1. Tomb raider on suosikkipelejäni kautta aikojen, joten en tiedä miksi tuot tähän Tomb Raideria?
Kirjoitit ettet kaipaa vähemmistöjen näkökulmia peleihin, koska et voi niihin samaistua, mutta voit kuitenkin samaistua täysin vastakkaiseen sukupuoleen. Minusta tämä on vähän outoa, erityisesti kun lesbosuhteethan ovat heteromiesten kanssa yhtenäisiä sen osalta, että niissä ollaan naisen kanssa. Logiikkasi ei vain täysin mene kaaliini.
Voin kyllä kiitos samaistua ylipäätään heteroihin pelihahmoina tai elokuvissa, joten en siis ole sukupuoleen siinä sidottu. En ajattele tai koe itse olevani kyseinen hahmo, vaan joko koen samaistumista hahmon tyyliin, arvoihin, persoonallisuuteen jne. En sinänsä hahmon sukupuoleen. Seksuaalivähemmistöihin kuuluvien hahmojen olemukseen en voi kuitenkaan mitenkään samaistua, koska en koe mitään yhtäläisyyttä tuon seksuaalisen suuntautumisen ajatusmaailman ja ylipäätään tuon seksuaalisen suuntautuneisuuden kanssa.
Puhut ikään kuin vähemmistöt koostuisivat vain "seksuaalisen suuntautumisen ajatusmaailmasta" mutta heteroilla on tyyli, arvo, persoonallisuus jne. Aika erikoista puhetta.
Etkä siis samaistu sukupuoleen mutta seksuaalisuuteen ilmeisesti kuitenkin samaistut, koska siitä tulee ongelma jos hahmo kuuluu vähemmistöön. Et pysty samaistumaan vähemmistöjen seksuaalisen suuntautumisen kanssa mutta naiseen, joka on kiinnostunut heterona miehistä, voit kuitenkin samaistua.
Minun puolestani kaikki aikuiset ihmiset saavat olla keskenään miten haluavat, kunhan se tapahtuu molempien osapuolten vapaasta tahdosta, enkä todellakaan ole sitä kieltämässä. Mutta en halua asiaa mitenkään silmilleni pakkosyötöllä, ja minulla sekä muilla samanhenkisillä on todellakin oikeus tämä näkemys tuoda esiin, kunhan se tehdään ilman halventavien nimitysten käyttöä. Itse en halventavia nimityksiä ole todellakaan tässä yhteydessä käyttänyt, enkä myöskään homoutta tai lesboutta ole sinänsä kieltämässä, joten siinä mielessä ihmettelen joidenkin asennoitumista täällä.
Et ole kieltämässä homoutta mutta se ei saa näkyä ja sitä ei saa "pakkosyöttää"? Jep jep. Tulee mieleen tekstit, jotka alkavat "en ole rasisti mutta..."
2. Edelleenkään en voi käsittää miksi tuot tuollaista kommentteihini liittyen esiin, että naispäähenkilöt olisivat minulle jokin kauhistus? Eivät todellakaan ole, jos voin hahmon persoonallisuuteen, puhetyyliin, arvoihin tai yleiseen olemukseen ainakin jotenkin samaistua tai jopa tykästystyä. Tällaista ei kuitenkaan pääse ainakaan helpolla tapahtumaan lesbo- tai homohahmojen kohdalla. Mahdotonta se ei toki ole, mutta pitää kyllä olla jotain niin erityistä hahmossa muutoin, ettei hahmon poikkeava seksuaalisuus ainakin nykyaikana jatkuvasti korostettuna asiana alkaisi olemaan ainakin jollakin tapaa häiritsevää tai suorastaan ärsyttävää.
Naishenkilöt toin mukaan nimenomaan jo selittämäni seikan vuoksi. En ymmärrä miten voit samaistua vastakkaiseen sukupuoleen mutta sitten kun ei ole hetero, oli kuinka hyvä hahmo muuten tahansa, et pystykään enää mihinkään hahmon suhteen.
Minusta nimenomaan Ellie ja Bill olivat hahmoina todella onnistuneita enkä missään vaiheessa näiden seksuaalisuutta edes miettinyt. Harmi että sinulla hahmot kiteytyvät lähinnä siihen etkä sitten näe enää metsää puilta.
Niputat jatkuvasti "poikkeavat seksuaalisuudet" johonkin tietynlaiseen nippuun, jossa ei voi mielestäsi olla hyviä hahmoja. Näet siis selvästi jonkin stereotyypin kun mietit "poikkeavia seksuaalisuuksia".
