Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jätän nyt vaikka nämä tähän. Myönnän kyllä itsekin, onhan näillä nyt sentään huomattavaa huumoriarvoa. Mm. koko Taash hahmonahan on kerrassaan mahtava näin satiiriselta kannalta mietittynä. Hän on itsekeskeinen, röyhkeä, ei kunnioita muita, mutta vaatii että häntä itseään kohdellaan silkkihansikkain tai uhriutuu tuhannen aktivistin voimalla. Hyvin samaistuttava hahmo siis varmasti tietynlaiselle porukalle. Ja samantyyppistä karikatyyriä näkyy olevan onneksi tarjolla myös Dustbornissa.

Taash oli toki vain yksi osa tuota päälleliimatun oloista nykyajan progressiivista tauhkaa Veilguardissa. Peli sai luonnollisesti melko ison määrän kopioita myytyä, rakastetun Dragon Age IP:n ansiosta, mutta myynnit jäivät käsittääkseni mukavasti alle julkaisijan odotusten. En olisi varsinaisesti yllättynyt, jos Dragon Age pelisarja olisikin nyt taputeltu lopullisesti. Olisiko peli myynyt paremmin jos nykypäivän politiikka olisi jätetty pelissä vähemmälle? Mahdotonta sanoa, mutta veikkaan että ei se ainakaan pahaa olisi tehnyt. Dustbornin myynneistä taas ei tarvine erikseen kirjoittaa. Se peli menetyi juuri niin hienosti kuin jo julkistustrailerista oli pääteltävissä.

Ja ettei nyt mene ihan negistelyksi, mainitsenpa vielä yhden esimerkin; Baldur's Gate 3. BG3 on itsellä vielä kokematta, mutta toivelistalta se kyllä löytyy. Käsittääkseni kyseinen peli on hyvinkin täynnä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä yms. Kuitenkaan, en ole ikinä nähnyt Baldur's Gateen liittyen noita naurettavia kompilaatiota tuollaisesta Veilguard tasoisesta dialogista, joka kuulostaa kuin se olisi modernin päivän teini-ikäisten vasemmistoaktivistien kirjoittamaa. Useita kertoja on tullut kyllä klikattua jotain noita youtubevideoita yms. joissa on otsikossa annettu ymmärtää, että BG3 löytyisi jotain hupaisia woke-miinoja, mutta enpä ole niissä sellaisia huomannut mikä olisi iteäni millään lailla haitannut.

Ongelma, tai ainakaan oma kokemukseni siitä, ei siis todellakaan ole muotoa; Ai et halua naisia, homoja tai muun värisiä ihmisiä peleihin?!? Vaikka taitavimmat väärinymmärtäjät sen jostain syystä haluavat siihen suuntaan usein vääntää.

Myönnetään, että näköjään Dragon Agen tapauksessa tuossa mennään jo semmoisille alueille joita minä en välttämättä tarvitsisi videopeleihini. Mutta eipä tulisi mieleenkään alkaa lähettämään tappouhkauksia devaajille tai ylipäätään pää märkänä huutamaan tästä pitkin internettiä. Jos tuota peliä pelaisin, sanoisin tuossa kohtaa varmaan että hohhoijaa ja mennään eteenpäin.
Ehkä tuntuu vähän päälleliimatulta kieltämättä, tai en tiedä kun en tuota tarinaa ole pelannut. Halutaanko siinä pelin muodossa rohkaista epävarmoja nuoria, en osaa sanoa, mutta ei jokaista tarinaa ja dialogia ole tehty juuri sinulle.

Silti tämä nyt on vain jäävuoren huippu, kun nyt esimerkiksi tästä uusimmasta Naughty Dogin tekeleestä muutaman minuutin trailerista pääteltiin että peli on woke. Vain koska siinä oli hiuksensa ajellut nainen. Last of Us 2:ssa oli nainen jolla oli hieman lihaksia, WOKE. Nämä menee aivan naurettavuuksiin.

