Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Doctor Pepper
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: GAMESTOP - Info, tiedotteet ja keskustelu (Lue aloitusviesti! Tuore Newsletter sivulla 28!)

Ei nuo kyssärit sulle silleen ollut tarkoitettu, että sun pitäisi vastausta tietää. Retorisia kysymyksiä joiden on tarkoitus esittää tilanteeseen kuuluvia aukkoja.

Vastaus: GAMESTOP - Info, tiedotteet ja keskustelu (Lue aloitusviesti! Tuore Newsletter sivulla 28!)

MIkäs on normaalikäytäntö, jos ei ehdi hakea varattua peliä julkasupäivänä. Kävin viime viikon perjantaina kysymässä Sellon Gamestopissa, voivatko he pitää omaa Uncharted 2:tani varattuna kunnes sen ehdin noutamaan. Myyä sanoi OK, ja pyysi vielä ilmottamaan kun mulle tulee puhelu noudosta.
Tänään sitten tuli puhelu ja pyysin pitämään varattuna. Mulle kuitenkin sanottiin, että ei onnistu, perjantaihin asti vaan. Aikasemmin kysyttäessä oli ok hakea se vasta ens viikolla.:confused:

Eli hommahan menee niin että kyllä niitä saa myydä niihin pitäisi vaan tulostaa esim. pegin sivulta viralliset laput päälle!

Eiköhän tuo ikäraja juttu ole aika pitkälle vain GS tapa yrittää rajoittaa UK pelien trokaamista. Tai näin ainakin kovasti epäilen.

Unchartedit on siis toimitettu liikkeisiin ja limited editionia on runsain mitoin tarjolla? Omani varasin viime kuun lopulla ja saisi tuolta turun pisteestä sen noudettua ruokatunnilla ja valitettua loppupäiväksi päänsärkyä :)

Eiköhän tuo ikäraja juttu ole aika pitkälle vain GS tapa yrittää rajoittaa UK pelien trokaamista. Tai näin ainakin kovasti epäilen.

Varmaan senkin takia, mutta kampin clash ohlsonissakaan ei saatu myydä pelejä kun oli "väärät ikäraja merkit" sanottiin minulla kun kysyin Clash ohlsonissa että onko teillä konsolipelejä.

Varmaan senkin takia, mutta kampin clash ohlsonissakaan ei saatu myydä pelejä kun oli "väärät ikäraja merkit" sanottiin minulla kun kysyin Clash ohlsonissa että onko teillä konsolipelejä.

Clash Ohlsonhan myi Aasia ja Jenkki pelejä, se on pikkase eri asia kuin britti mekinnät vai mitä?

Tuntuu kyllä enemmän siltä, että myyjille on nyt vain käynyt käsky ylemmiltä tahoilta ilman sen parempia selityksiä. Kärvistelevät ja keksivät sitten omasta takaa syitä tälle uudelle vaihtopolitiikalle.
Näinhän siinä usein käy, kun ei työntekijöille kerrota syitä päätöksiin. Harmillista sinänsä että myyjien pitää väkisin näitä spekulaatioitaan myös asiakkaille jakaa.

Ei tämä tosiaan ensimmäinen kerta ole kun GS:ssa jonkun sortin "skandaali" on. Tuli tosiaan mieleen tuo 2007 vuoden "vaihtotarjous" kun PS2-pelejä haalittiin, silloin oli ihan tuurista kiinni kuinka paljon joutui tiskillä myyjän kanssa vääntämään, kun päivän ja myyjän mukaan tuntui vaihtuvan mielipiteet, mitä suostuivat ottaamaan vastaan ja mitä ei.

