Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

God Of War - Pohjoista mytologiaa

Hyvä peli tarjoaa mahdollisuuden monenlaiseen lähestymistapaan.

Itse taas nautin tilanteesta, jossa peliä ei voisi vähempää kiinnostaa pelaajan menestys. Se tie on raivattava itse. Siksi vaikeustason muutos helpompaan on isku vyön alle. Tänään palautan toiseksi vaikeimmalle ja katson kuinka kantaa, kun mekaniikat on jo vähän paremmin hallussa.
 
Hyvä peli tarjoaa mahdollisuuden monenlaiseen lähestymistapaan.

Itse taas nautin tilanteesta, jossa peliä ei voisi vähempää kiinnostaa pelaajan menestys. Se tie on raivattava itse. Siksi vaikeustason muutos helpompaan on isku vyön alle. Tänään palautan toiseksi vaikeimmalle ja katson kuinka kantaa, kun mekaniikat on jo vähän paremmin hallussa.
Itsekin toki nautin haasteellisista peleistä, joten kaikki Souls-pelit (Bloodbornen tottakai myös) olen läpäissyt alta aikayksikön, kun ne on julkaistu. Mutta kuten jo aiemmin totesin, peli saa kyllä minunkin puolestani olla haastava itse pelaamisen tärkeimmissä asioissa, kuten taisteluissa ja pulmien ratkonnassa. Mutta - sitä en ymmärrä miksi peleihin pitää tuoda arkiaskareiden tyylistä hankaluutta ja epävarmuutta, joista on ainakin itselläni nautinto hyvin kaukana, ja niiden vaikutus pelin haastavuuteen on lähinnä pelin hankaloittaminen pienillä, mutta ärsyttävillä tekijöillä. Eivät edes sinällään tee peliä varsinaisesti haastavammaksi, vaan lähinnä vain epämukavammaksi ja pelaamisen sitä myöten turhauttavaksi.

Tällaisia asioita saan siis itse jatkuvasti kokea aivan tarpeeksi pelin ulkopuolella oikeassa elämässä. En siis kaipaa niitä pelaamisen keskelle tekemään pelaamisestakin jatkuvien pikkuvaikeuksien ylittämistä.

Yhtenä esimerkkinä miltä HUD:ittomana pelaaminen minusta tuntuu, ja miksi siinä ei oikein itselleni pointtia ole: Eli tuntuu kuin ajaisi autoa ilman nopeusmittaria, polttoainemittaria ja muita autoissa normaalisti olevia mittareita.

Olisiko autojen tai muiden moottoriajoneuvojen ajamisessa mitään järkeä tällä tavalla? Koen pelit samalla tavalla - ne ovat kulkuväline mielikuvitusmaailmaan, jossa ainakin itse haluan pitää mittarit mukana, jotta homma toimii ja matkasta tulee mielekäs ja tarkoituksenmukainen.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen GOW kyllä imaisi minut kokonaan mukaansa. Meni melkein koko päivä lähes yötä myöten pelatessa. Aloin lopulta jo tuntien ajan miettiä, että pitäisi pelaaminen jo vaihteeksi lopettaa, mutta tässä pelissä on ainakin minulle se todella vaarallinen Civilization-ilmiö, joka pakottaa aina vaan katsomaan vielä hetken eteenpäin mitä uutta ja mielenkiintoista tarinassa ja maailmassa tulee vielä vastaan. ”Vedän vain tämän tehtävän loppuun, ja lopetan siihen.” Ovat olleet ne legendaariset sanat mielessäni, ja loppujen lopuksi olivat monen tunnin ajan pelisession aikana.

Kyllä tämä on erittäin todennäköinen vuoden peli minulle. Alkaa vaikuttaa melkeinpä parhaalta pelaamaltani peliltä koskaan. Jos ei loppua olla mitenkään pilattu, niin kyllä tulee löytymään minun aivan ehdottomalta alltime top-listalta. On hyvinkin mahdollista, että jopa sijalta yksi löytyy, jos loppu on toteutettu hienosti ja mieleenpainuvasti. Huikea peli kyllä kaikin puolin!
 
