Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Digital Foundry haastatteli Split/Second-pelin tehneen Black Rock Studiosin David Jefferiesiä kolmen sivun verran. Mukana tekniikasta kiinnostuneille kiinnostavaa höpinää versioiden välisistä eroista siellä pinnan alla.
David Jefferies: I think the key in dealing with the differences between Xbox360 and PS3 is having a deep understanding of the hardware for both. If you really want to push both consoles to their limits then you need specialised code paths for each platform.

On the Xbox 360 it's all about leveraging the powerful GPU and on the PS3 it's all about SPU utilisation - these are fundamentally different technologies that require very specific code paths. On Split/Second, the final image for each platform is nearly identical but how the pixels get into the image is very different indeed.
Haastattelu myös vahvistaa pikselinlaskijoiden löydökset, eli X360-version natiivitarkkuus paikoitellen on 1280x672.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Se on muuten paljon vähemmän rasittavaa painaa peli pauselle ja kipaista vessaan, kuin kyykkiä turhaan levyä vaihelemassa..

No eikä ole. On sitä sonyn(kin) konsooleilla levyjä vaihdeltu ja ite en ole mistään noin tyhjänpäiväisestä marmattanut koskaan. Blurayn ainoa hyöty on isompi kapasiteetti ja sillä selvä. Onkin sitten eri juttu mitä tuo kapasiteetti mahdollistaa ja että hyötyykö Pera Peruskäyttäjä noista lainkaan.

Mutta koska jutut taas junnaa paikallaan, voisin olla katselematta näihin ketjuihin. Sen verran vielä, että toimiko se BR hätävessana? :D

Pyydän anteeksi OT.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

BluRay-toisto voi olla SINULLE sekundäärinen kriteeri, mutta hyvin monelle(esim. minulle) se on erittäin tärkeä ja ISO bonus pelikonsolia valittaessa. Ja minusta on ihan oikeutettua ottaa esille asia arvosteluiden/vertailujen painotuksesta, koska kuten tuossa jo otettiin esille, voittaja määräytyy usein sen mukaan. Eli jos vertailussa otetaan esim. BluRay-toisto tai ilmainen nettipeli huomioon jotenkin muutenkin, kuin mainitsemalla se sivulauseessa pienenä plussana, niin vertailun lopputulos muuttuu silloin melko rajusti.

Toisaalta konsolia hankkiva henkilö, joka ei fanita mitään leiriä, lukee luultavasti koko vertailun huolellisesti(ehkä jopa useampaan kertaan) ja ottaa huomioon myös ne ominaisuudet, jotka mainitaan siellä sivulauseessa pienenä plussana. Mikäli kyseinen ostaja harrastaa esim. paljon elokuvien katselua kotonaan, tai pelaa paljon netissä, saattavat nämä pienet plussat vaikuttaa paljonkin, eikä se pelkkä vertailun viimeinen "yhteenveto"-kappale. Arvostelun lukija voi painottaa ostopäätöksessään eri tekijöitä, mitä arvostelun kirjoittaja. Eli tarkoitan siis, että se vertailu/arvostelu on paljon muutakin kuin se pelkkä loppuyhteenveto!
Sorry että pelin poikki viheltämisen jälkeen vielä jatkan, mutta yleensä komsolia hankkiva henkilö valitsee saman konsolin joka tutuilla/kavereilla on ja paskat välittää muista härpäkkeistä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Sorry että pelin poikki viheltämisen jälkeen vielä jatkan, mutta yleensä komsolia hankkiva henkilö valitsee saman konsolin joka tutuilla/kavereilla on ja paskat välittää muista härpäkkeistä.

Riippuu aika paljon, miten paljon online/co-op-pelaaminen kiinnostaa netin yli. Silloin kaveriporukalla on enemmän merkitystä. Mutta ei kavereiden merkitystä tietenkään kannata väheksyä, vaikka ainakin itsellä kaverit yleensä puhuvat enemmän itse peleistä kuin konsoleista. Mutta ne onkin kaikki 30v+..

Tuo "paskat välittää" nyt sitten on taas sitä forum-tyylistä liioittelua.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Tutankhamon on raivoissaan ja lätkii korttia pöytään niin, että pöytä ihan täräjää. Seuraavat offtopic-toopeilijat saavat jo punaista.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Digital Foundryn pikseli-ihme MazingerDude on antanut oman tylyn pika-arvionsa Red Dead Redemptionin eroista. PS3-versio on todellakin vain 640p, ja siinä on sama Quincunx-suttu käytössä kuin GTA4:ssäkin. Lisäksi LOD (eli level of detail) on PS3-versiossa heikompaa. Lähdelinkin takaa löytyy myös hyviä vertailukuvia, joista erot on helppo bongata. Myöskään ruudunpäivitys ei kerää kehuja.
The frame rate is much worse on PS3 too.