Paloi siihen aikaan hihat aika lailla tuohon touhuun, eikä mun hermo kestä taistella jonkun tiskin takaisen kukkakepukan kanssa tämmöisistä jutuista. Nykyisin laitan vaimokkeen suoraan asialle vaihtopelien, 1e kolikon sekä lapun kanssa jossa lukee se mitä sieltä on tarkoitus saada. Toimii. :D

Silloin 2007 "vaihtotarjouksen" jälkeen kun sain sodat sodittua, lupasin etten tuolla enää asioi, mutta huomaamatta on pelihyllyä alkanut harventamaan tuonne GS:n suuntaan, kun 1e on kuitenkin aika sopuhinta uudesta pelistä.

Hämmennetääs vielä ikärajamerkkisoppaa aiheesta kotelottomat pelit. Kertokaa ihmeessä, jos kyseessä on taas vain jokin paikallinen erikoisuus, mutta Jyväskylän GameStop ainakin on ottanut pelejä vastaan vaihdossa myös ilman koteloa. Laittavat pelin hyllyyn kotelossa, jossa GameStopin oma kansipaperi ja pelin nimi kirjoitettuna käsin. Kerron suoraan omalle kohdalle sattuneen esimerkin: Vein pelin vaihtotarkoituksessa GameStoppiin, jossa myyjä kertoi, että bundle-pelit käyvät kyllä vaihdossa, kunhan kotelossa ei lue bundle "liian isolla" :confused:. No iskin pelin myöhemmin veljen kouraan ja neuvoin jättämään kotelon kotiin. Myyjä vinoili kassalla, että taisit jättää kotelon kotiin, kun se ei olisi meille kelvannutkaan ja otti pelin vastaan.

Jos pelit näin käyvät ilman koteloa vaihdossa, muuttuu ikärajamerkkijupakka entistä sekavammaksi. Pikaisen, omalla pelihyllyllä tehdyn, tutkimuksen mukaan ainakin seuraavankaaltaiset tapaukset ovat mahdollisia (kaikki pelit Xbox 360:lle):

Pelin kotelon ikärajamerkintä:
  • PEGI
    Pelilevyn ikärajamerkintä:
    • Ei merkintää
    • UK
    • UK+Saksan vinoneliö
    • UK+Australia
    • UK+Irlannin(?) vinoneliö
    • Australia
    • Australia+Saksa
    • Australia+Irlanti
  • Brittien "punainen pallo" ja kumppanit
    • UK
    • UK+Australia
    • UK+Saksa
  • Australian värillinen suorakulmio
    • Australia
  • Harvinaisia hybridivaihtoehtoja, joissa itse kotelossa monia ikärajamerkintöjä

Kaikenkaikkiaan vaikuttaa varsin sekavalta. Tästä voidaan jatkaa kolmella eri tavalla: GameStop jatkaa pelien vastaanottamista ilman koteloa, ja kohta käytettyjen hyllyt ovat täynnä kotelottomia pelejä, koska itse kotelot eivät ole kelvanneet. Toisaalta kotelottomien pelien vaihtokelpoisuus voidaan lopettaa täysin. Kolmantena vaihtoehtona GameStop hyväksyy vaihtoon vain pelit, joiden pelilevyssä ei ole minkäänlaista ikärajamerkintää (tutkimukseni mukaan näin on vain, jos kotelossa on PEGI-merkintä). Tästä seuraa ongelma, että suuri osa PEGI-merkinnälllä varustetuista pelikoteloista sisältää levyn, jossa on jokin muunlainen ikärajamerkki. Näin siis ihan Suomesta, itse GameStopistakin, ostetuista peleistä. Taas tultaisiin tapaukseen, että GameStop myisi pelejä, joita eivät itse kelpuuttaisi vaihtoon. Liikutaan siis hämärän rajamailla.

