Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Jään mielenkiinnolla odottamaan oman forumimme oman pikselinnyplääjän, Paolon, vastinetta tähän yllä mainittuun väitteeseen ^^

Jotain saa, jotain menettää; itse en ole peliä pelannut, mutta tuossa B3D:n keskustelussa kerrotaan PS3-version kärsivän heikosta frameratesta, ja Xbox 360-versiossa on efektejä joita muista versioista ei löydy (motion blur).

The extra resolution appears to be come at the expense of refresh rate.

360 version appears to be the only version with the motion blur, going by reports from both PS3 and PC users.

Edit: Tomb riderin engine ei näemmä käytä 360 rautaa "oikein"; rendertarget olisi tarkoitus piirtää boxin 10MB:n eDramiin tileiksi pilkottuna, jolloin sinne saadaan helposti mahdutettua antialiasointiin ja moneen muuhun efektiin vaadittava informaation määrä, 1080p resolla. Tomb Riderissä koko frame tungetaan eDramiin kerralla, jolloin sinne ei mahdu 2xAA:lla muuta kuin tuo 1024x576 pikselin kokoinen lopputulos.

Halvalla siis mennään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Juu, kuten sanoin, kyse oli vain numeroiden valossa olevasta paremmuudesta. Tuohan taitaa olla aika yleistä tän hetken multiplattareissa, että versiot näyttävät hieman erilaiselta, koska grafiikassa ollaan arkkitehtuurin takia, keskitytty hieman eri asioihin.
Pakko tarttua muuten tuohon hehkuttamaasi Motion Bluriin. Taisit Paolo olla aikanaan kärkkäimpiä arvostelijoita tuolla GTA IV-ketjuissa, kun siellä vertailtiin "puolueettomasti" eri konsoliversioita. Siellähän todettiin PS3-version käyttävän motion bluria johtuen erilaisista reunanpehmennysratkaisuista ja taisitpa olla lyttäämässä PS3:n ratkaisua, mutta nytkö Motion Blur onkin sitten jotain aivan erikoista ja huippua, kun XBOX käyttää sitä? :D
Tuo ylempi tässä perustuu ihan muistikuvaani, enkä viitsinyt alkaa tarkistamaan sitä. Pahoittelen, jos muistin väärin...
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Pakko tarttua muuten tuohon hehkuttamaasi Motion Bluriin. Taisit Paolo olla aikanaan kärkkäimpiä arvostelijoita tuolla GTA IV-ketjuissa, kun siellä vertailtiin "puolueettomasti" eri konsoliversioita. Siellähän todettiin PS3-version käyttävän motion bluria johtuen erilaisista reunanpehmennysratkaisuista ja taisitpa olla lyttäämässä PS3:n ratkaisua, mutta nytkö Motion Blur onkin sitten jotain aivan erikoista ja huippua, kun XBOX käyttää sitä? :D
Tuo ylempi tässä perustuu ihan muistikuvaani, enkä viitsinyt alkaa tarkistamaan sitä. Pahoittelen, jos muistin väärin...

Motion blur on eri asia kuin PS3:n GTA:ssa esiintynyt upscaletuksen ja quicunx-pehmennyksen aiheuttama koko ruudun suttaus.

Motion blur nimensä mukaisesti pehmentää nopeasti liikkuvia kappaleita liikesuunnan mukaisesti, mallintaen kameroista tuttua pitkän valotuksen aiheuttamaa pehmeyttä liikkeessä.
Jos kamera on paikoillaan, niin ainoastaan liikkuvien kappaleiden liikerata siis rasteroidaan kyseisen efektin kanssa.

