Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mikä tahansa peli olisi teoriassa mahdollista tehdä yhtä hyvän näköiseksi, joten yhtään rumempi peli johtuu pelikehittäjän tekemistä ratkaisuista (oli se sitten kaupallinen, aikataulullinen tai kehittäjien ammattitaitoon panostamiseen liittyvä).

Se on ihan sama pleikkari, jolle Guerilla Games ohjelmoi, kuin jolle Sega porttasi Bayonettan. Toinen hoiti homman kotiin, toinen ei niinkään.
Filosofiaa lukeneet tietävät, että toimijalle on olemassa negatiivista ja positiivista vapautta. Negatiivinen vapaus tarkoittaa teoreettista mahdollisuutta (ts. minun on teoriassa mahdollista voittaa nyrkkeilymatsi maailmanmestaria vastaan), siinä missä positiivinen vapaus taas tarkoittaa ihan sitä konkreettista toteuttamismahdollisuutta.

Miten tämä mihinkään liittyy? No siten, että Guerrilla ja Naughty Dog kehittivät tekniikkansa vain ja ainoastaan PS3:lle, sillä näillä oli täysi totettamisvapaus vain ja ainoastaan tällä alustalla. Multiplatformkehitys on täysin eri eläin.

Näinpä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mainittu jo pariin kertaan, mutta kummasti kuitenkin XO:n heikko Fantasiaporttaus johtui kuitenkin vain ja ainoastaan raudan paskuudesta. Ei missään nimessä Squaresta.
Kävin tuossa läpi noita FFXIII-vertailuun liittyneitä viestejä. Ei siellä mielestäni tuollaista sanottu. Ainoa selkeästi X360:n tekniikkaan liittyvä seikka oli tietysti DVD, mutta sitäkään Square-Enix ei ollut hyödyntänyt täydellä kapasiteetilla. Samoin videomuotoisten välivideoiden codec oli yksinkertaisesti valittu huonosti - ja sekään ei ole X360:n vika.

FFXIII:n kohdalla itse sysään vastuun ihan puhtaasti Squaren niskaan. Ja sama juttu on nyt R*:n kanssa. Jostain syystä ovat päätyneet jättämään pelimoottorinsa PS3-version jotakuinkin samalle tasolle kuin jossa se oli 2 vuotta sitten. Samassa ajassa moni muu lafka on saanut multiplattarinsa näyttämään likipitäen identtisiltä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vikaa on varmasti sekä konsoleissa että kehittäjissä, kun multiplattoja ei saada samalle tasolle.

Totta kai voidaan aina viisastella, että sen ja sen kehittäjän olisi pitänyt tehdä enemmän duunia toisen version eteen, koska toinenkin kehittäjä sai ks. laitteella hyvää jälkeä aikaan, mutta emme voi millään tietää, mitä kaikkia teknisiä ongelmia asiaan liittyy, elleivät tekijät itse siitä avaudu. Voihan olla, että tämän GTA-moottorin saaminen pyörimään yhtä hyvin PS3:lla kuin boksilla vaatisi suuria resursseja ja moottorin uudelleen kirjoittamista, mikä olisi suuresti vaikuttanut pelin valmistumiseen. Take Two kuitenkin tarvitsee niitä nimikkeitä ulos tuutista, eikä ole aikaa jäädä hieromaan yhtä versiota. Ongelmat varmaan juontavat jo pitkältä ajalta (sieltä kun tätä moottoria kehitettiin), joten nykyiset läpimurrot PS3:n kanssa (kun tekijät ovat tulleet laitteen kanssa tutuiksi) eivät auta.

