:9.. en keksi typerämpää ideaa striimaus palvelussa jonka kohde on 16:9 tv..
Silloin se on ihan onnistunut tehokeino, jos vaikka hypätään eri aikakauteen hetkeksi. Silloin "vanhan ajan" kuvasuhde tai vaikka mustavalkoisuus toimii.

Voisiko tässä kyseisessä tapauksessa olla syy vähän samankaltainen? Ollaan 1900-luvun alun Amerikassa. Eletään siis 4:3 kuvasuhteen aikaa. Tosin 3:2 kuvasuhde on silti tosi erikoinen valinta.
 
Ihmettelen kyllä, miten joitakin voi nuo palkit häiritä. Minä ainakin lefffaa katsoessa keskityn siihen kuvaan, enkä ruudun reunoihin.
 
Silloin se on ihan onnistunut tehokeino, jos vaikka hypätään eri aikakauteen hetkeksi. Silloin "vanhan ajan" kuvasuhde tai vaikka mustavalkoisuus toimii.

Voisiko tässä kyseisessä tapauksessa olla syy vähän samankaltainen? Ollaan 1900-luvun alun Amerikassa. Eletään siis 4:3 kuvasuhteen aikaa. Tosin 3:2 kuvasuhde on silti tosi erikoinen valinta.
Niin siis 4:3 tai 3:2 ei ole ongelma jos sille tarkoitus, kyse oli että se oli huonosti sovitettu jos oikein käsitin, mustaa palkkia oli ylhäälläkin tarpeettomasti?
Ihmettelen kyllä, miten joitakin voi nuo palkit häiritä. Minä ainakin lefffaa katsoessa keskityn siihen kuvaan, enkä sen reunoihin.
Koska se on tuhlattua tilaa eikä ole mitään järkeä toteuttaa noin. (4:3 jne vanhaa materiaalia lukuunottamatta)
 
En minäkään kieltämättä ole ikinä tajunnut näitä teknisinä pitämieni ratkaisujen liittämistä taiteellisuuteen. Minulle se on vain kameran ominaisuus että mitä kuvasuhdetta se tukee ja jos voisin valita, niin valitsisin aina sen, mikä tarjoaa eniten kuva-alaa. Jos jotain vertikaalisuutta pitää olla niin sitten 9:16 ja kännykän ruudulta niin on taidetta kerrakseen. Ei kun ainiin, nykyäänhän se on normi. Pystykuva on siis myös yksi kuvaformaatti, joka on äärimmäisen typerä. Joskin se on sentään helposti perusteltavissa koska pystyssä sitä ouhelinta pääosin pidetään, joten järkevimmät kuvakoot olisi siis nykyään 16:9 tai 9:16. Kaikki muu on vanhentunutta tai (mielestäni) tekotaiteellista.

Itse en ainakaan saa teoksista mitään enemmän irti jos se on rajatumpi enemmän kuin tarvitsee. Omassa työssäni teen useisiin eri paikkoihin kuvia ja videoita, joten sovitan siis itsekin mutta nimenomaan teknisessä mielessä enkä taiteellisessa. Taiteellisuus tulee kuvaan vasta kun on valittu se, mihin formaattiin media tulee. Siinä saa oikeasti välillä käyttää luovuutta että miten alunperin 4:3-suhteessa otettu järkkärin kuva sovitellaan Facebookin tai IG:n erilaisiin kuva- tai videokuvasuhteisiin.

Mutta koska taiteen jokainen kokee tavallaan, niin en tietysti tässä ole kuin omaa näkemystäni sanomassa. Mustavalkoisen kanssa ei ole ongelma mutta en minä oikeasti sitäkään tietoisena valintana tajua. Ei valokuvat tai elokuvat ole parempia vain siksi että jätetään värit pois. Enkä itse ole vielä keksinyt yhtään syytä jättää niitä omista tuotoksistani pois. Tosin pari keksin ja ne liittyy aina loogisesti tarinaan: jos halutaan imitoida jotain aikakautta tai mennyttä formaattia. En kuitenkaan lähtisi tekemään kokonaista elokuvaa formaatissa, joka on vanhentunut. Vanhan ajan fiiliksen saa osaava tehtyä ilmankin että pitää kaivaa vanhoja kuvasuhteita ja muita tekniikoita nykyaikaisempien ja yleisempien tilalle.

Ja toki taiteen tekijä saa itse tehdä kuten parhaaksi näkee. Itse en vain yleensä koe noissa mitään ihmeellistä tai erikoista. Mustat palkit ymmärrän siinä tapauksessa että on joku iso elokuva-versio, joka on muuta kuin 16:9, joten pakkohan sitä on sitten sovittaa. Tekemällä tehtyjä palkkeja en "ymmärrä" mutta olen minä oudompiakin formaatteja katsonut ongelmitta. Ei siis haittaisi sinänsä katsomista mutta en vain luultavasti pääsisi "sisään" siihen mikä niissä on lopulta ideana.