Miksi vaivaudut vastaamaan, jos et edes ymmärrä mistä on kyse? Siltä tosiaankin vaikuttaa, ettei nyt ole hahmottunut lainkaan sinulle mikä se ongelma näissä joillekin on. Ei se ongelma ole itsessään se, että joku hahmo on nainen, tummaihoinen, homo, lesbo tai vaikka transgender. Mutta kun näitä alkaa olemaan kiintiöinä joka pelissä ja paikoissa, joissa oikeassa elämässä on harvinaista nähdä tiettyjen ominaisuuksien ihminen, ja väkisin kuitenkin pitää se peliin silti tehdä, että nainen on se suuri soturi tai miehekkään oloinen machotaistelija, vaikka sodissa ja suurissa taisteluissa on kautta aikojen ollut aivan äärimmäisen harvinaista, että nainen olisi taisteluun tai sodankäyntiin osallistunut. Poikkeusyksilöitä on toki aina asioissa löytynyt, mutta suuria naissotureita on ehkä yksi tuhansia miessotureita kohti. Faktahan on, että mies on keskimäärin niin paljon naista fyysisesti vahvempi ja myös erilaisten hormonien takia keskimäärin aggressiivisempi ja taisteluhakuisempi, että on täysin realiteettien vastaista, kun peleissä alkaa olla joka toinen soturi ja voimakas taistelija nainen. En haluaisi tällaista suuntausta, koska se on ristiriidassa tiettyjen perusfaktojen kanssa, ja sen pointtina on lietsoa sellaista valheellista naisten voimaantumista, mistä ei sinänsä koidu hyvää yhteiskuntaan.
Erikoista ettei muuten pelien epärealistisuus haittaa, vain silloin kun siinä on vahva tai kalju nainen. Etkö näe ongelmaa siinäkään että peleissä tapetaan ihmisiä? Sehän vasta kauheeta poliittista agendaa onkin. Nyt tuntuu pahasti siltä, että olet tasa-arvon puolella, kunhan sitä ei vaan peleissä näy. Se on 100% varmaa, että 99% naisista ovat helvetin paljon vahvempia kuin mä, joten ei mua haittaa, jos jossain helkkarin videopelissä nainen on epärealistisen vahva. Jännä juttu ettei kukaan mussuta siitä kun Kratos on ihan saatanan epärealistisen vahva, kauheeta agendaa. :D
Ei oikeastaan mitään käryä, miksi sinä tämän outojen projisointien täyttämän vastauksen minun viestiini osoitat. Minä kun en ole yhtään mitään noista asioista tehnyt, mistä sinä näyt tuossa viestissäsi vouhottavan. Itse olen Noituri-kirjat lukenut, eikä minulla ainakaan ole ollut yhtään mitään pahaa sanottavaa Witcher 4 trailereista. Mikäs siinä jos tykkäät öyhtöttää, mutta vähän mysteeriksi jäi, miksi tuo vastaus oli minulle?
Totesin vaan että Trumpin kannattajathan kys. W-sanaa käyttävät, ja on huvittavaa kun täällä Suomessakin sitä samaa sanaa hoetaan. Enkä mitään öyhöttänyt, ihmettelin yleisellä tasolla näitä järjettömiä tuplavee-asenteita/mielipiteitä, en sinun.

Sovitaanko, että jatkossa, jos et ole vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen mies, olet ihan hiljaa. Sinulla ei ole oikeutta olla äänessä, edustettuna viihteessä tai missään muussakaan. Sinulla on oikeus olla olemassa mutta vain kun pysyt poissa silmistä. Kaikki muu kuin vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen mies on wokea.

/S

Tottahan se on että peleissä on paljon tökerösti kirjoitettuja nais-sekä vähemmistöhahmoja, mutta on siellä paljon muutakin tökerösti kirjoitettua. Pelit kun ei ole mitään käsikirjoittamisen riemujuhlaa. Esim. vaikkapa romantiikka ja draama peleissä on edelleen keskinkertaisen sappuasarjan tasoa, jos sitäkään. Ei kai siis ole ihme jos vähemmistöt on myös kirjoitettu surkeasti. Sen sijaan että syytettäis kaljuja naisia,tai jotain ihme wokea, voisi syyttää ihan vain paskaa käsikirjoittamista.
Ps. Jos "rumat" naiset on niin kauhee ongelma,niin ehkä kannattais mennä kertomaan se omalle äidilleen ensin. Vai onko se liian ruma?

Sovitaanko, että jatkossa, jos et ole vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen mies, olet ihan hiljaa. Sinulla ei ole oikeutta olla äänessä, edustettuna viihteessä tai missään muussakaan. Sinulla on oikeus olla olemassa mutta vain kun pysyt poissa silmistä. Kaikki muu kuin vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen mies on wokea.

/S

Mielestäni olen lukenut kaikki tähän aiheeseen liittyneet viestit, enkä sitten millään saa johdettua yhtään mistään niistä tällaista näkemystä. En edes lähelle. Sinänsä ihan vekkuli harrastus, keksiä itselleen mielikuvitusvihollisia ja keksiä mitä mielipiteitä niiltä löytyy. En vaan varsinaisesti näe, miksi niitä tulisi nyt tunkea tähän aiheeseen mukaan.

