Ongelma on siinä, että kun vaaditaan pedanttia otetta varsin tyhjänpäiväisissä muotoseikoissa, jotka eivät vaikuta ymmärrettävyyteen, samalla nostetaan kynnystä osallistua ja silloin "laatukeskustelua" käy yhä harvempi. Keskustelun sisältö heikkenee, kun siihen ei uskalla osallistua, jos ei ole erityisen hyvä kirjoittaja. Väittäisin, että monella, jolla on vaikeuksia kirjakielisen asiatekstin kirjoittamisessa, on kuitenkin sellaista mielenkiintoista kerrottavaa, joka toisi lisäsisältöä keskusteluihin. Jos saa jatkuvasti negatiivista palautetta kirjoitusasusta, se ei johda yleensä siihen, että opettelee kirjoittamaan paremmin.
Näkemykseni mukaan kieli ei ole pelastumassa kielipoliisitoiminnalla, vaan se johtaa vielä nopeampaan rappeutumiseen, koska hyväksi kirjoittajaksi oppii vain kirjoittamalla paljon ja kieliasun kyttääminen heikentää motivaatiota kirjoittaa. Toki voi olla toistakin mieltä. Veikkaisin, että kehitys jatkuu tästä eteenpäin niin, että yhä suurempi osa opinnäytetöistä kirjoitetaan englanniksi ja se syrjäyttää muutamassa vuosikymmenessä suomen akateemisena kielenä. Nuorissa on paljon sellaisia, jotka osaavat kirjoittaa englanniksi paremmin kuin suomeksi.