Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elokuvasuosittelut ja muu leffakeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulukai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Katselin myös molemmat versiot ja uusi oli itselle iso pettymys. Jotenkin ihan tyhmä ja päähahmo tuntui luottavan tekoviiksien varaan vaikka olisi voinut tehdä ihan mitä vaan.

Letterbox on sieltä hirveimmästä päästä etten taida pystyä. Ekaks luulin että kuva on vain alussa neliö, jossa mustat palkit joka suunnassa, mut kyl se koko elokuva vaan tollasta on.
No eikai nyt missään leffassa kaikilla reunoilla mustia palkkeja ole? Ettei olisi töllössä jotenkin väärät aspect ratio asetukset päällä?

Train Dreamsin kuvasuhde on 3:2, joten kuvan kuuluukin olla (lähes) neliö. Ja kyllä itsellänikin leffa näkyy niin, että kaikissa reunoissa on mustat palkit. Ala- ja yläreunoissa tosin ohuemmat.

Oli miten oli, Train Dreamsin kuvasuhde on ohjaajan taiteellinen ratkaisu, joten sillä on mentävä.

Oli miten oli, Train Dreamsin kuvasuhde on ohjaajan taiteellinen ratkaisu, joten sillä on mentävä.
Ai että oikeen taiteellinen ratkaisu? No miksei Netflix voinut niitä mustia palkkeja laittaa vain sivuille, ja kuva olis ollut isompi ilman taiteelliseen ratkaisuun kajoamista? Varmasti leffateattereissa kuva on ISO kys. elokuvassa. Netflixi on vaan paskonut homman.

Ai että oikeen taiteellinen ratkaisu? No miksei Netflix voinut niitä mustia palkkeja laittaa vain sivuille, ja kuva olis ollut isompi ilman taiteelliseen ratkaisuun kajoamista? Varmasti leffateattereissa kuva on ISO kys. elokuvassa. Netflixi on vaan paskonut homman.
No voihan tuon edelleen muuttaa telkkarin asetuksista jos haluaa noi palkit pois. Ainakin toiselta sivulta. Ja jos tuo on ohjaajan visio niin on se ollut samanlainen myös teatterissa.

En tiedä tuosta elokuvasta mutta paskottu on jos on extra palkit, ei vaan ole mitään järellistä selitystä sellaiselle.. jotkut telkun zoomaukset vaan paskoo lisää.
Liitty omaan inhokkiin nimittäin siihen että useat netflix tuotannot on jossain surkeassa "elokuvamaisessa" kuvasuhteessa eikä tv:n 16:9.. en keksi typerämpää ideaa striimaus palvelussa jonka kohde on 16:9 tv..

Ei ollut. Samanlainen kuin suoratoistossa. Tarkoituksena on tuottaa tuon ajan valokuvista tuttu kuvasuhde ja tuoda esille vertikaalisen maailman jylhyys, kun päähenkilö matkaa 500-vuotta vanhojen puiden keskuudessa.

En tiedä tuosta elokuvasta mutta paskottu on jos on extra palkit, ei vaan ole mitään järellistä selitystä sellaiselle.. jotkut telkun zoomaukset vaan paskoo lisää.
Liitty omaan inhokkiin nimittäin siihen että useat netflix tuotannot on jossain surkeassa "elokuvamaisessa" kuvasuhteessa eikä tv:n 16:9.. en keksi typerämpää ideaa striimaus palvelussa jonka kohde on 16:9 tv..
Silloin se on ihan onnistunut tehokeino, jos vaikka hypätään eri aikakauteen hetkeksi. Silloin "vanhan ajan" kuvasuhde tai vaikka mustavalkoisuus toimii.

Voisiko tässä kyseisessä tapauksessa olla syy vähän samankaltainen? Ollaan 1900-luvun alun Amerikassa. Eletään siis 4:3 kuvasuhteen aikaa. Tosin 3:2 kuvasuhde on silti tosi erikoinen valinta.