Mielestäni olen lukenut kaikki tähän aiheeseen liittyneet viestit, enkä sitten millään saa johdettua yhtään mistään niistä tällaista näkemystä. En edes lähelle. Sinänsä ihan vekkuli harrastus, keksiä itselleen mielikuvitusvihollisia ja keksiä mitä mielipiteitä niiltä löytyy. En vaan varsinaisesti näe, miksi niitä tulisi nyt tunkea tähän aiheeseen mukaan.
Tämä oli vain kärjistetty esimerkki siitä miltä se sakki kuulostaa ketkä sitä "wokea" tuppaavat huutelemaan.

Minullahan ei ole mitään hätää. Olen vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen mies.

Liityin keskusteluun yleisesti, en viitannut Intergalacticin traileriin. Ainoa asia, jonka olen itse Intergalacticin päähahmosta sanonut, että minulla ei ole hänen ulkonäkönsä kanssa mitään ongelmaa. Last of Useista en tiedä mitään kun en ole pelannut, enkä ole muistaakseni ikinä niihin liittyen edes mitään kirjoittanut. Sen toki tiedän, että TLOU2 on hyvin mielipiteitä jakava peli, mutta tarkemmin en osaa sanoa mitenkä woke se on tai ei ole. Tuolla Intergalactic ketjussa mainitsin tosiaan vain, että näyttäisi kovin selvästi olevan niin, että suuri joukko pelaajista odottaa Intergalacticista jonkinmoista DEI-ilottelua. Itse en oleta, ennenkun tiedän pelistä enemmän, totean vaan, että moni näyttää syystä tai toisesta tällaista odottavan. Tähän on syynä vissiin lähinnä nämä viimeaikaiset julkaisut, joissa tuo DEI-elementti on väännetty aikalailla tappiin.

Vähän koin taas saavani tuollaista kurvit suoriksi olettelua ja virheellisiä johtopäätöksiä. Toivottavasti vika on kuitenkin nyt vain minun väärinymmärryksessäni.
Yhtä laillahan minäkin kommentoin yleisesti ja juuri siksi siellä oli se TLOU2 myös mukana vaikka sinä et siitä ole puhunutkaan.

Minusta tuntuu että sinä taas vähän otat henkilökohtaisesti kommentteja vaikka en sinne sellaista koe laittaneeni. Toki lainasin viestiäsi mutta enemmän asian vuoksi ja siihen kommentoidakseni. Minäkin siis jatkoin keskustelua tuosta kohtaa.

Mitä tulee taas siihen että keskustelu vietiin pois sen innoittaneesta pelistä: mielestäni sillä on aika iso merkitys mistä tällainen keskustelu saa kipinän, varsinkin jos se on tyhjästä vedetty, eli juuri siksi keskityin nimenomaan ihmettelemään että lyhyt, kaljun naisen sisältämä traileri saa tällaisen purkautumisen aikaiseksi.

On aika erikoista että ensin aletaan meuhkaamaan nimenomaan Intergalacticin osalta ja sitten aletaankin yleisesti puhumaan wokesta ja miten tehdään sitä ja tätä. Minusta omituisinta on että tuo asia tulee mieleen noin pienestä, eli kaljusta naisesta. Ai niin, "ruma" oli myös mainittu, koska hahmoista tehdään tarkoituksella myös rumia. Olkoonkin että itseäni hahmon ulkoasu kyllä viehättää ja on mielestäni varsin edustava tapaus, jopa kaljuna. En ihmettelisi että seuraava askel olisi se, että olen woke-vastustajien mielestä vähintään piilohomo kun pidän kaljua naista ihan hyvän näköisenä.

On varmaankin olemassa tuollainenkin vähemmistö, mutta eihän tässä siitä ollut kyse. Alkuperäinen kommentti liittyi traileriin, mutta nähdäkseni kirjoitus jatkui sittemmin yleisemmällä tasolla. En näe tarvetta yksinkertaistaa kaikkea kirjoitettua yhdestä trailerista tehdyksi havainnoksi. Keskustelu voi lähteä yksittäisestä yksityiskohdasta olematta koko kestonsa ajan keskustelua siitä yhdestä yksityiskohdasta.
Kuten ylemmäs ehdin jo kirjoittaa, niin minusta on vähän maalitolppien siirtelyä ensin aloittaa Intergalacticista ja sitten siirtyä yleiseen meuhkaamiseen vaikka mitään vastauksia ei ole taidettu saada että mikä siinä Intergalacticissa tällaisen reaktion synnytti. Tuntuu että on jokin patoutuma kaikkea "wokea" vastaan ja se lähtee heti käsistä vaikka sytyke olisi kuinka olematon.

