Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XII (12)

Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Lisää PB-tilitystä.




12 tuntia takana ja voisinpa tähän väliin heittää omat kritiikinpoikaset.

Ensinnäkin juoni, vaikka viihdyttävää kamaa onkin ei ole tarpeeksi henkilökohtainen. Siis kun tapahtumat menevät jossain "siellä" ja hahmojen suhteet ovat näinkin löysiä häviää mielenkiinto osittain juonta kohtaan. Paha tässä vaiheessa on vielä mitään lopullista sanoa, mutta näin nyt. Toisaalta on hauska huomata kuinka päälaellaan XII on muihin FF:iin verrattuna. Muissa Finaleissa pelaamisen yksinkertaisuuden ja monotonisuuden kesti juuri tapahtumien ja juonen takia. Nyt vähän niinkuin toisinpäin :b

Seuraavaksi napinaa gameplaysta. Lisenssi lauta tuntui alussa mahtavalta ja mystiseltä. Mutta nyt se tuntuu lähinnä LIIAN PIENELTÄ. Miten mielenkiinto säilyy 100-leveliin asti jos koko vitun lauta on käyty läpi jo kohta puoliksi ? Ja sitten sekin minua vähän vaivaa kun hahmoilla ei tunnu olevan mitään järkeviä "skillejä". Kaikki technickit ovat tähän mennessä tuntuneet melko turhilta. First Aid, Charge.... HOROLOGY MIT VIT! Poachinkin ostin innoissani 7000 gilillä eikä silläkään tunnu saavan yhtään sen kummempia esineitä kuin stealilla. Pöljää.


Sitten voisi listata läjän pikkuvikoja, jotka eivät pelaamista haittaa, mutta mitkä sillointällöin pistävät silmään.

Missä hehkutettu First Person kuvakulma!?
Miksi vihollista pitää targetoida, että sen statsit näkyvät?!

Quickeningit ovat liian hyviä (ainakin tässä vaiheessa) ja loppupuolellahan niitä saa elixirien kanssa spämmätä loputtomiin?!

Miksi Bestiaryssa ei näy mitä kamaa viholliset pudottavat/pudottivat?!
Miksi varusteista ei ole MITÄÄN legendaa tarjolla?!



Napinan jälkeen onkin hyvä rentoutua. Peli on tähän mennessä ollut mitä parhainta viihdettä ja huomaan taas ilokseni odottavani innoissani kotiin pääsyä ja pleikkarin ääreen istumista. Pelattavuus on pikkuvioistaan huolimatta äärimmäisen nautittavaa, grafiikka hivelee silmiä ja vihollis-design on pala taivasta. Musiikit, vaikkeivat erityisen legendaarista kamaa olekaan, miellyttävät minua suuresti. Taisteleminen vaihtelee rennosta seikkailusta helvetin tiukkoihin pomo ja erikois-vihu-vääntöihin. Aivan kuten pitääkin.

Todellakin uudenlainen FF ja uudenlainen RPG. Ja noita pikkuvikoja ja puutteita on peliin joutunut väistämättä. Onhan pelisysteemi kuitenkin noin 10-kertaa monimutkaisempi kuin keskiverto roolipeleissä... enemmän muuttujia = enemmän ongelmia. Toivottavasti joku ottaa opikseen ja hioo vittumaisimmat viat jonain päivänä pois "plagiaatistaan"




NIin ja heittäkää ne guidet vittuun mkay ?
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Zoukka sanoi:
NIin ja heittäkää ne guidet vittuun mkay ?

Yhdyn tähän lauseeseen sillä kun kyse on noin laaaajasta pelistä kuin FFXII niin peli-iloa söisi valtavasti jos mikään ei tulisi yllätyksenä. Itse nyt kyselin neuvoa tuossa yhteen markkiin, kun tuntuu että ne nomad kylän pennut eivät kerro vinkkejä vaikka kuinka kyselee. :) Niin ja Zoukka olet vielä niin alussa että Lisenssilaudan osat maksavat vähäsen.... odotappa kun pääset tutkimaan lautaa vähä enemmän reunoilta. ;)
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Kyllä mä jo pariin reunaan olen päässyt kiinni. Ja liian pieneltä se tuntuu edelleen...