It is definitely NOT better than GTA4.

It's just that the nature of game makes frame rate issues less noticeable.

(You drive 200MPH in middle of crowded city in GTA, where you ride horse on barren wasteland in RDR)

Probably one of the worst port ever. <korostus omani>
Aijai... GTA4:n PS3-versio oli minusta ihan passeli, mutta näin 2 vuotta myöhemmin on jo hieman vaikeampi antaa Rockstarille anteeksi tällaisia eroja. Menee mietintämyssyyn, minkä version tässä hankkiikaan.

Lähde: NeoGAF
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Tuo yleinen blurrin määrä ja nuo "reikäiset" puut kyllä häiritsisi allekirjoittanutta sen verran että ihan hyvä että on X0 versio tulossa...
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

En tietystikään tiedä itse performanssista, mutta ei se noiden kuvien perusteella nyt niin hirveälle vaikuttanut. Lähinnä tuli Alan Waken pieni pehmeys mieleen PS3-shoteista (ja Wakehan on yksi tämän genin hienoimmista peleistä).

(Hauskaa, miten tämä on sitten jälleen R*:n vika, siinä missä 360:n tehot eivät yksinkertaisesti vain riittäneet FF13:een.)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ruohikon piirtymisen eroista tuli vahvasti mieleen OFP: Dragon Raising, jonka PS3-versio oli myös kehno verrattuna XO:n vastaavaan.

Jos ruudunpäivitys on samanlaista kuraa RDR:n PS3-versiossa, kuin GTA IV:n vastaavassa, niin ovat onnistuneet pilaamaan hyvän pelin. Kyllähän julkaisussa pelasi mielellään läpi, mutta nyt kun pelin syöttää sisään, on se teknisesti sen verran kehno, että oikein masentaa. Onhan peliympäristö paljon erillaisempi RDR:ssa, kuin GTA IV:ssä, joten luulisi ruudunpäivityksen pysyvän tällä kertaa paremmin aisoissa.

Toivottavasti saadaan PS3:lle myös pelattava peli, ilman että tekniset ominaisuudet syövät peli-iloa. Jos molemmat konsolit omistaisin, niin kyllä version valinta kallistuisi edelleen sille konsolille, jolta ne kaveritkin löytyvät. Pelkkänä yksinpelinä versiovalinta olisi päivänselvä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Toivottavasti saadaan PS3:lle myös pelattava peli, ilman että tekniset ominaisuudet syövät peli-iloa. Jos molemmat konsolit omistaisin, niin kyllä version valinta kallistuu edelleen sille konsolille, jolta ne kaveritkin löytyvät. Pelkkänä yksinpelinä versiovalinta olisi päivänselvä.

Näinhän se on. Niinkuin olen itsekin peräänkuuluttanut niin kyllä ne on ihan muut asiat kuin grafiikka, jotka määräävät sen kummalle konsolille pelini ostan. Kaverit, achievementit/trophyt, ohjain jne. Frameraten putoilu ja muu pelaamista haittaavat tekijät tulevat sitten seuraavaksi ja graafinen ilme vasta viimeisenä. Tietysti kun on johonkin konsoliin ja sen ominaisuuksiin tykästynyt, niin yleensä tulee ostettua kaikki multiplattarit sille. Sitten sillä toisella pelataan vain ne kutkuttavimmat yksinoikeudet. Sitten on tottakai pelikelvottomat pelit sitten erikseen...

Olisin kyllä uskonut Rockstarin isona puljuna pystyvän parempaan. Harmillista että eroa tuntuu nyt olevan sekä graafisesti että esim. frame raten osalta.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Niin rasittavaa katsella näitä PS3:n multiplattarien graafista tasoa että ihan naurattaa raivosta :)mad:/:D)

Siis. Konsoli on ollut, mitä, neljä vuotta markkinoilla eikä vieläkään osata koodata sille? Sony teki kyllä pahimman munauksen ikinä kun meni laittamaan Cellin tähän. Lähtökohtana pitäisi pelikonsolissa olla että siitä saadaan suht. helposti rutistettua tehot irti.

Jos olisi boksi tuossa PS3:n kaverina niin saattaisin kallistua tämän pelin kohdalla sille puolelle. Suosin kuitenkin ilmaista nettipeliä, DualShock3:sta sekä PS3:n suht. hiljaista käyntiääntä. << Tästä poistettu turha konsolisotaa ruokkiva kommentti. T: Ylläpito >>

That direct-feed screenshot’s resolution is exactly 1280 x 720.. therefore the PS3 version runs at no less than 720p, my friends.

Voiko joku oikeasti olla näin tyhmä? (viesti lainattu PS3-puolen ketjusta)

Mutta toivotaan että framerate pysyy aisoissa kun ei ole välttämättä yhtä paljoa ruuhkaa ruudulla kuin GTA IV:ssä.

