Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XVI

Jos se tuntuu uudelta Witcheriltä niin ei luulisi haittaavan ? :D
Menee ohi aiheen, mutta itse olen yksi niistä selvään vähemmistöön kuuluvista joille Witcher 3 jäi kesken parinkymmenen tunnin jälkeen. Liian iso avoin maailma ja käsiin ruostuvat miekat, joita ei ollut varaa ylläpitää. Että sinänsä en ole innoissani :D

Toistaiseksi menty aika tiukkaa tunnelia, joka ei kyllä itseäni haittaa jos se juonellisesti käy järkeen. Jos tarinassa sanotaan "sinne mennään perkeleen kapeeta polkua, joka on vaaroja täynnä" niin silloin se on enemmän kuin fine, että edetään kapeassa putkilossa.

Eikö kukaan muu ihmetellyt että mitä helvettiä Lostin Sawyer tekee kuninkaana näissä fläshbackeissä

Ac2JF.jpg
 
Itse pelannut peliä jo jonkin verran, 52 h taulussa PS5:n oman laskurin mukaan. Pääosin peli on erinomainen, mutta jotkut aika silmiinpistävät asiat laskevat pelin tasoa erittäinkin paljon. Esimerkiksi juuri pelasin Side questin missä piti viholliselta kerätä tulta kestävää materiaalia ja kuitenkin suurimmaksi osaksi kun hakkaa pahista Phoenix/Ifritin tuli-pohjaisilla skillseillä niin jää vähän ristiriitaiset fiilikset ja harmittaa ettei elementeillä ole oikein mitään osaa ja arpaa koko taistelumekaniikassa vaikka on ollut FF-peleissä perusmekaniikka aina.

NPCeiden jäykkä olemus myös pistää silmään, etenkin kun yleisesti näytellyt kohtaukset ovat elokuvatasoisia. En muista, että FFVII remakessa olisi ollut näin kökköä. Myös suurin osa sivutehtävistä ja jopa päätehtävistä jättää toivomisen varaan. Jokaisessa pitää vaan mennä paikkaan x puhumaan ukkelille y, sitten taas puhutaan vaikka kolmelle eri tyypille ja sitten mennään tappamaan vihulaisia ja pelastetaan päivä tai hankitaan materiaali z. Olisin näissä toivonut eritoten jonkinlaista syvällisempää tai aktiivista tarinankerrontaa, mutta suurimmaksi osaksi ne ovat vain keskusteluita ja jään vain skippaamaan dialogia. Tosi moni sivuhahmo jää jotenkin vaisuksi tämän takia eikä ole kovin mieleenpainuvia. Huomaa jotenkin, että on käytetty deviaikaa joihinkin osa-alueisiin pelissä todella paljon, monissa kohdissa taas vähän juostenkustua.

Pelimaailma, miljöö ja tarina muuten erinomaisia ja taistelusysteemi todella hauskaa, vaikka perusvihulaiset tosiaan voi voittaa painamalla hyökkäysnappia. Ainakaan tähän mennessä peli ei ole antanut hyvää syytä parantaa roimasti omia taitoja tai paneutua ja kokeilla eri skillsejä, jotta pääsisi bosseja läpi. Periaatteessa jo kolmen tai neljän Eikonin skillsit riittää ja muut jää vähän turhaksi. Peli myöskin antaa vain 6 aktiivista skillsiä käyttöön samanaikaisesti, joten skillsien kirjo tuntuu vähän epätasapainoselta käyttörajoitusta ajatellen.

Minibossit ja bossitaistelut ollut kyllä aina todella vauhdikkaita ja ovat pelin parasta antia. Bahamut oli taas ihan omaa luokkaansa. Huhuh.
 
Ainakaan tähän mennessä peli ei ole antanut hyvää syytä parantaa roimasti omia taitoja tai paneutua ja kokeilla eri skillsejä, jotta pääsisi bosseja läpi. Periaatteessa jo kolmen tai neljän Eikonin skillsit riittää ja muut jää vähän turhaksi. Peli myöskin antaa vain 6 aktiivista skillsiä käyttöön samanaikaisesti, joten skillsien kirjo tuntuu vähän epätasapainoselta käyttörajoitusta ajatellen.

