Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ja minä itse ilmoittaudun olevani näkemättä tässä RDR:ssä muita puutteita kun nykimisen. En tiedä tekeekö peli sitä, mutta se on sellainen ilmiö jonka huomaan. En mä ainakaan ehdi noiden hahmojen takinliepeiden pikseleitä tms. pelin aikana kovin tarkkaan syynäämään.

Ali-HD-reso on usein aika silmiinpistävää - epäselvää ja reunat palikoituvat.

Eikä sen havaitsemiseen tarvita verrokiksi 720p-versiota.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Miten se perustellaan, että firma "X" saa aikaan tasaista jälkeä, mutta firma "Y" ei saa aikaan ihan tasaista jälkeä? PS3 on siis vaikea alusta, muttei sitten kuitenkaan ihan kaikille?
Se minkä käsityksen olen pelinkehityksestä ja pelialasta saanut kasaan raavittua, on että kaikessa on kyse resursseista ja ajasta. Esim. jonkin lisenssiroskankin takana voi olla kyllä taitavaa ja kykenevää porukkaa, mutta ei heillä yksinkertaisesti ole aikaa tai rahaa tehdä pelistä hyvää. Sama pätee aivan varmasti multiplattoihin.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Se minkä käsityksen olen pelinkehityksestä ja pelialasta saanut kasaan raavittua, on että kaikessa on kyse resursseista ja ajasta. Esim. jonkin lisenssiroskankin takana voi olla kyllä taitavaa ja kykenevää porukkaa, mutta ei heillä yksinkertaisesti ole aikaa tai rahaa tehdä pelistä hyvää. Sama pätee aivan varmasti multiplattoihin.

Ihankuin R*:lla ei olisi aikaa tai rahaa... ei kelpaa syyksi tällä kertaa.

Monet PS3:lle ohjelmoineet pelinkehittäjät ovat luonnehtineet PS3:n kynnystä korkeaksi, mutta kunhan sen ylittää on ohjelmointi helppoa ja nautittavaa, kiitos SPE:iden.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ihankuin R*:lla ei olisi aikaa tai rahaa... ei kelpaa syyksi tällä kertaa.
Sitä aikaa ja rahaa vaan menee noinkin massiivisen pelin kuin RDR kehittämiseen ihan ilman, että aletaan pistämään moottoria uusiksi. Moottorin uusiminen on omaa spekulaatiota, koska jos PS3-version korjaaminen olisi teknisesti helppoa, niin varmaan se oltaisiin tehty. Miksi ei oltaisi? Vaikea uskoa Rockstarin laiskuuteen tai kädettömyyteen, kun kuitenkin ottaa huomioon, että jampat tekevät yksiä parhaita ja suosituimpia pelejä ikinä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Onko muuten totta että PS3-versio käyttää Gamespytä nettipelissä, PC-puolella kun tuo systeemi on ainakin aivan helvetin huono ja itsellä ollut lähinnä pelkkiä ongelmia sen kanssa. Todella huono ratkaisu Rockstarilta jos näin on..