Viimeksi muokattu:
Ite olen tarkoituksella "jarruttanut" peliä just fiilistelemällä ja ottamalla kaiken maailmasta irti, maisemat ja kaikki kratoksen ja sen pojan väliset tarinat. Mihinkään ei ole ollut kiire, tästä halua nauttia mahdollisimman pitkään kun ei tämmösiä joka päivä tai edes joka vuosi ole tarjolla. Ikävä kyllä peliaikaa ei mistään näe? Mutta kun on luvattu semmoset 35h läpäisemiseen niin veikkaisin että ite pyörin nyt jossain 10h, aikaa on kulunut kyllä myös siihen fiilistelyyn joten uskon että seikkailua vielä riittää.

Peli on myös siitä erikoinen että tässä ei ole mitään latausaikoja, ei tule mitään loading screenejä, chaptereita, fast travel välisiä latauskuvakkeita, ei mitään, koko peli on kuvattu yhdellä kohtauksella ilman minkäänlaisia katkoja jonka takia se lopettaminen on just vaikeeta.
 
Ei ollut paukkuja pykälää vaikeammalla tasolla (3. taso). Pomotaisteluissa saa poika olla herättelemässä ja silti jää yritykseksi. Kun ei ole hudia, ei tiedä kuinka lähellä kaatoa on ollut.

Tässä olisi tekijöillä vielä hiomista. Nyt hyppäys on turhan iso; lähes ylitsepääsemättömästä -> helppoon. Välissä voisi olla vielä ’haastava normaali’.
 
Lopputekstit ja eeppinen musiikki rullaavat jo ties kuinka monetta kymmenettä minuuttia taustalla, ja olo on kieltämättä haikea, mutta myös äärimmäisen vaikuttunut ja tyytyväinen. Kyllä tässä on nyt itselleni kaikkien aikojen pelikokemus, ei siitä vaan pääse mihinkään. En keksi asiaa, johon olisin tyytymätön. Myös loppuratkaisu oli varsin tyydyttävä tällä erää, vaikka jättikin paljon auki tulevia osia varten. Ainakin olen niin ymmärtänyt, että tässä oli vasta uuden GOW-trilogian ensimmäinen osa. Ainakin sydämestäni toivon niin. Mielettömät mahdollisuudethan tästä on jatkaa vähintään yhtä eeppisissä ja kiinnostavissa merkeissä. Kyllä Sonyn Santa Monican osasto teki nyt todellakin tempun, jota en tosissaan ennakkoon uskonut. Ja nyt sitten tekemään noita jäljelle jääneitä juttuja pelimaailmaan! Ainakin nuo Valkyriat täytyy kaikki yrittää päihittää, ja varmaan tässä vähitellen tulee tehtyä paljon muutakin alta pois. Upeaa Sony, ei voi kyllä muuta sanoa!
 
Viimeksi muokattu:
Ei ollut paukkuja pykälää vaikeammalla tasolla (3. taso). Pomotaisteluissa saa poika olla herättelemässä ja silti jää yritykseksi. Kun ei ole hudia, ei tiedä kuinka lähellä kaatoa on ollut.

Tässä olisi tekijöillä vielä hiomista. Nyt hyppäys on turhan iso; lähes ylitsepääsemättömästä -> helppoon. Välissä voisi olla vielä ’haastava normaali’.

Sama kokemus tuli täälläkin, aloitin tuolla 3. tason vaikeudella. Perusörkit oli jo aika haastavia, mutta niistä selvisi. Sitten tuli näitä kovempia möllejä ja bossia niin tuntui aika haastavalta. Pudotin pykälän alemmas niin tuntui taas liian helpolta. Jotan välimuotoa ehkä oisin myös kaivannut tuohon. Pitää nyt katsoa kummalla sitä sitten jatketaan. Vaikeammalla toisaalta tuli herkullinen fiilis kun pääsi vaikeista kohdista yli.
 