Mutta myöhemminhän se näkee, että miten se koko riittää.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Hahmot oli n. lvl11-13 kun olin Raithwallissa, alkoi tuntumaan melko haasteellisilta paritkin tappelut, enkä sen pomoa ole päässyt viellä lävitse. Turhautuneena siirryin Lhusu Minesiin grindaamaan niitä skeletoneja, 200 chainin taisin mättää jonka jälkeen menin myymään 99 bone fragmenttia ja joku 20 000 gilia napsahti kassiin (aiemmin oli aina ollut 500-3000 giliä) ja levelit nousivat neljällä hahmolla -> 15-17, tarkoitus olisi tänäänkin tehdä tuota samaa että saisi hahmot vähintään lvl18 kaikki, jonka jälkeen taas koittamaan Raithwallin pomoa. Itselläni on tällähetkellä kahdella hahmolla 2 quickenia ja kahdella yksi, eli kahdelle pitäisi viellä saada.
Myös tuli tehtyä nuilla rahoilla ja ansaituilla LP:llä suojien ja aseiden päivitys, saa nähdä paljonko vaikutusta.

Ja mitä itse peliin ja juoneen, tuntuu todella kolkolta tuo "juoni" jotenkin ei ole sitä seikkailun ja mahtipontisten tapahtumien loistoa ollut ollenkaan tähän mennessä, ja ne dialogit vaan hurahtaa ohi eikä jää oikein mitään mieleen, tuntuu vain että mennään A paikasta B ja tapetaan matkalla örmöjä, ilman sen kummempia juonenkäänteitä..jotenkin vaan tuntuu niin tyhjältä.
Tosin haluaisin että joskus viellä saisi Final Fantasyn missä mennään FF 7 ja FF 9 kaltaisessa maailmassa, jotenkin ne vaan nappaa paremmin mukaansa. Jotenkin mielestäni nämä license boardit ja kympin hässäkkä ei vain ole sitä mikä mut sytyttää sen kummemmin..

Melkosen ristiriitaisi tuntemuksia itselläni, eihän tuo huono ole ja tekee mieli tänäänkin varmasti mättää, mutta jokin siitä uupuu. Ehkä vain en ole "juonessa" viellä niin pitkällä..

Pelannut olen nytten 15h.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Cem0 osaa. Lisenssilauta olisi tarvinnut kyllä vielä tuplasti suuremman koon. Nyt juonen loputtua ei pahemmin motivaatiolla juhlita...

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että oli hyvä idea yrittää erilaista FF:ää tähän väliin. Toimii ja ei toimi. XIII on taas sitten enemmän wanhaa kamaa.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Zoukka sanoi:
Cem0 osaa. Lisenssilauta olisi tarvinnut kyllä vielä tuplasti suuremman koon. Nyt juonen loputtua ei pahemmin motivaatiolla juhlita...

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että oli hyvä idea yrittää erilaista FF:ää tähän väliin. Toimii ja ei toimi. XIII on taas sitten enemmän wanhaa kamaa.

FFXIII näytti toiminnalliselta, ehkä vähän liiankin. Saa nähdä mitä siitäkin tulee...
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Näyttäähän se toiminnalliselta, kun siitä on näytetty vasta montageita :rolleyes:
Eiköhän siinä ole ihan perusmeininkiä, ehkä joillain uusilla mausteilla.

Zoukka samaa mieltä olin koko pelin ajan noista hahmoista, mutta loppu kruunaa koko pelin niin mojovasti, ettei valittamista jäänyt sittenkään. Saattaa olla omasta mielestä ehkäpä paras loppu pelien historiassa. En siis meinaa jotain viimeistä videota, vaan lopussa tulevia tapahtumia yleensäkin.

Nyt on Euroversiokin jo postissa. Tulisi jo, niin pääsisi taas mätämään. Sitten pitää etsiä ehkä salaisuuksiakin ja pääseepä vertailemaan jenkin ja euron eroja.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Itselläni on pieni, pelin kuvaan liittyvä ongelma. Kotoa löytyy laajakuva töllö 60 hertsin tuella, mutta silti kun pelin CGI-välinäytökset pyörähtävät käyntiin niin sivuille ilmestyvät mustat palkit. Configista on 16:9 laajakuva käytössä. Löytyisikö kellään sopivaa lääkettä/potionia tuohon pulmaan? :p

Ja sitten itse pelin muutamiin aseluokkiin liittyen olen tehnyt havaintoja, nämä siis jollekkin joka ei oikein tiedä mitä aseita hahmoillaan rupeaisi käyttämään:

Miekat: tuntuvat tekemän sellaista perusdamagea, elikkä damage ei paljon vaihtele (siis vaihtelee jos ostat tehokkaamman miekan mutta variaatiota esim damage väliltä 100 - 400, ei esiinny), hyvä perusase.

