Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Zero Dawn

Se toinen kuvatila matalemmalla resoluutiolla tarjoaa paljon paremman responsen (ainakin PS4 Prolla), kamera pyörii paljon jouhevammin. Sillä on iso vaikutus näin toimintapainotteissa pelissä, jossa kameraa käännellään kokoajan. Ei tänä päivänä enään vaan huvita pelata mitään 1080p peliä.

Tosiaan toivotaan 60fps päivitystä, tämä peli sekä RDR2 kovasti kaipaisivat next-gen päivitystä.
 
Tuli tämä ladattua kun Sony tarjoilee ilmaiseksi. Heti tuli pelattua jotain nelisen tuntia yhteen putkeen. Aika hyvin, kun nykyään tuo pelaaminen on vähän niin ja näin. Ehkä suurin syy on se, että pidän Tomb Raidereista, joten tämän pariin oli oikeastaan aika helppoa hypätä.

Täällä muutama sanoi, että pelin alku on ehkä heikointa, ja että loppua kohden paranee. Minut tämä imaisi heti mukaansa, joten saas nähdä minkälaisia pommeja tarina myöhemmin tarjoilee. Pelaan edelleen vanhalla soturatsulla, ja peli näyttää edelleen tosi hienolta. Ehkäpä illalla voisi taas jatkaa.
 
Tuli tietysti julkaisussa hankittua, mutta jäi auttamattomasti kesken koska rullasi tahmeasti.

Hankin tuossa PC:lle hetki sitten ja touhu tuntuu hemmetin rajoitetulta kun ei voi kiipeillä ollenkaan vapaasti, edes sellaista korotusta josta saisi aivan selkeästi kiinni, mutta hahmo ei vaan ota, koska siinä ei ole sellaista sään/kulutuksen/lokkienpaskomaa reunakohtaa merkkinä. Pomppiminen ja hyppiminen "kiipeilemiseksi", löytääksesi pitoa jaloille, on pöljähköä.

Ehkä suurin ongelma pelin suhteen on se kuinka vahvasti pelihahmo on oman animaatioidensa vanki. Taisteluissa erityisesti kun pitäisi olla ripeä, suoritetaan jotain typerää piruettianimaatiota ja otetaan pataan. Jossain määrin voisi vetää sen Dark Souls -kortin, että tietyt hyökkäykset nyt vaan ovat ns kankeita ja pelaaja on tiedettävä milloin niitä tulee käyttää. Tämä ei nyt kuitenkaan poista sitä jatkuvaa harmitusta erityisesti taisteluissa liikkumisen kankeudesta.

Jatko-osassa voisivat yhdistää Assassin's Creedin tyyppisen kiipeilemisen ja tuon tasoloikkahärdellin - jos sellaista haluavat ehdottomasti sisällyttää. Ehkä AC on vähän väärä kuitenkin, enempi vaikkapa Switchin Zeldan, jossa kiipeilemisessä oli stamina-mittari. Täysin vapaa ja estoton kiipeileminen ei sekään ole hyvä juttu.

Target lockin puuttuminen on myös melko turhauttavaa - ja yksi varmasti niistä syistä, jonka vuoksi animaatiot ovat niin "pitkiä", hahmo kun voi warppailla typerällä tavalla liukuen vaikka miten kauaksi vihollisen niskaan jos kamerakulma on oikea.

Ehkä tätä tulee pelailtua muiden pelien lomassa kun kaipaa jotain aivotonta sormijumppaa.
 
Tuli tietysti julkaisussa hankittua, mutta jäi auttamattomasti kesken koska rullasi tahmeasti.

Hankin tuossa PC:lle hetki sitten ja touhu tuntuu hemmetin rajoitetulta kun ei voi kiipeillä ollenkaan vapaasti, edes sellaista korotusta josta saisi aivan selkeästi kiinni, mutta hahmo ei vaan ota, koska siinä ei ole sellaista sään/kulutuksen/lokkienpaskomaa reunakohtaa merkkinä. Pomppiminen ja hyppiminen "kiipeilemiseksi", löytääksesi pitoa jaloille, on pöljähköä.

