Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Guilty Gear X2

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru

Pisteet ovat mielipiteenilmauksiani...

Kas olen jo tottunut VF4Evon tekoälyyn josta on oikeasti hyötyä treenattaessa sitä seuraavaa kaksinpelisessiota varten. Koska Evo on ykköspelini katson voivani käyttää tilaisuuden hyväkseni naljailuun.. :) Ei pidä ottaa sitä liian tosissaan..

Niin ja se on VF4Evon etu, kuitenkin vastaavaa über-tekoälykehitystä ei kuitenkaan ole missään muissa peleissä tällä hetkellä, tietääkseni, kuin uudemmissa VFissä.
Itselleni on aika sama että minkälainen se tekoäly muutenkaan on, en kuitenkaan pääsääntöisesti etsi tappelupeliä pelatakseni sitä yksin. Onhan se tietenkin hyvä juttu ja etu että voi pelata pelkästään yksinään ja harjoitella silti paremmaksi, mutta mietitään jotain GGXXää jossa on noinkin vapaa liikkuminen. En nyt tiedä ohjelmoinnista enkä muustakaan aiheeseen liittyvästä paljon mitään, mutta uskoisin että noin vapaa liikkuminen ja "laaja alue" tuottaa vaikeuksia saada tekoälyä samalle tasolle kuin vaikkapa VFssä on.

Tämä ei silti anna anteeksi sitä että minkä takia se tekoäly on niin roskaa, "Testamentin Zeinest! Laitetaan AI kävelemään sitä päin! JOO!".

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Ja tästä on kyllä valitettu kaikissa (ei vain taistelu)peleissä sitten vuodesta kivi.

Kaikissa 2d-tappelupeleissä on ainakin jonkinmoinen handicap damagessa ja kestossa hahmoilla, vaikeuttaakseen peliä, siis sen perus handicapin lisäksi.
Itseäni koko kyseinen "extra" vaikeutus ei häiritse, toisin kuin joitain ihmisiä jotka eivät pärjää, eivätkä myöskään tajua harjoitella.
Saan ainakin usein "kicksejä" siitä että hakkaan jotain golden opponenttia, vaikka onkin suht varma häviö. Nautin siitä sen takia että se tosiaan auttaa jonkinverran kehittymään kun et voi tehdä sitä yhtä virhettä, aivan samalla tavalla kuin hyvää tekoälyäkään vastaan. Ellet tietenkin ota Testamenttia... mutta niin en tee.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Mutta miten on asian laita? VF4Evo Akiralla ei ole YHTÄKÄÄN liikettä jota minä en voisi käyttää ihmistä vastaan ns. korkealla tasolla...
Se on mielestäni paljon järkevämpää. (Huom. en sano etteikö VF4:ssä olisi lainkaan turhia liikkeitä, ne voi kuitenkin laskea melko vähillä sormilla)

Mutta VF4:ssä on ylipäätään myöskin turhia liikkeitä, varsinkin 3d-tappeluihin niitä liikkeitä tungetaan XxX-määrä ja useimmat eivät ole mitenkään käyttökelpoisia, alemmilla tai ylemmillä tasoilla.
Vertaa niitä turhia liikkeitä GGXXssä, jos destroyt lasketaan yhdeksi liikkeeksi (koska melkein jokaisella on sellainen), saadaan siitä yksi turha liike jotka on selvästi laitettu vain retrouden ja grafiikka hienostelun vuoksi.
Monet overdriveista ovat hyödyttömiä korkeimmilla tasoilla, tai eivät ne hyödyttömiä ole, mutta liian suuri tuhlaus tensionista verrattuna siihen mitä pystyisit sillä määrällä tekemään normaalisti. Kuitenkin monet overdriveista ovat vielä hyödyllisiä sen takia että niissä on kuolemattomuusfreimejä alussa, se saattaa okizeme tilanteessa pelastaa henkesi, tai tappaa suht varmasti... siinä on aina se riski että whiffaantuuko(meneekö ohi) se vai ei. Sen lisäksi joillain hahmoilla on käteviä damagen lisääjiä joidenkin combojen jatkoksi (Johnny esim.). Ja joidenkin overdrivet ovat niin hyödyllisiä että niitä varmasti käytetään korkealla tasolla (Bridget "me and my killing machine", Potemkin "HPB", Venom "dark angel").
Toisin sanoen kaikista ODsta pystyy laskemaan kahden käsin sormin mitkä ovat TÄYSIN hyödyttömiä (Testament "master of puppets", Chipp "Banki Messai" mm.). Tämä on tietenkin silti vielä paljon, muttei kuitenkaan niin paljoa kun katsotaan kuinka paljon liikkeitä on hahmoilla ja verrataan vaikkapa johonkin muuhun 2d-tappeluun, missä on useimmiten pari liikettä hahmolla ja ne ovat tulipallo ja shoryuken.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Sounds like fun.. not. Minkä vuoksi aikoinaan päädyin VF:ään, the least broken fighting game ever. Onneksi X2 ei ole tuollainen.

Ei se ollutkaan hauskaa... tietenkin useimmat oppivat nuo destroyt counteeraamaan niin hyvin että oli todella vaikea saada sitä heihin.
Ja X2 ei ole tuollainen sen takia että pelintekijät yrittävät kokoajan parantaa peliä ja ovat siinä hyvin onnistuneetkin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Ja todellakin, jokaisella on oikeus avata suunsa, minä en sano että X2 olisi huono peli. Tuonpahan julki ajatuksiani sitä mukaa kun pelikokemus karttuu...

