Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitens sitten LIS pelit? Niistä olet ymmärtääkseni tykännyt kuitenkin? Vai onko naishomot erilaisia kuin mieshomot?
Taisi päähenkilö olla enemmän sen mukaisesti sitä tai tätä miten itse halusit ajatella. Itse koin, että pohti noita asioita. Ei ainakaan hierottu naamalle koko asiaa sen pahemmin. Paljon myös siitä kiinni miten asia tehdään, jos noita peleihin halutaan tuoda. Ei se seksuaalisuus ollut mitenkään korostunutta noissa peleissä, vaan se tehtiin tyylillä, mitä tehtiin. Ylipäätään tyylikkästi tehtyjä pelejä.

Huomasi kyllä, ettei ollut jenkkien tekemä peli. Siellähän mennään juuri sen mauttoman saarnakuvion kautta näissä asioissa. Hävettää oikein, kun puoliksi itsekin jenkki olen. Toki vähintään yhtä paljon hävettää Trumppia kannattavat porukat. Aivan uskomatonta skeidaa löytyy tuosta isosta maasta ylipäätään. Itse sanoisin melkeinpä Seppo Rätyä hyvin vapaasti mukaillen: ” USA on paska maa!”
Ippelle senverran sanoisin, että kyllähän sinä tiesit että tuollainen kommentti josta tämä(kin) vääntö alkoi tulee aiheuttamaan sanomista. Eli menee siis provo-osastoon.

Mulla on sellainen periaate että jos joku peli ärsyttää jollakin tavalla, ja pojat, kyllähän niitä riittää, en mene kommentoimaan kys. pelin ketjuun yhtään mitään. Miksi menisin? Pilaamaan muiden fiilistä? Aiheuttamaan riitaa ja pulputusta? Ja ennenkuin kukaan kerkiää sanomaan - "Saa niistä peleistä kai negatiivista kommenttiakin antaa?" Tottakai. Mutta jos ainoa annettava on tyyliin "rumien ämmien kokoontumisajo" niin itse jättäisin kyllä väliin. Ei tarvitse sitten jälkeenpäin kirjoitella essee mittaisia selvityksiä omista arvoista ja niin edelleen.

Vähän kummallinen yhdenmiehen ristiretki yhtä pelifirmaa ja ohjaajaa kohtaan tässä haiskahtaa.

Kaikesta huolinatta. Hyvää joulua Ippelle ja kaikille muillekkin.
Osuit kyllä naulan kantaan. Myönnän inhoavani Druckmannia hyvinkin paljon. Paljonhan tässä kulminoituu suuri tähän ja siihen, mitkä ”odotukset” hänen tekemisiinsä minulla kohdistuu. Pitää olla rehellinen toki!

Ja hyvää joulua toki kaikille! Pidän kyllä teistä kaikista ainakin jollakin tasolla, vaikkei ollakaan joistakin asioista ollenkaan samaa mieltä. Jos ei muuta, niin teillä kaikilla on pirun hyvä ja mukava harrastus! :)

Viimeksi muokattu:
Se alkaa olla ongelma koska sitä aletaan tuomaan peliin kuin peliin nykyään. Ja pointtina se, että sillä kuulemma loukattaisiin tavallisen näköisiä tai rumia ihmisiä, jos naiset kuvattaisiin hyvin kauniina perinteisen kauneuskäsityksen mukaisesti.
Mikä on perinteinen naiskäsitys? Parisataa vuotta sitten lihavat naiset olivat kauniita. Miehet taas veti silloin puuteria naamaan ja maalaili kauneuspilkkuja poskilleen. Mainitsemasi Lara Croft taas edustaa kauneusihannetta joka on hallinnut miesten unelmia about.20 vuotta. Niinkin perinteinen siis.
Mistä tuo oletus tulee että peleihin tuodaan "rumia" naisia sen takia ettei loukattaisi "rumia" ihmisiä? Sanoit itsekin olevasi ruma joten loukkaannutko jos joudut pelaamaan komealla mieshahmolla?
Viihde on minulle eskapismia todellisuuden tavallisen ja välillä varsin tylsänkin arjen vastapainoksi. Kaipaan viihteeseen siis jotain ihan muuta, mutta nykyään halutaan asioita vaan pelkistää ja tasapäistää joidenkin vähemmistöjen pohjalta.
Vähemmistöjen tuominen viihteeseen on kaikkea muuta kuin tasapäistämistä. Vai hallitseeko sun tylsää arkea homot ja kaljut naiset ja haluat paeta sitä miehekkäiden miesten ja naisellisten naisten maailmaan?
Vaikka koen itsenikin rumaksi, niin miksi ihmeessä loukkaantuisin siitä, että komeita miehiä kauniita naisia olisivat pelit pullollaan? Kotoa parempi kasvatus kestämään sitä, ettei tuollaisista asioista oteta elämää pilaavaa stressiä. Kotona pitää opettaa turvallisuus ja hyväksyntä sellaisena kuin olet, eikä niin, että sitä sitten haetaan jostain julkisista paikoista ja asetelmista.
Niin,miksi?Miksi siis loukkaannut fiktiivisen naisen ulkonäöstä? Se on ihan hyvä että sut opetettiin hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet,mutta opetettiinko sua koskaan hyväksymään muut sellaisena kuin ovat?
Kun mä kiukuttelin lapsena niin mulle sanottiin:"maailma ei pyöri sun ympärillä".

