Vastaus: GT5 Prologue
Huomasin padilla ajaessa erään epämiellyttävän totuuden. Peli on selkeästi tarkoitettu padilla pelattavaksi.
Tuota en allekirjottaisi yhtenä totuutena. Prologue on minun mielestä suunniteltu ensin ratilla pelattavaksi ja pyrkii realismiin enemmän kuin aiemmat gran turismot yhteensä. Samalla peli on myös vaikeampi kuin aikaisemmat turismot. Tosin, ei kai kukaan oikean autonkaan rattiin hyppäisi ja kuvittelisi eka kierroksella tekevänsä rataennätyksiä? Ei edes eka päivänä tai viikkona - ei ainakaan haastavampien ratojen ja autojen kohdalla ennätyksiä tehdä kylmiltään harjoittelematta.
Online time trial rankingit kertovat jotain omasta tasosta tietyllä auto ja ratakombinaatiolla. Time trialeissa voi käydä kokeilemassa verinäytettä nenästä vaikka lontoo gt-r 07 tai eiger väärinpäin gt-r 07
Tosin rankingit on nyt helpommat kuin mitä ne oli japaniversion aikaan, kun kovin moni huippu ole käynyt tykittämässä. Japanilistojen tutut nimet vielä puuttuvat rankingista. 2-3kk niin tuolla voi olla toudella vaikea pysyä top10:ssa.
Väitän, että prologue on myös suunniteltu padilla pelattavaksi. Perus fysiikan päälle on rakennettu jonkinlainen automaattiapu mitä ei saa pois päältä padilla pelatessa. Padi pelaajien ajat on lähellä rattipelaajien aikoja, jos pelaajien taitotaso on sama. Hyvin nuo avut huomaa vaikka eiger väärinpäin haasteen ajoista. Rattipelaajien autot menevät kierroksen eka mutkan tasaisessa slaidissa, padi-pelaajien autot nykii, kun joko a) padipelaaja korjaa koko ajan slaidia tai b) jokin automatiikka pyrkii auttamaan tiellä pysymisessä. Ohjaimien tasavertaisuus lienee asia asia mitä polyphonylla testataan ihan järkyttävän paljon, että peli pysyy sekä ratilla(oikea ajokokemus) että padilla tasavertaisena.
Mun mielestä on hienoa, että polyphony yrittää pitää pelin pelattavana molemmilla ohjaimilla. Jos/kun tuosta virheitä löytyy niin polyphonynhan on mahdollista ottaa kritiikki vastaan ja korjata prologueta syksyllä tulevassa päivityksessä ja jatkaa korjaustalkoita myös gt5:en julkaisuun ja gt5:en päivityksiin
Omalta kohdalta en osaa padilla pelata yhtään prologueta. Tunnin kokeilin eigeriä gt-r 07:lla padilla yhtenä iltana ja hävisin ~3s omalle ajalle jonka ajoin ratilla. Toisaalta taas on sit hemmoja tälläkin palstalla, joiden ajat on sekunnin sisässä seka padilla että ratilla. Uskosin, että hyvän padipelaajan aika aluksi huonontuu ratin ostamisen jälkeen, kun pitää opetella pelaamaan uusiksi.
edit. Ja tänään varmaan suzuka f430:lla ajelemaan time trialia(ja lämmittelyajat muillekin katuradoille, kuten se "haaste" meni).Tuli kurkkukin kipeäksi. Ei tarvi ulos kuvitella lähtevänsä temmeltämään. Hyvänä puolena nyt on c,b,s,a läpi ja puolet formulaan tarvittavasta rahasta kasassa. Hajotti pelata noita kisoja uudestaan, kun japaniversion menestys nollattiin. Rahat ja autot onneksi säily.