Enkä ole sanonutkaan ettetkö saisi, mutta mietin että mitä ideaa on siinä että etsimällä etsii niitä "virheitä", mitä omassa pelissään ei ole, sekä vertaa kahta täysin periaatteessa erilaista peliä ja (2d ja 3d) toisiinsa, varsinkin kun tekoäly on selvästi korkeampi VFssä kuin missään muussa tämänhetkisessä tappelupelissä. Se on vain VFän etu, ei periaatteessa muiden huonous.
Periaatteessahan voisin kysyä "miksi VFssä ei ole air dashia, tai double jumppeja, tai nopeampi liikkuminen... miksi tämä on näin kankea? Minkä takia tässä ei ole destroyta tai overdriveja, tai edes tension mittaria", ei kuitenkaan ihan sama asia, mutta edelleenkin syyt johtuvat pääosin enginestä ja siitä että peli on 3d.
Mutta totta, tekoäly(tai sen huonous) on suuri ongelma, mutta ei se kuitenkaan vaikuta itse peliin, valitettavasti ainoat henkilöt joille se on ongelmana että pelissä vaikeutetaan oletettavasti vaikeiksi haluttuja vihollisia "extra" jutuilla, on ne jotka eivät niille pärjää tai toistuvasti häviävät niille. Vaikka sitten kuitenkin treenaamisen jälkeen mietitään "miten olen voinut hävitä tuolle joskus?".

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Asiasta toiseen.. Tuossa combolistassa joka taitaa olla gamecombosista peräisin, esiintyy muutamia kertoja startti
(corner) f+H > (JC) j.HCF+H > (RC) jne.

Tarvitseeko tuo f+H counterhitin vai miten tuo ensenga on oikein tarkoitettu osumaan?

Ei. Se täytyy tehdä maa-Ensengana jump cancellista... jos et onnistu siinä et tee sitä Ensengaa tarpeeksi lähellä maata tai siis aikaisin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Ahaa, se osuu siis maassa 'pomppivaan' vastustajaan.. Ilmeisesti etäisyydessä on jotakin säätämistä myös? Ihan joka etäisyydeltä se ei varmaan osu? Teen varmaan ensengan sitten liian hitaasti koska aivan lähietäisyydeltä se menee ohi..

Onko mahdollista tehdä tuo Instant-air ensengalla vai pitääkö mennä jump-cancel > ensenga -versioon? Ajoitus on jokseenkin hankala... Varsinkin kun en vielä tiedä miten bufferointi toimii minkäkin liikkeen kanssa.

X2 tarjoaa kyllä kivasti haastetta combojen tekemisen suhteen. Vai onko Johnny 'huono newbie' hahmo siksi että sen vahingoittavat combot on vaikeita tehdä?

"Pomppivaan"?

Siis ihan maassa seisova vihollinen, ja riippuu hahmosta osuuko se ihan vierestä. Isoihin ja paksuihin hahmoihin kyllä, mutta pieniin ei, niihin tarvitsee se tehdä vähän kauempaa.

Ensenga täytyy tehdä siitä jump-cancellista, koska jos odotat oman palautumiseesi asti, ei vastustaja enään ole hit stunnissa.
Periaatteessa kohtuullisen helppo tapa saada tuo instant-air Ensenga ja onnistua tuossa, on tehdä f+HS, tap uf/u/ub, heti sen jälkeen teet Ensenga motionin nopeasti, yleensä tämä toimii koska jump cancelissa on se viive ja teet sen Ensengan juuri kun hyppy tulee ulos, eli bufferoit.
Toinen, periaatteessa normaalimpi tapa, on f+HS, ajoita maa-Ensenga input (412369/8HS) niin että yläviistoon painalluksesi lasketaan jump cancelliksi. Sen jälkeen joko pieni delay tai upin kanssa HS yhtäaikaa.

Ja sanoin aikasemmin jo minkätakia omasta mielestäni Johnny ei ole newbie friendly. Ei liity mitenkään tuohon comboon, useimmat combot on yleisesti ottaen yhtä vaikeita ja vaikeampia. Tuo on itseasiassa vielä aika helppokin combo.

Kokeile seuraavaksi f+HS, MC, maa-Ensenga, siinä ei ole oikeastaan mitään erikoista, mutta se on vähän advanced juttuja. Kerron etuja sitten siitä joskus myöhemmin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Mezatte

Kaikissa 2d-tappelupeleissä on ainakin jonkinmoinen handicap damagessa ja kestossa hahmoilla, vaikeuttaakseen peliä, siis sen perus handicapin lisäksi.
Itseäni koko kyseinen "extra" vaikeutus ei häiritse, toisin kuin joitain ihmisiä jotka eivät pärjää, eivätkä myöskään tajua harjoitella.
Saan ainakin usein "kicksejä" siitä että hakkaan jotain golden opponenttia, vaikka onkin suht varma häviö. Nautin siitä sen takia että se tosiaan auttaa jonkinverran kehittymään kun et voi tehdä sitä yhtä virhettä, aivan samalla tavalla kuin hyvää tekoälyäkään vastaan. Ellet tietenkin ota Testamenttia... mutta niin en tee.
Tämä nyt ei ole kuin oma henkilökohtainen mieltymykseni siitä että pelitilanteesta riippumatta olosuhteet olisivat aina samat, vastustaja on samanlainen jne. Minä esimerkiksi olin vastaan VF3:n kenttien vaihtelevia maastokuvioita. Ajatus oli kiva ajatuksena mutta se aiheutti vain "miksi &*%}/ tuo combo nyt meni ohi?! No siksi kun en ollut ala/ylä/niiden välimuoto-mäessä.
Siis ei vaikeus vaan periaate.
Mutta VF4:ssä on ylipäätään myöskin turhia liikkeitä, varsinkin 3d-tappeluihin niitä liikkeitä tungetaan XxX-määrä ja useimmat eivät ole mitenkään käyttökelpoisia, alemmilla tai ylemmillä tasoilla.
Vertaa niitä turhia liikkeitä GGXXssä, jos destroyt lasketaan yhdeksi liikkeeksi (koska melkein jokaisella on sellainen), saadaan siitä yksi turha liike jotka on selvästi laitettu vain retrouden ja grafiikka hienostelun vuoksi.
Monet overdriveista ovat hyödyttömiä korkeimmilla tasoilla, tai eivät ne hyödyttömiä ole, mutta liian suuri tuhlaus tensionista verrattuna siihen mitä pystyisit sillä määrällä tekemään normaalisti. Kuitenkin monet overdriveista ovat vielä hyödyllisiä sen takia että niissä on kuolemattomuusfreimejä alussa, se saattaa okizeme tilanteessa pelastaa henkesi, tai tappaa suht varmasti... siinä on aina se riski että whiffaantuuko(meneekö ohi) se vai ei. Sen lisäksi joillain hahmoilla on käteviä damagen lisääjiä joidenkin combojen jatkoksi (Johnny esim.). Ja joidenkin overdrivet ovat niin hyödyllisiä että niitä varmasti käytetään korkealla tasolla (Bridget "me and my killing machine", Potemkin "HPB", Venom "dark angel").
Toisin sanoen kaikista ODsta pystyy laskemaan kahden käsin sormin mitkä ovat TÄYSIN hyödyttömiä (Testament "master of puppets", Chipp "Banki Messai" mm.). Tämä on tietenkin silti vielä paljon, muttei kuitenkaan niin paljoa kun katsotaan kuinka paljon liikkeitä on hahmoilla ja verrataan vaikkapa johonkin muuhun 2d-tappeluun, missä on useimmiten pari liikettä hahmolla ja ne ovat tulipallo ja shoryuken.