Toisaalta voidaan viisastella, että miksi konsolivalmistajat tekivät niin erilaiset koneet, joille on käsittääkseni hyvin erilaista tehdä pelejä. Tässä tapauksessa on hieman tyhmää osoittaa sormella pelkästään third party kehittäjiä, jotka kuitenkin joutuisivat tuhlaamaan omia resurssejaan, vain koska itsepäiset konsolikehittäjät tekivät niin erilaiset koneet taistelemaan samoista markkinoista. Jo konsolien suunnitteluvaiheessa täytyi tajuta, että multiplattojen kanssa tulee ongelmia, mutta molemmat varmaan uskoivat omaan ylivertaisuuteensa, että saisivat toimia lead alustana. Tähän mennessä Microsoft on vetänyt tällä saralla pidemmän korren johtuen helpommasta ohjelmoitavuudesta, suuremmasta attachment ratesta ja user basesta.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Kaipa se on R*lle liian kallista alkaa päivittelemään RAGE moottoriaan. Pienemmätkin pelifirmat onnistuvat paremmin tasapainoisissa versioissa multilättyjen kanssa. Saas nähdä mitä keksivät sen AGENT pelinsä kanssa. Alkaa heikkoa olemaan R*ltä jos siitäkään ei ole heidän ensimmäiseksi HD-pelikseen PS3lle. Täytyy vielä todeta ettei RDR ero ole lähellekään verrattavissa juuri edellä mainittuun FFXIIIn. RDRn "kehnommassa" veljesparissa löytyy tarkkuutta huomattavasti enemmän.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Tässä tapauksessa on hieman tyhmää osoittaa sormella pelkästään third party kehittäjiä, jotka kuitenkin joutuisivat tuhlaamaan omia resurssejaan, vain koska itsepäiset konsolikehittäjät tekivät niin erilaiset koneet taistelemaan samoista markkinoista. Jo konsolien suunnitteluvaiheessa täytyi tajuta, että multiplattojen kanssa tulee ongelmia, mutta molemmat varmaan uskoivat omaan ylivertaisuuteensa, että saisivat toimia lead alustana. Tähän mennessä Microsoft on vetänyt tällä saralla pidemmän korren johtuen helpommasta ohjelmoitavuudesta, suuremmasta attachment ratesta ja user basesta.

Itse antaisin voiton Microsoftille myös suunnittelupöydällä. Sillä ei kai näitä ongelmia olisi, jos PS3 oltaisiin suunniteltu yhtä kehittäjäystävälliseksi kuin Xbox 360? Siinä mielessä ei sympatiaa kyllä heru Sonyn ylimielisyydelle, eikä toisaalta sen puolustelijoillekaan. Asiasta varsinaisesti kärsiville käyttäjille kyllä (toisaalta nämäkin lähtevät usein puolustamaan Sonyn ratkaisuja, paradoksaalista).
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Voihan olla, että tämän GTA-moottorin saaminen pyörimään yhtä hyvin PS3:lla kuin boksilla vaatisi suuria resursseja ja moottorin uudelleen kirjoittamista, mikä olisi suuresti vaikuttanut pelin valmistumiseen. Take Two kuitenkin tarvitsee niitä nimikkeitä ulos tuutista, eikä ole aikaa jäädä hieromaan yhtä versiota.
Ja toisaalta GTA4:n myyntiluvut PS3:lla eivät juurikaan häpeä X360-version rinnalla (6,51M vs. 7,79M), joten miksi "korjata" jotain, joka myy kuitenkin ja josta kiistelevät lähinnä kaltaisemme pikselinviilaajat. Tavis pelaa tyytyväisenä eikä todennäköisesti näe versioiden välillä merkittäviä eroja.

Ja tässä tullaan juuri siihen, mitä aluksi sanoinkin: itsekin pelasin GTA4:n läpi PS3:lla ihan tyytyväisenä. Ärtymystä ei aiheuttanut niinkään pelin tekniikka, vaan ihan muut pelimekaniikan ratkaisut. Vastaavasti FFXIII:n PS3-versio ei ole muuttunut pelillisesti yhtään sen paremmaksi, vaikka se karvan verran paremmalta jossain kohtaa näyttääkin.

Mutta jotkut tulevat käyttämään näitä multiplattareiden teknisiä eroja keppihevosinaan "ilosanomalleen" niin kauan kuin pelejä useille eri alustoille julkaistaan. Heillä on siihen toki täysi oikeus, mutta en siltikään ymmärrä sitä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Miten tämä mihinkään liittyy? No siten, että Guerrilla ja Naughty Dog kehittivät tekniikkansa vain ja ainoastaan PS3:lle, sillä näillä oli täysi totettamisvapaus vain ja ainoastaan tällä alustalla. Multiplatformkehitys on täysin eri eläin.

Melko usein "multiplatform" pelit ovat yhden alustan hankkeita, jotka sitten jossain vaiheessa portataan toisille alustoille. Tämä on selvästi nähtävissä pelien teknisessä toteutuksessa, josta esimerkkeinä vaikkapa Bayonetta ja FF XIII. Kumpikin oli alusta asti tehty vain toiselle alustalle ja myöhemmin tehtiin päätös tehdä versio myös toiselle alustalle. Square Enixin oma engine Cystal Tools (ex-White Engine) on alunperin vain Playstationille suunniteltu, joten sen sovittaminen muille alustoille jälkikäteen ei ole helppoa eikä välttämättä mahdollistakaan ilman merkittävää uudelleen rakentamista.

