Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Pari h2h videota katsoneena on aivan turhaa hömpötystä tehdä RDR:n konsoliversioiden erosta sen suurempaa numeroa. Kummatkin ovat hyviä ja itse peli pääsee oikeuksiinsa kummallakin alustalla. Toisessa on parempi reso ja toisessa on joitain valaistusefektejä enemmän ja blaa blaa. Kummassakin on perusasiat kunnossa, eli peli pyörii sujuvasti ja näyttää hyvältä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

DICEn Demizeltä perus suoraa puhetta PS3-devaamisesta:

Looking forward to the PS4, in hopes it doesn't suck as much to develop for as the PS3.

Twitter / Alan Kertz: Looking forward to the PS4 ...

@arc7891 No inside info, I doubt it will come for a few years. And the PS3 as a user is fine, it's just a headache (literally) for dev.

Twitter / Alan Kertz: @arc7891 No inside info, I ...

Ja mitä taustaa vasten näitä kommentteja voidaan peilata:

-Demize on gameplay designer, en tiedä paljonko varsinaisesti vääntää koodia.
-DICEn tuotokset (Bad Companyt) ovat oikeastaan identtiset konsoleilla.

--

En sitten tiedä paljonko on järkeä yhden yksittäisen devin kommentteja tähän postata, mutta tulipahan vastaan aiheeseen liittyen, kun miestä muutoinkin seuraan.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Taas vedän homman raiteilleen, sillä Digital Foundry on julkaissut Red Dead Redemption Face-Offin. Tosin eipä tälläkään kertaa jäänyt sijaa selittelylle, vaan DF:n ihmemiehet ovat tehneet ihan samat havainnot kuin muutkin.
We've demonstrated conclusively that the Xbox 360 version of Red Dead Redemption possesses higher resolution, improved levels of detail, noticeably superior performance in-game and fewer jaggies owing to a more consistently applied anti-aliasing solution that doesn't blur the image. Shadows are generally sharper, and of better quality (particularly on the characters' self-shadows).
Onko PS3-versio sitten huono? Ei. Pelinä se on edelleen loistava.
However, none of this is to say that Red Dead Redemption is not a good game in its own right on PlayStation 3. Play on PS3 without having seen the 360 version and it's difficult to imagine that the fun factor of the game has been massively impacted. And if Rockstar had decided to deliberately dial back 360 to make the game look and feel identical to the PS3 version, it's hard to imagine that the enviable scores it has attracted would be any different.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Jotenkin jää hassu fiilis näistä vertailuista. Ensin toohotetaan tappi pystyssä laskemassa pikseleitä ja mittaillaan frameratea, mutta sitten viedään pohjaa koko testiltä toteamalla "on se huonompiki silti tosi hyvä...". Totta kai se toinenkin versio on silti hyvä. Harvemmin tulee vastaan niitä versioita, joissa peli ihan aikuisten oikeasti (eli jo todella häiritsevästi) kärsii teknisestä toteutuksesta toiseen versioon verrattuna, ja tällöin erot olisivat luultavasti jo niin suuria, ettei niiden toteamiseksi tarvittaisi pikselinlaskentaa.

Näillä testeillä ei ole nähdäkseni muuta funktiota kuin:

-konsolisodan polttoaine
-kahden konsolin omistajille viimekätinen valintaperuste kahden version välillä

Kumpaakaan funktiota ei tue tuollainen "mut ohan ne molemmat ihan pelattavia" -tyyppinen pohjan vienti testiltä. Joko ollaan hc ja every pixel counts tai sitten ei ja nautitaan.

--

Tällainen avautuminen asiasta, mikä on jo pitkään rieponut itseäni näissä testeissä. Kaksinaismoralismi, taitaa olla oikea sana, mikä mielestäni näistä testeistä huokuu.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Tällainen avautuminen asiasta, mikä on jo pitkään rieponut itseäni näissä testeissä. Kaksinaismoralismi, taitaa olla oikea sana, mikä mielestäni näistä testeistä huokuu.