Minibossit ja bossitaistelut ollut kyllä aina todella vauhdikkaita ja ovat pelin parasta antia. Bahamut oli taas ihan omaa luokkaansa. Huhuh.
Täähä se, itellä sama, ei ole tullu juurikaan tarvetta kokeilla tai vaihtaa skillsejä. Meen edelleen pheonix/garuda/ramuh kombolla koska se on toistaiseksi toiminu erinomaisesti iha mitä vihua ja bossia vastaan vaan. Ja oon iha just pääsemäs loppukahinoihin.

Hyvä tarina ollu kyllä mut muute helvetin tylsää tahkoamista. Sivutehtävät on ollu loppupuolella iha sitä samaa kakkaa ku alussaki. Tulee lähinnä nopsaa vaa juostua niit xp:n takia.
 
Mietteitä viikon pelaamisen jälkeen. Jotain 23h ja prosentti näytti vähän alle 50%.

- Ajasta puheen ollen, yksi ärsyttävimpiä piirteitä mitä voi olla että savetuskohtaista play timeä ei näy vaan pvmäärä, arghhh!
- Auto sprintti kans ärsyttänyt hieman.
- Elementtien pelimekaaninen puutos myös pisti itseäni silmään.

+ Tarina on selkeesti se juttu tässä pelissä ja kieltämättä pitkästä aikaa sellainen peli jonka pelaamista ei malta lopettaa tarinan vuoksi. Ehdottomasti pelin paras osa-alue.
+ Taistelu systeemi on, kevyestä vaikeusasteesta huolimatta, erittäin viihdyttävä. En ole havainnut vielä tähän mennessä että vihut olisi tolkuttoman kestäviä. Mielestäni aika tyypillistä tämän tyylisissä action mäiskintä peleissä ollut aina.
+ Soundtrack pääasiallisesti priimaa.
+ Active Time Lore ominaisuus pitäisi olla kaikissa tarinavetoisissa peleissä!

Eniten on yllättänyt kuinka paljon FFXIV tämä muistuttaakin. Vaikka genre on ihan eri niin progressio ja rakenne on samasta puusta. Zoneja joissa tarinaa ja kevyttä questaamista, dungeoni jossa 2 välibossia ja pääpomo, välillä main hubisss käymistä ja pikku hiljaa uusia aluita avautuu.
Genrestä puheen ollen, jos tämän ottaa puhtaasti action pelinä niin tietyt roolipelimäiset puutteet ei niin haittaa.

Joka tapauksessa, mahtava peli ollut tähän mennessä. FF veteraanina tykkään että on oikeasti kokeiltu jotain uutta vaikka sarjan tietyt trademarkit on hyvin läsnä.
 
Hyvin on pitänyt otteessaan. Harvemmin nykypäivänä pelaan 40h+ ilman että peli jää kesken tai pelaan välillä muutakin. Nyt joutuu ulkomaan kisareissun takia ottamaan vajaa viikon tauon. Peli tallennettu juuri massiivisen eikon taistelun jälkeen niin saa vähän rauhallisemmin taas alottaa pelaamiset. Kyllä rupee löytyy syvyyttä taisteluista ja neliönrämppääminen vähentyny
 
Itsellä kilahti juuri 50h kelloon. Tarina on 96% valmis joten enää loppumätöt jäljellä. Sieltä kuitenkin lykättiin maltilliset 11 sidequestia vielä eteen joten menee hetki vielä pelin läpäisyyn.

Tarinallisestihan tämä on ollut siellä top 10 parhaat pelit koskaan, mutta gameplay puolella ontuu jotkut asiat sen verran pahasti vastaan ettei tämä nouse parhaiden FF pelien joukkoon, mutta se ei tarkoita että kyseessä olisi huono peli.

Tarkempaa analyysiä kunhan saa loput tehtävät hoidettua.
 
Onko tätä täällä kenellekään tapahtunut?..


Kerran tapahtui ensimmäisessä Eikon matsissa. Ilmoituksen tullessa luulin pelin kaatuvan, mutta ok:ta painamalla peli jatkui täysin normaalisti.
 
Mitä pidemmälle pelissä on päässyt, niin sitä enemmän tuo taistelusysteemi alkaa tuntua menetetyltä mahdollisuudelta. Taistelusysteemi itsessään toimii tosi hyvin ja on monipuolinen, näyttävä sekä palkitseva. Paljon erilaisia comboja ja tyylejä, mutta ne viholliset.. 95 % vihollisista on vain paikallaan seisovia nyrkkeilysäkkejä, joita hakataan laput silmillä.

