Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

GTplanetin mukaan huomenna olis tulossa joku päivitys joten kysymys kuuluu, että mihin aikaan meillä on yleensä ollut serverit alhaalla?
Mun oli tarkoitus huomenna ajella enemmänkin vr moodissa, mutta eihän tuossa uskalla vaikka jotain tunnin kisaa aloittaa jos sen aikana meneekin serverit poikki.
 
Voin olla väärässä mutta yleensä ne on ollut aina aamusta suomen aikaa en muista tarkkaa mihii aikaan. Ainakin silloin ku pelasin ja kun tuli pätsei välil nii aina oli aamusta poikki.
 
Tämä kyllä kiinnostelisi mutta on jo yksi autopeli Forza Horizon 5 GamePassin kautta. Tiedän ettei näitä kahta sopisi oikein vertailla Horizonin ollessa aika kevyttä himmailua eikä simulaattorimaista.
Itsellä tapana että yksi peli per kategoria riittänee, kuten esim. jääkiekkopeleissä pelasin varmaan 4 vuotta NHL 2016 peliä kun en nähnyt tarvetta ns. vuosipäivitykselle.

Muttamutta.. Forzaa ei vaan pelatakaan VRllä - ja tämä VR aspekti kiinnostaa suunnattomasti kun autoilusta puhutaan. Tuo 80€ hintalappu taasen on aika vastenmielinen. Varmasti kyllä ennemmin tai myöhemmin tämän hankin koska halua kokea kilpa-ajoa VRn kautta :)

täällä ei vielä ole juurikaan kommentteja tuosta pelistä VR2 kautta, onko yhtä hyviä mitä internetseissä on hehkutettu?
 
Tuo 80€ hintalappu taasen on aika vastenmielinen.
Joo, eihän tuo kyllä houkuta. Itse hankin sen Gigantin black fridaysta 37 €:llä, ei kyllä hassumpi diili nyt kun VR tuli myös.

Tänä iltana tuota VR2:lla testasin hyvin pikaisesti, kaksi kisaa Integra R:llä Brands Hatchin lyhyellä versiolla ja sitten VR showroomista katselin autoa. Hyvin lyhyt testi, joten ei nyt vielä uskalla isompia johtopäätöksiä tehdä, mutta muutama satunnainen alustava huomio:

  • Showroomissa kun oli kirkkaan valkoinen auto ja valaistuksen vaihtoi siten, että autoon osui puiden varjoja, oli varjojen harmaat reunat suttuisia. Ajaessa ei vielä tullut vastaavalla tavalla varjoja vastaan ja tuskin niitä ehtisi ihmettelemäänkään, joten hyvin pieni miinus oletettavasti. Muuten showroom näytti todella hyvältä. Olisi tosin ollut hienoa, jos autosta olisi saanut esim. konepellin auki.
  • Sisäkuvakulmassa "rajat" tulevat varsin nopeasti vastaan. Tietysti päätä ei kuulukaan saada auton korin sisään tms mutta esim pelkääjän paikalle kurottamismahdollisuutta olisin kaivannut enemmän.
  • Ajaminen usean auton seassa oli kyllä makeaa, otin tosin turhaan easyn vaikeustasoksi, niin muut jäivät kävelemään. GT Sport jäi lähinnä kokeiluasteelle, kun yhtä AI:ta vastaan meno oli aika nopeasti nähty ja jostain syystä hot lappays ei napannut sekään. Tässähän vielä pääsee nettiin ajamaan. Sitä odotan myös kovasti, huomenna pitäisi sitäkin testata kaverin kanssa.
 
Muttamutta.. Forzaa ei vaan pelatakaan VRllä - ja tämä VR aspekti kiinnostaa suunnattomasti kun autoilusta puhutaan. Tuo 80€ hintalappu taasen on aika vastenmielinen. Varmasti kyllä ennemmin tai myöhemmin tämän hankin koska halua kokea kilpa-ajoa VRn kautta :)

Iotechin puolella mainittiin kuinka tämän saisi citymarketista plussakortilla hiukan päälle 40e hintaan.
 