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Pitääkö minun olla viiksekäs mies, että voin puhua viiksekkäistä miehistä? Mihin se muka perustuu, että heterona en voisi puhua seksuaalivähemmistöjen asioista? Missä se raja kulkee, että edustan jotain tiettyä ryhmää? Entä jos se puheenaiheena oleva henkilö edustaa useampaa ryhmää, mikä määrä näitä samoja ominaisuuksia täytyy puhujalta löytyä puheenvuoron oikeuttamiseksi?

Eiköhän vapaassa yhteiskunnassa ole kuitenkin niin, että kaikki voivat puhua haluamistaan asioista. Keinotekoisella lokeroinnilla ja uhrihierarkialla vain päädytään tilanteeseen, jossa vain identtiset kloonit voivat puhua toisistaan.
Eiköhän kyse ollut siitä että ollaan sanomassa esimerkiksi että "tahallaan tehdään rumia hahmoja" tai ylipäänsä kerrotaan subjektiivisia näkemyksiä lähes faktoina. Käytännössä samalla myös määritellään mikä on ok, hyvä tai hyväksyttävä hahmo viihteessä.

Minusta ihan jokainen saa sanoa siis mielipiteensä mutta vähän voisi miettiä mitä on oikeasti vaatimassa tai ajamassa.

Itsehän en siis ole mikään "vastapuoli" woke-vastustajille, eli en koe edustavani "wokea", mutta minulle on ihan sama kumpi puolisko siellä on vaatimassa tai kieltämässä tiettyjä asioita, niin yhtä typerää se on. Yhtä lailla kuin kaikkien hahmojen ei tarvitse olla kaljua lesboja, ei tarvitse kaikkien hahmojen myöskään olla niitä perinteisiä siilitukkaisia barbaareja tai isotissisiä seksiobjekteja. Minulle on ok jos hahmo on hyvä, ihan sama onko se homo, hetero tai vaikka putkimies. En kuitenkaan halua että joku on itkemässä tai vaatimassa että pitää olla vain tietynlaista lokeroa edustavaa hahmoa tarjolla.

Tiedän myös että woke pahimmillaan voi nimenomaan tuntua pakotetulta, että taas on "joku homo" pääosassa, mutta kauhean sokea saa olla jos ei tajua että ikiajat on ollut vallalla jo toisenlainen normi, jonka ulkopuolelle ei selvästikään jotkut osaa yhtään nähdä, vaan ovat jumiutuneet yksinomaan sen "oikeuteen".

Usein tuntuukin että wokea vastustajat vastustaa nimenomaan ääripäätä, mutta tässä keskustelussa on kyllä tullut sellaisia näkemyksiä taas esille että ne menee ihan heittämällä siihen toiseen ääripäähän. Onko tämä nyt sitä, että pitäisi varoa kun katsoo liian kauan pimeyteen, ettei itsekin vaivu siihen? Eli kun alkaa jotain ääripäätä vastustamaan niin on sitten itse kohta edustamassa sitä toista ääripäätä jonkinlaisena vastareaktiona.

Usein tuntuu että tässä keskelle olevana saa ärsyyntyä molemmista "puolista" yhtä lailla ja välillä ei osaa sanoa kumpi on rasittavampaa. Tällä hetkellä ehkä woken vastustajat, jotka tuntuvat ärsyyntyvän ihan naurettavista asioista, joita ei itse edes tajua pelatessaan. Miten vaikka joku vähemmistöjen lippu tekee pelistä woken jos sitä ei ole pakko käyttää ja sieltä löytyy lippuja satoja muitakin? Minusta tuo on samaa kuin käytettävyysasetukset tai muut huomioonottamiset: itse en yleensä käytä tai edes huomaa niitä mutta ei ole minulta pois pelissä jotain sellaisia on. Paitsi Fortniten kuulovammaisten avut, joita käyttää nykyään kaikki. Se on ihan perseestä: jokaisella on äänet visuaalisena päällä. Ei toki ominaisuuden vika, vaan taas ihmisten, jotka tekee kaikesta paskaa jos ovat tehdäkseen.

