Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Pisteet ovat mielipiteenilmauksiani...
Kas olen jo tottunut VF4Evon tekoälyyn josta on oikeasti hyötyä treenattaessa sitä seuraavaa kaksinpelisessiota varten. Koska Evo on ykköspelini katson voivani käyttää tilaisuuden hyväkseni naljailuun.. Ei pidä ottaa sitä liian tosissaan..
Niin ja se on VF4Evon etu, kuitenkin vastaavaa über-tekoälykehitystä ei kuitenkaan ole missään muissa peleissä tällä hetkellä, tietääkseni, kuin uudemmissa VFissä.
Itselleni on aika sama että minkälainen se tekoäly muutenkaan on, en kuitenkaan pääsääntöisesti etsi tappelupeliä pelatakseni sitä yksin. Onhan se tietenkin hyvä juttu ja etu että voi pelata pelkästään yksinään ja harjoitella silti paremmaksi, mutta mietitään jotain GGXXää jossa on noinkin vapaa liikkuminen. En nyt tiedä ohjelmoinnista enkä muustakaan aiheeseen liittyvästä paljon mitään, mutta uskoisin että noin vapaa liikkuminen ja "laaja alue" tuottaa vaikeuksia saada tekoälyä samalle tasolle kuin vaikkapa VFssä on.
Tämä ei silti anna anteeksi sitä että minkä takia se tekoäly on niin roskaa, "Testamentin Zeinest! Laitetaan AI kävelemään sitä päin! JOO!".
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Ja tästä on kyllä valitettu kaikissa (ei vain taistelu)peleissä sitten vuodesta kivi.
Kaikissa 2d-tappelupeleissä on ainakin jonkinmoinen handicap damagessa ja kestossa hahmoilla, vaikeuttaakseen peliä, siis sen perus handicapin lisäksi.
Itseäni koko kyseinen "extra" vaikeutus ei häiritse, toisin kuin joitain ihmisiä jotka eivät pärjää, eivätkä myöskään tajua harjoitella.
Saan ainakin usein "kicksejä" siitä että hakkaan jotain golden opponenttia, vaikka onkin suht varma häviö. Nautin siitä sen takia että se tosiaan auttaa jonkinverran kehittymään kun et voi tehdä sitä yhtä virhettä, aivan samalla tavalla kuin hyvää tekoälyäkään vastaan. Ellet tietenkin ota Testamenttia... mutta niin en tee.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Mutta miten on asian laita? VF4Evo Akiralla ei ole YHTÄKÄÄN liikettä jota minä en voisi käyttää ihmistä vastaan ns. korkealla tasolla...
Se on mielestäni paljon järkevämpää. (Huom. en sano etteikö VF4:ssä olisi lainkaan turhia liikkeitä, ne voi kuitenkin laskea melko vähillä sormilla)
Mutta VF4:ssä on ylipäätään myöskin turhia liikkeitä, varsinkin 3d-tappeluihin niitä liikkeitä tungetaan XxX-määrä ja useimmat eivät ole mitenkään käyttökelpoisia, alemmilla tai ylemmillä tasoilla.
Vertaa niitä turhia liikkeitä GGXXssä, jos destroyt lasketaan yhdeksi liikkeeksi (koska melkein jokaisella on sellainen), saadaan siitä yksi turha liike jotka on selvästi laitettu vain retrouden ja grafiikka hienostelun vuoksi.
Monet overdriveista ovat hyödyttömiä korkeimmilla tasoilla, tai eivät ne hyödyttömiä ole, mutta liian suuri tuhlaus tensionista verrattuna siihen mitä pystyisit sillä määrällä tekemään normaalisti. Kuitenkin monet overdriveista ovat vielä hyödyllisiä sen takia että niissä on kuolemattomuusfreimejä alussa, se saattaa okizeme tilanteessa pelastaa henkesi, tai tappaa suht varmasti... siinä on aina se riski että whiffaantuuko(meneekö ohi) se vai ei. Sen lisäksi joillain hahmoilla on käteviä damagen lisääjiä joidenkin combojen jatkoksi (Johnny esim.). Ja joidenkin overdrivet ovat niin hyödyllisiä että niitä varmasti käytetään korkealla tasolla (Bridget "me and my killing machine", Potemkin "HPB", Venom "dark angel").
Toisin sanoen kaikista ODsta pystyy laskemaan kahden käsin sormin mitkä ovat TÄYSIN hyödyttömiä (Testament "master of puppets", Chipp "Banki Messai" mm.). Tämä on tietenkin silti vielä paljon, muttei kuitenkaan niin paljoa kun katsotaan kuinka paljon liikkeitä on hahmoilla ja verrataan vaikkapa johonkin muuhun 2d-tappeluun, missä on useimmiten pari liikettä hahmolla ja ne ovat tulipallo ja shoryuken.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Sounds like fun.. not. Minkä vuoksi aikoinaan päädyin VF:ään, the least broken fighting game ever. Onneksi X2 ei ole tuollainen.
Ei se ollutkaan hauskaa... tietenkin useimmat oppivat nuo destroyt counteeraamaan niin hyvin että oli todella vaikea saada sitä heihin.
Ja X2 ei ole tuollainen sen takia että pelintekijät yrittävät kokoajan parantaa peliä ja ovat siinä hyvin onnistuneetkin.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Ja todellakin, jokaisella on oikeus avata suunsa, minä en sano että X2 olisi huono peli. Tuonpahan julki ajatuksiani sitä mukaa kun pelikokemus karttuu...
Enkä ole sanonutkaan ettetkö saisi, mutta mietin että mitä ideaa on siinä että etsimällä etsii niitä "virheitä", mitä omassa pelissään ei ole, sekä vertaa kahta täysin periaatteessa erilaista peliä ja (2d ja 3d) toisiinsa, varsinkin kun tekoäly on selvästi korkeampi VFssä kuin missään muussa tämänhetkisessä tappelupelissä. Se on vain VFän etu, ei periaatteessa muiden huonous.
Periaatteessahan voisin kysyä "miksi VFssä ei ole air dashia, tai double jumppeja, tai nopeampi liikkuminen... miksi tämä on näin kankea? Minkä takia tässä ei ole destroyta tai overdriveja, tai edes tension mittaria", ei kuitenkaan ihan sama asia, mutta edelleenkin syyt johtuvat pääosin enginestä ja siitä että peli on 3d.
Mutta totta, tekoäly(tai sen huonous) on suuri ongelma, mutta ei se kuitenkaan vaikuta itse peliin, valitettavasti ainoat henkilöt joille se on ongelmana että pelissä vaikeutetaan oletettavasti vaikeiksi haluttuja vihollisia "extra" jutuilla, on ne jotka eivät niille pärjää tai toistuvasti häviävät niille. Vaikka sitten kuitenkin treenaamisen jälkeen mietitään "miten olen voinut hävitä tuolle joskus?".
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Asiasta toiseen.. Tuossa combolistassa joka taitaa olla gamecombosista peräisin, esiintyy muutamia kertoja startti
(corner) f+H > (JC) j.HCF+H > (RC) jne.
Tarvitseeko tuo f+H counterhitin vai miten tuo ensenga on oikein tarkoitettu osumaan?
Ei. Se täytyy tehdä maa-Ensengana jump cancellista... jos et onnistu siinä et tee sitä Ensengaa tarpeeksi lähellä maata tai siis aikaisin.