Todellinen multiplatform-kehitys ottaa huomioon kohdealustojensa vahvuudet niitä hyödyntäen ja optimoi lopputuloksen molemmille. Tästä esimerkkinä vaikkapa Burnout Paradise. Tässä tietysti auttaa kunnollinen multiplatform-framework jonka päälle rakentaa. Senkin voi tehdä hyvin tai huonosti jos framework on rakennettu vain yhden alustan vahvuuksia mukaillen. Lopputuloksista päätellen GTA:n ja RDR:n käyttämä framework on optimoitu/rakennettu X360:n vahvuuksia mukaillen, ja sen kyvykkyys tuottaa optimoitu lopputulos PS3:lle on huonompi.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Melko usein "multiplatform" pelit ovat yhden alustan hankkeita, jotka sitten jossain vaiheessa portataan toisille alustoille. Tämä on selvästi nähtävissä pelien teknisessä toteutuksessa, josta esimerkkeinä vaikkapa Bayonetta ja FF XIII. Kumpikin oli alusta asti tehty vain toiselle alustalle ja myöhemmin tehtiin päätös tehdä versio myös toiselle alustalle. Square Enixin oma engine Cystal Tools (ex-White Engine) on alunperin vain Playstationille suunniteltu, joten sen sovittaminen muille alustoille jälkikäteen ei ole helppoa eikä välttämättä mahdollistakaan ilman merkittävää uudelleen rakentamista.
Niinpä, mutta kahden alustan ollessa niin paljon toisistaan eriäviä, täytyy kehittäjän ottaa pääalustallekin kehittäessään multiplatformius huomioon. Tästä syystä esimerkiksi MGS4 vaatisi täysin uuden koodin kirjoittamista, jos se portattaisiin X360:lle.

Todellinen multiplatform-kehitys ottaa huomioon kohdealustojensa vahvuudet niitä hyödyntäen ja optimoi lopputuloksen molemmille. Tästä esimerkkinä vaikkapa Burnout Paradise. Tässä tietysti auttaa kunnollinen multiplatform-framework jonka päälle rakentaa. Senkin voi tehdä hyvin tai huonosti jos framework on rakennettu vain yhden alustan vahvuuksia mukaillen. Lopputuloksista päätellen GTA:n ja RDR:n käyttämä framework on optimoitu/rakennettu X360:n vahvuuksia mukaillen, ja sen kyvykkyys tuottaa optimoitu lopputulos PS3:lle on huonompi.
Pitää paikkaansa. Crytekilla ollaan myös suunniteltu optimointi hyvin, sillä kehitys on jaettu erillisiin alustakohtaisiin tiimeihin, jotka pyrkivät ottamaan designoidustaan laitteesta kaiken mahdollisen irti (vieläpä kilpaillen muiden tiimien kanssa).
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Itse antaisin voiton Microsoftille myös suunnittelupöydällä. Sillä ei kai näitä ongelmia olisi, jos PS3 oltaisiin suunniteltu yhtä kehittäjäystävälliseksi kuin Xbox 360? Siinä mielessä ei sympatiaa kyllä heru Sonyn ylimielisyydelle, eikä toisaalta sen puolustelijoillekaan. Asiasta varsinaisesti kärsiville käyttäjille kyllä (toisaalta nämäkin lähtevät usein puolustamaan Sonyn ratkaisuja, paradoksaalista).

Tuo Sonyn ratkaisu "vaikeamman" koneen luomiseksi on ihan rahaan perustuva juttu. He arvioivat koneella olevan niin paljon nimeä, että jopa "vaikeana" se menestyy. Ja näin PS3:sen pelikehitykseen laitettu raha on lähes suoraan pois kilpailijoiden pelikehityksestä.

En nyt puollusta, mutta kerron mielipiteeni siitä, että minusta on hyvä, ettei markkinoilla olevat koneet ole liian samankaltaisia. Jos ne olisivat samankaltaisia, niin ainoa kilpailu multiplattareiden suhteen tapahtuisi markkinoinnin osalla. Ainoana kilpailualueena tuo saattaisi viedä rahaa myös pelien kehityksestä. Eli hienojen pelien sijasta näkisimme hienoja mainoksia.

