Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Nyt on kutsu Ferrarit, Lambot ja Astonit ostettu. Oli neljä eri kutsua päällä samaan aikaan. Tuli myös maanantaina viimein ajettua kaikki Circuit Experiencet kultaan!

Vielä olisi kolme endurancea ja 18 eventtiä ajamatta. Yli vuosi ja 400h tässä mennyt GT7 parissa. Kyllä sitä sisältöä paljon pelissä on, mutta pikkuhiljaa kaipaisi lisää kisoja, kun olen vain edelleen ihan hulluna peliin. Ehkäpä sinne online kisoihin pitäisi uskaltaa vain mennä, saisi myös sen puuttuvan 50 online kisaa-trophyn.

Typerämpänä asiana on sitten Online Time Trialin penalty systeemi. Teet ajovirheen niin menee se kierros pieleen, seuraavalla kierroksella kärsit penaltyn ja sitten se vielä vaikuttaa kolmannen kierroksen suora vauhteihin. Ei kauhean reilu systeemi, jos yhden pienen lipsahduksen takia menee kolme kierrosta hukkaan.
 
Ehkäpä sinne online kisoihin pitäisi uskaltaa vain mennä, saisi myös sen puuttuvan 50 online kisaa-trophyn.

Typerämpänä asiana on sitten Online Time Trialin penalty systeemi. Teet ajovirheen niin menee se kierros pieleen, seuraavalla kierroksella kärsit penaltyn ja sitten se vielä vaikuttaa kolmannen kierroksen suora vauhteihin. Ei kauhean reilu systeemi, jos yhden pienen lipsahduksen takia menee kolme kierrosta hukkaan.

Näihin kannattaa suhtautua aika rennolla otteella että jos jotain tapahtuu niin sitten tapahtuu eikä ole niin kauheasti sijoitusten perään. Itse tein nuo sillä ekalla daily racella, Tsukuba tuli aika tutuksi. Siististi itse ajamalla pääsi ihan hyvin ja kun oma kiltteysluokitus nousi niin tuli enemmän samankaltaisia kuskeja kisoihin niin ei ollut pelkkää romurallia.
 
Rohkeasti vain sinne Sportin puolelle. Kaikki yksinpelattava koluttu aikoja sitten ja edelleen sporttia tulee väännettyä lähes päivittäin. Kisat voi olla aika hektisiä kun osalla pelaajista tuntuu olevan hirveä tappelu sijoista 16-11 mutta kun pitää pään kylmänä ja ei provosoidu turhaan ”Holy divereista” niin mukavaa puuhaa tuo on.

Maanantaina yleensä ajan viikkokisojen osalta vain aika-ajoa ja tutustun rataan. Tiistaista eteenpäin sitten kisoihin mukaan. Kaiken A ja O taita olla se oman SR tason nostaminen sinne S luokkaan, se vie hetken mutta sitten kisat alkavat olemaan aika herrasmies hommaa ja turhat ylilyönnit on harvinaisia. Toki sinne mukaan mahtuu niitä jotka pienen vahinko osuman kostaa pommittamalla ulos seutaavassa mutkassa, mutta vähissä ne on. Sanoisin että DR B SR S taso on se siistein ja mukavin ajoluokka. Sitten kun menee DR A puolelle niin kuskit alkaa olla aika aggressiivisia ja jokainen oma virhe kyllä kuitataan pois ja ohituspaikat on aina pieni riski osumalle.

Itselle Sportti pelin suola juuri nyt ja uskoisin että ajot jatkuu vielä todella pitkään.
 
Suosittelen kanssa Sportin kokeilemista! En ole täysin pelannut yksinpelisisältöä läpi, mutta silti yleisin mitä pelissä teen on joko online time trialia tai sitten ihan online kisoja. Kannattaa tosissaan ottaa aika rauhassa ainakin aluksi ja tehdä reilusti tilaa muille. Yllättävän paljon löytyy myös porukkaa, jotka valittavat kisan chätissä aivan kaikesta niin nekin kannattaa ignoorata.