Ippenator ei todellakaan ole yksin ajatustensa kanssa, mutta harvalla muulla taitaa olla kärsivällisyyttä käsitellä noita...kekseliäitä vastaväitteitä. Ei minulla ainakaan, joten nostan kyllä hattua tämän tulenaran aiheen rohkeasta käsittelystä täällä.

Tasapuolisuuden vuoksi ja Joulun hengessä suosittelen kaikille erästä tuotetta, heilauttaapa maskuliinista tai feminiinistä viisariasi sitten ruma tai kaunis Super Mario.

s-l960.jpg

Mikä on perinteinen naiskäsitys? Parisataa vuotta sitten lihavat naiset olivat kauniita. Miehet taas veti silloin puuteria naamaan ja maalaili kauneuspilkkuja poskilleen. Mainitsemasi Lara Croft taas edustaa kauneusihannetta joka on hallinnut miesten unelmia about.20 vuotta. Niinkin perinteinen siis.
Mistä tuo oletus tulee että peleihin tuodaan "rumia" naisia sen takia ettei loukattaisi "rumia" ihmisiä? Sanoit itsekin olevasi ruma joten loukkaannutko jos joudut pelaamaan komealla mieshahmolla?

Vähemmistöjen tuominen viihteeseen on kaikkea muuta kuin tasapäistämistä. Vai hallitseeko sun tylsää arkea homot ja kaljut naiset ja haluat paeta sitä miehekkäiden miesten ja naisellisten naisten maailmaan?

Niin,miksi?Miksi siis loukkaannut fiktiivisen naisen ulkonäöstä? Se on ihan hyvä että sut opetettiin hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet,mutta opetettiinko sua koskaan hyväksymään muut sellaisena kuin ovat?
Kun mä kiukuttelin lapsena niin mulle sanottiin:"maailma ei pyöri sun ympärillä".
Eikä se pyöri varsinkaan niiden vähemmistöjen ympärillä. Itse ajattelen niin, että vähemmistöille on hyvä toki olla tarjontaa myöskin, mutta se on silti enemmän niche-juttu jonka ympärillä maailman ei kuuluisi pyöriä. Nyt kyllä tuota nicheä ängetään joka paikkaan, niin ei tässä enää oikein muuta olekaan tarjolla.

Valinnan mahdollisuuden suon toki vähemmistön edustajille. Mutta koen myös vahvasti, ettei sitä vähemmistön asiaa pitäisi joka paikkaan väkisin änkeä.

Toki todennäköisesti on jonkinlainen villitys ja muoti-ilmiö kyseessä, kun asiat tuppaavat muutenkin menemään usein sykleissä ja sitten joku muoti-ilmiö jää taas joksikin aikaa taustalle.

En edelleenkään ymmärrä sitä vouhotusta, että joidenkin vähemmistöjen asiaa pitäisi änkeä kaikille joka paikkaan. Itsekin Suomessa olen puoliksi latinona hyvinkin pienessä vähemmistössä, enkä kyllä voisi vähempää toivoa sen vähemmistön asioiden korostamista ja jotenkin erikseen esille ottamista täällä joka paikkaan. Olen mielelläni suomalainen ja nimenomaan omaksunut itselleni mahdollisimman perinteiset suomalaiset arvot ja kulttuurin. Ja se ei sitten todellakaan tarkoita, että olisin esim. perussuomalainen, vaan koen sitten tuon porukan (ääriaines erityisesti) vähintään yhtä hulluna kuin USA:n trumpistit. Ärsyttää ylipäätään se kun noita helvetin äärisuuntauksia pitää ihmisten vatvoa niin helposti. Perussuomalaiset- vihervasemmistolaiset - yhtä hörhöjä molemmat. Ei vaan meinaa jaksaa meikäläinen tuollaista nyt enää ollenkaan, mutta sitä ollaan koko ajan enemmän yhteiskuntaan ja viihteeseen ja mihin milloinkin tuomassa ja ihan väkisin.