Huokuuhan tuo, mutta toisaalta voin hyvinkin kuvitella, että testaaja on oikeasti tuota mieltä, ja haluaa selkeyttää sen moisen pilkunnylkyttämisen jälkeen.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Kumpaakaan funktiota ei tue tuollainen "mut ohan ne molemmat ihan pelattavia" -tyyppinen pohjan vienti testiltä.
Kyllä se ainakin omalla kohdallani tukee. Jos/kun merkittäviä eroja ei ole, voin hyvillä mielin ostaa PS3-version. Toisaalta jotkut varmasti päätyvät samoista syistä X360-version ostoon. Vertailun tulos siis ohjaa ostopäätöstä. Ja jos joku saa kicksinsä siitä, että toinen versio on toista hieman parempi, niin antaa mennä vaan, kunhan muistaa kunnioittaa "vastustajaakin".

Mutta toivottavasti ketään ei ainakaan isosti haittaa, että näitä vertailuja tänne laitan. Minua ne kiinnostavat, ja vaikka erot (onneksi) aika marginaalisia ovatkin, kaikenlaiset luvut, käppyrät ja tekniset yksityiskohdat vetoavat insinööriluonteeseeni.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

-kahden konsolin omistajille viimekätinen valintaperuste kahden version välillä

"Konsolisota" on - ja tulee aina olemaan - vahvasti kytköksissä näihin pikselivertailuihin (=eli vertaiuja sitten luetaan kuin piru raamattua eli valikoivasti), mutta kaveri ainakin hyödyntää niitä selkeästi ylläolevan valinnan tekemiseen.

Koska kaverille ei merkkaa trophyn/achievementit mitään, eikä hän pelaa online-puolta käytännössä ollenkaan, niin sitten nuo ylimääräiset resot ja pikselit ovat suuremmassa osassa valintaa (nimenomaan yksinpelin osalta). Vaikka kaverin "ykköskonsoli" on PS3, niin hän tilasi esim. RDR:n 360:lle. Tasaisissa peleissä (tai niissä, joissa voittaja on PS3) valinta on sitten PS3.

Jokainen tekee nämä valinnat omien kriteeriensä mukaan. Toki kaveri ymmärtää miten pieniä nuo "erot" aika usein ovat kotisohvalta käsin, mutta netin vertailut sitten kuitenkin auttavat häntä sen lopullisen ostopäätöksen tekemisessä (kahden version välillä).

Mutta lopulta me molemmat kyllä naureskellaan sille, miten joku Super Mario Galaxy 2 putsaa pöydän arvostelujen ja muiden osalta (myykin luultavasti kuin häkä) - ja on ehtaa SD-resoluutiota. Ironista sinänsä tässä nykyisessä ilmapiirissä, jossa pikseleitä ja resoja lasketaan suurennuslasissa. Lopulta kuitenkin kokonaisuus ratkaisee. Onneksi.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mutta lopulta me molemmat kyllä naureskellaan sille, miten joku Super Mario Galaxy 2 putsaa pöydän arvostelujen ja muiden osalta (myykin luultavasti kuin häkä) - ja on ehtaa SD-resoluutiota. Ironista sinänsä tässä nykyisessä ilmapiirissä, jossa pikseleitä ja resoja lasketaan suurennuslasissa. Lopulta kuitenkin kokonaisuus ratkaisee. Onneksi.

Tämä on tosiaan itseänikin toisinaan kovasti huvittava totuus. Metaritikki näyttää kummallekin sarjan pelille vaatimatonta lukua 98 ja myynnit ovat törkeitä, mutta kinaus on kuitenkin aina näistä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mutta toivottavasti ketään ei ainakaan isosti haittaa, että näitä vertailuja tänne laitan.
No ei kai se nyt ketään voi haitata, tai sitten jättää lukematta. Kyseessä on kuitenkin "totuus", joskin joskus epämiellyttävä sellainen, ja vaikka totuuden kieltämisestä/tietämättömyydestä jääkin joskus paremmalle tuulelle, ei viestintuojalle voi olla vihainen.

