Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Autopeleissä yleensä 'ajetaan sitä samaa sisältöä uudestaan ja uudestaan', koska autopeleistä kuitenkin löytyy niitä ratoja se tietty määrä ja niillä sitten kisaillaan. Jos samojen ratojen ajaminen ja itsensä niissä kehittäminen, kierrosaikojen ja sijoitusten parantaminen, ei kiinnosta, niin sitten lienee päätynyt väärän peligenren pariin.
Tämä! En voi käsittää että tietyn tahtoen ihmiset ostaa GT ja odottaa jotain tarina-modea pelistä. Lukekaa vaikka arvostelu. Jos ei ole haluamaa sisältöä niin ostakaa vaikka joku arcade rälläys jossa tarina. Jeesus
 
Tämä! En voi käsittää että tietyn tahtoen ihmiset ostaa GT ja odottaa jotain tarina-modea pelistä. Lukekaa vaikka arvostelu. Jos ei ole haluamaa sisältöä niin ostakaa vaikka joku arcade rälläys jossa tarina. Jeesus
Ei mitään tarinaa toki tarvitse olla, ja olihan se nytkin jo ennalta tiedossa, ettei sellaista varsinaisesti ole, vaikkakin tuo Café oli toki hieman jo sen suuntainen pelimuoto. Mutta olisi jotain selkeämpää ja pidempää uramoodia, niin peli olisi merkittävästi parempi, ja sitä jaksaisi pelata pidempäänkin. Oli siinä itselleni toki tuollaisenaankin 32 tuntia varsin mukavaa pelattavaa. Sen jälkeen vaan loppui sitten kiinnostus kuin seinään.

Aika arcadehan tuo Gran Turismokin loppujen lopuksi on, en ainakaan itse näe peliä sinänsä juurikaan simulaationa. No sellainen kevytsimu, tai ehkä ennemminkin arcaden/simun välimuoto. Aikalailla kuten kilpailijansa Forzatkin. Forzissa vaan on paljon enemmän mielenkiintoista sisältöä, vaikka toki GT7:ssäkin hetkensä oli itsellenikin. Kutakuinkin sen 32:n tunnin verran.
 
Viimeksi muokattu:
No minulla Cafe menyyt loppui myös jossain 40h kohdalla. Sen jälkeen on tullut yli 200h muuta. Pääsääntöisesti circuit-experience ja online timetrial tahkoamista. Niissä ajetaan vain kelloa vastaan ja jostain syystä vetoaa muhun. Ja sport-puolella on online-kisat. Ei GT7:ssa tekeminen lopu kahvihetkien jälkeen.
 
arcadehan tuo Gran Turismokin loppujen lopuksi on, en ainakaan itse näe peliä sinänsä juurikaan simulaationa. No sellainen kevytsimu, tai ehkä ennemminkin arcaden/simun välimuoto. Aikalailla kuten kilpailijansa Forzatkin.
Niin sanottuja simcadeja Turismot ja Forzat (Motorsportit) ovat aina olleet ja Horizon menee sitten enemmän arcadepuolelle. Kukaan "oikeita" simuja pelaava ei näitä varmasti simulaatioina pidä, "real driving simulator" on vaan markkinointipuhetta. Ja simcadeissa ei ole mitään väärää sinänsä, viihdyn itsekin niiden parissa paljon paremmin kuin varsinaisissa simuissa.
 
Toiselle sopii samojen ratojen hinkkaaminen ja kierros toisensa perään kierrosaikojen parantaminen. Toisille taas juttu tulee rikkaista elämyksistä, kuten erilaisista kilpamuodoista, joissa on myös kattavan urapelaamisen mahdollisuuksia ja jopa persoonallisesti toimivia muita kuljettajia.
Kannattaa myös muistaa, että toisille se "rikas elämys" on juuri tuo tuhannesosien viilaaminen pikku hiljaa kierrosajasta pois. Itselle ainakin paljon mielekkäämpää, kuin slalom pujottelukeppi a.i:ta vastaan, joka käy nopeasti tylsäksi.

Meitä on moneen junaan ja jotkut kukkivat jo asemalla, mutta antaa heidänkin kukkia.
 
