Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Halo: Reach

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Halo: Reach

On kyllä aika lyhytnäköinen väite, että Reachissa olisi 7 tunnin verran pelattavaa. Itseasiassa väite on jokaisella mittarilla täysin epätosi, sillä moninpelit, Forge, FF ynnä muut lukeutuvat entiteettin nimeltä Halo: Reach, eikä peliä voi vain rajata miten tykkää, jotta voisi sitten rauhassa pauhata sen paskuudesta.
 
Vastaus: Halo: Reach

Ei pelaaminen ole sen kalliimpaa kuin sen antaa olla. Pelit saa kotimaata halvemmalla intturnetsistä, vaikka tosin tämän kotimaasta ostin kun 35 eurolla Gigantista sai. Nyt on poikkeuksellisen pelikäs syys-talvi ja harvinaista, että saa olla ostamassa enempää kuin kolmea peliä kuuden kuukauden aikana.

Kun tuota Halon tehtäväkampanjaa miettii, niin eipä se olisi edes haitannut jos se olisi ollut puolet lyhyempi. Kyllähän kaveri sen loputtua totesi "tässäkö tää oli", mutta siihen varmaan vaikutti että oltiin ennen sitä viimeistä tehtävää tauotettu useampi päivä ja palattiin sitten semmoiseen 5 minuutin pyrähdykseen. Samojen karttojen käyttäminenkään yksin- ja moninpelissä ei varsinaisesti haittaa. Ideana ei ole mitään tuota vastaan, mutta jotenkin tulee peliä pelaillessa ihmeteltyä "tässäkö tää oli". Äärimmäisen vähän Haloja on tullut pelattua, mutta tämän kaiken jopa minäkin olen aikaisemmin nähnyt. Halo lienee lisenssinä samaa sarjaa lätkäpelien ja formuloiden kanssa. Eikä siinä mitään, mutta tietääpähän olla ostamatta omaan hyllyyn seuraavaan kymmeneen vuoteen.
 
Vastaus: Halo: Reach

Kyllähän Reachin yksinpelikampanja on aika lyhyt ja jos ei Haloista mitään tiedä ja ostaa pelin vain yksinpeliä silmällä pitäen, voi kokea itsensä petetyksi. Toisaalta noin seitsemän tunnin mittainen yksinpeli on ihan normaalia nykypäivänä ja Halo: Reach tarjoaa erittäin laadukkaan seitsentuntisen. Pelin toteutus on niin huippuluokkaa, että mieluummin nautin sen seitsemän tuntia kuin väännän väkisin jotain peliä läpi 20 tuntia.
 
Vastaus: Halo: Reach

Arvosteluthan ovat arvostelijoiden täysin subjektiivisia mielipiteitä. Ehkä maailman typerin väite, jota olen kerran kommenteissa lukenut, oli "arvostelijan pitäisi olla objektiivisempi".

Pääpiirteittäin olen samaa mieltä (olen itsekin rustannut jokusen leffa/peliarvion), mutta en kuitenkaan ihan. Kyllä arvostelijakin voi olla myös hitusen objektiivinen, vaikka omista mielipiteistä pääosin puhutaan.

Itse puhuisin siitä, että lähtökohtaisesti tekisi kuitenkin arvion/arvostelun laajemmalle lukijakunnalle (tai, että se edes jotenkin avautuisi kaikille - tämä ei todellakaan ole aina itsestäänselvyys), vaikka sarjan fanit siitä ehkä eniten irti saavatkin.

En tiedä onko ihan fiksua kirjoittaa "fanina" vain toisille "faneille". Faniutta pitäisi hyödyntää tietämyksellään pelisarjasta tai leffoista niin, että se tuo jotain uutta kulmaa arvosteluun.

Mielestäni hyvä arvostelija miettii leffaa/peliä/kirjaa/ym myös hieman laajemmalta kantilta ja on ikään kuin valmis myös myöntämään joitakin seikkoja jotka eivät ehkä *kaikkia miellytä* (vaikka itseä miellyttääkin). Hyvä esimerkki voisi olla MGS4:sen pitkät välipätkät, jotka eivät varmasti kaikille kolahda. Reachissä kyse voisi olla pelin "kokonaisilmeestä", joka ei tuo kauheasti muutoksia kun aiempiin osiin verrataan (tämähän voi olla vain positiivinen puoli monille sarjan faneille, mutta osa sitten taas haluaisi ehkä isompiakin muutoksia).