3. Seksuaalisuudesta on yritetty tehdä ihmisten silmissä jotain hienompaa ja ylevämpää kuin pohjimmiltaan suvunjatkamisviettiin perustuva kokonaisuus. On siinä toki muutakin kuin pelkkä suvunjatkamisvietti, senhän olen itsekin todennut. Mutta otetaanpas pois ukoilta ja eukoilta testosteronin sekä estrogeenin tuotanto niin katsotaanpa kuinka seksuaalisia olentoja siinä vaiheessa ollaan...
Eli jotta argumenttisi saa edes jonkinlaisen pohjan, täytyy ihmiskunnalta poistaa hormonit? Kyllä nyt on argumentointi huipussaan.
Et vieläkään kertonut miten siitä on tehty hienompaa kuin se on? Koko juttusi pohjautuu vain sille, että sinä näet seksuaalisuuden niin typistettynä asiana, ei sille, että se sitä oikeasti olisi. Olet siis yksinkertaisesti vain väärässä.
Se, että toteat väärän väittämäsi ohessa myös sen oikean, ei kauheasti auta asiaa.
Huomasin, että Life is Strangen ja sen jatko-osan kohdalla nuo lesbokuviot eivät edes sellaisenaan pahemmin häirinneet, vaikka muutoin nuo lesbotyypit olivat kyllä juuri ne epävakaimmmat ja ärsyttävimmät tyypit noissa peleissä. Mutta lesbous ei mielestäni sinänsä ollut niin päällekäyvästi ja saarnaavasti kuvattua, että se olisi ärsyttänyt, vaikka hahmoissa muuten olikin joitakin ärsyttäviä piirteitä. Noissa peleissä myönnän, että lesbous ei ollut ylikorostettua eikä se tuntunut väkisin päälleliimatulta, vaan itse asiassa teki juonikudelman tietyllä tavalla mielenkiintoiseksi, koska se loi, mutta myös avasi joitain mysteereitä matkan varrella.
Oletko nyt siis ärsyyntynyt hahmojen persoonallisuudesta vai niiden lesboudesta? Kai ymmärrät että nämä ovat kaksi eri asiaa. Tuntuu ainakin että et osaa erottaa hahmon seksuaalista suuntautumista kaikista muista hahmoon liittyvistä ominaisuuksista, kuten ylempänä, kun lesbot ovat vain seksuaalinen suuntautumisena mutta heteroilla on vaikka ja mitä muitakin ominaisuuksia.
Vihasi tai "ärsyyntyneisyytesi" tuntuu toimivan sillä logiikalla, että koska hahmo on ärsyttävä, on se sitä sen vuoksi, että tämä on lesbo. Hetero taas olisi pelkästään ärsyttävä eikä ärsyttävä hetero.
Vaikuttaa että koet vähemmistöjen olevan pelkästään seksuaalisia suuntautumisia ilman minkäänlaisia muita ominaisuuksia.
4. Tästä olen kyllä kanssasi aika pitkälle samaa mieltä. Esim. Life is Strange sekä sen jatko-osa Before the Storm olivat sinänsä molemmat aivan kelpo pelejä minulle, eikä niissä lesbous häirinnyt samalla tavalla...
Puhuin kyllä muustakin kuin vain lesboudesta tai vähemmistöistä. Puhuin ihan yleisesti alleviivaamisesta ja asioiden yksinkertaistamisesta ja juurta jaksain selittämisestä.
Jo se jättimäinen nuoli osoittamassa minne mennä on rasittavaa alleviivaamista. Samoin jos jotain juonelle merkittävää asiaa näytetään kameraa zoomaamalla ja vielä useaan kertaan, ettei varmasti jää epäselväksi mitä tavaraa nyt tarvitaan tai mistä jotain merkittävää löytyy.
Hahmon seksuaalista suuntautumistakin voidaan alleviivata yhtä lailla ärsyttävyyteen asti. Se, milloin se on ärsyttävää onkin sitten eri asia. Voisi ehkä miettiä sen kautta, että olisiko asia henkilökohtaisesti ok jos sama tapahtuisi heterosuhteessa. Mikäli olisi mutta vähemmistöjen kohdalla ärsyttää, niin ehkä omissa asenteissa on jotain korjattavaa sen pelin/elokuvan/tms. sijaan.