Enkä ole sanonutkaan ettetkö saisi, mutta mietin että mitä ideaa on siinä että etsimällä etsii niitä "virheitä", mitä omassa pelissään ei ole, sekä vertaa kahta täysin periaatteessa erilaista peliä ja (2d ja 3d) toisiinsa, varsinkin kun tekoäly on selvästi korkeampi VFssä kuin missään muussa tämänhetkisessä tappelupelissä. Se on vain VFän etu, ei periaatteessa muiden huonous.
Periaatteessahan voisin kysyä "miksi VFssä ei ole air dashia, tai double jumppeja, tai nopeampi liikkuminen... miksi tämä on näin kankea? Minkä takia tässä ei ole destroyta tai overdriveja, tai edes tension mittaria", ei kuitenkaan ihan sama asia, mutta edelleenkin syyt johtuvat pääosin enginestä ja siitä että peli on 3d.

Oletko miettinyt miksi pelaat juuri 2d-pelejä? Suuri osa tällaisesta keskustelusta käydään siinä yhteydessä kun yritetään saada toinen pelaamaan juuri sinun peliäsi. Minä itse olen, toivottavasti selkeästi, tuonut julki haluni kokeilla muitakin pelejä kuin sitä ykköspeliäni.
Surullisesti tällainen on edelleen todella, todella harvinaista. Vallalla on ajatus että "minä pelaan tekkeniä ja sinä pelaat VF:ää eikä meillä ole mitään yhteistä". "Minä pelaan 2D:tä ja sinä pelaat 3D:tä ja nämä ovat TÄYSIN eri asioita".

Minä yritän vain ymmärtää mistä tämä oikein juontuu. Miksi ne ovat eri asioita?

you poke
you dash
you throw
you combo

- ManjiMaru

"We be of one blood, thou and I"
- Rudyard Kipling
 
Hih hih, kun tässä taas pään vähän selkiydyttyä (flunssa) katsoo tätäkin threadiä niin rupeaa jo kohta naurattamaan. Ei tässä ole tarkoitus NIIN ryppyotsaisia olla. Lähinnä tuo keskustelu ajautuu vakaville linjoille kun en koskaan ole tosiaan saanut kuulla selkeästi että miksei henkilö A kertakaikkiaan suostu edes kokeilemaan peliä B....

Palatakseni topiciin, mitkä ovat sitten taktiset mahdollisuudet käyttää Johnnyn HCB, f+H liikettä? Jossain luin että heitto, HCB, f+H olisi combo. Eikö tuosta muuten iloa ole?

- Manji
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Tämä nyt ei ole kuin oma henkilökohtainen mieltymykseni siitä että pelitilanteesta riippumatta olosuhteet olisivat aina samat, vastustaja on samanlainen jne. Minä esimerkiksi olin vastaan VF3:n kenttien vaihtelevia maastokuvioita. Ajatus oli kiva ajatuksena mutta se aiheutti vain "miksi &*%}/ tuo combo nyt meni ohi?! No siksi kun en ollut ala/ylä/niiden välimuoto-mäessä.
Siis ei vaikeus vaan periaate.

Niin ja minä taas puolestani pidän siitä että viholliset ovat noin vaikeita kun ovat. Se on itselleni melkeinpä sama asia kuin kova tekoäly, siis olettaen että tekoälyä on edes jonkinverran.
Ehkä olin hieman liian aggressiivinen omassa postissani kun puhuit miinuspisteistä kuin ne olisivat universal määrite onko peli hyvä vai ei. Minä pidän niistä ja sinä et, se on selvä, ainakin minä agree to disagree.
Mutta määrittelin tuossa juuri että minkä takia pidän itse siitä ja minkä takia useimmat tuntemani henkilöt eivät ole pitäneet. En kuitenkaan maininnut että sinä olisit sellainen henkilö, vai mainitsinko?
En tiedä mitä tuossa oli niin epäselvää että sinun täytyi varmistaa tuon olevan sinun mielipiteesi kun en hypännyt kimppuusi.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Oletko miettinyt miksi pelaat juuri 2d-pelejä? Suuri osa tällaisesta keskustelusta käydään siinä yhteydessä kun yritetään saada toinen pelaamaan juuri sinun peliäsi. Minä itse olen, toivottavasti selkeästi, tuonut julki haluni kokeilla muitakin pelejä kuin sitä ykköspeliäni.
Surullisesti tällainen on edelleen todella, todella harvinaista. Vallalla on ajatus että "minä pelaan tekkeniä ja sinä pelaat VF:ää eikä meillä ole mitään yhteistä". "Minä pelaan 2D:tä ja sinä pelaat 3D:tä ja nämä ovat TÄYSIN eri asioita".