Jonkin asian maltillinen kritisointi tai laajemmassa mittakaavassa puntarointi ei todellakaan tarkoita sitä, että ko. asia olisi välttämättä huono juttu kaikille. MGS4:sen välipätkät eivät suoraan huononna peliä kaikille, tai Reachin samankaltaisuus ei häiritse kaikkia. Mutta joitakin nämä asiat voivat nyppiä. Listaan voidaan lisätä aika monta muutakin huippuarvioita saanutta peliä: Uncharted 2:sen tai Bioshockin loppuboss on monelle varsin köykäinen esitys, Mass Effect 2:sen toiminta on monotonista, GTA4:nen pelinä puuduttava, Mario Galaxy 2 on vain ekan pelin "1.5" versio ym ym. Siis VOI olla köykäinen, monotoninen tai puuduttava. Jonkun mielestä.

Silti kaikki ovat edelleen erittäin monelle "huippupelejä" ja klassikoita.

Pointtini oli lähinnä se, että arvostelijoita kirjoittamassa istuvat yleensä myös ihan tavalliset pulliaiset, jotka fanittavat toista, vihaavat toista.

Itse olen sitä mieltä, että jos mennään paljon ääripäissä (rakastetaan toista ja vihataan toista), niin on ehkä arvostelijana väärällä alalla. Siinä vaiheessa kun ääripäät kolisevat, niin pitäisi ainakin miettiä että onko tämä tekstiä joka oikeasti auttaa ihmisiä (pelin hankkiminen, leffaan meno, ym) valinnoissa - vai vaan oman angstin tai fanituksen purkamista. Ripaus objektiivisuutta lisää?

Tietenkin voi myös ajatella, etteivät kaikki halua lukea jotain kultaista keskitietä marssivia hajuttomia ja värittömiä juttuja. Eli halutaan rajuja mielipiteitä ja jopa provosointia. Halutaan juttuja, jotka nousevat esiin ja jäävät mieleen.

Osa ei lue arvosteluja ollenkaan ennen pelin pelaamista tai leffan katsomista. Eli arvosteluja luetaan sitten vain mielenkiinnosta muiden mielipiteitä tai näkemyksiä kohtaan myöhemmin. Ne toimivat ikään kuin "keskustelun moottorina".

Eli ei se arvostelijan homma taida ihan niin helppo ollakaan..

EDIT: Mielestäni tässä on esimerkki huonosta arvostelusta (ääripäästä sinne toiseen suuntaan):
http://www.hs.fi/kulttuuri/elokuvat/artikkeli/Namusedän+näkemyksellä/1135253428435
Ilmeisesti "feministeille" (Silfverberg) ei kannata näyttää elämän rujoimpia puolia..

Ongelma arvosteluiden kohdalla on usein se, että etenkin jos arvostelijoita on sivustolla monia, pelisarjan uuden teoksen saa yleensä arvostelevaksi se, joka parhaiten pelisarjan tuntee ja eniten arvostelusta on kiinnostunut - siis yleensä pelin fani.

Tämä voi olla ongelma, se on totta. Tätä on varmasti yritetty hieman laajentaa näillä "second opinion" -tyylisillä kainaloilla ja sivulauseilla, mutta en sitten tiedä miten paljon niillä on lukijoille merkitystä. Ainakin Pelaaja-lehden E.Rekunen sivulauseessa hieman kritisoi uutta Reachiä (ainakin omaan silmään), mutta samalla melkein pyytelee anteeksi että niin tekee. :) Faneille voi olla välillä hankala selittää, että "pidin pelistä, mutta löysin siitä myös vähän kritisoitavaa". Huippupelin kun pitäisi saada se 10 - tai vähintää 9. 8 oli jo "p**ka", eikö se niin mene näissä piireissä?

Tämäkin on subjektiivista. Aika moni pelaa tuon pari kertaa läpi (yleensä kerran yksin, kerran kaverin kanssa), viettävät Firefightin äärellä jonkin aikaa ja moninpelissä kiinnostuksesta riippuen vaihtelevia aikoja. Tällöin pelistä saa irti jo helposti 20h+, joka on nykyasteikolla ihan riittävästi hintaan nähden.