Ihan näin ainakin itseäni huvittavana tarinana: Tasan kerran on minua on chätissä syytetty tahallaan kolaroimisesta ja syy siihen oli että kyseinen tyyppi yritti minusta ulkokautta mutkassa ohi, mutta tein ajovirheen ja mutka meni pitkäksi, jonka seurauksena työnsin hänet ulos radalta. En siis edes huomannut että hän oli ohittamassa ennenkuin takanurkkaan kolahti ja hän alkoi valittamaan.

Typerämpänä asiana on sitten Online Time Trialin penalty systeemi. Teet ajovirheen niin menee se kierros pieleen, seuraavalla kierroksella kärsit penaltyn ja sitten se vielä vaikuttaa kolmannen kierroksen suora vauhteihin. Ei kauhean reilu systeemi, jos yhden pienen lipsahduksen takia menee kolme kierrosta hukkaan.
Tähän vielä, itse tuppaan tekemään niin että jos menee nurtsin puolelle, hidastan reilusti siellä ja tulen parin sekunnin päästä vasta takaisin radalle niin yleensä ei saa rangaistusta. Muuten yleensä kyllä starttaan alusta koska juurikin ärsyttää tuo että menee vähintään kaksi kierrosta pieleen sen takia. Saisi toimia niin että pysähtymällä voi kuluttaa rangaistukset pois, jotta seuraavalla kierroksella voi yrittää taas uudestaan.
 
Lisäksi voisin suositella niitä ”World series” sarjoja sieltä Sportin alta (oikea alakulma valikossa).

Ainakin se nykyinen sarja on ”helpoilla” GR4 & GR3 kärryillä joten mitään hirveän kisäkireää tykkiä ei tartte ohjastaa. Kisat näissä on huomattavasti pidempiä sisältäen aika-ajon joten homma on hieman rauhallisempaa. Lisäksi viimeaikoina näissä on ollut mukavasti dynaamista säätä mukana joten oikea aikainen varikkokäynti voi vaikuttaa kisan lopputulokseen dramaattisesti (tykkään itse tästä tosi paljon, mutta jakaa varmasti mielipiteet).

Näihin kisoihin kannattaa valmistautua kunnolla ja yleisistä lobby listoista löytyy pitkin viikkoa yleensä useita huoneita jossa on viikonlopun kisaa kokeiltu simuloida ajan, sään, kierrosten määrän jne jne mukaan. Sinne vaan rohkeasti mukaan, ei ne ulkomaan elävät ainakaan toistaiseksi ole härmäläisiä syöneet elävältä, päin vastoin, lobbyissä majailee useasti ne lunkimmat palaajat.

Kyllä tämä GT7 on tässäkin kunnossa tämmöisille sunnuntai kuskille melkoinen runsauden sarvi että tekemistä varmasti riittää. Se tekeminen pitää vain viitsiä siltä hieman kaivella, nykymenoon ”kaikki mulle heti” tämä ei oikein varmasti sovi. Itse tykkään just tämmöisestä hieman rauhallisesta ympäristöstä jossa voi vain chillata ja fiilistellä jos siltä tuntuu.
 
Olen itse yleensä peleissäkin aika kitsas, mitä tulee rahan käyttämiseen. Jostain syystä aina pitää vaan olla hyvä summa säästössä tulevaisuuden varalle :D Olen tästä kuitenkin nyt poikennut viime viikkoina tämän pelin puolella kolmella kohtuullisen kalliilla legendary car-hankinnalla ja ajattelin tähän nyt vähän listailla asiasta. Pääsyynä se, että eilen ostin sellaisen menopelin, jota olin odotellutkin legendakauppaan jo jonkun aikaa, koska pääsin sitä ystäväni luona jo pelissä kokeilemaan ja siihen kovasti tykästyin.

