Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]
- Totaalisen mielikuvitukseton ja aneeminen maailma
Ei todellakaan koko versiossa. Ympäristöjen design on todella vaihtelevaa ja erilaisia, todella hienoja paikkoja on paljon. Mielikuvitusta on käytetty niin, että asemapuolustuksessakin on aina reittejä mistä pääsee pakoon ja vihujen selkään, ym. Myös ympäristöjen taiteellisuus on jotain uskomatonta. Tätä osa-aluetta ei siis kannata lytätä demon perusteella.
- Ei mitään hyötyä näteistä ympäristöistä jos ne ovat vain nättejä seiniä, dekaalit, räjähdykset ja sodan tuntu olivat aivan onnettomia
Sama kuin edellisessä. Ympäristöissä on paljon suojaa, liikkuminen on monipuolista ja sodan tuntu on aivan uskomaton. Nämä on juuri pelin parhaita puolia mistä valitit. Demossa ne saattaa siis olla yksinkertaisia, mutta koko versiossa monipuolisuus on huipussaan.
- Tylsä, pisti oikein vaikeaksi pelaa demo läpi, tähän tietty vaikeutti se kankeus ja kontrollit.
Kontrollit on kieltämättä niin erilaiset verrattuna mihin vaan muuhun FPS:ään, että ei niihin kaikki tule edes tottumaan. Itselleni ne toimii "ihan ok"-tasolla ja valitettavaa ei ole muuten, kuin ympäristöjen tutkimisessa. Itse pidän todella nopeista ja "responsiveista" kontrolleista, että esim. nurkan taakse mentäessä on turvallinen olo kuikkailla ja kääntyminen on nopeaa jos vihu onkin hieman eri suunnassa kuin mitä arvaili.
Yksinpeliä on todella hankala myöskään sanoa tylsäksi. Harvoin on kampanjassa näin paljon vaihtelua.
Kuitenkin vaikka muut asiat mistä mainitsit on kunnossa, kankeat kontrollit voivat pilata pelin sinulle, jos et totu niihin. Kannattaa kuitenkin ehkä vetää demo vielä muutamaan otteeseen läpi, säätää senssejä kohdilleen ja yrittää totutella. Nimittäin minullakin oli alkuun kontrolleissa vaikeuksia, mutta säädöllä ja totuttelulla ne toimivat ihan hyvin.
EDIT: Eri aseet on muuten ainakin kampanjan puolella toteutettu about yhtä hyvin kuin Resistancessa moninpelin puolella (!)
Haulikko on uskomattoman tappava keskietäisyydeltä ja läheltä, mutta laukauksen jälkeen tähtäimen saaminen vihun kohdalle on vähintäänkin haastavaa kun rekyyli on niin kova ja haulikko niin raskas, että kääntyminen on tarkkuutta vaativaa kaikessa "painavuudessaan".
Perusrynkky taas on loistava allround-tykki. Sillä voi ampua sekä lähelle, että kauas ja kaikki on tarkkaa. Lipas on kuitenkin niin pieni ja lataus niin hidas, että monessa tilanteessa sillä voi joutua ongelmiin. Helghastien rynkky taas on epätarkempi ja huonompi kauas, mutta siinä on niin pitkä lipas ja nopea lataus, että se kannattaa valita moniin tilanteisiin.
Snipu on todella huono läheltä, mutta jos huomaa että kaukana on paljon vihuja, sillä saa tehtyä hyvät alkutyhjentelyt ympäristöön jotta voi päästä lähemmäs helpommin. Sitten vaan nostaa rynkyn tai muun vastaavan mukaan ja lähtee etenemään.
Liekinheittimellä saa ryhmiin kunnollista tuhoa aikaan, koska vihut syttyy palamaan ja pyörivät tuskissaan ympyrää. Muuten se on kuitenkin hieman epätehokas ja kantama on pieni, joten kaikkiin tilanteisiin se ei sovellu.
Muitakin loistavia aseita on paljon ja ne sopii hyvin erilaisiin tilanteisiin, joten tällä osa-alueella ollaan melkein mitä vaan peliä pidemmällä. Halo on tämän ja Resistancen lisäksi kolmas peli, missä on todella erilaisiin tilanteisiin sopivia aseita. Ehkä myös osittain Gears of War, mutta siinä ei olla kuitenkaan ihan näin pitkällä. Loistavaa räimettä ja aseiden käyttöäkin saa oikeasti miettiä.