32 tuntia Gran Turismo 7:aa ei ole yhtään mitään, jos täysin rehellisesti sanotaan. Pelkkä alkuperäisten cafe-menujen läpäisy ei ole yhtään mitään, jos karkean rehellisesti sanon. Pelissä on se noin 450 autoa hankittavana/ajettavana ja niistä käytetään 40 cafe menussa yhteensä noin 40 kappaletta. Pelkkien cafe menujen läpäisyssä käytetään siis noin 10 % pelissä olevista autoista ja lisäksi ei edes kunnolla vierailla kaikilla pelissä olevilla radoilla, koska niitä on tullut päivityksissä lisää.

Cafe menut ovat suuripiirteinen historiamatka autoilun historiaan ja laaja-alainen perehdytys pelin mekaniikoihin. Jos verrataan vaikka roolipeleihin, niin cafe menut vertautuvat ison roolipelieepoksen prologiin tai esinäytökseen, jonka jälkeen se laaja pelimaailma ja vapaa tekeminen aukeaa pelaajan eteen. Sen jälkeen pelaajalla on tietyissä raameissa vapaus luoda itselleen sisältöä. Alkuperäisten cafe-kisojen jälkeen pelaajalla on vielä 400+ autoa kerättävänä ja kokeiltavana, käytännössä kaikki radat odottavat vielä kunnollista maksimointia ajolinjojen suhteen, koska niitä on cafe-kisoissa vasta päällipuolisesti kokeiltu. Cafen ulkopuolella on erilaisia haastetehtäviä/-kisoja, online on kokonaan cafen ulkopuolinen maailma, suosikkiautojen kustomointi ja erilaisten maalausten lisääminen on paljolti cafen ulkopuolista toimintaa ja niin edelleen.

Jokainen voi toki pelata Gran Turismo 7:aa, kuten haluaa, mutta jos pelin pelaaminen ja kokeminen on ja oli "pelasin pelkät cafet", niin se on vähän sama asia, kuin juoksisi avoimen maailman pelissä laput silmillä päätehtävien merkiltä seuraavalle ja jättäisi kaiken ulkopuolisen täysin huomiotta ja kokematta. Pelkkien cafe menujen pohjalta tätä peliä ei voi edes uskottavasti arvostella, koska silloin on tutustunut karkeasti sanottuna vain 10 % pelin sisällöstä.
 
32 tuntia Gran Turismo 7:aa ei ole yhtään mitään, jos täysin rehellisesti sanotaan. Pelkkä alkuperäisten cafe-menujen läpäisy ei ole yhtään mitään, jos karkean rehellisesti sanon. Pelissä on se noin 450 autoa hankittavana/ajettavana ja niistä käytetään 40 cafe menussa yhteensä noin 40 kappaletta. Pelkkien cafe menujen läpäisyssä käytetään siis noin 10 % pelissä olevista autoista ja lisäksi ei edes kunnolla vierailla kaikilla pelissä olevilla radoilla, koska niitä on tullut päivityksissä lisää.

Cafe menut ovat suuripiirteinen historiamatka autoilun historiaan ja laaja-alainen perehdytys pelin mekaniikoihin. Jos verrataan vaikka roolipeleihin, niin cafe menut vertautuvat ison roolipelieepoksen prologiin tai esinäytökseen, jonka jälkeen se laaja pelimaailma ja vapaa tekeminen aukeaa pelaajan eteen. Sen jälkeen pelaajalla on tietyissä raameissa vapaus luoda itselleen sisältöä. Alkuperäisten cafe-kisojen jälkeen pelaajalla on vielä 400+ autoa kerättävänä ja kokeiltavana, käytännössä kaikki radat odottavat vielä kunnollista maksimointia ajolinjojen suhteen, koska niitä on cafe-kisoissa vasta päällipuolisesti kokeiltu. Cafen ulkopuolella on erilaisia haastetehtäviä/-kisoja, online on kokonaan cafen ulkopuolinen maailma, suosikkiautojen kustomointi ja erilaisten maalausten lisääminen on paljolti cafen ulkopuolista toimintaa ja niin edelleen.