Joo, toki tämä varmasti muuttuu NG+:ssa, mutta ihanko oikeasti jonkun mielestä oli hyvä idea, että vasta 50 pelitunnin jälkeen saat avattua taistelusysteemin todellisen potentiaalin?
 
Tällä pelillä olisi ollut potentiaalia olla ihan huikea mestariteos. Tuo päätarina; kaikki hahmot, cutscenet ja isot taistelut on ollu ihan mielettömiä. En muista milloin olisin viimeksi pelannut peliä mikä on näin hyvin kirjotettu, osaa olla sekä totinen, mutta silti vielä sopivasti kieli poskessa meiningillä tarvittaessa.

... Sitten näiden järisyttävän hienojen kohtausten väleissä keräillään jotain helvetin kukkia ja muuta paskaa ja katotaan ku päät puhuvat toisilleen ja odotellaan että millon pääsis taas käsiksi siihen hyvään kontsaan.
Sidequestit on etenkin olleet aivan jäätävää sontaa, varmaan FFXIV:n hylkypinosta kaivettuja :D

Hyvä peli silti, mutta auttamatta miettii että kuinka hyvä tämä olisi voinut olla jos gameplay ja etenkin RPG-mekaniikat olisivat olleet paremmin kuoseissa, niinkuin moni muukin onkin täällä jo sanonut.
 
Läpi meni. Kestoa 58h. Action vaikeustasolla ja ainut itemi jota käytin oli automaatti koiru.

Kaikki sivutehtävät tuli tehtyä, 29/32 huntia tuli tehtyä. Rakensin pelin parhaan aseen. Lvl oli 47 kun peli meni läpi.

Aloitetaan siitä selvimmästä asiasta missä peli onnistuu. Tarina on aivan huikea spektaakkeli, kaikki hahmot, äänimaailma tarinankerronta on yksi parhaista Final Fantasy saagassa ikinä ellei jopa paras. Se on kuin vähän muunneltu FF XIV tarina isolla kasalla Game of Thronesia, joskus vähän liikaakin kun kohtaukset ja hahmot oli niin suoraan lainattu. Mutta kokonaisuutena tarina oli niin huikea ettei paljon pikku nipotukset haittaa.

Grafiikat on niin upeat että voi pojat, ikinä ei ole metalli näyttänyt näin metallilta. Aseet ja armorit on aivan jäätävän yksityskohtiasia. Sokenin musiikit vaikka ovatkin tosi tutunkuuloisia FF XIV pelaajille, luovat kyllä äärettömän epppistä toimintaa, haikeita hetkiä ja tekee tästä matkasta kokemisen arvoisen. Ääninäyttely myös varsinkin päähahmojen osalta oli niin upeaa ettei juuri parempaa ole kuultu.

Pelin täysin uusi toiminta taistelusysteemi on kerrassaan erinomainen. Mitä pidemmälle pelissä etenee sitä paremmaksi se muuttuu kun saa uusia kykyjä. Omat suosikit löytyy helposti ja vaikka ne mitä vähiten käytti oli mielestäni huonompia, ei se tarkoita että niillä ei voisi pelata, pelin voi kyllä helposti läpäistä millä vaan kombolla ainakin ekalla kerralla. Pelin taistelut on myös todella näyttävää sohimista ja paljon on lainattu Devil May Cry sarjasta mutta tuotu Final Fantasy siihen sekaan. Ei se tarkoita että haluaisin jatkossa kaikkien pelien olevan tätä, kyllä niitä vuoropohjaisiakin pitää saada lisää. FF 9 remake ehkä? Yksi asia joista taisteluissa pidin tosi paljon oli että itemit imeytyy sun hahmolle kun se loppuu, ei tarvi poimia niitä ympäriltä.

Pelin maailma myös muutaman ensitunnin jälkeen avautuu putkesta ja itse nautin siitä paljon enmmän kun ei vaan menty suoraan paikasta A paikkaan B. Tämä ei ole avoimen maailman peli vaan siinä on sellaisia avoimempia alueita joissa on myös putkimaisia kohtia, niissä saa seikkailla tehdä sivutehtäviä ja hunteja.