Kyllä minustakin Reach ihan kohtuullinen paketti on. Itse en pelaa paljon netin kautta (co-op on tosin eri asia, vaikka aikapula vaivaakin), joten väkisin peli meni itsellä hyllyyn aika nopeasti. Mutta niin meni Uncharted 2:kin. Ja Alan Wake. Ja God Of War 3. Pelit vaihtuu, se on mun filosofia. Niihin voi sitten aina palata myöhemmin..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Halo: Reach

Esitetään asia sitten näin: 50€ pelistä on naurettava summa ja pelit ovat yleensäkin nykyisellä tasolla liian lyhyitä, toinen toistaan samanlaisia ja tympeitä kokonaisuuksia.

Menen tästä takaisin kuistilleni huutamaan nuorisolle katkeruuttani.

Pidäpä hauskaa ja muista tuoda mielipide kunnolla selville!

t. 46 tuntia Reachia takana ja vieläkin maittaa, vaikka Halo 3:en kovin kyllästynyt onkin.
 
Vastaus: Halo: Reach

Itsekin kuulun näihin, jotka yrittävät kovasti pitää Reachista, mutta jokin vaan jää puuttumaan. Kampanja on ihan hyvä: todelliset huippukohdat puuttuvat, mutta luojan kiitos tällä kertaa ei sorruttu copy-paste -käytävien raivaamiseen. Haloille tyypilliset dynaamiset taistelut toimivat paremmin kuin koskaan. Ainoastaan snipu-tulitukseen viholliset eivät usein osaa reagoida kovinkaan fiksusti. Itseäni rasittivat tietyt taistelut, joissa joutui useampaan otteeseen etsimään aseita, kun edellisistä oli ammukset upotettu vihollisiin - ei järin haastavaa, mutta sitäkin puuduttavampaa. Ehkä en vain osannut käyttää aseitani oikein.

Mikä moninpelissä mättää? Teknisestihän homma toimii mainiosti, party-porukalla voi säätää vaikka mitä ja välillä on todella mukavia public-matseja. Eniten rasittavat typerästi kasatut playlistit. Tällä pelillä on valtavasti pelaajia, miksei voisi olla enemmän playlistejä tietyille pelityypeille? Team objective sisältää, mitä, 16 eri pelityyppiä?

Itse tykkään esimerkiksi yhden lipun lipunryöstöstä sekä pomminkantamisesta, koska näissä taistelut keskittyvät tiukasti tietylle alueelle ja tavallaan tiimin yhteinen päämäärä ei pääse niin helposti hukkumaan pelaajilta. Olisi mukavaa, jos näille olisi omat playlistinsä.

Julkaisuversiossa oleva Firefight on rampa versio, jonka pariin ei ole jaksanut juurikaan palata ensimmäisten päivien jälkeen.

Onneksi playlisteihin on tulossa päivityksiä, joten varmaan tässä moninpelitunteja vielä kertyy. Toivottavasti tulee vielä runsaasti muutoksia jo ilmoitettujenkin lisäksi, tai muuten uhkaa innostus loppua.

Lisäksi muutamat tylsät, vanhanaikaisen näköiset laatikkomaiset kentät ihmetyttävät moninpelissä. Esimerkiksi joku The Cage, Asylum tai Pinnacle tuntuvat paluulta 10 vuotta ajassa taaksepäin.
 
Vastaus: Halo: Reach

On kyllä aika lyhytnäköinen väite, että Reachissa olisi 7 tunnin verran pelattavaa. Itseasiassa väite on jokaisella mittarilla täysin epätosi, sillä moninpelit, Forge, FF ynnä muut lukeutuvat entiteettin nimeltä Halo: Reach, eikä peliä voi vain rajata miten tykkää, jotta voisi sitten rauhassa pauhata sen paskuudesta.