Enkä muuten mielestäni "hehkuttanut" tuota Tomb Riderin motion blurria, kunhan mainitsin kun aiheeseen liittyi.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Edit: Tomb riderin engine ei näemmä käytä 360 rautaa "oikein";
Kyllähän PS3:nkin multiplattareiden ongelmat johtuvat siitä, ettei rautaa käytetä oikein.
Monessa pelissä Cellin SPE-yksiköiden käyttö on hyvin vajavaista, eikä jaettua 256 megan XDR-muistia käytetä lainkaan hyväksi 256 megan GDDR3-näyttömuistin lisäksi.
Mutta nämähän ovatkin sitten niitä "perustavanlaatuisia suunnitteluvirheitä". :rolleyes:
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Kyllähän PS3:nkin multiplattareiden ongelmat johtuvat siitä, ettei rautaa käytetä oikein.
Monessa pelissä Cellin SPE-yksiköiden käyttö on hyvin vajavaista, ...

Tässäpä onkin se ero että Xboxin 10MB eDramin käyttötarkoitus ja -tapa on MS:n puolesta erittäin selkeästi dokumentoitu.
Vaan sonypa ei ole jakanut visiotaan siitä miten kuuden signaaliprosessorin päällä olisi tarkoitus pyörittää tehokkaasti peliohjelmia.
Ja varmasti tiedät itsekin että ohjelman osan pakottaminen multithreadaavaksi vain sen vuoksi että saadaan 100% hardisytimistä käyttöön voi jopa hidastaa ohjelmaa, kaikenlainen datakäsittely ei vain ole käytännöllistä sellaiseen.

Toki kaikesta koodista voi tehdä hyvin elegantistikin asynkronista, multithreadaavaa koodia, mutta yleensä motivaationa tuollaiseen on skaalautuvuus (jota kiinteärautaisessa pelikonsolissa ei voi mitenkään hyödyntää, vaikka se alunperin oli joskus PS3:n idea (prosessoriaikaa liisataan cellillä varustetusta jääkaapista jne jne)).


...eikä jaettua 256 megan XDR-muistia käytetä lainkaan hyväksi 256 megan GDDR3-näyttömuistin lisäksi.

Öh, mitä? Väitätkö että jossain on peli jonka koodi pyörii VRAM:ssa? Sen pelin minäkin haluan nähdä!

Vai tarkoitatko että GPU ei käytä hyväksi XDR-palikoita? Jos tarkoitat, niin sehän johtuu yksinkertaisesti siitä että latenssi GPU:n ja CPU:n muistiohjaimen välillä tappaisi suorituskyvyn.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Laitan tämän julkaistujen multiplattarien ketjuun, koska vertailun kohteena on RE:n demo, joka siis on jo julkaistu. (Moderoivat persoonat saavat siirtää julkaisemattomiin, jos tuntuu osuvammalta, tällähetkellä tuntui jostain syystä loogiselta)

Eli, vertailussa uuden Resident Evilin demo.

Xbox 360 versiossa tarkemmat tekstuurit ja shader-efektit, plus joitain extroja joita PS3-versiosta ei löydy (Lämpöaaltoilua, pölypartikkelia, kasvojen varjostusta (self-shadowing)).
Lisäksi PS3-versio kärsii quicunx-reunanpehmennyksen aiheuttamasta pehmeydestä (vanha tuttu vaseliini).

Joidenkin muiden pelien tapaan (Mirros Edge) Xbox 360 -versio ei ole vsyncattu, joten screen tearingia esiintyy, PS3-versiossa vastaavasti putoaa framerate.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Valitettavan iso ero boxin hyväksi tuossa resident evilissä. Hieman kummastuttaa että eroa on noinkin paljon kertynyt, selvästi skarpimpi boxilla.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Valitettavan iso ero boxin hyväksi tuossa resident evilissä. Hieman kummastuttaa että eroa on noinkin paljon kertynyt, selvästi skarpimpi boxilla.