Muita juttuja mistä pidin oli peli. Latausajat, käynnistys PS5 valikosta siihen että hahmoa voi ohjata kesti n.12 sek. teleporttauksetkin oli max 5-6 sek. Huntit oli hauskoja koska ne piti itse etsiä ja varsinkin S huntit kun et saanut mitään muuta vihjettä kun alueen missä ovat. Myöskin viimeiset n.15 sivutehtävää oli äärimäisen hyviä tarinaltaan, ei niissä gameplay juuri muutu mutta tarinat oli loistavia. Osa niistä on ketju tehtäviä joten pitää tehdä aikaisempia alta pois.

Paljon sanoisin että mekaniikoissa oli lainattu FF XIV mutta muutettu ne yksinpeli muotoon, kuten dunkut noudatti ihan samaa kaavaa ja paljon muita juttuja.

No mikä pelissä ei sitten toiminut.

Suurinosa sivutehtävistä oli aikamoista perus MMO @Huttua, joissa tekstinpätkät skipattiin kun ensin luki nopeasti mitä niissä sanotaan ja käydään poimimassa itemeitä tai taistelemassa.

Sitten toinen ongelma joka liittyy myös sivutehviin mutta myös päätehtäviin. Alkoi meinaan vähän puuduttaa pelin vähäinen vihollismäärä, kun 100:nen kerran kohtaat saman bossin joka on vähän erivärinen. Tämän takia taistelut tuntuu joskus tosi tylsiltä, uniikit vihut ja bossit on aina hauskoja, mutta toisto alkaa ärsyttämään ja lähinnä vaan pyörittelee silmiä päässä kun sama monsu tulee eteen. Tämä näkyi myös hunteissa missä oli vain kourallinen uniikkeja bosseja.

Täällä jo monien suunnalta kirottu automaatti juoksu on kerrassaan ällistyttävän surkea mekaniikka ja siitä on hyötyä ehkä 2% peliajasta. Juoksunappi ei olisi ollut vaikea toteuttaa ja se toiminut tähänkin mennessä peleissä.

Pelistä on riisuttu isokasa RPG peleille ominaisia asioita ja mekaniikkoja, tämä vie sitä FF fiilistä pois aika isolla kädellä ja välillä tuli mieleen et pelasi isompaa ja laajempaa Devil May Cry peliä.

Minkä takia kaikki muu pelissä on ääninäyteltyä mutta ei nämä lisäkeskustelut NPC hahmojen kanssa päämajassa, vain pari sanaa silloin tällöin on todella häiritsevää kun odottaa että se puhuu sen loppuun asti, joku puhuis kaikki tai pitäis suunsa kokonaan kiinni.

Pelin maailma ei ole yhtenäinen iso paikka vaikka ne avoimet alueet aika isoja onkin, niin vaikka alueet kartassa on ihan vieressä niin niihin ei voi kävellä latausruudun kautta vaan on pakko teleportata kun ne ei ole yhteydessä toisiinsa.

Aseiden päivitys systeemi oli kanssa aika köyhän oloinen ja tuntui että peli kohtelee joka isompaa bossia kun FF XIV laajennusta. Saat aina purppuran aseen ennen sitä mutta sitten kun menet seuraavalle alueelle sen korvaa hetken päästä valkoinen ruma ase. Ei mielestäni toimi yksinpelissä ollenkaan vaan täytyy olla kokoajan etenevä asesysteemi eikä välillä ottaa takapakkia.

Sitten on luo lukemattomat accessoryt jotka parantaa jotain eikon kykyä, nämä olisi pitänyt olla aseissa ja armoreissa tai olisi voinut päivittää niitä aseisiin ja armoreihin. Nyt ne jää kyllä käyttämättä kun on niin pieniö ja turhia bonuksia suurimmaksi osaksi.

Pienempiä marinan aiheita oli se että peli ei merkkaa hahmoja kenelle olet puhunut, Diablo 4 tämä oneeinomainen systeemi ja ei tarvi käydä aina katsomassa onko tuolta nyt kyselly. Tämän takia jäi varmaan paljon sivulorea lukematta.