Mutta lopulta me molemmat kyllä naureskellaan sille, miten joku Super Mario Galaxy 2 putsaa pöydän arvostelujen ja muiden osalta (myykin luultavasti kuin häkä) - ja on ehtaa SD-resoluutiota.
Sanotaan nyt, että kyllä naureskelen; sellaista epäuskoista ja vähän vaivautunutta naurua. En ole oikein Marjo, saati yleisestikään tasohyppely, -ihmisiä, joten näiden pelien yletön hehkuttaminen pelimediassa jatko-osasta toiseen ei oikein aukea mulle.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Onko kukaan päässyt oikeasti pelaamaan Red Dead Redemptionin kumpaakin versiota, onko se ero noin hyvin havaittavissa kuin esimerkiksi LOT arviossa saa kuvan? Yleensä ostan ps3 versiota aina jos ero ei ole merkittävä suuntaan tai toiseen, mutta nyt joutui ostamaan boxi version kun takaraivossa kummitteli aikoinen GTA4:n älytön suttuisuus ja tökkiminen (tosin boxillakin tökki, mutta oli selvästi skarpimpi grafiikka). Onko versioiden välinen ero yhtä iso kuin gta4:llä oli, ja onko ps3 grafiikka selvästi "utuista" tai "sumeaa"? Päätös oli kova mutta ainakin boxi versio kyllä näyttää hienolta ja skarpilta, etenkin jos vertailukohtana on ps3:n gta4.

Huom. Ei sodanjulistus eikä riidan haastaminen, haluan vain että joku joka kumpaakin versiota on päässyt oikeasti pelaamaan voisi kommentoida.

Ps. Ps3 versio oli aikoja ennakkotilauksessa, mutta sen toimitus hieman viivästyi ja alkoi odottaessa tipahdella noita reson tiputus juttuja, ja tuo kyseinen Lens Of Truth arvio. Vaihdoin sitten sen perusteella hieman pelko persiissä tilausta.

Kunhan peli on rautaa muulla ei väliä. Ei grafiikallakaan. Mutta ps3:n gta4 oli kyllä niin sumea ja erinoten pyöri niin heikosti, että epäilyksiin on syytä aina.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Onko versioiden välinen ero yhtä iso kuin gta4:llä oli, ja onko ps3 grafiikka selvästi "utuista" tai "sumeaa"?
En ole nähnyt kumpaakaan (!) versiota omasta telkkaristani, mutta useampiakin vertailuja lukeneena uskallan vetää karkean yleistyksen; jos GTA4:n PS3-versio tuntui mielestäsi selkeästi heikommalta, ei tilanne RDR:n suhteenkaan muutu. Tai kääntäen: jos olit tyytyväinen GTA4:ään Pleikkarilla, tulet nauttimaan myös Red Dead Redemptionista. Muussa tapauksessa hanki X360-versio.
 
Olen erimieltä...gta oli sumea ja nykivä, tämä ei. Mutta kun vierekkäin on niin boxi näyttää paremmalta, mut on tää ihan eri tasolla gta ps3 version kans, sitä ei vaa voi pelata
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Olen erimieltä...gta oli sumea ja nykivä, tämä ei.
Ei se silti sanomaani muuta. X360-versiot on kummassakin tapauksessa teknisesti parempia, ja jos se on valintaa tehdessä merkitsevä kriteeri...

Pidän aika epätodennäköisenä sitä vaihtoehtoa, että joku ei halunnut pelata GTA4:ä Pleikkarilla, mutta sitten RDR:n kohdalla PS3-versio kelpaisikin. Ei se mahdotonta toki ole, koska kahdessa vuodessa on voinut esim. saada lisää PSN-kavereita, ja joku saattaa arvottaa Trophyt korkeammalle kuin achievementit. Mutta siksi sanoinkin, että kyseessä on karkea yleistys.
 
Ei se silti sanomaani muuta. X360-versiot on kummassakin tapauksessa teknisesti parempia, ja jos se on valintaa tehdessä merkitsevä kriteeri...