Jokainen voi toki pelata Gran Turismo 7:aa, kuten haluaa, mutta jos pelin pelaaminen ja kokeminen on ja oli "pelasin pelkät cafet", niin se on vähän sama asia, kuin juoksisi avoimen maailman pelissä laput silmillä päätehtävien merkiltä seuraavalle ja jättäisi kaiken ulkopuolisen täysin huomiotta ja kokematta. Pelkkien cafe menujen pohjalta tätä peliä ei voi edes uskottavasti arvostella, koska silloin on tutustunut karkeasti sanottuna vain 10 % pelin sisällöstä.
Kyllä minä muuhunkin ”sisältöön” GT7:ssä olen yrittänyt tutustua, mutta kun se ei ole kiinnostavaa, tai se sen runko ei ole kiinnostavasti toteutettu ja se kävi sitten nopeasti tylsäksi.

Ja kuten totesin, niin vastaavia asioita on paljon paremmin ja mielenkiintoisemman toteutettu muissa autopeleissä, joten pelaan mieluummin niitä sen jälkeen kun minulle mielekäs tekeminen loppui GT7:ssä.

Sinun mielestäsi menetin paljonkin GT7:ssä jättämällä sen pelaamisen 32:een tuntiin. Omasta mielestäni taas en menettänyt mitään minua kiinnostavaa. Eivät kaikkia kiinnosta nuo samat asiat ja elementit, jotka sinua tai monia muitakin GT7:ssä saattavat kiinnostaa.

Kyllähän tuo GT7:n pelirunko on harmillisen vähän uudistunut ja siihen ei ole sellaista aitoa kiinnostavaa ja koukuttavaa rakennetta jostain syystä haluttu miettiä uudelleen. Aika menneisyyteen jämähtänyt tuo runko pelissä on. Sen toki tiesinkin, joten lopulta ostin pelin erityisesti sen takia, että tiesin siinä kuitenkin tuon Cafén muodossa olevan rakenteellisesti ainakin jotain kiinnostavampaa uutta tekemistä. Harmi vain, että tuo kuvio oli niin lyhyt, eikä sitä kyllä mitenkään kovin hyvin ollut toteutettu kilpailijoihinsa nähden.

Saatan pelin pariin toki vielä palata, jos siihen tulee merkittävämmin lisäsisältöä. Se vaatisi useamman uuden radan ja mielellään myös uusien kilpailumuotojen mukaan tuomista. Autojen ja niiden historian kerääminen ei minua niin paljoa kiinnosta, että se riittäisi kiinnostuksen ja motivaation säilymiseen. Erityisesti, kun se kiinnostusta ylläpitävä pelirunko ja muu kiinnostava sisältö ovat niin puutteellisia, ja tuo autojen keräily sekä niiden historian kerronta on niin paljon mielenkiintoisemmin toteutettu kilpailevissa peleissä.

Minä olen ensisijaisesti elämyspelaaja, eli haen peleistä itselleni mielenkiintoisia ja innostavia elämyksiä, tarinoita, ympäristöjä ja vaikkapa hahmon tai uran kehittymistä pelissä merkittävillä, palkitsevilla ja mielenkiintoisilla tavoilla. Itseään toistavat simppelit gameloopit eivät minua nimenomaan kiinnosta. Siksi kiinnostus GT:7:ään jäi toistaiseksi siihen 32:een tuntiin. Sekin on itselleni ihan ok.

Toki jatkan peliä mielellään, jos tarpeeksi kiinnostavaa uutta sisältöä vielä siihen tulee. Tähän mennessä ei ole kuitenkaan tullut.
Kannattaa myös muistaa, että toisille se "rikas elämys" on juuri tuo tuhannesosien viilaaminen pikku hiljaa kierrosajasta pois. Itselle ainakin paljon mielekkäämpää, kuin slalom pujottelukeppi a.i:ta vastaan, joka käy nopeasti tylsäksi.

Meitä on moneen junaan ja jotkut kukkivat jo asemalla, mutta antaa heidänkin kukkia.
Juu, tottakai juurikin näin. Enhän minä sitä olekaan sanonut, ettei niin saa pelata ja sellaista pelaamista pitää mielekkäänä, niinhän varmaan monikin autopelien kanssa tekeekin. Se ei kuitenkaan ole ainoa tapa autopelejä pelata ja niistä nauttia. Toin vain tuota toisenlaista näkökulmaa esiin ja myös sitä miksi GT7:n ei kuitenkaan nouse kaikille valtavan merkittäväksi autopeliksi. Oli siinä minullekin hetkensä, mutta ne loppuivat vaan varsin lyhyeen.