En oikeen ymmärrä miksi kaikki lore on sidottu sen yhden ukon taakse, onhan se kiva kun sieltä löytyy kyllä tieto ihan kaikesta, mutta pitää aina teleportata päämajaan lukemaan. Onneks latausajat on sentään nopeita niin ei iso paha. Minimap olisi myös ollut erittäin kätevä, ison osan ajasta kirosin kun pitää kokoajan availla karttaa.

Kokonaisuus kuuluu ehdottomasti sinne FF pelien kärkeen jos haluaa vain tarinan suhata läpi easy tasolla, mutta jos lähtee yhtään syvemmälle sukeltamaan pelin puutteet ja ongelmat tulee esille. Jos haluan FF pelin johon voin upottaa satoja/tuhansia tunteja on FF XIV selkeästi parempi peli, siinä on lukematon määrä tekemistä ihan yksinpelaavallekkin eikä se käy tylsäksi. Jos haluan FF pelin jossa on upea tarina, upeilla hahmoilla, musiikilla ja grafiikoilla höystettynä niin FF XVI on kyllä ikimuistoinen kokemus. Vain aika näyttää miten usein sitä jaksaa tulevaisuudessa tahkota, toisaalta nyt alkoi jostain syystä mieli pelata uusiksi FF X vaikka viimeisimmällä kerralla en siitä niin nauttinutkaan.

Vaikka tämä on pienoinen pettymys kaikkien näiden vuosien jälkeen ja todella ristiriitaiset tunteet. En koe että olisin hukannut aikaani tähän vaan oli ikimuistoinen matka ja olen iloinen että saatiin sarjaan taas uusi osa.

Joidenkin paikkojen osalta sijoitukset muuttuu fiiliksen ja vuosien myötä. Mutta top 5 on aika lyömätön

1. 14
2. 9
3. 7
4. 7 Remake (parempi kuin alkuperäinen niiltä osin mitä nähty, mutta tarina ei ole valmis joten laitan sen tähän)
5. 6
6. 4
7. 12
8. 16
9. 15
10. 8

Olen puhunut. Nyt hiljenen miettimään mitä teen elämälläni seuraavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Melkein lopussa, juuri tekemässä vikoja sivutehtäviä ennen lopputehtävää, ja jotkut näistä sivutehtävistä ihan jees tunnetasoltaan, ei huono.

Silti monet asiat pätee kritiikissäni. Silti loistava peli. :) Harmi että perjantaina julkastaan uusi Trails peli niin FF modea en varmaankaan kerkeä nyt kokeilemaan. Ainiin, Shivan ja Odinin skillsit muutti vähän pelityyliä nyt loppua kohden.
Läpi meni. Kestoa 58h. Action vaikeustasolla ja ainut itemi jota käytin oli automaatti koiru.

Kaikki sivutehtävät tuli tehtyä, 29/32 huntia tuli tehtyä. Rakensin pelin parhaan aseen. Lvl oli 47 kun peli meni läpi.

Aloitetaan siitä selvimmästä asiasta missä peli onnistuu. Tarina on aivan huikea spektaakkeli, kaikki hahmot, äänimaailma tarinankerronta on yksi parhaista Final Fantasy saagassa ikinä ellei jopa paras. Se on kuin vähän muunneltu FF XIV tarina isolla kasalla Game of Thronesia, joskus vähän liikaakin kun kohtaukset ja hahmot oli niin suoraan lainattu. Mutta kokonaisuutena tarina oli niin huikea ettei paljon pikku nipotukset haittaa.

Grafiikat on niin upeat että voi pojat, ikinä ei ole metalli näyttänyt näin metallilta. Aseet ja armorit on aivan jäätävän yksityskohtiasia. Sokenin musiikit vaikka ovatkin tosi tutunkuuloisia FF XIV pelaajille, luovat kyllä äärettömän epppistä toimintaa, haikeita hetkiä ja tekee tästä matkasta kokemisen arvoisen. Ääninäyttely myös varsinkin päähahmojen osalta oli niin upeaa ettei juuri parempaa ole kuultu.

