Kyllä taas vituttaa kun pientä oravaa nämä huijarit. Facessa on coca cola keräilijät saitti, jonne laitoin omasta kokoelmasta kuvia kun löytyy satoja cocis tuotteita. Siellä sitten yksi ämmä otti yhteyttä ja tarjosi peltikylttiä sun muuta ostettavaksi muutamilla kympeillä. Laittoi kyllä kuvia tuotteista, että ne sillä jopa saattoi oikeasti olla. Kertoi nyyhkytarinaa erosta sun muusta.
Tuollaiset tarinat on usein merkki siitä että kaikki ei ole ok. Miksi kellään oikealla myyjällä olisi lähtökohtaisesti tarve selitellä tavaran myyntiä jollain nyyhkytarinalla? Toki jonkinlainen "myyn koska ei tarvetta/tilaa" teksti on täysin normaalia mutta jos alkaa enemmän selittelyksi menemään niin kannattaa kysyä että miksi myyjä kokee selittelylle tarvetta.
Toki itsellä herää epäilykset jo silloin kun myyntiteksti on luokkaa "myynnissä puhelin", ilman mitään muuta tietoa. Jos ei tuon enempää viitsi vaivautua niin jää ainakin minulta ostamis- tai kyselemishalut vähiin.
Satasen verran siirsin tälle rahaa yhteensä useammasta paketista. Joo idiootti olen. En enää ikinä maksa kenellekään yksityishenkilölle missään ennakkoon euroakaan. Aina vaan lupaa lähettää töiden jälkeen paketin, mutta postin ennakkoilmoitusta ei mitään koskaan tule.
Itse olen siirtänyt useinkin rahaa vuosien ajan koska mitään parempaakaan keinoa ei oikein ole. Joko myyjä tai ostaja ottaa sen riskin että häviää huijarille jotain.
Tietysti esim. Torissa on se joku toridiili, joka panttaa rahat kolmannelle taholle niin kauaksi että kumpikin taho kai kaupan on hyväksynyt mutta sekään ei aukoton ole ja lisäksi on (totta kai) maksullinen lisäpalvelu. Samoin täysin älyvapaasti on myös käyttäjäarvioinnit laitettu maksullisten ominaisuuksien taakse. Tori on kyllä huonontunut sitä mukaa mitä enemmän se on kerännyt suosiota ja nekin harvat parannukset on maksullisia juttuja vaikka esim. käyttäjäarviointien pitäisi olla kauppapaikoilla oletuksena mukana. Kertoo paljon että foorumeilta osto on useimmiten paras tapa hoitaa nuo hommat ja niissä on usein myös kävijäarviotkin mukana.
Teen tästä paskakasasta tänään rikosilmoituksen. En tiedä saako rahoja mitään kautta takaisin.
Tuskin saat. Olen pariin huijaukseen mennyt (mikä on vähän huomioon ottaen vuosikymmenien ostot netissä), joista toisessa tyyppi lopulta palautti rahat ja toiselta en ole saanut mitään vaikka poliisin kanssakin on tullut juteltua rikosilmoituksen osalta. Oli kuulemma enemmänkin tehty ilmoituksia samasta hemmosta.
Nämä kaksi olivat myös ikävä muistutus itselle siitä että kaikki huijarit eivät ole helposti tunnistettavia tapauksia. Oli niin viimeisen päälle normaalia hommaa aina hintapyyntejä, kuvauksia ja yhteydenpitoa myöten että alkoi ottaa päähän se "hoksaus" että kaikkien huijareiden kohdalla ei vain ole niitä tunnistettavia piirteitä, joista voisi epäilys herätä.
Tästä muistui mieleen, kun joskus vuosia sitten kun ostin psp torin kautta. Silloin myyjä panttasi olikohan viikon pakettia eikä vie postiin. Puhuttiin vain 30€ summasta, että se oli sinänsä enemmän periaatekysymys. Vasta kun uhkasin tehdä siitä rikosilmoituksen niin jätkä pelästy sen verran että sitten lähti paketti postiin ja sainkin hyvän toimivan psp 30€ sitten lopulta.
