Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Autojen spoileri logiikas ei ole mitään logiikkaa, jos autos on oma spoileri valmiina se ei anna mitään lisäpitoa sama kun ois ilman, sit pitää lykätä joku ruma siipi sinne taakse, joissakin onneks on useampi kauniimpi vaihtoehto. Luulis että se auton oma spoileri antais edes jotain lisää kun että ei olis mitään. Esim tämä uusi RUF olis niin kaunis ilman sitä lentokoneen siipee siel takana mut pakko käyttää kun ilman lähes mahoton vempain ajaa. Kokeilen nyt vielä ilman kun tuli nyt se pätsi kun ne autot pomppasi, mut luulen että pakko se siipi kuitenkin laittaa takas.
 
Enpä ole tuolla tavalla testannut, että ottaa vakiosiiven pois ja vertaa.

Sen sijaan esim. siinä uudehkossa Alpinen urheiluautossa ei ole siipeä vakiona ollenkaan ja perä vähän irtoilee. Mikäli laittaa sellaisen aivan nysän takasiiven siihen niin pysyy perä tiessä paremmin kiinni. Toki tämä ennen uusinta fysiikka päivitystä.
 
Vakiosiipi on sama kun että sitä ei olisi ollenkaan, se on pelkkä koriste jossa ei ole mitään logiikkaa, kokeilin eilen sitä uutta ruffia, pystyy ajaa kyllä mutta ei läheskään niin hyvin kun siiven kanssa, ennen pätsiä ilman siipee oli ajokelvoton. Saahan sitä pitoa myös kun laittaa defuserin ym mitä härpäkkeitä siihen "rear" slottiin saakin. Siinä ruffis on vaa että se tekee sen niin rumaks eli poistaa takaa kokonaan sen "suojapaneelin" että törröttää takaa paljaana nii se on vieläkin rumempi kun se siipi, tää on kuitenkin porche nii ei se siinä nyt niin paha ole kun että vaikka jossain cobra shelbys johon ei missään nimeessä pysty laittaa mitää järkyttävää siipee, siihen sopis just joku sievä ducktale.

Sillähän ei ole mitään väliä mikä siipi takana on, kaikki antaa sen saman pidon oli se sitten pieni tai iso paitsi se vakio joka ei anna mitään.

En tiie miten muut, mut kyllä mulla on myös auton ulkonäöllä väliä eikä vaan se että siitä nyt saa ajettavan, joihinki autoihin ei vaan pysty laittaa sitä järkyttävää siipee. :D
 
Viimeksi muokattu:
Pakko olla jotain bugia itsellä, kun myös tuo uusi RUF menee ihan kiskoilla. Pelissä ei ole mitään tarvetta enää edes luistonestolle. Niin hemmetin tylsää nyt kiertää rataa ympäri.

Sama, kun käy kokeilemassa jotain vanhaa lisenssitestiä missä on ollut haastava/liukas auto niin nyt on pitoa ihan älyttömästi ja ajaminen helppoa.

Itse tykkään tuosta RUF:n vakiosiivestä, mutta kyllähän se ulkonäkö menettelee myös ilman siipeä. Se isompi siipi sitten taas on aivan hirveän näköinen. Ja oli siinä pieni ero ajoiko ilman siipeä vai vakiolla, vielä vähän enemmän liimattu tiehen siiven kanssa. Hankala tosin saada isoja eroja, kun pitoa on hulluna ihan liikaa.

Kokeilin vielä huonoja Comfort Medium renkaita RUF:ssa ja vieläkin oli pitoa liikaa, mutta sentään oli mahdollista saada perä irti. Ihan muuten olisi ajettava ja edes aavistuksen hauskempi, mutta jarrutusmatkat kasvoi sekä mutkanopeudet aleni.

2,5 vuotta pelattu peliä aktiivisesti, mutta nyt on nautinto kaukana. Helppo ja tylsä ei kiinnosta. Ennen ajamisessa oli hyvä kombo rentoutta, koukuttavuutta sekä haastetta.
 
Pakko olla jotain bugia itsellä, kun myös tuo uusi RUF menee ihan kiskoilla. Pelissä ei ole mitään tarvetta enää edes luistonestolle. Niin hemmetin tylsää nyt kiertää rataa ympäri.