Yhtä laillahan minäkin kommentoin yleisesti ja juuri siksi siellä oli se TLOU2 myös mukana vaikka sinä et siitä ole puhunutkaan.

Minusta tuntuu että sinä taas vähän otat henkilökohtaisesti kommentteja vaikka en sinne sellaista koe laittaneeni. Toki lainasin viestiäsi mutta enemmän asian vuoksi ja siihen kommentoidakseni. Minäkin siis jatkoin keskustelua tuosta kohtaa.

Mitä tulee taas siihen että keskustelu vietiin pois sen innoittaneesta pelistä: mielestäni sillä on aika iso merkitys mistä tällainen keskustelu saa kipinän, varsinkin jos se on tyhjästä vedetty, eli juuri siksi keskityin nimenomaan ihmettelemään että lyhyt, kaljun naisen sisältämä traileri saa tällaisen purkautumisen aikaiseksi.

Otit nimenomaan minun sanomisiani ja väänsit ne siihen muotoon, kuin ne olisivat kohdistuneet tuohon Intergalacticin traileriin, vaikkei niin ollut. Itse en mielestäni antanut yhtään syytä olettaa, että nuo minun DEI-käytäntöjen kritisointiini liittyneet pointit olisivat mitenkään liittyneet nimenomaisesti Intergalacticiin.

"Oliko tämä hahmo siis huonosti suunniteltu? Särmät, kulmat ja luonne hiottu pois? Kädenlämpöinen ja yleismiellyttävä? Aika paljon on saatu tulkittua noin lyhyestä videosta asioita."

Kuului tuo vastauksesi minun viestiini, jossa totesin että DEI:hin liittyy vahvasti nuo mainitsemani piirteet. Kovin vahvasti tuosta sai sellaisen kuvan, että tuo vastaus jossa siteerasit minun sanomisiani ja vastasit minulle, oli kohdistettu minulle.

Otit nimenomaan minun sanomisiani ja väänsit ne siihen muotoon, kuin ne olisivat kohdistuneet tuohon Intergalacticin traileriin, vaikkei niin ollut. Itse en mielestäni antanut yhtään syytä olettaa, että nuo minun DEI-käytäntöjen kritisointiini liittyneet pointit olisivat mitenkään liittyneet nimenomaisesti Intergalacticiin.

"Oliko tämä hahmo siis huonosti suunniteltu? Särmät, kulmat ja luonne hiottu pois? Kädenlämpöinen ja yleismiellyttävä? Aika paljon on saatu tulkittua noin lyhyestä videosta asioita."

Kuului tuo vastauksesi minun viestiini, jossa totesin että DEI:hin liittyy vahvasti nuo mainitsemani piirteet. Kovin vahvasti tuosta sai sellaisen kuvan, että tuo vastaus jossa siteerasit minun sanomisiani ja vastasit minulle, oli kohdistettu minulle.
En vääntänyt vaan halusin tarkoituksella pysyä keskustelussa Intergalacticin ympärillä koska siitähän tämä lähti. Sen jo yritin sinne myös selittää.

Samoin kirjoitin myös, että en oikein hoksaa että miksi tämä lähtee Intergalacticista mutta sitten kohta ei asiat liitykään siihen. Oliko siellä sitä wokea vai ei vai miksi se sieltä sai kipinän? Ja tämä ei siis ole myöskään kysymys suoraan sinulle, vaan ihan yleisesti tässä siis kirjoitan, mutta sinun viestisi pohjalta. Ihan kuten aiemminkin.

En tiedä, ehkä lainaamista ei pitäisi tehdä jos kuitenkin puhuu yleisellä tasolla ja niin että viesti on yhtä lailla tarkoitettu kaikille niille, jotka kokevat että heihin viitataan.

Kyllä minä alunperinkin ymmärsin että puhuit yleisellä tasolla mutta kuten jo olen kirjoittanut, niin viestisi lainaamisesta huolimatta en olettanut että sinä olisit jatkanut suoraan Intergalatic-asiaa, vaan minä jatkoin myös asiaa siinä, miten Intergalacticista päästiin sinun viestiisi, eli kaljusta naisesta yleisesti wokesta puhumiseen. Minä siis ihmettelin että miten me päästiin Intergalaticin trailerista woke-asiaan ylipäänsä. Samoin täällä nyt vähän tuntuu että osa on niputtanut Intergalacticin jo wokeen vaikka sinä et sitä olisikaan tehnyt.