Sama kokemus tuli täälläkin, aloitin tuolla 3. tason vaikeudella. Perusörkit oli jo aika haastavia, mutta niistä selvisi. Sitten tuli näitä kovempia möllejä ja bossia niin tuntui aika haastavalta. Pudotin pykälän alemmas niin tuntui taas liian helpolta. Jotan välimuotoa ehkä oisin myös kaivannut tuohon. Pitää nyt katsoa kummalla sitä sitten jatketaan. Vaikeammalla toisaalta tuli herkullinen fiilis kun pääsi vaikeista kohdista yli.
Itse koin tuon normaalin vaikeustason loppujen lopuksi aika sopivana. Tosiaan nuo perusvihut eivät juurikaan siinä päänvaivaa tuottaneet, mutta bossitaistelut saattoivat jo tuolla tasolla johtaa ainakin muutamaan kuolemaan. Erityisesti pelin viimeinen bossitaistelu oli kyllä jopa aika vaikea mielestäni ihan tuolla perustasolla. Ajattelen itse jotenkin niin, että kun peli on kuitenkin tehty sodan jumalasta, niin eihän nuo tuollaiset perusvihut saakaan olla mitään kovin haastavia. Enemmänkin ovat kontrollien opettelua noita kunnon bossitaisteluja varten, sekä lisäksi loottifarmaukseen sopivaa riistaa. Noita perusvihuja tulee kuitenkin niin paljon kerralla päälle, ettei mikään Souls-tyyppinen vaikeustaso mielestäni sovi oikein niihin taisteluihin. Soulseissa on pienempiä vihollismääriä kerrallaan, joten parista iskusta oma henki pois-mentaliteetti sopii siitä syystä niiden useimpiin taisteluihin.

Itse en myöskään jaksa sellaista vaikeustason nostoa, joka pidentää yksittäisiä taisteluja siitä syystä, että vihun hiparimittari kaksinkertaistuu tai jopa moninkertaistuu. Jos vaikeutta lisätään, tulisi sen näkyä lähinnä siinä, että vihut ovat sinänsä kuolettavampia, ei keinotekoisesti tehdä vihuista aivan uskomattoman iskunkestäviä. Saman vihun kanssa en siis älyttömän kauaa jaksa hinkata, vaikka hienosti toteutettu vihu olisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo Valkyriat ovat kyllä perustasollakin melkoisen kovia vihuja. Nehän eivät ole varsinaisen tarinan kannalta lainkaan olennaisia vihuja, mutta ovat ns. end game-haasteita. Itse sain ainakin kunnolla pataan, kun paria kävin haastamassa ennen kuin olin tarinan pelannut loppuun. Kuulemma perustasollakin suositellaan Kratoksen olevan 6 tai 7 levelillä ennen kuin noissa taisteluissa on aidosti mahkuja. Itse olen tarinan läpi pelanneena vasta levelillä 5, joten vielä pitää suoritella muita juttuja, ennen kuin alan noihin Valkyria-haasteisiin kunnolla tarttumaan. Voin vain kuvitella kuinka vaikeita nuo Valkyriat ollenkaan ovat hard-tasolla. Kuulostaa ainakin itselleni aivan utopistisen luokan haasteelta.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo Valkyyriat ovat kyllä perustasollakin melkoisen kovia vihuja. Nehän eivät ole varsinaisen tarinan kannalta lainkaan olennaisia vihuja, mutta ovat ns. end game-haasteita. Itse sain ainakin kunnolla pataan, kun paria kävin haastamassa ennen kuin olin tarinan pelannut loppuun. Kuulemma perustasollakin suositellaan Kratoksen olevan 6 tai 7 levelillä ennen kuin noissa taisteluissa on aidosti mahkuja. Itse olen tarinan läpi pelanneena vasta levelillä 5, joten vielä pitää suoritella muita juttuja, ennen kuin alan noihin Valkyyria-haasteisiin kunnolla tarttumaan. Voin vain kuvitella kuinka vaikeita nuo Valkyyriat ollenkaan ovat hard-tasolla. Kuulostaa ainakin itselleni aivan utopistisen luokan haasteelta.
Eilen varmaan reilu tunnin yritin 4lvl hahmolla tappaa yhtä niistä Hard tasolla ja pari kertaa pääsin ihan lähelle. Kaveri siinä onnistui 4lvl mut pakko kai se on kohta vielä itsekkin yrittää. Hyvää haastetta tarjoaa kyllä :D
 
Olen tässä pelissä edelleen ihan alussa. Koulussa Jami viikonloppu 72h tuntiin piti tehdä peli. :)
Näkeekö jostain että minkä verran on peliä pelattuna?
Onko joku löytänyt sitä tekstin koko säätöä kun noita keskusteluita tarinan osalta tulee?
Järkyttävän pientä että välillä ei vaan näe lukee vaikka osaakin englantia lukea. Puhumisesssa mulla on isoja vaikeuksia.
 