Mutta kuten todettua, nekin hetket käytännössä riittivät minulle, ja kun löydän sen jälkeen mielekkäämpää tekemistä muista autopeleistä, niin kaikki ok, ja GT7 teki tehtävänsä käytännössä minunkin osaltani. Toki suppeammin kuin joillekin muille.
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku saa tyydyttävän määrän pelkistä cafekisoista nii se on ihan fine. Ei pelejä voi pelata väärin liikaa tai liian vähän jos se on itelle se sopiva annos ja "kaikki nähty". Mut pakko olla siitä samaa mieltä että ne cafekisat ovat vain tutoriaali ja tosi pieni osa itse peliä, olishan se hienoa että tämä tarjois kaikille sitä sisältöä, jotkut tykkää ajaa AI.ta vastaan tai kehittää uraa taivaisiin, mulle ne AI kisat on aina ollut lähinnä pakkopullaa mitkä hoitaa pois alta puoliväksin uramodi se ja sama, suurin nautinto tulee nimenomaan time trialiesta ja itsensä haastamisesta ja yhden radan satoja kertoja hinkuttamisesta että sais sen parhaan mahdollisen ajan, sekä niin monilla eri autoilla kun mahollista.

Mutta autot tässä maksaa jotkut tosi paljon niin grindaaminen ikävä kyllä kuuluu tähää ellei sit haluu oikeeta rahaa tuhlata, mutta onneks senki pystyi tekee itelle mieluisaksi ajamalla ne grindikisat aina niin että yritti tehää parhaita aikoja ja samalla kasvatettua tiliä.

Paras muisto toistaseks on kun tuli hinkutettua nyrree kuukausia, alkuun meni kaikki mönkään mut pikkuhiljaa sen radan ja auton opetteli miten se käyttäytyy ja radassa missä ja milloin kannattaa kiihdyttää ja jarruttaa, tässäki foorumilla sai hyviä vinkkejä ja lopulta kulta-aika saavutettiin, sama kaikis muis Cirquit experenseis, jotkut meni muutamal yrityksel joitakin sai yrittää päiviä. Sit tietenkin autokoulu kaikki kultaan ja kaikki kisat kultaan, tällähetkellä puuttuu yksi kulta siitä masokistisesta formulakisasta.

Joskus aika menee ihan vaa ihastelles autoja photomodes ja kuvia tullut napsittua satoja, sekä välillä laitetaa autot vimosen päälle. Tämä on mulle enemmänki rakkaus autoja kohtaan oikeen "Real Carporn Simulator" jossa jokainen mutteri autossa on tehty vimosen päälle, siihen vielä se ajonautinto nii paketti on valmis.

Ite en edes ole autopelien ystävä, tai niin luulin mut se johtui ehkä nuorisovuosista kun enemmän kiinnosti tasoloikat ja autopelejä pidin tylsänä. Tai sit oon vaan pelannut huonoja autopelejä, tässä tunnit paukkuu jo lähemmäs 900 enkä vieläkään ole kyllästynyt. En ehkä enää ajaa päivittäin mut sit ku taas alkaa pelaa nii kummasti vie mukanaan.

Kylläpä tuli pitkä viesti. :p
 
Jos joku saa tyydyttävän määrän pelkistä cafekisoista nii se on ihan fine. Ei pelejä voi pelata väärin liikaa tai liian vähän jos se on itelle se sopiva annos ja "kaikki nähty". Mut pakko olla siitä samaa mieltä että ne cafekisat ovat vain tutoriaali ja tosi pieni osa itse peliä, olishan se hienoa että tämä tarjois kaikille sitä sisältöä, jotkut tykkää ajaa AI.ta vastaan tai kehittää uraa taivaisiin, mulle ne AI kisat on aina ollut lähinnä pakkopullaa mitkä hoitaa pois alta puoliväksin uramodi se ja sama, suurin nautinto tulee nimenomaan time trialiesta ja itsensä haastamisesta ja yhden radan satoja kertoja hinkuttamisesta että sais sen parhaan mahdollisen ajan, sekä niin monilla eri autoilla kun mahollista.