Kehoitan kaikkia halukkaita kokeilemaan kelpaamattomien pelien palauttamista ilman koteloa, hyvällä tuurilla pääsette niistä eroon ennenkuin käytännöt taas yht'äkkiä muuttuvat. Kertokaa myöhemmin täällä, kuinka kävi. Ei nyt kyllä välttämättä kannata parinkymmenen pelin kanssa kassalle rynnätä ja sanoa, että koira söi kotelot. :rolleyes:

Viimeksi muokannut moderaattori:

Noista ikärajoista sen verran että esim. godfather 2:n kannessa on pegin merkinnät, mutta pelilevyssä on molemmat(pegi ja pun. pallo)

Kertokaa ihmeessä, jos kyseessä on taas vain jokin paikallinen erikoisuus, mutta Jyväskylän GameStop ainakin on ottanut pelejä vastaan vaihdossa myös ilman koteloa.
Soitinpa samantien Jyväskylän Gamestopiin tämän tarkistaakseni, eivätkä kyllä ota pelkkiä pelilevyjä vastaan ilman koteloa. Eivät ainakaan näihin euron kampanjatarjouksiin.

Ja brittimerkinnällisiä eivät tosiaan myöskään ota enää vastaan, eli niitä ei ainakaan toistaiseksi kannata Jyväskylän liikkeeseen tyrkyttää.

Eikö noissa pelilevyissä ole muutenkin ne ihan samat brittimerkinnät printattuna vai onko tästäkin erilaisia poikkeuksia? Luulisi että jopa ilman koteloita ne olisi varsin helppo bongata levyn printistä vaikka noita vaihtokappaleita otettaisiinkin jossain vastaan ilman koteloa.

Itseäni tässä punaleimatilanteessa ei nypi kuin pelkästään Gamestopin toteutus muuttaa kesken kuun käytänteitä. Jos exclusion listissä tai webbisivuilla olisi ollut tämä tiedossa heti kuun vaihteessa tästä tuskin olisi noussut näin suurta polemiikkia.

Soitinpa samantien Jyväskylän Gamestopiin tämän tarkistaakseni, eivätkä kyllä ota pelkkiä pelilevyjä vastaan ilman koteloa. Eivät ainakaan näihin euron kampanjatarjouksiin.

Nähtävästi ovat senkin muuttaneet sitten kaikessa hiljaisuudessa. Aiemmassa viestissä kuvaamani vaihto ilman koteloa tapahtui pari viikkoa sitten; ennen kuin näistä ikärajamerkeista alettiin puhua. Vaihtopeli oli Englannista ostettu käytetty PGR 3, jonka kannessa luki isolla Bundled copy, not for sale tjms. Vaihto tapahtui toisen pelin mukana juurikin tuollaiseen +1€ kampanjassa. Ilman koteloa peli kelpasi. Ja ovat ainakin 360:n pelit aikaisemminkin kelvanneet, käytettyjen hyllyssä on pyörinyt useita GameStopin omalla kansipaperilla varustettuja pelejä, muistaakseni mm. jotain Pro Evolution Socceria.

Itse en ymmärrä jengin poraamista. Kai se kauppias saa itse päättää millä ehdoilla tekee kauppaa?!?

Jos tiedotuksessa ja tiedotustavassa on häikkää, niin se liittyy sitten palveluun. Jos palvelu on kökköä, niin ainahan voi rahansa kantaa johonkin toiseen kauppaan. Ostakaa ne pelit Anttilasta, Cittarista tai Prismasta esim. (uudet n. 70 eur/kpl)

Tilanteet muuttuu bisnesmaailmassa aina välillä. Sellaista se on.

Loistavaa että meillä on tällainen pelikauppa kun Gamestop. Toivottavasti kaikki myös joskus ostelevat sieltä täyshintaisia pelejä ja vaihtopelejä. Ihme narinaa kun ei nyt kaikki 5 eurolla tilatut (UK, ASIA etc.) pelit käykään 70 euron pelin vaihtariksi.....

Itselläni ei ole mitään kytköksiä kyseiseen puljuun, mutta olen tyytyväinen asiakas.

Itse en ymmärrä jengin poraamista. Kai se kauppias saa itse päättää millä ehdoilla tekee kauppaa?!?