Otetaan ensiksi kuitenkin ne kaksi aikaisempaa hankintaa. Ostin ikonisen Alfa Romeo 155-kisa-auton tuossa pari viikkoa takaperin ajatuksena käyttää sitä Group 4-kisoissa. Kyseinen laitehan oli tosielämässä melkoinen ratapeto DTM- ja WTCC-tyyppisissä kisoissa 90-luvulla. Ystäväni osasi kertoa autosta, että tuo peliin mallinnettu versio olisi Nicola Larinin ajama auto. Kyseinen kuski ajeli Formula 1-kisoissakin mm. Ferrarilla joitain kisoja ja muistetaan osittain sellaisesta ikävästä faktasta, että hän saavutti F1-uransa ainoan palkintopallipaikan siinä surullisen kuuluisassa Vappukisassa '94, jonka aikana legendaarinen Ayrton Senna kuoli. Pelisarjan puolellahan tuo auto on ollut legenda ainakin viitosversiosta asti ja muistetaan erityisesti korkealta vinkuvista moottoriäänistään.

Se toinen hankinta tapahtui samaan aikaan pari viikkoa takaperin, kun ostin pelisarjan legendoihin kuuluvan Castrol Tom's Supra GT500-mallin vuodelta '97. Kyseessä siis se ikonisen valko-vihreä-punaisen liveryn omaava rata-Supra, joka on ollut pelisarjan klassisimpia autoja sen alusta asti. Group 3-luokkaan tuo menee tässä pelissä ja tuo kivaa vaihtelua niihin kisoihin 911 Porschen vierelle, kun voi vähän vuorotella, millä ajelee. Muistan tykänneeni kyseisestä laitteesta jo GT2:n aikaan paljon ja kiva nostalgiamatka nykypäivään tuoduilla grafiikoilla ja ajomallinnuksella tuo on ollut. Kivat moottoriäänet myös laitteessa.

4,3 miljoonaa meni vielä noiden kahden lisäksi sileäksi eilen, kun lunastin legendakaupasta Ferrari F50:n omaan kokoelmaani. Kuten tosiaan jo sanoin, niin hyvä ystäväni oli tuon jo aikaisemmin lunastanut ja hänen luonaan pari kierrosta sitä kokeilin ja totesin, että täytyy kyllä itsellenikin ostaa. Kun edellisestä online time trialista eilen napsahti miljoona palkinnoksi, niin ostin sitten itsellenikin tuon ja kyllä vaan oli mukavaa menoa. Hienosti mallinnettu in car-kuvakulma tuossa, fiilis oli melkein kuin itse olisi ollut Ferrarin ratissa. Komeat äänet, tottakai, ja tehoa juuri sillä tavalla kivasti, että kulkupuolta löytyy, mutta ei liikaa, joten ajaminen on mukavaa. Paljon letkeämpi peli ajaa kuin esim. jo tallista löytyvät LaFerrari tai Tributo. Käsittääkseni tuo F50 on eräänlainen 'päivitysversio' legendaarisesta F40-mallista. Toki ovat ihan omia mallejaan molemmat, mutta alkutestin perusteella kyllä sieltä sellaista samanlaisuuttakin löytyy. F50 tuntuu jonkun verran nykyaikaisemmalta ajettavalta F40 verrattuna.

Noin 7 miljoonaa noihin kolmeen nyt parin viikon aikana meni, mutta onneksi jäi vielä 10 miljoonaa 'pahan päivän varalle'.
 
Joo mulla on kans peleissä jossa "money talks" pitää olla aina jemmassa reilusti pahan päivän varalle, tämä säästösysteemi alkoi GTA Onlinen aikoina jossa huomasi että rahaa menee aina, sit kun alkoi vielä dlceitä tippuu sitä rataa ettei pysynyt vauhdissa mukana ja lama teki sen että kaikki hinnat alkoi pyörii gtaassa siinä luokassa että kun joskus 10 miljoonaa oli koko omaisuus on nykyään hyvä jos riittää tyyliin kolmeen autoon. Siitä sit alkoi säästäminen, GT7 hinnatki pyörii siinä luokassa että se 10 millii ei pitkälle riitä, tai oikeestaa ei edes siihen kalliimpaan legendary autoon. Melkoista grindiä siinä pelissä harrasti mut nyt on kaikki paitsi ferrari kutsu autot puuttuu ja jemmas sen verran että jos tulee jokin mielenkiintoinen auto nii voi ostaa vaan.

Grindiä enää en harrasta, sit kun rahat loppuu ja tulee joku mielenkiintoinen auto nii ajetaa just sen verran että sen saa, toki jos hinta on tyyliin 10millii nii joutuu väkisinki hieman enemmän ajelee.
 