Nyt kun alkaa olemaan porukalla vr -kakkuloita, niin olisiko mahdollista jotain vr -only lobbya tehdä sivuston käyttäjien kesken? Itsehän en ole vielä kerennyt koko multiplayer osastoon koskeakaan, koska ruokalistat ovat ohjanneet toisaalle. Onko edes mahdollista tehdä privapelejä? Help me.
 
Nyt kun alkaa olemaan porukalla vr -kakkuloita, niin olisiko mahdollista jotain vr -only lobbya tehdä sivuston käyttäjien kesken? Itsehän en ole vielä kerennyt koko multiplayer osastoon koskeakaan, koska ruokalistat ovat ohjanneet toisaalle. Onko edes mahdollista tehdä privapelejä? Help me.
Online lobbyt voi laittaa privaksi ja salasanan taa. Tuollai olen kaverin kanssa pelannut paikallisesti kaksin.

Lisäys/korjaus: Lobby on joko public tai friends only. Ei pitäisi näköjään muistinvaraisesti sanoa mitään tarkistamatta. Ei tuo ihan sama asia ole mutta riittävän samankaltainen efekti. Toki jos kaverilistalla on tyyppejä joita ei halua sessioon mukaan niin sitten pitänee potkia pois jos tunkevat mukaan, mutta onko sellaisten sitten oltava kaverilistalla muutenkaan, on hyvä kysymys.
 
Viimeksi muokattu:
Laitahan jotain lyhyttä raporttia tuosta GT7sta, Youtube valloillaan ylistäviä videoita mutta olisi kiva kuulla härmäläisen versioita myös :)
Eilen n. 2,5 h ajelin kaverin kanssa, yhdessä kisassa oli vieraileva ranskalaistähti, muuten kahdestaan. Itse ajaminen maistuu pädilläkin niin hyvin, että en oikein tiedä mitä siitä sitten sanoisi :D en ole VR-arvosteluja vielä katsonut, niin en osaa ottaa kantaa niiden hehkutuksiin. Enemmän sitten ehkä tällaisia pieniä huomioita, joista nyt käy ainakin se selväksi, että täydellistä peliä ei kannata odottaa kuitenkaan:

  • Jotkut "tötsät" eivät reagoi pelaajan autoon, eli voit ajaa Tokiossa muovikeppien läpi ja niille ei käy mitään. Sitten taas kartiot reagoivat autoihin, en tosin saanut vielä selvää, että kun kaveri niitä kolasi, niin näkyikö se minulla vaiko ei. Mutta omat kartioiden tönimiset "toimii"
  • Takana tulevan valot eivät näy edessä menevälle taustapeilistä, mikäli takana oleva ei ole suhteellisen lähellä. Tuntui niin kuin tuo etäisyys olisi hieman vaihdellut, mutta en tiedä. Jos takana oleva vilkuttaa pitkiä, niin taustapeilin lisäksi ne hienosti valaisevat edellä ajavan ohjaamoa. Tämä ohjaamon valaisu itseasiassa toimi jopa silloin, kun taustapeilistä ei tavallisia ajovaloja nähnyt. Miinuksena sitten taas se, että kaverin vilkuttaessa valoja, en nähnyt autoni ulkopuolella mitään vaikutusta, eli vaikutus rajautuu vain oman autoni sisään.
  • Renkaiden polttamisesta ei jääne mitään, ei lakua tiehen(?) eikä ainakaan tule savua
  • Kuskin pää ei kääntyile VR:n mukaan, vaan tapittaa staattisesti eteenpäin
  • Kaverilla oli jostain syystä alussa bugia, että monesti startissa oli joku random isompi vaihde sisässä. Liekö kuitenkaan VR:ään mitenkään yhteydessä
  • Mahtavaa kisata kun toisten ajoneuvot on paremmin hahmotettavissa (silloin kun ovat näkyvissä). Tietysti kuolleet kulmat tuovat haastetta.
  • VR showroom ja vähänkin erikoisemmat autojen ohjaamot ovat kyllä ilo silmälle ja yksityiskohtien taso kiitettävää. Samoin esim. Tuscan Speed 6 oli kyllä huvittava ajella hämärällä, ohjaamo on vähän villimpi kokonaisuus. Muutenkin kyllä mielenkiintoinen auto
  • Kaverin mielestä korkeuserot olivat vähän övereitä. Itsellä ei vielä ainakaan pistänyt erityisemmin silmään, tosin Alsacen iso mäki on kokeilematta. Joka tapauksessa korkeuserot ovat kyllä selvästi tuntuvia.
Tähän astisten kokemusten pohjalta on sanottava, että VR on todella jees, vaikka tietysti pieniä puutteita löytyy.