Nyt kun erilaisuudesta johtuen kuluttajien mielenkiinto on juuri pelien kehityksellisessä kilpailussa, voidaan sanoa, että rahamme menee siihen oikeaan paikkaan. Muutenkin multiplattarimentaliteetti osoittaa kehitystä jolloin "liian vaikea, ei vaan jaksa" -kommentit korvataan "yritämme parhaamme" -kommenteilla. Toivoisin vain, että tämä markkinoinnin vaikutus ei ala näkymään tavalla jossa multiplattareita väkisin tasapäistetään suuremman menekin vuoksi. Sillä, että toinen versio on toista huomattavasti parempi, saattaa olla negatiivisia vaikutuksia myyntiin. Siksi epäilenkin, että muutamat multiplattarit olisivat voineet näyttää jopa vielä paremmalta sillä koneella joka sen pidemmänkorren tapauskohtaisesti vie. Kukapa meistä tietää, mitä tarkoittaa jos pelintekijät ilmoittavat pyrkivänsä tasaamaan eroja? Kumpi on halvempaa degreidaaminen vai upgreidaaminen? Noista kysymyksistä tulisi parempi mieli, jos ei tietäisi, että ainahan pelaajia viedään miten huvittaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Eipä haittaa grafiikat mitenkään itteäni, GTA IV:ssa oli hyvät grafiikat (PS3 versiossa) ja ihan uteliasuudella kävin katsomassa video vertailua PS3 ja Xbox 360 välillä Red Dead Redemptionistä ja eipä tule minua haittaamaan se että Xbox on hieman terävämpi.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Nooh, eikös tuo ero ole periaatteessa ihan sama kuin GTA IV:n PS3 ja 360 versioiden välillä.
Että kyllä tästä vitutuksesta pikkuhiljaa toipuu.

Jos ei muuten niin kannattaa ottaa asia huumorilla :D



Meenkin tästä katsomaan "Vain muutaman dollarin tähden" :)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Itse antaisin voiton Microsoftille myös suunnittelupöydällä.

Niin, usein multiplattarit suunnitellaan kuitenkin Xbox 360:n ehdoilla (tosin vaaka varmaan pikku hiljaa tasaantuu), joten onhan sillä sitten myös pieni etulyöntiasema. Taitavat tiimit sitten osaavat kyllä kehittää molemmille, mutta ilmeisesti aina ei näin ole.

Mutta kerro joku PS3:n "ehdoilla" suunniteltu peli, joka olisi Xbox 360:lle jotenkin selkeästi parempi? Näitähän on varmaan vaikea kaivaa kun ei aina tiedä kaikkia kehittäjien salaisuuksia (eli mikä on oikeasti "pääalusta" yms), mutta FF13 taitaa olla viimeisin esimerkki pelistä, joka tehtiin PS3:n "ehdoilla". Ja tulokset ovat sitten toisessa leirissä sen mukaiset (edit: siis sillä kertaa).

Mielenkiintoista, miten tosiaan joku Crysis 2 pärjää sitten vertailussa, kun ainakin firma on puhunut selkeästi kahdesta tiimistä yms. Jää nähtäväksi.

Mainittu jo pariin kertaan, mutta kummasti kuitenkin XO:n heikko Fantasiaporttaus johtui kuitenkin vain ja ainoastaan raudan paskuudesta. Ei missään nimessä Squaresta.

Hassu juttu.

Niin, yhtä hassu juttuhan se on kuin se, että RDR näyttää asteen heikommalta siksi, että PS3 on jotenkin "vaikea alusta". Näin se homma forumeilla menee.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Haluaisin saada tarkkasilmäisimpien mielipiteitä, mutta kyllä minä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, et peli on aika huono muuten jos aikaa jää pikseleiden tihrustamiseen. On totta, että nuo stillikuvat esim. RDR:stä osoittavat konsoleiden olevan erilaisia, mutta jos meille olisi tarjolla vain ps3-kuvat niin kyllä ne olisivat kauniita. Eikö? Vai huomaisiko joku jotain moitittavaa?

Ja minä itse ilmoittaudun olevani näkemättä tässä RDR:ssä muita puutteita kun nykimisen. En tiedä tekeekö peli sitä, mutta se on sellainen ilmiö jonka huomaan. En mä ainakaan ehdi noiden hahmojen takinliepeiden pikseleitä tms. pelin aikana kovin tarkkaan syynäämään.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mielenkiinnolla jään odottamaan R*:n kommentteja asiasta. Kyllähän he päivityksilläkin pystyvät joitain asioita korjaamaan.
Muistan lukeneeni jostain pelistä, että sen PS3-version resoluutio nostettiin 720p tasolle päivityksellä ja peli toimi sen jälkeen sulavasti.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Muistan lukeneeni jostain pelistä, että sen PS3-version resoluutio nostettiin 720p tasolle päivityksellä ja peli toimi sen jälkeen sulavasti.
Ainut mieleen noussut tapaus on Ghostbusters, mutta se ei edes päivitykselläkään noussut 720p:ksi asti, saatikka sitten X360-version tasolle.

