Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Heavenly Sword

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cyrus1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

Paolo sanoi:
Itseasiassa kenttien tekemiseen saa helposti menemään kuukausia.
Pelkän mallinnuksen (joka sekin vaatii paljon iterointia) lisäksi aikaa saa poltettua testaamiseen.
Pitää tarkistaa että ympäristö näkyy "oikein" joka kulmasta tarkasteltuna, pitää huolehtia siitä että
kentän "rajat" toimivat (eli että pelihahmo/esine pelissä ei voi päätyä väärään paikkaan) jne.

Ei ole ihan triviaalia hommaa, ja vaatii paljon miestyötunteja.
Jep, mutta kun ne on jo siellä suunnitelmassa, niin siinä samallahan niitä väännetään. Ei pelien teossa edetä sillä tavalla, että suunnitellaan ja tehdään kenttä kerrallaan. Toki voi löytyä joitakin viimehetken mieleenjuolahduksia, että hei tämmöinen olisi hieno juttu, mutta pääsääntöisesti kentät mietitään lukkoon jo tekoprosessin alkuvaiheessa.
Nuo rajat ym. liittyvät siihen pelimoottoriin ja sen optimointiin. Kun ne on saatu kuntoon, niin kenttienkin suunnittelu hoituu kätevästi. Karkea vertaus voisi olla joidenkin pelien mukana tulevat kenttäeditorit. :p
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

pziuz sanoi:
Jep, mutta kun ne on jo siellä suunnitelmassa, niin siinä samallahan niitä väännetään. Ei pelien teossa edetä sillä tavalla, että suunnitellaan ja tehdään kenttä kerrallaan.
Toki voi löytyä joitakin viimehetken mieleenjuolahduksia, että hei tämmöinen olisi hieno juttu, mutta pääsääntöisesti kentät mietitään lukkoon jo tekoprosessin alkuvaiheessa.

No enpä ole ikinä törmännyt projektiin jossa kaikki sisältö saataisiin lyötyä kasaan pelkän design-dokkarin pohjalta. :D
Kaikkia asioita ei vain niin mitenkään pysty ottamaan huomioon etukäteen. Lisäksi speksiin tulee muutoksia kesken
tuotannon, siitä ei vain pääse mihinkään.

pziuz sanoi:
Nuo rajat ym. liittyvät siihen pelimoottoriin ja sen optimointiin. Kun ne on saatu kuntoon, niin kenttienkin suunnittelu hoituu kätevästi.
Ei pidä paikkaansa, kyllä kaikki edellämainitsemani tieto pitää löytyä nimenomaan kenttädatasta.
Muutenhan enginen pitäisi generoida kaikki törmäystarkistusdata yms. lennossa. Ei olisi fiksua.
Pelimoottori on siis vain "tyhmä" kone, joka käsittelee sille annettua dataa.

edit: Usein data on loogisesti jaettu puhtaaseen grafiikkadataan (3D-mallit, valot, tekstuuurit) ja
ns. "tekniseen dataan" (törmäystarkistus, triggerit, scriptit)

Karkea vertaus voisi olla joidenkin pelien mukana tulevat kenttäeditorit. :p
Kenttäeditoreilla nimenomaan luodaan kenttädataan tuota em. tietoa. Karkesti esitettynä kenttä
mallinnetaan suunnitelmien pohjalta 3D-mallinnussoftalla, josta konvertoidaan kyseisen pelin
enginelle räätälöity versio. Tämä versio importataan editoriin (Ellei se ole pluginina itse mallinnusohjelmassa),
jolla määritellään varsinaiset rajat, jaetaan kenttä "näkyvyyssektoreihin" (octree/quadtree tms), ja tämän jälkeen
vielä ohjelmoidaan/skriptataan kenttään tapahtumia. Lisäksi pitää asetella triggeripisteistä eventeille jne. jne.

Ja sitten testataan niin perkuleesti, ja aina kun löytyy häikkää niin iteroidaan.

Lisäksi jokainen kenttä vaatii oman äänituotantonsa, musiikit, efektit jne.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

pziuz sanoi:
Okei.
En silti usko, että pelin lyhyyden syynä olisi se, ettei kenttiä olisi ehditty tekemään tarpeeksi.
Samaa mieltä, tuo on niin korkean profiilin tuotos että kyllä Sonyn pitäisi tajuta odottaa julkaisua "until it's done".
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

Paolo sanoi:
Samaa mieltä, tuo on niin korkean profiilin tuotos että kyllä Sonyn pitäisi tajuta odottaa julkaisua "until it's done".
Kenties meiltä kitkutaan rahaa lisä-seikkailujen muodossa sitten?:rolleyes:
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

ainakin eräs pelilehti piti Heavenly Swordista:
Play Magazine sanoi:
100/100
What MotorStorm has become to racing and Odin Sphere to action role-playing,
Heavenly Sword is now to 3D action: Perfection.
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

Herra DeanoC:n (yksi pelin kehittäjistä) näkemys pelin pelaamisen kuluvaan aikaan

I did a play though on the day (and before) we sent the version which became the US master to format.