Pidän aika epätodennäköisenä sitä vaihtoehtoa, että joku ei halunnut pelata GTA4:ä Pleikkarilla, mutta sitten RDR:n kohdalla PS3-versio kelpaisikin. Ei se mahdotonta toki ole, koska kahdessa vuodessa on voinut esim. saada lisää PSN-kavereita, ja joku saattaa arvottaa Trophyt korkeammalle kuin achievementit. Mutta siksi sanoinkin, että kyseessä on karkea yleistys.

Itse puhuin vain teknisestä erosta.

Gta4 oli suttuinen ja pätkivä, rdr ei ole vaan on hyvät grafiikat eikä peli pätki vaan on sulava.

Teknisesti on siltin Xbox versio edelleen edellä, mutta gta:n huono tekninen toteutus ei ole enää rinnastettavissa rdr versioon kuitenkaan.

Eli kyl ps3 version voi huoletta ostaa eikä tarvi teknistä puolta pelätä enää
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Itse puhuin vain teknisestä erosta.
Kuten myös.

Teknisesti on siltin Xbox versio edelleen edellä, mutta gta:n huono tekninen toteutus ei ole enää rinnastettavissa rdr versioon kuitenkaan.
Ei olekaan, mutta silti käytännössä ihan samoissa asioissa (ruudunpäivitysnopeus, anti-aliasointi, natiivitarkkuus, yksityiskohtien määrä) RDR on boksilla edelleen edellä. Vaikka PS3-versio on ruudunpäivityksen osalta hieman parantanut GTA4:ään verrattuna, jää silti vielä nuo muut heikkoudet voimaan. ("Suttuisuus" johtuu lähinnä graafisesta tyylistä. Tekniseltä kannalta sekä GTA4:ssä että RDR:ssä on sama Quincunx-anti-aliasointi.)

Pelillisestihän eroja ei käytännössä ole, mutta ei tässä nyt siitä ollutkaan kyse.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Voisin tänään käydä katselemassa myös tuon ps3-version ja verrata sitä sitten omaani. Epäilenpä että kumpaankin voi olla tyytyväinen. Onneksi kaverilla on molemmat konsolit, tekee vertailusta verrattain helpompaa.

Käyttökokemukset kai ne määrää, ei niinkään pikselinmittaus; olkootkin niin että toinen voi olla hiukan heikompi tekniseltä tasoltaan. :cool:

EDIT:

Kaverin fullhd-telsulla pleikkaversiossa ei ollut moitteen sijaa, ei mitenkään erityisen häiritsevän huonolta näyttänyt tai framerate ei pahemmin notkunut. En sitten tiedä mistä johtuu, mutta tummempi oli mielestäni tuo ps-versio. Tarkemmin tarkasteltuna jotkin asiat oli tosiaan hiukan yksityiskohtaisempia ja värikkäämpiä lootalla. Pientä testausta taas tarkemmin tulevaisuudessa, kunhan kerkeää :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Digital Foundry on vertaillut keskinkertaista brittibändiä eikun siis Bizarre Creationsin uusinta ajopeliä, Bluria. Erot ovat aika perinteisiä; X360-versiossa on nelinkertainen koko ruudun reunanpehmennys, kun taas PS3:lla on tyytyminen 2xMSAA:n käyttöön hentoisella blurilla. Toisaalta Pleikkarilla saa jopa 7.1-ääniraidan. Ruudunpäivityksessä veljekset eivät eronneet, vaan kumpainenkin rullasi pehmeästi 30 freimilla sekunnissa repeillen vain harvoin. Kai tämä sitten oli tasapeli.
Xbox 360 has that beautiful 4x MSAA which suits the art style of Bizarre perfectly, and thus commands a small premium over the 2x MSAA/blur combo used in the PS3 build. For its part, the Sony platform has support for all of Sony's proffered surround sound options, and many might value that advantage instead.