Ihmettelen kyllä, miten joitakin voi nuo palkit häiritä. Minä ainakin lefffaa katsoessa keskityn siihen kuvaan, enkä ruudun reunoihin.

Silloin se on ihan onnistunut tehokeino, jos vaikka hypätään eri aikakauteen hetkeksi. Silloin "vanhan ajan" kuvasuhde tai vaikka mustavalkoisuus toimii.

Voisiko tässä kyseisessä tapauksessa olla syy vähän samankaltainen? Ollaan 1900-luvun alun Amerikassa. Eletään siis 4:3 kuvasuhteen aikaa. Tosin 3:2 kuvasuhde on silti tosi erikoinen valinta.
Niin siis 4:3 tai 3:2 ei ole ongelma jos sille tarkoitus, kyse oli että se oli huonosti sovitettu jos oikein käsitin, mustaa palkkia oli ylhäälläkin tarpeettomasti?
Ihmettelen kyllä, miten joitakin voi nuo palkit häiritä. Minä ainakin lefffaa katsoessa keskityn siihen kuvaan, enkä sen reunoihin.
Koska se on tuhlattua tilaa eikä ole mitään järkeä toteuttaa noin. (4:3 jne vanhaa materiaalia lukuunottamatta)

En minäkään kieltämättä ole ikinä tajunnut näitä teknisinä pitämieni ratkaisujen liittämistä taiteellisuuteen. Minulle se on vain kameran ominaisuus että mitä kuvasuhdetta se tukee ja jos voisin valita, niin valitsisin aina sen, mikä tarjoaa eniten kuva-alaa. Jos jotain vertikaalisuutta pitää olla niin sitten 9:16 ja kännykän ruudulta niin on taidetta kerrakseen. Ei kun ainiin, nykyäänhän se on normi. Pystykuva on siis myös yksi kuvaformaatti, joka on äärimmäisen typerä. Joskin sekin on perusteltava koska pystyssä sitä ruutua pidetään, joten järkevimmät kuvakoot olisi siis nykyään 16:9 tai 9:16. Kaikki muu on vanhentunutta tai (mielestäni) tekotaiteellista.

Itse en ainakaan saa teoksista mitään enemmän irti jos se on rajattua enemmän kuin tarvitsee. Omassa työssäni teen useisiin eri paikkoihin kuvia ja videoita, joten sovitan siis itsekin mutta nimenomaan teknisessä mielessä enkä taiteellisessa. Taiteellisuus tulee kuvaan vasta kun on valittu se, mihin formaattiin media tulee.

Mutta koska taiteen jokainen kokee tavallaan, niin en tietysti tässä ole kuin omaa näkemystäni sanomassa. Mustavalkoisen kanssa ei ole ongelma mutta en minä oikeasti sitäkään tajua. Ei valokuvat tai elokuvat ole parempia vain siksi että jätetään värit pois. Enkä itse ole vielä keksinyt yhtään syytä jättää niitä omista tuotoksistani pois. Tosin pari keksin ja ne liittyy aina loogisesti tarinaan: jos halutaan imitoida jotain aikakautta tai mennyttä formaattia. En kuitenkaan lähtisi tekemään kokonaista elokuvaa formaatissa, joka on vanhentunut. Vanhan ajan fiiliksen saa osaava tehtyä ilmankin että pitää kaivaa vanhoja kuvasuhteita ja muita tekniikoita nykyaikaisempien ja yleisempien tilalle.

Ja toki taiteen tekijä saa itse tehdä kuten parhaaksi näkee. Itse en vain yleensä koe noissa mitään ihmeellistä tai erikoista. Mustat palkit ymmärrän siinä tapauksessa että on joku iso elokuva-versio, joka on muuta kuin 16:9, joten pakkohan sitä on sitten sovittaa. Tekemällä tehtyjä palkkeja en "ymmärrä" mutta olen minä oudompiakin formaatteja katsonut ongelmitta. Ei siis haittaisi sinänsä katsomista mutta en vain luultavasti pääsisi "sisään" siihen mikä niissä on lopulta ideana.

Ylös Bottom