Vähän hankala keskustella jos pitää aina tarkentaa joka kappaleen kohdalla että onko viesti suoraan lainatun viestin kirjoittajalle vai onko kyse vain sen herättämästä kommentoinnista.

En tiedä, ehkä lainaamista ei pitäisi tehdä jos kuitenkin puhuu yleisellä tasolla ja niin että viesti on yhtä lailla tarkoitettu kaikille niille, jotka kokevat että heihin viitataan.
Tämä voisi olla hyvä idea. Myös se, ettei siteeraisi jotakuinkin sanatarkasti jonkun sanomisia ja liittäisi niitä johonkin argumenttiin, jota se siteerattu ei ole lainkaan sanonut, olisi hyvä. Niin vältyttäisiin näiltä väärinkäsityksiltä.

Tämä voisi olla hyvä idea. Myös se, ettei siteeraisi jotakuinkin sanatarkasti jonkun sanomisia ja liittäisi niitä johonkin argumenttiin, jota se siteerattu ei ole lainkaan sanonut, olisi hyvä. Niin vältyttäisiin näiltä väärinkäsityksiltä.
Kävin vielä toistamiseen lukemassa sen alkuperäisen viestini jossa lainaan tekstiäni ja ainakin minulle siitä käy selväksi mihin viitataan. Ihan suoraan kirjoitan mm. "keskustelu lähti", jolla ei viitata sinuun, jonka jälkeen kysyn viestiisi pohjaten kysymyksiä, joilla pyrin selventämään miksi Intergalacticin hahmoa pidettiin joidenkin mielestä huonona. Ne oli ihan yleisiä kysymyksiä eikä sinulle suunnattuja.

Sinä taas puhuit ongelmallisista hahmoista, jota minä taas jatkoin omalla pohdinnalla siitä, että jos (joku) noin lyhyestä trailerista saa ongelmia aikaiseksi, niin voisiko kyse olla (siinä kohtaa) ongelmien keksimisestä sinne, missä niitä ei edes todistettavasti ole.

En tajua että missä omassa kuplassa se sinun viestisi pitää säilyttää jos se ei kerran olekaan osa keskustelun jatkumoa, jota täällä käydään.

Tämän enempää en taida jaksaa tätä enää yrittää selittää. Oletin että se olisi alunperinkin ollut ymmärrettävä teksti.

En aiemmin ehtinyt, joten nyt katselin nuo pari videotakin, joita tuolla välissä oli:

Nyt on pakko kysyä, että mikä tässä oli rasistista ja ketä kohtaan? Voisiko melko ironisesti olla, että rokkibändi, joiden on tarkoitus esim. keskaria heilutellen ja muutenkin vähän isotella ja herättää ärsytystä, aiheutti ärsytystä kun on haluttu tulkita sanat haluamallaan tavalla? :D

Saa kertoa, miten nuo sanat pitää tulkita. Voin toki yrittää päästä sisään tuohon "rasistisuuteen":

Mainitaan että "your kind" on mennyttä. Ilmeisesti tulkitaan että homma on heterot vastaan kaikki muut, vai? Miksi juuri näin? Miksei ennemminkin "your kind" voisi viitata ylipäänsä ihmisiin, jotka on kaikkea vastaan, eli ns. juntturoihin, joiden mielestä ennen oli kaikki aina paremmin ja mitään homoja, lesboja ja tiktokeja tarvitsisi olla.

Otetaanko sanoma myös turhan kirjaimellisesti? En tiedä pelin tarinaa mutta pelkän yhden laulun perusteella en ainakaan koe että ollaan julistamassa jonkin ryhmän tuhoamista, vaan tulkitsen enemmänkin tuon sellaisena asioiden, asenteiden ja ihmisten kehittymisenä, jolloin ennakkoluulot ja muut häviää.

Ei tosin mitään hajua mikä on "dust-born" jne. mutta jos tuota nyt yksittäisenä kappaleena kommentoi, niin aika hajuton esitys tai argumentti oikeastaan mihinkään suuntaan. Odotin jotain oikeasti törkeää tai karua.

Tästäkään en hoksaa tämän yhden videon perusteella että hahmossa olisi jotain vikaa. Kohtauksessa tulkitsen tunteiden olevan hahmolla pinnalla nimenomaan koska on vaikea asia, jonka kertomisesta saatu reaktio tuntuu ikävältä. Pystyn jopa samaistumaan, sillä varmasti kaikkien vanhemmat on tehneet jotain vastaavaa jossain mittakaavassa: "ai, sinä liikut nykyään tuon kaverin kanssa" tms. Vanhempien ja lasten välit on ihan oikeastikin tulehtuneina usein jotain tuollaista, varsinkin jos asia on kytenyt pitkään.