Minä yritän vain ymmärtää mistä tämä oikein juontuu. Miksi ne ovat eri asioita?

Enpäs kirjoitakaan tuota koska se olisi aika aiheetonta ja enemmänkin flamehtavaa, sitä kun en kuitenkaan halua.

Sen voin sanoa että en verrannut 2d vs 3d, vaan vertasin GGXX vs VF4evo, koska noita air dasheja, double jumpeja ja instakillejä ei muussa 2d-pelisarjassa laajalti ole (erinäisiä hahmoja kyllä on).
Että älä suotta yritä vetää tähän 2d vs 3d "kumpi on parempi" juttua.
Koska en kyseisestä aiheesta puhunut mitään.

Ja tiedoksesi, minä pelaan monia eri pelejä ja kokeilen uusia, en pelkästään 2dtä. Yleisesti ottaen en vain ole pitänyt useimmista 3d-tappeluista niiden kankeuden takia.
JA se minkä takia nämä ovat täysin eri asioita, on useimmiten engine erot, on hyvin vaikea esim. verrata grafiikkaa 2d ja 3d välillä.
Ne kun ovat eri genreä kuitenkin... samantien voisi vaikkapa lähteä vertaamaan tappelupelejä ja RPGtä.

Surullista on se että useimmat eivät suostu edes kokeilemaan uusia pelejä, itse suostun ja kokeilen... ei se ole siitä kiinni onko se 2d vai 3d, mutta moni ei suostu kokeilemaan muuta kuin sitä omaa peliänsä.
Sen lisäksi jos he kokeilevat edes kerran, he aina vertaavat sitä omaan peliinsä ja aina tulee "joo mut ei siinäkään tehdä näin" - "no tässä valitettavasti tehdään, ja se toimii paremmin tässä" - "no onpas paska peli, en pelaa".

Ai niin, jotta aihe ei mene ihan kokonaan off-topiciksi... jos jollakulla on .lzh filejä decompressoiva ohjelma (winrar(kai?), iceows), niin voi tuolta hakea kaksi GGXX#R-matsia:

ttp://www10.org1.com/~challeng/

Ne ovat siellä aika alhaalla, niissä on kuitenkin kuvat ggxx vs screenistä, ne ovat Eddie vs Ky ja Eddie vs Baiken matsit.
Enkä sitten muista että missä muodossa ne videot ovat, kylläkään.
Käykää katsomaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Mezatte
"Pomppivaan"?
Heh. En vain ole tottunut että hypynkin voi tehdä vielä hitstunin aikana.. Ihmeellinen 2D-maailma. Luulin että vastustajan pitää kaatua ilman recoverausmahdollisuutta tms. Siksi ihmettelin.

Siis ihan maassa seisova vihollinen, ja riippuu hahmosta osuuko se ihan vierestä. Isoihin ja paksuihin hahmoihin kyllä, mutta pieniin ei, niihin tarvitsee se tehdä vähän kauempaa.
SIltä se alkoikin tuntua, piti vain varmistaa.
Varmaankin johonkin Potemkiniin osuu lähes mikä tahansa kun mies on kaksikerroksisen bussin kokoinen...


Ensenga täytyy tehdä siitä jump-cancellista, koska jos odotat oman palautumiseesi asti, ei vastustaja enään ole hit stunnissa.
Periaatteessa kohtuullisen helppo tapa saada tuo instant-air Ensenga ja onnistua tuossa, on tehdä f+HS, tap uf/u/ub, heti sen jälkeen teet Ensenga motionin nopeasti, yleensä tämä toimii koska jump cancelissa on se viive ja teet sen Ensengan juuri kun hyppy tulee ulos, eli bufferoit.
Toinen, periaatteessa normaalimpi tapa, on f+HS, ajoita maa-Ensenga input (412369/8HS) niin että yläviistoon painalluksesi lasketaan jump cancelliksi. Sen jälkeen joko pieni delay tai upin kanssa HS yhtäaikaa.
Nyt pitää tarkistaa vielä että mitä tarkoittaa sana buffering tässä yhteydessä.. Olen tottunut siihen että se tarkoittaa liikkeen syötteen (esim. HCF+H) tekemistä toisen liikkeen palautumisen aikana. Tuo "teet sen ensengan juuri kun hyppy tulee ulos eli bufferoit" kuulostaa vähän eri periaatteelta...

Ja sanoin aikasemmin jo minkätakia omasta mielestäni Johnny ei ole newbie friendly. Ei liity mitenkään tuohon comboon, useimmat combot on yleisesti ottaen yhtä vaikeita ja vaikeampia. Tuo on itseasiassa vielä aika helppokin combo.

Eli lyhyesti: Johnny ei osaa liikkua ja se on hidas, niinkö?

Kokeile seuraavaksi f+HS, MC, maa-Ensenga, siinä ei ole oikeastaan mitään erikoista, mutta se on vähän advanced juttuja. Kerron etuja sitten siitä joskus myöhemmin.

Olen jo yrittänytkin mutta toistaiseksi tikku ei oikein ota kunnolla toista alakulmaa kun pyöräytän nopeasti... Tottumiskysymys, kyllä se siitä.

- ManjiMaru
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Palatakseni topiciin, mitkä ovat sitten taktiset mahdollisuudet käyttää Johnnyn HCB, f+H liikettä?