Mutta autot tässä maksaa jotkut tosi paljon niin grindaaminen ikävä kyllä kuuluu tähää ellei sit haluu oikeeta rahaa tuhlata, mutta onneks senki pystyi tekee itelle mieluisaksi ajamalla ne grindikisat aina niin että yritti tehää parhaita aikoja ja samalla kasvatettua tiliä.

Paras muisto toistaseks on kun tuli hinkutettua nyrree kuukausia, alkuun meni kaikki mönkään mut pikkuhiljaa sen radan ja auton opetteli miten se käyttäytyy ja radassa missä ja milloin kannattaa kiihdyttää ja jarruttaa, tässäki foorumilla sai hyviä vinkkejä ja lopulta kulta-aika saavutettiin, sama kaikis muis Cirquit experenseis, jotkut meni muutamal yrityksel joitakin sai yrittää päiviä. Sit tietenkin autokoulu kaikki kultaan ja kaikki kisat kultaan, tällähetkellä puuttuu yksi kulta siitä masokistisesta formulakisasta.

Joskus aika menee ihan vaa ihastelles autoja photomodes ja kuvia tullut napsittua satoja, sekä välillä laitetaa autot vimosen päälle. Tämä on mulle enemmänki rakkaus autoja kohtaan oikeen "Real Carporn Simulator" jossa jokainen mutteri autossa on tehty vimosen päälle, siihen vielä se ajonautinto nii paketti on valmis.

Ite en edes ole autopelien ystävä, tai niin luulin mut se johtui ehkä nuorisovuosista kun enemmän kiinnosti tasoloikat ja autopelejä pidin tylsänä. Tai sit oon vaan pelannut huonoja autopelejä, tässä tunnit paukkuu jo lähemmäs 900 enkä vieläkään ole kyllästynyt. En ehkä enää ajaa päivittäin mut sit ku taas alkaa pelaa nii kummasti vie mukanaan.

Kylläpä tuli pitkä viesti. :p
Ihan hyvä kirjoitus sinänsä. Tuohon minun on myöskin pakko tarttua mitä itsekin totesit, eli GT7:n on melkoisen kovaa grindaamista. Autot ovat kalliita ja suhteessa niiden hintoihin palkintorahat ovat varsin pieniä. Tämä johtaa erittäin työlääseen ja turhauttavaan grindaamiseen, eikä grindaaminen mielestäni palkitse riittävän mielekkäästi. Pelaamisesta tulee tätä myöten ainakin itselleni aivan liian työlästä ja tylsää. Grindaamisestakin voin peleissä pitää jopa paljonkin, mutta sen pitää olla merkittävämmin palkitsevaa, tai peli muuttuu tosiaan aivan liian työlääksi ja sitä myöten tylsäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä kirjoitus sinänsä. Tuohon minun on myöskin pakko tarttua mitä itsekin totesit, eli GT7:n on melkoisen kovaa grindaamista. Autot ovat kalliita ja suhteessa niiden hintoihin palkintorahat ovat varsin pieniä. Tämä johtaa erittäin työlääseen grindaamiseen, joka ei mielestäni palkitse riittävän mielekkäästi. Tämä johtaa itselleni aivan liian työlääseen ja tylsään grindaamiseen. Grindaamisestakin voin peleissä pitää jopa paljonkin, mutta sen pitää olla merkittävämmin palkitsevaa, tai peli muuttuu tosiaan aivan liian työlääksi ja sitä myöten tylsäksi.

No rahapalkinnoista voidaan olla samaa mieltä, aivan liian vähän tienaa suhteessa mitä autot maksaa. Vaikka ite tein siitä mielekästä nii kun sitä teki niin paljon nii väkisin se alkoi maistuu puulta. Tai sit pitäisi olla enemmän vaihtoehtoja sen rahan tienaamiseen, niinki yksinkertainen kun että useemmissa radoissa olisi se iso rahapalkinto eikä ne pari kolme mitä siel grindas.
 
