Arjessa näet paljonkin vahvoja naisia?
Mutta ei kuitenkaan TLOU2:ssa? Mun mielestä se on täysin ymmärrettävää, että Abby on vihainen. Jos joku mun faijalle tekis pahaa, nii olisin varmasti hyvin kiukkuinen. Miks Joel saisi tehdä kaikkea pahaa ilman seurauksia? Tollasessa ankarassa maailmassa seuraukset voisivat todella olla aika hurjia.
Pitääkö vielä jankata? Näköjään. No kerran vielä - eskapismi on sitä, että saan sellaisia asioita katsoa ja kokea, jotka minua kiinnostavat ja voivat myös miellyttää mahdollisesti silmää, enkä pääse niitä ainakaan helposti tiukan arjen keskellä kokemaan, jos ollenkaan. Tuovat sitä kautta tasapainoa arjen harmauteen. Maskuliiniset ja vahvat naiset, tai ylipäätään rumat mieshahmotkaan eivät kuulu tähän arkeani keventävään repertuaariin ollenkaan, vaikka jotkut ilmeisesti täällä yrittävät sellaista ajatusta myydä, että sellaisista pitäisi tykätä ja niitä pitäisi vaan opetella mielellään katselemaan. Kun ei tykkää niin ei tykkää ja sillä selvä.
Enkä minä vaadi, että naisten (tai miestenkään) pitää tuollainen nättinä (tai komeana) olemisen rooli ottaa, jos eivät halua. Peleissä nuo ovat fiktiivisiä hahmoja, ja miten niitä sitten joku näyttelee, niin onhan se ihan helvetin ok, jos joku kaunis naisnäyttelijä (tai komea miesnäyttelijä) haluaa antaa kasvonsa pelin hahmolle niin, että niitä on miellyttävää katsella. Eipä noita näyttelijöitä tuollaisiin rooleihin pakoteta, vaan ihan rahaa ja julkisuutta noista saavat, ja pääsevät sitten parhaimmillaan urallaan eteenpäin.
Ja juu, oli Abbyn isä tapettu, yhyy, ihan kauhea kohtalo, varsinkin kun se hänen kirurgi-isänsä oli valmis itse Ellien uhraamaan (Ellietä itseltään lupaa kysymättä) Fireflyiden hyväksi, ja vieläpä ilman mitään takeita tuon uhrauksen johtamisesta yhtään mihinkään muuhun kuin Ellien kuolemaan. Jokainen tuossa leikkaussalissa kuollut ansaitsi kuolla, ja olisin itse tehnyt ihan saman ratkaisun, ja moneen kertaan, kuin Joel teki, jos koskaan olisin tuollaisessa tilanteessa. Varsinkin kun puhutaan vain pelistä ja siitä, että pelissä sinun tehtävänäsi on pitää ohjaamasi pelihahmot elossa, niin on suorastaan surkuhupaisan typerää rakentaa tuollaisia juonikuvioita, joissa yhtäkkiä vaihdetaan hahmoa toisen perspektiivin hahmoon. Helppoa manipulointia toki, ja menee läpi ilmeisesti varsin monelle. Itse pelaan vaan ja pidän hahmon elossa pelissä, ja tuntematta yhtään mitään huonoa omatuntoa mahdollisia tapettuja videopelihahmoja kohtaan (ja tämä ei sitten kuvaa millään tavalla sitä miten suhtaudun oikeaan elämään, vaan ainoastaan fiktiivisiin videopelihahmoihin, jotka hyökkäävät oman hahmoni kimppuun). Noilla tuon kaltaisilla juonikuvioilla ei saa minulle muuta kuin ärsyyntymistä (siitä manipulaation yrityksestä) ja myötähäpeää aikaan.
Mutta en jaksa tätä kyllä enää enempää. Sinulla tuntuu nyt olevan tarve vielä jatkaa tästä vääntämistä, ja aikalailla vielä ennenäkemättömän heikoilla argumenteilla. Mennään nyt vaan joulunviettoon ja jatketaan ensi vuonna paremmissa merkeissä, Tai ainakin itse teen nyt niin.