It took me 9.5 hours on normal only getting about half the glyphs and I can (almost) literally do the army portions of the game with my eyes shut (and have been working on it for 3.5 years so might have picked up a few hints to the rest of the game as well )

So if your my level of expertise (i'd admit to not be being the best gamer) I'd be surprised if you can do it under 10 hours.

Hell mode would take considerable longer, I'm not sure I could do it.

Näemmä kaverilla on myös oma blogi
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

hartzu sanoi:
Herra DeanoC:n (yksi pelin kehittäjistä) näkemys pelin pelaamisen kuluvaan aikaan



Näemmä kaverilla on myös oma blogi
Miten ne Tiltin jannut ovat onnistuneet menemään sen 5 tunnissa läpi? Vai onko arvostelussa vedetty tuo aika ihan hatusta? Joka tapauksessa kuullostaa Tilt-tv:n touhu vähintäänkin ihmeelliseltä.
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

pziuz sanoi:
Miten ne Tiltin jannut ovat onnistuneet menemään sen 5 tunnissa läpi? Vai onko arvostelussa vedetty tuo aika ihan hatusta? Joka tapauksessa kuullostaa Tilt-tv:n touhu vähintäänkin ihmeelliseltä.

Ehkä pelasivat vain demon tai pelin ekan tason ja interpoloivat siitä jollain algoritmillä kokonaisajan :D

Hauska tiedon muru Deanon blogista:

And for the record we use MS Visual Studio/SN Systems at work, as does almost everybody in the industry who work on PS3!! Even SCEA are using .NET for there some of the PS3 tools Sony brought SN Systems cos the alternatives (Eclipse IDE) were so bad. However much you dislike MS, they are the largest software company in the world and make the best Development Environments.
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

hartzu sanoi:
Hauska tiedon muru Deanon blogista:
No tuon nyt voi jokainen vahvistaa, joka on joutunut tekemään töitä Borlandin paskoilla bugisilla työkaluilla. MS sentään päivittää ne pysymään pystyssä jotenkuten. :D
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

pziuz sanoi:
Miten ne Tiltin jannut ovat onnistuneet menemään sen 5 tunnissa läpi? Vai onko arvostelussa vedetty tuo aika ihan hatusta? Joka tapauksessa kuullostaa Tilt-tv:n touhu vähintäänkin ihmeelliseltä.
Ultra easy?
Eiköhän Hellin kanssa mene hieman kauemmin, jos sitä ei edes läpi pääse :D
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

pziuz sanoi:
Miten ne Tiltin jannut ovat onnistuneet menemään sen 5 tunnissa läpi? Vai onko arvostelussa vedetty tuo aika ihan hatusta? Joka tapauksessa kuullostaa Tilt-tv:n touhu vähintäänkin ihmeelliseltä.

IGN tais olla kans 6 tuntia pelin läpäisyyn
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

Easylla sukkana läpi, kyllähän läpijuoksulla menee aika montakin peliä tuohon aikaan. Gears of warin easylla runttaa helposti viiteen tuntiin läpi, väittäisin että menee lähemmäksi neljää jos rynnii suoraan ja tietää mitä tekee. Mutta varmasti alle viiden tunnin.
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

Yhtään provoamatta täytyy sanoa, että 5-6 tunnin läpipeluuaika on aikamoista pelaajan silmään pissimistä, ottaen huomioon miten dikki pystyssä tätä on kehitetty. Ei todellakaan mikään kympin peli noin lyhyenä. Tuon varmaan kiskaisee lävitte 3-4 tuntiin kun tietää miten edetä. Olisi varmaan kannattanut panostaa niiden yberkovien välivideoiden ja Alabaman lokalisointien sijaan pelin kestoon. GG.
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

Pasi85 sanoi:
Yhtään provoamatta täytyy sanoa, että 5-6 tunnin läpipeluuaika on aikamoista pelaajan silmään pissimistä, ottaen huomioon miten dikki pystyssä tätä on kehitetty. Ei todellakaan mikään kympin peli noin lyhyenä. Tuon varmaan kiskaisee lävitte 3-4 tuntiin kun tietää miten edetä. Olisi varmaan kannattanut panostaa niiden yberkovien välivideoiden ja Alabaman lokalisointien sijaan pelin kestoon. GG.