Viimeksi muokattu:
Eikä se pyöri varsinkaan niiden vähemmistöjen ympärillä. Itse ajattelen niin, että vähemmistöille on hyvä toki olla tarjontaa myöskin, mutta se on silti enemmän niche-juttu jonka ympärillä maailman ei kuuluisi pyöriä. Nyt kyllä tuota nicheä ängetään joka paikkaan, niin ei tässä enää oikein muuta olekaan tarjolla.

Valinnan mahdollisuuden suon toki vähemmistön edustajille. Mutta koen myös vahvasti, ettei sitä vähemmistön asiaa pitäisi joka paikkaan väkisin änkeä.

Toki todennäköisesti on jonkinlainen villitys ja muoti-ilmiö kyseessä, kun asiat tuppaavat muutenkin menemään usein sykleissä ja sitten joku muoti-ilmiö jää taas joksikin aikaa taustalle.

En edelleenkään ymmärrä sitä vouhotusta, että joidenkin vähemmistöjen asiaa pitäisi änkeä kaikille joka paikkaan. Itsekin Suomessa olen puoliksi latinona hyvinkin pienessä vähemmistössä, enkä kyllä voisi vähempää toivoa sen vähemmistön asioiden korostamista ja jotenkin erikseen esille ottamista täällä joka paikkaan. Olen mielelläni suomalainen ja nimenomaan omaksunut itselleni mahdollisimman perinteiset suomalaiset arvot ja kulttuurin. Ja se ei sitten todellakaan tarkoita, että olisin esim. perussuomalainen, vaan koen sitten tuon porukan (ääriaines erityisesti) vähintään yhtä hulluna kuin USA:n trumpistit. Ärsyttää ylipäätään se kun noita helvetin äärisuuntauksia pitää ihmisten vatvoa niin helposti. Perussuomalaiset- vihervasemmistolaiset - yhtä hörhöjä molemmat. Ei vaan meinaa jaksaa meikäläinen tuollaista nyt enää ollenkaan, mutta sitä ollaan koko ajan enemmän yhteiskuntaan ja viihteeseen ja mihin milloinkin tuomassa ja ihan väkisin.
No onko kalju lihaksikas nainen joku vähemmistö jota tungetaan joka paikkaan? Se on totta että vähemmistöistä puhutaan nykyään enemmän ja heitä tuodaan myös viihteeseen. Mä en näe siinä kuitenkaan mitään ihmeellistä. Kyse on pelkästä viihteestä ja jokainen voi itse valita mitä viihdettä kuluttaa.

Jos nyt on pakko puhua kauneusihanteista,miesten näkökulmasta,niin ei se sun Lara Croft ole mikään yleinen kauneusihanne. Kauneusihanteita on monenlaisia. Toiset tykkää langan laihoista huippumalleista,toiset vähän pullukoista,toisilla on se "isot tissit ja hyvä perse" ja toisilla se on taas lihaksikas atleetti. Meillä miehillä on paljon eri makuja. Silti,naisen tehtävä ei ole miellyttää miehen silmää.

Itsekin Suomessa olen puoliksi latinona hyvinkin pienessä vähemmistössä, enkä kyllä voisi vähempää toivoa sen vähemmistön asioiden korostamista ja jotenkin erikseen esille ottamista täällä joka paikkaan.
Tämä on aika monessakin vähemmistössä oleva ristiriitainen piirre. Osa on sopeutujia ja haluaa pärjätä korostamatta vähemmistöasemaansa ja osa on jotain täysin päinvastaista. Minusta ehkä isoin ongelma nykyisessä vähemmistökeskustelussa on identiteettien korostaminen ja samalla stereotyyppisten erojen esille nostaminen myös vähemmistöjen puolelta. Silloin ei kovin hyvää yhteisymmärrystä pääse syntymään. Mieleen tulee erään erikoisalan yksi ainoista tiettyyn vähemmistöön kuuluvista edustajista, joka kirjoittaa pitkiä kannanottoja siitä, miksi tähän vähemmistöön kuuluvia ei ole alan johtohenkilöissä. Käytännössä kaikkien kyseisen vähemmistön edustajien ollessa johtoasemassa alalla tilanne ei muuttuisi mitenkään, kun heitä on niin vähän. Minusta on hyvä, että vähemmistöillä on oikeus pitää ääntä, mutta toisten puolesta puhuminen on vaivaannuttavaa. Haluaako varmasti jokainen kyseisen vähemmistön edustaja johtotehtäviin? Sitähän on paljon myös seksuaalivähemmistöissä, joissa äänekkäimmät eivät välttämättä edusta muiden näkemyksiä kovinkaan hyvin. Tässäkin pitäisi siis huomioida sellainen asia, että ihmiset ovat yksilöitä eikä mitään identiteettejä. Olisi mukavaa, jos ihmiset kohdattaisiin ainutkertaisina olentoina eikä jonkun identiteetin tai roolin kautta. Toki esimerkiksi työelämässä tarvitaan niitä roolejakin eikä jokaista vartijaa tai sairaanhoitajaa tarvitse kohdata uniikkina erityistapauksena. Joskus riittää, että hoitaa univormun mukaiset hommansa, oli sitten siviilissä millainen tahansa.