Ehkä suurin ongelma pelin suhteen on se kuinka vahvasti pelihahmo on oman animaatioidensa vanki. Taisteluissa erityisesti kun pitäisi olla ripeä, suoritetaan jotain typerää piruettianimaatiota ja otetaan pataan. Jossain määrin voisi vetää sen Dark Souls -kortin, että tietyt hyökkäykset nyt vaan ovat ns kankeita ja pelaaja on tiedettävä milloin niitä tulee käyttää. Tämä ei nyt kuitenkaan poista sitä jatkuvaa harmitusta erityisesti taisteluissa liikkumisen kankeudesta.

Jatko-osassa voisivat yhdistää Assassin's Creedin tyyppisen kiipeilemisen ja tuon tasoloikkahärdellin - jos sellaista haluavat ehdottomasti sisällyttää. Ehkä AC on vähän väärä kuitenkin, enempi vaikkapa Switchin Zeldan, jossa kiipeilemisessä oli stamina-mittari. Täysin vapaa ja estoton kiipeileminen ei sekään ole hyvä juttu.

Target lockin puuttuminen on myös melko turhauttavaa - ja yksi varmasti niistä syistä, jonka vuoksi animaatiot ovat niin "pitkiä", hahmo kun voi warppailla typerällä tavalla liukuen vaikka miten kauaksi vihollisen niskaan jos kamerakulma on oikea.

Ehkä tätä tulee pelailtua muiden pelien lomassa kun kaipaa jotain aivotonta sormijumppaa.

Itte pomppimalla kiipeilin sellaisiin paikkoihin mihin tarina ei ollut vielä ehtinyt ja eihän siellä sitten voinut tehdä mitään :D itte tykkäsin, että edes pomppiminen oli fysiikkapohjaista ja suhkot vapaata, vaikka olisin toivonut myös paremmin toteutettus perus kiipeilyä.
 
Hyvä että yksinoikeuspelejä tulee tarjolle. Horizon esittelee ihan kiinnostavan konseptin ja tarina kone-eläinpuiston takana ei ole hassumpi.

Teknisestä vinkkelistä porttaus oli perinteinen kohellus. Alkuun mitä seurailin ongelmia oli paljon, mutta nykyään vähemmän. 3090-kortilla 4K täysillä detaljeilla framet tempoilee 80 FPS:n keskiarvossa. Löytyisi varmasti jokin optimaalinen asetus Digital Foundryn videoista, mutta en ole vielä jaksanut etsiskellä.

Oma mielipide ei tästä varsinaisesti ole nyt 35 tunnin myötä hirveästi muuttunut: ihan ok peli. Jengi selkeästi on tykännyt enemmän kokonaisuudesta kuin mitä sen osa-alueet antaisivat myöten. Eikä siinä mitään väärää ole. Itselleni tämä ei vaan ole klikannut oikein millään tasolla - siksi epäkohtiin jää niin herkästi jumiin.

Kun tätä pelaa ns. back-to-back AC Valhallan kanssa, pystyy näkemään sen millainen olisi se avoimen maailman kolmannen persoonan kultainen keskitie. Valhalla ei teemana iskenyt yhtään (viikingit tuli korvista jo ulos), mutta silti pidin siitä aivan hemmetisti enemmän kuin tästä. Toki tuo kakkonen kiinnostaa, mutta täytyy katsoa useampi video, sillä muutamat asiat korpeavat niin paljon tässä ykkösessä, etten viitsi siitä maksella vaikka sen PS5:n kuin ihmeen kaupalla taloon onnistuisikin saamaan.

Days Gone on jäänyt pelaamatta/kokeilematta tyystin. Sitä odotellessa!
 
Itsekkään en ymmärrä tämän pelin hehkutusta. Ihan ok peli kyseessä, mutta ei sen enempää. Menee minun kirjoissa Days Gonen kanssa samalle viivalle. Paljon puutteita löytyy, mutta pelaaminen on siitä huolimatta ihan mukavaa pienissä pätkissä.
 
Itsekkään en ymmärrä tämän pelin hehkutusta. Ihan ok peli kyseessä, mutta ei sen enempää. Menee minun kirjoissa Days Gonen kanssa samalle viivalle. Paljon puutteita löytyy, mutta pelaaminen on siitä huolimatta ihan mukavaa pienissä pätkissä.
Itse pidin pelistä varsinkin ensimmäisen puolikkaan aikana todella paljon. Tunnelma oli hienoa ja mysteereitä kasvatettiin hienosti tuossa vaiheessa. Loppua kohden tunnelma kuitenkin lässähti itselleni varsin pahasti, eikä mysteereitä ratkottu ainakaan minua tyydyttäneillä ratkaisuilla. En myöskään pitänyt lopputaisteluista aivan pelin loppupuolella. Mieletön potentiaali kyllä tässä pelissä on, ainakin itselleni.