Kirveet, Vasarat: damage voi vaihdella aika paljonkin esim. iskin kerran yhtä foe:ta vastaan 65 damagea, mutta seuraavalla iskulla yli 700. Tehokas ase, jos luottaa siihen että kun pitäisi iskeä se 700 niin se tulee eikä 70. :)

Jouset/Pyssyt: Hyviä aseita tietenkin "flying" monstereita vastaan, ja muutenkin pitkän kantamansa ansiosta. Suurempi mahdollisuus tehdä "critical" hit kuin muilla aseilla.

Ja korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Kirveet ja vasarat on kyllä kunnon random aseita :p
Oikeassa olet ainakin muilta osin, mutta jouskareita en käyttänyt missään vaiheessa peliä, niin en voi tietää...
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Aleksi sanoi:
Itselläni on pieni, pelin kuvaan liittyvä ongelma. Kotoa löytyy laajakuva töllö 60 hertsin tuella, mutta silti kun pelin CGI-välinäytökset pyörähtävät käyntiin niin sivuille ilmestyvät mustat palkit. Configista on 16:9 laajakuva käytössä. Löytyisikö kellään sopivaa lääkettä/potionia tuohon pulmaan? :p

Tuota se itsellänikin tekee..onkohan kyseessä vain feature jolloin se ei tuota kuvaa levitä laajakuvaksi, joten kuvasuhde videossa pysyy oikeana ja näin selkeämpänä..oisin kyllä toivonut että laajakuvana nuo näkisi :D
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Cem0 sanoi:
Tuota se itsellänikin tekee..onkohan kyseessä vain feature jolloin se ei tuota kuvaa levitä laajakuvaksi, joten kuvasuhde videossa pysyy oikeana ja näin selkeämpänä..oisin kyllä toivonut että laajakuvana nuo näkisi :D

Feature taitaa olla.

Itseäni häiritsee kyllä todella paljon antialiasoinnin puute. Varsinkin isommalla telkkarillamme s-videopiuhaa pitkin kuva näyttää jotenkin pikselimäiseltä ja sahalaitaiselta. Varsinkin ohuet pystysuorat viivat ja kaukana olevat tekstuurit ovat karkeita.
Paikallaan pysyvä kuva on todella hyvä, mutta liikkuvaa kuvaa katsellessa tulee päänsärky. Flickering filter auttaa vähän mutta ei tarpeeksi. Renderöiköhän tou nyt kuvaa jotenkin eri resoluutiolla kuin yleensä, kun ainakaan Burnauttia pelatessani kuva on ollut paljon pehmeämpää. Saattaa kyllä johtua myös halvasta s-video piuhastani(1 maksoi :D), voisi sen 7 sijoittaa verkkokaupan RGB-piuhaan, jos sillä kuva paranisi.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

S-Videosta vaihtaminen RGB:hen auttaa aika varmasti... Itselläni ei ainakan ole mitään häiritseviä sahalaitoja ja peli näyttää kauttaaltaan helvetin hyvältä.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Kyselisin sellaista kun tilasin play.comista ja sähköpostiin tuli ilmoitus, että peli on lähetetty viime viikon tiistaina n. puoli viiden aikaan, että onko muille tilaajille peli jo saapunut postiluukusta sisään?
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

ippanis sanoi:
Kyselisin sellaista kun tilasin play.comista ja sähköpostiin tuli ilmoitus, että peli on lähetetty viime viikon tiistaina n. puoli viiden aikaan, että onko muille tilaajille peli jo saapunut postiluukusta sisään?
Play.comista tilatessa saattaa välillä mennä aika kauankin saapumiseen... Huonolla säkällä.
Ja yksi mahdollisuus on, että peli on mennyt tulliin. Silloin menee yleensä aika pitkään, että tulee ilmoitus saapumisesta...
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

PLAY.comista tilatessa, itsellä meni tasan 3 viikkoa ennenkuin tuli uusin Smackdown vs Raw peli postiluukusta.Eli kannattaa olla kärsivällinen :)
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Silversd sanoi:
...Varsinkin isommalla telkkarillamme s-videopiuhaa pitkin kuva näyttää jotenkin pikselimäiseltä ja sahalaitaiselta. Varsinkin ohuet pystysuorat viivat ja kaukana olevat tekstuurit ovat karkeita.
Paikallaan pysyvä kuva on todella hyvä, mutta liikkuvaa kuvaa katsellessa tulee päänsärky.