Pitikin tämän keskustelun innoittamana käydä taas tarkistamassa, mitä uutta on Turismoon tullut viimeisen pelikertani jälkeen, ja ilmenihän siinä, että kahvilaan on tullut useampikin uusi menukirja. Eli voisihan tässä taas ainakin hetkeksi ehkä palailla GT7:ääkin pelaamaan. :)
 
En tiie millon oot viimeks pelannut mut oha sinne muutama uusi rataki tullut. o_O
No, maaliskuussa olin viimeksi pelannut. Ja eihän tuossa nyt ollut kuin kaksi uutta Café-Menua sittenkään. Joista toisen olin jo aloittanutkin. En nyt pikaisella silmäyksellä huomannut uusia ratoja, joita sen jälkeen olisi tullut, mutta voihan niitä toki olla, kun en nyt juurta jaksain tarkkaan asiaa vielä tutkinut.
 
Jos joku saa tyydyttävän määrän pelkistä cafekisoista nii se on ihan fine. Ei pelejä voi pelata väärin liikaa tai liian vähän jos se on itelle se sopiva annos ja "kaikki nähty". Mut pakko olla siitä samaa mieltä että ne cafekisat ovat vain tutoriaali ja tosi pieni osa itse peliä, olishan se hienoa että tämä tarjois kaikille sitä sisältöä, jotkut tykkää ajaa AI.ta vastaan tai kehittää uraa taivaisiin, mulle ne AI kisat on aina ollut lähinnä pakkopullaa mitkä hoitaa pois alta puoliväksin uramodi se ja sama, suurin nautinto tulee nimenomaan time trialiesta ja itsensä haastamisesta ja yhden radan satoja kertoja hinkuttamisesta että sais sen parhaan mahdollisen ajan, sekä niin monilla eri autoilla kun mahollista.

Mutta autot tässä maksaa jotkut tosi paljon niin grindaaminen ikävä kyllä kuuluu tähää ellei sit haluu oikeeta rahaa tuhlata, mutta onneks senki pystyi tekee itelle mieluisaksi ajamalla ne grindikisat aina niin että yritti tehää parhaita aikoja ja samalla kasvatettua tiliä.

Paras muisto toistaseks on kun tuli hinkutettua nyrree kuukausia, alkuun meni kaikki mönkään mut pikkuhiljaa sen radan ja auton opetteli miten se käyttäytyy ja radassa missä ja milloin kannattaa kiihdyttää ja jarruttaa, tässäki foorumilla sai hyviä vinkkejä ja lopulta kulta-aika saavutettiin, sama kaikis muis Cirquit experenseis, jotkut meni muutamal yrityksel joitakin sai yrittää päiviä. Sit tietenkin autokoulu kaikki kultaan ja kaikki kisat kultaan, tällähetkellä puuttuu yksi kulta siitä masokistisesta formulakisasta.

Joskus aika menee ihan vaa ihastelles autoja photomodes ja kuvia tullut napsittua satoja, sekä välillä laitetaa autot vimosen päälle. Tämä on mulle enemmänki rakkaus autoja kohtaan oikeen "Real Carporn Simulator" jossa jokainen mutteri autossa on tehty vimosen päälle, siihen vielä se ajonautinto nii paketti on valmis.

Ite en edes ole autopelien ystävä, tai niin luulin mut se johtui ehkä nuorisovuosista kun enemmän kiinnosti tasoloikat ja autopelejä pidin tylsänä. Tai sit oon vaan pelannut huonoja autopelejä, tässä tunnit paukkuu jo lähemmäs 900 enkä vieläkään ole kyllästynyt. En ehkä enää ajaa päivittäin mut sit ku taas alkaa pelaa nii kummasti vie mukanaan.

Kylläpä tuli pitkä viesti. :p
Kerran Turismo nappaa näin hyvin, niin voin lämpimästi suositella peliä VR-laseilla. Mielestäni lasit olivat hintansa väärti jo ainoastaan Gran Turismon ansiosta, sillä peli meni potenssiin kymmenen uudenlaisen ”vinkkelin” ansiosta. Autoja on hauska tutkia myös VR-tilassa, enkä edes ole mikään autofiili.

Itsellä kahvila on jäänyt aivan kesken( no oikeastaan ne mitä tuli lisää jälkeenpäin) ja olen lähinnä Time Trial-haasteita vetänyt kavereita vastaan. Online-kisat olisivat hauskoja, mutta en ole vielä ehtinyt niitä kunnolla edes ajelemaan.