Molemmat versiot käyttää GameSpy:tä ja sitä onkin ihmetelty vähän jokapuolella :eek:
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Hitto. Sony ja Microsoft sais tehdä jonkun diilin että tallennustiedostojen siirto onnistuisi boksin ja PS3:n välillä. Siitähän olis molemmille osapuolille hyötyä. Hommaan RDR:n nimittäin ehdottomasti ens viikolla mutta mielessä on myös Xbox 360:n hommaus tässä muutaman kuukauden sisällä ja kiinnostais kyllä hommata peli ennemmin sille. Samoin Fallout 3 tekis mieli hommata boksille eikä ihan viittis alkaa alusta pelaamaan. Saisivat samoin tehdä mahdolliseksi PSN ja Live käyttäjien pelaamisen yhdessä :p
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Muistanko aivan väärin mutta oliko samaa kiroomista pleikkari kakkosen julkaisun jälkeen että on mahdoton ohjelmoida? Jotenkin se meni siinä sitten unholaan ja pelejä tuli joka tuutista kuitenkin ulos ja oli hyvin näyttäviä siinä aikakaudessa.
Katsoin tuon hamsterin videolinkin, ehkä olen unihiekat silmissä mutta erot oli kyllä aivan minimaalisia, ei ole ainakaan mulle väliä kummalle konsolille pelin ostaa, monesti on turhaa ruikutusta tyhjästä mutta kaipa sitä omaa konettaan sitten tarvii puolustella niin kovasti.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Muistanko aivan väärin mutta oliko samaa kiroomista pleikkari kakkosen julkaisun jälkeen että on mahdoton ohjelmoida? Jotenkin se meni siinä sitten unholaan ja pelejä tuli joka tuutista kuitenkin ulos ja oli hyvin näyttäviä siinä aikakaudessa.
Et muista väärin, mutta tilanne oli silloin täysin erilainen, koska PS2 oli niin kiistaton markkinajohtaja. Kaikki multiplatat tehtiin PS2:n ehdoilla. Nyt pleikan vaikea ohjelmointi korostuu, koska 360 on lead platform useimmissa multiplatoissa.

Saisivat samoin tehdä mahdolliseksi PSN ja Live käyttäjien pelaamisen yhdessä :p
Tästä mielenkiintoisena juttuna, että DICE on todennut, että heillä on talonsisäisesti pyörinyt BC2 crossplatformina PS3:n ja 360:n kesken. Yhteispeli tarvitsisi vain konsolivalmistajien suostumuksen, mutta sehän ei tule tapahtumaan mm. sen takia, että Liven ja PSN:n pelaaja-avoidit, pelaajapalautteet ja muut "turvakeinot" eivät varmasti ole yhteensopivat.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Muistanko aivan väärin mutta oliko samaa kiroomista pleikkari kakkosen julkaisun jälkeen että on mahdoton ohjelmoida?
Oikein muistettu. PS2:ssa oli hyvin erikoisia vektoriprosessoreita, joista sai puristettua (aikakauteen nähden) uskoamattomat tehot. Suurin osa peleistä ei noita kuitenkaan käyttänyt (tai niitä ei osattu hyödyntää). Sonyn oma Reaching for the Limits of PS2 Performance -artikkeli vuodelta 2003 kertoo, että VU0-yksikköä käytettiin keskimäärin 2 prosentin verran, ja parhaatkin pelit (siihen asti) saivat mehuja irti vain 8 prossaa. Tuon tutkimuksen jälkeen toki ilmestyivät sellaiset pelit kuten God Of War (sekä sen jatko-osa), Gran Turismo 4 ja Shadow Of The Colossus, jotka melko lailla ottivat kaiken irti vanhasta sotaratsusta.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Muistanko aivan väärin ..

Eli suomeksi, miksi Sony TAHALLAAN rajoittaa ja vaikeuttaa pelien kehittämistä? Tässä ajassa ei mielestäni ole järkeä rajoittaa/vaikeuttaa asioita, kun tuloksia pitäisi saada nopeasti, sekä helposti. Tietoiselta ratkaisulta tämä vaikuttaa kuitenkin, kun vastaavia ajatuksia on ilmoille heitelty. Outoa, mutta niin japanilaista. ;)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Red Dead Redemptionin vertailuvideoita on nyt tullu katsottua jonkin verran tässä viikon aikana ja aika pieniä erot niissä näyttävät kuitenkin olevan. Esim. tuo gametrailersin video on varmasti vertailuvideoista paras ja niissä huomaa kyllä sen, että boksilla peli on hieman skarpimpi, mutta tämänkin eron huomaa lähinnä siksi kun versiot vierekkäin pyörivät. Sama pätee framerateen. Molemmat versiot näyttivät pyörivän lähes identtisesti, ainoastaan yöllä tapahtuvassa ammuskelussa (ampuivat hevosen selästä jotain pieniä eläimiä) pleikkarilla peli hidastui marginaalisesti. GTA IV:hen verrattuna erot versioiden välillä ovat pienentyneet kuitenkin selvästi.