Jatkan alempana lisää, jotta voin viitata lainaamaani tekstiin:

Jätän nyt vaikka nämä tähän.
Niin jätit ja jäi vähän epäselväksi että mitä näiden yksittäisten pätkien pitäisi kertoa? Vai onko tähänkin vastaus se usein kuultu, että pitää itse selvittää ja katsoa tarpeeksi materiaalia, ehkä pelata peli tai jotain, että ymmärtää totuuden? Ja jos näin sattuu nytkin olemaan, niin nostan yhä kysymykseni esille: mitä näillä yksittäisillä pätkillä oli tarkoitus sanoa, jos ne eivät lopulta riitäkään mihinkään?

Myönnän kyllä itsekin, onhan näillä nyt sentään huomattavaa huumoriarvoa. Mm. koko Taash hahmonahan on kerrassaan mahtava näin satiiriselta kannalta mietittynä. Hän on itsekeskeinen, röyhkeä, ei kunnioita muita, mutta vaatii että häntä itseään kohdellaan silkkihansikkain tai uhriutuu tuhannen aktivistin voimalla.
Ei tuolta lyhyeltä videolta ainakaan tullut tuollainen kuva hahmosta. Hän käyttäytyi kuten voisi olettaakin tuollaisessa tilanteessa jonkun käyttäytyvän. Käyttäytyi myös ihan eri tavalla pelihahmoa(?) kohtaan, joten jos jotain, niin ainakin ihan hiton huono esimerkkivideo jos sen oli tarkoitus olla tukena tekstissä mainitulle hahmon kuvaukselle.

Olet selvästi enemmän tuossa hahmossa sisällä, joten oletko siis pelannut peliä vai onko nuo perustelut jonkin videoiden katsomisen seurausta? Useinhan näiden asioiden kritisoijat eivät itse koske niihin tuotteisiin pitkällä tikullakaan. Tosin usein silti saattavat vaatia että vastakommentoijan pitää pelata tai tutkia materiaalia että ymmärtää.

Hyvin samaistuttava hahmo siis varmasti tietynlaiselle porukalle. Ja samantyyppistä karikatyyriä näkyy olevan onneksi tarjolla myös Dustbornissa.
Tuossa tilanteessa kyllä eikä ole edes mitään identiteettiongelmia. Vanhemmat vain osaa aika usein olla vähän tympeitä. Ole onnellinen jos ei ole kokemusta sellaisesta.

Mutta aika typerää heitellä tuollaista "tietylle porukalle" kun luulisi aika lailla kaikilla vähänkään pidempään eläneillä ihmisillä olevan jotain vastaavia hetkiä* koettuna. Jos ei ole niin saa olla kyllä onnellinen. Kai. En tiedä pitääkö niitä kaikkien kokea eli onko se hyvä vai huono asia jos tuollaisia vanhan ja uuden polven näkemyseroja ja reaktioita ei ole kokenut. (*=hetkien, eli konfiktien aihe voi olla tietysti jokin muu kuin tuolla videolla, jos se nyt pitää siis erikseen täsmentää.)

Olisiko peli myynyt paremmin jos nykypäivän politiikka olisi jätetty pelissä vähemmälle? Mahdotonta sanoa, mutta veikkaan että ei se ainakaan pahaa olisi tehnyt. Dustbornin myynneistä taas ei tarvine erikseen kirjoittaa. Se peli menetyi juuri niin hienosti kuin jo julkistustrailerista oli pääteltävissä.
Näitä voi aina miettiä ja pyöritellä. Minä nostaisin kysymyksiksi myös sen, että olisiko peli myynyt enemmän jos se olisi ollut Dragon Age eikä Mass Effect (eli se eka DA oli vähän erilainen peli mitä tämä uusin)? Olisiko Dragon Age myynyt enemmän jos sen visuaalinen tyyli olisi ollut muuta kuin "fortniteä" eli olisi ollut synkempi? Olisiko Dustborn menestynyt paremmin jos se olisi ollut ihan pelinä parempi?

Minä en tiedä mutta kun näitä nyt haluttiin kysellä, niin kysellään. Vastauksiahan me ei näihin saada.