Kyllä aika pitkälti kaikki rahat menee mitä tuleekin, toki välillä on useampi miljoonaa tilillä, jos ei huvita ostella uusia autoja ja ajelee jo hommattuilla menopeleillä.

Nyt alkaa vaan tilanne muuttua, kun ei helppoa rahaa enää saa Circuit Experiencen kautta ja vähän edullisemmat menopelit (0-5 milj.) alkaa olla enimmäkseen hommattu. Pitänee alkaa ajelemaan noita ison rahan kisoja vähän aktiivisemmin ja säästelemään rahaa isompiin hankintoihin. 20 milj. autoja tuskin kuitenkaan ostan, jos ei peliin tule jotain uusia keinoja tienata rahaa. Niille autoille ei hirveästi löydy käyttöä ja hirveä vaiva kerätä tuollainen summa kasaaan. Se on jo "End end end game" sisältöä...

Sport-mode ei taida olla mun juttu. 7 min kisa ja sitten 10 min odottelua seuraava kisaa varten. DR C ja SR S on vauhdillisesti varmaan ihan sopiva mulle, mutta aikamoista häsläämistä kisat on kaikilta aivan kärkeä lukuunottamatta sekä siihen päälle sitten vielä tahalliset kiilamiset. Ja lisäksi, jos ajavat kylkeen hitaassa mutkassa niin eivät saa penaltya ja oma auto kuitenkin hajoaa hetkeksi.

GT3 luokka on sinäänsä erittäin järkevä valinta onlinekisoihin, mutta pelissä on satoja autoja ja joka viikko pitäisi käytä käytännössä ajella samoilla menopeleillä. Assetto Corsa Competizione olisi siihen touhuun sitten parempi valinta.
 
Sport-mode ei taida olla mun juttu. 7 min kisa ja sitten 10 min odottelua seuraava kisaa varten. DR C ja SR S on vauhdillisesti varmaan ihan sopiva mulle, mutta aikamoista häsläämistä kisat on kaikilta aivan kärkeä lukuunottamatta sekä siihen päälle sitten vielä tahalliset kiilamiset. Ja lisäksi, jos ajavat kylkeen hitaassa mutkassa niin eivät saa penaltya ja oma auto kuitenkin hajoaa hetkeksi.

Eipä siihen ole tullut koskettua sen jälkeen kun ne 50 kisaa sai kasaan. Tuntemattomien kanssa ajelu/pelailu harvemmin nappaa.
Ja juu, on tuo peli jo tavallaan 'pelattu', vaikka siellä sitä tekemistäkin olisi, muttei omat taidot ja kärsivällisyys riitä loppuihin. Peruskisat tulee ajeltua uusien ratojen tullessa, mutta siinä se.
 
80B9ECD1-DB0E-4E28-9722-BD4DD82DF70C.jpegReilu 25v pädillä ajelua Turismojen kanssa takana ja nyt hypättiin syvään päätyyn. Viikonloppuna hankittu ratti sekä ajopenkki joten orientoituminen uuteen ympäristöön on nyt käynnissä. Aikaisempaa kokemusta ratilla ajamisesta ei ole muutamaa testiä lukuunottamatta laisinkaa joten vähän hakusessa tämä vielä on… varsinkin jos vaihteita roplaa vielä samalla.

Ratin asetukset tuntuvat vaikuttavan todella paljon aikoihin ja siihen miten ajokki pysyy lapasessa. Siksi kysymys muille rattikuskeille asetuksista, varsinkin jos käytössä Thrustmaster T300RS GT. Onko nämä ns. hyvät millä lähteä etenemään vai pitäisikö säätää vielä jotakin että saisi paremman tuntuman.