Onko joku löytänyt sitä tekstin koko säätöä kun noita keskusteluita tarinan osalta tulee?
Järkyttävän pientä että välillä ei vaan näe lukee vaikka osaakin englantia lukea.
Itse yritin etsiä valikosta eilen samaa, mutta löysin vain mustan palkin tekstin taakse, joka sekin auttaa paremman puutteessa.
 
Itse yritin etsiä valikosta eilen samaa, mutta löysin vain mustan palkin tekstin taakse, joka sekin auttaa paremman puutteessa.
Elän käsityksessä, että tuohon pelin tekstien säätöön ei ole vielä säätömahdollisuutta. Asetuksista löytyvä valikko säätää vain valikkojen alta löytyviä tekstejä. Tulisi todella tarpeeseen saada noita pelin keskusteluitakin vähän isommalle fontille kun ei viitsi telkkaria sen takia huudattaa. Optikollakin vasta käyty :D Tuo musta palkki auttaa vähäsen.
 
Nuo Valkyriat ovat kyllä perustasollakin melkoisen kovia vihuja. Nehän eivät ole varsinaisen tarinan kannalta lainkaan olennaisia vihuja, mutta ovat ns. end game-haasteita.
Spoileri aiheeseen liittyen (ei sisällä yksityiskohtia):
Sen viimeisen Valkyrien Sigrunin kun tappaa, niin sieltä paljastuu jotain oleellista tarinaan liittyen. Tuo Sigrun osaa kaikkien muiden 8 Valkyrien temput ja sillä on asteen verran enemmän healthia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hienosti tässä pelissä kyllä aukee lisää alueita ja tutkittavaa, ei niin että kartta vaa täyteen paskaa ja lets go. Eilen meniki koko ilta vaan haahuilessaa ja paikkoja tutkimalla, sivutehtäviä ja kävin realmsissa koittaa niitä pieksentä haasteita jotka on jo tuttuja vanhoista GOWeista mutta tässä toteutettu omalla tyylillä, näin ilta vierähti tekemättä yhtää pääjuonta. Tappelu haasteista pääsin ekan tason läpi, toista koitin mutta ja lähelle pääsin, suosiolla kantsii vaa parempaa kamaa löytää päälle. Vielä olisi tarinaa ja kaiken maailman salaovia avaamatta, kyllä tässä tekemistä riittää jos kaiken haluaa suorittaa.
 
Millä tavalla tässä saa/löytää noita @OMI3R in mainitsemia sivutehtäviä?
Tähän asti oon seurannu tarinaa kun en oo niitä löytäny
 
Millä tavalla tässä saa/löytää noita @OMI3R in mainitsemia sivutehtäviä?
Tähän asti oon seurannu tarinaa kun en oo niitä löytäny

En tiedä miten pitkällä olet, mutta joskus... Varmuuden vuoksi spoileriin vaikka se mitään tarinaa spoilaa.
Seppäveljekset jolta ostaa kamoja ym, pyytää joskus sulta palveluksia. Sekä jotkut mitä löytyy ihan maailmalta, muistaakseni ne jotkut spiritit/kummitukset haluu että ne vapautetaa/pyytää jotain palveluksia jne. Niitä ei siis ole perinteisesti mapilla valmiina, vaan ne käynnistää just ku seppäveljekset pyytää apuja tai löytää muuten maailmalta jotain poikkeavaa.
 
Tosiaan olen vasta päässyt
Pois Alfheimista kun piti se yks isompi ritari tappaa se kuului tarinaan.

Eli tosiaan aivan alussa olen.
 
Ylös Bottom