Kyse ei olekkaan siitä, että ei saisi muuttaa ehtoja, vaan siitä että ehdot on muutettu kesken heidän määräämän ajan. Jos vaihto olisi tullut samaan aikaan kuunvaihteessa ja siitä olisi ilmoitettu listassa, niin ei olisi mitään valittamista.

Jos tiedotuksessa ja tiedotustavassa on häikkää, niin se liittyy sitten palveluun. Jos palvelu on kökköä, niin ainahan voi rahansa kantaa johonkin toiseen kauppaan. Ostakaa ne pelit Anttilasta, Cittarista tai Prismasta esim. (uudet n. 70 eur/kpl)

Tilanteet muuttuu bisnesmaailmassa aina välillä. Sellaista se on.

Loistavaa että meillä on tällainen pelikauppa kun Gamestop. Toivottavasti kaikki myös joskus ostelevat sieltä täyshintaisia pelejä ja vaihtopelejä. Ihme narinaa kun ei nyt kaikki 5 eurolla tilatut (UK, ASIA etc.) pelit käykään 70 euron pelin vaihtariksi.....

Itselläni ei ole mitään kytköksiä kyseiseen puljuun, mutta olen tyytyväinen asiakas.

Bisnesmaailmassa on vain niin, että asiakas ostaa sieltä mistä halvimmalla saa. Sääliostoksia ei tunneta, sellaisia että "kiittää" esim. Gamestoppia ja ostaa sieltä 70e uuden pelin. Sellaista on ihan turha odottaa.

Itse ainakin ostan sieltä, missä on minulle paras tarjous/hinta. Uskollisuus rahaa tekeviä liikkeitä kohtaan on mielestäni typerää, uskollisuus kuuluu jonnekin muualle.

Kyllä kauppias saa päättää mitä tekee, mutta se ei asiakasvirran kannalta ole aina se paras vaihtoehto.

Gamestop on ollut hyvä liike, mutta jotkut perusasiat, kuten lupaukset ja niiden pitäminen, asiakastyytyväisyys ovat ihan retuperällä. Minulla ei ainakaan tätä firmaa tule ikävä.

Saattaisi se teikäläistäkin hieman korpea, jos olisit matkannut vaikkapa 100km sinne lähi-Siwaan ostamaan maitoa. Vasta kassalla sitten selviäisi, että eihän Siwa ota vastaan muita kuin suomalaisia eurokolikoita ja sulla on perhana taskussa vain saksalaisia. Kotona kyllä viimeksi olit Siwan sivuilta tarkistanut maidonosto-ohjeet, eikä siellä mainittu mitään rajoituksia minkä maan eurokolikoita pitäisi käyttää. Toki sinulla on mahdollisuus käydä Forexissa vaihtamassa ne kolikot, mutta se taas tuo sinulle lisäkuluja ja lisää vaivaa. Kaiken lisäksi Siwa vielä antaisi vaihtorahana saksalaisia kolikoita, vaikkei ota niitä itse vastaan.

Kauppias saa toki itse määrätä haluamansa myyntiehdot, siitä tuskin kukaan on erimieltä :)

Mitä tähän toiseen asiaan tulee niin itse ainakin tilaan pelien suurkuluttajana lähes poikkeuksetta "täyshintaiset" pelini jostain muualta kuin Suomesta. Suomen hintataso nyt vaan on tältä osin ainakin vielä aikalailla epäinhimillinen siinä vaiheessa kun kuukaudessa saattaa kulua 300-500 euroa pahimmillaan tähän harrastukseen.
IT-miljoonansa saa jokainen toki kuluttaa kuinka haluaa, mutta jos säästöä tulee täyshintaisissa uutuuksissa UK vs. Suomi jo liki 50% niin en usko että ainakaan itse tulen koskaan ihan silkkaa patrioottisuuttani antamaan rahojani ihan noin paljon hyväntekeväisyyteen riippumatta siitä kuinka paljon sitä pätäkkää tulee suolakassaan kuun viimeisenä päivänä.