Käsittääkseni sillä on perhanasti prioritya, joten sillä pitäisi pystyä pysäyttämään melkein mitä tahansa. Voin toki olla väärässäkin.

Tämä ketju on kyllä kauniin ja puhtaan suomen kielen juhlaa kun englanninikielisiä termejä lentelee joka toisessa lauseessa. :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Hih hih, kun tässä taas pään vähän selkiydyttyä (flunssa) katsoo tätäkin threadiä niin rupeaa jo kohta naurattamaan. Ei tässä ole tarkoitus NIIN ryppyotsaisia olla. Lähinnä tuo keskustelu ajautuu vakaville linjoille kun en koskaan ole tosiaan saanut kuulla selkeästi että miksei henkilö A kertakaikkiaan suostu edes kokeilemaan peliä B....

Palatakseni topiciin, mitkä ovat sitten taktiset mahdollisuudet käyttää Johnnyn HCB, f+H liikettä? Jossain luin että heitto, HCB, f+H olisi combo. Eikö tuosta muuten iloa ole?

- Manji

Toivottavasti et oikeasti vihjaa etten kokeilisi muita pelejä. Tälläistä kun en ole sanonut kertaakaan, enkä varmasti olisi kokeillut VF4evoa rautanyrkissä edes jos olisin tuolla linjalla.

Mutta joo, tämä threadi on huvittava, ainakin nuo typerät "debatet".

Sano vain ODksi lyhyesti (overdrive), helpompi kuin käyttää tota motionia. Johnnylla kun ei muutenkaan ole kuin yksi.

Heitto, OD... haha, hyvän combon on jossain neuvoneet... kokeilepa paljon tekee damagee ja sitten kokeile tehdä tuo OD pelkästään yksin. :)

Periaatteessa tuosta ODsta voisi tehdä sellaisen ministratin sen hyödyllisyydestä ja useimmista muistakin. Mutta yritän selittää briefisti.

Eli, kun nouset maasta... on sulla pari vaihtoehtoa... yksi on nousta pelkästään blokkaamaan, toinen on yrittää noususta heittoa ja kolmas on yrittää kuolemattomuusframe liikettä (liike jonka aikana, alusta tai jossain vaiheessa, olet kuolematon).
Okizemea.

Blokkaus on riskittömin ja varmin, vältyt damagelta kun nouset vain blokkaamaan. Mutta, korkeammilla asteilla vastustaja iskee joko ylös tai alas, useimmat overhead liikkeet ovat sen verran nopeita että niitä on hyvin vaikea blokata, varsinkin jos olet jossain zonetustilanteessa, eli pressuressa etkä pysty mitään tekemään. Kyykkyiskuista on turha sanoakaan, on erittäin epäiltävää että ehtisit silmämääräisesti sen blokkaamaan. Ei näissä vielä mitään, koska jos sinulla onkin hyvä refleksit tai vastustajalla on hitaat overheadit, selviät suht helposti tästä... mutta entäpä jos hän ei iskekään, vaan heittääkin sitten kun nouset? Entäpä jos hän tic-throwaa (iskee nopealla iskulla jossa on hyvä palautuminen ja heittää perään)?

No tietenkin jos vastustaja on lähellä voi noususta yrittää heittää... mutta entäpä jos hän ei olekaan lähellä? Jos tiedät että vastustaja on triggerhappy tai uskot hänen yrittävän iskeä nousuun, niin siinä tilanteessa kuolemattomuusframeliike on vaihtoehto.
Ja Johnnyn overdrive tulee siinä mielessä kyseeseen... että Johnnylla ei ole yhtäkään kokoruumis invfrm. liikettä, muuta kuin tuo OD.
Eli siihen se on kätevä, huono puoli tässä on se, että jos tuo whiffaantuu niin siitä ottaa sitten ikävää damagea... se on se riski.
Jos katsoit sen Zappa vs Johnny videon, niin siinähän Johnny missasi ODn ja Zappa sai vapaata iskua... tosin se teki pienen combon ja dispensas summoninsa jotta saisi Raoun, eli Johnnyn pelastus oli se ettei Zappa saanut pahempaa aikaseksi.
Jos sillä olisi ollut jo Raou valmiiksi, niin Johnny olis luultavasti kuollut.

Sen lisäksi tuo OD on ihan kätevä joihinkin combojen lopetukseen, varsinkin jos saat peruscombon perille ja tiedät että ODn kanssa riittää tappamaan vastustajan, niin teet vaan sen combon päätteeksi.
Esim. joihinkin hahmoihin:
2lvl 236S/K, f+HS, OD -> ihan hyvin damagea, tietenkin jos haluaa vielä enemmän niin silloin käyttää maa-Ensengaa f+HSn jälkeen ja menee ilmacomboon, riippuu kuitenkin tilanteesta.

Ja koska siinä on ne kuolemattomuusfreimit, ei se ole pelkästään kätevä vain okizeme tilanteeseen, vaan myöskin jos tiedät että vastustaja iskee jollain tietyllä liikkeellä, niin yrittää käyttää kuolemattomuusfreimejä mennäksesi siitä iskusta "läpi" ja napattuasi vihollisen. Nämä tietenkin tulee vähän enemmän pelaamisen myötä kun oppii tarkemmin asioita ja toisten hahmojen perustaktiikoita.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Mezatte

Toivottavasti et oikeasti vihjaa etten kokeilisi muita pelejä. Tälläistä kun en ole sanonut kertaakaan, enkä varmasti olisi kokeillut VF4evoa rautanyrkissä edes jos olisin tuolla linjalla.
Sähköpostissa ei oikeasti kukaan varmaan "vihjaa" mitään, kaikki kommentit vain aina tulkitaan negatiivisesti.