Välillä tuntuu, että olen jo foorumilla nähnyt kaiken. Sit alkaa tämmönen täysin typerä vänkkäys jostain videopelien vähemmistöistä? Tämä foorumi ei kyllä ikinä petä. Muistelisin, että tätä vääntöä käytiin pitkälti myös Baldur's Gaten ja Last of Usin ketjuissa, ja sama meno näköjään jatkuu.

Alkaako videopelit mennä pikkusen jo aikuisten miesten tunteisiin, jos tämmönen asia ärsyttää? Pelejähän ne vain ovat. Ei ne hahmot (vähemmistöä tai ei) sieltä ruudun läpi hyökkää teidän kimppuun.

Viihde on minulle eskapismia todellisuuden tavallisen ja välillä varsin tylsänkin arjen vastapainoksi. Kaipaan viihteeseen siis jotain ihan muuta, mutta nykyään halutaan asioita vaan pelkistää ja tasapäistää joidenkin vähemmistöjen pohjalta.
No eikös epärealistisen vahva nainen olekin juuri eskapismia? Eihän sellaisia ole oikeassa elämässä. Miksei se haittaa kun Kratos on niin julmetun vahva? Miehet saa olla epärealistisen vahvoja peleissä, mutta ei naiset? En ymmärrä.

Mun mielestä Abby on hyvin kirjoitettu hahmo. Tuo mukavaa vaihtelua kun on vahva ja syystäkin helvetin vihainen naishahmo. Ja sit ääninäyttelijä sai tappouhkauksia, mikä vetää sanattomaksi.

No eikös epärealistisen vahva nainen olekin juuri eskapismia? Eihän sellaisia ole oikeassa elämässä. Miksei se haittaa kun Kratos on niin julmetun vahva? Miehet saa olla epärealistisen vahvoja peleissä, mutta ei naiset? En ymmärrä.

Mun mielestä Abby on hyvin kirjoitettu hahmo. Tuo mukavaa vaihtelua kun on vahva ja syystäkin helvetin vihainen naishahmo. Ja sit ääninäyttelijä sai tappouhkauksia, mikä vetää sanattomaksi.
Siitä olen samaa mieltä, että tappouhkaukset ovat jotain ihan vitun sairasta. Tai ylipäätään yhtään millään uhkailu. En voi itse sietää Druckmannia, mutta en voisi ajatellakaan hänen esim. ansaitsevan yhtään mitään tuollaista. Ei toki eurojanikaan - mutta se onkin ihan eri juttu..

Eskapismia tarkoitan nyt kuitenkin niin, että haluan paeta välillä tylsää ja harmaata arkea ja siinä yksi tapa muiden joukossa on katsoa, vaikka Frendejä tai pelata peliä jossa on nättejä tai komeita ihmisiä. Hauskaa kyllä miten täällä joko ihan oikeasti tai sitten vaan tahallaan ymmärretään kaikki asiat sellaisella tavalla väärin, että jollei tänne tule itse debuggaamaan noita uskomattomia johtopäätöksiä, niin joku varmaan leimaisi minut joksikin punaniskaiseksi vaimonhakkaajaksi joka aina kun vaimonsa hakkaamiselta ehtii, vihaa homoja ja lesboja ja haluaa viedä heiltä ihmisoikeudet. Ja mikään edellämainituista asioista ei voisi olla kauempana siitä, millainen ihminen olen.

Ja muuten todettakoon, että vihaiset hahmot ovat ylipäätään ihan hiton rasittavia. Olivat sitten miehiä, naisia, heteroita, homoja, lesboja tai ihan vaan angstaavia ihmisiä. Ei vaan jaksa sellaista, enkä löydä sellaisista hahmoista mitään mielenkiintoista. Kratoskin aika ärsyttävä hahmo varsinkin vanhoissa God of Wareissa. Toki niissä toiminta pelasti muutoin aika pirun ärsyttävän päähenkilön omaavat pelit.