Miksi se taiteellisuus tällaisessa muuten jää vain tekovaiheen formaattiin? Eikö sitten pitäisi myös katsoa se tuotos vanhasta putkitöllöstä tai vastaavasta? Ongelma siis tulee oikeastaan vasta siinä että tehdään jotain wanhanaikaisesti mutta syötetään se johonkin 4K 16:9 Oled-televisioon. Ei oikein toimi. Retropelaamisessahan asia tehdään ns. oikein: monilla on se putkitöllö, jolla vanhat laitteet pelittää ajanmukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis 4:3 tai 3:2 ei ole ongelma jos sille tarkoitus, kyse oli että se oli huonosti sovitettu jos oikein käsitin, mustaa palkkia oli ylhäälläkin tarpeettomasti?
Aikaisempiin pohdintoihin viitaten, kuvasuhteelle tuntuu olevan tarkoitus tässä tapauksessa tarkoitus. Tässä ihan tietämättömyyttäni pohdin, mutta johtuisiko ylä- ja alapuolen mustat palkit siitä kun kuvasuhde on perin outo 3:2, eikä normaalimpi 4:3. Siis että modernit telkkarit ei osaa käsitellä tuota kuvasuhdetta oikein. Kunhan arvailen. Elokuva on vielä katsomatta. Tosin toinen tämän vuoden elokuva tuli katsottua.

She Rides Shotgun

Kingsmaneista tuttu Taron Egerton elämän nurjanpuolen nähneenä linnakundi Natena, joka haluaa päästä irti vääränlaisesta porukasta. Taustoja valotetaan ripotellen, mutta elokuva nytkähtää liikkeelle heti varsin vauhdikkaasti Naten hakiessa äitiään odottelevan tyttärensä koulun pihalta. Näin alkaa parivaljakon pakomatka niin poliisia kuin kannoilla olevia jengiläisiä vastaan.

She Rides Shotgun on hyvin maanläheinen ja karu kuvaus lohduttomasta tilanteesta. Se rakentaa pirstaleista isä-tytär suhdetta samalla kun pakomatkan aiheuttamat haasteet lyövät päälle. Taron kunnostautuu pääosassa oikein kelvollisesti, mutta papukaijamerkki menee tytärtä näyttelevälle 12-vuotiaalle Ana Sophia Hegerille. Rajussa miljöössä tyttö selviää ja taistelee. Suru ja pakokauhu välittyvät kotisohvalle välillä jopa liiankin terävästi. Hän näyttelee koko elokuvan läpi mainiosti, mutta varsinkin lopputekstien aikana joutui ruudun tällä puolella nieleskelemään. Hieno suoritus nuorelta näyttelijältä.

Yllättävän hyvä toimintatrilleri.
 
Aikaisempiin pohdintoihin viitaten, kuvasuhteelle tuntuu olevan tarkoitus tässä tapauksessa tarkoitus. Tässä ihan tietämättömyyttäni pohdin, mutta johtuisiko ylä- ja alapuolen mustat palkit siitä kun kuvasuhde on perin outo 3:2, eikä normaalimpi 4:3. Siis että modernit telkkarit ei osaa käsitellä tuota kuvasuhdetta oikein. Kunhan arvailen.
Oman kuvitelmani mukaan tv ymmärtää natiivisti 4:3 ja 16:9 formaatteja.. 3:2 saa esim. laittamalla mustat palkit (ylös/alas) 4:3 materiaaliin (jolloin mustaa joka puolella) tai sitten laittamalla 16:9 materiaaliin mustaa oik/vas reunoihin. näin saadaan suurin kuva-ala ja pikselimäärä.
 
Ei ollut. Samanlainen kuin suoratoistossa. Tarkoituksena on tuottaa tuon ajan valokuvista tuttu kuvasuhde ja tuoda esille vertikaalisen maailman jylhyys, kun päähenkilö matkaa 500-vuotta vanhojen puiden keskuudessa.
Elikkäs leffateattereissa siinä kankaan ylä- ja alareunassa on tyhjää tilaa? (kuva ei mene missään kulmassa valkokankaan reunoille asti). Jotenkin tuntuu että perseily on ok kunhan vedotaan "ohjaajan taiteelliseen näkemykseen". Jos vertikaalisuutta halutaan, nii eikös 9:16 olis paras kuvasuhde? (ja saatais teidän ihailemia mustia palkkeja kuvaan mukaan, win-win).

Ehkä teitä eivät letterboxit haittaa mut mua haittaa ku 2k€ huipputv menee postimerkin kokoisella kuvalla hukkaan kiitos palkkiperseilyn.
 
Ylös Bottom