No, nuohan ovat demoversioista. Lopullinen koodi saattaa olla parempi, molemmilla platoilla.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

En tiedä onko täällä mainittu, mutta Saints Row 2 tuntuisi pyörivän pleikalla sulavammin, kuin boksilla (omistan molemmat versiot ja ainakin mun mielestä pleikka versio pyörii paremmin, mutta värit ovat haaleammat)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Xbox 360 vs. PS3 Face-Off: Round 17, silvuplee. Luupin alla seuraavat pelit:

* Shaun White Snowboarding
PS3 version's textures are blurred compared to the Xbox 360's (thanks once again to the quincunx anti-aliasing technique) and the resultant upscaling to 1080p looks pretty atrocious as a consequence - once again, the recommendation would be to make sure that your display does the scaling. PS3 also has a 900MB mandatory install...
* Lord of the Rings: Conquest
360 code can be pin-sharp and very pretty, let down only by some very noticeable 'jaggies' owing to the lack of anti-aliasing. The PlayStation 3 code on the other hand looks very blurry in comparison - a combination of a mere 640p resolution, combined with a pretty lousy upscaling algorithm that further compounds the tangible lack of detail.
* Prince of Persia
Xbox 360 does a great job of scaling up the intricate 720p graphics (it is, after all, taken care of by dedicated hardware) but PlayStation 3 looks very poor and blurry by comparison.
* Mortal Kombat vs DC Universe
Both releases are anti-aliased, but similar to Saints Row 2, quincunx AA is utilised on PS3, which combined with the upscaling results in a very blurry look.
* Saints Row 2
Both games match the PS3 version of GTA IV in rendering at 640p, but the difference is that Saints Row 2 features anti-aliasing (not seen on PS3 GTA IV). Unfortunately in the case of the Sony code, the blur-inducing quincunx variation of the technique is invoked. So effectively there's a double-whammy going on here on PS3 - blur from the AA, plus blur from the upscaling back up to 720p.
* LEGO Batman
Xbox 360 employs proper multi-sampling anti-aliasing to smooth off its edges, while PS3 uses a blur filter. By and large, Traveller's Tales gets away with it, but in places it can look pretty rough. By way of compensation, however, lighting on PS3 benefits from more obvious and pleasing bloom effects - in a game as dark as this, it's a nice little bonus.
* The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon
Xbox 360's enhanced visuals (the aforementioned anti-aliasing along with some other minor effects) seem to arbitrarily cripple the refresh rate at practically any given point. PS3 loses frames too, but it's nowhere near as intrusive to the gameplay as it is on Xbox 360.
* Tomb Raider Underworld
PS3 game looks that much more pleasing, truly making the most of the excellent artwork. The Sony console also has more advanced shadowing techniques on display in sections principally involving Lara's boat, though the obvious differences become moot as soon as you move into any given level. For its part, 360 employs the use of motion blur on Lara's actions - a subtle, but pleasing effect absent from the PS3 game.
* Golden Axe: Beast Rider
On Xbox 360, the developer has a stab at taking on a 720p 60fps update. By and large, it is successful, albeit at the cost of some ugly screen-tear. PS3 on the other hand tears even more badly, and has a massively variable refresh-rate to boot.
* SCORE International Baja 1000
Both games manage 720p HD resolutions and solid 30fps frame rates, while the Xbox 360 game employs some nice 4x multi-sampling that's totally absent on PS3. The Sony game looks brighter though, almost unnaturally so.
* Legendary
Legendary's graphical performance is consistently the same across both consoles. Indeed, the only major dividing point concerns the fact that while Achievements are, as usual, standard on 360, the equivalent Trophies on PS3 are nowhere to be seen. Additionally, PS3 Legendary has a weighty 4.3GB (!) mandatory install.
Aika selkeä lopputulos: X360 vie edelleen multiplattareissa Pleikkaa ihan mennen-tullen.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Aika selkeä lopputulos: X360 vie edelleen multiplattareissa Pleikkaa ihan mennen-tullen.