Sama, kun käy kokeilemassa jotain vanhaa lisenssitestiä missä on ollut haastava/liukas auto niin nyt on pitoa ihan älyttömästi ja ajaminen helppoa.

Itse tykkään tuosta RUF:n vakiosiivestä, mutta kyllähän se ulkonäkö menettelee myös ilman siipeä. Se isompi siipi sitten taas on aivan hirveän näköinen. Ja oli siinä pieni ero ajoiko ilman siipeä vai vakiolla, vielä vähän enemmän liimattu tiehen siiven kanssa. Hankala tosin saada isoja eroja, kun pitoa on hulluna ihan liikaa.

Kokeilin vielä huonoja Comfort Medium renkaita RUF:ssa ja vieläkin oli pitoa liikaa, mutta sentään oli mahdollista saada perä irti. Ihan muuten olisi ajettava ja edes aavistuksen hauskempi, mutta jarrutusmatkat kasvoi sekä mutkanopeudet aleni.

2,5 vuotta pelattu peliä aktiivisesti, mutta nyt on nautinto kaukana. Helppo ja tylsä ei kiinnosta. Ennen ajamisessa oli hyvä kombo rentoutta, koukuttavuutta sekä haastetta.

No mä en sit tiie mitä säätöjä sä käytät mut mä en sitä ruffia kyl saa mitenkää menee kuin raiteilla, teen yleensä autot 700pp kun tuntuu et se on just sopiva, ei liian nopea eikä liian hidas, sit testaan niitä autoja nyrres jossa pitää saada vähintään aika alle 7min, nii kyl ainakin tätä ruffia saa välillä kynsin ja hampain pitää tiellä jos meinaa saada alle 7min ajan ilman sitä spoileria. Spoilerin kanssa sit jo jotenkin kulkee, mä en siis itte osaa säätää näitä autoja ollenkaa mitä nyt jotain ihan basic juttuja, eli jos auto on paska ajaa mä en osaa tehää siitä ajokelvollista, monesti sit kaverilta joutuu pyytää lunttilappu säädöille tai kattoo netistä jos jaksais.

Ennen tätä viimeisintä pätsiä jo ihmettelin että onko paris kuukaudes taidot nii ruostuneet ku auto lähti aina lentoon mut oliki ilmeisesti joku pomppubugi, nyt tuntuu olevan normaalia mut en sanois et menee ku kiskoilla, ainakaa mun taidoilla. :D
 
Kokeilin nyt vielä sitä ruffia vakiospoileril nii ei sit millää pääse alle 7min, joku 7.03... spoilerin kanssa 6.56 ja parempaan varmaan pystyis jos uskaltais, alkoi sen verran kiinnostaa tämä "kiskoilla" kulkeva ruf et ois mielenkiintoista "haastaa" @Ac3way ruf 700pp ilman siipee nyrre alle 7min, sitten haluan sen jälkeen luntata ne säädöt :p Meinaan itel oli kyl koko ajan auto lähössä lapasesta ellei pidä kynsin ja hampain ratista kiinni.
 
On ne kyl jotenkin helpottanut tätä ajamista, menin ihan "for the science" testaa sitä virallista nürre kulta aikaa joka on nyt 6.37.000, vahna oli muistaakseni eli ennen tätä viimeisintä suurta päivitystä 6.37.600 ja mun vanha kulta aika 6.37.445, nii nyt ei varmaa kymmentäkää yritystä kun vedin 6.35.974
IMG_4804.JPG

Ennen sai hiki ottas yrittää ja yrittää, toki asiaan vaikuttaa se että nürre alkaa olee jo niin tuttu ja käytän sitä rataa kaikkien autojen "testiratana" muutenkin, mut vielä ennen tätä pätsiä joskus yritin sitä mun vahnaa kulta aikaa parantaa nii ei millää onnisunut, nii nyt ajoin toki niin hyvin kun mahollista mut en mielestäni mitenkää yli yrittämäl nii meni "reilusti" alle sen vaadittavan kulta ajan.
 
Siellä olisi masokisteille nyt mielenkiintoinen Daily race C kisa sportin puolella: Nyrre Endurance layout kuudella (6) kierroksella Gr.3 autoilla.