Olen kyllä sitä mieltä, että jos peleissä on OIKEASTI eroja grafiikassa ja/tai pyörimisessä, ne kyllä huomaa, vaikka eri versioita olisi pelannut ihan eri päivinä. Hyvänä esimerkkinä sellaiset "onnistuneet" porttaukset, kuten ensimmäinen F.E.A.R, Ghostbusters ja Bayonetta.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Eli suomeksi, miksi Sony TAHALLAAN rajoittaa ja vaikeuttaa pelien kehittämistä? Tässä ajassa ei mielestäni ole järkeä rajoittaa/vaikeuttaa asioita, kun tuloksia pitäisi saada nopeasti, sekä helposti.
Eiköhän asia loppukädessä palaudu jälleen siihen, että Sony odotti tämän sukupolven olevan markkinatilanteeltaan hyvin erilainen, mikä siitä todellisuudessa muodostui. Jos PS3 olisi markkinajohtaja, niin vaikealla ohjelmoitavuudella ei olisi taaskaan paljoa väliä, koska third partyjen olisi pakko se opetella tai jättää pelit kokonaan tekemättä.

Tässä taas tullaan myös siihen, että Sony on konsolinvalmistuksen lisäksi yksi maailman suurimpia pelijulkaisijoita. Jos PS3 olisi markkinajohtaja, olisi tilanne silti edelleen samanlainen kuin nykyään, eli Sonyn omat tiimit tekisivät ne parhaimmat pelit johtuen suurimmasta tietotaidosta ja laajasta tukiverkosta. Tällöin tilanne olisi samanlainen, mitä Wiillä, eli Nintendo vetää massit sekä koneesta että peleistä ja muut julkaisijat (=kilpailijat) vikisevät tyhjää. Nyt kun on kaksi tasaista konetta, niin third partyjen tuki on huomattavasti tärkeämpää.

Omaa spekulaatiotani rajallisilla tiedoillani.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Lens Of Truth on perehtynyt Red Dead Redemptioniin sen verran, että ovat pystyneet kasaamaan parin sivun vertailuartikkelin aiheesta. Juttu on toistaiseksi vain rekisteröityneiden luettavissa, mutta tässä X360-version voittoon päätyneen kisan yhteenveto.
Conclusion: Without stronger numbers to support the performance section, we believe both consoles ran at around 30 frames a second with almost no screen tearing, and some small frame drops. However, the analyzer would not have realized that more shrubs equates to the Xbox 360 pushing out more polys. So even though both consoles ran at the same rate, the Xbox 360 proved to be doing more work. The PlayStation 3 won the category for load times, however the Xbox 360 won the graphics category. This results in the Xbox 360 winning this Head2Head for Red Dead Redemption. Once again we did not have a perfect console here. Each console had its pros and cons but in no way could either console be considered a loser here, nor an unplayable version. Look at it this way: Is a game that loads 2-5 seconds slower unplayable? How about a game that has less brush on the ground? And even though the Xbox 360 had higher resolution, the PlayStation 3 used the lower resolution to blur shadows better and give better depth of field. It’s just that when it comes down to it, the Xbox 360 was able to push out more polys resulting in more brush, filling the scene more. Our advice is to get the game, not matter which console, and have fun in the Old West and thank Rockstar for making a kick butt westerner.
Periaatteessa ainoa "uusi" havainto oli, että PS3-versiossa latausajat ovat hivenen nopeammat, mutta vertailu on todennäköisesti tehty tuttuun tapaan ilman X360-version kiintolevyasennusta.