Mutta nyt siihen selvisi syykin. PS3 on tarkoituksellla vaikea ohjelmoitava ja näin erotellaan jyvät akanoista.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Tätä onkin tässä jo odotettu: IGN:n Head-2-Head Skate 2:sta. Aloitetaan ensin siitä puhutuimmasta asiasta eli ulkoasusta ja ruudunpäivityksestä.
The most visible visual snag is the framerate which drops significantly when moving quickly through the world, when the screen is populated by too many characters, and during bails. You only need to bomb one hill to see significant slowdown of the framerate. When we forced this issue in the same areas of New San Van we saw identical performance on 360 and PS3.

We looked for slight differences in pop-in, draw distance, and traffic volume but came away without any evidence that one version of the game will play differently than another.
PS3-version reilun 2 gigan asennuksesta huolimatta latausajat ovat identtiset. Entä mikä oli sitten lopputulos?
The Verdict
Skate 2 looks and feels a lot like Skate 1. The big difference this time is that where the original looked blurry and pixilated on PS3, it now looks the same across both pieces of hardware. The only real difference between the two is in the controllers and unless you have some sadomasochistic desire to play with SIXAXIS motion controls this won't matter a bit. In short, buy either version and enjoy the shred.

Overall
1. 360 and PS3
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Uusin lotrauspeli eli Lord Of The Rings: Conquest IGN:n monialustavertailussa. Sen voi ainakin suoralta kädeltä jo sanoa, että DS-versio jäi kauas muista. :)
The Verdict
Lord of the Rings: Conquest isn't a revolutionary game, but it's one that fans of the series should get a nostalgic kick out of. In choosing which version to play, you'll have to think about what factors matter most to you. The PC version is the best looking of the bunch. It's also got the most control options, and playing with mouse and keyboards work quite well. On the downside, there are no achievements or Games for Windows support, and you'll be locked to one EA Online account for your copy of the game, which some fans may not be too happy about.

The 360 loads just a little bit more quickly than the PS3 version, and the added bonus of 4 player splitscreen (instead of the PS3's 2 player) is an advantage. The 360 looks a little bit darker than the PS3, but a quick adjustment of your TV levels and you should be able to get an equivalent image. The games are nearly identical, but in Head-To-Head's the small differences count and the 360 beats out the PS3 by a hair overall.

If you're looking for a handheld version of the game, the DS is your only option. It's unfair to expect it to match the console versions, but even on its own terms as a simpler portable game it's not that satisfying. The visuals are indistinct, the color palate is limited, and the gameplay is simple and repetitive. It's a good attempt to bring some of the scope and core design over from the consoles but it should be your last choice.

Overall
1. PC
2. Xbox 360
3. PS3
4. DS
Ulkoasun ja ruudunpäivityksen osalta X360:llä nähdään vähemmän sahalaitaa, mutta aavistuksen tummempaa kuvaa (jonka tosin voi kompensoida näyttölaitteen säädöistä). Pleikalla on tyytyminen pidempiin latausaikoihin ja "vain" 720p-resoon, kun boksilla skaalaus yltää 1080p:hen asti.
The PS3 and 360 versions look mostly the same but there are a few small differences that might tip the needle for you. The PS3 appears to be a bit jaggier than the 360. You'll have to look closely to see it, but it's there, especially when playing through HDMI where the 360 upscales the image to 1080p but the PS3 stays at 720p. The PS3 presents a brighter image in some of the game's darker levels (like the Moria section), but you can make up for this by tweaking your television's levels. The 360 also has faster loading times, taking you into a level in 15 seconds. On the PS3 loading times are around 20 seconds, and sometimes a bit longer. Framerate in both versions is equally stable. You'll see occasional dips when there are lots of enemies on screen, or when your mages are going hog wild with magic, but this happened in both versions in equal measure during my playtime.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Tätä onkin tässä jo odotettu: IGN:n Head-2-Head Skate 2:sta. Aloitetaan ensin siitä puhutuimmasta asiasta eli ulkoasusta ja ruudunpäivityksestä.