Hmm, oon huomannu saman. Aivan hirveetä katteltavaa.
Itellä on 37" lcd ja PS2 komponenttipiuhalla kiinni. Jos esim. kuva vierii vaakasuunnassa niin tulee aivan tajuttomat pystyviivahäiriöt.

Hahmojen reunat sahalaitasia ja tausta rosoista. Mutta on kyllä vähäinen vaikutus pelinautintoon.

Taistelusysteemi on kyllä erilainen kuin aikasemmissa FF:ssä. Mutta kun KOTORssa oli samanlainen niin ei itellä vaikuttanut ihan niin paljoa.

Harmittaa vaan ku menin sössiin tuon pelin parhaimman aseen saannin. Noh...
(Zodiac Spear)

Pelattu 27h
Hahmot lvl 24
Tällä hetkellä tarinassa: Giza Plains (sade)
käytössä Vaan, Basch, Ashe
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Silversd sanoi:
Feature taitaa olla.

Itseäni häiritsee kyllä todella paljon antialiasoinnin puute. Varsinkin isommalla telkkarillamme s-videopiuhaa pitkin kuva näyttää jotenkin pikselimäiseltä ja sahalaitaiselta. Varsinkin ohuet pystysuorat viivat ja kaukana olevat tekstuurit ovat karkeita.
Paikallaan pysyvä kuva on todella hyvä, mutta liikkuvaa kuvaa katsellessa tulee päänsärky. Flickering filter auttaa vähän mutta ei tarpeeksi. Renderöiköhän tou nyt kuvaa jotenkin eri resoluutiolla kuin yleensä, kun ainakaan Burnauttia pelatessani kuva on ollut paljon pehmeämpää. Saattaa kyllä johtua myös halvasta s-video piuhastani(1 maksoi :D), voisi sen 7 sijoittaa verkkokaupan RGB-piuhaan, jos sillä kuva paranisi.

Heh, tuuppa kattomaan komponentilla 100" kankaalta 3 metrin päästä. Tuntuu että puhkoo silmänsä noihin sahalaitoihin.

Ei se laadukkaampi piuha auta sahalaitojen poistossa, enemmänkin kaikesta tulee terävämpää AKA sahalaidat näkyy entistä paremmin.

Flickering Filteriä en itse suostu edes käyttämään, sumentaa kuvaa törkeästi.

Viime yönä kävi pitkästä aikaa niin että pilasin yöuneni pelaamisen takia, damn you FF XII! :) Nyt väsyttää..........
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Phenix sanoi:
Harmittaa vaan ku menin sössiin tuon pelin parhaimman aseen saannin. Noh...
(Zodiac Spear)

Sen saa myöhemmin vielä vaikka paljon tuskasemmin. :)
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Radikus sanoi:
Heh, tuuppa kattomaan komponentilla 100" kankaalta 3 metrin päästä. Tuntuu että puhkoo silmänsä noihin sahalaitoihin.

Ei se laadukkaampi piuha auta sahalaitojen poistossa, enemmänkin kaikesta tulee terävämpää AKA sahalaidat näkyy entistä paremmin.

Flickering Filteriä en itse suostu edes käyttämään, sumentaa kuvaa törkeästi.

Viime yönä kävi pitkästä aikaa niin että pilasin yöuneni pelaamisen takia, damn you FF XII! :) Nyt väsyttää..........
Eipä varmaan hirveästi auta mikään RGB 100" kankaalla pelatessa sahalaitoihin. Telkkarilla RGB auttaa paljon kuitenkin. S-Videolla oli ennen kauheat sahalaidat, sitten ostin RGB ja värit parani paljon ja kuva pehmeni.
 
Vastaus: Final Fantasy XII (12)

Pibe, Tarkempi kuvapiuha ei missään nimessä ikinä auta missään sahalaitojen poistossa, sillä kuvasta tulee tarkempi (kaikki pikselit, tietenkin myös sahalaidat mukaanlukien näkyvät tarkempana ja terävämpänä AKA selvempänä), eikä sumeampi.

Oletko varma ettei sulla ole nyt se RGB Scart pelkkää s-videota/komposiittisignaalia vastaanottavassa väylässä joka sumentaa kuvaa = vähentää sahalaitoja? Toki myös TV voi olla niin syvältä että vääristää tietyn signaalin täysin. Kuvan ei todellakaan ole tarkoitus pehmentyä paremmalla signaalilla.

HDMI:n kautta kuvan mahdolliset virheet (kuten Anti-Aliasingin puute) näkyvät vieläkin räikeämmin.
 
Ylös Bottom