Lähde: Lens Of Truth
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ja lisäyksenä tuohon Sonyn "tahalliseen" ohjelmoinnin hankaloittamiseen:
PS3:sta odotettiin luonnollisesti markkinajohtajaa ja kun PS3-arkkitehtuuri olisi tarpeeksi erilainen kuin kilpailijan, ei porttaukset olisi niin helppoa kauraa. Pelintekijät joutuisivat keskittymään täysillä PS3-arkkitehtuuriin ja käyttämään PS3:n erikoisia ratkaisuja mikä vaikeuttaisi porttausta ja olisi pois kilpailijan koneelle ohjelmoimisesta. Tärkeät voimavarat olisi ladattu vaikeasti ohjelmoitavaan koneeseen.

Tällä kertaa tuo taktiikka iski omille kintuille, koska pelikonsolin myynti sakkasi.

vertailu on todennäköisesti tehty tuttuun tapaan ilman X360-version kiintolevyasennusta.
Koska tämä pitänee luultavasti paikkansa, en edelleenkään ymmärrä tälläisten latausaikavertailujen funktiota. Kiintolevyasennuksen latausajan pitäisi olla jo standardi ja dvd-latauksen voi halutessa ilmoittaa pienempään ääneen suluissa.

Satunnaiset pelaajat eivät varmaan asentele pelejä, mutta eivät he lue Lens of Truthien vertailujakaan hehe. :) Veikkaisin, että geimerit aika isolla prosentilla asentaa pelaamansa pelin.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ja lisäyksenä tuohon Sonyn "tahalliseen" ohjelmoinnin hankaloittamiseen:
PS3:sta odotettiin luonnollisesti markkinajohtajaa ja kun PS3-arkkitehtuuri olisi tarpeeksi erilainen kuin kilpailijan, ei porttaukset olisi niin helppoa kauraa.

Sonyn mukaan PS3:lta on nimenomaan helpompi portata muille alustoille kuin toisinpäin. Heidän mukaansa tekemällä hyvää jälkeä PS3:lle höytyy siitä myös muut alustat ts. muillekin alustoille tulee laadukas lopputulos.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Sonyn mukaan PS3:lta on nimenomaan helpompi portata muille alustoille kuin toisinpäin. Heidän mukaansa tekemällä hyvää jälkeä PS3:lle höytyy siitä myös muut alustat ts. muillekin alustoille tulee laadukas lopputulos.

Kylläpäs on hyväntahtoinen ja antelias asenne. :D
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Sonyn mukaan PS3:lta on nimenomaan helpompi portata muille alustoille kuin toisinpäin.

Mutta eihän tämä ole mikään syy tehdä vaikeasti ohjelmoitavaa konsolia. Tai siis ehkä Sonyn mielestä on, mutta kuten on nähty niin tämä riskinotto ei kannattanut.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Kylläpäs on hyväntahtoinen ja antelias asenne. :D

Eikös olekin! Joskus sitä voisi vaivautua panostamaan näihin vastauksiin, eikä vain heittelemään tyhjänpäiväisiä one-linereita.

Kyse on tietysti siitä, että Sony mielellään näkisi PS3:n pääalustana multiplatform-peleissä, koska toisinpäin tehtäessä jälki on jättänyt teknisessä toteutuksessa monesti toivomisen varaa. Näin PS3 saisi teknisesti hyvän toteutuksen jos kehittäjän rahkeet vain muuten riittävät, ja samalla optimoitu koodi on myös hyvällä tasolla boksille. Tästä ehkä parhaana esimerkkinä EA:n Burnout Paradise, jota tehtäessä Criterion käytti PS3:a pääalustana ja lopputulos on sekä PS3:lle että boksille hieno.

Ei asia tietysti ihan noin suoraviivainen ole, mutta PS3:a pääalustana käyttäneissä peleissä ei ole pääsääntöisesti yhtä suurta eroa boksin toteutukseen kuin toisinpäin.
 
Ylös Bottom