E: Jaa että konsolisotaa ruokkiva kommentti. Musta se oli kyllä ihan viatonta yleistystä. Tää on sentään konsolisodalle omistettu alue.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Tuo edellisellä sivulla postattu ps3-ja xbox 360 versioiden vertailu vaikuttaa kyllä pelkästään kuvankäsittelyltä.

Hankala on sinänsä uskoa, että esimerkiksi MazingerDude olisi kuvankäsittelyyn lähtenyt, mutta tietystikin täytyy tyytyä toisen käden infoon.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Siis. Konsoli on ollut, mitä, neljä vuotta markkinoilla eikä vieläkään osata koodata sille?

Kuka osaa, kuka ei. Onhan se vähän yllätys, ettei Rockstarin tasoinen mega-pulju saa samaa resoa (yms) molempiin versioihin, mutta monet multiplattarit alkavat olla jo aika tasaisia. En tiedä miksi PS3:sta täytyy syyttää, kun syy on mielestäni Rockstarin. Vastahan jauhettiin siitä, että onko Square Enixin vai Xbox 360:n "syy", että FF13 oli asteen heikompi. Mielestäni jos jotain syitä on haettava (niitä tosin on varmaan useampi kuin yksi), niin sitten katsotaan pelifirmojen suuntaan.. Mutta erilaisia alustojahan ne ovat ja (kehitys)aikaa on kai sitten kuitenkin rajallisesti. EDIT: ..ja jompi kumpi konsoli on varmaan aina se "pääkehitysalusta".

Mutta en minä nyt ihan kauhean kovaan ääneen tuota PS3:n resoa menisi lyttäämään. Vastahan eräs suomalainen peli oli 540p.. Ei se reso kuitenkaan kaikkea kerro - varsinkaan nykypäivänä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ehkäpä se pleikkari on vaan sen verran haasteellisempi tapaus, että on vaikeata saada samassa ajassa ja samoilla resursseilla yhtäläistä jälkeä. Luonnollisesti tilanne muuttuu jos apuja tulee. Tai jos tehdään pleikkarin ehdoilla? Tiedä sitä.

Tietenkin ammattitaidon ja ammattiylpeyden pitäisi selkeästi vaatia sitä, että kohtuu tasapäiset korttitalot tulee, sama missä ajassa. Tiedä sitten onko kiva "rajoittaa" sitä toista, jos pystyisi toisella tekemään pienemmällä vaivalla ja ns. helpommin parempaa. Ja tämä nyt ei ole kuittailua vaan pohdiskelua, kun kovin suurilta kuitenkin erot minun silmääni näyttää noiden vertailukuvien perusteella. :eek:
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Kyllä tuossa videossa jokseenkin huonohko ruudunpäivitys näyttäis olevan. En ole kyllä verrannut boxin versioon, miten siinä fps pelittää.

Mutta kuvien perusteella PS3 kärsii taas yleisestä suttuisuudesta, ja näemmä kaksi kertaa vähemmän kasvillisuutta löytyy. Hienolta peliltä näyttää, ei siinä mitään. Itse taidan jättää kuitenkin koko pelin väliin sen GTAmaisuuden takia.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Lähinnä tuli Alan Waken pieni pehmeys mieleen
Niin, Alan Wakehan on myös yksi "sub-HD" peli. Siis sellainen joka skaalataan 720p resoon (RDR on käsittääkseni vain 640p resoluutiossa ja "huono" skaalaus 720p:n tuo lisää pehmeyttä).

X0:lle peli taas on 720p natiivi. Jippii. Prkl.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mielestäni jos jotain syitä on haettava (niitä tosin on varmaan useampi kuin yksi), niin sitten katsotaan pelifirmojen suuntaan..
Nimenomaan. Pleikkarilla on tehty Unchartedit ja Killzone 2. XO:lla on omat näyttävimmät nimikkeensä. Mikä tahansa peli olisi teoriassa mahdollista tehdä yhtä hyvän näköiseksi, joten yhtään rumempi peli johtuu pelikehittäjän tekemistä ratkaisuista (oli se sitten kaupallinen, aikataulullinen tai kehittäjien ammattitaitoon panostamiseen liittyvä).

Se on ihan sama pleikkari, jolle Guerilla Games ohjelmoi, kuin jolle Sega porttasi Bayonettan. Toinen hoiti homman kotiin, toinen ei niinkään.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mainittu jo pariin kertaan, mutta kummasti kuitenkin XO:n heikko Fantasiaporttaus johtui kuitenkin vain ja ainoastaan raudan paskuudesta. Ei missään nimessä Squaresta.

Hassu juttu.
 
Ylös Bottom