Tämän olisi voinut ehkä sinne GT7 puolelle kirjoitella? Jos joku jaksaa siirtää :p
 
Eipä ole edes muistissa koska ois viimeksi joku peli säväyttänyt, niin kuin tämä peli psvr2 laseilla ja ratti setillä. Ite en ole aikaisemmin omistanut rattia ja polkimia ja Gran turismon oon omistanu ehkä pleikka kakkosella viimeksi. Satunnaisesti oon pelannu rallia ja project cars peliä ohjaimella silloin kun se tuli. Kaverin luona muutaman kerran vetäny ratilla ja polkimilla.

Kun sain lasit niin kävin kokeilemassa niitä kaverilla kenellä on ratti ja Gran turismo. Sen jälkeen oli pakko ostaa itselle myös samat setit ja nyt on jäänyt muut pelit pelaamatta ja yöunet todella vähiin. Se immersio on valtava ja ainakin omat aivot luulee olevansa oikeasti auton sisällä. Toki ei nyt ihan täysin :D mutta on ihan eri fiilis nyt kisata kun olet siellä pelin sisällä ja yrität ohituksia tai väistellä törmäämästä edellä olevaan autoon jarrutuksissa ja pystyy katsomaan ympärilleen. Online kisa mitä nyt muutaman kerran kokeilin oli aivan huikeeta ja siinä oli kunnon kisaamisen meininkiä ja sain jopa ekan voitonkin eilen yöllä tiukan taistelun ja nelosruudulta lähdön jälkeen.

Muutama kysymys, kun en vielä ihan ole perillä tästä.
Kannattaako tässä edetä tekemällä niitä kahvilan menuja pelkästään vai onko jotain muuta keinoa edes saada ratoja ja autoja auki? Jos ostan auton ja viritän sitä, niin pystyykö niitä viritysosia ottamaan pois, jos vaikka jokin kisa vaatii vähemmän tehoa yms? Tarvitseeko onlineen ollenkaan omia autoja, kun siellä on se vuokraus mitä olen käyttänyt tuohon yhteen kisaan mitä olen ajellut? Onko online kisat tehty niin, ettei autojen viritykset anna lisäetuja vai voiko siellä olla isoja eroja autojen suhteen. Tajusin kyllä että siinä on ne jotkut luokat ja olikohan PP arvot mitkä pitää täsmätä, mutta muuten en vielä ole ihan kartalla. Mikä määrittää sen koska toiset autot ovat haamuna ja koska ei? Eilen kun pelasin ja meitä oli kärjessä muutama auto, niin aina välillä ne olivat haamuna ja hetken päästä taas normaalina. Onko online kisoissa erikseen ne keillä on avustimia päällä vai onko ne samassa pelissä niiden kanssa kenellä on avut pois.