Asetuksissa on kolme kohtaa mitä säätää:
- Controller steering sensitivity
- Force Feedback max torgue
- Force Feedback sensitivity

Netin syövereistä kaivoin että useat ajaa 5/2/1 asetuksilla (numero arvot ovat samassa järjestyksessä kuin nuo asetukset yllä lueteltu)

Omaan lapaseen parhaimmalta tuntuu 5/3/2 ja teinkin testisession C viikkokisan aika-ajoa 10 kierrosta seuraavilla asetuksilla:
1. Auto 0/3/2
2. Auto 5/3/2
3. Auto 5/2/1
4. MT 0/3/2
5. MT 5/3/2
6. MT 5/2/1
7. MT pädi

Ajokkina GT-R Nismo GT3, kaikki ajoavut pois paitsi ABS. Testi tehtiin tarkoituksella ”limiitillä” ajaen hakien parasta aikaa joten osassa vedoista meni useampi kierros spinnauksen tai seinäosuman takia piloille. Pädillä tämän pikatestin perusteella ollaan vielä 0,5s nopeampia, mutta aika lähelle pääsee jo muutaman päivän opettelulla. Kuvassa viimeisen stintin kierrokset ja oikeassa kulmassa kaikkien seitsemän stintin parhaat ajat. Ratilla se mikä tuntui parhaalta oli myös nopein. Joten siksi tässä näitä asetuksia vielä metsästetään ja opetellaan.

Online kisoihin ei vielä uskalla oikein lähteä joten nyt vähän harmittaa että yksinpeli on jo koluttu 100% läpi. Tekisi mieli melkein tehdä toinen tili ja aloittaa alusta koko touhu
 
Näytä liitetiedosto 10866Reilu 25v pädillä ajelua Turismojen kanssa takana ja nyt hypättiin syvään päätyyn. Viikonloppuna hankittu ratti sekä ajopenkki joten orientoituminen uuteen ympäristöön on nyt käynnissä. Aikaisempaa kokemusta ratilla ajamisesta ei ole muutamaa testiä lukuunottamatta laisinkaa joten vähän hakusessa tämä vielä on… varsinkin jos vaihteita roplaa vielä samalla.

Ratin asetukset tuntuvat vaikuttavan todella paljon aikoihin ja siihen miten ajokki pysyy lapasessa. Siksi kysymys muille rattikuskeille asetuksista, varsinkin jos käytössä Thrustmaster T300RS GT. Onko nämä ns. hyvät millä lähteä etenemään vai pitäisikö säätää vielä jotakin että saisi paremman tuntuman.

Asetuksissa on kolme kohtaa mitä säätää:
- Controller steering sensitivity
- Force Feedback max torgue
- Force Feedback sensitivity

Netin syövereistä kaivoin että useat ajaa 5/2/1 asetuksilla (numero arvot ovat samassa järjestyksessä kuin nuo asetukset yllä lueteltu)

Omaan lapaseen parhaimmalta tuntuu 5/3/2 ja teinkin testisession C viikkokisan aika-ajoa 10 kierrosta seuraavilla asetuksilla:
1. Auto 0/3/2
2. Auto 5/3/2
3. Auto 5/2/1
4. MT 0/3/2
5. MT 5/3/2
6. MT 5/2/1
7. MT pädi

Ajokkina GT-R Nismo GT3, kaikki ajoavut pois paitsi ABS. Testi tehtiin tarkoituksella ”limiitillä” ajaen hakien parasta aikaa joten osassa vedoista meni useampi kierros spinnauksen tai seinäosuman takia piloille. Pädillä tämän pikatestin perusteella ollaan vielä 0,5s nopeampia, mutta aika lähelle pääsee jo muutaman päivän opettelulla. Kuvassa viimeisen stintin kierrokset ja oikeassa kulmassa kaikkien seitsemän stintin parhaat ajat. Ratilla se mikä tuntui parhaalta oli myös nopein. Joten siksi tässä näitä asetuksia vielä metsästetään ja opetellaan.

Online kisoihin ei vielä uskalla oikein lähteä joten nyt vähän harmittaa että yksinpeli on jo koluttu 100% läpi. Tekisi mieli melkein tehdä toinen tili ja aloittaa alusta koko touhu
Mulla jotakin suuntaan 3/2. Tuohon ekaan en ole koskenut, koska olen ollut siinä uskossa, että se koskee vain DualSenseä. Nyt GT Planeetalta näin, että sanovat arvon koskevan myös rattia..
Joka tapauksessa tykkään lievemmistä voimista, meinaan tuo nyanssit esille helpommin ja T300 ratin voima ei häviä pidemmissäkään sessioissa.
Online kisoihin ei vielä uskalla oikein lähteä
Rohkeasti vaan sisään. Tuohon ei ole koskaan oikeata ajoitusta aloitusmielessä; hyviä ja huonoja kokemuksia tulossa. Sen takaan. Lopulta systeemi heittää suurimmaksi osaksi saman mieliset / - taitoiset yhteen. Onnea matkaan.
 