Tekemistä piisaa pelissä joo mutta olen sen sanonutkin joskus ääneen, että tämä pelihän on aivan helvetin loistava mutta yksi paskimmista autopeleistä mitä olen hetkeen pelannut. Itsekin kaipaisin jonkinlaista uramoodia, mestaruussarjaa tai jotain! Oman tallin perustamista, sen kehittämistä ja auton suorituskyvyn kehittämistä jne (codemastersin formuloiden tyyliin). Onneksi peli kantaa itselläni tästäkin huolimatta.
 
Taitaa olla joku bugi menossa kun mulla näyttää siinä kotivalikossa world circuits kuvakkeessa sitä punaista palloa merkiksi että joku uusi juttu olisi ajamatta. Mutta kävin kaikki sieltä läpi ja olen ajanut kaikki. Onko muilla näin?
 
Koska monet noista legendary dealershipin autoista ovat hyvinkin hinnakkaita, niin ajattelin nyt parista kirjoittaa vähän juttua sellasille, jotka ovat minun tapaani myös tarkan crediitin pelaajia ja miettivät tarkkaan, mihin autoihin raaskivat pelimerkkejään sijoittaa. Seuraavassa vähän katsausta 8 miljoonan crediitin edestä.

Ostin tuossa tovi sitten Porschen Le Mans-kilpuri 962C:n 1,5 miljoonalla ja olen sillä nyt huristellut jonkun verran menemään. Yllätyin, että laite on ohjaimellakin varsin 'kesy' ajettava, eikä vikuroi kovin pahasti eri suuntiin. Kyseisellä laitteella ajelu on ihan maireaa, eikä mene pelkäksi radalla selviytymiseksi. Välillä noiden rataprotojen kanssa voi ajelu vähän sellaiseksi mennä, ohjaimella varsinkin, kun autolla menohaluja olisi vaikka kuinka, mutta ohjaimella ei välttämättä saa tarpeeksi tarkkaa kontrollia autoon. Olen kyseisestä laitteesta tykännyt ja voin sanoa, että 1,5 miljoonaa on ihan kohtuullinen hinta tuosta. Varsinkin kunnon moottoriradoilla tuo on oikein hieno nostalgiamatka siihen, mitä rataprotot olivat 80-luvun lopulla. Suosittelen autoa ihan historia- ja nostalgiasyistäkin. Se on edelleen legendary dealershipissä tarjolla, tosin taisi tänään olla 'limited stock'-maininnalla, että kovin kauan ei taida enää ostettavissa olla.

Pari päivää tässä mielessäni pyörittelin, että raaskinko 6,5 miljoonaa 'tuhlata' yhteen autoon, kun torstaina tarjolle tuli Mercedes-Benz CLK-LM '98, joka menee siis group 2-luokan rata-autoihin. Tänään täräytin ostonappulaa sitten ja voin sanoa, että olen tyytyväinen, vaikka kallis olikin. Kori tuottaa todella kovan määrän downforcea ja auto imeytyy rataan ihan kunnolla. Pari testikierrosta Nordschleifella ja ajelin Mersulla kirjaimellisesti samoja aikoja, kuin esim. Sennan McLaren-formulalla! Todella upea tuo Mersu ajaa jopa ohjaimella! 810pp suoraan kaupasta, taktiset luvut 600hp ja 940kg. Kallis ehdottomasti, mutta on kyllä hieno peli ajella! Mainittakoon myös, että ajelin tuolla siis 'kylmiltään' Norschleifella ja olin esim. täysin samaan autoluokkaan pelissä kuuluvaa DTM Audia vuodelta '19 heti kättelyssä 15 sekuntia nopeampi. Eli vaikka tuo CLK-LM onkin jo 25 vuotta vanha laite, niin sillä ajaa jopa nopeampia kierrosaikoja kuin uudemmilla saman luokan laitteilla.

Vahvat suosittelut molempiin autoihin.

Editoidaan mukaan myös vielä muutama merkittävä nimi. Porsche 962C:tä ovat oikeassa elämässä kilpamielessä ajaneet mm. sellaiset autourheilunimet kuin Mario ja Michael Andretti, Jacky Ickx, Stefan Bellof, Jochen Mass ja Thierry Boutsen. Vastaavasti tuon MB CLK LM:n ratissa ollaan nähty mm. rata-autolegenda Bernd Schneider ja Formula 1-kisoissakin nähdyt Ricardo Zonta, Mark Webber ja Jean-Marc Gounon.
 