Pelin täysin uusi toiminta taistelusysteemi on kerrassaan erinomainen. Mitä pidemmälle pelissä etenee sitä paremmaksi se muuttuu kun saa uusia kykyjä. Omat suosikit löytyy helposti ja vaikka ne mitä vähiten käytti oli mielestäni huonompia, ei se tarkoita että niillä ei voisi pelata, pelin voi kyllä helposti läpäistä millä vaan kombolla ainakin ekalla kerralla. Pelin taistelut on myös todella näyttävää sohimista ja paljon on lainattu Devil May Cry sarjasta mutta tuotu Final Fantasy siihen sekaan. Ei se tarkoita että haluaisin jatkossa kaikkien pelien olevan tätä, kyllä niitä vuoropohjaisiakin pitää saada lisää. FF 9 remake ehkä? Yksi asia joista taisteluissa pidin tosi paljon oli että itemit imeytyy sun hahmolle kun se loppuu, ei tarvi poimia niitä ympäriltä.

Pelin maailma myös muutaman ensitunnin jälkeen avautuu putkesta ja itse nautin siitä paljon enmmän kun ei vaan menty suoraan paikasta A paikkaan B. Tämä ei ole avoimen maailman peli vaan siinä on sellaisia avoimempia alueita joissa on myös putkimaisia kohtia, niissä saa seikkailla tehdä sivutehtäviä ja hunteja.

Muita juttuja mistä pidin oli peli. Latausajat, käynnistys PS5 valikosta siihen että hahmoa voi ohjata kesti n.12 sek. teleporttauksetkin oli max 5-6 sek. Huntit oli hauskoja koska ne piti itse etsiä ja varsinkin S huntit kun et saanut mitään muuta vihjettä kun alueen missä ovat. Myöskin viimeiset n.15 sivutehtävää oli äärimäisen hyviä tarinaltaan, ei niissä gameplay juuri muutu mutta tarinat oli loistavia. Osa niistä on ketju tehtäviä joten pitää tehdä aikaisempia alta pois.

Paljon sanoisin että mekaniikoissa oli lainattu FF XIV mutta muutettu ne yksinpeli muotoon, kuten dunkut noudatti ihan samaa kaavaa ja paljon muita juttuja.

No mikä pelissä ei sitten toiminut.

Suurinosa sivutehtävistä oli aikamoista perus MMO @Huttua, joissa tekstinpätkät skipattiin kun ensin luki nopeasti mitä niissä sanotaan ja käydään poimimassa itemeitä tai taistelemassa.

Sitten toinen ongelma joka liittyy myös sivutehviin mutta myös päätehtäviin. Alkoi meinaan vähän puuduttaa pelin vähäinen vihollismäärä, kun 100:nen kerran kohtaat saman bossin joka on vähän erivärinen. Tämän takia taistelut tuntuu joskus tosi tylsiltä, uniikit vihut ja bossit on aina hauskoja, mutta toisto alkaa ärsyttämään ja lähinnä vaan pyörittelee silmiä päässä kun sama monsu tulee eteen. Tämä näkyi myös hunteissa missä oli vain kourallinen uniikkeja bosseja.

Täällä jo monien suunnalta kirottu automaatti juoksu on kerrassaan ällistyttävän surkea mekaniikka ja siitä on hyötyä ehkä 2% peliajasta. Juoksunappi ei olisi ollut vaikea toteuttaa ja se toiminut tähänkin mennessä peleissä.

Pelistä on riisuttu isokasa RPG peleille ominaisia asioita ja mekaniikkoja, tämä vie sitä FF fiilistä pois aika isolla kädellä ja välillä tuli mieleen et pelasi isompaa ja laajempaa Devil May Cry peliä.

Minkä takia kaikki muu pelissä on ääninäyteltyä mutta ei nämä lisäkeskustelut NPC hahmojen kanssa päämajassa, vain pari sanaa silloin tällöin on todella häiritsevää kun odottaa että se puhuu sen loppuun asti, joku puhuis kaikki tai pitäis suunsa kokonaan kiinni.

Pelin maailma ei ole yhtenäinen iso paikka vaikka ne avoimet alueet aika isoja onkin, niin vaikka alueet kartassa on ihan vieressä niin niihin ei voi kävellä latausruudun kautta vaan on pakko teleportata kun ne ei ole yhteydessä toisiinsa.

Aseiden päivitys systeemi oli kanssa aika köyhän oloinen ja tuntui että peli kohtelee joka isompaa bossia kun FF XIV laajennusta. Saat aina purppuran aseen ennen sitä mutta sitten kun menet seuraavalle alueelle sen korvaa hetken päästä valkoinen ruma ase. Ei mielestäni toimi yksinpelissä ollenkaan vaan täytyy olla kokoajan etenevä asesysteemi eikä välillä ottaa takapakkia.

