Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Orestes
...Toivoisin kuitenki, että pelintekijät keskittyis enemmän kaikenlaisiin puzzleihin ja yleiseen uskottavuuteen kuin taisteluihin. Näitä juttuja lueskellessa tuntuu vähän, että roolipelit olis teille pelkkää taistelua. Hyvä tietokone/konsoliroolipeli koostuu mielestäni hyvästä juonesta, sopivan haastavista ja loogisista puzzleista (eternal darknessissa oli sellasia), sujuvasta taistelusta ja ennen kaikkea tarpeeksi uskottavasta pelimaailmasta...
Keskustelu lähti liikkeelle siitä, kun saimme tietää, että pelin taistelut tulevat olemaan reaaliaikaisia Final Fantasy-sarjan perinteistä poiketen.
Yleensä (etenkin maineikkaiden pelitalojen) virtuaalisissa ropeissa juoni on toteutettu hyvin, mutta taistelujen suhteen tahtoo jäädä jotain hampaankoloon. Lisäksi vaikka enemmistö pelaajista pitäisikin pelin juonesta ja sen käännähdyksistä yms yms, lähes jokainen meistä pitää erilaisista taisteluihin liittyvistä ratkaisuista. Olemmekin tässä pähkäilleet, miten toteuttaa taistelumetodi, joka miellyttäisi mahdollisimman monia.
On tottakai olemassa pelejä, joissa sekä juoni että taistelut ovat toteutettu päin honkia, mutta Square Enixin pelin ollessa kyseessä uskallan odottaa juonelta melko paljon.