Jotta homma ei olisi liian helppoa on Polyphony iskenyt kulmakertoimen vielä hiukan jyrkempään asentoon laittamalla mukaan dynaamisen säävaihtelun! Eli crediitin grindaajat älkää vaivautuko, tästä ei jää kuin känsiä käsiin ratin vääntelystä.

Kisa tulee kestämään lähemmäs tunnin näillä asetuksilla ja ennustaisin että keskeyttäneitä on lobbyissä paljon. Luvassa siis armotonta keskittymiskyvyn testausta ja hermojen menetystä virtuaaliradoilla. Itse taidan pyhittää peliviikon tälle kombolle, on senverran harvinaista herkkua että suosittelen muillekin jos yhtään kunnon haasteesta syttyy ja pitää.
 
Puolisen vuotta sitten hankkimani Mozan R5 -ratti vei pc:n puolelle ja pitkälle tauolle GT7:sta. Nyt viimein onnistuin iskemään ratin epävirallisella tavalla kiinni PS5:een Brook Ras1ution 2 -adapterilla.

R5 on Mozan kevyemmästä päästä oleva suoravetoratti 5,5 Nm:n väännöllä, jonka saa GT7:ssa eloon adapterin ja Mozan luurisovelluksella. Puhelinsovellusta voi käyttää ajon aikana voimavasteiden säätöön ja vaikka tukea ratille ei pelissä ole, toimii se lopulta mainiosti. Rattivalikoissa R5 imitoi Logitechin G29:ää.

Mokkulan kommervenkkien sietämiseen turhautuu. Noin päivän testisession kokemuksella tietää, että adapteri tarvitsee viileän paikan. Lämmetessään se katkoo yhteyden rattiin. Todennäköisesti näin, sillä viiden tunnin testin aikana, sisältäen kahden tunnin pelin sisäisen paussin, viilennyksellä se ei katkaissut yhteyttä kertaakaan.
Radalle!
 
Neljässä kisalähdössä tuli eilen pyörittyä Nyrren endurancessa AS lobbyssä. Ja tarkoitan kirjaimellisesti pyörimistä koska jokainen kisa tarjosi vesisadetta toisesta kierroksesta lähtien ja uuden fysiikkamallin kiemurat märällä oli muillekin kuin itselle yllätyksiä täynnä. Sijoitus kisoissa oli nousujohteista 14, 9, 6, 5 joten harjoitusta ja toistoa tuo märällä ajaminen selkeästi vielä vaati.

Yllätykseksi näissä eilisissä lobbyissä kanssakisaajat olivat hyvinkin herrasmies luokkaa, suorilla annettiin tilaa, ei ollut tyypillistä tuuppimista mutkissa ja jopa nostettiin kaasujalkaa päästäen ohi jos olin roikkunut pitkään perässä ja näki että itsellä on menohaluja ja nopeutta enemmän.

Eilinen ilta kaikkine spinnailuineen oli kuitenkin melkein sitä parasta ”Gran Turismoa” mitä Sportti on tähän mennessä tarjonnut. Ajokkina alla oli Porsche ja varsinkin sateella saan tämän auton pienellä harjoittelulla hallintaan vaikka tuntuu ja näyttää ulkopuolisille että nyt kyllä lähtee lapasesta ja railakkaasti.

Aika-ajolla ei ole tässä kisassa kovin suurta merkitystä ainakaan jos sade osuu kohdalle. Sen verran moni arpoo varikolle tulon kierroksen liian myöhään tai aikaisin että jonon hänniltä koko kisan voittoon on täysi mahdollisuus.

Yksi kisa olisi ollut varma kakkos sijoitus, mutta menin riskillä IM renkailla viimeiselle kierrokselle kuivuvalla radalla. No ne renkaat alkoi näyttää loppuun kulumisen merkkejä jo karusellissa ja viimeset sektorit oli jo piruettien juhlaa. Vimmattu pyöriminen jokaisessa mutkassa koska auto ei enää punaisilla renkailla suostu menemään kuin suoraan… sijoitus kaikesta huolimatta oli kuudes johtuen siitä että aikalaskuri pisti pelin poikki ja koko loppupakka ei ehtinyt päästä ohi ;) Tästäkin opittiin taas jotakin, jos ajat renkaat loppuun, on se kisa sitten siinä ellei oikeasti oli pari mutkaa enää maaliin. Ennen päivitystä punaisilla renkailla ajeli ihan huoletta ilman spinnailuja, ei onnistu enää ainakaan märällä radalla.