Ongelma, tai ainakaan oma kokemukseni siitä, ei siis todellakaan ole muotoa; Ai et halua naisia, homoja tai muun värisiä ihmisiä peleihin?!? Vaikka taitavimmat väärinymmärtäjät sen jostain syystä haluavat siihen suuntaan usein vääntää.
Minä vähän veikkaan että enemmistölle woke-vihaajia ei kelpaisi parhaankaan tasoiset kässärit, näyttelijät ja muut jos siellä käsitellään näitä samoja "inhokkiaiheita". Jos siis vihjaat siihen että nimenomaan toteutus on se ongelma eikä aihe.

Viimeksi muokattu:
En aiemmin ehtinyt, joten nyt katselin nuo pari videotakin, joita tuolla välissä oli:

....

Juu, en nyt viitsi alkaa tarkemmin vastaamaan, mutta ymmärrän pointtisi suurimmaksi osin ja olen joissain asioissa varsin samaa mieltä. Noh, joo joissain taas en, mutta en minä sinun mielipidettäsi tule muuttamaan, kuten et sinäkään minun. Nuo videoiden kaltaiset esimerkit ovat minulle, ja käsittääkseni kohtalaisen monelle muullekin sellaisia asiota, jotka saa jättämään pelin hyllyyn. Ja ihan siis ilman, että siinä olisi taustalla transfobiaa, rasismia, seksismiä yms.

Herran siunausta ja rauhallista joulunaikaa sinulle ja perheellesi.

Juu, en nyt viitsi alkaa tarkemmin vastaamaan, mutta ymmärrän pointtisi suurimmaksi osin ja olen joissain asioissa varsin samaa mieltä. Noh, joo joissain taas en, mutta en minä sinun mielipidettäsi tule muuttamaan, kuten et sinäkään minun.
Kysehän ei nyt ole siitä että kenenkään mielipidettä pitäisi muuttaa, vaan siitä, että kun linkitellään videoita, niin mieluusti haluaisi ymmärtää paremmin että miten ne vaikka tässä tapauksessa todistavat jotain.

On aika erikoista ensin tuoda useampi video pitkin saatesanoin ja poistua sitten takavasemmalle kun joku kysyy pari tarkentavaa kysymystä.

Nuo videoiden kaltaiset esimerkit ovat minulle, ja käsittääkseni kohtalaisen monelle muullekin sellaisia asiota, jotka saa jättämään pelin hyllyyn. Ja ihan siis ilman, että siinä olisi taustalla transfobiaa, rasismia, seksismiä yms.
No ei siinä mitään jos ne aiheuttavatkin mainitun reaktion mutta mikä saa tuomaan ne keskusteluun jonkinlaisina esimerkkeinä tai "todistuskappaleina", joita ei kuitenkaan viitsitä kysyttäessä tarkentaa? Mikä niissä pätkissä tarkalleen häiritsi jos se ei edes ollut se käsitelty aihe?

Itseäni oikeastaan häiritsi tuossa videossa ainoastaan se, että joku fantasiasarvipääkin omaa noin ihmismäisiä nykypäivän ongelmia. Se tuo tuohon fantasiapeliin vähän tympeän liitoksen oikeaan elämään. Samoin myönnän että koska itse olen ihan vain mikälie "CIS", niin tuollaisten asioiden käsittely ylipäänsä tuntuu jotenkin vieraalta.

Silti en kokenut tuota tilannetta, hahmoa tai reaktioita ongelmaksi. Tuntuivat luonnollisilta kun yhtään löysi samaistumispistettä, mitä mielestäni löytää varsin helposti kun tuossa kyseisessä hommassa kuitenkin lopulta on kyse sukupolvien konfliktista, joita väistämättä tulee aikuisten ja lasten välille jokaiselle. Outoa olisi jos ei. Tosin itse pyrin olemaan suvaitsevaisempi kuin mitä omat vanhemmat, jotka saattavat yhä huomautella esimerkiksi miesten pitkistä hiuksista.

Joten loppukaneetti: en pysty löytämään ongelmaa näistä videoista ellei niitä halua itse sinne tulkita. Ei tarvitse itse kuulua edes "kohderyhmään" että pystyi hieman samaistumaankin tilanteeseen. Samoin se biisi: olen olettanut että bändien pitääkin vähän elvistellä että noteerataan eli se kuuluu vähän niin kuin asiaan. Sanoitukset saa tulkittua kärkkäästikin mutta toisaalta kokisin että uhoamisbiisin pitääkin uhota. Vähän samaa hommaa että mielenosoittajien pitäisi joidenkin mielelstä osoittaa mieltään jossain korvessa, missä kukaan ei näe eikä ketään vain häiritä.

Ylös Bottom