Itse otin kaikki pois päältä paitsi abs: default ja countersteer assist: weak. En ole kerennyt kokeilemaan edes kokonaan ilman tuota countersteering assistia, mutta kaippa sen voisi ottaa pois. Eikös nuo avustimet yleensä vaan hidasta menoa?
 
Viimeksi muokattu:
Avustimet, ainakin jotkut ellei kaikki (en muista) hidastaa kyllä eli et voi saada maksimaalista parasta tulosta ne päällä. Ite käytin alkuun mut hyvin äkkiä lähti kaikki avustukset pois päältä ja sitä vaan sit opetteli ajamaan sen mukaan niin hyvin kun nyt pystyy, ainostaan jätin ne tiellä olevat jarrutuspaikat ja apuviivat, neki olis hyvä ottaa pois koska kun niihin tottuu liikaa nii ilman on sit tosi vaikeeta, mut ite en niitä viivoja niinkää laske apupyöriks, enemmän ne auton omat avut jossa tyylii ei tarvi itse osata ollenkaan ajaa.
 
Täältä kans VR kokemuksia. Pikaisesti kokeilin tätä padilla kun lasit sain ja olihan se hienoa. Eilen sitten ajopenkkiin ja ratti käteen. Ihan huikeaa menoa! Mäet on oikeasti jyrkkiä ja ne muut autot siinä vierellä. Huh. Tässä ei tule edes huono olo. Eilen ajelin 155km eikä mitään tuntemuksia. Pari kertaa pyörähdin ja auto lähti pomppimaan niin silloin tuntui, mutta niin varmaan oikeastikin.
Testinä ajoin Red Bull ringiä ensin normaalisti ja sitten VRllä. Laseilla tuli heti parempi kierrosaika ja ajat olivat paljon tasaisempia.

Muiden autojen perän mainokset pompsahtivat yllättäen näkyviin, sekä muutamia kohteita muuallakin, mutta nämä varmaan saa päivityksellä kuntoon.

Pitää koittaa laseilla vetää puuttuvat lisenssit ja kultailla nuo puuttuvat. Jospa tulis nyt ajeltua enemmän kun kunnon laitteet siihen on. VR pakko saada myös formulaan ja ralliiin, kiitos.
 
Muutama kysymys, kun en vielä ihan ole perillä tästä.
Eniten ja nopeiten uusia autoja saa juurikin Menu Bookista.

Lisenssi-testeistä ja missioneista saa myös autoja, kun ajaa prossia tai kultaa kaikkiin yhden "kokelman" testeihin / missioneihin. Mutta niissä ne alkupään "helpot" on pääasiassa aika shitboxeja. Lähempänä loppua, vaikeamman tason testeistä ja missioneista saa hyviä autoja, mutta osa niistä on aika kidutusta ajaa.

Viritysosista, painonpudotus-modit ovat muistaakseni peruuttamattomia. Osa moottorin muutoksista (poraukset yms.) ovat ikuisia sen moottorin osalta, mutta uuden (perus-) moottorin saa rahalla, etenkin alkumetreillä kohtuuttoman tuntuisen isolla rahalla.

Jos PP on liian iso, niin fully customazible ECU:lla voi vähentää tehoja, ja/tai ballastilla lisätä painoa, ja näin pienentää PP:tä. Mutta, molemmat vaikuttavat monin eri tavoin myös auton ajettavuuteen, eikä täten aina kovin optimaalisia ratkaisuja.

Avustuksista, minulla on ABS, traction control, automaattiset vaihteet ja törpöt mutkissa. En osaa vaihtaa vaihteita, ja automaatiset hidastavat todella paljon menoa,mutta ei läheskään niin paljon kuin epätoivoinen koheltaminen vaihteiden kanssa (tämä siis ihan henk. koht. ongelma). ABS ja TC ovat moderneissa autoissa ihan vakio-osia ja täten ollen realismia, mutta ilman luistonestoa on myös minulle usein nopeampi, kunhan vain saa auton nokan pidettyä osoittamaan menosuuntaan. Törpöt auttavat hahmottamaan mutkien profiilia.