Viimeksi muokattu:
Sen enempää tähän showhun ottamatta osaa, laitan huomiona GLAADin keräämät 2024 tilastot, joiden mukaan LGBTQ-hahmoja esiintyy huikeassa 1,7% pelejä tällä hetkellä. Lähde: https://glaad.org/glaad-gaming/2024/lgbtq-video-game-content-is-lacking/
GLAAD counted the number of games that have been tagged as having LGBTQ content as of November 2023 from Xbox, PlayStation, Nintendo, and Steam (PC). According to Microsoft, there were 146 console games available in the Xbox store that had LGBTQ content. PlayStation maintained a list that includes 90 games. The Nintendo Switch eShop listed 50 games with the tag LGBT. Steam’s LGBTQ+ tag returned 2302 games available in English (as of November 2023), but that number dropped to 1506 when games with “adult only sexual content” were filtered out.15

In context, however, these games account for less than 2% of Xbox, PlayStation, and Nintendo’s total digital libraries. For Steam, it is less than 2.5%, but drops to just 1.7% when adult-only games are excluded. Mejeur and Ho, comparing data from the LGBTQ Game Archive to games represented in the MobyGames database, similarly found that only approximately 1% of all games released in the 2010s included LGBTQ content.
Eli valitus siitä miten vähemmistöjä näkee nyt "kaikkialla" on todistettavasti aikamoista kukkua.

Muutenkin tutkimus kannattaa lukea ihan siltäkin kantilta, että saa hieman näkökulmaa siihen miten tärkeää representaatio on kaikille ja miten se vaikuttaa ihmisten itsetuntoon, mielenterveyteen ja maailmankuvaan.

Eskapismia tarkoitan nyt kuitenkin niin, että haluan paeta välillä tylsää ja harmaata arkea
Ja samaan aikaan pahoitat mielesi kun maailmaan mahtuu erilaisia ihmisiä ja he ovat vielä esillä? Aika outoa. Itse olen sitä mieltä, että mitä enemmän maailmaan mahtuu erilaisuutta, sitä parempi. Muutenhan tämä kaikki olisi vain sitä yhtä ja samaa, ankeaa ja harmaata todellisuutta.

Erilaisuus on rikkaus, kuten sanotaan.

Sen enempää tähän showhun ottamatta osaa, laitan huomiona GLAADin keräämät 2024 tilastot, joiden mukaan LGBTQ-hahmoja esiintyy huikeassa 1,7% pelejä tällä hetkellä. Lähde: https://glaad.org/glaad-gaming/2024/lgbtq-video-game-content-is-lacking/

Eli valitus siitä miten vähemmistöjä näkee nyt "kaikkialla" on todistettavasti aikamoista kukkua.

Muutenkin tutkimus kannattaa lukea ihan siltäkin kantilta, että saa hieman näkökulmaa siihen miten tärkeää representaatio on kaikille ja miten se vaikuttaa ihmisten itsetuntoon, mielenterveyteen ja maailmankuvaan.
Jännä juttu, että kyseisen ryhmän yksi omasta mielestään edunvalvojataho löytää tällaisen yllättävän tutkimustuloksen. Tulokulmakin on hieman eri kuin mitä täällä kerrot. Ei siis "esiintyy 1,7 % pelejä" vaan "sopiva tagi/maininta on 1,7 % peleistä". Käsittääkseni mikään ryhmä ei ole sellainen, joka tarvitsee leiman otsaansa ollakseen olemassa. Mistä minä voin edes tietää, että pelaanko jollain kyseisen kirjainyhdistelmän edustajalla? Eikö peleissä ole sitten valkoisia heteromiehiä lainkaan, kun en sellaista tagia löytänyt?

Tämä on mielestäni juuri sitä nykyajan typeryyttä, että asioiden pitää olla alleviivattua. Miksei Super Mario voi olla mitä tahansa mitä pelaaja päättää, vai pitääkö putkimiehenkin pukea sateenkaaripaita ollakseen mielikuvituksessa jotain muuta kuin (ilmeisesti oletettu) hetero?

EDIT: No ainakin tätä pitää juhlistaa, että nykyään jokaisella on mahdollisuus ilmaista itseään kykyjensä mukaisesti:
nauraa.PNG

Eiköhän se "keskustelu" ollutkin sitten siinä.

Eiköhän se "keskustelu" ollutkin sitten siinä.
Oli.

Ei minulla ole minkäänlaista mielenkiintoa lähteä väittelemään niiden parin tyypin kanssa jotka tällä foorumilla vuodesta toiseen vaahtoavat vähemmistöjen olemassaolosta ja sitten piilottelevat "ihmettelyn" takana. Jos se, että näytetään faktapohjaista todistusaineistoa johtaa tuollaiseen saivarteluun, niin tietää varmasti toisen haluavan vaan riidellä ja jatkaa oman vihansa parissa. Sille en tuhlaa aikaani tippaakaan.