Sitten on luo lukemattomat accessoryt jotka parantaa jotain eikon kykyä, nämä olisi pitänyt olla aseissa ja armoreissa tai olisi voinut päivittää niitä aseisiin ja armoreihin. Nyt ne jää kyllä käyttämättä kun on niin pieniö ja turhia bonuksia suurimmaksi osaksi.

Pienempiä marinan aiheita oli se että peli ei merkkaa hahmoja kenelle olet puhunut, Diablo 4 tämä oneeinomainen systeemi ja ei tarvi käydä aina katsomassa onko tuolta nyt kyselly. Tämän takia jäi varmaan paljon sivulorea lukematta.

En oikeen ymmärrä miksi kaikki lore on sidottu sen yhden ukon taakse, onhan se kiva kun sieltä löytyy kyllä tieto ihan kaikesta, mutta pitää aina teleportata päämajaan lukemaan. Onneks latausajat on sentään nopeita niin ei iso paha. Minimap olisi myös ollut erittäin kätevä, ison osan ajasta kirosin kun pitää kokoajan availla karttaa.

Kokonaisuus kuuluu ehdottomasti sinne FF pelien kärkeen jos haluaa vain tarinan suhata läpi easy tasolla, mutta jos lähtee yhtään syvemmälle sukeltamaan pelin puutteet ja ongelmat tulee esille. Jos haluan FF pelin johon voin upottaa satoja/tuhansia tunteja on FF XIV selkeästi parempi peli, siinä on lukematon määrä tekemistä ihan yksinpelaavallekkin eikä se käy tylsäksi. Jos haluan FF pelin jossa on upea tarina, upeilla hahmoilla, musiikilla ja grafiikoilla höystettynä niin FF XVI on kyllä ikimuistoinen kokemus. Vain aika näyttää miten usein sitä jaksaa tulevaisuudessa tahkota, toisaalta nyt alkoi jostain syystä mieli pelata uusiksi FF X vaikka viimeisimmällä kerralla en siitä niin nauttinutkaan.

Vaikka tämä on pienoinen pettymys kaikkien näiden vuosien jälkeen ja todella ristiriitaiset tunteet. En koe että olisin hukannut aikaani tähän vaan oli ikimuistoinen matka ja olen iloinen että saatiin sarjaan taas uusi osa.

Joidenkin paikkojen osalta sijoitukset muuttuu fiiliksen ja vuosien myötä. Mutta top 5 on aika lyömätön

1. 14
2. 9
3. 7
4. 7 Remake (parempi kuin alkuperäinen niiltä osin mitä nähty, mutta tarina ei ole valmis joten laitan sen tähän)
5. 6
6. 4
7. 12
8. 16
9. 15
10. 8

Olen puhunut. Nyt hiljenen miettimään mitä teen elämälläni seuraavaksi.
Hyvä teksti. Mietin onko tässä uudelleenpelattavuusarvoa kuitenkaan, vaikka nyt on ollut todella hauska matka pelin kera. Aikaisemmat Final Fantasyt on kuitenkin tullut pelattua vähintään 2 kertaa (lukuunottamatta 15aa).

Mietin et seuraava FF voisi olla ihan joku 2D-HD tyyliin Octopath Traveler ja sit 18 kunnon pläjäys.
 
Cohhcarnagen thoughts video ja olen itse monesta asiasta aikalailla samaa mieltä, pelin suurimmat heikkoudet on itemization/crafting ja lootti ja sitä kautta myöskin exploring ja, koska jos lootti on heikkoa niin mitä järkeä on sitten edes tutkia alueita, ja kyllä sen helppoudenkin voi selväksi heikkoudeksi laskea, että olisi tuo FF mode saanut olla suoraan valittavissa, toisaalta silti se ei olisi poistanut noita aiempia heikkouksia, eli silti näen nuo selvänä heikkoutena vaikka pelin läpi pelasinkin myös FF modella, heikkoukseksi voi myös laskea sen että, tosiaan loppu puolen sidequestit oli sellasia että ne olisi ehdottomasti pitänyt olla myöskin osa mainquestia ja tosiaan filler questejä vähemmän mainquestissa.

