Vastaus: Halo 3
Elikkäs. Halo 3. Itse jouduin hypen uhriksi, koska vältin koko Halo meininkiä niin pitkään kuin pystyin. Noh, se sitten muuttui täysin tuossa julkaisupäivänä. Itse en ymmärrä monilla foorumeilla näkevää itkua siitä, että peli on jotenkin huono tai keskinkertainen? Itseäni ainakin yllätti täysin pelin elokuvamaisuus. Eli siis, kaikki ne cutscenet yms. kaverien chatttailut, huudot jne. vaikuttaa raudalta. En ikinä ymmärtänyt koko Halo hypeä ja puhumista paitsi ehkä nyt.
Äänet. Eletään 2500.lukua. Selvä, itse pidän äänistä tosi paljon, koska se on jo niin monta kertaa kuultu että oma konekivääri on PUMPUMPUM. Halo 3:ssa se kuulostaa lähinnä tappavalta, siinä hieman samanlaista fiilistä kuin Aliensin pulssikiväärissä. Se ampuu, se tappaa jos sillä osuu. Äänimaailma? Varsin mahtava ja toimiva, olen pitänyt kovin siitä. Tai ainakin siitä kaikesta mitä on tullut omilla 5.1 vehkeillä todistettua.
Grafiikat. No lievästi sanoen petyin ensinäkemällä hieman. Eikä mikään ihme, koska olin pelannut Gears of Waria ja Bioshockia aika ahkeraan ennen tätä. Kumminkin, jahka pääsin pelissä pidemmälle, ymmärsin graafisen tason ja kaiken. Toisin kuin Bioshock, tämä peli ei hidastellut edes niissä eeppisissä kohtauksissa jossa omat tankit tulittaa sitä hämähäkkicovenanttijuttua ja itse ajelet sen alla ampumassa sen jalkoja. Siis se fiilis on ihan uskomaton, monesti siinä on oikeaa sodan tuntua. Sitä ei vaan ollut missään muissa.
Muutenkin Halossa oleva "siellä olon tuntu" on jotain uskomatonta. Perhana, luulin oikeasti olevan Spartan 117 kun seikkailen Arbiterin kanssa vierekkäin ja ammun öhkömöhkiäisiä. En ole ennen pelannut Haloja hirveästi, vaikka FPS pelien suuri kaveri olenkin... mutta silti, tässä on osattu tehdä jotain oikein. Peli ei ehkä säväytä graafikoillaan niin paljon kuin Gears of War jne. mutta tunnelma on täysin erilainen. Ja tämä kaikki siis perustuu vain yksinpelikampanjaan jota en ole vieläkään saanut pelattua läpi (joo, itellä kestää aina kaikki 8h jutut monta tuntia enemmän, Preyta ja Darknessia tuli pelattua joku 15-20h ennen kuin ne meni läpi
).
Ja sitten tärkein, musiikki. Viimeksi yhtä paljon pelillisesti säväytti Kameon ääniraita vuonna 2005 kun 360 julkaistiin. Halo 3 yltää viimein musikaalisesti TOSI korkealle. En yhtään ihmettele et miksi tätä musikaalista puolta on kehuttu aikaisemmin. Itse varsinkin kun tykkään fiilistellä aina leffoja kattoessa, konsolilla pelatessa yms. niin tuo musiikki on suorastaan mahtavaa. Darknessissa ja Preyssakin nyt oli ihan hyvä soundtracki, Kameosta puhumattakaan, mutta Halo 3 kyllä omalla kohdalla asettaa täysin uuden riman FPS peleihin ja mitä tulee musiikkeihin. Kun ääniraitaa tukee pelikokemusta miltei joka käänteessä, muuttuu eeppiseksi ja heroismia tavoittelevaksi ja sitten taas hiljenee kun enteilee jotain pahaa, on siinä tehty jotain oikein.
Ehkä Halo 3 ei ole niin messias kuin väitetään, itselleni se on ainakin Kameon ohella SE peli minkä vuoksi Xbox 360:n omistaminen tuntuu joka tunti yhä paremmalta ja paremmalta.