Tällä viikolla tulee viisi uutta autoa.

 
Tuli nyt pitkähkön tauon jälkeen taas vähä päristelty, yhtä mukavaa ku aina ennenki. Mut perhana, mä oon ajannut kaikki circuit expereincet lukuunottamatta nürren kultaan mut tää grand valley tuottaa semmosia vaikeuksia ettei mittää järkee vaik mielestäni kui täydellisesti ajaa. :eek:
 
Tullut täälläkin uutta intoa ajeluun, kun vr2 saapui. Aiemmin hakkasin päätä seinään super lisenssien kullituksen kanssa, kypärä päähän ja muutamalla yrityksellä kultaa. On se aikamoinen ero, kunhan tottuu. Oheen video aiheesta.
 
Tuli pikaisesti testattua ja framerate modessa näytti olevan aika lukittu 120 fps. Resoluutio modissa keskimäärin siellä 80 fps paikkeilla. Ihanan sulava peli nyt tuossa framerate modissa.
Ei ole mitään balanced modea VRR:lle? Ei kovin erikoinen loikkaus jos vain 60 -> 80 fps ns. samalla resoluutiolla. Pitänee luultavammin pelata 120hz tilassa eli sama kuin ei olisi vrr tukea olleskaa vaan sama kuin muissa peleissä "vrr pakotettuna 119 hz", jolloin kuva on jo täydellisen sulavaa pienemmällä resoluutiolla.
 
Tuli pikaisesti testattua ja framerate modessa näytti olevan aika lukittu 120 fps. Resoluutio modissa keskimäärin siellä 80 fps paikkeilla. Ihanan sulava peli nyt tuossa framerate modissa.
Nyt pääsi testaamaan ja framerate moodissa kyllä niin irvokkaat pikselit ainakin 85" ruudulla että aivan pelikelvoton ja tuli flashback project cars 2 graffoista mielee.

Sen sijaan "prioritise ray tracing/resolution" tilassa oikein mainio. Fps huiteli 110-119 fujin radalla ja nyrrelläkin isommasta tekstuurista huolimatta 105-119hz välillä, enkä huomannut grafiikoissa ainakaa suurta eroa aiempaan 60 fps köröttelyyn.

En tiedä mistä tuon sinun "keskimäärin siellä 80 fps paikkeilla" on vedetty. Onko vrr näytöissä muka eroja tuon suhteen? Itsellä qn90a (sampan 2021 lippulaiva).

Todellakin nyt vrr ominaisuus pääsi oikeuksiinsa ja suosittelen vrr näytön hommaamista jos haluaa pelistä kaiken irti.
 
Nyt pääsi testaamaan ja framerate moodissa kyllä niin irvokkaat pikselit ainakin 85" ruudulla että aivan pelikelvoton ja tuli flashback project cars 2 graffoista mielee.

Sen sijaan "prioritise ray tracing/resolution" tilassa oikein mainio. Fps huiteli 110-119 fujin radalla ja nyrrelläkin isommasta tekstuurista huolimatta 105-119hz välillä, enkä huomannut grafiikoissa ainakaa suurta eroa aiempaan 60 fps köröttelyyn.

En tiedä mistä tuon sinun "keskimäärin siellä 80 fps paikkeilla" on vedetty. Onko vrr näytöissä muka eroja tuon suhteen? Itsellä qn90a (sampan 2021 lippulaiva).

Todellakin nyt vrr ominaisuus pääsi oikeuksiinsa ja suosittelen vrr näytön hommaamista jos haluaa pelistä kaiken irti.

Voi paljon riippua radasta, sääolosuhteista ja muusta.
 
Ylös Bottom