Eikös tämän Skate 2:n yhteydessä uutisoitu isosti että pääkehitysalustana on PS3? Ilmeisesti sillä oli sitten se merkitys että päästiin samalle viivalle xboxin kanssa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

F.E.A.R. 2:kin päätyi monialustajulkaisuksi, ja nyt IGN on laittanut eri versiot H2H-vertailuun. Pelottaako lopputulos jo valmiiksi?

The Verdict
F.E.A.R. 2: Project Origin is a fine follow-up to one of the most unique and atmospheric shooters of recent memory. To Monolith's credit, they've made the game a terrific experience on all three platforms. If you're interested in playing the game, you'll get a great experience on PC, 360, or PS3. If you have the luxury of choice, there are some differences. The PC version looks and controls the best, but it lacks achievements and some players might be irritated by the extra layer of sign-in for online play. The 360 version runs a little more smoothly than the PS3 version and has faster loading screens, but otherwise the two versions are the same.

Even without achievements, the PC version is my choice for the best of the three. The added detail and optimal controls make the experience just about as good as it's going to get. The 360 is the next best bet. The PS3 version is still a fine game with Trophies and all the same multiplayer options, but its graphical performance is just a step behind the 360's.

Overall
1. PC
2. Xbox 360
3. PS3
Aika tyypillinen PS3-versio: hieman enemmän sahalaitaa ja pikkaisen epätasaisempi ruudunpäivitys. Minkäänlaista asennusta tosin ei ole, mutta se näkyykin sitten kolmikon pisimpinä latausaikoina (30-40 s vs. boksin 20-25 s).
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

IGN:n okuläärien alla Street Fighter IV. Saiko jompikumpi alusta pahasti köniin?
The Verdict
Street Fighter IV is a terrific package on whatever console you choose to play it. In terms of the content on the disc, Capcom has done a fantastic job of matching features and providing PS3 and 360 owners with identical versions of one of the best fighting games in years. Both versions look and run terrifically, and you'll find all the same modes and features regardless of platform. If you're committed to playing with a fighting stick, the biggest factor in choosing a platform will probably be determined by where you have more friends. If you're going to be playing with standard controllers, the PS3 is the best choice. Its d-pad and analog sticks make special moves a lot easier to pull off. The spacing for the shoulder buttons make them easier to use, which can make a lot of difference in a competitive fight. Both versions are terrific experiences, but control is paramount in fighting games and the PS3 has the clear edge in the control category. If you have the luxury to choose, go with the PS3.

Overall
1. PS3
2. Xbox 360
Pleikka-versiossa EI ole pakollista asennusta, mutta ilman sitä latausajat venyvät jopa kolminkertaisiksi boksijulkaisuun verrattuna. Asennuksen kanssa kumpainenkin lataa n. 6-7 sekunnissa.

Graafisista "eroista" todettiin mm. tällaista:
As usual, there are some minor differences in the way the 360 and PS3 render colors. The PS3 gives a brighter overall presentation, with colors appearing slightly sharper. The 360's color rendering process doesn't stand out quite as much, though you would never notice this unless switching back and for between the two versions. It's also easy to make up for any difference in the colors with some adjustment of your TV's settings.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Eivät sitten huomanneet PS3-versiosta puuttuvaa antialiasointia, ja PS3:n sub-HD resoa zoomailuissa? :rolleyes:
IGN:n osalta on sanottava, että ne aika harvoin tuntuvat kiinnittävän resoon taikka antialiasointiin huomiota. Arviointi tapahtuu siis perinteiseen tapaan ihan silmämääräisesti eikä pikseleitä laskien.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ei kai kukaan SFIV:tä vakio-ohjaimella muutenkaan jaksa pelata, oli sitten kyseessä kumpi tahansa konsoli :-s
 
Ylös Bottom