Viime viikon Nyrren sportti kisoista ei tullut känsiä käsiin, pienoinen niskajumi ja molempiin käsiin orastava jännetupen tulehdus. Vaikka aikaisemmin tuli parjattua, että uuden päivityksen myötä ratin forcet nerffailtiin (TM T300 ratissa) ja tuntuma olisi nyt löysähkö niin edellisen viikon kurvailut osoitti, että on siellä ratissa vielä edelleen vääntöä olemassa. Varsinkin nopeissa urku auki ajettavissa mutkissa ratin palaute on todella brutaalia ja sen nyt oikeasti tuntee kätösissään, kun renkaat saavat pidon takaisin tiehen esimerkiksi hypyn jälkeen tai jousituksen ottaessa kimmokkeen korkeammasta kanttareesta.
Viikon saldona oli sitten rapiat 4 700 km ajoa ja kun tuon jakaa kyseisen radan pituudella niin tuli tätä tahkottua semmoinen 195 kierrosta. Kisalähtöjä oli 3-6kpl per päivä ja yhteensä noin 30 kisaa tuli ajeltua. Yhtäkään kisaa en muuten keskeyttänyt, en vaikka kuinka huonosti meni. Mukaan mahtui aivan käsittämättömän surkeaa suorittamista itseltäni niin että välillä hävetti, eeppistä taistelua monen kierroksen ajan yhdestä sijoituksesta ja sen semmoista. Oli kyllä kaikkinensa melkoista tunteiden vuoristorataa, tylsää ei ollut missään vaiheessa sen verran tässä joutui keskittymään että tylsyyden tunteelle ei yksinkertaisesti ollut missään kohtaa tilaa.
Sijoitukset vaihtelivat viikon mittaan kärjessä olemisen ja viimeisenä kyntämisen välillä, yleensä kuitenkin 8 parhaan joukossa sitten lopulta ruutulipun liehuessa oltiin, en pitänyt tästä nyt sen enempää kirjaa ja eipä tuo sijoitus ollut tässä se päämäärä itselle. Sadekisat olivat kyllä aivan parhautta, vaikeaahan se välillä oli, spinnailuja tapahtui silloin tällöin mutta ei se näyttänyt olevan helppoa muillakaan. Yhdestä näistä napsahti vielä ”clean race” bonarit joka lämmitti erityisen paljon mieltä. Viikon summaa ehkä tässä se vanhasta sanonnasta väännetty ”ei itse päämääränä oleva sijoitus vaan matka kohti ruutulippua” teki tästä jotakin uuttaa, erityistä ja mieleenpainuvaa ajopelien kanssa.
Vaikka yleensä kurvailen Sportissa DR B tasolla yllätyksekseni pystyin pitämään koko viikon DR A tason yllä ja siihen se viimeyönä sitten jäikin. Kanssakisaajat olivat 99% siististi ajavaa sakkia ilman ylimääräistä perseilyä muita kohtaan. Kisaetiketti oli selvästikin hallussa niillä jota tähän kisaan ikinä starttasivat ja hyvä niin.
Yksi ainoa kuski tuli vastaan, joka teki ärsyttävää blokkkailua sekä linjan vaihtoa, vaikka takaa tulijat olivat nopeampia. Pidemmän aikaa tämä sankari piti minua ja toista kuskia takana aiheuttaen aivan hillittömiä vaaratilanteita jarruttelemalla siellä missä ei pitäisi ja vaihtamalla ajolinjaansa milloin vain toinen auto kokeili tulla rinnalle. Vaihdeltiin siinä sitten siistiksi tietämäni kuskin kanssa välillä paikkoja että ”yritä sinä nyt ensin päästä tuosta eroon” mutta ei… ei onnistunut häneltäkään. Lopputulemana alkoi olemaan se, että kaikkien turvallisuuden kannalta oli parasta auttaa kyseistä blokkailijaa hiljentämään vauhtia, joten tein elämäni ensimmäisen ”sika” siirron ja kävin antamassa kyseiselle kaverille auton kylkeen matkamuistoksi nimikirjoituksen ja ajatin tötöilijän ulos miettimään omaa ajoaan. Tämä siirto oli ilmeisesti myös pelin mielestä tässä kohtaa täysin oikeutettu teko koska en saanut kyseisestä peliliikkeestä minkäänlaista rankkua. Kyseisen erän lopussa chatti olikin mielenkiintoinen, kyseinen kaveri jaksoi muistaa minut ja ilmoitti että ajan epäreilusti. Onneksi muu ajokunta oli ”Stewarttina” paikalla ja ohjeisti tätä sankaria siinä, mikä on reilua ja mikä ei . Tallensin tästä kisasta repleyn, en yleensä lataile mitään nettiin, mutta tämä oli jotenkin niin malliesimerkki, että tekisi mieli oikein editoida tuosta opetusvideo tulevia kisahirmuja varten miten ei kuulu ajaa muiden kanssa.
Oma toiveeni olisi, että jatkossa tässä pelissä olisi vaikka yksi viikkokisa enemmän, joka keskittyisi sitten pidempään kisaan ollen kestoltaan 45-60 minuuttia. Selkeästi tämän kaltainen kisaformaatti ”rauhoittaa” ajajia koska jokaista mutkaa ei pidä voittaa eikä pidä ajaa siellä oman osaamistason limiitillä jatkuvasti puolustaen hampaat irvessä sitä sijoitusta. Lisäksi varikkotaktiikka ja vaihtuvat sääolosuhteet tuovat aivan toisenlaisen taktisen pelaamisen kisoihin. Olkoon sitten vaikka Daily Race E (Endurance) tämä uusi kisamuoto nimeltään. Kisalähdöt sitten vaikka 2-3 tunnin välein jos pelkona on se että kaikkiin muihin luokkiin ei riittäisi muuten pelaajat. Nykyset normaalit viikoittaiset A, B, C ”sprintti kisat” tuntuvat viimeviikon jälkeen kilpa-autoilun irvikuvalta, kesto on sen 10-25min. Tuohan on sama aika, kun menet VM kartingin centeriin vetämään mikroautolla yhden ajon… mutta sinä teet sen sitten Gr.3 / GR.4 tai jopa tehokkaammalla kärryllä pitkällä moottoriradalla, aivan älytöntä sanon minä.