Viimeksi muokattu:
Kolme autoa puuttuis vielä ja kyseessä olis Bugattin ja Paganin kutsuautot ja joku yks Legendary auto... Käynyt joka päivä (jos ehtii) ajamassa sen tarvittavan määrän että arpalipuke irtoaa ja viikon sisällä kun olen joka päivä ehtinyt pelaamaan niin KAKSI kertaa ollut molempien merkkien eli Bugattin ja Paganin kutsut pyörimässä siellä ruletissa mutta kuinkas sattuukaan osumaan siihen viereen ja johonkin ihan turhaan palikkaan tai mitättömään rahasummaan...

Tekijöiltä kyllä ihan kunnon v*ttuilua noi arpahommat ja rupee oikeesti ottamaan päähän noi kutsuautot ihan huolella enkä yhtään ihmettele jos jotkut on jättänyt jo pelin pitemmäksi aikaa sivummalle...

Ehkä vielä jonain päivänä nasahtaa molempien kutsut mutta kyllä on saanut monta kilometriä ajella aikalailla turhaan ja koska tarkotuksena on tietysti kerätä kaikki autot mitä pelistä löytyy niin veikkaan että paljon tulee vielä kilometrejä ja varmaan autojakin vielä jokunen kappale lisää ennen kun nuo kolme puuttuvaa on saanut kerättyä...

Ja mun mielestä sellanen mitä olis voinut jättää kokonaan pois on noi VGT autot kun onko yhdelläkään niistä autoista oikeesti mitään tekemistä todellisuuden kanssa? Eikös niittenkin tekemättä jättämisen olis voinut käyttää johonkin järkevämpään sisältöön mutta mitä se järkevämpi sitten olis niin siitä en tiedä mutta mitä vaan muuta niiden tilalle olis melkeenpä voinut väsätä ja jättää noi avaruusalukset pois...
 
Voi kuule kuinka monta kertaa mulla onkin sielä ruletissa pyöriny se ainoa kutsu eli ferrari mutta menee just ohi ja tulee 5k kolikkoo tai joku pakoputki (kiitos tästä), en uskalla enää ees sanoo kauanko sitä kutsua yrittänyt. Sit kaveri viel oikee hieroo suolaa haavoihin ku se sai ei 1 vaan 2 kertaa putkeen ferrari kutsun. Näistä täs on puhuttu jo sivutolkulla, se on ihan tuuripeliä miten se menee mut tuntuu et mulla on maailman paskin tuurin tän viimeisen kutsun suhteen.

Ihan kun se peli jotenki tietäis et "ai tolla puuttuu enää yks kutsu" no pantataa sitä loppuelämän että hänellä on "syy" tulla tänne meidän peliin aina välillä tai joka päivä yrittää mut ei missään nimeessä anneta sitä hänelle.

Kaveril ku puuttuu vaik mitä autoja nii se peli jotenki vaa heittää et "täl jätkäl puuttuu muutenki nii paljon nii ihan hyvin sille voi antaa". Naurettavinta vielä se että muita kutsuja porheista zontaan ja mitä näit onkaa tullut vähintään 3 tai enemmän.

En mäkä oo VGT autojen fani, turhia ja tylsiä avaruusaluksia.
 
Jes tulihan se 20milj. Mersu legend kauppaan. Se oli viimeinen auto mikä multa puuttui. Nyt on kaikki pelin autot 471/471.
Tänään tulee päivityksenä kolme uutta autoa. Tilille jäi vielä 10miljoonaa, eiköhän sillä saa noi kolme autoa heti ostettua kokoelmaan.
 
Kävin koittaa taas onnee, nii tulihan se kutsu sieltä! Harmi vaa ettei ollut ferrari vaa aston martin mitä on tullut miljoonia kertoja. Must tuntuu et mulla se ferrari kutsu on jotenki rikki. Ohan se nyt älytöntä että kohta 900h jälkee en ole kertaakaa saanut ferrari kutsua, pakko olla rikki! Ei voi olla syynä mikään muu.

:mad: :p
 
Ylös Bottom