Tässä nyt puhutaan vain yksinpelistä, joka meni sillä Legendary co-opilla tuossa ajassa läpi. Moninpelit eivät co-oppia lukuunottamatta kiinnosta, eikä niitä voi käyttää minusta esimerkkinä pelin pitkäkestoisuudesta sillä ne eivät ole ensinnäkään avoinna kaikille. Kukaan ei tässä paasaa mistään paskuudesta (ja sen ennakoiminen tuolla tavalla haiskahtaa fanipojuuden piirteiltä), vaan pikemmnikin totesi pelin kelvoksi, joskin täysin tuikitavalliseksi räiskinnäksi joka on nykypelien tavalla aivan liian lyhyt hintaansa nähden.
 
Vastaus: Halo: Reach

Kaverilla aika tiukka autoaim. Kartan keskelle jetpackil, zoomi päälle ja nappi pohjaan :)

[video=youtube;_OQQOWkXxKk]http://www.youtube.com/watch?v=_OQQOWkXxKk[/video]

Edit: Joo sekä ampuu melko tiukkaa sarjaa.


KYLLÄ!
eli tämäntyylisiä pelaajia itsekkin nähnyt jokusen ja tuosta kun katsoo niin tähtäin ei ole lähelläkään vastustajaa ja viholliset kuolee yhtenään.
Onko tämä jotain huijaus pelaamista vai mistä on kyse?
 
Vastaus: Halo: Reach

Covenantille: Videon nimestä voi päätellä, että käytössähän on aimbot. Eli "tähtääminen" hoituu ohjelmallisesti.

Paul Davikselle: Luin aika nopeasti vastauksesi, syy miksi kentät kuten "the cage" ja "asylum" tuntuvat paluulta menneisyyteen, on se että ne on tehty FORGElla. Tämän varmaan tiesitkin, jos et niin forge on map editori ja siksi grafiikatkin on vähän simppelimmät. Itsekin olisin toivonut enemmän mappeja eri teemoilla.
 
Vastaus: Halo: Reach

Olettekos huomannut siinä ensimmäisessä kentässä kun pelaatte legendarylla sitä läpi niin siellä alhaalla räjähtäneen warthogin luona juoksee näkymätön sangheili??
sori jos meni vähä sekasi:D
 
Vastaus: Halo: Reach

Siltä pitäs kuulemma saada yksi data-pad jos sen tappaa. Itse olin laiska ja luin nuo kaikkien data-padien tekstit netistä joten ei ole tullut koitettua.
 
Vastaus: Halo: Reach

Paul Davikselle: Luin aika nopeasti vastauksesi, syy miksi kentät kuten "the cage" ja "asylum" tuntuvat paluulta menneisyyteen, on se että ne on tehty FORGElla. Tämän varmaan tiesitkin, jos et niin forge on map editori ja siksi grafiikatkin on vähän simppelimmät. Itsekin olisin toivonut enemmän mappeja eri teemoilla.

FORGElla joo, eikä nämä kentät ehkä niin paljon häiritsisi, ellei niiden osuus olisi niin suuri. Äkkiseltään omista statseista katsottuna competitive-matseista ~45% ja arena-matseista ~65% on ollut FORGE-kentissä. Vähempikin riittäisi.
 
Vastaus: Halo: Reach

Jeps, loppu Reachista veto :D leveeelaus ei suju, daily/weekly challenged liian työläitä ja saavutukset loppuuu joten legendary ees ja sit myynti poijes. Kiitos Bungie.
 
Hullu paljon työtä tekee jne... 39min meni omilla asetuksilla, tosin ei kovin järkevää ole hyppiä kalliolta alas 1,5h sen assasination achin perässä. :rolleyes:

Joo, selitin koko ajan kaverille, että hei, tää hoituisi nopeamminkin, mutta oli jo valinnut tuon pelimoodin ja sata tuhatta pistettä alla, joten ei sitten vaihdettu. Tulipahan ainakin lahdattua covieita.
 
Vastaus: Halo: Reach

Hullu paljon työtä tekee jne... 39min meni omilla asetuksilla, tosin ei kovin järkevää ole hyppiä kalliolta alas 1,5h sen assasination achin perässä. :rolleyes:

Itsekin tullut mietittyä elämän perusarvoja siinä samalla, kun on tuota assasinationia yrittänyt tehdä. Pian varmaan 2h kellossa. Ehkä vielä joskus.
 
Ylös Bottom