tosiaan sitä kun pitää viikon pelistä taukoa niin näkee asiat paljon selvemmin, eikä ole enää siinä hypessä joten näin ollen annan itse pelille jotain väliltä 8,5-9/10, Tarina, Soundtrack, hahmot ja audiovisuaalinen puoli on siellä tasolla 10, tosiaan että pelasin itse xenoblade 3 vasta läpi pari kuukautta sitten niin sekin vähä ehkä vaikuttaa, koska FFXVI ei lopulta aiheuttanut itselleni ihan niin emotionaalisia tunteita mitä koettiin XC3:n parissa eli jos XC3:n kohdalla silmät vuotivat useasti kun vesiputoukset niin tässä oli enemmän sellaista "tippa tuli linssiin" tosin nyt kun olen katsonut jälkikäteen esim cohhcarnagen ja dansgamingin ending playtrouhgt niin on sitä nyt ehkä hitusen voimakkaammin reagoinut tiettyihin sceneihin, toisalata seki varmaan vaikuttaa että peli on niin eeppistä ilotulitusta, suurilta osin että se osaltaan sitten syö tuota emotionaalista tunnetta.

mitä tulee sitten siihen kun cohh vertas peliä Witcheriin tuossa thoughts videossaan, näen ehkä hitusen samoja piirteitä mutta se tärkein eli dialogi vaihtoehdot loistavat poissa olollaan FFXVI:ssa, joten tuo witcher vertaus jää kyllä vähä pintapuolikseksi. ja tietenkään en ole siitä samaa mieltä että FFXV olisi parempi peli kun FFXVI koska näin ei ole. Tosiaan peli on enemmän Action game on kun roolipeli, sen verran pahasti on roolipeli elementtejä karsittu ja se myöskin karsii sitten tuota omaa arvosanaa.

tuossa tosiaan tuo thoughs video.





-
 
Viimeksi muokattu:
kun Square enix pyysi platinum gamesilta ja muilta apua pelin tekemiseen, niin olisi ollut hyvä pyytää apua Team ninja:lta itemisaation luomiseen kun siitä on jo aiemmin kokemusta, ai että, miten erillainen pelin exploring ja post game olisikaan ollut jos siinä olisi ollut vaikka Stranger of paradisen tyylinen gearing ja loot systeemi, todennäköisesti pelasin peliä vieläkin. yksi asia mikä myös todella harmitti että FF-modessa on kumminkin täysin samat Accessoriesit eli niiden arvot ei muutu millään tavalla, tämäkin olisi ehkä tuonut jotain pientä lisämaustetta. eli ainoastaan aseiden attack arvo ja armoreiden defence arvo muuttuvat.
 
Veikkaan tuon lootin/gearin yksinkertaistamisen olleen ihan tietoinen valinta ja johtuvan juuri tuosta, minkä Cohh mainitsi, eli peli ollaan haluttu helpommin lähestyttäväksi ja tuoda sitä kautta suuremmalle yleisölle.
 
Veikkaan tuon lootin/gearin yksinkertaistamisen olleen ihan tietoinen valinta ja johtuvan juuri tuosta, minkä Cohh mainitsi, eli peli ollaan haluttu helpommin lähestyttäväksi ja tuoda sitä kautta suuremmalle yleisölle.
Pelihän on todellakin ”tyhmennetty” suurta yleisöä kosiskelen. Kyllä tätä näinkin pelaa, mutta vähän väliä on silti itselläni ollut se mielessä, että mitä peli olisi parhaimmillaan voinut olla. Nyt se on kaunis ulkokuori, ihan ok tarina (loppupuolelle mentäessä alkanut kuitenkin ote siinä lipsumaan), ja COD-väkeä kosiskeleva suoraviivainen, yksinkertainen mutta sinänsä toimiva ja näyttävä pelimekaniikka.

Ihan hyvä peli, mutta kun vähän väliä on mielessä, että tämä on selvästi ”tyhmennetty” FF-peli, ja kuinka hyvä tämä olisikaan voinut olla, kun ei niin voimakkaasti olisi menty kosiskelemaan sitä COD-massaa, niin kyllä päällimmäiseksi fiilikseksi jää sellainen turhautunut ja hieman pettynyt fiilis, kaikesta näyttävyydestä ja periaatteessa ihan hyvästä tarinasta huolimatta.
 
Ylös Bottom