Loppukaneettina en ole varma olenko ajanut peliä ennen päivitystä aina ABS default asetuksella. Nyt kun kokeilin ABS weak asentoa Porsche käyttäytyy ja kääntyy mutkiin todella mallikkaasti. Nyt jos laitan takaisin defaultille jarrutusmatka pitenee ja breiktailing on todella haastavaa, ihan kuin jarrussa olisi vain ON/OFF tila… jokatapauksessa weak asetuksella näyttää pärjäävän ihan hyvin nyt ainakin Nyrrellä.

Katsotaan kuinka monena iltana jaksaa käynnistää peliä tätä kisaa varten. Yksikin kisa alkaa olemaan ratilla jo aikamoinen fyysinen suoritus, joten voitte arvata miten ”väsynyt” ja samalla ”kierroksilla” olin neljän perättäisen kisan jälkeen :)
 
Viime viikon Nyrren sportti kisoista ei tullut känsiä käsiin, pienoinen niskajumi ja molempiin käsiin orastava jännetupen tulehdus. Vaikka aikaisemmin tuli parjattua, että uuden päivityksen myötä ratin forcet nerffailtiin (TM T300 ratissa) ja tuntuma olisi nyt löysähkö niin edellisen viikon kurvailut osoitti, että on siellä ratissa vielä edelleen vääntöä olemassa. Varsinkin nopeissa urku auki ajettavissa mutkissa ratin palaute on todella brutaalia ja sen nyt oikeasti tuntee kätösissään, kun renkaat saavat pidon takaisin tiehen esimerkiksi hypyn jälkeen tai jousituksen ottaessa kimmokkeen korkeammasta kanttareesta.

Viikon saldona oli sitten rapiat 4 700 km ajoa ja kun tuon jakaa kyseisen radan pituudella niin tuli tätä tahkottua semmoinen 195 kierrosta. Kisalähtöjä oli 3-6kpl per päivä ja yhteensä noin 30 kisaa tuli ajeltua. Yhtäkään kisaa en muuten keskeyttänyt, en vaikka kuinka huonosti meni. Mukaan mahtui aivan käsittämättömän surkeaa suorittamista itseltäni niin että välillä hävetti, eeppistä taistelua monen kierroksen ajan yhdestä sijoituksesta ja sen semmoista. Oli kyllä kaikkinensa melkoista tunteiden vuoristorataa, tylsää ei ollut missään vaiheessa sen verran tässä joutui keskittymään että tylsyyden tunteelle ei yksinkertaisesti ollut missään kohtaa tilaa.

1724058111629.png
Sijoitukset vaihtelivat viikon mittaan kärjessä olemisen ja viimeisenä kyntämisen välillä, yleensä kuitenkin 8 parhaan joukossa sitten lopulta ruutulipun liehuessa oltiin, en pitänyt tästä nyt sen enempää kirjaa ja eipä tuo sijoitus ollut tässä se päämäärä itselle. Sadekisat olivat kyllä aivan parhautta, vaikeaahan se välillä oli, spinnailuja tapahtui silloin tällöin mutta ei se näyttänyt olevan helppoa muillakaan. Yhdestä näistä napsahti vielä ”clean race” bonarit joka lämmitti erityisen paljon mieltä. Viikon summaa ehkä tässä se vanhasta sanonnasta väännetty ”ei itse päämääränä oleva sijoitus vaan matka kohti ruutulippua” teki tästä jotakin uuttaa, erityistä ja mieleenpainuvaa ajopelien kanssa.

Vaikka yleensä kurvailen Sportissa DR B tasolla yllätyksekseni pystyin pitämään koko viikon DR A tason yllä ja siihen se viimeyönä sitten jäikin. Kanssakisaajat olivat 99% siististi ajavaa sakkia ilman ylimääräistä perseilyä muita kohtaan. Kisaetiketti oli selvästikin hallussa niillä jota tähän kisaan ikinä starttasivat ja hyvä niin.