Pyydän nyt ihan kunnolla anteeksi jos olen aiheuttanut verenpaineen nousua... :(

En muuten tiennyt, en edelleenkään varmasti kumpi GGXX-pelaajista olit? Se vaaleatukkainen? Taisin luulla sinua Illuksi tai jotain..
Meitähän ei kunnolla esitelty.. Minua hatuttaa kun katsoin opastamismahdollisuuteni evossa silloin niin olemattomiksi, opettelin itsekin peliä vielä siinä vaiheessa. Lisäksi mielestäni training-tutoriaalia läpikäymällä Evoa ei mielestäni opi.... Tai ainakin siihen kuluu TOSI kauan aikaa.
EDIT: tai siis virtua fighteria jos aloittaa nollapisteestä.


- ManjiMaru
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Heh. En vain ole tottunut että hypynkin voi tehdä vielä hitstunin aikana.. Ihmeellinen 2D-maailma. Luulin että vastustajan pitää kaatua ilman recoverausmahdollisuutta tms. Siksi ihmettelin.

Hehe, nyt mä en kyllä tajunnut vieläkään, mutta ei sitä kannata mulle alkaa selittään jos tiedät jo miten se tehdään. :)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
SIltä se alkoikin tuntua, piti vain varmistaa.
Varmaankin johonkin Potemkiniin osuu lähes mikä tahansa kun mies on kaksikerroksisen bussin kokoinen...

Potemkiniin osuu melkeinpä kaikki combot pelissä, paitsi ne joissa on suuret painovoimavaikutukset, toinen on Dizzy, sillä on myös isot hitboxit siipiensä takia.
Mutta joo, ihan päästäni jos nyt heitän, niin Potemkin, Slayer (tästä en kyllä todellakaan mene vannomaan), Dizzy, Faust, May taitaa olla ainakin sellaisia hahmoja joihin se läheltä osuu (ne ovat ns. "paksuja").
Mutta useimmitenhan taistelussa tuo f+HS ei tule osumaan niin läheltä etteikö tuo combo osuisi muihinkin.

Mutta tuo f+HS, maa-Ensenga, toimii kyllä ilmassakin olevaan viholliseen. Minulla oli noissa esimerkkicomboissani tuolla esim.
(CH) f+K, vihollinen tippuu, relift f+HS, JC, (joko ilmacombo ja loppuun Ensenga tai sitten...) instant-air Ensenga
Tuosta voi nurkassa sitten yrittää jatkaa lisädamagella.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Nyt pitää tarkistaa vielä että mitä tarkoittaa sana buffering tässä yhteydessä.. Olen tottunut siihen että se tarkoittaa liikkeen syötteen (esim. HCF+H) tekemistä toisen liikkeen palautumisen aikana. Tuo "teet sen ensengan juuri kun hyppy tulee ulos eli bufferoit" kuulostaa vähän eri periaatteelta...

Juuri niin... sitähän se tarkoittaa... eli bufferoit sen Ensenga motionin sen f+HSn aikana ja sitten kun voit JCta niin, viet sen loppuun tai painat HS.
Tietenkään et voi tehdä sitä Ensengaa kokonaan valmiiksi, vaan täytyy sinun painaa se HS erikseen palautumisen jälkeen... motionit vain pystyy bufferoimaan.

Oikeastaan olisi pitänyt sanoa että "teet sen Ensengan juuri ennenkuin hyppy tulee ulos, mutta kun hyppäät painat vasta sen HSn, eli bufferoit motionin". Sori tuosta, se oli vähän false informaatiota. :(


Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Eli lyhyesti: Johnny ei osaa liikkua ja se on hidas, niinkö?

Ei nyt ihan niin suoraviivaisesti, osaksi tuo, mutta Johnnyn liikkumiskyky on ihan kohtalainen. Se sen liikkumiskyky on vain vaikea hallita (se mini-dash), eikä ole dash jumppiakaan. Sen lisäksi Johnny on todellakin pokehahmo, ei todellakaan hirveän lähellä toimiva ja se liikkuminen on vähän pakko olla hillittyä.

Se että Johnny ei osaa liikkua yhtä hyvin kuin muut, vaikuttaa siihen että ei pysty pitämään kunnon offensea tai pressurea päällä, eikä pysty välttämättä hyökkäämään niin paljon, vaan joutuu opettelemaan todella paljon Johnnysta että näin pystyy tekemään. Aloittelijoille tuon paikkaa se että Johnny pystyy tekemään damagea suht helposti (mies on peruksenaan todella tehokas).

On siinä kaikkea muutakin, mutta älä nyt siitä huolehdi, jos se toimii itselläsi ja tuntuu hyvältä käteen, niin mikäs siinä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Olen jo yrittänytkin mutta toistaiseksi tikku ei oikein ota kunnolla toista alakulmaa kun pyöräytän nopeasti... Tottumiskysymys, kyllä se siitä.

Hmm, ikävä tikku. No, kyllä siihen luultavasti, toivottavasti, tottuu.
Kannattaa tuo kuitenkin opetella, se on ihan kätevä. Kannattaa tuo maa-Ensenga MCn jälkeen opetella tekemään kaikista liikkeistä, se on todellakin hämäyttävää ja useimmat pelaajat blokkaavat kyykyssä paljon kesken Johnnyn combojen (niin mitkä overheadit?).
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Sähköpostissa ei oikeasti kukaan varmaan "vihjaa" mitään, kaikki kommentit vain aina tulkitaan negatiivisesti.

Pyydän nyt ihan kunnolla anteeksi jos olen aiheuttanut verenpaineen nousua... :(

En muuten tiennyt, en edelleenkään varmasti kumpi GGXX-pelaajista olit? Se vaaleatukkainen? Taisin luulla sinua Illuksi tai jotain..
Meitähän ei kunnolla esitelty.. Minua hatuttaa kun katsoin opastamismahdollisuuteni evossa silloin niin olemattomiksi, opettelin itsekin peliä vielä siinä vaiheessa. Lisäksi mielestäni training-tutoriaalia läpikäymällä Evoa ei mielestäni opi.... Tai ainakin siihen kuluu TOSI kauan aikaa.
EDIT: tai siis virtua fighteria jos aloittaa nollapisteestä.