En siis millään jaksa uskoa, että Rockstar jaksaa varsinkaan päivityksellä PS3-moottorinsa teknisiä heikkouksia paikkailla.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

TT-2k taisikin vastata Cobretin kysymykseen, Ghostbustersin lead platformina oli muistaakseni PS3, ja Xbox-versio taisi viedä voiton melko suvereenisti?
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

TT-2k taisikin vastata Cobretin kysymykseen, Ghostbustersin lead platformina oli muistaakseni PS3, ja Xbox-versio taisi viedä voiton melko suvereenisti?
Aivan selkeästi, ja jo tuolloin ihmettelin kehitystiimin aiempia väitteitä siitä, että PS3 olisi pääalusta. Mutta se on ollutta ja mennyttä, siitä aiheesta juteltiin aikanaan jo riittävästi.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Aivan selkeästi, ja jo tuolloin ihmettelin kehitystiimin aiempia väitteitä siitä, että PS3 olisi pääalusta. Mutta se on ollutta ja mennyttä, siitä aiheesta juteltiin aikanaan jo riittävästi.

Totta, annoin vain Cobretille Joohanhin puolesta vastauksen kysymykseensä ;-)

Nuo RDR-erotkin voisi kuitata melkein sanomalla notta johan tästä GTAIV:n aikaan jauhettiin. Erot kun tuntuvat olevan samaa luokkaa, miinus tekstuuri pop-in ongelmat. Herääkin kysymys, eikö RAGE-moottorille ole tehty sen kummempia parannuksia, vaikka GTA:n julkaisusta on jo, ööh, 2 vuotta?

Onko muuten totta että PS3-versio käyttää Gamespytä nettipelissä, PC-puolella kun tuo systeemi on ainakin aivan helvetin huono ja itsellä ollut lähinnä pelkkiä ongelmia sen kanssa. Todella huono ratkaisu Rockstarilta jos näin on..
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Fair enough, Ghostbusters on sitten yksi esimerkki ainakin. Muistan kyllä, ettei PS3-versio (joka sekin toki on hyllyssä, mutta en ole vielä testannut.. ;) ) ollut kovin kiitelty, mutta olen missannut tiimin puheet siitä, että pääkehitysalustana oli PS3. EDIT: Ja näköjään sama pulju, eli Terminal Reality on tehnyt molemmat versiot.

Sellainen yleinen kysymys tulee mieleen, että olisiko aika jo siirtää spekulointia konsolien paremmuudesta enemmän kehittäjien suuntaan? Square ei täysin onnistunut 360-versiossa ja Rockstar ei täysin onnistunut PS3-versiossa. Nämä siis pari esimerkkiä. Sitten kuitenkin moni on onnistunut molempien versioiden kehityksessä ja tulokset ovat sitten "tasaisia".

Miten se perustellaan, että firma "X" saa aikaan tasaista jälkeä, mutta firma "Y" ei saa aikaan ihan tasaista jälkeä? PS3 on siis vaikea alusta, muttei sitten kuitenkaan ihan kaikille?

On totta, että nuo stillikuvat esim. RDR:stä osoittavat konsoleiden olevan erilaisia, mutta jos meille olisi tarjolla vain ps3-kuvat niin kyllä ne olisivat kauniita. Eikö? Vai huomaisiko joku jotain moitittavaa?

Jos kyseessä ei ole joku todella huono porttaus (=usein siis niin, että eri firma portannut pelin "toiselle konsolille" tms), niin olet varmaan aika pitkälti oikeassa. Itse katselin vuosikausia (ja välillä edelleen - vaikka Blu-ray friikki olenkin) sekä PAL (576) että NTSC (480) resoluution DVD-leffoja. Eroja* on kyllä tosi vaikeaa nähdä (jos master siis sama!). Ja jos eroja on, niin ne yleensä johtuvat muista tekijöistä (master on eri yms).

(*Leffoissa PAL-versiossa on sitten äänelle ns. 4% "nopeutus", jonka taas osa tuosta kultakorva-porukasta väittää kuulevansa ja siksi NTSC on "parempi". Eli tämäkin asia voidaan kääntää molempiin suuntiin..)
 
Ylös Bottom