Siellä oli väärä siteeraus. Ei draamaa. Sulle pitää aina kovasti selittää asioita. Ehkä tuonkin olisi voinut vaan antaa olla. Mutta olen nyt sitten tilivelvollinen tästäkin toki, kun vähän kaikesta saa kanssasi olla. No, sentään sen verran jätin vapautta itselleni, että en nyt kuitenkaan vastaa kuin alle. 50%:iin tekstiseinistäsi. Ei vaan aika ja intressikään siihen aina riitä.
Kylläpä nyt on ihmeellistä kommentointia. Mistä vedit draaman ja selittelyn tähän? Mistä minä voin tietää että teitkö sen tarkoituksella vai et ja miksi en sen takia saisi ihmetellä/kysyä? Draamaa tunnut siis pikemminkin sinä nyt tähän tuovan. Sitten vielä kehtaat myöntää ettet lue "tekstiseiniä" ja itselläsi on säännöllisesti tarjolla tällaista:

No pelihahmo nyt kuitenkin on vain pelihahmo. Vaikka osittain ovatkin mallinnettu joistakin oikeista ihmisistä, niin kehittäjät ovat silti muokanneet käytännössä aina sitä ulkonäköä heidän näkemyksensä mukaiseksi. Se onkin se mistä en pidä, että rumennetaan niitä hahmoja, vaikka alkuperäisellä mallilla voisi olla kauniit piirteet, joita voitaisiin nimenomaan viedä vielä helposti hieman nätimpäänkin muotoon.

Ei toki kuulu itsellänikään yleensä tapoihini kovasti puhua siitä kuka henkilönä on ruma. Toki olen sanonut sen täälläkin, että koen helpoksi nähdä ruman ihmisen jos sellaisia haluan erityisesti katsoa. Ei tarvitse kuin katsoa peiliin. Ei se minulle mikään ongelma silti ole. En minäkään ole ystäviäni valinnut milllään tavalla ulkonäköperusteella. Se on kuitenkin ihan eri asia, kuin joutua katselemaan rumia pelihahmoja yhä enemmän viihteessä, josta maksaa mansikoita.

En minä noihin pelihahmoihin mitään oikeita ihmissuhteita muodosta, joten en oikein innostu hahmoista, jotka ovat ulkonäöltään kovin tavallisia tai jopa rumia, vaikka kuinka olisivat muka mielenkiintoisia hahmoja. Ne nyt ovat vaan pelihahmoja, hyvä luoja! Eli objekteja. Oikea elämä on ihan eri juttu. Ja muuten näyttelijät asettavat itse itsensä objekteiksi, kun valitsevat näyttelijän uran. En toki tarkoita tällä, että heitäkään ihmisinä muuten pitää objekteina pitää, mutta kun ovat elokuvissa tai peleissä, niin silloin ovat antaneet siihen tuotokseen tehdä itsestään objektin - nimenomaan siinä roolissaan.

Pitääkö tuohon tapaan kärjistää, kun kukaan ei ole oikeasti täällä esittänyt tuollaisia pointteja mistään. Minä esim. valitsen pelihahmoni sen mukaan (siis jos pelissä voi hahmon itse valita), mihin voin identifioitua. En koe itseäni mitenkään naiseksi tai halua mitenkään olla naisellinen, joten en pelaa naishahmona, ellei ole pakko. Sillä ei ole silti mitään tekemistä naisvihan kanssa. En silti kannata nykyistä sukupuolten tasapäistämistä. Sukupuolten välillä nyt vaan on eroja, jotka johtavat keskimääräisiin eroihin joissakin asioissa. Varsinkin fyysisyyteen liittyvissä asioissa, mutta myös asioissa, joissa miesten tai naisten hormonaaliset erot johtavat keskimäärin erilaisiin lähestymistapoihin asioissa. Ja tottakai yksilöllisiä poikkeuksiakin löytyy, mutta ne ovat sitten kuitenkin niitä ns. poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön.

Joka tapauksessa uudempien Tomb Raidereiden Lara on esim. tehty minulle kaikin puolin mielekkääksi, koska näyttää ihan hyvältä, mutta mielestäni hahmoa ei silti ”myydä” seksillä, ja noin muuten hahmo on varsin uskottava olemaan nimenomaan naissankari. Ei ehkä kovin taistelija, mutta kuitenkin pärjää aseilla myös isompiakin vihollisia vastaan kun tarpeeksi saa ominaisuuksia ja sopivia aseita. Hahmona vaan hyvin tehty, eikä ärsytä ainakaan itseäni. Se alkuperäinen Lara oli ehkä vähän liian bossbitch minun makuuni, mutta oli sekin silti ihan tuore hahmo aikoinaan. Uusien Tomb Raidereiden Lara on naisellinen, mutta sinnikäs ja neuvokas, mitkä ominaisuudet voivat viedä naiset välillä miesten ohi asioissa, vaikka fyysinen alivoima olisikin jollakin tapaa. Mutta esim. urheilussa tilanne on se, että USA:n yksi kaikkien aikojen parhaista naisjalkapallomaajoukkueista otti turpiinsa joltain Englannin miesten vitosdivarijoukkueelta jollain kymmenellä maalilla, kun pelasivat harjoitusottelun. Ja maailman kaikkien aikojen parhaista naistennispelaajista, Serena ja Venus Williams, ottivat ihan puhtaasti kunnon ryöpytyksen vastaan kun pelasivat jotain ihan keskitason miestennispelaajaa vastaan peräkkäiset matsit. Rank oli muistaakseni yli 200 miesten tenniksessä.