- ManjiMaru

Ei mitään anteeksipyyntöjä, siis ei tässä mitään ole ollut, se oma juttuni vain olisi ollut tai sen olisi voinut käsittää flamehtavana. Samat asiat vähän eri tavalla sanottuna kuin tuossa aikaisemmassakin postissa.
En nyt siis tarkoita että kiroilin paljon siinä tjsp. :)

Yleensähän nämä tulkitaan negatiivisiksi sen takia kun ei tiedä vihjaako toinen jotain vai ei. Mutta mitä tarkoitit sitten tuolla että "haluat kuulla miksei joku pelaa jotain peliä"? Tässä asiayhteydessä siis, kun emme puhuneet ollenkaan, ainakaan itse en sanonut, että "en pelaisi sitä tai tätä".

Ja olen se lihava, joka trainingissa pelasi Evossa, me kyllä esittelimme toisemme siinä ettei sen puoleen. :)
Eniten jäi häiritsemään se yksi arcade stick abuser, pieksi kaikkia siinä aika totaalisesti, mutta vähänkö se pisti sen stickin kärsimään... Itse en pidä oikeasti tuollaisesta. :/

Mutta se hintelä GGXX-pelaaja oli Tsiisus, jonka kanssa pari matsia Evoa pistettiin siinä (oletin että pelasit sen kanssa GGXXää, kun ainakin jotain duunailitte siellä X2 standilla yhdessä vaiheessa)... sen jälkeen tuli se T4-turnaus.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Taisin luulla sinua Illuksi tai jotain..

Kiitos tosielämän taistojen (ja varmaan kaikki tietää mistä on kyse), mulla on toinen korva muokattu jo niin komeeksi ettei meikäläisestä voi erehtyä. :cool:

Tosin eipä meitäkään taidettu siellä sen kummemmin esitellä, vaikka jotain hämärää läppää siinä teidän takapiruna heitinkin kun Evoa pelasitte Veibin ja Westin kanssa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Mezatte
Ei mitään anteeksipyyntöjä, siis ei tässä mitään ole ollut, se oma juttuni vain olisi ollut tai sen olisi voinut käsittää flamehtavana. Samat asiat vähän eri tavalla sanottuna kuin tuossa aikaisemmassakin postissa.
En nyt siis tarkoita että kiroilin paljon siinä tjsp.

Yleensähän nämä tulkitaan negatiivisiksi sen takia kun ei tiedä vihjaako toinen jotain vai ei. Mutta mitä tarkoitit sitten tuolla että "haluat kuulla miksei joku pelaa jotain peliä"? Tässä asiayhteydessä siis, kun emme puhuneet ollenkaan, ainakaan itse en sanonut, että "en pelaisi sitä tai tätä".

Ja olen se lihava, joka trainingissa pelasi Evossa, me kyllä esittelimme toisemme siinä ettei sen puoleen.
Eniten jäi häiritsemään se yksi arcade stick abuser, pieksi kaikkia siinä aika totaalisesti, mutta vähänkö se pisti sen stickin kärsimään... Itse en pidä oikeasti tuollaisesta.

Mutta se hintelä GGXX-pelaaja oli Tsiisus, jonka kanssa pari matsia Evoa pistettiin siinä (oletin että pelasit sen kanssa GGXXää, kun ainakin jotain duunailitte siellä X2 standilla yhdessä vaiheessa)... sen jälkeen tuli se T4-turnaus.

Mulla on surkea muisti, mutta toisaalta mulla ei ollut vielä edes ManjiMaru-nimikettä silloin. Vasta miitin jälkeen rekisteröidyin tänne ja VFDC:hen . Tosiaan kokeilin X2:hta pari kertaa mutta en pitkään koska en tykkää räveltää jotain silloin kun ei tiedä mitään kyseisestä pelistä.

Tuo arcade stick abuser oli ilmeisesti Pexi, silloin se pieksi ainakin minua koska minulla oli silloin ollut VFevo vasta viikon ja sitäkin olin pelannut pelkästään padilla. Koko miitti meni mulla tikkuihin totutteluun.. Hahhah, tietäisitpä kuinka ärsyttävä Pexi oli nuorempana...

Ikävä juttu sinänsä mutta VF:ssä jos haluaa saada hahmon 'liikkumaan' (siis kunnolla), täytyy käyttää tikkua aika lailla.. :) siksi tykkään Horin tikuista joita voi käyttää tarkoitukseen myös pehmeästi.
Tuo Ascii on tarkoitettu kovaan käyttöön/mättöön ja se myös kuuluu.. :)

Illu: Täytyy sanoa että nyt ei tule mieleen...
Olisinko minä sitten sekoittanut sinut siihen bryanfury-kaveriin?
Pelasiko veib Evoa? Minä olisin muistanut että ainoastaan mezatte pelasi Evoa ainakin minun kanssani... Nyt olen totaalisesti sekaisin.

- ManjiMaru
 
Täytyypä tässä turista vähän joutavia kun tuli eilen pelattua pitkästä aikaa ihmistä vastaan GGX2sta. Tarkemmin sanottuna erästä Testament-pelaajaa vastaan.

Huomasin kyllä että tässä kun ei ollut taas ties kuinka pitkään aikaan pelannut, on nuo taidot mennyt vieläkin olemattomiksi mitä ne olivatkaan alunperin.
Potemkinilla meni hyvin, Hammer Fall cancel -> PB onnistui todella usein ja hyvissä tilanteissa.
Kuten myös max range PBttäminen ja Exe Beastin FDBnen, varsinkin kun Testament-pelaaja toisti sitä toisella puolella ruutua monta kertaa välillä olettaen etten pystyisi vastaamaan siihen mitenkään.