Both are equally superb to play, offering an overall experience and quality level that surpasses many first-party console exclusives. Great stuff.
PS. Jos voittajaa haluaa hakea, niin se menee PC-version suuntaan, jos koneesta löytyy riittävästi hönkää. 1080p/60 fps on sentään kovempi juttu kuin konsoliversioiden 720p/30 fps.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Jatketaan vielä Blurilla ja Digital Foundrylla, sillä DF:n sedät kävivät haastattelemassa pelin kehittäjiä. Neljän sivun verran kiehtovaa tarinaa siitä, miten ovat eri alustat kehityksen aikana huomioineet, ja kuinka mielestään sekä Cell että X360:n GPU olivat "aikaansa edellä" - ja sen vuoksi niistä saa yhä vain enemmän tehoa irti. Haastattelun lopussa Bizarre Creationsin heput vielä antavat oman näkemyksensä "PS3 on vaikea alusta koodata" -argumenttiin.
Speaking about PS3 in particular, I think in the beginning various people did a great job of selling the whole "PS3 is hard" thing to everyone and that scared a lot of people, but the problem with developing for Cell is just the problem with writing multi-core systems in general. It's not really that much harder than coding for any other multi-core architecture when you get down to it.

I think once you accept the hardware for what it is and design around it you're not going to have too much trouble. If you try to drag a memory-unaware, single-threaded engine kicking and screaming to multi-core, then I think you're in for a rough ride whatever you do. I think that's what a lot of developers found early on, which is why it's taken a while for the general standard to progress to where we are now.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Pääsin nyt omassa olohuoneessa vertailemaan Red Dead Redemptionia sekä PS3:lla että X360:llä. Ihan ilman sarvia ja hampaita voi sanoa, että boksiversio on näillä taikalaseillakin katsottuna tarkempi, ja eron aluskasvillisuuden määrässä huomasi. Pelasin sekä Pleikkarilla että pökspöksillä pari ensimmäistä tehtävää sekä suoritin sen jälkeen vielä kolme erilaista vertailua olemalla tismalleen samassa paikassa kummassakin pelissä.

Ensimmäisen saven jälkeen Marston seisoskelee samassa oviaukossa konsolista riippumatta, vain vuorokaudenaika hieman vaihtelee riippuen siitä, kuinka pitkään edellisen tehtävän parissa käytti. Siinä ensimmäinen vertailu. Toisen sai kun hyppäsi tuon seivauspaikan jälkeen heti oikealla nököttävän heposen selkään. Kolmas tuli saman kauramoottorin selästä, kun vaan malttoi odottaa tarpeeksi kauan. Kamera nimittäin jonkin ajan kuluttua hypähti kuvaamaan maisemaa jostain pelihahmon selän takaa.

Parin tehtävän perusteella sanon kuitenkin, että käytännön pelattavuuteen noilla graafisilla eroilla ei sentään ollut vaikutusta. Mutta jos vaaka on vähänkään kallellaan boksin suuntaan, kannattaa ehdottomasti ostaa RDR sille. (Joku ilkeämpi sanoisi, että jos vaaka ei ole vahvasti kallellaan Pleikkarille, kannattaa ostaa X360-versio.) Mie pelaan kaikesta huolimatta PS3-versiota, koska pidän niin paljon Trophyista ja ohjain on vaan niin paljon tutumpi omissa pikku kätösissä.

Suurkiitokset lähtevät PAN Visionin suuntaan, joka mahdollisti vertailun lahjoittamalla promoversion kummallekin alustalle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Suurkiitokset lähtevät PAN Visionin suuntaan, joka mahdollisti vertailun lahjoittamalla promoversion kummallekin alustalle.

You lucky bastard! :)

Toisaalta juuri nämä oman käden fiilikset on niitä parhaita ja oikeasti totuudenmukaisia. Vaikka RDR:n tapauksessa ilmeisesti ero on kuitenkin ihan "paljain silmin" nähtävissä.

Eipä siinä jos pelattavuus on molemmilla sama niin itsekin kallistuisin siihen versioon, jonka ohjain ja achievementit/trophyt ovat lähempänä sydäntä. Grafiikka tulee vasta näiden ominaisuuksien jälkeen.
 
Ylös Bottom