Pointtina vaan se, että ihan ilman minkäänlaista naisvihaa voi silti vastustaa sellaista naisten esiin tuomista niin, että olisivat kaikessa yhtä hyviä kuin miehet, jos vain haluavat olla. Eivät vaan voi olla joissakin asioissa. Toki johtajina, tutkijoina tai muissa asioissa, joissa fyysisyyttä ei vaadita, tämä mahdollisuus ihan oikeasti on realistisesti ja laajemmin olemassa.

Itse kannatan nimenomaan sitä valinnan mahdollisuutta pelihahmoihin, koska identifioidun itse ohjaamassani hahmossa sellaiseen hahmoon, joka on sellainen fyysisesti paranneltu versio itseäni. Siis muuten teen yleensä hahmosta niin oman itseni näköisen, kuin vain suinkin pystyn. Ei se toki paljoa vaadi - kalju, ruma naama, leukaparta ja viikset, ja sitten kohta mennään! Suon toki saman mahdollisuuden kenelle tahansa muullekin pelaajalle, eli pelihahmon tekemisen sellaiseksi, että siihen pystyy itse identifioitumaan parhaiten. Siitä en taas pidä, jos vaikkapa minut pakotetaan heterona pelaaman homon tai lesbon roolissa. En koe olevani kumpaakaan millään tavalla, enkä koe kiinnostavana kyseisenlaisia seksuaalisia suuntauksia tai romantiikkaa noista lähtökohdista. Se ei toki haittaa minua millään tavalla, jos joku muu kuin ohjaamani hahmo pelissä on homo tai lesbo. En vain itse koe tarvetta tai halua indentifioitua muuksi kuin mitä todellisuudessa olen seksuaalisesti. Yleensä en kyllä kaipaa seksuaalisuutta peleihin noin muutenkaan, mutta jos esim. romansseja pitää olla, niin en tosiaan pysty identifioitumaan kuin heteroromansseihin, tai koe muita romansseja sinänsä kiinnostavina. Ei se tarkoita sitä, että mitenkään vihaan homoja tai lesboja.

Edelleenkin (olen tästä täällä jo aiemmin kertonut) yksi parhaista ja rakkaimmista ystävistäni on homo, hän tietää kyllä miten minä koen nämä seksuaalisuusasiat, mutta emme ole koskaan olleet missään riidassa vaikka olemme aiheesta keskustelleet samaan tapaan, kuin nyt täälläkin. Vitsaillaan asialla pikemminkin puolin ja toisin sellaisia pieniä piikkejä heittäen. Toki meidän välistä kommunikointia auttaa se, ettei hän itsekään kannata nykyisenkaltaista DEI-huttua, koska mielestään siinä hyvää asiaa pakkosyötetään luonnottomalta tavalla ja saadaan monet vastustamaan sinänsä hyvää asiaa. Pridessa hän toki on mielellään mukana, eikä tietenkään millään lailla häpeä sitä mitä on, eikä tietenkään pitäisikään hävetä minunkaan mielestäni.

Mutta juuri se päälleliimattu voimakkaan paatoksellinen ja ”puhdasoppinen” lähestymistapa vähemmistöjen asioissa, sekä niiden pakkosyöttö, ovat sitä mitä itse vastustan. Valinnan mahdollisuuksia identifioitumiseen siis kaipaan. En vastusta näitä valinnan mahdollisuuksia vähemmistöille toki missään tapauksessa, päinvastoin siihen nimenomaan kannustan - kunhan enemmistöön kuuluvillakin on mahdollisuus identifioitua itselleen sopivalla tavalla. Se ei ole demokratiaa, että enemmistö pakotetaan toimimaan vähemmistön ehdoilla. Demokratiaa on se, että meille kaikille annetaan valinnan mahdollisuus, kun se vain suinkin on faktojen puitteissa mahdollista antaa.
PS. Minä luin myös tämän viestisi vaikka tiesin että siinä oli taas ne samat asiat, mitkä kerrot joka kerta kun keskustellaan tästä aiheesta. Vastaan vielä siihen ainoaan kohtaan, johon on sanottavaa. Niin, siitäkin olet tainnut joskus valittaa että "poimin" kohtia tekstistäsi, joihin vastata. No onko ihme kun katsoo tuota sinunkin tekstiseinääsi. Ei minulla ole tuon vuodatuksen jokaiseen kohtaan intoa vastata, joten siksi näin:

Pointtina vaan se, että ihan ilman minkäänlaista naisvihaa voi silti vastustaa sellaista naisten esiin tuomista niin, että olisivat kaikessa yhtä hyviä kuin miehet, jos vain haluavat olla. Eivät vaan voi olla joissakin asioissa. Toki johtajina, tutkijoina tai muissa asioissa, joissa fyysisyyttä ei vaadita, tämä mahdollisuus ihan oikeasti on realistisesti ja laajemmin olemassa.
Mistä ihmeestä revit tuon että peleissä tai muussakaan viihteessä oltaisiin muka väittämässä naisten tai vähemmistöjen olevan yhtä hyviä kuin miehet tai muutkaan? Se että pääroolissa on muu kuin perinteinen ukkeli, ei meinaa että "katsokaa, naiset pystyy kaikki samaan". Se kertoo siitä yhdestä hahmosta. Kyllä on ihmeellinen tapa tulkita viihdettä. Samalla logiikalla kaikista miehistä on hävittäjiä lentämään tai nostelemaan toisia ukkoja seinille ja muuta mitä nyt äijät elokuvissa tekevätkään (itsellä aika hyvin nuo 80-luvun äijäleffat mielessä varsinkin).

Nämä selittelyt tuntuu vain rönsyilevän entisestään ja kun tarttuu johonkin kohtaan, niin kohta on toinen selitys että on ymmärretty väärin, irrotettu kontekstista tai mitä milloinkin.

Jos taas palataan keskustelun aloittaneeseen peliin, Intergalacticiin, niin miten sen yhden trailerin perusteella voi sanoa että nyt oltiin väittämässä kaikkien naisten olevan parempia kaljuja palkkionmetsästäjiä? Kyseessä on peli, jonka maailmasta ei ole traileria enempää tietoa, joten mitä jos tämä nainen vain yksinkertaisesti on ihan hiton hyvä hommassaan? Mitä jos pelin maailmassa on asioita, jotka vaikuttavat tähän, esim. kykyboostereita tai muita juttuja, joita pelit on luonnostaankin täynnä? Vaihtoehtoja ja selityksiä on vaikka ja kuinka, eikä niitä edes tarvita tässä vaiheessa, koska tähän mennessä meillä on kalju palkkionmetsästäjä. Mitä jos se onkin ihan paska? Ei me sitä tiedetä. Tai mitä jos nainen, Porsche ja pyssy riittää jos osaa hommansa? Mutta ai niin, koska yleensä naiset ei osaa tiettyjä asioita niin hyvin kuin miehet, niin tämä on propagandaa. Täysin looginen päättelyketju.

Eli kaikki sielu viedään peleistä, että saadaan varmasti miellytettyä kaikkia. Toivottavasti ei mennä ikinä tuohon.
Minulle taas tuli mieleen että taiteesta tehdään entistä enemmän tuote. Nimenomaan tarinavetoiset pelit, jos jotkin, on taidetta. Siinä kohtaa kun aletaan räätälöimään kokemusta niin merkittävästi mitä tuolla mietittiin, niin voisi ihan hyvin pelata jotain tekoälyn tekemää teosta: teepä AI meikäläisen makuun sopiva tarina ja gameplay, joka ei haasta millään lailla ja on perusviihdyttävä. Sellaista Ubisoftia, josta täällä kyllä tuntuu osa pitävänkin, joten ehkä ei mitenkään ihme että on sitten sanottavaa kun tuleekin vastaan teos, jossa on oikeita teemoja, asioita ja tarinaa, joka ei päästä helpolla.

Kaikkien ärsyttävintä on, että noita "Ubisoft-pelejä" riittää kyllä yllin kyllin. Niitä varman päälle tehtyjä, kaikkia viihdyttäviä ja kaikille sopivia, valmiiksi pureskeltuja viihdeklönttejä.

Tosin siinä kohtaa jos puhdasta viihdettä itse kaipaisin, niin nappaisin Marion tai vaikka Returnalin kaltaisen puhdasta pelaamista tarjoavan teoksen työn alle ja jättäisin kädenlämpöisillä tarinoilla varustetut pelit muille.

Ei siinä, Ubisoft-pelejä pelailen itsekin välillä mutta ei niistä useimmiten kauheasti mieleen jää.

Viimeksi muokattu:
Välillä tuntuu, että olen jo foorumilla nähnyt kaiken. Sit alkaa tämmönen täysin typerä vänkkäys jostain videopelien vähemmistöistä? Tämä foorumi ei kyllä ikinä petä
Hyvää luettavaa kun hakee unta. Vähän samanlaista ku vierailee tuolla tiedefoorumeilla, ei ymmärrä mistään mitään mutta kuitenkin kiinnostaa

Ei hemmetti. Sanattomaksi vetää. 1930-luku soitteli ja kaipaa sinua takaisin.

Tunnen monta naista jotka veisivät sinua fyysisyyttä vaativissa hommissa 100-0.

Ylös Bottom