Vähän kokematon pelaaja, toivoisin että hän jaksaisi harjoitella mutta kyseinen henkilö ei oikein kestä häviöö jos pitää itseään "hyvänä (varsinkaan kun ei ole hyvä)" jossain pelissä.
Yleensä sen takia loppuu kiinnostus harjoittelemiseen ja pelaamiseen useimmissa. Nyt taas pitkästä aikaa saanut ilmeisesti vähän syttymään intonsa X2sta kohtaan, mikä on ihan hyvä juttu.

ManjiMarulle tiedoksi, tuolla ttp://page.freett.com/fuku_GGcomb/douga.htm on Johnny-matsi (se alempi), ei mikään erikoinen Johnny-pelaaja, mutta siinä melkein alussa matsia hän käyttää sellaista GGXXän omaa "wavedashia" (ei todellakaan sama idea tai tehdä samalla tavalla, mutta käytän nyt tuota nimitystä).
Periaatteessa tuo ei ole mitään pakollisia Johnny-juttuja, eikä se auta muuta kuin etenemään suht nopeasti vastustajan lähelle (toimii siis pelkästään Johnnylla).
Menee suunnilleen näin, pidä kaksi nappulaa pohjassa (niin että saat FDn painamalla pelkästään taaksepäin), sitten dash -> taaksepäin pohjaan heti kun lähdet dashaamaan -> heti kun näet että hahmosi menee FDhen, niin dashaat uudestaan. Tai sitten vaihtoehtoisesti ajoitat vain painamaan FDn siihen loppudashin osaan.
Kutsutaan Dashin Faultless Defense Cancellaamiseksi, se keskeyttää osan dashin palautumisesta FDhen ja sillä saa Johnnyn etenemään reilusti nopeammin.

Ei mikään pakollinen Johnnyn pelaamisessa, mutta kyllä se auttaa aika paljon ja on ihan hyvä tekniikka hallita.

EDIT: Ai niin, se matsi on sitten pakattu .lzh muotoon, jota voi muistaakseni purkaa ainakin winrarilla tai iceowsilla. :/

...

Tässä kun näitä posteja katsoo, niin olenkohan vähän liian Johnny-biased. Pääasiassa auttanut ja neuvonut uusia juttuja pelkästään Johnnylle... Tosin, eipä kukaan muu oikeastaan mitään kysykään muuta kuin ManjiMaru ja kaikki Johnnysta. :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Mezatte
Tässä kun näitä posteja katsoo, niin olenkohan vähän liian Johnny-biased. Pääasiassa auttanut ja neuvonut uusia juttuja pelkästään Johnnylle... Tosin, eipä kukaan muu oikeastaan mitään kysykään muuta kuin ManjiMaru ja kaikki Johnnysta. :)

En pane lainkaan pahakseni jos olet johnny-painottunut... :)
Ja tosiaan, olenhan minä täällä aika paljon Johnnystä kysellyt..

- ManjiMaru
 
On tänään onnenpäivä...ei huolesta häivä...etc...

Itseasiassa Mezin main on Sol, ja "kakkoshahmoina" tulee Baiken, Pote, ja periaatteessa Mez on aika jees Venomilla.
Johnny vähän jääny hieman vähemmälle verrattuna GGX:ään.

Oikeestaan Mez ei pelaa melkein ollenkaan Chippillä, Millialla, Inolla, Maylla (ei ollenkaan, ylläri), Bridgetillä.

Saa vielä Mez sanoo itse korjauksen jos meni mettään, mut meillä o ollu kaksi tai kolme Chipp vs Chipp-matsia joskus vuonna 3...
Ja ne on olllut ainoat kerrat kun Mez on pelannu Chippillä (kauhee muoto... mikä toi olikaan, adessiivi?) ihmeistä vastaan...as far as I remember.
Konetta se on kiusannut jonkin verran.
Ja perukset olen oppinut Meziltä, toisaalta en pelaa vieläkään kovin oikein taktisesti...

Muilla hahmoilla Mez on ihan ok, ainakin tietää ihan vitusti kun on katsellut ja analysoinut videoita niin saatanasti.

Itse siis pelaan Chippillä, ja jonkin verran Inolla.

Ainoa ongelma meillä on ettei oikeastaan tule reeniä muita hahmoja vastaan, kun oikeastaan kunnon matsit ovat joko Solii, Baikkenii, Potee vastaan.

Ja tekisi hyvää kokeilla skillejään vähän muitakin vastaan.
Ainakin välillä Mezii rupee umm "tympäännyttään" aina samoja pelaajia vastaan pelaaminen, kun loppujen lopuksi kaikki kangistuu aina jonkin verran kaavoihin, ja nehän me tiedetään aika hyvin kun ollaan pelattu vastakkain vuodesta joo-o...

Sitten jos vastaan asettuisi esim. ok Bridget pelaaja, tulis varmaan enemmän turpaan kuin laki sallii, jos ei koko ajan pitäisi hyökkäystä yllä...ja tulis varmaan silloinkin.

Posted by Mezatte:
Täytyypä tässä turista vähän joutavia kun tuli eilen pelattua pitkästä aikaa ihmistä vastaan GGX2sta. Tarkemmin sanottuna erästä Testament-pelaajaa vastaan.

No joo, kuvittele mun "skillit" nyt kun ollu koulussa enkä rämpyttänyt pitkään aikaan edes konetta vastaan. Koulussa 39 tuntii täl viikolla...ja tänään enää 10h...kävelen välillä oikeesti jo seiniä päin kun on niin älyttömän väsynyt.
Pitäis varmaankin nukkua vähän enemmän.

Btw onko "mr. Anemic" käynyt pelaileen missään vaiheessa, vai onko sillä uudet kuviot?
 
Ylös Bottom