Joitakin näitä kirjoituksia lukiessa tuntuu hieman Stammyn tavoin siltä että muutama tänne kirjoittanut henkilö tuomitsee näitä tarjouksia hyödyntävät henkilöt jotenkin moraalisesti epäeettisiksi yhteiskunnan vihollisiksi, jotka kaatavat suunnilleen Suomen koko markkinatalouden rakenteet toiminnallaan :P
Kyllä Gamestopin on ollut pakko ottaa tälläistä tarjousmallia joskus rakentaessaan huomioon se tosiasia että myöskin sitä halvempaa tarjouspeliä tulee aika reilusti varastoon tämän myötä; Korjaukset kamppanjan sääntöihin ovat sitten GS:n oma asia, mutta toivon mukaan "vahingosta viisastuneena" niistä osataan tiedottaa vastaavissa tilanteissa ensi kerralla hieman etukäteen.

PS: Stammyn Siwa esimerkki on muuten ihan toimiva mutta 100km päässä oleva "Lähi-Siwa" kuulostaa paradoksilta :)

Yhdessä GS:ssä syyksi sanoivat suoraan VET ikärajasäännökset. Kertoivat, että eivät kuulemma enää ota pelejä vastaan ilman PEGI/Suomi merkintöjä, mutta eivät ole kyllä hyllyiltään poistamassa puutteellisilla merkinnöillä varustettuja pelejä (ainakaan vielä). Seuraavat kuulemma tilannetta (mitä se nyt tarkoittaakin). En jaksanut alkaa väittelemään. Olen myös nähnyt kansittomia pelejä myynnissä, ehkä näihinkin jossain vaiheessa puututaan.

Alla VET säännökset jotka koskevat myös käytettyä tavaraa,

Kaikki Suomessa tallennemuodossa levitettävät pelit on ilmoitettava Valtion elokuvatarkastamolle, joka rekisteröi ne suositusikärajoilla 3, 7, 12 tai 16 tai sitovalla ikärajalla 18. Suurimmassa osassa peleistä käytetään yleiseurooppalaisen ikärajaluokittelujärjestelmän (PEGI) mukaista ikämerkintää. VET rekisteröi automaattisesti PEGI-luokitellut pelit. Jos peli ei ole PEGI:ssä luokiteltu, on pelissä oltava suomalainen ikämerkintä.

Tarroilla GS voisi siis varmasti hoitaa homman tarvittaessa, oikeat ikärajatiedot heiltä varmasti löytyvät. Voi tietenkin olla, että GS on oikeasti saanut huomautuksen puutteellisista merkinnöistä jossain vaiheessa, vaikka tätä olisi kyllä hiukan vaikea uskoa varsinkin, kun muut ketjut jatkavat porskuttamistaan ja tätä ei olla missään "virallisesti" mainittu.

Nyt kun mietin, niin koska ainoastaan K18 on sitova, tarvittaisiin esim punalätkäpeli merkinnällä 15, joka on PEGIn mukaan tai Suomessa tarkastettu K18, silloin voitaisiin lakiteknisesti olla pulassa merkintöjen kanssa. Muuten puhutaan vain "oikeiden" suositusikärajojen näkyvyydestä, minkä valvominen jää kuitenkin lopulta myyjän harteille ja voin luvata, että jokainen peli joka on GS:ssä koneella, näyttää oikean ikärajan sitä myydessä jos tätä tarvittaisiin, joten selitys tuntuu vähän väkinäiseltä. Ne jotka mainitsivat Clas Ohlsonin tapauksen, niin siellä myytiin ymmärtääkseni uusia pelejä ja leffoja ties mistä päin maailmaa, joka mielestäni ei ole täysin sama asia.

All in all, tuulimyllyjä vastaan tässä taistellaan, jotenkin jäi vain vähän kurainen maku tästä touhusta ja miten tämän kanssa on edetty. Paremmalla tiedottamisella ehkä tältäkin sähläykseltä oltaisiin vältytty. Stammyn Siwa vertaus oli kyllä osuva :D

Ylös Bottom