Yksi ainoa kuski tuli vastaan, joka teki ärsyttävää blokkkailua sekä linjan vaihtoa, vaikka takaa tulijat olivat nopeampia. Pidemmän aikaa tämä sankari piti minua ja toista kuskia takana aiheuttaen aivan hillittömiä vaaratilanteita jarruttelemalla siellä missä ei pitäisi ja vaihtamalla ajolinjaansa milloin vain toinen auto kokeili tulla rinnalle. Vaihdeltiin siinä sitten siistiksi tietämäni kuskin kanssa välillä paikkoja että ”yritä sinä nyt ensin päästä tuosta eroon” mutta ei… ei onnistunut häneltäkään. Lopputulemana alkoi olemaan se, että kaikkien turvallisuuden kannalta oli parasta auttaa kyseistä blokkailijaa hiljentämään vauhtia, joten tein elämäni ensimmäisen ”sika” siirron ja kävin antamassa kyseiselle kaverille auton kylkeen matkamuistoksi nimikirjoituksen ja ajatin tötöilijän ulos miettimään omaa ajoaan. Tämä siirto oli ilmeisesti myös pelin mielestä tässä kohtaa täysin oikeutettu teko koska en saanut kyseisestä peliliikkeestä minkäänlaista rankkua. Kyseisen erän lopussa chatti olikin mielenkiintoinen, kyseinen kaveri jaksoi muistaa minut ja ilmoitti että ajan epäreilusti. Onneksi muu ajokunta oli ”Stewarttina” paikalla ja ohjeisti tätä sankaria siinä, mikä on reilua ja mikä ei . Tallensin tästä kisasta repleyn, en yleensä lataile mitään nettiin, mutta tämä oli jotenkin niin malliesimerkki, että tekisi mieli oikein editoida tuosta opetusvideo tulevia kisahirmuja varten miten ei kuulu ajaa muiden kanssa.

Oma toiveeni olisi, että jatkossa tässä pelissä olisi vaikka yksi viikkokisa enemmän, joka keskittyisi sitten pidempään kisaan ollen kestoltaan 45-60 minuuttia. Selkeästi tämän kaltainen kisaformaatti ”rauhoittaa” ajajia koska jokaista mutkaa ei pidä voittaa eikä pidä ajaa siellä oman osaamistason limiitillä jatkuvasti puolustaen hampaat irvessä sitä sijoitusta. Lisäksi varikkotaktiikka ja vaihtuvat sääolosuhteet tuovat aivan toisenlaisen taktisen pelaamisen kisoihin. Olkoon sitten vaikka Daily Race E (Endurance) tämä uusi kisamuoto nimeltään. Kisalähdöt sitten vaikka 2-3 tunnin välein jos pelkona on se että kaikkiin muihin luokkiin ei riittäisi muuten pelaajat. Nykyset normaalit viikoittaiset A, B, C ”sprintti kisat” tuntuvat viimeviikon jälkeen kilpa-autoilun irvikuvalta, kesto on sen 10-25min. Tuohan on sama aika, kun menet VM kartingin centeriin vetämään mikroautolla yhden ajon… mutta sinä teet sen sitten Gr.3 / GR.4 tai jopa tehokkaammalla kärryllä pitkällä moottoriradalla, aivan älytöntä sanon minä.

1724058195601.png
 
Joo, itsellä on peli rikki. Kokeilin eilen vaikka miten testata niin kaasulla ei saa perää irti takavedoista. Autot ihan pelkkiä junia, menee aivan kiskoilla. Takavedot puskee itsellä, jopa nelivedot kääntyy paremmin kaasulla :D Kokeilin laittaa myös apuja päälle, jos ne on jotenkin sekaisin. Ei sekään auttanut.

Huvittaa, kun 500HP Porsche Nyrrellä vesisateella Sport Hard renkailla ja ei meinaa edes luistaa perä kaasusta. No sentään, kun oli ohittanut kaikki autot ja pääsi keulalle niin renkaista sentään loppui suorituskyky, kun ei ollut enää edellä olevien autojen tekemää vähän kuivempaa linjaa. Silloinkin tosin auto lähti vain vesiliirtoon olosuhteista johtuen, perä ei edelleenkään lähtenyt irti.

Täytyy varmaan poistaa peli ja asentaa uusiksi, mutta tuskin se auttaa, kun on kaikenmaailman tallennuksia konsolissa sekä servuilla.
 
Ylös Bottom