Vastaus: Heavenly Sword [Hype]
Peli vetästy läpi ja arvostelu kirjoitettu. Ajattelin kirjoittaa vielä muutamia ajatuksia pelaamiskokemuksesta, ihan subjektiivisesta näkökulmasta.
Itse en ollut missään vaiheessa aivan älyttömän innoissani pelistä. En ole pelannut koskaan Devil May Cryta, Onimushaa enkä Ninja Gaidenia. God of War tuli hakattua läpi, ja onhan se täyden kympin peli, mutta siltikään HS:n screenshottien ja pelivideopätkien näkeminen ei aiheuttanut mitään älyttömiä säväreitä. Olipahan yksi sellainen "varmaan ihan kiva" -nimeke Lairin, Warhawkin ja Killzone 2:n joukossa, mutta ei odotuslistalla läheskään niin korkealla kuin Ratchet&Clank, Assassin's Creed tai Uncharted.
Pelin arvostelukappale tipahti postilaatikkoon torstaina, ja pikaisen tyyppauksen jälkeen totesin, että onpahan julman tyylikäs alku, pelaaminen on ihan kivaa napinhakkausta ja välivideot ovat ehkä hienoimmat ikinä. Vähän toista tuntia tuli testailtua, sitten tuli muuta tekemistä ja peli jäi odottamaan seuraavaa päivää.
Perjantaina aloin sitten mättää joskus kahdeksan kieppeissä. Seuraavaksi kello oli yksi, peli loppu ja pää tyhjä. Toinen kierros oli pakko aloittaa heti seuraavana päivänä, muuten koko viikonloppu meni jonkinlaisessa leijuvassa tilassa.
Heavenly Sword ei vastannut mitään peliä, mitä aikaisemmin olen pelannut. Se on lähes puhdasta täydellisyyttä. Jälkitunnelmaa voisi verrata siihen, kun seisoin Pariisin Pantheonissa tuijottamassa Foucault'n heiluria tai kun sain luettu Orson Scott Cardin Kuolleiden puolustajan tai kun Ilmestyskirja Nyt päättyi ja jäin hetkeksi vain tuijottamaan tyhjää valkokangasta. Seesteinen tyytyväisyys tai jonkinlainen katarttinen tila kuvaa ehkä parhaiten mielentilaa HS:n pelaamisen seurauksena. Taideteoksethan ovat vuoropuhelua teoksen ja katsojan välillä ja Heavenly Sword puhutteli minua.
Pelin kesto on herättänyt paljon keskustelua, ja onhan se lyhyt. Jos kuitenkin vertaa kuutta tuntia jatkuvasti eteenpäin kulkevaa ja intensiivistä kerrontaa kahteenkymmeneen tuntiin pelkkää Oblivion-porttien sulkemista, niin molemmille on sijansa minunkin pelihyllyssäni, mutta ensimmäinen ei käy missään vaiheessa vähääkään puuduttavaksi. Puolet pidempi Heavenly Sword ei enää välttämättä olisi kympin peli.
Mistä päästään itse arvosteluun. Teksti on yksi asia, numero toinen ja subjektiivinen kokemus kolmas. HS:n teho on viimeisessä. En todellakaan suosittele Heavenly Swordia ihan jokaiselle, ainoastaan niille, joilla on PS3 tai jotka ovat harkinneet sen hankkimista.
Koko arvostelu:
http://www.konsolifin.net/arvostelu.php?site=ps2&id=681