Toivottavasti saavat toteutettua loppuun asti paremman tunnelman kakkosessa. Itselleni tunnelma on tällaisissa seikkailupeleissä aina yksi tärkeimmistä asioista pelissä. Days Gonessa esim. tunnelma on aivan lyömätön loppuun asti ja erityisesti siksi peli on ehdottomasti kaikkien aikojen suosikkipelejäni.
 
Itsekkään en tähän peliin aluksi täysin lämmennyt, mutta uusinta kierroksia silti teki mieli pelata ja mitä enemmän sitä pelaa, sitä enemmän huomaa millainen mestariteos tämä peli on. Kunhan saisi sen 60 FPS patchin niin lähtee taas yksi uusi kierros.
 
Pelin alussa on perusjousipyssy ja sitten juonitehtävässä hankitaan ansajousi (virittää vaijerin kahden kallion väliin). Pitikö sen korvata tuo perusjousipyssy vai korvasinko sen vahingossa ja menetin siis jousipyssyn? Ilman sitä nyt pelin jatkaminen on hankalaa.
 
Pelin alussa on perusjousipyssy ja sitten juonitehtävässä hankitaan ansajousi (virittää vaijerin kahden kallion väliin). Pitikö sen korvata tuo perusjousipyssy vai korvasinko sen vahingossa ja menetin siis jousipyssyn? Ilman sitä nyt pelin jatkaminen on hankalaa.
Ei ne aseet mihinkään katoa. Kaikki löytyy valikosta. Tai noh, jos olet myynyt sen vahingossa mutta luulisin että perus jousi säilyy repussa aina. On kuitenkin pelin tärkein ase.
 
Etenkin peliä vielä läpäisemättömien kannattanee vielä odotella seuraavaa patchia ennen kuin alkaa PS5:llä pelissä edetä, sillä uusin päivitys on ilmeisimmin kadottanut äänet joistakin välinäytöksistä. Vaikuttaisi siltä että 30 framea sekunnissa pyörivät näytökset, eli juurikin ne tarinan kannalta merkittävimmät videot ovat toistaiseksi mykkiä. Ajattelin itse aloittaa New Game+:n, mutta sama vika ilmeni täälläkin heti introvideossa.

Muillakin samaa ongelmaa ja tämän ketjun perusteella Guerrilla selvittää asiaa:
 
Tämä peli on ollut tauolla ties miten pitkään, kun ajattelin PS5-patchin ilmestyvän jatko-osaa odotellessa. Kunhan saavat vielä nuo välivideo-ongelmat korjattua, niin voisi palata pelin pariin. Peli ei ole teknisen toteutuksensa lisäksi tehnyt suurta vaikutusta, mutta sujuvan pelattavuuden myötä tämän saanee loppuun asti pelattua.
 
Etenkin peliä vielä läpäisemättömien kannattanee vielä odotella seuraavaa patchia ennen kuin alkaa PS5:llä pelissä edetä, sillä uusin päivitys on ilmeisimmin kadottanut äänet joistakin välinäytöksistä.
Nyt testasin uudelleen, ja ainakin introvideon äänet kuuluivatkin taas normaalisti. Uutta päivitystä ei ole tullut, joten ei hajuakaan miksi nyt ongelma näyttää poistuneen. Hyvä kuitenkin niin, kunhan vain pysyykin poissa. :D

Edit: Muutaman pelitunnin ja useiden välinäytösten jälkeen en ole havainnut mitään ongelmia. Hyvältä kuulostaa ja etenkin nyt näyttää!
 
Viimeksi muokattu:
Joo-o, on kyllä näyttävä peli edelleen ja varsinkin nyt 60fps tilassa. Vähän jäi sellainen fiilis, että kenties jopa näyttävin peli mitä on.

Hieman ollut hakemista, kun hyppää kesken kaiken tarinaa New Game+ Ultra Hardiin ja näppäimetkin sekoittuu muihin peleihin.
 
Ylös Bottom