Jarrutusalueet olisivat kieltämättä hyödyllisiä, mutta aivan kauhean näköisiä, rumia ja "epärealistisia". Ai niin, on myös seapu käytössä, että mittaristo näyttää punaista jos vauhtia liikaa seuraavaan mutkaan ja vilkuttaa BRAKE!, kun on jo melkein missattu jarrutus. Ratojen reunoilla on myös paljon visuaalisia jarrumerkkejä, kilpiä, mainoksia, puita, reunaviivoja, kanttareita yms, ihan tarkoituksellaan just oikeissa kohdissa (nämä siis näkyy kaikille, asetuksista riippumatta).
 
Se uuden päivityksen mukana tullut vanha formula on kyllä äärimmäisen bensapihi.
Ajoin äsken sen tunnin deep forest kisan ja vaikka siinä kuluu bensa tupla vauhtia niin silti tuolla olis päässyt 60 kierrosta.
Eturenkaat oli kyllä täysin sileät kun oli vielä 20 minsaa ajettavana, mutta vedin ilman pysähdyksiä loppuun asti ja olin toinen.
Ekana ajeleva cayman olikin sitten 30s päässä joten en mä olis ikinä kiinni sitä saanut.

Noissa kisoissa on muuten kiva bugi vaikeustason kanssa sillä tekoäly ajaa kovempaa easylla kuin hardilla ja lisäksi vaikeustason valinnan ei pitäisi yleensäkään vaikuttaa näihin missions moodin kisoihin.
"I did some testing today on Human Comedy Tsukuba. After 10 laps, the AI ran a fastest lap of 59.297 seconds on Hard difficulty. The AI ran a fastest lap of 57.491 on Easy Difficulty"
 
GT7 täyttää tänään jo vuoden. Paljon on kilometrejä tullut vuoden aikana. Pelin kalleimmat autot vielä puuttuu, 9 autoa edelleen puuttuu. Tämä on kyllä autopelien kuningas, parhain ajokokemus autopeleistä. Tämän pariin jaksaa palata joka ikinen päivä ajamaan.
Kaikkiaan olen vuodessa ajanut 48tkm, peliä pelannut 318 tuntia, joista 224 tuntia ajanut.

Kilometrejä siis 48tkm yhteensä, josta 34tkm grindannut rahaa, 14tkm ajanut ''normaalisti'' kisoja. Tomahawkilla ajoin 16tkm Tokioo kun se toimi. Mersulla sen jälkeen puolen tunnin kisaa 18tkm edestä. Tästä on hyvä jatkaa, katsotaan mikä on tilanne kun peli täyttää 2v :D
186ac5701f512-screenshotUrl.jpg

186ac572c2232-screenshotUrl.jpg

186755585cc78-screenshotUrl.jpg
 
GTPlanetin arvio (huvitti tuossa puolivälissä kohta kun sanottiin ettei tue sense ohjaimia).
 
Ovat varmaan tuossa isossa päivityksessä lisännyt autojen osto kutsua, kun nyt ne on pyörinyt kokoajan ainakin 4* arpalipuissa. Vielä ei ole kuin yksi osunut, mutta ainakin mahdollisuus nyt parempi. Syksyllä ja talvella aikaisemmin en niitä nähnyt käyttännössä ollenkaan.

Tuli muuten ostettua se 8 milj. McLarenin vanha formula-auto. Samalla sain extra menusta palkinnoksi Hondan Super Formulan. Huikeita autoja molemmat tai oikeastaan kaikki pelin formula-autot, kun testailin niitä Suzukassa. Olen nyt sitten ajellut GT1/Prototype kisoja Super Formulalla ja on todella hauskaa touhua, ihan jää siihen koukkuun.
 
Ylös Bottom