Provoahan tämä kuitenkin oli eikä mitään muuta. Lue edellinen viesti ja sitä edelliset : tuo 5h alkaa vaikuttamaan aikamoiselta skeidalta kun normaalin läpipeluun suhteen muualla puhutaan 9-10 tunnin pelistä. Se on jo ihan riittävä. Harvempi ihminen valitti Gearsin yksinpelistä (jota pidän erinomaisena) vaikka sen siihen viiteen (ellei jopa neljään) tuntiin juoksee läpi, todellinen peliaika on varmaankin lähempänä kymmentä tuntia siinäkin tapauksessa. 9-10 tuntia hyvää tarinaa kelpaa ainakin minulle, sitä sitten en tiedä onko tarina hyvä, se täytyy lukea arvosteluista. Jotenkin myös huvittavaa että ps3-puolella tulee peleille mukavasti kritiikkiä ihmisiltä joilla on Gamertag mutta ei PSN-tunnusta. Sanotaan nyt sen verran tästä Swordista että vaikka se kivalta näyttääkin, jää hankinta joululomalle. God of war 2 on vielä pelaamatta ja sekin pitäisi saada alta pois ennen kuin tämän hankkimista voi edes harkita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

Todella moni huippupeli on sairaan lyhyt, jos vaan pelaa läpi ilman ihmeempiä sikailuja helpolla vaikeusasteella. Resident Evilit 1&2, MGS1&2, Silent Hillit, DMC (ainakin kolmonen), Gears, GoW jne. jne. Eiköhän peliaika ekalla kerralla heittele helpommilla vaikeusasteilla siellä 6-12 tunnin kieppeillä, riippuen ihan pelaajasta. Pelistä tulee kuitenkin irtoamaan paljon enemmän hupia, kun kerää kaiken ja pelaa eri vaikeusasteilla. Aivan kuten edellämainittujenkin pelien kohdalla.

Enemmän ottaa päähän se, että pelin ekassa chapterissa ei tosiaan ole vielä taistelusysteemi kunnolla käytössä ja kolmaskin chapter menee ilman taisteluita. Pelin paras anti on jätetty liian pienelle, koska kehittäjät ovat ilmeisesti halunneet jakaa pelimekaniikkaa vähän enemmän eikä vain laittaa pieniä vaihtelevia osuuksia sinne tänne, joka olisi ollut IMO se oikea vaihtoehto. Jää nähtäväksi minkä verran tämä jako vaikuttaa lopputulokseen, mutta etukäteen vaikuttaa pettymykseltä sen osalta. Uskon kuitenkin muuten pelin olevan mahtava. IGN UK:nkin arvostelu kehui päämekaniikkaa eli taistelua miekan kanssa ja ainoa sitä kohti heitetty kritiikkikin (isommat vihollisjoukkiot/countereiden vaikeus ja tästä johtuva "silmitön sähläys") oli itse asiassa vain positiivinen juttu, koska se osoittaa osaltaan sitä, että pelissä on todella opeteltavaa ja haastetta ja peli venyy pidemmälle kuin yksi arvosteluun käytettävä läpipeluukerta, jossa pintapuolisesti raapaistaan kaikkia osa-alueita.
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

Pasi85 sanoi:
Tuon varmaan kiskaisee lävitte 3-4 tuntiin kun tietää miten edetä.
Eipäs vaan kunnon pelaaja kiskoo sen varmaan läpi alle kahteen tuntiin, tai varmaan alle puoleen tuntiin... Tai tosi pelaaja kiskoo sen varmaan läpi edes pelaamatta koko peliä, niinkuin Pasi85 :p
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

Psyko sanoi:
Eipäs vaan kunnon pelaaja kiskoo sen varmaan läpi alle kahteen tuntiin, tai varmaan alle puoleen tuntiin... Tai tosi pelaaja kiskoo sen varmaan läpi edes pelaamatta koko peliä, niinkuin Pasi85 :p
Tosipelaaja kiskoo levyn ulos kannesta 1,2 sekunnissa ja väittää peliä lyhyeksi ;)
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

Jos nuo muut arvosanat alkavat myös olemaan jotain 6-8 luokkaa niin Tilt on tehnyt itsensä naurunalaiseksi, jälleen kerran. Vai pitääkö sen nimi muuttaa pian Sony.tv:ksi?
 
Vastaus: Heavenly Sword [Hype]

Sniper sanoi:
Jos nuo muut arvosanat alkavat myös olemaan jotain 6-8 luokkaa niin Tilt on tehnyt itsensä naurunalaiseksi, jälleen kerran. Vai pitääkö sen nimi muuttaa pian Sony.tv:ksi?

Miksi peliarvostelujen pitäisi noudattaa jotain yleistä konsensusta? Jos joku ensin ehtinyt antaa jonkun arvosanan, pitääkö kaikkien antaa sitten sama arvosana? Pelien arvosteluun ei ole olemassa mitään kiinteää kriteeristöä, joten ne voivat tietysti heitellä paljonkin riippuen painotuksista.

Toisekseen esim. 6/10 antanut Edge on pitänyt tapanaan arvostella "copy-cat" pelit alemmaksi kuin ns. orginaalit pelit (juu, maku asia sekin), ja aina mielellään muutenkin aiheuttamassa kohua "erilaisilla" arvosteluillaan.
 
Ylös Bottom