Monilta saattaa ne rahat tai tuotteen saada kun tarpeeksi jaksaa vääntää ja rikosilmoituksella uhkailla, joten kyllä sekin kortti kannattaa käyttää. Osalle taas ei paljoa vähempää voisi kiinnostaa koska velkoja ja rikosilmoituksia on niin paljon että yksi lisää ei tunnu missään.
Mitään kalliimpaa en etänä alkaisi edes ostamaan. Rajani taitaa mennä ehkä sadassa eurossa ja mitä lähemmäs sitä mennään, niin sitä varmempaa pitää homman olla. Esimerkiksi näiltä foorumeilta saattaisin uskaltaa ostaa tunnetuilta nimimerkeiltä hieman kalliimpaakin kamaa mutta Tori ja Huuto on paikkoja, josta en samalla lailla uskaltaisi.
Kerroin tämän tapauksen veljelleni ja hänelle kerran joskus vuosia vuosia sitten tapahtui kans paskamainen huijaus ps4 konsolin kanssa. Myyjä yritti saada siitä 300€ eikä suostunut noutoon. Satuili olevansa laivalla töissä eikä voi noutaa. Lopulta sitten veli maksoi tälle paskalle 150€ että laittaa postissa tulemaan. Osaat varmaan arvata mitä sitten tapahtui. Pakettia ei koskaan tullut. Saatiin netistä kaivettua sen verran tietoja, että tämä huijari pelas jossain jalkapallojoukkueessa.
Konsolia en kyllä alkaisi ostamaan etänä jo testausmahdollisuuden vuoksi. Minulle on käynyt jopa niin että myymästäni PS4:sta valitettiin viikkoja myöhemmin että "myin rikkinäisen paskan" vaikka ostaja haki sen minulta kotoa, testattiin sitä ja oli heillä käytössä viikkoja ennen kuin tajusivat että minä myinkin rikkinäisen paskan. Siinä jopa tarjouduin auttamaan vianselvityksessä mutta kerroin ystävällisesti että myin laitteen ihan toimivana ja en ole vastuussa jos se on heidän aikanaan mennyt rikki. En myöskään voi tietää mistä vika johtuu ja vaikka se olisi nimenomaan rikottu heidän toimestaan.
Itsellä hajosi kaupasta uutena ostettu PS5 alle vuodessa. Se on hyvä esimerkki siitä että ei noille laitteille voi luvata takuunkaan ajaksi täyttä toimivuutta. Ne hajoaa jos on hajotakseen, joten siksi myydessä kannattaa antaa testata, joten on turha sen jälkeen valittaa.
Olen myös ottanut tavaksi videoida lähettämäni/saamani kamat, jotta käy ilmi missä kunnossa tuote on siinä kohtaa. Onpahan jotain todistetta olemassa.
Tiivistettynä siis minun neuvoni: myyjänä anna mahdollisuus testata ja kerro pienetkin viat tai asiat, joista joku voisi inistä ja pyytää korvauksia. Ostajana kannattaa ehkä kuvata paketin avaaminen, josta käy ilmi jos tuote on jo vastaanotettaessa rikki, niin myyjä ei voi väittää että olisit ostajana itse sen hajottanut. Toki siinäkin voi kikkelinaamat vedota Postin hajottaneen tuotteen mutta jos paketti on ehjä ja pehmustettu hyvin, jää kyllä aika selväksi missä se vika on.
Että myyntipaikat on täynnä päästään vialla olevia tapauksia.
Ei onneksi täynnä sentään mutta ikävän paljon niitä sinne mahtuu. Plus että tekevät jatkuvasti lisää tunnuksia ja keräävät huijattavia, joten voi tuntua että näitä on paljon vaikka siellä takana voi olla kourallinen vakiotyyppejä.